Iron Maiden @ Helsinki Olympiastadion 8.7.2011

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Maiden?

On!
58
82%
Off!
13
18%

Total votes: 71

bultsi
Berserkki
Berserkki

Re: Iron Maiden @ Helsinki Olympiastadion 8.7.2011

Post by bultsi »

SPD10 wrote:
darealjyra wrote: Tekis melkein mieli sohaista ampiaispesää ja kysyä että millaisenkohan setin esim. Metallica sais aikaan painottuen neljään viimeiseen levyynsä...:lol: Mutta sehän menisi roimasti off-topiciksi, joten en sitä tee :D
Tartutaan nyt kuitenkin tähän offtopiciin sen verran, että jos painotus menisi kuten Maidenilla eilen: BNW/Load: 2 biisiä, DOD/Reload: 1 biisi, AMOLAD/St. Anger: 0 biisiä, TFF/Death Magnetic: 5 biisiä eli vanhemmilta levyiltä jäisi soitettavaksi 8 biisiä. Kyllähän tuolla tavalla saisi mielestäni varsin hyvän Metallica-setin kasaan.
Bleeding Me, Outlaw Torn, Fuel, That Was Just Your Life, End of the Line, Broken Beat and Scarred, The Day That Never Comes, All Nightmare Long.

Vielä vanhat päälle niin onpas paska setti? Onneksi tiedät darealjyrä mistä puhut... :roll:
https://youtube.com/c/bultsi

Ego: INFJ-A / Sage
Subconscious: ESTP / Persuader
Unconscious: ENFP / Advocate
Super Ego: ISTJ / Examiner

https://www.16personalities.com/fi/pers ... suustyypit
Karpaasi
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Karpaasi »

Eikö tämän vuoden kiertue ole yhä samaa kiertuetta kuin viime vuodenkin kiertue? Näin nähtynä ei ole ihmekään, että bändi on pitänyt settinsä aika samanlaisena muutamaa vanhaa biisiä sekä uusia kappaleita lukuun ottamatta. Onhan siinä kieltämättä rahastuksen makua, että bändi kiertää samalla kiertueella kaksi vuotta, mutta koska internet on keksitty, voi settilistan tarkastaa etukäteen, erityisesti Maidenin tuntien.

Kyllähän Metallicallakin kovan setin saisi uudemmistakin biiseistä aikaan, mutta fakta on, että lähinnä vanhat biisit sytyttävät yleisön molemmilla bändeillä.
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

Yllättävän vähän harmittaa kyllä tämän keikan missaaminen. Olisihan se ollut ihan hienoa kuulla uuden levyn biisejä, mutta muuten setti oli sitä samaa huttua kuin ennekin niin ei oikein innostanut. Myöskään stadion keikkapaikkana ei varsinaisesti rohkaissut lähtemään tällä kertaa katsomaan.

Varmaan ollut jälleen erittäin kova, mutta epäilemättä myös aika rutinoitunut veto.

Kyllä se viime vuoden Porin veto oli jollain tavalla erityinen. Myrsky ja siitä johtunut odottelu ja epätietoisuus + pimenevä ilta olivat kyllä omiaan luomaan hienon tunnelman itse keikalle.
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

SPD10 wrote:
darealjyra wrote: Tekis melkein mieli sohaista ampiaispesää ja kysyä että millaisenkohan setin esim. Metallica sais aikaan painottuen neljään viimeiseen levyynsä...:lol: Mutta sehän menisi roimasti off-topiciksi, joten en sitä tee :D
Tartutaan nyt kuitenkin tähän offtopiciin sen verran, että jos painotus menisi kuten Maidenilla eilen: BNW/Load: 2 biisiä, DOD/Reload: 1 biisi, AMOLAD/St. Anger: 0 biisiä, TFF/Death Magnetic: 5 biisiä eli vanhemmilta levyiltä jäisi soitettavaksi 8 biisiä. Kyllähän tuolla tavalla saisi mielestäni varsin hyvän Metallica-setin kasaan.
Tolla heitolla tarkoitin ennemminkin tuota 2010-legin vetoa, missä tuli pääpainolla noilta neljältä uudelta. Tää eilinen settihän oli lähinnä myönnytystä "tavallisille" faneille, sisältäen käytännössä ne pakolliset hitit. Eli vähän samaan malliin kuin AMOLAD-kiertueella 2006 vedettiin koko levy, mutta 2007-kesäkiertueella tuli mukaan enemmän vanhoja biisejä.

Ja näytti osuvan tosiaan arkaan paikkaan toi heitto... :lol: :roll:

The Talismanissa näytti tosiaan tekevän todella tiukkaa noi kertsin hiton korkealta nyky-Bruceksi menevät melodialinjat, ja lopussahan mies joutui oikomaankin niitä pikkaisen, lyhentäen noita pitkiä nuotteja. Muuten Bruce oli kyllä erittäin iskussa, "yllättäen" eniten itse sanoittamassaan Coming Homessa.

Harmi, etteivät soittaneet uudelta kiekolta Starblindia ja/tai Isle of Avalonia. Niitä oikeastaan ainoastaan kaipailin settiin.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Trooper69 wrote:Ihan hieno keikka, mutta ei mikään tavallisuudesta poikkeava. Ei oikein bändi/johtoporras ajatellut muuta kuin rahaa sijoittaessaan tämmöistä keikkaa ulkoilmaan. Ei tuota showta ole tehty ulos. 45.000 ihmistä, päivänvalo, aloittajana Final Frontier...Jessus.

Tänään oli itselle viides Maiden keikka, ja jokaisella keikalla ensimmäinen biisi on ollut tajunnanräjäyttävä nopea rockkeri, joka iskee pallit keikkapaikan kattoon. Tänään nähtiin malliesimerkki siitä, miten keikkaa ei pidä aloittaa. Ensin ylipitkä intro, (keikkaolosuhteisiin pitkä, levyllä toimii ihan ok) jonka aikana Doctor Doctorin aikaansaama yleinen jännitys ja kiima tukahdutettiin täysin. Siis täysin. Sitten kun lopulta soitto alkaa, keskitempoinen Final Frontier ei saa tunnelmaa päälle ollenkaan paitsi kertosäkeessä. Missä Be Quick or be Dead?!?

