Toivotko sanomaa Maidenin uuden levyn biiseihin?

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Toivotko sanomaa Maidenin uuden levyn biiseihin?

Kyllä
59
48%
En
64
52%

Total votes: 123

Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Kansa vaatii verta ja suolenpätkiä, kitarat vireeseen Ö ja Nicolle 4 basaria joita kaikkia polkee yhtäaikaa.

• [Asiallinen osa]

No ei... pysytään näissä vanhoissa tutuissa sota/historiateemoissa ja vedetään kuten normaalisti.
    Saattaisi kyllä olla kiva saada jotain ihme häröily/scifi-elementtejä biisien sanoituksiin.

[/Asiallinen osa]

Omasta mielestäni Maideni voisi tedä todella massiivisen levyn, josta näkee mistä tulee "Brittihevin dinosaurus" nimitys. :mrgreen:
Eli kunnon eepos jossa lauletaan dinosauruksista. :mrgreen:
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
iiron maiden
Kisälli
Kisälli

Post by iiron maiden »

No eipä minkäänlaista kummoista sanomaa ole pakko olla. Kunhan pysytään jonkinmoisissa rajoissa.
Iivis
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Iivis »

^ Mitähän tuokin mahtaa tarkoittaa? Et pystynyt asiaa ilmaisemaan yhtään selvemmin?
Räbsä wrote: Omasta mielestäni Maideni voisi tedä todella massiivisen levyn, josta näkee mistä tulee "Brittihevin dinosaurus" nimitys.Eli kunnon eepos jossa lauletaan dinosauruksista. :mrgreen:
Eiköhän noista dinosauruksista jo se yksi biisi riittäne.
"Life goes on....until it doesn't"
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Iivis wrote:
Räbsä wrote: Omasta mielestäni Maideni voisi tedä todella massiivisen levyn, josta näkee mistä tulee "Brittihevin dinosaurus" nimitys.Eli kunnon eepos jossa lauletaan dinosauruksista. :mrgreen:
Eiköhän noista dinosauruksista jo se yksi biisi riittäne.
Ei riitä, kun ei se edes virallisesti ole dinoista. Summittainen maininta dinosauruksista ihmisen alku-ajoista kertovassa biisissä lähinnä ärsyttää ja pahasti.
"Aika liikkuu lailla pyövelin, viisaus on hetki hiljaisin"
-Hector
rue morgue
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by rue morgue »

Äänestin "en".

En oikein kannata sitä ajattelu mallia, missä muusikon pitäisi ottaa kantaa maailman asioihin.
Ei ne asiat miksikään muutu vaikka kuinka kantaa ottavia biisejä tekisi. Muutenkin muusiikkia ja uskontoa, politiikkaa ym. ei saisi sotkea.
Syynä tähän mielipiteeseen on se, että jokaisella meillä on oma näkemys asioista ja kova kannanotto johonkin päivänpolttamaan sanaan voi loukata jotakuta ja se ei ole hyvä. Musiikki pitää olla neutraalia tuossa asiassa. Musiikin tarkoitus on hauskan pito ym. Ei politikointia tai uskonnon ym paasaamista.

Toivon kyllä sellaista teema levy kuin 7th son oli. Sellainen olisi hieno ja lavasteet sen teeman ympärille.

Sota-aiheiset biisit jotenkin kyllä sopivat maidenille ne vaan on yleensä näissä viimeisissä levyissä olleet niitä parhaita biisejä tunnelmaltaan.
Iivis
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Iivis »

Viper wrote: Summittainen maininta dinosauruksista ihmisen alku-ajoista kertovassa biisissä lähinnä ärsyttää ja pahasti.
Ja ihan vakavissasi haluat Maidenin tekevän lisää biisejä "ärsyttävistä" dinosauruksista? Miksei samantien sitten sammakoista ja muistakin matelijoista? Huhh, ei kiitos.
"Life goes on....until it doesn't"
P.K.
Rautaneito Crew
Rautaneito Crew

Post by P.K. »

Joo ei todellakaan tarvita uutta Quest For Firea. Etenkin kuin tämä Quest For Fire on muutenkin Maidenin mitäänsanomattomimpien biisien joukossa.

Dinoaiheet sun muut voi jättää niille Weird Aleille sun muille pilailijoille, joilta ei oikeita biisejä synny mitenkään.
Ipe
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Ipe »

Quest For Firen sanotukset ovat ehdottomasti Maidenin kovimpia kliimakseja. Mitään turhia selittämään nykypäivän ongelmista, kun dinojen aikakausi vetää enemmän puoleensa.

