"Aito" Faneus?

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Lataatko Maidenin musiikkia?

Poll ended at Tue Aug 02, 2005 11:36

Kyllä
58
37%
Ei
100
63%

Total votes: 158

KURRE

Post by KURRE »

En tiedä olenko maininnut jo toiseen topiskiin tästä, mutta minulla on muutama levy ja yksi vhs:kasetti.
Olenko sitten fani vai en, tiedä sitä...
Koneella ei Maidenia ole yhtään jos ei lasketa RautaProkkist mukaan.
Minä vain dikkailen Mainenin musassta ja ei tarvitse sitä mitenkään enempi fanittaa tai miten sen sanois. :lol:
1by4by9
Hang-Around
Hang-Around

Post by 1by4by9 »

Minusta termi fani on turhaa jalustalle nostamista. Kukin taaplaa tyylillään. Se että toinen lataa musaa netistä ja toinen ostaa ei tee toisesta sen parempaa fania, jälkimmäisen esimerkin tapa on kuitenkin bändin kannalta aina parempi.
rue morgue
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by rue morgue »

Jaa on aikas hankala sanoa kenestäkään muusta onko oikea fani vai ei, mutta omalla kohdalla voin sanoa että maiden kuuluu mun jokapäiväiseen elämään. Jos en kuuntele musaa niin on mulla ainakin Maiden paita päällä.

Mitä tulee tuohon imuttamiseen niin olen yhden bootlegin imuttanut netistä.
Mp3:na minulla kylläkin on DOD olen itse sen kääntänyt kovalevylle ku ei jaksa kokoajan kävellä levyhyllylle hakemaan sitä.

Wonnabe fanitus/ Trendi fanitus on aika outo ilmiö nuorten keskuudessa. Voidaan digata yhta biisiä tai levyä ja ollaan niin fania. Ja yleensä tuollainen fanitus ei kestä ku vuoden pari korkeintaa.

Muistan junnuna ku yläasteella maiden ei ollut kovinkaan suosittu bändi niin kyllä sitä sai kuulla yhtä sun toista bulshittiä, koska ei kulkenut muiden mielipiteiden mukaan vaan kannoin ylpeänä ekoja Maiden paitoja päällä.
Yläasteella minulla oli lempinimi Eddie johtuen siitä että olin täys fani jo silloin. Mulla alkoi fanitus -82 vuonna ja on kyllä kiva lukea että kokoajan tulee uutta verta Suomen maiden fani katraaseen.

Up to the Irons!!
KuoliO
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by KuoliO »

Enpä ole Maidenia imuttelemassa, koska en omista tietokonetta. Mutta en todellakaan levyjä imuttaisi koneelle. Maidenin kohdalla se on periaate kysymys minulle, Maidenia en imuta koneelle vaan ostan levyt. Ja tällä imuttamisella tarkoitan kokonaisten levyjen imuttamisen. Mp3 maistiaiset hyväksyn ehdottomasti, eikös niiden tarkoitus olekin julkaista uusi biisi, että fanit pääsevät kuulemaan uutta kamaa. 1-2 mp3:sta kehiin eikä muuta. Sitten levy.
"Forward!" he cried from the rear and the front rank died.
And the general sat and the lines on the map
moved from side to side.
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

Onhan se näin, että levyt ostetaan kaupasta ja maistiaiset erikseen. Mikään ei voita sitä kansien pläräilyn fiilistä ja jännittynyttä odotusta stereoiden ärjyessä. Kaverit kyllä lähettelevät aina satunnaisia "kuuntelepas tämä" -biisejä ja niihin onkin ihan mukava tutustua ennen ostopäätöstä. Mutta kyllä alkuperäinen on ihan oma juttunsa.

Ja KuoliOlle vielä kiitokset levykaupoista!
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Theoden
Bändäri
Bändäri

Post by Theoden »

"Tosifanius" aikamoinen sanapari, sano. Täällä on tullut nyt jo ties kuinka monet kriteerit "tosi faneudelle". Tästä voikin sitten päätälle, että "tosi-faneus" on jokaiselle täysin henkilökohtainen asia/tunne-elämys. Lähtisinkin siitä liikkeelle, että minkä voi mitata voi verrata ja sama toimii toiseen suuntaan.
Minulle "Tosifanius" on sitä, että nautin ja arvostan sitä mitä soittajat soitimillaan saavat aikaan. Levyjen ostamista pidän osoituksena siitä, että arvostaa yhtyeen musiikkia, mutta ns. arvostuksen osoittamiseen on monia muitakin keinoja joista pääpirteiltään kaikki onkin mainittu.
Lataanko Maidenia? En ole ladannut reach outtia ja that girliä lukuun ottamatta Maidenia, mutta ei se tee minusta yhtään sen "tosifanimpaa" kuin muistakaan.
Ps. Teksti saattaa olla lähes tajunnanvirran aikaan saannoksia.
"No, mutta sepäs kävi näppärästi", sanoo ihminen ja todistaa menestyksensä innoittama että musta on valkoista ja jää auton alle seuraavalla suojatiellä" - Douglas Adams
Micki Nine
Hell Rat
Hell Rat

