Soittokamat

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Re: Soittokamat

Post by Jeeves »

Kannattanee tässäkin tapauksessa muistaa, että kalliimmassa ja halvemmassa Smith-signaturessa ei ole oikeastaan mitään muuta samaa kuin ulkonäkö, eli tuskin sen kalliimman soittimen arvio perusteella voi tehdä mitään johtopäätöksiä.

En toki väitä etteikö tuo huokeampikin malli olisi hyvä peli, kyllä nuo tuon hintaluokan Jacksonit on kuuleman mukaan aivan hyviä.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

^ Parashan tosiaan olisi, jos pääsisi kitaraa itse testaamaan ennen ostopäätöstä. Mä olen kuullut tuon hintaluokan Jacksoneista samaa, että ovat loppupeleissä ihan kelpopelejä. Suurimman hintaeron halpis- ja kallisversion välillä varmastikin aiheuttaa viimeistelyn ja pienten osien laatu kun speksit ovat ainakin lähtökohtaisesti suunnilleen samat. Halpiskitaroistakin saa ihan hyviä, jos niissä ei ole mitään perustavanlaatuista vikaa. Ruuvien vaihtaminen ja juotosten korjaaminen & vahvistaminen on vittumaista puuhaa, mutta kyllä mä onnistuin perusteellisella huollolla elvyttämään keikkakuntoon yhden nuorena poikana ostetun, nelisensataa maksaneen vanhan ja lähtöjäänkin suhteellisen paskan kitaran. Olisin muuten varmaan myynyt koko vehkeen, mutta diggaan vieläkin umpipuisen les paulin tummasta soundista. Kyseisen kitaran viimeistely oli aivan suolesta, jouduin muun muassa juotosten uudelleentekemisen lisäksi vaihtamaan suunnilleen kaikki ruuvit, jotka kitarasta irti lähti - mikit eivät pysyneet paikallaan, jakki irtoili, mikkivalitsin (Les Paul -tyylinen) falskasi myös huolella ja plekransuojuksen/pleksinkin ruuvit hajosivat pölyksi suunnilleen puhaltamalla. Pieni varaosainvestointi ja helvetisti vaivaa, mutta ihan kelvollinen varakitaran sain.
Euronymous wrote:^ Tähän voisin sanoa, että kaverilla on lähes täysin sama kapistus ulkonäköä myöten, merkki vaan on Charvel. Maksoi vissiin tonnin siitä, mutta se onkin parhaimpia kitaroita, mitä olen kokeillut :D Kaverihan soittelee tosiaan indierock-bändissä, missä koko ajan funk-cleanit tai pikku rokkisäröt päällä. Taitaa olla jopa samanlaiset mikitkin kaiken lisäksi. Vähän ehkä kaukaa haettua, mutta voisin uskaltaa Charvel-kokemuksien kautta tuon Smithin kitaran suosittelua kenellä tahansa, monipuolisuutensa vuoksi.
Juurikin tätä yritin sanoa, mutta osasit ilmaista asian paremmin. Vaikka se on perusluonteeltaan rokki- ja hevikitara, se taipuu kyllä käytännössä ihan kaikkeen mahdolliseen niin soundillisesti kuin ulkonäöllisestikin - erittäin hyvä kitara siis.
You're shit and you know you are
Icarus666
Kisälli
Kisälli

Post by Icarus666 »

Olisi jossain vaiheessa tarkoituksena aloittaa projektiluontoisesti kasamaan Dave Murray Stratocasteria. Meinaan signature liikkuu uutena aika suolaisissa +2000€ hinnoissa. Onko kellään kokemuksia tuollaisien viritysten kokoamisesta? Lähinnä mietin bodyjen suhteen, Squier, Mexico Strat? Leppärunkohan tuossa Signaturessakin on mutta varmaan edullisimmissa malleissa varmaan yksillöillisiä erojakin on jonkun verran...
edit. en tiiä tulikohan ihan oikean otsikon alle.. :D
In Finland we have this thing called: REILU MEININKI!
Chuck Norris approved!
michi
Wimp
Wimp

Post by michi »