When the land was swamp and caves were homeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Kovinta Dickinsonia ikinä! Kovinta Maidenia ikinä! Kappaleen dissaajia ei voi ymmärtää. Väliosuus ja Dickinson = sitä kuuluisaa.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Iivis wrote:
Viper wrote: Summittainen maininta dinosauruksista ihmisen alku-ajoista kertovassa biisissä lähinnä ärsyttää ja pahasti.
Ja ihan vakavissasi haluat Maidenin tekevän lisää biisejä "ärsyttävistä" dinosauruksista? Miksei samantien sitten sammakoista ja muistakin matelijoista? Huhh, ei kiitos.
Hmm... Joko sinä et ymmärtänyt jotain tai sitten minä en ymmärtänyt jotain. :lol:
No, ei se mitään. Quest For Fire on tosiaan huonoimpia biisejä Maidenin repertuaarissa (sanoi Ipe mitä hyvänsä :wink: ). Mutta kyllä dinosauruksista vois joskus olla ihan kiva jonkinlainen kappale kuulla, joskin laatu voi kyllä olla ihan samaa sarjaa kuin Questinkin kohdalla. :lol:
-Hector
Penjami Breeg
Hell Rat
Hell Rat

Post by Penjami Breeg »

Vai että Dino-biisi :? ? Kiitos ei. Minkäsmoista sanoitusta dinosauruksista keksii? Saattas kuullostaa aika koomiselta. Kyllä mulle on mieleen nää Miadenin yleisimmät laulunaiheet: Sota, uskonto, taistelut, voimakkaasti vaikuttavat hahmot (sillä tarkoitan tyyliin Icarus, Alexander, Genish kahn, educated fool, moonchild, clayrvoyant...)
We'd go where no man has gone before. And stay twice as long.
UTI
Kirurgi
Kirurgi

Post by UTI »

Ipe wrote:Quest For Firen sanotukset ovat ehdottomasti Maidenin kovimpia kliimakseja. Mitään turhia selittämään nykypäivän ongelmista, kun dinojen aikakausi vetää enemmän puoleensa.

When the land was swamp and caves were homeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Kovinta Dickinsonia ikinä! Kovinta Maidenia ikinä! Kappaleen dissaajia ei voi ymmärtää. Väliosuus ja Dickinson = sitä kuuluisaa.
Totuus on kuulutettu. Jälleen. Todellakin samaa mieltä, loistobiisi.
KKK "kesä, kalja ja kalastus"
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

rue morgue wrote:En oikein kannata sitä ajattelu mallia, missä muusikon pitäisi ottaa kantaa maailman asioihin.
Ei ne asiat miksikään muutu vaikka kuinka kantaa ottavia biisejä tekisi. Muutenkin muusiikkia ja uskontoa, politiikkaa ym. ei saisi sotkea.
Syynä tähän mielipiteeseen on se, että jokaisella meillä on oma näkemys asioista ja kova kannanotto johonkin päivänpolttamaan sanaan voi loukata jotakuta ja se ei ole hyvä. Musiikki pitää olla neutraalia tuossa asiassa. Musiikin tarkoitus on hauskan pito ym. Ei politikointia tai uskonnon ym paasaamista.
Mielipide luonnollisesti tämäkin ja siitä propsit. Itse en vaan osaa nähdä asiaa ihan näin. Minusta tämä "muusikko ei saa/ei pitäisi ottaa kantaa" on argumenttina yhtä järkevä, kun se, että Volvon omistajat eivät saa/saisi ajaa polkupyörällä tms.

Muusikon pitäisi siis ilmeisesti olla jokinlainen rahvasta viihdyttävä narri joka laulaa ja tanssii, kun rahvaasta siltä tuntuu. Ymmärrettävää tämäkin, mutta kun muistetaan se, että kovin harva on tuolle valitsemalleen tielleen lähtenyt puhtaasti massojen miellyttäminen mielessään, niin liikutaankin aivan eri alueilla. Näitäkin toki löytyy, mutta kovinkaan moni kotikitaristi on ensimmäistä kitaraansa ostaessaan ajatellut, että "kyllä minäkin jonain päivänä vielä miellytän mahdollisimman montaa ihmistä." Enkä oikein osaa nähdä musiikkia mitenkään rajattuna mediana, mihin ei kantaaottavuus kuulu. Samoin perustein voitaisiin esimerkiksi sanomalehdet kieltää, koska siellähän saattaa joku ottaa kantaa ja loukata jotakuta.

