Milloin alkoi Maidenin kuuntelu?
Moderator: The Killer Krew
-
- Rautakansleri
Re: Milloin alkoi Maidenin kuuntelu?
^Hyvä, että vanhoja jääriä on innostunut lähtemään messiin!
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Ensimmäisen kosketuksen maideniin sain vuonna 2007 kun olin 10v. Näin kaupan tiskillä AMOLAD-kannen ja totesin että onpa makee kansi ja kun hintaakaan ei ollut kuin 1 euro ostin sen. Tykkäsin levystä musiikillisestikin vaikka se oli raskaampaa mitä ennen kuuntelin ja kun kaveri vielä soitti päälle troopperin niin olin myyty. Viime kesänä olin viimein ensimmäisellä maidenin keikallani.
Iron maiden:
Sonisphere, Pori 2010
Olymppiastadion 2011
Sonisphere, Pori 2010
Olymppiastadion 2011
^Tervetuloa foorumille! Onpa käynyt säkä, kun noin halvalla levyn löysit
Kunpa olisi itsekin noin nuorena päässyt ekalle kunnon keikalle, kyllä olisi kelvannut.

Olen tämän samaisen tarinan kertonut tuolla esittelyosiossa, mutta näin se alkoi... 1983 olin kuusivuotias ja minua jonkin verran vanhempi serkkuni asui samassa osoitteessa. Hän kuunteli isäni levysoittimella levyjänsä mm. Accept, Scorpions, Judas Priest, Iron Maiden. Kuusivuotiaan silmissä kaikista hienoimmalta näytti The Number of the Beast-levyn kansi. Kaverin kanssa aina salaa kuuntelimme kyseisen levyn nimikappaletta ihan haltioissamme. En tiedä miten se levy aina niinpäin soittimeeen päätyi, mutta veikkaan että syy oli varmaan Eddien pää joka taisi keskellä pyöriä B-puolella. Kun serkkuni muutti pois kotoa hän antoi minulle molemmat Maiden-levyt mitä hänellä oli (TNotB, Killers). Tämä tapahtui varmaan 1985. Sen jälkeen aina satunnaisesti kuuntelin näitä levyjä. Kunnes 1992 näin jossain listaohjelmassa Be quick or be dead-videon silloin maailmani muutui lopullisesti ja vähä niinkun sillä tiellä ollaan. Blaze era oli vähän hiljaisempaa Maidenismin osalta, mutta syy ei ollut Blaze vaan täysi-ikäisyyden saavuttaminen ja muut kiinnostuksen kohteet siinä kohtaa. Reunionin jälkeen Iron Maiden on pysynyt ja tulee pysymään osana mun elämää 

