rue morgue wrote:En oikein kannata sitä ajattelu mallia, missä muusikon pitäisi ottaa kantaa maailman asioihin.
Ei ne asiat miksikään muutu vaikka kuinka kantaa ottavia biisejä tekisi. Muutenkin muusiikkia ja uskontoa, politiikkaa ym. ei saisi sotkea.
Syynä tähän mielipiteeseen on se, että jokaisella meillä on oma näkemys asioista ja kova kannanotto johonkin päivänpolttamaan sanaan voi loukata jotakuta ja se ei ole hyvä. Musiikki pitää olla neutraalia tuossa asiassa. Musiikin tarkoitus on hauskan pito ym. Ei politikointia tai uskonnon ym paasaamista.
Mielipide luonnollisesti tämäkin ja siitä propsit. Itse en vaan osaa nähdä asiaa ihan näin. Minusta tämä "muusikko ei saa/ei pitäisi ottaa kantaa" on argumenttina yhtä järkevä, kun se, että Volvon omistajat eivät saa/saisi ajaa polkupyörällä tms.
Muusikon pitäisi siis ilmeisesti olla jokinlainen rahvasta viihdyttävä narri joka laulaa ja tanssii, kun rahvaasta siltä tuntuu. Ymmärrettävää tämäkin, mutta kun muistetaan se, että kovin harva on tuolle valitsemalleen tielleen lähtenyt puhtaasti massojen miellyttäminen mielessään, niin liikutaankin aivan eri alueilla. Näitäkin toki löytyy, mutta kovinkaan moni kotikitaristi on ensimmäistä kitaraansa ostaessaan ajatellut, että "kyllä minäkin jonain päivänä vielä miellytän mahdollisimman montaa ihmistä." Enkä oikein osaa nähdä musiikkia mitenkään rajattuna mediana, mihin ei kantaaottavuus kuulu. Samoin perustein voitaisiin esimerkiksi sanomalehdet kieltää, koska siellähän saattaa joku ottaa kantaa ja loukata jotakuta.
Musiikilla halutaan AINA ilmaista jotakin, muutenhan musiikki itsessään olisi jo eräänlainen paradoksi. Maailman meno ei välttämättä miksikään muutu, mutta se ei olekaan jutun pointti. Jos joku haluaa maailman kammottavuudelta sulkea silmänsä, niin ok. En vain osaa ymmärtää sitä, miksi minun se, sanotaan nyt vaikka sitten muusikkona kun en parempaa keksinyt, pitäisi tehdä. Kyllä minulla tämä soittopuoli kanavoi tätä omaa olemistani ja tekemisiäni/yleistä filosofiaani huomattavasti paremmin jo itsessään. Olen oman statementtini tehnyt jo siinä, että olen ylipäätään aikoinaan näihin hommiin lähtenyt. Sama siis suomeksi: Ottanut kantaa.