El Dorado toimii hyvin, kun tempoa on nostettu reilusti. Hyvä sijoitus kakkos-slottiin. Mahdollinen biisi, joka pysyy setissä vielä pitkään.

2 Minutes to Midnight, toimii hyvin paikassa kuin paikassa. Stadion herää edes jollain tasolla.

The Talisman, Siis huh huh mikä biisi! Ei moitteen sanaa. Täyttä täydellisyyttä. No okei, intro ehkä vähän liian pitkä. Saisi pysyä setissä, mutta kun ei Maiden pidä seuraavalla levyrundilla koskaan edellisen albumin parhaita biisiä. Vuhuu.

Coming Home, ennen biisin alkua Bruce sanoi pari sanaa viime vuoden porin tapahtumista. BlaaBlaaBlaa, olette sankareita ja bändi arvostaa että pystyitte venaamaan vitun pitkään, jee jee jee... Mutta missä konkreettiset kiitokset?? Uusi biisi? joku biisi mitä ei ole soitettu tällä kiertueella ollenkaan? Biisi jota ei ole soitettu ikinä? Uusi keikka huomiselle? Edes jotain? Siis jotain pientä spesiaalia? No ei... hyvää paskaa Bruce, kyllä bändi mukamas arvostaa meidän toimintaa mutta silti ei mitään spesiaalia tule. No vittu kiitos. Coming Home oli ihan ok biisi, toimi livenä paljon paremmin kuin levyllä. Myös Bruce totesi että heillä on 14 levyä ja tänään tulee vähän kaikkea. Just. Onneksi käytätte levyjänne hyvin hyödyksi setissänne...

Dance of Death, kuultiin viime kiertueella. Miksei tilalla toista 2000-luvun biisiä? Dream of Mirrors, Rainmaker, Montsegur, Paschendale, Brighter than a Thousand Suns? Onneksi viitsitte treenata Maiden... ei siinä, loisto biisi.

Trooper. Tilanteeseen kuin tilanteeseen sopiva. Klassikko. Pidän setissä koska tahansa.

Loppu When Wild Wind Blowsia lukuunottamatta samaa nähtyä huttua. Ilta oli kyllä pettymys. No ei voi sanoa pettymys kun odotukset ovat nollassa. Maiden on loistava livebändi, mutta setti suoraan sanottua kusemista fanien päälle. Saa olla melkoiset fanilasit päässä jos saa uusia biisejä lukuunottamatta settiä pitää positiivisena.
Tässä on aika lähelle mun ajatukset. Nyt mentiin reippaasti aidan matalimmasta kohdasta. Erittäin rutiinilla vedetty keikka, biisilistassa aivan liikaa samoja biisejä kuin Porissa. Kun on 22 keikkaa nähnyt bändiltä, niin alkaa jo hieman toivomaan äijiltä panostusta ja riskienottoa. Olen ensimmäistä kertaa hieman pettynyt Maidenin keikkaan.
myyry
Vempare
Vempare

Post by myyry »

(Porin keikasta ei kokemusta joten edellinen vertailukohta vuodelta 2008). Aloitus oli kuten jo edellä mainittu hiukan ylipitkä ja vesitti Doctorin virittelemät tunnelmat. Joku sanoi Brucea vakavaksi, itselle tuli mieleen että olisiko Norjassa tullut otettua kuppia reilusti. Valoisuus, kuuma ilma, biisivalinnat ja katsomo, johon olisi mahtunut enemmän väkeä näkyi keikan intensiivisyydessä. Mutta, johtuneeko siitä että nyt ei tullut jonotettua montaa tuntia ja olin virkeämpi kuin viime Olympiastadionin keikalla: minusta biisit pääsääntöisesti toimivat paremmin kuin levyllä, rutiinikeikan oloinen mutta ammattimaista. Coming home toimi hyvin kuten olin jo hiukan etukäteen aavistellutkin. Minä ainakin innostuin ja pidin, en olettanut näistä biiseistä niin hyvää keikkaa kuin mitä koin.
Etukarsinaankin näytti pääsevän hyvin vielä hiukan ennen Alicen lämmittelyä ja Alicekin oli iskussa. Hyvä valinta lämppäriksi. Uusi ilmiö näyttää olevan eturiviä lukuunottamatta, että kun ennen ihmiset oli nyrkki pystyssä ja löi tahtia käsillä niin nyt siinä kädessä on kännykkäkamera...
Bruusbruus
Roudari
Roudari

Post by Bruusbruus »

Iron Maiden ja stadion kokoluokka eivät sovi yhteen. Suomessa ei ylipäätäänkään stadionkeikkoja pitäisi järjestää ennen elokuuta – teoriaa siis tietenkin – kun valoshowsta ei ole mihinkään normaali sääolosuhteissa. Maidenin produktio on vieläpä äärimmäisen stadionyleisö epäystävällinen: Nickoahan ei ole koskaan rumpujensa takaa näkynyt, mutta nyt ei näkynyt valoista välähdystäkään Eddiestä puhumattakaan sivukatsomoon. Ja ne screenitkin on pienet kuin mitkä.

Tietysti fiilistä syö myös se kun bändi on niin kaukana katsomoyleisöstä, jossa porukkaa laukkaa edestakaisin kaljalla ja kusella. Vääjäämättä tulee mieleen, että bändi ahneuksissaan Rodille nyökytellen tekee stadionkeikat areenatuotannolla. Mikä tahansa muu stadioneilla soittava artisti tänä päivänä panostaa enemmän juuri esim. screeneihin.