-
- Vempare
Maidenin kuuntelu alkoi minulla joskus 10 tai 11 vuotiaana. Oli ehkä vuosi -83 tai -84 alku. Hieman minua vanhemmat kaverit alkoivat kuunnella heviä ja toisella heistä oli Piece of Mind ja Motörheadin Iron Fist LP:t. Näistä kahdesta pidin Maidenistä enemmän musiikillisesti ja olihan se kansikin jotain aivan tavatonta niihin aikoihin. Kuitenkin vasta Powerslave, joka tuli seuraavana kesänä, varsinaisesti räjäytti pankin ja syrjäytti Kissit ja Saxonit ja vastaavat. Ja kun sitten tuli mahdollisuus päästä oikein keikalle (Somewhere in time), niin olo oli kuin kuudennessa taivaassa. Tätä jumalaista menoa kesti sitten 90-luvulle asti. Blaze aika ei kiinnostanut yhtään, eikä kiinnosta vieläkään. Noin vuosi sitten yritin viimeksi kuunnella Virtual IX:n mutta ei siitä mitään tullut.
Nyt kun bändillä on selvästi enää melko rajallinen määrä levyjä ja kiertueita tulossa (aika rientää, miehet harmaantuu) haluan olla kokemassa niistä mahdollisimman monta. Ja Porissa tulikin melkein yhtä mahtava tunne kuin Seventh Son-kiertueella, jolloin päästiin sinne seitsemänteen taivaaseen. Oi niitä aikoja!
Nyt kun bändillä on selvästi enää melko rajallinen määrä levyjä ja kiertueita tulossa (aika rientää, miehet harmaantuu) haluan olla kokemassa niistä mahdollisimman monta. Ja Porissa tulikin melkein yhtä mahtava tunne kuin Seventh Son-kiertueella, jolloin päästiin sinne seitsemänteen taivaaseen. Oi niitä aikoja!
Maiden:
Helsinki: 1986, Helsinki: 1988, Helsinki: 1990 Pori: 2010, Helsinki 2011, Lontoo: 2011, Wantagh: 2012, Helsinki: 2013, Budapest: 2014
Helsinki: 1986, Helsinki: 1988, Helsinki: 1990 Pori: 2010, Helsinki 2011, Lontoo: 2011, Wantagh: 2012, Helsinki: 2013, Budapest: 2014
^Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että miksi No Prayer -rundin keikan jälkeen seuraava tapaaminen oli vasta viime vuonna? Bruce kuitenkin palasi bändiin yli kymmenen vuotta sitten, eikö silloin vielä napannut lähteä katsomaan?
Otan vapauden vastata herran puolesta, kun Iivis tuota on aiemmin jo udellut; http://rautaneito.com/bb/viewtopic.php?p=304926#p304926" onclick="window.open(this.href);return false;Jeeves wrote:^Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että miksi No Prayer -rundin keikan jälkeen seuraava tapaaminen oli vasta viime vuonna? Bruce kuitenkin palasi bändiin yli kymmenen vuotta sitten, eikö silloin vielä napannut lähteä katsomaan?
YOU DON'T ROCK HARD
YOU NEVER DID
YOU NEVER DID
Jaa-a, jossen ihan väärin muista niin 11-12 vuotiaana se kuume iski, kun serkkupoika soitti mp3-soittimestaan meikäläiselle Maideniä. Syyskuussa ikämittariin tulee 16.
Sonisphere 2010 8.8.2010 Pori, Kirjurinluoto
Iron Maiden 8.7 Helsinki, Olympiastadion
Iron Maiden 8.7 Helsinki, Olympiastadion
Tais olla joskus 8-9vuotiaana.. Eli melkeen puolet elämästäni oon nyt kuunnellu, ikää nyt syyskuussa 16v.
The stage over there is completely fucked. Mötley Crüe have gone home as their stuff is fucked and our stuff is fucked, but we don’t care. We’re not going home until you go home -Bruce Dickinson
Ensikosketus Maideniin tapahtui vuonna -95, kun olin 11-vuotias. Kaveri toi kylään tullessaan mukanaan Real Live Onen ja soitti varsinkin Fear of the Darkia ja sitähän yhdessä hehkutettiin, että biisi oli Suomessa äänitetty. Eräässä ala-asteen diskossa soi illan aikana useamman kerran Man on the Edge, jonka aikana juostiin salia ympäri aivan vimmatusti ja huudettiin mukana "FOOLINGAA-AA-UU! FOOLINGAA-AA-UU! FOOLINGAA-AA-AA-UU!"
Seuraavana vuonna ilmestyi Best of the Beast-kokoelma, joka tilattiin meidänkin talouteen Fazerin musiikkikerhosta. BOTB oli siis enimmäinen Maiden-levy meidän levyhyllyssä ja kyllähän sitä tuli silloin kuudesluokkalaisena diggailtua kovasti. Muita tuon ajan kovuuksia, joita edelleen tulee diggailtua, olivat mm. Metallican Ride the Lightning ja Master of Puppets, Helloweenin High Live ja Sepulturan Roots.

Maidenia jostain vuodesta 1983/84 asti. Kaverilta kopsattu TNoTB c-kasetilla. Siitä se lähti, sit tuli Powerslave edelleen kopsattuna c-kasettina, Live After Death oikein alkuperäisenä c-kasettina ja Somewhere In Time vinyylinä. Tässä vaiheessa hankin Piecenkin ku se on vinyylinä hyllyssä. Sevent Son omituisesti ensin kasettina ja sit muiden levyjen myötä cd:nä. Näin muistelisin sen menneen. Siitä on kuitenkin vierähtänyt tuota aikaa jo vähäsen, joten muistikuvat ovat ehkä hataria 

Täällä kanssa "vähän vanhemman" vuosikerran kuuntelija
Maiden tarttui korviin ekan kerran ruotsissa serkkujen luona kyläillessä,joskus -80 luvun alkupuoliskolla..Samojen serkkuloiden kanssa eka live keikka Ullevilla noin 10 tai 11 veenä ja sen jälkeen rapiat kymmenen keikkaa...Parhaan ja mieleenpainuvimpana Rock In Rio...
Eka viesti muuten tuoreena foorumin käyttäjänä,joten samalla tervehdän teitä kaikkia: Terve!!!

