Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

av
Hell Rat
Hell Rat

Re: Instrumentin soitto ja treenaaminen

Post by av »

Mitään muista efektejä bassoon ei tarvitse kuin särön ja kompressorin.

Tossa on se mistä kaikkien kannattaa/pitäisi aloittaa, panosta laadukkaaseen säröpedaaliin ja kompuraan! Nämä kaksi pitäisi musatyylistä riippumatta olla jokaisen basistin standardi IMO! Suosittelen tutkailemaan semmosen särön mistä saat monipuolisesti halutessasi sirkkeliä tai sitten mietoa mutta tymäkkää overdriveä soundia maustamaan, esimerkiksi tämä: http://www.thomann.de/fi/tech_21_bass_driver.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kompressori vie myös soundin aivan uusiin sfääreihin, jos ei ole tuttua kompuran käyttö niin suosittelen tutustumaan ja testailemaan, itekin hommasin vasta hiljattain ja en kyllä luovu ikinä :lol:

Näiden lisäksi voisin suositella hyvää chorusta jos tulee leadhommia yhtään vedeltyä, riippuu paljon siitä mitä haluaa!
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Ei hitossa mitään efektejä basson kanssa. Puhdas bassosaundi on ehkä hienoin saundi, mitä löytyy. Hyvä nuppi ja oma soittotatsi, niillä lähtee hyvä saundi. Näin siis minä
"To be alive is more than just breathing"
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Lappis wrote:Ei hitossa mitään efektejä basson kanssa. Puhdas bassosaundi on ehkä hienoin saundi, mitä löytyy. Hyvä nuppi ja oma soittotatsi, niillä lähtee hyvä saundi. Näin siis minä

Ripaus säröä ei tee mitään huonoa yhteenkään saundiin. No, en mä ehkä Harriksen kolinaan sitä laittaisi, mutta muihin kyllä. Tai sitten purkki täysille ja kunnon surina. Nam.
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Miten muilla on kokemusta noista Voxin Nighttrainin tai Tiny Terrorin kaltasista pienikokoisista nuppi+vahvisitin-komboista. Olis mielenkiintosta saada tänne vähän vertailuja, kun nyt olis mielessä joko arsenaalin täydentäminen tai vaihto. Ostin siis vähän päälle vuosi sitten tuon Voxin Nighttrainin ja erittäin tyytyväinen olen, mutta ongelmana on ollut tuo alapään puute, varsinkin kun yhteiskäytössä vahvistimen kanssa on Gibsonin Melody Maker. Vahvistin toimii paremmin kuin hyvin ihan perinteisiin rokkihommiin, mutta uuden bändin kanssa on ollut pienoisia ongelmia noiden saundien kanssa. Aivan liian kirkasta ja middle-voittoista saundia, varsinkin kun tarvis saada sitä pörinää (en meinaa siis säröä) vähän enemmän. Tuossa NT:ssa on säröpuolessa ongelmana se, ettei noita saundeja saa ruuvailtua volyymin lisääksi oikeestaan ollenkaan.

Tiny Terroria ja Night-Trainia on usein vertailtu rinnakkain ja sanottu, että tuo TT olisi alapäävoittoisempi. TT:stä en kuitenkaan kauheasti kokeillessani kauheasti diggaillut.
Saiskohan tuota miten paljon ruuvailtua ihan pedaaleilla? En omista siis _yhtäkään_ pedaalia noin 8 vuoden soittelunkaan jälkeen ja nyt on kai pakko rikkoa omaa periaatettaan.

P.s. Nighttrain näyttää ihan mielettömältä: http://www.thomann.de/fi/vox_nighttrain.htm 8)
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

asa wrote:
Lappis wrote:Ei hitossa mitään efektejä basson kanssa. Puhdas bassosaundi on ehkä hienoin saundi, mitä löytyy. Hyvä nuppi ja oma soittotatsi, niillä lähtee hyvä saundi. Näin siis minä

Ripaus säröä ei tee mitään huonoa yhteenkään saundiin. No, en mä ehkä Harriksen kolinaan sitä laittaisi, mutta muihin kyllä. Tai sitten purkki täysille ja kunnon surina. Nam.
Meikällä on SansAmp RBI, sillä saa ihan riittävästi efektiä. Ei niinkään turbosäröä, mutta sellaisen ylärajoilla ajetun putkinupin. Jos haluaa Anthraxit, niin tällä saa.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

^Mjaa...se on vaan sillätavalla, että ainakin nykyAnthraxin bassosaundi on mun korvaan liian "epäpuhdas". Se saundi, mikä on Among The Livingillä ja Persistence of Timellä...voi Jessus.
Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

Tällainen Ibanez Iceman ICB300EX muutti meille asumaan, ja on nyt siis omistamani basso numero kuusi ( :lol: ), mutta vitut siitä. Mä oon halunnut Icemanin jostain vuodesta '85 lähtien, ja nyt sen sain. En valita. :finger:

