Metallimiesten Kirjanurkka

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Re: Metallimiesten Kirjanurkka

Post by Jussi K »

Bruusbruus wrote:Lukekaahan Nalle Östermanin "Härmägeddon". Siinä kirjoittaja, Rumbasta jo pitkältä ajalta tuttu Nalle Österman kuvailee yhden vuoden aikana näkemiensä bändien keikkoja ja samalla lähtee harhapoluille kertomaan vaikka mitä anekdootteja, mutta aina pääsee takaisin varsinaiseen aiheeseen. Varsin viihdyttävä opus on.
Pitää tsekata, nuo blogithan ovat olleen aina se ainoa syy käydä edes silloin tällöin Rumban sivuilla. Pakostikin niitä on jokunen jäänyt välistä niin ihan perusteltua on metästää tuo kesälukemiseksi, kunhan jossain välissä kirjastoon kerkiää.

Muutoin, kun nämä musiikkibiografiat ovat taas loppuneet kesken ja samoja luetaan useampia kertoja hyllystä, täytynee seuraavaksi klikkailla adlibriksen sivuille tilaamaan Sammy Hagarin RED -My uncencored life in rock -elämäkerta. Viihdyttäväksi kehuttu, joten tuskin menee metsään.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
cuomi
Kisälli
Kisälli

Post by cuomi »

Muah, löytyipä viimein laiskalle tuon William S. Burroughsin myöhäiskauden trilogian viimeisin osa, Lännen Maat. Punaisen Yön Kaupungit ja Kuolleiden Katujen Paikka olivat kenties mielipuolisinta Burroughsia ikinä ja tämän viimeisen osan suomennosta on Sammakolta odotettukin. Nyt kun kirjastokin muutti remontin takia tuohon kadun toiselle puolelle niin mukavampaa sielläkin rampata. Edellinen sijainti oli siis sen ylitsepääsemättömän 200 metrin päässä kotipihasta.
Tormentor
Paholainen
Paholainen

Post by Tormentor »

Yeah! Vihdoinkin löysin mestan, mistä sain tilattua tuon kohutun, jo kesällä julkaistun W.A.S.P.-kirjan "Sting In The Tail"!
Kirjan kirjoittaja, englantilainen Darren P. Upton on haastatellut kirjaa varten lähes tulkoon kaikkia W.A.S.P:in entisiä ja nykyisiä jäseniä luukuun ottamatta Blackietä. Tämä tekee lukukokemuksesta varmasti entistä kutkuttavamman ja mielenkiintoisemman! Ja mainospuheiden mukaan kovia totuuksia ja paljastuksia on luvassa, mitään/ketään ei säästellä ja kaikki luurangot lasketaan komeroistaan mesoamaan!

Tänään saamani mailin mukaan opus olisi jo matkalla Suomeen! Hirveät täpinät, ei jaksaisi odottaa!!!

:finger:
"I'm sorry, I don't listen to country music." Manowar's Joey DeMaio about Metallica.
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

On tässä vuoden aikana tullut luettua paljon Stephen Kingiä. On muuten loistava kirjailija, vaikkakin kyllä häneltäkin niitä epäonnistumisia tulee joissakin kohtaa. :)

Tässä kirjat jotka olen lukenut kyseiseltä:

Ennen aamunkoittoa (novelleja)
Kuoleman käytävä
Kalpea aavistus
Eksyneiden jumala (huonoin kirja herralta mitä olen lukenut :/ )
Revolverimies
Tapahtumapaikkana Duma Key (ehkäpä paras kirja mitä olen koskaan lukenut)
Hohto (kesken)
Jyyd
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Jyyd »

Tormentor wrote:Yeah! Vihdoinkin löysin mestan, mistä sain tilattua tuon kohutun, jo kesällä julkaistun W.A.S.P.-kirjan "Sting In The Tail"!
Kirjan kirjoittaja, englantilainen Darren P. Upton on haastatellut kirjaa varten lähes tulkoon kaikkia W.A.S.P:in entisiä ja nykyisiä jäseniä luukuun ottamatta Blackietä. Tämä tekee lukukokemuksesta varmasti entistä kutkuttavamman ja mielenkiintoisemman! Ja mainospuheiden mukaan kovia totuuksia ja paljastuksia on luvassa, mitään/ketään ei säästellä ja kaikki luurangot lasketaan komeroistaan mesoamaan!

Tänään saamani mailin mukaan opus olisi jo matkalla Suomeen! Hirveät täpinät, ei jaksaisi odottaa!!!