Maiden tarttui korviin ekan kerran ruotsissa serkkujen luona kyläillessä,joskus -80 luvun alkupuoliskolla..Samojen serkkuloiden kanssa eka live keikka Ullevilla noin 10 tai 11 veenä ja sen jälkeen rapiat kymmenen keikkaa...Parhaan ja mieleenpainuvimpana Rock In Rio...
Eka viesti muuten tuoreena foorumin käyttäjänä,joten samalla tervehdän teitä kaikkia: Terve!!!
-
- Taka-ampuja
Ja Jyväskylästä vielä. Itse olen sieltä kotoisin, vuosikertaa -63 ja tasan päivän herra Nykästä nuorempi. Ikäluokka voisi olla aika lähellä omaani???concord wrote:Täällä kanssa "vähän vanhemman" vuosikerran kuuntelija![]()
Meillä on PA, meillä on bussi,
niitä ei meiltä kukaan ... vie
niitä ei meiltä kukaan ... vie
-
- Rautakansleri
Tervetuloa mukaan!concord wrote:Täällä kanssa "vähän vanhemman" vuosikerran kuuntelija![]()
Rock in Riosta kysyisin, että olitko -85 vai 2001 keikalla ja olisko sun mahdollista kertoa tapahtumasta muutamalla sanalla?
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Toni Brigatti wrote:Tervetuloa mukaan!concord wrote:Täällä kanssa "vähän vanhemman" vuosikerran kuuntelija![]()
Rock in Riosta kysyisin, että olitko -85 vai 2001 keikalla ja olisko sun mahdollista kertoa tapahtumasta muutamalla sanalla?
2001 keikalla olin...Mitäs haluatte tapahtumasta kuulla???Mulla on myös X-määrä kuvia sieltä,jos jotakuta kiinnostaa,niin voin yrittää skannailla niitä sähköiseen muotoon...??
-
- Kisälli
Itselläni alkoi Maiden-fanius vuonna 2006 kun olin 10-vuotias. Isä toi kaupasta TNOTB:in ja olin heti Invadersin aikana myyty. Muutaman kuukauden päästä aloin soittamaan rumpuja. Nyt viiden vuoden aikana on kertynyt kaikki studiolevyt + Live After Death. Keikoilla olen käynyt Stadikalla 2008 ja seurvaan kerran näen Maidenin Stadikalla tänä kesänä!
Last edited by Euronymous on Thu Mar 21, 2013 22:56, edited 2 times in total.
''No! We are not an English rock band... We are dental floss salesmen from Montana.''
Iron Maiden since 2006
Maiden Helsinki 2008, 2013, 2x2018; Birmingham 2023
SoundRanch Studio
Iron Maiden since 2006
Maiden Helsinki 2008, 2013, 2x2018; Birmingham 2023
SoundRanch Studio
-
- Peräruiske
Iron Maidenin kuunteleminen käynnistyi omalla kohdallani joskus 2000-luvun puolivaiheilla, varhaisimmat muistot yhtyeen musiikista taitavat olla esikouluiästä. Sain veljeltäni lainaan "Fear of the Darkin", sekä livealbumit "A Real Live One" ja "A Real Dead One" ja kokoelman "The Best of the Beast", kun kävimme hänen kotonaan. Niitä kiekkoja tulikin pyöriteltyä sitten kannettavassa CD-soittimessa (aivan, käytin kannettavaa CD-soitinta vielä tuolloin, sillä en omistanut MP3-soitinta) koko seitsemän tunnin mittaisen kotimatkan ajan. Kotiin päästyäni sitten löysin toisen veljeni levyhyllystä "Brave New Worldin", ja kuultuani "The Wicker Manin" alkutahdit olin lopullisesti myyty eikä paluuta ollut.
