Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Re: Instrumentin soitto ja treenaaminen

Post by Sir »

mentally blind wrote:Nykyään kun soittaa muutamankin tunnin kitaraa, on käsi melko usein kipeä ainakin seuraavana päivänä :/ Mikä tähän neuvoksi? Nyttenkin olen saikulla toista viikkoa jo, koska en tällä pysty oikein mitään tekemään ilman että alkaa sattua.
Voisi ehkä olla fiksua jättää soittamisia vähemmälle, tai ainakin kysyä lääkäriltä jotain neuvoa aiheen suhteen. Itse en aikanaan jättänyt soittamisia vähemmälle - seurauksena oli ongelman jatkuva paheneminen, sairaslomakierre, ja lopulta leikkaukseen päätyminen. Jännetupentulehdus ei ole mikään leikin asia.

http://www.tohtori.fi/?page=2442205&id=5217238" onclick="window.open(this.href);return false;
Jännetupen tulehdus
Varsin yleinen raajojen vaiva on jännetupen tulehdus. Vaikka puhutaan tulehduksesta, vaivan aiheuttaja ei kuitenkaan ole virus tai bakteeri, vaan yksinkertainen liiallinen mekaaninen rasitus. Vaiva alkaa kivun tunteella, joka liittyy usein alkuun johonkin raajan tiettyyn liikkeeseen tai asentoon. Levossa kipua yleensä ei tunnu, mutta pitkään jatkuessaan voi leposärkyä myös olla. Tavanomaisimmat paikat ovat ranteen ja kyynärvarren seutu, olkapää sekä jalassa akillesjänne.

Alkava jännetupen tulehdus paranee usein ihan itsestään, jos pystyy lopettamaan kyseisen raajan rasituksen ja suomaan sille riittävän levon paranemiseen. Kuntoutumista voi jouduttaa lisäämällä kipeän kohteen lisävaatetuksella. Myös lämpimät vesikylvetykset edistävät paranemista.

Apteekista on myös saatavilla erilaisia kipuvoiteita, jotka kivun lievityksen lisäksi saattavat myös parantaan kipualueen aineenvaihduntaa ja hillitä tulehdusreaktiota. Myös suun kautta nautittavilla tulehduskipulääkkeillä voidaan helpottaa oireita ja jouduttaa paranemista. Joskus rajaan lastoittaminen ylimääräisten liikkeiden estämiseksi on myös aiheellista.

Mikäli kotihoito ei tuo riittävää helpotusta ja paranemista, kannattaa hakea apua lääkäriltä. Jos kipeä alue alkaa punottaa tai kuumottaa, on otettava lääkäriin yhteys pian.
Paskalla metallilla on tekijänsä.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
mentally blind
Hang-Around
Hang-Around

Post by mentally blind »

Noita vinkkejä juurikin olen hyödyntänyt. Enkä ole kitaraa nyt viikkoon soittanutkaan, sen jälkeen kun tuli ranne kipeäksi. Lisäksi kun sain saikkua tossa viime viikolla, lääkäri määräsi mulle 2x päivässä 1-2 viikon ajan jotain mömmöä tuohon ranteeseen laitettavaksi. Sitä sitten laitellut. Ja onhan mulla rannetukikin, jota pidän nyt ainakin yöllä, ja päivälläkin tän kuntoutuksen ajan. Myös pidin tukea viime kesällä jonkun 2 kuukautta töissä, ja öisin. Varastohommia tehnyt tässä tän hieman yli puolisen vuotta. Ei kyllä mitään kovin tervettä hommaa kättä ajatellen... Yhdellä kaverillakin tullut jännetuppitulehdus varastohommien takia.

Onhan tämä tosin selkeästi paranemaan päin, toistaiseksi. Mutta ei sitä taas tiedä, millon tuo käsi alkaa vihottelemaan uudestaan :(
Tolppanen
klaus Järvinen
klaus Järvinen

Post by Tolppanen »

Tämä viesti koskee aivan puhtaasti basson soittoa ja on siis sikäli tietenkin suunnattu lähinnä muille basisteille (sormilla soittaville nyt pääasiassa) ja basson soitosta jotain tietäville.