Ja sanotaan mitä sanotaan niin ne vanhat biisit ne juuri räjäyttivät pankkia sen verran kuin oli ylipäätään mahdollista. Nämä uudet ylipitkillä introilla siunatut kappaleet puuduttavat ja sitä ajatteli vaikka mitä paitsi ei Maidenia. Ei joku When The Wild Wind Blows kyllä sytyttänyt yhtään, en menisi vertaamaan vaikka Seventh Son of The Seventh Soniin. Kyllä The Trooper ja erityisesti Hallowed olivat taas sitä Maidenia mikä minuun iskee. Tämä taisi olla 12. kiertue jolla bändin näen ja kylmäksi jätti. Jos seuraavalla kiertueella keikalle menen niin kenttäpaikka on oltava tai mieluiten pimeä Hartwall Areena. Ja niin kuin jo edellä todettu rutiinilla vetivät.
meideni
Wimp
Wimp

Post by meideni »

myyry wrote:(Porin keikasta ei kokemusta joten edellinen vertailukohta vuodelta 2008). Aloitus oli kuten jo edellä mainittu hiukan ylipitkä ja vesitti Doctorin virittelemät tunnelmat. Joku sanoi Brucea vakavaksi, itselle tuli mieleen että olisiko Norjassa tullut otettua kuppia reilusti. Valoisuus, kuuma ilma, biisivalinnat ja katsomo, johon olisi mahtunut enemmän väkeä näkyi keikan intensiivisyydessä. Mutta, johtuneeko siitä että nyt ei tullut jonotettua montaa tuntia ja olin virkeämpi kuin viime Olympiastadionin keikalla: minusta biisit pääsääntöisesti toimivat paremmin kuin levyllä, rutiinikeikan oloinen mutta ammattimaista. Coming home toimi hyvin kuten olin jo hiukan etukäteen aavistellutkin. Minä ainakin innostuin ja pidin, en olettanut näistä biiseistä niin hyvää keikkaa kuin mitä koin.
Etukarsinaankin näytti pääsevän hyvin vielä hiukan ennen Alicen lämmittelyä ja Alicekin oli iskussa. Hyvä valinta lämppäriksi. Uusi ilmiö näyttää olevan eturiviä lukuunottamatta, että kun ennen ihmiset oli nyrkki pystyssä ja löi tahtia käsillä niin nyt siinä kädessä on kännykkäkamera...
Rutiinikeikan oloinen, mutta ammattimaista? Mitä toi nyt tarkoittaa? Ehkä tolla kokemuksella tulee rutiinia ja taatusti ovat ammatilaisia. Hyvin vetivät. Mun mielestä oli tosi hyvä keikka. Hyvät biisivalinnat, oli uutta, vanhaa ja siltä väliltä. Mun mielestä oli kaikki huomioitu. Joku kirjoitti, että missä spesiaalit? Ja Brucea sanottiin paskaksi? Vittu mitä valittavaa jengiä. Mitä tahansa Bruce sanookin, niin yleisö vastaa jee, joten......kandeeko tosta nyt valittaa. Mun mielestä jo se on spesiaalia, että bändi joka kerta tulee tänne esiintymään MEILLE FANEILLE.

Biisivalinnoista vielä, että turha kuvitella, että Alexander the great, Rime of the ancient mariner, Isle of the Avalon, Paschendale, Dance of Death tms. soitettaisiin kaikki samalla keikalla. Edellä mainituista kaikki muut olen nähnyt ja kuullut ekaa lukuun ottamatta. Onneksi nyt oli jätetty pois Wrathchild ja Can I play with madness. Fuck`n hyvä keikka. UP THE IRONS!
Terminator X
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Terminator X »

En ollut itse keikalla, mutta täytyy myös ottaa osaa tähän settilistakeskusteluun. Luin juuri Metal Hammer -lehdestä Iron Maiden -jutun, jossa bändi hehkuttaa Etelä-Amerikan meininkejä. Siellä kun kuulemma on niin perkeleen hullua ja innokasta yleisöä ja Euroopassa ja muissa bändille "vanhoissa" paikoissa taas vaisumpaa. Ei varmaan liene siinä mielessä ihme, että Etelä-Amerikassa bändi on käsittääkseni päässyt vuosien varrella soittelemaan hieman vähemmän ja nälkä on yleisön joukossa päässyt kasvamaan (ottaen myös huomioon noiden alueiden ihmisten yleisen fanaattisuuden, heh), eli bändihän voi soitella mitä tahansa ja se uppoaa täysillä. Bändin pitäisi kuitenkin ottaa huomioon, että aika kovat hurmiot saataisiin aikaan myös muualla maailmassa, jos settilistaa oikeasti kehitettäisiin. Kuten moni muukin, olen myös itse ollut jo vuosia varsin tympääntynyt bändin settilistoihin. Varmasti hienoja kokemuksia on moni päässyt Iron Maidenin kanssa kanssa kokemaan, mutta tuolla albumihistorialla yhtyeellä olisi paukkuja vielä paljon parempaan. Luulen, että nykyinen Maiden-huuma alkaa pian hiipumaan, jos ei asialle viitsitä tehdä mitään. Uuden suosion huipulla tahkotessaan taitaa bändi vain itse olla täysin sokea asialle, ja fanien palautteeseen suhtaudutaan lähinnä vittuillen (tämä perustuu kyseisestä Metal Hammerista lukemiini Rod Smallwoodin kommentteihin)

Siitä täytyy toki antaa kiitosta, että nostalgiabändiksi yhtye ei ole ryhtynyt (paitsi joka toisella kiertueella). Mahdollisuus kuitenkin olisi, että bändi tekisi sellaiset settilistat, että jäisi suunnilleen jo olympiastadionitkin pieniksi kun kaikkien olisi pakko päästä keikalle 8)
Summerganon
Berserkki
Berserkki

Post by Summerganon »

Tein periaatepäätöksen, että kun bussi kuitenkin saapuu puolisen tuntia porttien avautumisen jälkeen stadikan eteen, tankkaan itseni hyvin ennen keikkaa, niin ei tarvitse pullon kanssa säheltää. Kentällä ei mitään erikoista tungosta ollut, vaan sain itseni ujutettua Murrayn puolelle neljänteen-viidenteen riviin. Siitä sitten pääsi pikkuhiljaa edemmäksikin, kun porukkaa peruutteli ilmeisesti juotavaa hakemaan.