Mistäs tilasit? Amazonista ainakin löytys, kiinnostais itekkin tilata tuo.
Here's a message to you my friend: Just search, you'll find the way
Slaughter - Times They Change

Rumpucovereita & muuta mukavaa: http://www.youtube.com/user/Judezki92
http://www.last.fm/user/Siksak
http://www.freewebs.com/mywasp-bootlegs/
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

Justice wrote:On tässä vuoden aikana tullut luettua paljon Stephen Kingiä. On muuten loistava kirjailija, vaikkakin kyllä häneltäkin niitä epäonnistumisia tulee joissakin kohtaa. :)

Tässä kirjat jotka olen lukenut kyseiseltä:

Ennen aamunkoittoa (novelleja)
Kuoleman käytävä
Kalpea aavistus
Eksyneiden jumala (huonoin kirja herralta mitä olen lukenut :/ )
Revolverimies
Tapahtumapaikkana Duma Key (ehkäpä paras kirja mitä olen koskaan lukenut)
Hohto (kesken)
Tuo Eksyneiden jumala on aivan suotta vähätelty teos. Ehkä porukka ei pidä siitä siksi, ettei se tarjoa sitä kauhua, josta Stephen King on tunnettu. Tyyliltäänhän Eksyneiden jumala on selviytymistarina, eikä mikään yliluonnollisia elementtejä tarjoava kertomus. Itse pidän kyseisestä kirjasta varsin paljonkin. Mikä on muuten syy, ettet itse siitä tarinasta pidä? Hienoa kuitenkin huomata, että olet ottanut Stephen King -projektin työn alle. Miehen kirjat tulevat varmasti tarjoamaan riemunkiljahduksia jatkossakin. On selvää, ettei välttämättä kaikki Kingin teokset miellytä, sillä King on kirjoittanut niin laajan tuotannon. Ihan käsittämättömän tuottelias kirjailija, sillä hänhän on kirjoittanut joitain teoksia myös nimellä Richard Bachman.

Itse olen lukenut Kingiltä toistaiseksi lähinnä lyhyempiä romaaneja- ja novellikokoelmia. Näköjään Carrie, Cujo, Ihmissuden vuosi, Kauhun vuodenajat II, Eksyneiden jumala ja Kirjoittamisesta - muistelma leipätyöstä ovat ne Kingin teokset, jotka olen tähän mennessä lukenut. Itse asiassa parhaillaan luen Kauhun vuodenajat -teosta, kun olen jo kakkososan aiemmin lukenut. Nehän ovat ihan itsenäisiä tarinoita, joten on ihan sama aloittaako kakkosesta vai ykkösestä. Muitakin Kingejä olisi tarkoitus lueskella jossain vaiheessa. Hohto on odottanut hyllyssä jo pidemmän aikaa, mutta se on parinakin leffaversiona niin tuttu, etten ole vielä jaksanut aloittaa kirjaa. Pakkohan se klassikko on joskus lukaista. Kaikki nuo tähän mennessä lukemani Kingit ovat olleet vähintään hyviä, joten enemmänkin herran tuotantoa tulee varmasti ahmittua. Musta torni -sarjaa en ajatellut kuitenkaan aloittaa, sillä laskin, että niissä seitsemässä teoksessa on yhteensä lähes 4500 sivua. Tuo sivumäärähän vastaa peräti 22:ta 200 sivuista romaania. Pitäisi siis olla elämää suurempi sarja, että sen projektin aloittaisin. Voi toki olla, että joskus tulevaisuudessa hurahdan ja luen koko kehutun sarjan. Itse pidän kuitenkin eniten kirjailijoista, jotka osaavat kirjoittaa romaaneita, joissa on vain pari-kolmesataa sivua, mutta tulkittavaa sitäkin enemmän; symbolisia aineksia, rivien välistä tulkitsemisen mahdollisuuksia ja muita hienouksia. Tässä asiassa pituus ei ratkaise, vaan sisältö. Usein lyhyissä kertomuksissa voi olla enemmän hienouksia/sisältöä kuin laveasanaisemmin kirjoitetuissa pitkissä teoksissa. Esimerkkejä hyvistä (yleensä) lyhyemmin kirjoittavista kirjailijoista, joista itse pidän:
Hermann Hesse, Antoni Tabucchi, Jukka Pakkanen, Emmanuel Carrère, Edgar Allan Poe, James Herbert, Mikko Rimminen, Alice Hoffman ja Antero Viinikainen. Kaikki kirjoittavat enemmän tai vähemmän psykologista proosaa nerokkaalla tavalla sortumatta turhaan jaaritteluun. No, ehkä Rimminen saattaa sortua useinkin jonkinasteiseen jaaritteluun, mutta se on niin kiehtovasti kirjoitettua ja humoristista jaarittelua, ettei siitä voi olla pitämättä.