Musiikilla halutaan AINA ilmaista jotakin, muutenhan musiikki itsessään olisi jo eräänlainen paradoksi. Maailman meno ei välttämättä miksikään muutu, mutta se ei olekaan jutun pointti. Jos joku haluaa maailman kammottavuudelta sulkea silmänsä, niin ok. En vain osaa ymmärtää sitä, miksi minun se, sanotaan nyt vaikka sitten muusikkona kun en parempaa keksinyt, pitäisi tehdä. Kyllä minulla tämä soittopuoli kanavoi tätä omaa olemistani ja tekemisiäni/yleistä filosofiaani huomattavasti paremmin jo itsessään. Olen oman statementtini tehnyt jo siinä, että olen ylipäätään aikoinaan näihin hommiin lähtenyt. Sama siis suomeksi: Ottanut kantaa.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
AttE
Paholainen
Paholainen

Post by AttE »

En nyt henkilökohtaisesti kaipaa mitään erityistä sanomaa maidenin biiseihin mutta olishan se aika kiinnostava levynkansi joka olis kopio sanctuary-singlen kannesta mutta sen naisen(Margareth Thatcher) tilalla olisi Bush.
Toxic Enema
Hell Rat
Hell Rat

Post by Toxic Enema »

Janickhan se tuolla Ruotsin radiossa virkkoi ennen konserttitaltiointia, ettei maidenin tehtävä ole muuttaa kenenkään elämää ja hän on itsekin muusikko eikä poliitikko. Onhan esimerkiksi AMOLADilla ja Fear of the Darkilla kyllä aika paljonkin tuota poliittista kantaaottavuutta.
"Ihan perseestä vittu. Mitä nämä ihmiset, mitä täällä on tavannu, tajuaa itsemurhasta. Ei vittu mittään. Mutta me tykätään vaan niin paljon." Sentencedin Sami Lopakka Saksan maalla syyskuusa 1996.
nyrhinen
Peräruiske
Peräruiske

Post by nyrhinen »

Ei nyt minkäänlaisia sanomia tarvita, kunhan vain ei ruveta laulamaan mistään päättömistä jutuista tai tehdä aivottomia biisejä, joiden lyriikat ovat muodossa:
Substantiivi, verbi.
Substantiivi, verbi.
Substantiivi, verbi.
Joku tämmöinen "Ö-viritetyt kitarat, neljä tuplabasaria, verta, suolenpätkiä"-bändi teki joskus biisin, jonka lyriikat olivat jotain tähän suuntaan:
Woman, rape.
Man, kill.
Death, feel.

edit. ja niin. Myös soosoo on selvät kannanotot näihin suosittuihin valituskohteisiin, mitä mm. populäärimusiikin hittibändit harrastavat.
Betazoid
Vempare
Vempare

Post by Betazoid »

nyrhinen wrote:Ei nyt minkäänlaisia sanomia tarvita, kunhan vain ei ruveta laulamaan mistään päättömistä jutuista tai tehdä aivottomia biisejä, joiden lyriikat ovat muodossa:
Substantiivi, verbi.
Substantiivi, verbi.
Substantiivi, verbi.
Joku tämmöinen "Ö-viritetyt kitarat, neljä tuplabasaria, verta, suolenpätkiä"-bändi teki joskus biisin, jonka lyriikat olivat jotain tähän suuntaan:
Woman, rape.
Man, kill.
Death, feel.

edit. ja niin. Myös soosoo on selvät kannanotot näihin suosittuihin valituskohteisiin, mitä mm. populäärimusiikin hittibändit harrastavat.
Ihmiset ovat jakaantuneet musiinkin kuuntelun osalta kahteen ryhmään. Niihin jotka kuuntelevat sanoja ja niihin jotka eivät vaikka ne olisi puhtaalla kotimaisella.

OP koskee lähinnä niitä jotka kuuntelevat sanoja ja nauttivat musiikista kokonaisuudessaan. Ne jotka eivät sanomasta välitä tai laulun sanoja kuuntele vaan kuinka ne sointuvat biisissä olisivat voineet äänestää "en osaa sanoa, en kuuntele sanoja".