Olen ruvennut jostain aivan kummasta syystä kärsimään ihmeellisestä vaivasta viime aikoina (silloin tällöin viimeisen puolen vuoden - vuoden aikana). Oikean käden etu ja keskisormesta, siis sormien päästä, on lähtenyt nahka hyvin usein. Sitten sormen päähän muodostuu inhottava rakko/vesikello (mikä lieneekään) ja kun sen puhkaisee, sisältä tulee nestettä. Revin aina sen ylimääräisen nahan irti ja annan sen vereslihalla olevan kohdan luonnollisesti parantua muutaman päivän ennen kuin taas soitan (jos on pakko soittaa aikaisemmin, esim. reenit niin käytän laastaria).

Ei tämä nyt koko ajan vaivaava ongelma ole (thank god!), mutta valitettavan usein viime aikoina ilmaantunut. Ihmetyttää eniten se, että varsinaisen bassonsoiton "kuherruskuukauden" vietin joskus vuosia sitten (2005), eikä minulla silloin ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia sormien ja niiden ihon suhteen. Soitin silloin keskimäärin huomattavasti enemmän kuin nykyään, käytännössä joka päivä keskimäärin n. tunnin verran, kun nykyään saattaa kulua 10:nenkin päivää välillä etten koskekaan bassoon (riippuu ihan reenien tiheydestä ja omasta motivaatiosta, sekä siitä onko uusia biisejä reenattavana).

Enpä nyt sitten tiedä mikä tämän viestin lopullinen idea on.. kaipa minä haluan vähän tiedustella onko muille sormilla soittaville basisteille tullut vastaan vastaavanlaisia ongelmia. Plektraa en tule käyttämään, sitä on turha edes ehdottaa, plektraa käytän vain kitaroidessa.
Up The Irons! \,,/
av
Hell Rat
Hell Rat

Post by av »

^En tiedä miten suoraan verrannollinen vaiva on soiton määrään, voi myös johtua siitä että kielet vaihdettu karheampiin tai että soittotatsi on voimistunut huomaamatta, itellä alko näkymään rakkoja parin, kolmen soittovuoden jälkeen kun liityin bändiin ja aloin soittaa huomattavasti pidempiä aikoja kerrallaan kun ennen, joskus oli jopa ihan veressä kielet ku aukes sormenpäät :lol: ei siinä montaa kuukautta menny kunnes vaivat loppuivat. Noita rakkuloita tulee mulle sillon tällön (harvoin tosin) vieläkin, sillon yleensä vaan puhkasen ne ja se on sillä selvä, ne sormenpäät kovettuu siitä kyllä ku soittaa vaan, keskisormen ja etusormen päät on itellä oikeessa kädessä niin kovettuneet että ei terävällä esineellä tökkiminenkään juuri enää tunnu :)

Edit. Ja joo tosiaan ihan yleinen vaiva sormisoittajille, rohkeesti vaan rakkuloiden tullessa kuumennettua nuppineulaa lävite ni kyllä pärjää!
Xolair
Peräruiske
Peräruiske

Post by Xolair »

^^ Mulle ei varsinaisesti tule rakkoja oikean käden etu- ja keskisormiin kun bassoa soittelen, etusormi vaan välillä vihoittelee kun rankasti on jonkun tunnin soittanut. Mulla ilmeisesti sellainen kynsiä hyödyntävä tyyli ja sitten kielet aina raapivat etusormen kynnen alta mukavasti, siksi alkaa ärtymään. Sen jälkeen ei yksinkertaisesti pysty edes koskemaan kieliin kun tuntuu että joku tökkisi sormea hitsipillillä. Keskisormeen ei tuollaista tapahdu, varmaan siksi että nykyisellään soittamisessa pieniä "puutteita" ja hitaammat kohdat tulee lähestulkoon etusormella pimputeltua. Mutta toisaalta, mitä olen esim. Maidenin liveistä nähnyt niin ei se Stevekään aina kahdella koko ajan soita... :lol:

Mutta kuitenkin, kyllähän kummankin käden sormissa on kovettumia mutta rakkoja ei siis ole näkynyt. Toivottavasti ei näykään. Ja kun 2.5 viikon päästä armeija alkaa niin kivaa olisi sielläkin myöhemmissä vaiheissa jatkaa klonkuttelua ilman rakkojah.
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

Xolair wrote:Mutta toisaalta, mitä olen esim. Maidenin liveistä nähnyt niin ei se Stevekään aina kahdella koko ajan soita... :lol:
Itse olen ymmärtänyt, että soittaa nimenomaan kahdella. Voin olla väärässäkin, mutta Steve on muistaakseni itse ainakin väittänyt jossain haastattelussa, että kahdella tulee vedettyä. Ne muut sormet heiluu siinä mukana sitä tahtia, että voisi kyllä hyvin luulla että vähintään kolmella sormella soittelee. Monethan ovat luulleet, että Steve käyttää neljän sormen tekniikkaa.
Backlet
Roudari
Roudari