Stephen King on kauhukirjailijana hyvä, parhaimmillaan jopa loistavakin, mutta väitän, että englantilainen James Herbert on jopa vielä Kingiä parempi. Olen tosin lukenut vasta kaksi romaania Herbertiltä, mutta niiden perusteella herran tyyli kiehtoo enemmän. Molemmat kirjailijat ovat aloittaneet aika samoihin aikoihin. Herbertin esikoisteos Rotat (The Rats) ilmestyi 1973, kun taasen Kingin Carrie näki päivänvalon vuotta myöhemmin. Rotat on loistava debyyttiproosateos, mutta myös tuo Carrie on muuten erinomainen teos, jopa paras Kingiltä lukemani. Carriehan on todella vähätelty (jopa Kingin itsensä vähättelemä), mutta mainio. Tyyliltään Herbert on osittain samantyylistä kuin Stephen King, mutta jotenkin mies onnistuu sanomaan enemmän pienemmässä tilassa. Tuntuu nimittäin välillä siltä, että King tarvitsee monesti 40-50-sivua siihen, jonka Herbert saattaa sanoa 20:ssä. Myös sanavalinnat ovat usein Herbertillä kiehtovampia. Parasta Herbertin kerronnassa on paitsi tunnelmallisuus ja hyytävät sanavalinnat, niin myös se, ettei ihan kaikkea kerrota, vaan jätetään välillä vähän rivien välistä tulkittavaksi. King Diamondin Abigail-levyltä löytyvä "Baby Abigail was eating, oh, I cannot tell you..." -sanoitus on kuin James Herbertiä. Mutta, King Diamond pitää James Herbertiä mielikirjailijanaan. Stephen King taitaakin sitten tulla hyvänä kakkosena. James Herbertin Yön aaveet on erinomaisesti kerrottu kummitustarina, mutta Rotat on ehkä vieläkin karmivampi. Rotat kertoo jättiläisrotista, jotka tuhoavat Lontoota syömällä kaupungin ihmisiä kappaleiksi erittäin brutaalilla tavalla. Vaikka tarina saattaa kuulostaa kliseeltä, niin se kannattaa ehdottomasti lukea. Herbert saa loihdittua sinällään köykäisestä juonikuviosta todella upean kertomuksen. Seuraavaksi, jahka saan tuon Kingin Kauhun vuodenajat luettua, luen Herbertin Usva-romaanin. Herbertiltä on valitettavasti suomennettu vain nuo kolme teosta: Rotat, Usva ja Yön aaveet, mutta onneksi mies kirjoittaa englanniksi, joten taidan tarttua niihin englanninkielisiin romaaneihin joskus tulevaisuudessa.
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Kiva että joku vastasi ^ :)
Muistin että olen lukenut myös Richard Backman- teoksista Raivon ja Juokse tai kuole- kirjan
Tuosta Eksyneiden jumalasta en pidä, koska se on mielestäni hyvin tylsä ja siinä ei ole juurikaan juonikäänteitä. Jonkinlaisia kauhupiirteitähän tuossakin kirjassa on, mutta ei kyllä itseeni iskenyt millään lailla. Olisi nyt edes se tyttö kuollut sinne metsään.

Hohdon jälkeen luen itse varmaan sen Musta torni- sarjan kakkososan, ettei pääse kokonaan unohtumaan koko tarina. Siitä on kuitenkin jo puolisen vuotta (?) kun ensimmäisen luin.

Herbertistä en koskaan ole kuullutkaan, mutta vaikuttaa varsin hyvältä ja pitääpä ottaa hänenkin kirja käteen jossakin vaiheessa. Ehkä sitten sen seuraavan kirjan jälkeen.

Stephen kingin teoksiin perustuvia elokuviakin on tullu katseltua paljon ja täytyy sanoa että nekin ovat aivan loistavia. Enemmän tullut katseltua niitä draamaelokuvia (jotka kuitenkin jostain syystä ovat saaneet 'kauhu' tittelin). Ne ovat kuin tehty minulle :)
Suosittelen varsinkin Pedon sydäntä (hearts in atlantis), jossa Anthony Hopkins tekee loistavan roolisuorituksen. Toinen on Viimeinen yhteys (the dead zone), jossa myöskin loistava pääroolin tekevä näyttelijä (en muista nimeä) ja mahtava talvinen tunnelma.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Oman kokemusten pohjalta sanon, että Dean R. Kootz on Kingiä mielenkiintoisempi kirjailija. Kingin kirjoista on kolahtanut kunnolla ainoastaan SE.
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

asa wrote:Oman kokemusten pohjalta sanon, että Dean R. Kootz on Kingiä mielenkiintoisempi kirjailija. Kingin kirjoista on kolahtanut kunnolla ainoastaan SE.
Dean R. Kootz Toimii
"To be alive is more than just breathing"
Wasted
Berserkki
Berserkki