Icarus666 wrote:Olisi jossain vaiheessa tarkoituksena aloittaa projektiluontoisesti kasamaan Dave Murray Stratocasteria. Meinaan signature liikkuu uutena aika suolaisissa +2000€ hinnoissa. Onko kellään kokemuksia tuollaisien viritysten kokoamisesta? Lähinnä mietin bodyjen suhteen, Squier, Mexico Strat? Leppärunkohan tuossa Signaturessakin on mutta varmaan edullisimmissa malleissa varmaan yksillöillisiä erojakin on jonkun verran...
edit. en tiiä tulikohan ihan oikean otsikon alle.. :D
Kaveri kasasi 2000-luvun alun Japanissa tehdystä Iron Maiden Stratocasterista Dave Murray tributemallin. Vähän jouduttiin routtailemaan bodyyn tilaa humbuckereille mut muuten melko vähällä vaivalla ja panostuksella saatiin uskottavan näköinen skebasta :).

Kysymykseesi bodyistä on vaikea vastata. Suosittelisin melkein käymään soittamassa, jos mahdollista, useampaa eri mallia jotta kuulet kuinka body soi. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
"You can live with dignity, but you can't die with it..."
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Post by Pertti Keinonen »

http://www.thomann.de/fi/fender_sq_affi ... undle2.htm

Olen ostamassa joulupukin pussiin pojille bassoa. Osaatteko jeesata, että onko yllä oleva asiallinen setti? Miten noiden kanssa kuuluu toimia, kun jätkät on vasureita eli soittavat ikään kuin väärin päin?
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

^ En tiedä onko nyt tajusinko oikein, mutta "väärinpäin" soittajille on ihan omat instrumenttinsa, thomannilla esimerkiksi: vasuribassot.

Henkilökohtaisesti jättäisin nuo kaikista halvimmat ostamatta ja panostaisin hieman enemmän. Ainakin noissa parin kolmensadan kitaroissa on laatu semmoista, ettei tee mieli koskea. Toki mulla on jo kymmenkunta vuotta kitaransoittoa takana, ja aina pitää punnita jantterien ikä ja mahdollinen innostumisen laantuminen vs. hankintojen hinta. Kalliimpia kamoja hommatessa ei heti ole pelkoa siitä, että tarvitsisi uusia, jos soittamiseen vähääkään enempää innostuu, noiden halvimpien jälleenmyyntiarvokin taitaa olla melko olematon.

Oman vähäisen kokemuksen mukaan bassoissa nuo halvimmat eivät ihan niin pahoja ole kuin kitaroissa, mutta basistit varmaan tietävät paremmin.
Hmmm.... tää taitaa olla nyt sit mun pualest täss...
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Kiitti, prkl, kun en löytänyt sivuilta itse tota linkkiä. Puusilmä... Joo, basisti täyttää kymmenen jouluna, niin menee halvemmat vehkeet ens alkuun.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

IndianaJones wrote:

Henkilökohtaisesti jättäisin nuo kaikista halvimmat ostamatta ja panostaisin hieman enemmän.
Kyllä, ja ei. Itselläni on joku halpis Ibanezin Soundgear, joka maksoi uutena reilu 200 euroa. Helvetin hyvä soitettavuus, ja toiminut hyvin niin keikoilla kuin studiodemotteluissa. En tiedä oikein muiden valmistajien halpisbassoista, mutta Ibanezin Soundgear bassot ovat loistavia, ihan joka hintaluokassa!
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

^ Itsellä kanssa oikeastaan ainoat halpisbassokokeilut olleet Ibanezin puolella, ei mitään muistikuvaa mikä malli, mutta ihan kohtuullinen soitettava oli. Vaikka tosiasiassahan mie en bassojen soitettavuudesta ymmärrä hölkäsen pöläystä, jotkut niistä on vaan olleet miltei mahdottomia soittaa matalaan actioniin ja kohtuu ohuisiin kieliin tottuneelle kitaraa rämpyttäneelle miehelle :lol:
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Keinoselle;
http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_b50blk.htm

Vajaa 200 ekeä maksaa ja on muuten ihan helvetin hyvä basso. Kovassa alennuksessa on tällä hetkellä, joten kannattaa tilata kyllä. Itselläni on sama peli, olen soittanut levyillekkin bassoraidat tuolla vehkeellä ja mitään negatiivista sanottavaa ei löydy.
Ei ole painava, kaula on laadukas ja mikit pelittävät(aktiivit). Säätää vaan kielet sopivalle tasolle, niin varmasti homma pelittää. Ja vasurille kielet vaan toisteppäin.
xx vuoden kokemuksella täydet suosittelut ja Lappis-takuu päälle.