Image
Paskalla metallilla on tekijänsä.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Tänne meidän talouteen tuli uusi Jackson ja yllättäen Dinky-mallinen. Laittaisin toki kuvan, mutta kun mun puhelin on vuosimallia 2001, niin ei ole sitä mahdollisuutta, että voisi edes kuvan ottaa. Niin, mua kiinnostaa helvetisti tämä nykyteknologia...
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Taas kyselemässä täällä. Eli tarkotus olis hommata jonkinlaiset kosketinsoittimet, mutta ei hajua millaiset...
Olis mukava jos siit' löytyis paljon ääniä, mahdollisesti rumpukoneet tai edes jonkinlainen "session partner." Myös efektit ei olis pahitteeks (eli siis minkälainen vehje pitäis olla että onnistuis "tietokonemusiikkikin?").
Ja mitä eroa on normi koskettimilla, syntikoilla ja midi-masterkoskettimilla??
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

^ Kosketinsoitin tarkoittaa kaikkia koskettimilla soitettavia musisointivempeleitä, "syna" tarkoittaa syntetisaattoria, eli kosketinsoitinta jolla jotenkin synteettisesti luodaan kuuluva ääni, eikä se lähde soittimesta luonnollisesti esimerkiksi pianon tapauksessa kielistä joita koskettimilla ohjattavat pienet vasarat lyövät. MIDI:stähän ei periaatteessa lähde minkäänlaista ääntä, vaan sillä ohjataan MIDI:ä tukevia muita vempeleitä, jotka sitten syöttävät sitä ääntä.

Kannattaa kuulemma keskittyä siihen koskettimien laatuun, erilaisia saundeja käsittääkseni on aika reippaasti ihan kaikissa halvemmissakin vempeleissä, kovin laadukkaita ne eivät tietenkään ole. Itsellä ei ole kokemusta kuin vanhempien pimputtimesta, joka on kelvannut omiin surkuhupaisiin kosketinvääntöihin ihan hyvin. Eli en oikeastaan osaa suoraan suositella mitään tietynmallista ja merkkistä soitinta, mutta kannattaa käydä testaamassa ihan musaliikkeessä, paremmin sitä itse tietää mikä vaikuttaa hyvältä ja mikä ei.
Hmmm.... tää taitaa olla nyt sit mun pualest täss...
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^^Itsekään en kiippareista mitään tiedä, mutta hanki hyvä ihminen sellanen yksilö, jossa koskettimet reagoivat oikean pianon tavoin siihen, kuinka kovaa niitä painaa. On meinaan niin pirun sieluton värkki tuo oma ala-asteaikoina saatu sähköpiano, jonka kanssa on aivan sama, pimputatko höyhenellä vai vasaralla. Koska ainakin itselleni dynamiikka näyttelee suurta roolia musiikin fiilispuolella, jaksaa tuo syödä miestä joka kerta, kun tulee kyseisen lelun kanssa leikittyä.
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Kiitokset vastauksista!
Pitänee sitten ihan normaali kosketinsoitin hakea Markun musiikista ja vähän kokeilla sitä sitten ensin. :)
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Ostakaas nyt tuo mun Fender poies, olis mulla meinaan unelmakeppi hankinnassa viikonloppuna! Juuri sellainen josta olen haaveillut vuosia. Nyt tarttis vaan äkkiä likvidoida tuo vanha, kun ei taskut pursua käteistä.

http://rautaneito.com/bb/viewtopic.php?f=6&t=4701" onclick="window.open(this.href);return false;
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Sain oman uuden Jaskan huollosta(Vein heti huoltoon, uudet kielet, kaulan öljyäminen ja talla oikealle kohdalle. Tehdasasetukset ovat mitä ovat) ja kyllä lähtee. Ja nyt, suosittelen seuraavaa opetusvideota kaikkine osineen. Eli Immortal ja Abbath. Todella hyvää kamaa, repeilin. Mies on riffimestari mutta kuten tiedetään, Immortal tietää sanan itseironia. Parasta, kun Abbath alkaa "laulamaan" mukana...

http://www.youtube.com/watch?v=DRnWT1Fa ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Ehkä tästä saa kitaristit ja Immortalin ystävät eniten irti. Immortal on yks mun lempibändeistä ja nämä videot vain vahvisti sitä "fanitusta" :lol:

" You know, Zack Wylde does it better!". Puhuu vingutuksesta....:D
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Aika proge Jaska oli, Samuli näytti sitä kun kävin Keskarissa. 8)
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

^ Heh. Halusin vaihteeksi jotain muuta väritystä ku ikuisen mustan
voodoo child
Peräruiske
Peräruiske

Post by voodoo child »

Gibson Flying V Faded
Laney GH50L- nuppi

Tollaisia olisi tarjolla, jos jotain kiinnostaa. Molemmilla lähtee hevit ja myös muutkin tarpeelliset saundit.
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Mä olen aina halunnut osata soittaa pianoa ja huuliharppua. Pianoa soittelinkin pienenä, mutta se on jäänyt. Kiehtoisi todella kovasti. Mutta mitä sain tehtyä lopultakin, niin ostin huuliharpun. Seuraavaksi tuossa sunnuntaina alan treenaamaan huolella ja katsotaan, joko jossain vaiheessa saadaan Nowen-levylle huuliharppusoolo :lol:
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