Post by Wasted »

Justice wrote: Tapahtumapaikkana Duma Key (ehkäpä paras kirja mitä olen koskaan lukenut)
Tuo on toinen niistä kahdesta Stephen Kingin kirjasta, jotka olen lukenut. Itse en lähtisi niin hirveästi hehkuttamaan. Kingin kerronta on kyllä loistavaa, mutta juoni etenee vähän turhan hitaasti, eikä oikein kanna koko kirjan pituutta. Ihan hyvä kirja, mutta pidin Unensieppaajasta enemmän. Molemmat näistä lukemistani kirjoista ovat Kingin uudempaa tuotantoa. Duma Keytä on käsittääkseni yleisesti pidetty Kingin paluuna "vanhaan hyvään tyyliin", joten et taida olla mielipiteesi kanssa yksin.

Stephen King aina yhdistetään vahvasti kauhuun. Itselleni on sen sijaan pikemminkin jäänyt päällimmäisenä mieleen humoristinen kerronta, jolle saa repeillä vähän väliä. Sitä joutuu nauramaan kippurassa, vaikka avaruuspeto teurastaa ihmistä brutaalilla tavalla.

Hyllyssä on odottelemassa Talismaani, joka olisi sitä vanhempaa Kingiä, mihin en ole vielä tutustunut muuten kuin elokuvien kautta. Tiedä sitten milloin sen ehtisin ottaa työn alle. Pitäisi ensin saada alta pois Väinö Linnan Täällä pohjantähden alla 3, joka on ollut isoäidiltä lainassa jo melkein 1,5 vuotta. No, ehkä sitten, kun diplomityö valmistuu, jää enemmän aikaa näille vapaa-ajan harrasteillekin.
Rock 'N' Roll Children, alone again
Rock 'N' Roll Children, without a friend
But they got Rock 'N' Roll.
Tormentor
Paholainen
Paholainen

Post by Tormentor »

Jyyd wrote:
Tormentor wrote:Yeah! Vihdoinkin löysin mestan, mistä sain tilattua tuon kohutun, jo kesällä julkaistun W.A.S.P.-kirjan "Sting In The Tail"!

Mistäs tilasit? Amazonista ainakin löytys, kiinnostais itekkin tilata tuo.
Amazonistapa hyvinkin.
"I'm sorry, I don't listen to country music." Manowar's Joey DeMaio about Metallica.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

Justice wrote:Kiva että joku vastasi ^ :)
Muistin että olen lukenut myös Richard Backman- teoksista Raivon ja Juokse tai kuole- kirjan
Eikös tuo Juokse tai kuole ole se kirja, josta on tehty itse Arnoldin tähdittämä kulttielokuva The Running Man? :wink:

Justice wrote:Tuosta Eksyneiden jumalasta en pidä, koska se on mielestäni hyvin tylsä ja siinä ei ole juurikaan juonikäänteitä. Jonkinlaisia kauhupiirteitähän tuossakin kirjassa on, mutta ei kyllä itseeni iskenyt millään lailla. Olisi nyt edes se tyttö kuollut sinne metsään..
Hyvässä kirjassa ei mielestäni tarvitse olla hirveän paljoa juonikäänteitä. Jos kirjailija on hyvä, pystyy hän kirjoittamaan mestariteoksen, vaikkei juonikäänteitä olisikaan erityisen paljon. Tärkeämpää on se, miten ja millä tavoin asiat kerrotaan. Sellainen psykologinen kerronta, jossa upotaan syvälle päähenkilöiden päiden sisälle on se juttu, josta itse eniten nautin. Olen lukijana enemmän tunnelmointimiehiä, sillä pidän enemmän tunnelmallisesta ja hyvin perustellusta kerronnasta kuin sellaisesta tiiviistä action-henkisestä kerronnasta, jossa on monesti liikaakin juonikäänteitä. Tosin, on sitten niitäkin kirjoja, jotka yhdistävät monimutkaisen juonikuvion ja erinomaisen kerronnan. Ne ovat ehdottomasti mestariteoksia. Eksyneiden jumalassa on mielestäni ihan sopiva määrä juonikäänteitä ja yllättäviä tapahtumia, mutta parasta kirjassa on koko alusta alkaen pohjustettu asetelma, tytön tuntemukset hädän hetkellä sekä taustatarina baseball-pelaaja Tom Gordonista, jonka otteita päähenkilö kuuntelee radiosta keskellä synkkää metsää. Sanotaan nyt kuitenkin, että voi olla, että muistan Eksyneiden jumalan parempana teoksena kuin se todellisuudessa onkaan. Kirja oli ensimmäinen Stephen Kingiltä lukemani romaani, joten sillä on senkin vuoksi aivan erityistä tunnearvoa.
Justice wrote:Hohdon jälkeen luen itse varmaan sen Musta torni- sarjan kakkososan, ettei pääse kokonaan unohtumaan koko tarina. Siitä on kuitenkin jo puolisen vuotta (?) kun ensimmäisen luin.
Hohtoa en ole itse vielä lukenut siksi, että en usko kirjan vetävän vertoja sille Nicholsonin tähdittämälle leffaversiolle. Yleensä kirjat ovat parempia kuin niistä tehdyn elokuvat, mutta voi olla, että Hohdon kohdalla asia on toisin päin. Nicholsonin upea roolisuoritus hulluine ilmeineen on niin hyytävä, että on vaikea kuvitella kirjan pistävän siitä paremmaksi. Jos kirja kolahtaa kovempaa kuin tuo Nicholsonin tähdittämä leffaversio, niin sitten otan hatun pois päästa ja kumarran. Silloin kirja on todellinen mestariteos, joka on klassikkostatuksensa ansainnut.
Justice wrote:Herbertistä en koskaan ole kuullutkaan, mutta vaikuttaa varsin hyvältä ja pitääpä ottaa hänenkin kirja käteen jossakin vaiheessa. Ehkä sitten sen seuraavan kirjan jälkeen.
Kannattaa ehdottomasti tutustua. Luultavasti siksi et ole kuullut Herbertistä, koska miehen teoksia on suomennettu jostain syystä tosi vähän (vuoden 1989 jälkeen Herbertiltä ei ole suomennettu mitään). '80-luvun lopulla ilmestyneen Yön aaveet -kirjan takakannessa lukee näin "James Herbert on Euroopan johtava kauhukirjoittaja, jonka romaanin ovat olleet bestsellerlistojen kärjessä sekä Euroopan maissa että USA:ssa." Eli, mikään tuntematon kirjailija Herbert ei missään nimessä ole, sillä ainakin '80-luvulla mies on ollut todella suosittu. Jos haluat lukea kauhuromaanin, niin tsekkaa Yön aaveet, mutta jos haluat aloittaa kauhuvivahteisesta katastrofiromaanista, niin kokeile sitä Rotat-teosta. Usvasta voin laittaa jotain kommenttia, jahka saan sen itse lukaistua.
Justice wrote:Stephen kingin teoksiin perustuvia elokuviakin on tullu katseltua paljon ja täytyy sanoa että nekin ovat aivan loistavia. Enemmän tullut katseltua niitä draamaelokuvia (jotka kuitenkin jostain syystä ovat saaneet 'kauhu' tittelin). Ne ovat kuin tehty minulle :)
Suosittelen varsinkin Pedon sydäntä (hearts in atlantis), jossa Anthony Hopkins tekee loistavan roolisuorituksen. Toinen on Viimeinen yhteys (the dead zone), jossa myöskin loistava pääroolin tekevä näyttelijä (en muista nimeä) ja mahtava talvinen tunnelma.
Aika paljon olen minäkin katsonut Stephen Kingin teoksiin perustuvia leffoja. Enemmän olen katsonut Kingin tarinoihin pohjautuvia elokuvia kuin mitä olen lukenut herran kirjoja. The Green Mile ja se jo mainitsemani Nicholsonin tähdittämä Hohto ovat toistaiseksi tehneet suurimman vaikutuksen. Seuraavaksi olisi tarkoituksena katsoa Carrie, jonka vaimo juuri osti DVD:nä. Kaveri kehui parhaaksi Kingin teoksiin pohjautuvaksi elokuvaksi The Shawshank Redemption -nimistä leffaa, joka pohjautuu Kingin novelliin/pienoisromaaniin Toivon kevät - Rita Hayworth ja Shawshankin vankila. Itse juuri hiljattain luin kyseisen tarinan Kauhun vuodenajat -teoksesta, joten olisi mielenkiintoista nähdä onko siitä tehty leffa niin hyvä kuin Kingiin laajalti perehtynyt kaverini hehkuttaa.