Post by Micki Nine »

Eipä tota "aitoa faneutta" voi mun mielestä oikein määritellä.
Mä en lataa Maidenia netistä. No latasin ton RIR dvdn, mut sen ostan
kohta ihan aitona. Eli jos lataan jotain Maidenilta, mitä en varmaan tee, niin ostan sen kumminkin. Itseni luen kumminkin "aitojen" fanien joukkoon. :twisted:
Tribuuttilevy!!
KURRE

Post by KURRE »

^ Tossa sun Avatarissa on muuten todellinen fanifriikki... :lol:
Olihan Off Topiski, mutta oli pakko.
Micki Nine
Hell Rat
Hell Rat

Post by Micki Nine »

Joo. Heh. :lol: Kiitti. Bäk tu topisk...
Tribuuttilevy!!
Imperator
Roudari
Roudari

Maiden vinyylit

Post by Imperator »

En ole ikinä kuunnellut Maidenia netistä, enkä kuuntele. Maiden soi parhaimmillaan suoraan vinyyliltä himassa, ja toimii CD-levyllä parhaiten esim. Kantiksen alakerrassa, missä sitten mossataan päät pois! Joskus on kiva kuunnella Maideniä myös vaikka tuopposta kulauttaessa. Kyllä noita hyviä Maidenilla-varustettuja jukebokseja löytyy onneksi ainakin useasta eri Helsingin baarista. Ainiin unohdin mainita videot kokonaan, ja ne vasta ovatkin asia erikseen. Niitähän katsoo todella mielellään milloin vain.
FUCK X-THOR
Guest

Re: Maiden vinyylit

Post by Guest »

Imperator wrote:En ole ikinä kuunnellut Maidenia netistä, enkä kuuntele. Maiden soi parhaimmillaan suoraan vinyyliltä, ja toimii CD-levyllä parhaiten esim. Kantiksen alakerrassa, missä sitten mossataan päät pois! Joskus on kiva kuunnella Maideniä myös vaikka Jukeboxista. Kyllä noita hyviä Maidenilla-varustettuja löytyy onneksi ainakin useasta eri Helsingin baarista.
Hah, nyt tuli asiatekstiä! :lol: Kantiksen alakerrassa toimii Maideni ihan täysillä, kuten missä tahansa muussakin paikassa, jossa viina virtaa ja metalli soi
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

Jos imuroi suosikkibändin musiikkia netistä, niin ei semmosta kyllä mun mielestä voi kutsua tosifaneudeksi, kun toiset ostaa kaikki cd:eet ja muut julkaisut (minä mukaan lukien) mitä vaan eteen tulee ja samalla rahaa palaa satoja euroja. Tästä ostamisesta on tullut jo ajan myötä ihan loistava/kallis harrastus. Mutta kyllä siinä rahoilleen saa haluamansa vastineen.

En ikinä ole enkä tule imuroimaan Maidenia netistä!
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Myönnetään, mulla on diskografia koneella :oops:, mutta kaikki levyt a real live/dead onea, edward the greatia ja killersiä lukuunottamatta löytyy hyllystä. Ja vielä sen verran että en muusta musasta oikein perusta ku maidenista.
Half Lives... Eat But Never Kill
Edward the Greaat
Berserkki
Berserkki

Post by Edward the Greaat »

En tietenkään mistään netistä mitään polttele vaan olen tosi fani ja ostan levyt. Tämä tosin oli minun mielipide, joten en ala tappelemaan kenenkään kanssa.
SAVE_US.ETG :P
tailgunner
Hang-Around
Hang-Around

Post by tailgunner »

Vastasin kyllä. Koneella on joitakin biisejä, ihan sillä periaatteella ettei tarvii levyä olla jatkuvasti työntämässä koneeseen. Kaikki levyt kyllä löytyvät aitoina hyllystä. Minä en ollenkaan lähde tuolle linjalle että "tosifani ei lataa musiikkia netistä".. tehköön miten tykkää.
Mutta minä itse ostan levyt aitoina jos todella pidän bändin musiikista. Yleensä lataan ensin maistiaisia ja jos kolahtaa niin sitten levykauppaan.
Rahatilannekkan ei välttämättä anna kaikilla periksi ja ei sen takia voi ostaa levyjä, varsinkin kun Maidenilla noita levyjä on vähän enemmän.
Jos minulla olisi rahaa ostaa kaikki levyt mitä haluaisin, ostaisin heti. Levyjä odotellessa tyydyn lataamaan musiikkia ja kuuntelen koneelta.