^ Itselle on ainakin osoittautunut todella vaikeaksi lähestyttäväksi tuo huuliharppu, pitäisi päästä siitä alkukankeudesta yli ja ruveta oikeasti hieman opettelemaan instrumenttia. Jouluna tuommosen Marine Bandin hommasin, eikä vieläkään ole soittamisesta tietoakaan, kunhan vaan puhaltelee ja toivoo että jotain sieltä kuuluisi. Ehkä nyt kesällä voisi ottaa projektiksi että edes vähän paremmin hahmottaisi ja saisi lihasmuistiin noita juttuja. Hieno soitin kuitenkin, kuten myös piano (jota sitäkin tulee aina mahdollisuuksien salliessa "soitettua"). Tai oikeastaan melkein mikä tahansa soitin haitaria ja melodikaa lukuunottamatta, kaikki ne jollain tasolla kiinnostaisi :D
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Muista myös "imutella" harppua :lol:
Lähtee korkeita säveliä.

Muusikoiden.netistä vaikutti löytyvän aikalailla hyviä vinkkejä. Itsehän ostin jonkun ihan lelun, mutta kyllä siitä tuntuu sävelet löytyvän. Katsellaan, mitä tässä prokkiksessa käy...
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

Lappis wrote:Muista myös "imutella" harppua :lol:
Lähtee korkeita säveliä.

Muusikoiden.netistä vaikutti löytyvän aikalailla hyviä vinkkejä. Itsehän ostin jonkun ihan lelun, mutta kyllä siitä tuntuu sävelet löytyvän. Katsellaan, mitä tässä prokkiksessa käy...
Homojen hommaa tuommoinen imuttelu... :lol:

Muttajoo, onhan nuita opetusvideoita katseltu youtubesta ja perässä hieman yritetty puhaltaa ja imuttaa, ei vaan helposti pääse sisään soittimeen. Olisi joku cross-harp likkejä opettava sivustokin tossa omalla koneella linkeissä, mitä pitäisi ihan todenteolla lähteä käymään läpi. Jos sitä edes jokusen tunnin verran vuodessa saisi soiteltua, niin ehkä sitten viisikymppisenä voisi ukko nooa jo mennä.
Malarkey
Hang-Around
Hang-Around

Post by Malarkey »

http://www.youtube.com/watch?v=p1uQH31qMvw&feature=plcp On viimeaikoina tuo maidenin soitto alkanu puuduttaa, ja alkanu vähän opiskeleen blues-skaaloja ymym. Tuossa vähän tuotosta. Tseikkailkaa maiden-videotkin samassa kanavalta : D
The sheaf of the corn is broken, End the harvest
Throw the dead on the pyre

Iron Maiden - Infinite Dreams Cover *Both guitars* HD
The Prisoner
Bugstomper
Bugstomper

Post by The Prisoner »

Nyt kaikki kepittäjät haloo huomio!
Onko kellään tämmöstä vehjettä? Kokemuksia?

http://www.huuto.net/kohteet/huippu-met ... /247669175

Mä olen jo vuosia aatellut ostaa jonkinlaisen kitaran ehkä kerran kuussa tapahtuvaan rämpyttelyyn enkä siis ole hakemassa kitaraa työkaluksi enkä aktiiviseen harrastukseenkaan. Joo, kyllä, satasen tai kaksi lisää laittamalla saisin paremman, 800€ vielä paremman ja 3000€ ainakin hienomman, tiedetään.

Näitä halpiskitaroita käpistellessä olen huomannut lähes kaikissa saman ongelman: kielet on usein aivan liian korkealla otelaudasta. Siksi nyt siis tiedustelenkin että onko kellään kokemusta tästä kepistä, vaivaako sama ongelma.

Myin kitarakamani 23 vuotta sitten ja nyt ehkä saattaisi olla se kerran kuussa aikaa viritellä vanhaa harrastusta henkiin.
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

^ Toi kuvaus on kyllä niin epämääräinen, etten itse lähtisi ostamaan edes tuolla hinnalla. "Mikit hyvät hintaan nähden" kerto jo jotain, kun ei viitsitä kertoa mitkä ne mikit on.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Kiinassa kyllä valmistetaan halpoja mutta laadukkaita tuotteita. Muusikoiden.netin porukka vähän väliä tilaa kimppatilauksia kiinalaisilta valmistajilta, kitaroita ja pedaaleja ym. Toi on kyllä jo niin halpa, etten oikein usko tuon olevan kovinkaan hyvä, jos maksaisi vaikka pari sataa, se voisi olla ihan ok peli. Tämä on vain arvelua, mitään tietoa, tuo on vähän arpapeliä onko hyvä vai ei.

Kysy myyjältä voitko käydä kokeilemassa kitaraa, jos tuntuu käteen hyvälle ja on kiva soittaa, niin osta pois. 80 euroa nyt menee yhtenä ryyppyiltana, joten so not.

EDIT: Palaute ostajalta: "saimme kitaran ja on odotettua parempi." Sitä ei tarina kylläkään kerro, mikä on ostajan tietotaso/kokemus kitaroista.
Post Reply