Instrumentin soitto ja treenaaminen
Moderator: The Killer Krew
Re: Instrumentin soitto ja treenaaminen
^Tietääkseni noissa Gibsonin faded-kitaroissa on käytetty eri puuta, jonka myötä ne ovat halvempia. Ihan varma en ole, mutta noista kahdesta ottaisin tuon faded-version, koska se on yli 200e halvempi kuin tuo toinen ja siinä on samat mikit jne.
When you know that your time is close at hand
Maybe then you'll begin to understand
That life down here is just a strange illusion
Asia selvä, kiitän tiedosta!Tumppa wrote:^Tietääkseni noissa Gibsonin faded-kitaroissa on käytetty eri puuta, jonka myötä ne ovat halvempia. Ihan varma en ole, mutta noista kahdesta ottaisin tuon faded-version, koska se on yli 200e halvempi kuin tuo toinen ja siinä on samat mikit jne.
Gibson Flying V ja Marshallin vahvistin olisi tarkoitus hommata. (Perhanan Thomanni, kun ei ole enään tuota kitaraa varastossa, täytyy ilmeisesti hommata jostain muusta kaupasta...) Täytyy säästä rahaa ihan sikana, että saan nuo, joten täytyy pitää paussi levyjen shoppaamisesta. Tosin on sekin vaihtoehto, että toivon syntymäpäivä lahjaksi toisen ja säästän vain toiseen...
Mites ihmiset sanovat tuosta Marshallin vahvistimesta, kandeeko ostaa tuo vai jokin muu? Marshall se tietty täytyy olla, mutta joku eri malli kenties.
Mites ihmiset sanovat tuosta Marshallin vahvistimesta, kandeeko ostaa tuo vai jokin muu? Marshall se tietty täytyy olla, mutta joku eri malli kenties.
-
- Sateentekijä
^Minkälaiseen käyttöön olet sitä Marsua/vahvaria hankkimassa (kotiharjoittelu/bändeily/keikkailu)?
100 wattinen vahvari pitää melkoista mökää, esim. kerrostalossa moinen aivan turha kapistus, vähempikin riittää. Mulla oli joskus 40W Marsu ja sekin piti sellaista meteliä, ettei sitä voinut oikeasti kierrättää kuin treenikämpällä. Kotisoitossa volume oli lähes nollassa ja silti lähti tarpeeksi ääntä.
Kannattaa käydä testaamassa noita vahvareita jossain musaliikkeessä niin kuulet miltä ne kuulostaa livenä. Netistä ei kannata ostaa suoraan sikaa säkissä.
100 wattinen vahvari pitää melkoista mökää, esim. kerrostalossa moinen aivan turha kapistus, vähempikin riittää. Mulla oli joskus 40W Marsu ja sekin piti sellaista meteliä, ettei sitä voinut oikeasti kierrättää kuin treenikämpällä. Kotisoitossa volume oli lähes nollassa ja silti lähti tarpeeksi ääntä.

Kannattaa käydä testaamassa noita vahvareita jossain musaliikkeessä niin kuulet miltä ne kuulostaa livenä. Netistä ei kannata ostaa suoraan sikaa säkissä.
Kotiharjoitteluun, huvikseen soitteluun ja biisien säveltämiseen enimmäkseen, kun bassoa pääasiassa soittelen tuossa bändissä soitan, niin siihen en tuota tarvitse. Ehkä joskus todella harvoin voin keikalla tuolla soittaa, mutta epätodennäköistä tuo on.Edward Mannerheim wrote:^Minkälaiseen käyttöön olet sitä Marsua/vahvaria hankkimassa (kotiharjoittelu/bändeily/keikkailu)?
Ehken sittenkään taida tuota 100 wattista hankkia, jos kerta noin on.Edward Mannerheim wrote:100 wattinen vahvari pitää melkoista mökää, esim. kerrostalossa moinen aivan turha kapistus, vähempikin riittää. Mulla oli joskus 40W Marsu ja sekin piti sellaista meteliä, ettei sitä voinut oikeasti kierrättää kuin treenikämpällä. Kotisoitossa volume oli lähes nollassa ja silti lähti tarpeeksi ääntä.