Niinkuin täällä jo aikaisemmin sanottiin niin kaikki varmasti tietävät itse oman fanitus asteensa ja eikös se joka pitää bändin musiikista ole fani. Näin täälläpäin.
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Post by Piece Of My Mind »

Tuo yhtyeen tuotannon omistaminen aitoina julkaisuina, on periaatteessa täysin harhaanjohtava peruste "todelliselle faniudelle". Sitä ei voi kiistää, etteikö tuo yhtyeen julkaisujen hankkiminen keroisi mitään, mutta se vain ei aina ole se totuus mitä se tuo julki... Voin väittää olleeni "todellinen fani" jo silloin kun hyllystäni löytyi vain kourallinen Maidenin levyjä, tietysti tuolloinkin olin jo laittanut "ostoslistalleni" loput levyt. Tunsin kuitenkin jo silloin sisimmässäni arvostavan Iron Maidenia aivan valtaisasti ja suurimmaksi unelmakseni oli muodostunut Maidenin keikalle pääseminen.

Tällähetkellä levyhyllystäni löytyy useita Metallican albumeita ja ei ole ollenkaan epätodennäköistä, että tulisin loputkin julkaisut hankkimaan aikanaan... No olenko sitten myös Metallica fani ? Näin en voi sanoa, tai kaiketi jonkin lainen fani olen, mutta en mikään "todellinen fani". Pidän erittäin paljon Metallican musiikista ja suorastaan jumaloin joitakin albumeja, tarkoituksenani on myös päästä joskus Metallican keikalle... Mutta en silti pysty "seisomaan Metallican takana", en pysty tunnustamaan Metallicaa 100%.

Se että voi tunnustaa olevan 100% Maidenin kannattaja, ja pystyy seisomaan horjumatta Maidenin "rivistössä", ja tuntee että Iron Miaden on sinulla pysyvästi "tärkeimpien asioiden listalla" . Eikös siinä ennemmin ala olemaan perusteita todelliselle faniudelle ?

Sitä en vaan voi oikein uskoa, että asiat ovat yllä mainitun mukaisesti, ja hyllystä löytyy vain piraatti versioita, tai kokoelma on muuten vain vajaa, eikä sen päivittäminen ole edes tavoitteena. Pystyykö joku väittämään tässä kohtaa vastaan ? En oikein usko.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
Zapper
Kisälli
Kisälli

Post by Zapper »

^Edellisestä ja ehkä joistain muista viesteistä tuli tämä mieleen. Tarkoittaako se sitten, että todellisen fanin tulee kuunnella bändiä täysin kritiikittömästi ja pitää kaikista biiseistä ja albumeista ja ostaa myös albumit, jotka tietää paskaksi?
KURRE

Post by KURRE »

Zapper wrote:^Edellisestä ja ehkä joistain muista viesteistä tuli tämä mieleen. Tarkoittaako se sitten, että todellisen fanin tulee kuunnella bändiä täysin kritiikittömästi ja pitää kaikista biiseistä ja albumeista ja ostaa myös albumit, jotka tietää paskaksi?
Mielestäni ei tarkoita.
Eiköhän fanius ole jokaisen omassa päässä, omalla mitalla ja tyylillä.
Eihän asiasta ole mitään "mittaa" olemassa. Keräily ja dikkailu/fanitus ovat pikkasen samoilla linjoilla, mutta silti eri tyylillä. Vähän kuin sekin, että jenkeissä ovet aukeaa sisällepäin ja euroopassa ulospäin. :lol: Siksi Suomessa ei ovia sisään potkita niinkuin jenkki leffoissa.
Fanitus on jokaisella omanlainen niinkuin on sukuelimetkin. :lol: :lol:
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Zapper wrote:^Edellisestä ja ehkä joistain muista viesteistä tuli tämä mieleen. Tarkoittaako se sitten, että todellisen fanin tulee kuunnella bändiä täysin kritiikittömästi ja pitää kaikista biiseistä ja albumeista ja ostaa myös albumit, jotka tietää paskaksi?
Se että voi tunnustaa olevan 100% Maidenin kannattaja, ja pystyy seisomaan horjumatta Maidenin "rivistössä", ja tuntee että Iron Miaden on sinulla pysyvästi "tärkeimpien asioiden listalla".
Mitään kritiikitöntä kuuntelua tuo "fanittaminen" ei silti ole...
Mutta lopettaisitko sinä poikasi rakastamisen, kun hän jäi kiinni tupakan poltosta ? Silloin kun musiikkia alkaa käydä todella rakkaaksi, tulee bändiin kohdistuvat takaiskut iskuina myös sinuun. Eikä missään nimessä ole tarkoitus alkaa vähättelemään tosiasioita, löytyy Maidenilta heikempiäkin albumeita, tosin se että ne ovat heikkompia kuin muut, ei tarkoita, että ne olisivat millään muotoa huonoja, sillä ns. huonoa levyä Maidenilta ei löydy. No jos jonkun mielestä jokin julkaisuista on paska, voi sen tietysti jättää ostamatta, eikä periaatteessa "tosi faniutta" heikennä. Yleinsä vain kun jokin yhtye alkaa käydä todella tärkeäksi, tulee ostettua hyllyyn myös ne omasta mielestä huonotkin julkaisut... "Tosi fanius" kun monesti johtaa yhtyeen tuotannon keräilyyn.
Zapper
Kisälli
Kisälli