Himasoitossa vahvarillekkin on ihan sama, mikä se on. Halpa skittavahvari ajaa bassonsoitossa asiansa ihan hyvin, mutta kait noita halpoja bassovahvareitakin luulisi löytyvän.
Last edited by Lappis on Tue Sep 16, 2014 22:30, edited 1 time in total.
"To be alive is more than just breathing"
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^Tuon basson saa kyllä vasurinakin, jos ei ihan välttämättä halua vetää Hendrix-tyyliin.
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Jes kiitti jäpikät, tilasin nyt ton Lappiksen basson vasurina ja romppeet päälle.

Kaikki mukulat parhaillaan nuorisosoittokunnan harjoituksissa. Nuorin meni tänään ensimmäistä kertaa. Rumpuihin lykkäsivät, kun luonne tulee isäänsä.
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Joulupukin pussiin tarkoitettu setti tuli ja eikös perkele kuski kärrännyt sen suoraan sisään eli tuli jouluaatto vähän aikaisessa tänä vuonna. Vartti siitä, kun isoveli veti luutun vireeseen niin alkoi 9-vuotiaalta tulla Maidenia eli aloitettiin helpommasta päästä Caught Somewhere in Timea... Ja vähän ajan päästä Rime of the Ancient Marineria soitti toinen kitaralla ja pienempi bassolla. Kyl ne vaan tuossa iässä vähän eri tavalla tarttuu. Pikkasen fiiliksissä nuorempi isäntä, kun ei ehtinyt edes jäätelöä syömään jälkkärinä, kun piti päästä soittamaan.

Kiitti vielä Lappikselle vinkistä, asialliset vehkeet!
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Ei mitään, hienoa, että kerrankin mustakin oli jotain apua! Ja mikäs sen hienompaa kuin saada lisää intohimoisia soittoniekkoja sceneen. Muutama vuosi ja tiedä vaikka paukutellaan samoissa bändeissä :D.
Ja nuorena se on aloitettava, samoissa lukemissa mäkin suunnilleen olin, kun aloin rumpuja hakkaamaan ja bassoa/skittaa soittelemaan.
"To be alive is more than just breathing"
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Pikkujätkä tuli just nuorisosoittokunnan harjoituksista rumpuja hakkaamasta ja vetäs bassolla pari siivua 7th Sonia. Totta kai nämä maidenit menee vielä miten sattuu, mutta kyllä niistä biisin ihan tunnistaa :D
Hese
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Hese »

^ja kuka väittää ettei Suomen nuorissa ole tulevaisuutta? :D
Jakob
Vempare
Vempare

Post by Jakob »

Tuli alkuvuodesta hankittua tuo ESPn basso, kun täältä vinkin sain ja olipahan muuten hyvä ostos. Junioritkin tykkää bassolla kolistella kun on tarpeeksi ohkainen kaula ja muutenkin kevyt basso. Rocksmith on muuten melko koukuttava peli, ihan vain vinkkinä jos haluaa lapsia ohjata tonne musiikin suuntaan... Mutta kun ne nyt haluaisivat sähkökitarallakin soitella, olisiko kellään heittää vastaavaa vinkkiä halvasta ja hyvästä kitarasta? Saako alle 300 euron tai alle 500 euron kitaraa jolla kehtaa soittaa alkuhuumankin jälkeen?
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