Ja sitten analyysiä tai jotain.

Mitä itse keikkaan tulee, niin komppaan edellisiä sen suhteen, että vähän rutiininomainen läpivetohan se oli. Satellite 15 olisi varmaan toiminut komean valoshownsa puolesta edes vähän paremmin hallissa, kun olisi ollut katselemistakin. The Final Frontier toimi minulle hyvin, sangen hyvä livebiisi. Ei mikään erikoinen, mutta voisi toimia myöhemmillä kiertueilla hyvin vähän myöhemmässäkin vaiheessa, esim. kuten The Wicker Man tässä setissä tai vaikka The Evil That Men Do. Ei sillä, etteikö Maidenilla olisi parempiakin biisejä, mutta noh, koska Maiden. Olen aika varma, että näistä uutukaisen vauhdikkaammista biiseistä El Dorado on se, mitä vielä soitetaan, mutta voi olla, että The Final Frontier (koska se on niin hauskaa kun se on final mut ei kuitenkaan final höhöhö) löytäisi myös tiensä tuleviin setteihin. Noh, jaarittelu saa tuosta riittää, toimi hyvin minulle.

El Dorado ja 2 Minutes to Midnight olivat molemmat ihan tehokkaita, erityisesti El Dorado. 2 Minutesin tilalle olisi natsannut hienosti joku The Prisoner tai Man on the Edge, mutta nämä on taas näitä settilistanarinoita... minkäs teet. 2 Minutes oli ihan fiksua soittaa siinä vaiheessa, sillä ainakaan itse en olisi niin jaksanut siitä myöhemmin innostua. Alkuvaiheessa se meni vielä alkuhurmoksen puitteissa. The Talisman olikin sitten herkkua, vaikkei Brucelta timanttisin veto ollutkaan ja Coming Home oli ehdottomasti keikan kohokohtia. Dance of Death on mahtava livebiisi, mutta Paschendale tai joku vastaava olisi ollut vähän kovempi veto siihen kohtaan, mutta Dance of Deathista jäi kyllä positiivinen maku. The Trooper... tempaisee mukaansa, mutta oli minulle sellainen "otanpas pari kuvaa ja hoilaan mukana" -pala. Toimi, mutta ainakaan omalta osaltani keikka ei olisi kärsinyt vaikka olisivat soittaneet melkein mitä tahansa muuta (poislukien tietysti RttH). Kovastihan yleisö tuosta syttyi, joten ymmärretään...

The Wicker Man oli kova. Jotenkin siinä vain kaikki toimi, eikä Brucecaan vetänyt hullummin. Yllättäen nimeän tämän keikan kovimmaksi "lyhyeksi tykitykseksi". Blood Brothers ja When the Wild Wind Blows menevät myös parhaimmistoon. Jälkimmäisen kuulemista odotin kuin kuuta nosuevaa, eikä se pettänyt. The Evil That Men Dokin kuulosti ihan hyvältä. Varsinaisen setin päättävän perinteinen kaksikko sitten meni siinä muiden kanssa huutaessa ja Eddietä ihastellessa. Jotain Fear of the Darkin itsestäänselvyydestä kertoo se, että ainakin itse kyllä hoilasin sen mukana, mutta se oli käytännössä unohdettu heti biisin loputtua. Olisiko sitten sää, vai mikä tuohon syynä. Iron Maiden ja Eddie. :finger:

Encoret menivät ihan kivasti. Running Free on aina mainio konsertin päättäjä ja sen astuminen viime vuonna settiin oli pienimuotoinen kultuuriteko. Stadikallakin se rullasi ihan hyvin, mutta viime vuoden Porin vetoa väitän (vaikken edes ollut paikalla) kovemmaksi ja esim. Etelä-Amerikassa tuli tänäkin vuonna muistaakseni kovemmat pölötykset. Adrianin kitara -vitsikin on tainnut tulla tällä kiertueella jo pariin otteseen. Mutta I'm running free yeah, kyllä se potkii. :finger:

Mainittakoon, että kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun näin Maidenin livenä. Tätä voisi harrastaa ulkomaillakin, lähinnä pohjoismaiden keikkoja voisi katsastaa sitten seuraavalla kiertueella.

Listataan nyt vielä keikan kohokohdat kauniisti ylipitkän jaaritteluni jatkeeksi:
The Talisman (kuitenkin :D)
Coming Home
Dance of Death
The Wicker Man
Blood Brothers
When the Wild Wind Blows

Mieleen jäi myös yhdessä vaiheessa vieressä olleen mieshenkilön kommentti "katsomossa istuvat kuin kirkossa". Brucekin otti asian puheeksi. :D

Nappasin myös jokusen (ei niin hyvän) kuvan, heitän tähän yhden koristeeksi.
Image
Last edited by Summerganon on Sat Jul 09, 2011 12:39, edited 3 times in total.
"Living in this place,
Staring into space we find
We might share the corners of our lives
Infinity runs deep,
Eternity that we can't keep
Melting through the frozen wastes of time"

Bruce Dickinson - Navigate The Seas Of The Sun
t.Q
Kisälli
Kisälli

Post by t.Q »

Ei enää ikinä Maideniä päivänvalossa, kiitos. Eikä auringonpaahteessa. Ja se helvatan Satelliitti15 voidaan laukaista avaruuteen ja jättää sinne leijumaan..

Ai niin ja järjestelyistä saatanan pitkä miinus. Ihme amatööri-touhua.
Last edited by t.Q on Sat Jul 09, 2011 12:37, edited 1 time in total.
mishrak
Peräruiske
Peräruiske

Post by mishrak »

Pientä keíkkaraporttia täältäkin.
Ensimmäinen miinus tulee järjestelyistä. Portteja ei avattu silloin kun oli tarkoitus, vaan yleisö turhautettiin jo helteessä jonotettaessa. Screenit olivat aivan liian pienia ja valoisuus vesitti (luultavasti) hienon valoshow. Näille asioille nyt vaan ei voi mitään.