Täytyy ottaa neuvosta vaari ja poiketa joskus jossain musiikikaupassa. Voisi myös ostaa tuon suoraan sieltä sitten, että saan nopeammin käyttöön. Hohoo.Edward Mannerheim wrote:Kannattaa käydä testaamassa noita vahvareita jossain musaliikkeessä niin kuulet miltä ne kuulostaa livenä. Netistä ei kannata ostaa suoraan sikaa säkissä.

Ei todellakaan kannata hommata mitään 100W-vahvistinta pelkästään kotisoitteluun, kun esim. itse pärjään tuollaisella 20W Cubella ihan hyvin. Kannattaa testailla eri vahvistimia tuolta 20W-50W väliltä ja valita se, mikä soundaa omaan korvaan parhaimmalta.
-
- Sateentekijä
^^ Usko pois, siitä 40 watistakin lähtee sitä meteliä aivan helvetisti, itellä kotikäytössä 30W marsun trankkupaska ja siinäkin on säröpuolella ehkä 10% volasta käytössä. Tuollakin on parit "humppakeikat" vedetty, ja ihan tarpeeksi hyvin toimii sielläkin. Eli jos pelkästään kotikäyttöön tulee, niin 15W riittää varmasti.
Tuli muuten mieleen, kun aikoinaan nuppia piti ostaa, niin tietystihän se piti olla legendaarinen Marsun JCM kasisatanen, joka sitten osoittautui loppujen lopuksi erittäin paskaksi metallivahvariksi, lähinnä kuppaisen rokkisärön takia. Ehkäpä tuota olisi pitänyt modailla enemmänkin, mutta eipä ole vaihto Mesa/Boogien Single Rectifieriin kaduttanut hetkeäkään.
Tuli muuten mieleen, kun aikoinaan nuppia piti ostaa, niin tietystihän se piti olla legendaarinen Marsun JCM kasisatanen, joka sitten osoittautui loppujen lopuksi erittäin paskaksi metallivahvariksi, lähinnä kuppaisen rokkisärön takia. Ehkäpä tuota olisi pitänyt modailla enemmänkin, mutta eipä ole vaihto Mesa/Boogien Single Rectifieriin kaduttanut hetkeäkään.

Mun himamarsu taitaa olla 15 w, kytkettynä sitten efektipedaaliin. Volat on suunnilleen kakkosen kohdalla, jos sitäkään.
100 wattia himaan on kyllä niin hirvittävää liioittelua, ettei pahemmasta väliä. Mun treenis/keikkanupit on 100 wattisia.
Se yks pikkuvahvari on aika pätevä, mikäs Cube se onkaan. Siinä on efektit sisäänrakennettuna. Mitä mä olen käsittänyt, niin se meinaa sitä, ettei tarvitse ostella mitään erillisä säröjä väliin.
Noiden pikkuvahvarien oma särö on nimittäin niin luokaton, että ei mitään rajaa. Sen takia toi Cube on erittäinkin suositeltava.
100 wattia himaan on kyllä niin hirvittävää liioittelua, ettei pahemmasta väliä. Mun treenis/keikkanupit on 100 wattisia.
Se yks pikkuvahvari on aika pätevä, mikäs Cube se onkaan. Siinä on efektit sisäänrakennettuna. Mitä mä olen käsittänyt, niin se meinaa sitä, ettei tarvitse ostella mitään erillisä säröjä väliin.
Noiden pikkuvahvarien oma särö on nimittäin niin luokaton, että ei mitään rajaa. Sen takia toi Cube on erittäinkin suositeltava.
"To be alive is more than just breathing"
Suosittelen kotisoitteluun 5 wattista putkivahvaria ja pienempääkin jos mahdollista. Itsellä on Epiphonen Valve Junior, joka on juurikin 5w ja siitäkin tulee liikaa mökää kerrostaloasunnossa. Saa sen tietenkin hiljaisellekin, mutta noi putkivermeet tuppaavat saundaamaan paljon paremmin suuremmilla volyymeillä.
Transistorimyllyjä on vaikea suositella, ne on useimmiten melkoista kuraa. En kyllä kiellä etteikö silläkin osastolla olisi jotain ihan hyviä, mutta lähtisin silti tuota pikkuputkiosastoa katselemaan mielummin.
Transistorimyllyjä on vaikea suositella, ne on useimmiten melkoista kuraa. En kyllä kiellä etteikö silläkin osastolla olisi jotain ihan hyviä, mutta lähtisin silti tuota pikkuputkiosastoa katselemaan mielummin.
-
- Sateentekijä
No näinhän se on mitä kollegat ovat ehtineet kirjoitella, usko pois.
Itse kyllä suosittelen transistorivahvaria kotikäyttöön ja niissäkin tosiaan 15W riittää mainiosti. Nykyään pikkuvahvareihinkin on lyöty perusefektit kaupan päälle, eli niistäkin saa hieman saundia mehustettua jos niin haluaa. Ja taitaapa niissä kaikissa olla kuulokeliitäntäkin jo vakiona, mikä on kätevä ominaisuus.
Itseltä löytyy hiukka vanhempi versio Hughes & Kettnerin perusvahvarista. Vastaava peli on muiden mainitsema Microcube, tossa kalliimma versiossa on efektien lisäksi metronomi ja muuta sälää. Itsellä on tuosta mallista bassoversio ja sen verran mitä olen sillä jaksanut soitella niin hyvältä kuulostaa ja vola riittää aivan varmasti kotitarpeisiin. Tuskinpa eri valmistajien malleissa on äänellisesti hirveästi eroja, Microcube on yleisesti kerännyt kehuja.
Se on sitten eri juttu, jos alat tekemään omia biisejä kannattaa harkita esim. Line6 UX2 -äänikorttitsydeemiä, jonka mukana tulevassa POD Farm -softassa on tsiljoona vahvaria, efektiä etc. valmiiksi mallinnettuna. Eli jos luureilla soittaminen riittää niin softalla saundien vääntäminen alkaa käydä omasta harrastuksesta. Mutta se on jo eri hifistelyn astetta se.