Tuohon Wastedin postaukseen liittyen on pakko tokaista, että onhan King vahvasti kauhuun suuntautunut kirjailija, mutta kyllä tietynlainen ironia ja musta huumori värittävät monesti mukavasti miehen kerrontaa. On King kirjoittanut ilmeisesti muutakin kuin kauhua, mutta se kauhu/yliluonnollisuus on se juttu, josta King on tullut tunnetuksi. Kingin kerronta on mielestäni hyvin vaihtelevaa. Välillä kerronta on kankeaa ja jopa liian Tex Willer -henkistä, kun taasen välillä miehen kerronta on oivaltavaa ja nerokasta. Riippuu paljon myös kertomuksesta, että viehättääkö Kingin tyyli itseäni vai ei. Eniten arvostan Kingissä sitä, että mies keksii vuodesta toiseen kiehtovia tarinoita. Luova kaveri, vaikkei hän kerronnalliselta tyyliltään olisikaan lähellä niitä ihan kirkkaimpia suosikkejani.

Dean R. Koontziin pitäisi joskus tutustua. Joku miehen kirjoittama romaani taitaa hyllystä löytyä, mutten ole vielä ehtinyt sitä aloittaa.
asa & Lappis: Mitä Koonzin teosta/teoksia suosittelisitte?
puolisukeltaja
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by puolisukeltaja »

Hammer wrote:Kaveri kehui parhaaksi Kingin teoksiin pohjautuvaksi elokuvaksi The Shawshank Redemption -nimistä leffaa, joka pohjautuu Kingin novelliin/pienoisromaaniin Toivon kevät - Rita Hayworth ja Shawshankin vankila. Itse juuri hiljattain luin kyseisen tarinan Kauhun vuodenajat -teoksesta, joten olisi mielenkiintoista nähdä onko siitä tehty leffa niin hyvä kuin Kingiin laajalti perehtynyt kaverini hehkuttaa.
Shawshank Redemptionhan on ylipäänsä yksi maailman hehkutetuimpia elokuvia, eikä suinkaan turhaan. Helvetin hieno elokuva kyseessä. Löytyy mm. IMDB:n top 250 -listan ykköspaikalta, elokuvalla on siis paras keskiarvo kaikista maailman leffoista IMDB:ssä. :D Suosittelen ehdottomasti. Tuota en tosin tiennyt että leffa perustuu Kingin teoksiin.

Miun lukusivistyksessä on ihme kyllä Stephen Kingin kokoinen aukko, kun kuitenkin muuten kaikennäköiset kauhu/fantasia -akselille asettuvat teokset on sitä lempparimatskua. Asia täytynee korjata lähitulevaisuudessa... Nyt ei kuitenkaan pysty vielä vähään aikaan, koska olen aivan George R.R. Martinin Song of Ice And Fire -saagan pauloissa. Varmasti parasta fantasiakirjallisuutta mitä olen koskaan lukenut. Juonenkäänteet ja ylimystön juonittelut, taistelu vallasta... Uskomattoman koukuttavaa ja kihelmöivän jännittävää luettavaa nuo kirjat.
Through the darkness of future past, the magician longs to see. One chants out between two worlds: Fire walk with me.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

puolisukeltaja wrote:
Hammer wrote:Kaveri kehui parhaaksi Kingin teoksiin pohjautuvaksi elokuvaksi The Shawshank Redemption -nimistä leffaa, joka pohjautuu Kingin novelliin/pienoisromaaniin Toivon kevät - Rita Hayworth ja Shawshankin vankila. Itse juuri hiljattain luin kyseisen tarinan Kauhun vuodenajat -teoksesta, joten olisi mielenkiintoista nähdä onko siitä tehty leffa niin hyvä kuin Kingiin laajalti perehtynyt kaverini hehkuttaa.
Shawshank Redemptionhan on ylipäänsä yksi maailman hehkutetuimpia elokuvia, eikä suinkaan turhaan. Helvetin hieno elokuva kyseessä. Löytyy mm. IMDB:n top 250 -listan ykköspaikalta, elokuvalla on siis paras keskiarvo kaikista maailman leffoista IMDB:ssä. :D Suosittelen ehdottomasti. Tuota en tosin tiennyt että leffa perustuu Kingin teoksiin.
Oho! Enpä tiennyt, että kyseessä on noin kehuttu ja elokuvien ystävien listoilla suorastaan palvottu elokuva. Pitääpä yrittää katsastaa tuo leffa mahdollisimman pian. :)
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