Post by Zapper »

^Joo en itsekään tarkoittanut sitä, että hylkäisin bändin kokonaan. Lähinnä vain sitä, että voin hyvin fanittaa bändiä, vaikka en kaikista albumeista pitäisikään kovin paljoa ja sillon tuskin niitä huonoja albumeja ostaisinkaan.
Warlock
Wimp
Wimp

Post by Warlock »

Tämän topicin yleiseen keskusteluun sen kummemmin puuttumatta...
Levyjen omistukseen/kopioimiseen en totea tämän enempää. Mutta faniudesta joudun toteamaan sen verran että mielestäni aidon fanin ja ei fanin erottaa siitä että kauvan on "fanittanu" nyt vaikka maidenia.

Mielestäni nää teiniritsat jotka vaihtaa ihailunsa kohdetta muodin mukaan on aivan suunnattoman raivostuttavia. Meiningillä kun maiden on nyt kovassa huudossa ja konserttikin on tulossa niin kaiken maailman pikkup...ut on aivan täysiä "faneja" kun ne on kuullu kaverilla edward the greatin kerran läpi ja The Trooperhan oli maailman paras piisi. Ei kerpele...
Here we stand, Brothers us all...
All the sons, divided we'd fall...
jarmila
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by jarmila »

rue morgue wrote:Jaa on aikas hankala sanoa kenestäkään muusta onko oikea fani vai ei, mutta
Muistan junnuna ku yläasteella maiden ei ollut kovinkaan suosittu bändi niin kyllä sitä sai kuulla yhtä sun toista bulshittiä, koska ei kulkenut muiden mielipiteiden mukaan vaan kannoin ylpeänä ekoja Maiden paitoja päällä.
Mulla alkoi fanitus -82 vuonna ja on kyllä kiva lukea että kokoajan tulee uutta verta Suomen maiden fani katraaseen.Up to the Irons!!
Kuin täällä myös. Sain todella kuulla im-paidastani, -82 ollessani 7.luokalla. Uusi koulu alaasteen jälkeen ni olihan siinä tietenkin sitä mokuhuutooa samassa, mutta heitot lisääntyivät, kun saavuimme syksyllä kouluun -83 ja päälläni oli IHKA ensimmäinen keikkapaita.

Luokkakuvassa -84 (9-lk), olin im-paita päällä. (TNOTB levynkansi). Samaisessa kuvassa luokkatoverini on -83 WT paita päällä.

"Tänään", yläaste ikäinen ei saa samaa tuomiota kuin 20 vuotta sitten, bändipaidat ovat niin enemmän arkipäivää. Hyvä näin
83-84-86-88-90-03-03-05-05-05-06-06-06-06-06-06-06-07-07-08-08-08-08-08-08-08-08-08-08-08-09-10-10-10-10-10-11-11-11-11-11-11-11-11-11-11-11-13-13-13-13-13-14-14
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Warlock wrote:Mutta faniudesta joudun toteamaan sen verran että mielestäni aidon fanin ja ei fanin erottaa siitä että kauvan on "fanittanu" nyt vaikka maidenia.
No enkyllä sanoisi ihan noin... Mutta kieltämättä se aika jonka on viettänyt yhtyeen musiikin parissa kertoo toki jotain.

Trendi fanit sortuu elon tiellä, mutta tosi fani se vaan porskuttaa
Sick Bastard
Wimp
Wimp

Post by Sick Bastard »

En lataa Maidenia, mutta en sitten tiedä, miten paljon tuo kertoo aidosta faneudesta. Ite en mielestäni ihan hc-faniks itteäni Maidenin kohdalla laske.
Brain Damage

Post by Brain Damage »

Pidän itseäni Maidenin tosifanina, vaikka olenkin ladannut minulta puuttuvat pari Maiden-levyä netistä.
Locked