Tein periaatepäätöksen, että kun bussi kuitenkin saapuu puolisen tuntia porttien avautumisen jälkeen stadikan eteen, tankkaan itseni hyvin ennen keikkaa, niin ei tarvitse pullon kanssa säheltää. Kentällä ei mitään erikoista tungosta ollut, vaan sain itseni ujutettua Murrayn puolelle neljänteen-viidenteen riviin. Siitä sitten pääsi pikkuhiljaa edemmäksikin, kun porukkaa peruutteli ilmeisesti juotavaa hakemaan.
Ja sitten analyysiä tai jotain.
Mitä itse keikkaan tulee, niin komppaan edellisiä sen suhteen, että vähän rutiininomainen läpivetohan se oli. Satellite 15 olisi varmaan toiminut komean valoshownsa puolesta edes vähän paremmin hallissa, kun olisi ollut katselemistakin. The Final Frontier toimi minulle hyvin, sangen hyvä livebiisi. Ei mikään erikoinen, mutta voisi toimia myöhemmillä kiertueilla hyvin vähän myöhemmässäkin vaiheessa, esim. kuten The Wicker Man tässä setissä tai vaikka The Evil That Men Do. Ei sillä, etteikö Maidenilla olisi parempiakin biisejä, mutta noh, koska Maiden. Olen aika varma, että näistä uutukaisen vauhdikkaammista biiseistä El Dorado on se, mitä vielä soitetaan, mutta voi olla, että The Final Frontier (koska se on niin hauskaa kun se on final mut ei kuitenkaan final höhöhö) löytäisi myös tiensä tuleviin setteihin. Noh, jaarittelu saa tuosta riittää, toimi hyvin minulle.
El Dorado ja 2 Minutes to Midnight olivat molemmat ihan tehokkaita, erityisesti El Dorado. 2 Minutesin tilalle olisi natsannut hienosti joku The Prisoner tai Man on the Edge, mutta nämä on taas näitä settilistanarinoita... minkäs teet. 2 Minutes oli ihan fiksua soittaa siinä vaiheessa, sillä ainakaan itse en olisi niin jaksanut siitä myöhemmin innostua. Alkuvaiheessa se meni vielä alkuhurmoksen puitteissa. The Talisman olikin sitten herkkua, vaikkei Brucelta timanttisin veto ollutkaan ja Coming Home oli ehdottomasti keikan kohokohtia. Dance of Death on mahtava livebiisi, mutta Paschendale tai joku vastaava olisi ollut vähän kovempi veto siihen kohtaan, mutta Dance of Deathista jäi kyllä positiivinen maku. The Trooper... tempaisee mukaansa, mutta oli minulle sellainen "otanpas pari kuvaa ja hoilaan mukana" -pala. Toimi, mutta ainakaan omalta osaltani keikka ei olisi kärsinyt vaikka olisivat soittaneet melkein mitä tahansa muuta (poislukien tietysti RttH). Kovastihan yleisö tuosta syttyi, joten ymmärretään...
The Wicker Man oli kova. Jotenkin siinä vain kaikki toimi, eikä Brucecaan vetänyt hullummin. Yllättäen nimeän tämän keikan kovimmaksi "lyhyeksi tykitykseksi". Blood Brothers ja When the Wild Wind Blows menevät myös parhaimmistoon. Jälkimmäisen kuulemista odotin kuin kuuta nosuevaa, eikä se pettänyt. The Evil That Men Dokin kuulosti ihan hyvältä. Varsinaisen setin päättävän perinteinen kaksikko sitten meni siinä muiden kanssa huutaessa ja Eddietä ihastellessa. Jotain Fear of the Darkin itsestäänselvyydestä kertoo se, että ainakin itse kyllä hoilasin sen mukana, mutta se oli käytännössä unohdettu heti biisin loputtua. Olisiko sitten sää, vai mikä tuohon syynä. Iron Maiden ja Eddie.
Encoret menivät ihan kivasti. Running Free on aina mainio konsertin päättäjä ja sen astuminen viime vuonna settiin oli pienimuotoinen kultuuriteko. Stadikallakin se rullasi ihan hyvin, mutta viime vuoden Porin vetoa väitän (vaikken edes ollut paikalla) kovemmaksi ja esim. Etelä-Amerikassa tuli tänäkin vuonna muistaakseni kovemmat pölötykset. Adrianin kitara -vitsikin on tainnut tulla tällä kiertueella jo pariin otteseen. Mutta I'm running free yeah, kyllä se potkii.
Mainittakoon, että kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun näin Maidenin livenä. Tätä voisi harrastaa ulkomaillakin, lähinnä pohjoismaiden keikkoja voisi katsastaa sitten seuraavalla kiertueella.
Listataan nyt vielä keikan kohokohdat kauniisti ylipitkän jaaritteluni jatkeeksi:
The Talisman (kuitenkin

)
Coming Home
Dance of Death
The Wicker Man
Blood Brothers
When the Wild Wind Blows
Mieleen jäi myös yhdessä vaiheessa vieressä olleen mieshenkilön kommentti "katsomossa istuvat kuin kirkossa". Brucekin otti asian puheeksi.
Nappasin myös jokusen (ei niin hyvän) kuvan, heitän tähän yhden koristeeksi.