Ensimmäinen omilla rahoilla ostettu Maiden-albumi taisi olla livekiekko "Death on the Road", ja joululahjaksi olin pyytänyt samaisen DVD:n ja muutaman yhtyeen levyn. No, sain "Killersin" ja "Piece of Mindin" - suosikiksi valikoitui heti jälkimmäinen, enkä edelleenkään pidä Paul Di’Annon laulusoundeista juuri ollenkaan tai kuuntele hänen kanssaan levytettyjä albumeita kovinkaan paljoa. Myöskään Blaze Bayleyn ajan tuotanto ei ole minulle kovinkaan läheinen paria kappaletta lukuun ottamatta. Minulle Bruce on ollut aina se oikea laulaja Iron Maidenissa.
Maidenin esiintymistä olen päässyt todistamaan kahdesti, vuonna 2008 Helsingin olympiastadionilla ja Tampereen Ratinan stadionilla.
Ensimmäinen omilla rahoilla ostettu Maiden-albumi taisi olla livekiekko "Death on the Road", ja joululahjaksi olin pyytänyt samaisen DVD:n ja muutaman yhtyeen levyn. No, sain "Killersin" ja "Piece of Mindin" - suosikiksi valikoitui heti jälkimmäinen, enkä edelleenkään pidä Paul Di’Annon laulusoundeista juuri ollenkaan tai kuuntele hänen kanssaan levytettyjä albumeita kovinkaan paljoa. Myöskään Blaze Bayleyn ajan tuotanto ei ole minulle kovinkaan läheinen paria kappaletta lukuun ottamatta. Minulle Bruce on ollut aina se oikea laulaja Iron Maidenissa.
Maidenin esiintymistä olen päässyt todistamaan kahdesti, vuonna 2008 Helsingin olympiastadionilla ja Tampereen Ratinan stadionilla.
-
- Lentäjä-Ässä
Mikäs vika kannettavassa CD-soittimessa on? Ite tuli sellainen vehje hommattua marraskuussa, ja on kyllä kätevä, kun puhelimesta loppui tila ja musiikkimaku on muuttunut aika paljon viime päivitysten jälkeen. Kätevä vaan napata levyhyllystä mukaan levyt, joita haluaa kuunnella (kapasiteetti on hiukan suurempi kuin ne 2 kusista gigaa). Vähän oon saanut irvailevaa "retro"-kommenttia, mutta eipä haittaa.The Alchemist wrote:(aivan, käytin kannettavaa CD-soitinta vielä tuolloin, sillä en omistanut MP3-soitinta) koko seitsemän tunnin mittaisen kotimatkan ajan.
Ämppärikin löytyi minulta aikoinaan mutta lagasi lopullisesti jo vuosia sitten.
Oi aikoja arkoja,
Aikojen uhriparkoja,
Hyveen kirveitä,
Tekoja hirveitä,
Kun lait luonnon omat
Rikkovat luonnottomat.
Aikojen uhriparkoja,
Hyveen kirveitä,
Tekoja hirveitä,
Kun lait luonnon omat
Rikkovat luonnottomat.
-
- Peräruiske
Viittaan tällä siihen, ettei silloin ollut vielä iPodeja ja MP3-soittimia tai muita jossa muisti on todella kattava (etenkin iPodissa), ja autokyydissä ne levyt tuppasivat aina pomppimaan ja niitä koteloita oli toisinaan rasittava roudata mukana. Eihän niissä sen puoleen mitään vikaa ole, mutta tekniikan edistyessä kaikki tuppaa helpottumaan. Ja onhan se kieltämättä ihan retro väline, vaikkei enää tule siinä levyjä pyöriteltyäkäännickorules wrote:Mikäs vika kannettavassa CD-soittimessa on? Ite tuli sellainen vehje hommattua marraskuussa, ja on kyllä kätevä, kun puhelimesta loppui tila ja musiikkimaku on muuttunut aika paljon viime päivitysten jälkeen. Kätevä vaan napata levyhyllystä mukaan levyt, joita haluaa kuunnella (kapasiteetti on hiukan suurempi kuin ne 2 kusista gigaa). Vähän oon saanut irvailevaa "retro"-kommenttia, mutta eipä haittaa.The Alchemist wrote:(aivan, käytin kannettavaa CD-soitinta vielä tuolloin, sillä en omistanut MP3-soitinta) koko seitsemän tunnin mittaisen kotimatkan ajan.
Ämppärikin löytyi minulta aikoinaan mutta lagasi lopullisesti jo vuosia sitten.