Hammer wrote:Oho! Enpä tiennyt, että kyseessä on noin kehuttu ja elokuvien ystävien listoilla suorastaan palvottu elokuva. Pitääpä yrittää katsastaa tuo leffa mahdollisimman pian. :)
Joo todellakin kannattaa, Morgan Freeman vetää vaan aikamoisen roolisuorituksen tuossakin. Perhanan karismaattinen näyttelijä.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

darealjyra wrote:
Hammer wrote:Oho! Enpä tiennyt, että kyseessä on noin kehuttu ja elokuvien ystävien listoilla suorastaan palvottu elokuva. Pitääpä yrittää katsastaa tuo leffa mahdollisimman pian. :)
Joo todellakin kannattaa, Morgan Freeman vetää vaan aikamoisen roolisuorituksen tuossakin. Perhanan karismaattinen näyttelijä.
Morgan Freeman on kyllä erinomainen näyttelijä. Nimenomaan pelkkää karismaa koko ukko. Odotukset ovat pilvissä jo pelkästään Freemanin takia.
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

puolisukeltaja wrote:koska olen aivan George R.R. Martinin Song of Ice And Fire -saagan pauloissa. Varmasti parasta fantasiakirjallisuutta mitä olen koskaan lukenut. Juonenkäänteet ja ylimystön juonittelut, taistelu vallasta... Uskomattoman koukuttavaa ja kihelmöivän jännittävää luettavaa nuo kirjat.
Tuo on kyllä huikea sarja. Tuli sen ekan tv-sarja kauden jälkeen luettua kaikki sen jälkeiset kirjat. Toivottavasti jatkoa ei tarvitse odotella ihan yhtä pitkään kuin edellisten kirjojen välillä oli. Älyttömän koukuttavaa ja hienoja henkilöitä täynnä koko sarja. Tyrion Lannister ehkä yksi parhaita hahmoja ikinä missään, kun taas Cersei Lannister yksi vastenmielisimpiä.
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Juu on toi Juokse tai kuole se elokuva, missä Arska esittää roolia. Käsittääkseni kuitenkaan elokuva ei ihan täysin mene niin kuin kirja. Kirjassahan päähenkilö EI ole poliisi, toisin kuin elokuvassa. Ja se on aika merkittävä tekijä lähtökohdissa.

Ja tosiaan Shawshank redemption on loistava elokuva myöskin!
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Hammer wrote:
puolisukeltaja wrote:
Oho! Enpä tiennyt, että kyseessä on noin kehuttu ja elokuvien ystävien listoilla suorastaan palvottu elokuva. Pitääpä yrittää katsastaa tuo leffa mahdollisimman pian. :)
Total Classic
"To be alive is more than just breathing"
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Hammer wrote: asa & Lappis: Mitä Koonzin teosta/teoksia suosittelisitte?
Hmmm.. Kaikkia voin varauksetta suositella, yhtään huonoa kirjaa en ole lukenyt. Uusista tuo Odd Thomas "Trilogia" [Odd Thomas – Hiljaisten kaupunki (2003), Odd Thomas: Kuolleiden kasino (2005), Odd Thomas – Luostarin kirous (2006)] toimii kyllä helvetin hyvin. Sanotaan nyt vaikka näin että Jään kahleissa (1995) on huonoin lukemani, melkein minkä tahansa muun kirjan voi valita ihan huoletta ensimmäiseksi opukseksi.
Iivis
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Iivis »

Hammer wrote: Oho! Enpä tiennyt, että kyseessä on noin kehuttu ja elokuvien ystävien listoilla suorastaan palvottu elokuva. Pitääpä yrittää katsastaa tuo leffa mahdollisimman pian. :)
IMDB: 9.2/10 from 661,642 users. Totaalista parhautta. Yksi kaikkien aikojen hienoimmista elokuvista.
"Life goes on....until it doesn't"
av
Hell Rat
Hell Rat

Post by av »

Kysymys ei ollu mulle suunnattu mutta varoitan nyt kuitenkin että pysy todella kaukana By the light of the moon nimisestä teoksesta. Kyseinen kirja oli mun toinen Koontz ja jäi viimeiseksi, viimeisen sivun jälkeen teki mieli paskoa sen kirjan päälle ja heittää seinään :lol: Kovin arvostettu tekijä tosin taitaa olla joten varmasti löytyy laatuakin! Valinnanvaraa ainakin taitaa olla!