Jakob wrote:Tuli alkuvuodesta hankittua tuo ESPn basso, kun täältä vinkin sain ja olipahan muuten hyvä ostos. Junioritkin tykkää bassolla kolistella kun on tarpeeksi ohkainen kaula ja muutenkin kevyt basso. Rocksmith on muuten melko koukuttava peli, ihan vain vinkkinä jos haluaa lapsia ohjata tonne musiikin suuntaan... Mutta kun ne nyt haluaisivat sähkökitarallakin soitella, olisiko kellään heittää vastaavaa vinkkiä halvasta ja hyvästä kitarasta? Saako alle 300 euron tai alle 500 euron kitaraa jolla kehtaa soittaa alkuhuumankin jälkeen?
Alle 300 ehkä saattaa jonkun käytetyn löytää, alle 500 varmaan jo joku uudempikin. Kovin hirveästi itsellä ei ole kokemusta noista halvemmista, mutta yleinen mielipide tuntuu olevan, että niistäkin saa ihan soitettavia kun vaihtaa sitä rautaa kitaraan. Eli virityskoneistot, tallat, satulakin ovat suhteellisen helposti vaihdettavissa laadukkaampiin myös sitten myöhemmin jos skitta tuntuu sellaista kaipaavan. Yhteen tutun stratoon vaihdettin kerran talla, se ainakin parani niin paljon että huomasi muutoksen, mutta maksoikin sitten sen satasen.

Ehkä pysyttelisin mieluumin kiinteätallaisissa, kun niissä on vähemmän säädettävää ja täten vähemmän mahdollisuuksia huonoon soitettavuuteen ihan vaan siitä syystä ettei vielä osaa skittaa säätää.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Minusta Tokai, Epiphone (varsinkin Les Paul mallit) ja Ibanez valmistaa laadukkaita suht halpoja kitaroita. Toki myös LTD ja Schecter, mutta joku niissä ei kohtaa mun makua enkä henk.kohtaisesti oikein diggaa niistä. Thomannilta löytyy Ibanezeja ja Jacksoneita 252-498€ väliltä, jotka varmasti ovat kelpo välineitä soiton harjoitteluun:

http://www.thomann.de/fi/st_mallin_kita ... e-last=500
(kopioi koko URL-rimpsu, foorumi ei näköjään suostu tekemään linkkiä koko pätkästä)

Tokaita löytyy Vantaan musiikista alkaen 415€:
http://www.vantaanmusiikki.fi/tokai-sahkokitarat

Ihan halvimmat 100-200 euroa UUTENA maksavat rutkukitarat suosittelen jättämään suosiolla väliin, niiden laaduttomuudella tappaa helposti nuoren soittoinnostuksen. http://www.muusikoiden.net foorumin myyntipalstalta saa yleensä hieman kalliimpia kitaroita käytettynä lompakkoystävälliseen hintaan, joten sieltäkin kannattaa katsella soittopelejä. Tällä hetkellä siellä näkyisi olevan myynnissä reilu tuhat sähkökitaraa. Etuna on myös että saattaa löytää omalta paikkakunnalta sopivan vehkeen, jota pääsee sitten testaamaan ja hypistelemään ihan livenä. Kitaroiden ostaminen kokeilematta on aina vähän kyseenalainen juttu, joskus joku kitara vaan istuu omaan käteen, kun taas joku toinen ei. Hinnasta riippumatta.

Käytettyjä kitaroita hintaraameissa 200-500€

Tokai:
http://muusikoiden.net/tori/haku.php?ke ... th_image=0

Epiphone:

Jackson:

Ibanez:
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

Tokaita kyllä hehkutetaan monessa paikassa, ja itse yhdyn näihin hehkutteluihin, varsinkin käytettynä saa Tokaista tuolla viidelläsadalla oikein kelpoisen pelin. Musamaailmassa olin itsekin juuri hypistelemässä, ja paremmalta ne omaan lapaan tuntui kun vaikkapa ESP:n vehkeet. Epiphone on itselle ollut pieni kirosana, en tykkää. Liekö sitten psykologisia syyt vai ei.