olinkohan 4-luokalla ... (nyt olen 15v) kun ostin "matter of life and death" albumin ja kovaa kamaahan se oli ja siitä asti olen maidenista tykännyt !! kunnon fanitus alkoi vasta 2011 helsingin stadikan keikan jälkeen 

After all it's only a game... isn't it?
And after all the adrenalin's gone
What you gonna do on Monday?
And after all the adrenalin's gone
What you gonna do on Monday?
Ensimmäinen muistikuva on kun olin noin 6-7 vuoden ikäinen. Serkkupojalla oli Piece of Mind -vinyyli ja kannen nähtyäni halusin hänen nauhoittavan levyn mulle kasetille. Se oli menoa sen jälkeen se. 

"Feet in the Mud, Fist to the Sky!"
-
- Vempare
Vuonna 1983 se oli, 10 vuotiaana se alkoi. Tästä seurasi se että omistan edelleen 7 ensinmäistä levyä vinyylinä, ennen kuin siirryin cd aikaan =) -90 luvulla iski taantuma, sekä minulle että Maidenille. Mulle ehkä enemmän. Alotin silloin aivan ulkomusiikilliset asiat kuten dj porukoissa pyörimisen yms josta seurasi sitten 10 vuoden ura ravintola dj:nä. Nooh Maideni tuli takaisin hitaasi mutta varmasti. Tällä hetkellä on hyllyissä koko tuotanto cd versioina, ne 7 ekaa levyä vinyylinä. Kasa erinlaisia vinyylisinkkua joita ei jaksa nyt eritellä, muutamat alkuperäiset vhs kasetitkin on jemmassa. Joten ehkä tätä on nyt 30 vuotta koitettu harrastaa. Ja heinäkuussa taas jatketaan. Ja nyt joku tyhmä vois kysyy vanhalta parralta että mikä on suosikki biisi niin se on ollut pitkän aikaa oikeestaan neljä. Transylvania, Die with your boots on, Fear of the dark ja Ghost of the navigator
Trust me I'm know what I am doing
Maiden kärpänen puras, olisko ollut vuosi 95 tai jotain. Eka cd jonka sain oli Piece Of Mind. Systerit osti joululahjaks ja sitä sit vekslattiin edestakas. Sit meni vuosia et Maiden oli "pimennossa" eikä sitä tullut kuunneltua juuri lainkaan kunnes 2000- luvun alkutaipaleella Maidenin julkastua Rock in Rio:n lähti sllanen Maidenhuuma päälle joka ei oo loppunut tänä päivänäkään eikä lopu.
Sittemmin on tullut kerättyä pirusti kaikennäköstä bändiin liittyvää roinaa ja keikoilla on tullut käytyä 13 kertaa. 2011 laajensin keikkamatkailun ulkoimaillekin. Sittemmin on käyty Suomen ohella Lontoossa, New Yorkissa ja New Jerseyssä. Tulevana kesänä Suomen lisäks poikkeen Berliinissä ja Zagrebissa. MAIDEN ON!
Sittemmin on tullut kerättyä pirusti kaikennäköstä bändiin liittyvää roinaa ja keikoilla on tullut käytyä 13 kertaa. 2011 laajensin keikkamatkailun ulkoimaillekin. Sittemmin on käyty Suomen ohella Lontoossa, New Yorkissa ja New Jerseyssä. Tulevana kesänä Suomen lisäks poikkeen Berliinissä ja Zagrebissa. MAIDEN ON!
-
- Vempare
KUNNOLLA jotain reilu vuosi sitten (olin 12) ku näin Run to the Hills videon telkkarissa Maidenkärpänen puras kunnolla ja koko ajan vaan Maiden on mulle isompi ja isompi juttu. Tästä kuumeesta ei todellakaan parannuta koskaan!! 

-
- Vempare
Morjens!
Meikäläisellä alkoi ehkä -83. Koulussa frendi soitti mulle Number of the beastia korvalappusterkoista ja tuntui että kuuppa räjähti kun nimikkobiisin alkuriffit porautui tajuntaan. Sitten oli pakko ostaa c-kassuversio, kun en vielä silloin omistanut levaria. Seuraavaksi ostin divarista Piece of mindin ja Powerslaven. Sen jälkeen ei olu enää paluuta normaaliin arkeen. Olin ollut vuodesta -80 armoton Kiss-fani ja diggaan edelleen bändin musasta, mutta Maiden meni kyllä ykköseksi.
Meikäläisellä alkoi ehkä -83. Koulussa frendi soitti mulle Number of the beastia korvalappusterkoista ja tuntui että kuuppa räjähti kun nimikkobiisin alkuriffit porautui tajuntaan. Sitten oli pakko ostaa c-kassuversio, kun en vielä silloin omistanut levaria. Seuraavaksi ostin divarista Piece of mindin ja Powerslaven. Sen jälkeen ei olu enää paluuta normaaliin arkeen. Olin ollut vuodesta -80 armoton Kiss-fani ja diggaan edelleen bändin musasta, mutta Maiden meni kyllä ykköseksi.