Post by Backlet »

Jeeves wrote:
Xolair wrote:Mutta toisaalta, mitä olen esim. Maidenin liveistä nähnyt niin ei se Stevekään aina kahdella koko ajan soita... :lol:
Itse olen ymmärtänyt, että soittaa nimenomaan kahdella. Voin olla väärässäkin, mutta Steve on muistaakseni itse ainakin väittänyt jossain haastattelussa, että kahdella tulee vedettyä. Ne muut sormet heiluu siinä mukana sitä tahtia, että voisi kyllä hyvin luulla että vähintään kolmella sormella soittelee. Monethan ovat luulleet, että Steve käyttää neljän sormen tekniikkaa.
Tästäpä se käy selville, kohdasta 2:32-2:38. Kahdella sormella mies siis vetelee.
Xolair
Peräruiske
Peräruiske

Post by Xolair »

^^ Äh... tuli varsin tyhmästi laitettua tuo oma kommenttini. Tietystihän hän soittaa kahdella. :oops:

Tarkoitin vaan että Steve ei AINA soittaisi kahdella sormella, olisi siis pitänyt selvemmin ilmaista tuo luuloni. Ainakin luulen nähneeni jollakin livellä kun hän näpytteli yhdellä sormella muistaakseni Bring Your Daughter... To The Slaughter -biisin alkua, jossa E-kieltä vaan paukutellaan. Mutta taisinpa nähdä väärin. Ja onhan tuokin aika yleinen virheoletus, että mies soittaa kolmella tai neljällä sormella, jotkut luulevat miehen vetävän jopa plekulla vaikka siitä lähtee aikalailla täysin erilainen soundi.

No, joka tapauksessa anteeksipyyntöni sekavuuksista. Onhan Steve edelleen jumala basistien joukossa. 8)
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^No joo, lukaisin uudestaan ja olisihan se pitänyt konstekstista tajuta, että tarkoitit tuota juttua noin päin, että vetää välillä nimenomaan yhdellä sormella. Mutta tosiaan, saattaahan se hyvinkin soittaa jotain juttuja ihan yhdelläkin sormella. En ole siihen kiinnittänyt juurikaan ikinä huomiota.

Eli ihan väärinkäsitys, nou hätä!
Tolppanen
klaus Järvinen
klaus Järvinen

Post by Tolppanen »

^Mielenkiintoista jutustelua siellä ylläällä.

Steven soittohan monesti näyttää siltä, että mies käyttäisi kolmea sormea. Tuossa videossahan se tylysti mytätään. Itse joskus luulin miehen soittavan myös nimettömällä, mutta oma bassomaikka kertoi kaiken oleellisen Harrisin soittotekniikasta.. On se mukava kun sattuu soitinopettajakin olemaan saman bändin fani. :wink:

Itse soitan sekä että. Kahdella pääsääntöisesti, mutta joskus tuntuu siltä, että nimettömästä olisi kieltämättä apua ja välillä siihen turvaudunkin. Esim. Metallican Onen "rätätätätätätä!"- tykityskohta ei aiheuta niin paljon hikeä otsalle jos käyttää kolmatta sormea. Kahdellakin sujuu, mutta vaarana on se, että sormet väsyvät, varsinkin kun koko loppubiisi on melkoista tykitystä.

Joskus mietin jopa plektran käyttämistä tuossa, mutta helvetti soikoon, hylkäsin ajatuksen heti. Kyllä tuo nyt pitää sormilla saada basistin soitettua, ainakin itse kokisin meneväni siitä mistä aita on matalin jos plektraan turvautuisin.