Kuitenkin ehdottoman hyvä pointti asalla, eli kannattaa oikeasti käydä testailemassa mikäli kitaroista nyt yhtään mitään ymmärtää. Kuitenkin näitä on joka lähtöön niinkuin ihmisiäkin, ja vaikka joku keppi kiinnostaisi teoriassa, ei se käytännössä aina osoittaudu parhaaksi mahdolliseksi. Ja ennakkoluulot (kuten mun Epiphonea kohtaan tuntema pieni inho) kannattaa jättää pois testaillessa. Miekin aikoinaan olisin kovasti halunnut stratomallisen kitaran koska Maiden, mutta tulipa sitten testailujen perusteella hommattua Tokain silloinen LS-75, joka onkin ollut kymmenisen vuotta mulla käytössä.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Itse aloittelin kaverilta ostetulla Epiphone Les Paulilla, josta taisin maksaa 500mk. Hyvä peli oli, palveli erinomaisesti siihen asti kunnes soittohommat kehittyi sille tasolle, että oli aika sijoittaa hieman parempiin vehkeisiin. Seuraava olikin sitten Gibsonin Les Paul Studio, joka tais maksaa 5500 markkaa.
Jakob
Vempare
Vempare

Post by Jakob »

Kiitokset IndianaJonekselle ja asalle loistavasta vinkeistä, helpottaa kovasti merkin valintaa. Onnistuin bongaamaan tästä suhteellisen läheltä vanhan ajan kivijalkaliikkeen, joten pääsee ihan livenä kokeilemaan noita uusia kitaroita. Samoin muusikoiden.net on kovassa käytössä, eiköhän tässä saada yksi uusi soittopeli hankittua.
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

asa wrote:Itse aloittelin kaverilta ostetulla Epiphone Les Paulilla, josta taisin maksaa 500mk. Hyvä peli oli, palveli erinomaisesti siihen asti kunnes soittohommat kehittyi sille tasolle, että oli aika sijoittaa hieman parempiin vehkeisiin. Seuraava olikin sitten Gibsonin Les Paul Studio, joka tais maksaa 5500 markkaa.
Mulla tilanne oli se, että vierekkäin soittelin Tokaita ja Epiphonea, Les Paul-malleja siis molemmat, ja Tokai vaan oli paljon parempi. Vaikka Epiphonessa oli mikinpuolitukset hienoutena, niin Tokai pysyi vaan paremmin vireessä ja oli tuntumaltaan paljon jämäkämpi. Toki näissä taisi olla hintaeroakin Tokain hyväksi reippaasti. Toinen Epiphone mitä olen soitellut taisi olla Explorer, kaverin sekin. En tiedä oliko frendin säädöistäkin osakseen kiinni, mutta ei sekään mikään unelma ollut, ihan ok kuitenkin. Jotenkin vaan erityisesti bendailu noilla on tuntunut vaivalloiselta omaan makuun.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Onhan Tokai ehdottomasti parempi kuin Epiphone, mutta kuten itsekin sanoit se on yleensä myös kalliimpi. Mitään tarkoitusta tässä ei ollut vertailla niitä keskenään, vaan tuoda esille että Epiphonet ovat mainettaan parempia kitaroita, ja ihan asiallisia soittopelejä aloitteleville kitaristeille.
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

asa wrote:Onhan Tokai ehdottomasti parempi kuin Epiphone, mutta kuten itsekin sanoit se on yleensä myös kalliimpi. Mitään tarkoitusta tässä ei ollut vertailla niitä keskenään, vaan tuoda esille että Epiphonet ovat mainettaan parempia kitaroita, ja ihan asiallisia soittopelejä aloitteleville kitaristeille.
Jep, varmasti juurikin näin, enempi mulla oli tarkoituksena avata sitä, miten vähäisellä tietämyksellä Epiphoneja tuomitsen. Ja yksilöitähän nuo ovat aina, saattaa joku Harley Bentonikin olla ihan ok.

Itsellä joku superstrato H/S/S-mikityksillä varmaan tähtäimessä seuraavaksi. Harmi kun tuo Smith-signature taitaa olla signature-hinnoissa, ei sitä viitsisi ylimääräistä maksella Adrianin nimestä.
Post Reply