Edit. Suomenkieliseltä nimeltään Aaveet oli muistaakseni melko nautittava tosin, tais olla kahekskytluvun alkupuolelta?
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

Justice wrote:Juu on toi Juokse tai kuole se elokuva, missä Arska esittää roolia. Käsittääkseni kuitenkaan elokuva ei ihan täysin mene niin kuin kirja. Kirjassahan päähenkilö EI ole poliisi, toisin kuin elokuvassa. Ja se on aika merkittävä tekijä lähtökohdissa.
Tätä en tiennytkään. Toinen merkittävä ero on tietty se, ettei kirjaa lukemalla näe Arskaa. Leffanahan tuo Juokse tai kuole on ihan kulttiklassikko - ei nyt mikään erityisen hyvä leffa muutoin kuin pilke silmäkulmassa katsottuna. Ja kyllä, olen katsonut The Running Manin (vähä väliä repeillen) varmaan viisi kertaa, ja se on tuolla hyllyssänikin.
asa wrote:
Hammer wrote: asa & Lappis: Mitä Koonzin teosta/teoksia suosittelisitte?
Hmmm.. Kaikkia voin varauksetta suositella, yhtään huonoa kirjaa en ole lukenyt. Uusista tuo Odd Thomas "Trilogia" [Odd Thomas – Hiljaisten kaupunki (2003), Odd Thomas: Kuolleiden kasino (2005), Odd Thomas – Luostarin kirous (2006)] toimii kyllä helvetin hyvin. Sanotaan nyt vaikka näin että Jään kahleissa (1995) on huonoin lukemani, melkein minkä tahansa muun kirjan voi valita ihan huoletta ensimmäiseksi opukseksi.
Kiitos vinkeistä! Perehdynpä joskus ainakin tuohon Odd Thomas -trilogiaan. 8)
av wrote:
Kysymys ei ollu mulle suunnattu mutta varoitan nyt kuitenkin että pysy todella kaukana By the light of the moon nimisestä teoksesta. Kyseinen kirja oli mun toinen Koontz ja jäi viimeiseksi, viimeisen sivun jälkeen teki mieli paskoa sen kirjan päälle ja heittää seinään :lol: Kovin arvostettu tekijä tosin taitaa olla joten varmasti löytyy laatuakin! Valinnanvaraa ainakin taitaa olla!

Edit. Suomenkieliseltä nimeltään Aaveet oli muistaakseni melko nautittava tosin, tais olla kahekskytluvun alkupuolelta?
Selvä juttu. En siis aloita Koontz-projektia By the light of the moonilla. :)
Mitäs merkitystä muuten sillä on, että joku kirja on '80-luvun alkupuolelta? Useinhan ne kaikista parhaat teokset ovat ikivanhoja. Paras lukemani kirja on Hermann Hessen Arosusi (Der Steppenwolf), joka on vuodelta 1927! On muuten melkoisen heviä kamaa siihen nähden, että julkaistiin '20-luvulla.

Justice wrote:Ja tosiaan Shawshank redemption on loistava elokuva myöskin!
Lappis wrote:Total Classic
Iivis wrote:
Hammer wrote: Oho! Enpä tiennyt, että kyseessä on noin kehuttu ja elokuvien ystävien listoilla suorastaan palvottu elokuva. Pitääpä yrittää katsastaa tuo leffa mahdollisimman pian. :)
IMDB: 9.2/10 from 661,642 users. Totaalista parhautta. Yksi kaikkien aikojen hienoimmista elokuvista.
Perhana, uskotaan jo vähemmälläkin! :wink: Pakko kai hommata lähiaikoina tuo leffa ihan omaksi. Tällaisen joukkohehkutuksen jälkeen on elokuva saatava piakkoin katseluun.
av
Hell Rat
Hell Rat

Post by av »

^En oo itseasiassa ihan varma miksi mainitsin ton kahekskytluvun :lol: Krapulaisen mietteitä ääneen! Saatoin ajatella että noin laajan kataloogin takia kirjoittamisajankohdan avulla kyseinen teos saattaisi olla helpompi löytää, alkupään tuotantoa ja ekan demon äänittämätön versio kaikista parhaat, muut paskaa jnejne :lol:

Ja allekirjoitan itsekin ton Shawshank Redemptionin yhtenä kaikkien aikojen parhaista, uskotko nyt????? :lol:
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

av wrote:Ja allekirjoitan itsekin ton Shawshank Redemptionin yhtenä kaikkien aikojen parhaista, uskotko nyt????? :lol:
Kohta alan uskoa, että leffa pettää pahemman kerran, kun se on täällä noin mainstreamia. :wink: Totta puhuakseni, on tokaistava, että eiköhän tuo kolahda kun useampi varsin hyvän leffamaun omaava on sitä noin suureen ääneen ylistänyt. Hyvä stoori oli Stephen Kingin tarinassakin, joten odottelen mielenkiinnolla, millaisen vaikutuksen elokuva tekee.
Post Reply