EDIT: Sori, myöhemmin luettuani tämän, tajusin että tästä voi saada väärän kuvan. Ei ole mitään plektralla soittavia basisteja vastaan, päinvastoin, monet heistä voivat olla paljon parempia kuin sormilla soittavat ja ovatkin. Puhuin nyt lähinnä "sormettajien" puolesta, itse kun en plektraa juuri käytä muuta kuin kitaroidessa. Eikä voi olla liian hauskaa, elkää mun sanoja ajatelko kaksi- tai kolmemielisesti. :wink:
Up The Irons! \,,/
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

^ Samoja ajatuksia itsekkin tunsin jokunen vuosi sitten. Viime lauantaina treeniksellä meni 7 tuntia jamiteltaessa ja välillä oikeasti soittaessa ja kyllähän siellä tuli käytettyä kaikkia tekniikoita bassonsoitossa, mitä mieleen tuli. Esim. Motörheadia soitettaessa ei sormisoitto tuntunut oikealta, siispä pleku käteen. Jamikohdissa vastaan tuli mitä tuli, niinpä tilanteen mukaan Mm. funkit eli peukuttelut kehiin.
KYllä se plekusoitto kannattaa sinne repertuaariin mukaan myös ottaa. Se on ensinnäkin ihan hauskaa vaihtelua ja toisekseen, kuten tiedetään, saundi on ihan eri kuin sormisoitossa.
Esimerkki tuostakin; Ensi vuoden puolella julkaistavassa Witherian kolmoslätyllä ( jossa siis soitan bassoa ) on eräs biisi, jossa on hivenen punk-henkeä. Tämän takia soitin studiolla kyseisen biisin ineen plektralla. Punk-henki, punk-saundi= plektra.
Ylenkatsominen näissä musajutuissa on täysin turhanpäiväistä.

Oma sormitekniikka menee kolmella. Kyllähän pikkurillikin kovasti heiluu mukana mutta lyhyytensä takia se on lähinnä kosmeettista. Jos on fiilistelyjuttua tai saundin alentamista ilman volyyminappuloita, sitten vähenee sormista voima ja soittavat sormet vähenee myös. Eiköhän se tuolla tavalla mene Harriksellakin. Toi Bring your daughter-alkuhan on juuri sellainen, jossa soitellaan hivenen hiljempaa kuin normaalisti= soittaa siten vain yhdellä sormella.
"To be alive is more than just breathing"
Tolppanen
klaus Järvinen
klaus Järvinen

Post by Tolppanen »

^Jep. Täyttä asiaahan tuo on. Olin lomareissulla tuossa joulun aikoihin, niin ei täällä ole voinut käydä kyttäämässä kommentteja. Onneksi ei ole kritiikkiä satanut niskaan tuosta (kännipostaushan se oli, sori) arvostelusta, kukin soittaa sillä tyylillä minkä parhaaksi näkee ja niillä nopeuksilla mihin suinkin pystyy. No hard feelings, right? :wink:
Up The Irons! \,,/
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Kun nyt bassoihin ollaan päästy niin onko jollain tietoa tälläsestä ongelmasta:

Eli en oo vielä varma onko johdossa vai bassossa ongelma. Pitää kokeilla toisella johdolla heti kun saan jostakin sellaisen.
Eli kun pistän basson johdolla kiinni vahvistimeen tai vaikka viritysmittariin niin toimii hetken aikaa (10sec - 30sec) vahvistimessa se ääni menee ensi säröseks ja lopulta katoo kokonaan.
Vahvistimessa ongelma ei ole.

Eli jos nyt ongelma olis bassos niin missähän sielä se vois olla?
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

Ihan biisin ehdoilla mennään plektran ja sormien käytön suhteen. Varmaan joku 80-90% biiseistä soitan sormin, mutta jotkut biisit vaan toimivat niin soitannollisesti kuin soundillisestikin paremmin plektralla. Joskus tulee vedeltyä vitossointuja sun muita useamman kielen kikkailuja, jolloin plektra helpottaa työskentelyä hiukan. Samaten särön kaverina plektra on joskus paikallaan, tuo pientä lisäterävyyttä soundiin tarvittaessa.

^Onko sulla aktiivielektroniikka, tai aktiivimikit bassossa? Kuulostaa siltä, että patteri voisi olla lopussa. Jos kyse ei ole siitä, niin aika hämärän oloinen ongelma kyllä.
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Jeeves wrote:Ihan biisin ehdoilla mennään plektran ja sormien käytön suhteen. Varmaan joku 80-90% biiseistä soitan sormin, mutta jotkut biisit vaan toimivat niin soitannollisesti kuin soundillisestikin paremmin plektralla. Joskus tulee vedeltyä vitossointuja sun muita useamman kielen kikkailuja, jolloin plektra helpottaa työskentelyä hiukan. Samaten särön kaverina plektra on joskus paikallaan, tuo pientä lisäterävyyttä soundiin tarvittaessa.