Toisin kuin täällä väitettään, settilistahan oli varsin hyvä. Harvemmin soitettuja loistobiisejä kuten Dance Of Death ja Blood Brothers kuultiin; mukavaa, että näitä 2000-luvun rallejakin on settilistassa nykään mukana. Sonisphereen ei tietenkään kannata verrata, koska se oli festivaalikeikka ja myös kohdeyleisö eri. Yksittäisten bändien keikolla käyvät ihmiset, jotka haluavat kuulla ko. bändiä. Festareilla käyvät ihmiset, jotka nauttivat itse festivaalitunnelmasta, telttamajoituksesta ja bajamajoissa kuseksemisesta. Kaikille jotain muttei kellekään oikein mitään.

AMOLAD kiertueelle ei tietenkään pärjätty. Syy oli siinä, että se oli sisäkeikka, mutta vielä tärkeämpänä pitäisin sitä, että Final Frontier levy nyt vain ei ole läheskään yhtä kova kuin mikään kolmesta aikaisemmasta albumista - saati itse AMOLAD. 2008 klassikkoalbumien kiertueelle ei myöskään pärjätty johtuen uuden levyn heikohkoista biiseistä.

Kun ne Maidenlasit otetaan pois silmiltä, huomataan että intro oli tosiaan liian pitkä, Final Frontier ihan okei, El Dorado aika heikko ja keikka alkoi 2 Minutes To Midnightin kohdalla. Uusimmista Talisman oli akustisine introineen paras, When The Wild Wind Blows taas liian pitkäveteinen keikkabiisi, vaikka siinä toki oli koskettavat hetkensä. Ko. biisi olisi pitänyt korvata AMOLDILTA vaikka For The Greater Good Of Godilta. Tuo olisi ollut realistinenkin vaihtoehto - toisin kuin täällä haikailtu Alexander The Great - koska se soitettiin AMOLAD kiertueella ja siten olisi pienellä harjoittelulla ollutkin soitettavissa. Valitettavasti nyt Maidenin parhaalta levyltä ei soitettu yhtään kappaletta. Keikan parhaat biisit olivat Blood Brothers, Dance Of Death ja The Evil That Men Do. Myös klassikot kuten Fear Of The Dark toimivat tasaisen varmasti - tosin olisivat tarvinneet sitä pimeää tuekseen.

Ei pärjännyt aikaisemmille keikoille (Sonispherestä minulla ei ole arvioita, koska en ollut paikalla), mutta se ei johtunut bändin esiintymisestä - eikä oikeastaan edes biisivalinnoista (uusia biisejä kun on vähän niinkuin pakko soittaa) - vaan uusien biisien heikosta laadusta (verrattuna kahteen aikasempaan kiertueeseen).
t.Q
Kisälli
Kisälli

Post by t.Q »

Trooper69 wrote:
SPD10 wrote:
Bleeding Me, Outlaw Torn, Fuel, That Was Just Your Life, End of the Line, Broken Beat and Scarred, The Day That Never Comes, All Nightmare Long.

Vielä vanhat päälle niin onpas paska setti? Onneksi tiedät darealjyrä mistä puhut... :roll:
Millä todennäköisyydellä tuo setti heitettäisiin? Ei niin millään.. Voisihan Maidenikin kasata vaikka miten kovan setin noilta nimenomaisilta levyiltään, mutta sekin jää foorumeilla kirjoiteltavaksi fantasiaksi.
bultsi
Berserkki
Berserkki

Post by bultsi »

t.Q wrote:Millä todennäköisyydellä tuo setti heitettäisiin? Ei niin millään.. Voisihan Maidenikin kasata vaikka miten kovan setin noilta nimenomaisilta levyiltään, mutta sekin jää foorumeilla kirjoiteltavaksi fantasiaksi.
Hah! Tuo setti + vanhat olisi aika todennäköinen! Jäi ainoastaan yhtä biisiä vaille toissa ja vuonna muutamaan otteeseen.
https://youtube.com/c/bultsi

Ego: INFJ-A / Sage
Subconscious: ESTP / Persuader
Unconscious: ENFP / Advocate
Super Ego: ISTJ / Examiner

https://www.16personalities.com/fi/pers ... suustyypit
ruohonjuuritaso
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by ruohonjuuritaso »

Täytyy nyt kommentoida vähän positiiviseenkin sävyyn. Viimeksi 3 vuotta sitten bändin nähneenä nautin kyllä nytkin täysin siemauksin keikasta. Settilista nyt oli yllätyksettömyydessään sitä mitä oli ja bändi soitti sen rutiininomaisen orjallisesti läpi. Meininki kentällä oli kuitenkin hyvä ja mikä parasta, etukarsinaankin pääsi nyt kävelemään ilman rannekkeita tai muuta säätöä vapaasti vesi- ja paitakojun kautta. Istuskelin vielä nurmella Alicen aloittaessa, mutta silti pääsin rauhassa kohtalaisen lähelle lavaa keskelle.

Setin klassikotkin toimivat tällaiselle "sunnuntaifanille" taas kuin päähän lyötynä. Seitsemännen kerran näin bändin nyt, joten ehkä sitä yliannostusta ei ole päässyt vielä syntymään. Ja todellakin olin pääasiassa katsomassa ja fiilistelemässä bändiä, enkä tiettyjä biisejä. Sää varmasti verotti koko päivän jonottaiden fiiliksiä, enkä ihmettele jos siellä eturivissä on ollut vähän laiskempi tunnelma tällä kertaa.