Täytyy myöntää häpeillen että itsekin kuulun tuohon joukkoon joka ensisijaisesti nauttii musiikista sen kuinka se korvaan kolahtaa en niinkään mistä biisistä puhutaan.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Itse kuuntelen paljon sanoituksia ja ne muodostavat musiikin, laulumelodian ja sovituksen kanssa kokonaisuuden. Allekirjoitan Jukan tekstin täysin. Oli tarkoitus itsekin kommentoida kyseistä mielipiteenilmaisua, mutta Jukka hoiti sen juuri samalla tavalla mitä mieltä itsekin asiasta olen. Minusta ei ole tähdellostä muuttuuko maailma sen kappaleen mukana vai ei. Tärkeää on olla jotain mieltä, eikä vain seistä vieressä tumput suorina ja miettiä, että onpas tämä kahvi hyvää. Luonnollisesti kantaaottavuudessakin kannattaa olla tarkkana, eikä tuputtaa niinkään suoria mielipiteitä vaan antaa kuuntelijalle ajattelemisen aihetta. Itse ainakin saan paljon enemmän irti omasta ajattelustani kuin valmiiden mielipiteiden sisäistämisestä. Musiikin ensisijainen tehtävä on minusta herättää tunteita ja mielipiteitä. Minusta Maiden on tähän mennessä onnistunut oikein hienosti juuri näiden hieman enemmän kantaaottavien biisien kanssa, joten ei minulla ole tulevaisuudessakaan mitään niitä vastaan.
Dinosaurus biisinkin saavat toki tehdä (olen ollut suuri dinofani 5-vuotiaasta saakka, ja edellenkin ne kiinnostavat), mutta jälki ei tosiaan välttämättä olisi mitenkään kovin hyvää. Järkevän sanoituksen vääntäminen aiheesta kun taitaa olla aika haastavaa.

"Hear that distant thunder, T-Rex has come to eat you" :lol:
-Hector
HenrikRamone
Hang-Around
Hang-Around

Post by HenrikRamone »

En kyllä kauheasti mitään sellaisia älkääsotikorakastakaatoisiannetupakkatappajabushonnuijajaeläkääterveellisesti
lauluja kaipaa... :oops:
"Those Motherfuckers will never win!"
rue morgue
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by rue morgue »

Jukka wrote:
rue morgue wrote:En oikein kannata sitä ajattelu mallia, missä muusikon pitäisi ottaa kantaa maailman asioihin.
Mielipide luonnollisesti tämäkin ja siitä propsit. Itse en vaan osaa nähdä asiaa ihan näin. Minusta tämä "muusikko ei saa/ei pitäisi ottaa kantaa" on argumenttina yhtä järkevä, kun se, että Volvon omistajat eivät saa/saisi ajaa polkupyörällä tms.

Muusikon pitäisi siis ilmeisesti olla jokinlainen rahvasta viihdyttävä narri joka laulaa ja tanssii, kun rahvaasta siltä tuntuu. Ymmärrettävää tämäkin, mutta kun muistetaan se, että kovin harva on tuolle valitsemalleen tielleen lähtenyt puhtaasti massojen miellyttäminen mielessään, niin liikutaankin aivan eri alueilla. Näitäkin toki löytyy, mutta kovinkaan moni kotikitaristi on ensimmäistä kitaraansa ostaessaan ajatellut, että "kyllä minäkin jonain päivänä vielä miellytän mahdollisimman montaa ihmistä." Enkä oikein osaa nähdä musiikkia mitenkään rajattuna mediana, mihin ei kantaaottavuus kuulu. Samoin perustein voitaisiin esimerkiksi sanomalehdet kieltää, koska siellähän saattaa joku ottaa kantaa ja loukata jotakuta.

Musiikilla halutaan AINA ilmaista jotakin, muutenhan musiikki itsessään olisi jo eräänlainen paradoksi. Maailman meno ei välttämättä miksikään muutu, mutta se ei olekaan jutun pointti. Jos joku haluaa maailman kammottavuudelta sulkea silmänsä, niin ok. En vain osaa ymmärtää sitä, miksi minun se, sanotaan nyt vaikka sitten muusikkona kun en parempaa keksinyt, pitäisi tehdä. Kyllä minulla tämä soittopuoli kanavoi tätä omaa olemistani ja tekemisiäni/yleistä filosofiaani huomattavasti paremmin jo itsessään. Olen oman statementtini tehnyt jo siinä, että olen ylipäätään aikoinaan näihin hommiin lähtenyt. Sama siis suomeksi: Ottanut kantaa.
En nyt ihan noin tarkoittanut, että pitäis olla vaan narri. Onhan osassa maideninkin biiseissä sanottu mielipide ajankohtaiseen asiaan kuten esim. Holy smoke. Pointti on siinä että jos haluaa musiikin kautta sanoa mielipiteensä niin ei ala paasata sitä joka biisissä ja levyssä.

