Lukion historian opiskelua...
Jokunen viikko sitten kun aiheenamme oli vielä I maailmansota, keskustelun aiheeksi oli kehkeytynyt sodan tuhot ja kärsimykset. Tunnin lähestyessä loppua opettaja tokaisi, että aihetta on käytetty myös aika ahkerasti sanoituksissa ja tähän tunnin loppuun voitaisiin katsoa eräs musiikki video kappaleesta, joka kuvaa hyvin sodan tuskaa.
Mielessä pyöri vaan kotia pääsy, ei oikein olisi kiinnostanut alkaa kuuntelemaan jotain historiallista musavideota... Mutta eipä tarvinut kuin, ensimmäisten kitaran kielten koskettelujen kantautua korviini, ni jo olin yllättäen hereillä. Metallican One, mitä helvettiä!

Siinä oltiin sitten hieman monttu auki... Historian opettaja näyttää meille Metallican musavideota videotykin välityksellä. Syynä ainoastaan se, että tunnin aiheena oli ollut I MS:n kauhut. No opettaja sitten videon lopulla tokaisi vielä, että kyseinen raita löytyy Justice For All levyltä...
Nyt alkaa jo porukka ihmetellä miten tämä liittyy Maideniin. No eihän tuo nyt mitenkään liittynytkään, mutta pistimpä tuon pienenä pohjustuksena, sille mitä tänään sitten historian tunnilla tapahtui...
I MS oli nyt jo sivuutettu ja vuorossa olivat ajat kylmän sodan jälekeen.
Kuten varmasti tiedättekin, kylmän sodan aikana ja sen jälkeen vallitsi ihmiskunnan keskuudessa pelko ydinsodasta. Vuonna 1947 Martyl Langsdorf, Manhattan-projektissa olleen fyysikon vaimo kehitti kellon "Doomsday Clock", jonka tarkoituksena oli symbolida ydinsodan vaaraa. Läksynä oli ollut juuri tuon kellon viisareiden liikkeiden tarkastelu... No minun osalta oli hommat jäänyt tekemättä, enkä ollut sen enempiä moiseen kelloon huomiota herättänyt. Ennen kuin nyt sitten...
"Doomsday Clock" kellon viisarit osoittivat sitä enemmän, mitä lähempänä ydinsota oli... Keskiyö kun kuvasi tuota tuhoa. Opetteja kuulusteli läksyjä ja kysäisi, milloin ydinsota oli kaikkein lähimpänä...
Joku innokkaan tokasi, että 1953 kun kellon viisarit osoitti 23.58. Silloin heräsin myös minä, To Minutes To Midnight kyllähän minä tämän tiedän, Maiden on tehnyt tuosta biisin. Pentele kyllä minä, Doomsday Clockin tunnen... No en ehtinyt sen enempiä päässäni pohtia, kun opettaja tokaisi, että...
"Eräs yhtye nimeltä Iron Maiden on tehnyt aiheesta kappaleen. To Minutes To Midnight, vai olikos sen mukaan ihan nimetty albumikin? Hmm... No kävimpä minä vuonna-80 Maidenin keikallakin."
En ehtinyt opettajan kysymykseen reakoida, kun opettaja jo ohimennen mainitsi Maidenin keikasta 25 vuotta sitten...

Eipä siinä sitten ollutkaan minusta vastaajaksi, leuka vaan loksahti ales. Vasta hetken päästä jotain vieruskaverille yritin mumista...
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008