Keikan kohokohtina itselle olivat DoD ja Hallowed. Ei muuta ku seuraavaan kertaan :finger:
Symbolic
Kisälli
Kisälli

Post by Symbolic »

Olihan tuo kova keikka, muttei ehkä niin kova kuin viime vuonna porissa tai 2008 stadikalla. Ihan "vähän" vaan vitutti, kun olin 11 asti venaillut porteilla pussikaljaa juoden yms. enkä tyhmänä tajunnut juoda yhtään vettä. Siinä When the Wild Wind Blowsin aikana tuli jo niin huono olo, että oli pakko lähteä hakemaan vettä. No, käteistähän mulla ei ollut, joten en saanut ostettua edes pulloa vettä ja kun kysyin saisiko mistään ilmaiseksi, niin vastaus oli kieltävä. Joutu sitten istumaan maahan ja yrjöömään ennen kuin mut vietiin jonnekin takahuoneeseen tiputukseen. Vittu jee. Olisi tuokin vältetty jos olisivat vain voineet antaa mukin vettä. En muuten ollut ainoa, jolle näin kävi, kun tuolla tiputuksessa oli muitakin. :D Sitä se lämmin keli tekee + tietty oma tyhmyys.

No, onneksi en tuolla mädäntynyt kun bändin nimikkobiisiin asti ja ehdin näkemään loppukeikan. En ihan takaisin toiseen riviin päässyt, mutta silti oon onnellinen että ehdin vähän kauempaakin nähdä. Alku keikasta oli kyllä hyvä! Satellite 15 kyllä eittämättä latisti vähän tunnelmaa, mutta onneksi viimeistään 2 Minutes to Midnight nosti tunnelman kattoon! Keikan kohokohta oli mulle Coming Home/Blood Brothers. Myös Talisman nosti karvat pystyyn.

Alicekin oli hyvä. Melkeinpä parempi kuin viime vuonna, vaikka setti olikin aika lyhyt. Ainoa mikä vitutti oli pari tuntemattomampaa biisiä ja yksi mulkku jätkä joka alkoi haastamaan mun kavereiden kanssa riitaa, kun olivat "valuneet" sen muijan eteen. Onneksi siellä missä olin, niin muut olivat oikein mukavia ja tuli rupalteltua ennen keikkaa mukavia.
t.Q
Kisälli
Kisälli

Post by t.Q »

Symbolic wrote:En muuten ollut ainoa, jolle näin kävi, kun tuolla tiputuksessa oli muitakin. :D Sitä se lämmin keli tekee + tietty oma tyhmyys.
Ei ole sinun tyhmyydestä kyse vaan järjestäjien. Kyllä ainakin siellä eturivissä tippui kansaa joka ei ole olutta nähnytkään.
Hunks Ossi
Peräruiske
Peräruiske

Post by Hunks Ossi »

Huonoa toimintaa järjestäjiltä tosiaan. Kuulemma eturivissä vettä sai vasta revittyään järkkäreitä hihasta 5 minuutin ajan. Viimeksi kun Tampereella 2008 olin eturivissä niin vettä suorastaan tyrkytettiin ihmisille.
seinaryijy
Vempare
Vempare

Post by seinaryijy »

Sen sijaan, että liittäisin tähän viestiin monta kuvaa, annan teille Photobucket -linkin ottamiini kuviin. Tässä siis jokunen ottamani kuva, joita nyt edes vähän kehtaa muille näyttää:
http://s181.photobucket.com/albums/x25/ ... ki%202011/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos joku noista kuvista sattuu miellyttämään silmää niin paljon, että haluaa sitä käyttää omiin tarkoituksiinsa, niin ole hyvä vaan (ei sillä että kukaan mitään lupia nykyisin mihinkään muutenkaan kyselee).

Image
Malarkey
Hang-Around
Hang-Around

Post by Malarkey »

Noniin, Ensimmäinen Iron Maiden-keikka takana ja tässä vähän mietiskelyä..

Saavuin paikalle n. 12.30 ja kieltämättä olin vähän pihalla näistä karsina-tsydeemeistä ja menin kolmanteen, vaikka toisessa olisi ollut tilaa. No hetken yksinäni pöljäiltyäni päätin mennä kysymään kanssajonottajilta, että miten nämä "keikkajärjestelyt" ym. käytännössä menee, ja kyllä täytyy myöntää että todella ystävällisiä olivat henkilöt joiden juttusille rohkenin mennä. Pääsin sitten heidän kanssaan jonottaan, ja eipä tarvinut sitten mennä jonon perälle, kun poistui karsinasta esim. syömään : ). No kyllä siinä tuli kantapään kautta opittua että vettä oli messissä aivan liian vähän. 2h kärvistelyn jälkeen puoli litraa ei riittänyt mihinkään. Noh ei muutaku heseen kallista pullovettä ostamaan.

Kun viimein pääsi karsinasta eteenpäin alkoi vasta se kovin koettelemus. Niska palaneena ja janoisena se yli tunnin~ seisoskelu veti kyllä kylmäksi. Viimein portit avattiin, ja jalat täristen matka jatkui kohti kenttää. Kävi hyvä tuuri, kun porukka jäi kanittamaan ensimmäiselle lipuntarkastusportille ja reunasta huitoi järkkäri, että täältäkin pääsee, noh lähes pysähtymättä pääsin läpi ja pikakävelyllä kohti lavaa. Tuloksena n. 3 rivi josta olin älyttömän tyytyväinen.

Sitten alkoi se toinen koettelemus, eli ahtaanpaikan kammoisena väkijoukossa seisoskelu ja odottelu. Nestehukka oli jo tässä vaiheessa käden tuntuvilla ja jalat oli jo puhki pelattu : p. Ihmeen hyvin siinä virkosi, kun pääsi katselemaan maidenin soitin-teknikoita työssään. Itse kitaristina kiinnosti vallan pirusti heidän laitteet ym säädöt joten kaikki muu ympäriltä unohtui : p. Sitten jo lämppäri aloitti ja pirun hyvältä kuulosti, vaikken ko. bändistä pidä. Tässä vaiheessa kenttä oli suhteellisen rauhallinen vielä, oman paikan pystyi jopa pitämään ja samalla käsillä fiilistellä. Hieno keikka todellakin. Lämppärin lopetettua alkoi taas yksi etappi, elikkä lisää odottelua ja seisoskelua. Väkeä alkoi jo tunkea väkisin eteen, vaikkei tilaa kertakaikkiaan enään ollut. Ja sitten ..