Mä itse keskityn enemmän musiikissa itse musiikkiin ja sanat tulevat sen jälkeen. Tarinat sopivat vaan minun mielestä paremmin musiikin sanoiksi kun mielipideasia sanoitukset. Tarinoiden sisällä voi mun puolesta olla piilotettu vaikka kuinka monta mielipidettä, mutta esim. American is land of the new terror kill Bush. Tuo on kärjistetty (ja huonoa englantia) esimerkki mutta kait nyt tuli selväksi mitä tarkoitin. En todellakaan meinaa että muusikon pitää olla mielipide köyhä ihmisenä. Ja tuovathan muusikot mielipiteensä aikas usein ilmi haastatteluissa mikä on parempi formaatti kun musiikki itse. Kyllä fanit lehtiä osaa lukea ja luoda idolinsa mielipiteestä oman pointin ilma että se on musiikissa. Se on mun pointti. Sori ett tuli kirjoitettua hiukan kärjistetysti aluksi ja epäselvästi.
:oops:
Atti
Vempare
Vempare

Post by Atti »

Mulle sanat on yleensä aika olennainen osa musiikkia, mutta jotenkin sanat jää vähän kakkoseks, ku on kyse Maidenin biiseistä. Tottakai sanat tulee väkisinkin painettua mieleen, mutta ei niitä jaksa liikoja miettiä. Sanoituksissa on mielestäni jo nyt ihan tarpeeksi sanomaa x) Niin kauan, kun ei ala mitään ihan älyttömiä sanotuksia tulemaan, olen tyytyväinen.
riiko
Wimp
Wimp

Post by riiko »

Eiköhän A MATTER OF LIFE AND DEADissa ollut jo sen verran sanomaa, että seuraavalle lyvylle ei tarvita. Mielummin kunnon mahtipontisuutta ja showmeininkiä!
GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

riiko wrote:Eiköhän A MATTER OF LIFE AND DEADissa ollut jo sen verran sanomaa, että seuraavalle lyvylle ei tarvita. Mielummin kunnon mahtipontisuutta ja showmeininkiä!

Olihan matterillaki aika paljon tuota mahtipontisuutta vaikka oli sanomaakin! :lol: Sulkeeko sanoma biiseissä jotenkin mahtipontisuuden pois sun mielestä?
Maiden todistettu:
06.07.05 Hellsinki 14.11.06 Hellsinki
15.11.06 Hellsinki 20.06.07 Rooma
01.07.08 Pariisi 02.07.08 Pariisi
18.07.08 Hellsinki 19.07.08 Tampere
Redeemer
Hell Rat
Hell Rat

Post by Redeemer »

Itse toivon Maidenin pysyvän erossa kaikista mahdollisista ajankohtaisista asioista.
Mielestäni maidenin tyyliin ei kuullu biisit puiden halaamisesta tahi sitten mistään poliittisesta näkökulmasta.

Sanomaa saa olla, mutta en kaipaa mitään poliittista/aatteellista tietoiskua.

Tosin raja sopivasti kantaaottavan ja ylettömyyksiin menevän välillä saattaa olla hiuksenhieno.

Omasta mielestäni Maiden onkin jo ottanut kantaa asioihin monillakin kappaleilla. Esim: The trooper ja Holy smoke näin ensimmäisenä tulevat mieleen. The trooperhan on enemmän historiallinen biisi, mutta....

And as I lay there gazing at the sky
My body's numb and my throat is dry
And as I lay forgotten and alone
Without a tear I draw my parting groan
We are all forgotten
We are all dust
We are all unimportant
We are all dead
No rest for the living..only death
riiko
Wimp
Wimp

Post by riiko »

Olihan matterillaki aika paljon tuota mahtipontisuutta vaikka oli sanomaakin! Sulkeeko sanoma biiseissä jotenkin mahtipontisuuden pois sun mielestä?
En mä nyt sitä tarkota. Tarkotan vaan, että kun A MATTER OF LIFE AND DEADilla sitä sanomaa oli, niin ei minun mielestä seuraavalle albumille niinkään sanomaa tarvita. En siis missään nimessä tarkoita, etteikö a matter of life and dead albumilla olisi mahtipontisuutta. Eli ei, ei sanoma sulje mahtipontisuutta pois!
Salamalla ratsastaja
Kisälli
Kisälli

Re: Toivotko sanomaa Maidenin uuden levyn biiseihin?

Post by Salamalla ratsastaja »

En kaipaa. Pääasia, että sanat on mielenkiintoisia. Maiden voisi tehdä lisääkin näitä Alexandert the Greatteja ja Marinereita.
Old man: What is this garbage you're watching? I want to watch the news!
Headbanger: This IS the news.
Post Reply