^Onko sulla aktiivielektroniikka, tai aktiivimikit bassossa? Kuulostaa siltä, että patteri voisi olla lopussa. Jos kyse ei ole siitä, niin aika hämärän oloinen ongelma kyllä.
Ööh.. washburn xb 120 en oo varma kummat. Mut kun avaan sen luukun sieltä basson takaa niin siel ainakin on yks patteri kytketty.. en kyl tienny että tällänenki on mahollista :OOO
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^ :D No, aina oppii uutta jne. Vaihdapa siihen tuore paristo, veikkaisin että alkaa taas ääntä kuulumaan.
Jyyd
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Jyyd »

Vedinpä ensimmäisen Megadeth-coverini rummuilla, The Killing Road, olkaapa hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=q3Q6Ef_NVOg" onclick="window.open(this.href);return false;
Here's a message to you my friend: Just search, you'll find the way
Slaughter - Times They Change

Rumpucovereita & muuta mukavaa: http://www.youtube.com/user/Judezki92
http://www.last.fm/user/Siksak
http://www.freewebs.com/mywasp-bootlegs/
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Tuli ostettua toinen kitara, tässäpä uusi tyttöystäväni:

FENDER STRATOSONIC

HEADSTOCK

BODY

Tätä käytän pääasiassa soitettaessa D-vireessä, Adrian Smith pysyy E-vireessä.

Oheisesta kansiosta löytyy myös muut soittimeni:
http://s175.photobucket.com/albums/w141 ... e%20Devil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tumppa
Bändäri
Bändäri

Post by Tumppa »

^Ihan nätti kitara, varmasti soi hienosti. :) Tuo Adrianin nimikkokeppi sen sijaan on jotain niin hienoa että huh huh, olisi hienoa omistaa itsekin joskus samanlainen. Rumpusettisikin on varsin vakuuttava!
When you know that your time is close at hand
Maybe then you'll begin to understand
That life down here is just a strange illusion
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

Itellä kanssa pari uutta ritsaa tullut lähiaikoina. Naurettavan halvalla lähti uudenveroinen Tokain presarikopio. Helkkarin hyvin soiva kapistus, vetää kyllä vertoja tuolle vanhalle Nevalaisen veistämälle presarille (Fender Jazzin kaulalla).

Tänään hain matkiksesta korean poikien pykäämän Explorer-hirviöbasson. Hyvää työtä taas. Pitäis päästä treeneissä kokeilemaan, mutta ihan akustisesti näppäillen tuntui kyllä oikein hyvältä.

Onhan noita sitten taas. Noiden kolmen lisäksi aktiivisemmassa käytössä OLPin mainio musarikopio, johon asennettu aktiivielektroniikat.

Tuossahan nuo: http://i142.photobucket.com/albums/r108 ... 1298493105" onclick="window.open(this.href);return false;

Noiden lisäksi löytyy vielä yksi hirveä ritsa, jossa vähän bodya sahattu uuteen uskoon, nauhat poistettu ja pinta käsitelty uudestaan, sekä yksi sähkökitara samaisilta korean kavereilta, jotka tuon Explo-basson väsäsi.
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Onko tuo9 niitä Mnetin Wolf -kimppatilauksia?
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^Juu, nimenomaan juuri niitä. Hinta-laatusuhde on noissa ollut kyllä enemmän kuin kohdallaan. Edellisessä kimpassa tuli otettua telecaster sähkökitara ja tällä kertaa tuo explo-basso, joka on lähes täysin mun antamien speksien mukaan tehty.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

laitas nyt ihmeessä lisää kunnon kuvia siitä bassosta.
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^Jees, tässä pari:

http://i142.photobucket.com/albums/r108 ... 1298548975" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i142.photobucket.com/albums/r108 ... 1298548975" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i142.photobucket.com/albums/r108 ... 1298549027" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i142.photobucket.com/albums/r108 ... 1298549046" onclick="window.open(this.href);return false;
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Niin...

Te kaikki, jotka pidätte Asaa kovana rumpalina...
Asa itsekkin myöntää, että nyt ehkä? jäädään kakkoseksi;

http://www.youtube.com/watch?v=mg2EyWA0Jxc" onclick="window.open(this.href);return false;

Derek....Roddy.....
Enkä edes mennyt vielä näihin oikeasti koviin rumpaleihin eli Gene Hoglaniin...Saati R. Christyyn.

Sorry Asa. You are good but not that good...
"To be alive is more than just breathing"
Post Reply