Pärähti doctor doctor soimaan ja alkoi fiilis nousta. Ei jalkojen tärinä + jo tässä vaiheessa helvetinmoinen nestehukka haitannut, vaan adrenaliini alkoi nousta ja päässä pyöri, että nyt se unelma sitten tapahtuu : ). Väkeä alkoi entistä enemmän tunkea kyynerpää-taktiikalla ja jouduin luopumaan 3.rivistä suosiolla. Ylipitkän intron jälkeen se sitten tapahtui, Bändi lavalla ja fiilis helvetin korkealla. Siinä ne, joita viimeiset 5 vuotta olen dvd:ltä katsellut ovat nenän edessä. Nickon filli ja siitä pärähti. Meininki korkea ja huutoa niin paljon, kuin keuhkoista lähti. Mitälie yleisössä sitten tapahtui, kun ihmismassat alkoivat heilua puolelta toiselle ja itse mukana. Kaatuminen oli todella lähellä, ja tässä vaiheessa huomasin jo olevani viidennessä rivissä. No meno vähän rauhoittui ja pääsi fiilistelemään upeista sooloista ja itse bändin olemuksesta.

Itse en settilistaa ollut etukäteen katsonut, enkä oikeastaan tiennyt mitä vetoja sieltä olisi tarkalleen tulossa. Talisman oli aivan mahtava. Maidenin parhautta ehdottomasti. Erityisesti mieleen jäi ..wild wind blows, sillä yllätyin kuinka liikuttavasti bändi sen soitti. Dance of dead sai yleisön jo kivasti hyppimään, ja mikäs siinä olis hyppiessä ja toisten varpaita talloessa. Mahtavat soolot ja fiilis. Trooper ym klassikot olivat todellakin keikan parhautta, vaikka "siviilissä" ne biisit ovat jo niin kuunneltuja. Keikka huipentui itselläni hallowediin. Koko biisin ajan huikeassa transsissa. Kylmät väreet kitarasooloissa ja janickin lavashowsta : P.

Olisi niin paljon hehkutettavaa, mutta tuskin kukaan jaksaa näinkään pitkälle lukea. Mieleen jäi kyllä perhanasti negatiivista.

-Veden jakelu, ei tullut yhtään hörppyä..
-Humalaiset. Imo tulla törkeässä kännissä keikalle on a) Helvetin tyhmää,
b) Vaarallista muille
c) ärsyttävää muille.
Poskessa komea mustelma, kun eräs isokokoinen humalamies tuli väkisin ohi ja hipaisi vähän kyynerpäällä..

Tosiaan annettava kaikesta huolimatta respectit sille ulkomaalaiselle maidenfanille, joka lensi ulos keikalta yrittäen väkisin etuilla ym kiirehtiä varoituksista huolimatta.

Yksi mainittava ääliö kyllä on, Se mustahiuksinen läskikasa joka taisi olla aineissa kaiken muun lisäksi, häpeä.
Näköjään väkisin oli yritettävä näyttää kitaristeille, että "hei heitä pleku" jollain todella oudolla viittomakielellä. Käytännössä kaveri kiipesi niskaan samalla korvaan hengittäen. Ei niin kiva..

Sitten vielä yksi mainittava seikka on, että sain nuhteita eräältä henkilöltä, että tönin hänen pienikokoista tyttöystävää. cmon, Kentällä oltiin niin kylkikyljessä että jos oikealta tulee ihmismassa päälle niin itsellä ei ole mitään mahdollisuutta pysyä paikallaan. Hupsua. Vinkkinä olisin antanut, että takana olisi varmasti ollut väljempää..

Keikka oli todella liikuttava ja unelmien täyttymys. Aloitin rivistä kolme ja ennen encoreja olin jo ajautunut miltein 20metriä lavasta mutta ei haitannut. Up the ironS!
The sheaf of the corn is broken, End the harvest
Throw the dead on the pyre

Iron Maiden - Infinite Dreams Cover *Both guitars* HD
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Post by Piece Of My Mind »

t.Q wrote:
Symbolic wrote:En muuten ollut ainoa, jolle näin kävi, kun tuolla tiputuksessa oli muitakin. :D Sitä se lämmin keli tekee + tietty oma tyhmyys.
Ei ole sinun tyhmyydestä kyse vaan järjestäjien. Kyllä ainakin siellä eturivissä tippui kansaa joka ei ole olutta nähnytkään.
Alkoi vesijakelu toimia ku jengiä jouduttiin yleisöstä pois repiä. Nelisen heppua nostettiin pois silmät ihan killissä, nuoria mimmejä pääosakseen. Tajuttomana saatiin ensimmäinen potilas järkkärin olkapäillä kantaa. Jooh, lämmintä piisasi ja jos jonotustunteja oli useampi takana ilman kunnon nestetankkausta, ei ihme että kalpeaksi veti. Vaan itse eturivissä tungosta fiilistelleenä, sanoisin jotta järjestelyitten osalta olisi pitänyt pysyä vanhassa metodissa. Etukarsina olisi pitänyt sulkea sen täytyttyä, aikasempien stadion keikkojen osalta näin on toimittu. Nyt kun sivut oli avoinna, oli tungos kaksin kerroin kovempi, verraten viime stadikan keikkaan.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
t.Q
Kisälli
Kisälli

Post by t.Q »

Piece Of My Mind wrote:Alkoi vesijakelu toimia ku jengiä jouduttiin yleisöstä pois repiä. Nelisen heppua nostettiin pois silmät ihan killissä, nuoria mimmejä pääosakseen. Tajuttomana saatiin ensimmäinen potilas järkkärin olkapäillä kantaa. Jooh, lämmintä piisasi ja jos jonotustunteja oli useampi takana ilman kunnon nestetankkausta, ei ihme että kalpeaksi veti. Vaan itse eturivissä tungosta fiilistelleenä, sanoisin jotta järjestelyitten osalta olisi pitänyt pysyä vanhassa metodissa. Etukarsina olisi pitänyt sulkea sen täytyttyä, aikasempien stadion keikkojen osalta näin on toimittu. Nyt kun sivut oli avoinna, oli tungos kaksin kerroin kovempi, verraten viime stadikan keikkaan.
Vesijakelu alkoi kuulemma toimia kun "Queen Of Hearts"/IMFC otti yhteyttä johonkin tahoon jolla on vähän yleisöä enemmän sananvaltaa.. vaan eipä sitä vettä silti tullut tarvitseville paria ekaa riviä lukuunottamatta (siinä vaiheessa olimme tulleet ohiajetuiksi niin monta kertaa että kolmannen rivin paikat olivat vaihtuneet kasiriville).
Calcifer
Vempare
Vempare

Post by Calcifer »

Jäi kyllä aika puun maku suuhun tuosta keikasta, jonotettiin siinä bout 11h eikä päästy eturiviin, siinä sitten etenin sopivia rakoja suht pienikokoisena hyväksikäyttäen. Samanlainen tilanne kuin Sonispheressa: Pääsin encoreksi tokaan riviin.
Valittamisen aihetta olisi erintoten erään ranskalaisen IrMa -fanin käytöksestä.
Kyseistä tyyppiä joku repi taaksepäin ja sain osakseni lyöntejä ja tönäisyjä koska olin ensimmäinen jonka hän näki. Tämä tapahtu pariin eri otteeseen, kolmannella kerralla olisi jo lätty lätissyt, paljon.

Ja olisi toki pitänyt muistaa, että idolini Dave Murray ei liikuskele lavalla, kuten muut jäsenet. Ei paljo Davea näkynyt lavan oikealla reunalla. Kurottelemalla näki pikkuisen.
The stage over there is completely fucked. Mötley Crüe have gone home as their stuff is fucked and our stuff is fucked, but we don’t care. We’re not going home until you go home -Bruce Dickinson
Mimu
Vempare
Vempare

Post by Mimu »

Keikka oli upea, johtuen osittain siitä, että oli eka keikka lähietäisyydellä. Kolmas rivi alusta loppuun lähes samoilla jalansijoilla, vaikka tunkua oli joka suunnasta. Ai mistäkö tiedän? Seisoin johtoja suojaavan tunnelin päällä, alimittainen kiittää muutamasta lisäsentistä :lol:

Aikasemmissa kommenteissa on varmaan paljon provoa tai jotain, koska en jaksa uskoa, että ihmiset ovat niin tyhmiä :lol: Nyt siis annan palaa:
Ennen keikan alkua meinasi mennä hermo stnan kitisijöihin, jano ja kuuma ja tungos ja valivali mäkämäkä. Jos stna ei tiedä, että eturivissä on ruuhkaa niin taitaa olla väärässä paikassa. Jos ei ole syönyt koko päivänä kun on jonottanut niin OMA MOKA! Jos ei ole huolehtinut VESItankkauksesta ennen keikkaa ja jonotuksen aikana niin OMA MOKA! Jos on ollut niin ..tun urpo, että on dokannut helteessä niin OMA MOKA! Stadionille sai ottaa mukaan ½litran vesipullon ja se luki ihan täällä intterwebissä. Aurinkorasvankin varmasti olis saanut tuotua porteista sisälle. Ja jos paistaa aurinko niin pitäkää nyt hyvät ihmiset jotain päässä!!!

Ihan niinkuin vinkiksi niille jotka jatkossa meinaa jonotella (mahdollisesti päiväkausia):
- varautukaa kunnon ruokaan, ei pelkkää einestä vaan myös vihanneksia ja hedelmiä
- juokaa veden lisäksi kivennäisvettä
- jos on pakko dokata niin älkää tulko kentälle tungokseen
(- nukkukaa ja huolehtikaa hygieniasta)

Ja nyt kun alettiin valittamaan (jesh, mun vuoro!!!) niin ne stnan röökit! Itsekin poltan, mutta ei ollut ongelmaa olla polttamatta siitä eteenpäin kun stadionille sisälle kävelin, seuraava menikin sitten kun pääsi takaisin ulos. Siellä hornankattilassa oli ihan tarpeeksi muitakin hajuja ilman röökiä :lol:
Sitten edessäni ollut teinitytteli: Älä jumalauta potki takana olevaa sääriin jos se takaa tulevan massan takia välillä nojaa sinuun. Olisin voinut koko keikan ajan nojata jos olisin vittumaiseksi ryhtynyt. Oli muuten vika kerta kun kenellekään vieraalle jaan mitään omistani (tällä kertaa vettä) jos sen jälkeen kohtelu on moista.

Vaikka tästä kirjoituksesta ei uskoisi niin mulla oli hlvtin mukava päivä!
Eihän tässä näin pitäny käydä...
Iron Constable
Crusader
Crusader

Post by Iron Constable »

Näitä tarinoita tuntien jonotuksista, pyörtymisistä ja tiputuksista lukiessa mieleen hiipii sellainen ajatus, että vanha jäärä on tippunut 2.divarin faniksi :D No näinhän se on, kun en edes keikalle vaivautunut, oli jopa kolmas kerta peräkkäin... Mutta, Ratinan keikka taannoin auttoi minut vakuuttumaan siitä, että Maiden + minä + mikä tahansa stadion, emme kuulu yhteen...

Nautin Maidenin livenä pimeässä tilassa, mieluimmin syksyllä tai talvella ja sisätiloissa. Jos sitä ei minulle enää suoda, niin antaa sitten olla. Onhan minulla lukuisien keikkojen muistot niistä pimeistä jäähalleista ja siltä yhdeltä ulkoilmakeikalta, jolloin lokki melkein paskoi Brucen päälle.

Jatkan tarkkailemista varjoissa :wink:
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Post Reply