Itse kyllä suosittelen transistorivahvaria kotikäyttöön ja niissäkin tosiaan 15W riittää mainiosti. Nykyään pikkuvahvareihinkin on lyöty perusefektit kaupan päälle, eli niistäkin saa hieman saundia mehustettua jos niin haluaa. Ja taitaapa niissä kaikissa olla kuulokeliitäntäkin jo vakiona, mikä on kätevä ominaisuus.
Itseltä löytyy hiukka vanhempi versio Hughes & Kettnerin perusvahvarista. Vastaava peli on muiden mainitsema Microcube, tossa kalliimma versiossa on efektien lisäksi metronomi ja muuta sälää. Itsellä on tuosta mallista bassoversio ja sen verran mitä olen sillä jaksanut soitella niin hyvältä kuulostaa ja vola riittää aivan varmasti kotitarpeisiin. Tuskinpa eri valmistajien malleissa on äänellisesti hirveästi eroja, Microcube on yleisesti kerännyt kehuja.
Se on sitten eri juttu, jos alat tekemään omia biisejä kannattaa harkita esim. Line6 UX2 -äänikorttitsydeemiä, jonka mukana tulevassa POD Farm -softassa on tsiljoona vahvaria, efektiä etc. valmiiksi mallinnettuna. Eli jos luureilla soittaminen riittää niin softalla saundien vääntäminen alkaa käydä omasta harrastuksesta. Mutta se on jo eri hifistelyn astetta se.

Kyllä toi putkivahvari himakäytössä kuulostaa jo jotenkin...true old-school-kamalta 

Mulla menee rivitalossa Marsun Vs100 wattinen eikä naapurit ole tullut mitään sanomaan. Kuulema ei kuulu seinän läpi, mutta kyllä sen kuulee parhaillaan pihan roskiksille asti, jonne on 100 metriä, toki siihen vaikuttaa yleensä se että soitanko ikkuna auki. :p
** Iron Maiden **
2005-2025 – yli 85 keikkaa Euroopassa ja USA:ssa...
2005-2025 – yli 85 keikkaa Euroopassa ja USA:ssa...
Tännehän on tullut paljolti mielipiteitä.
Täytyy rautaneitolaisten neuvojen mukaan sitten katsella noita pieniwattisempia comboja, josko jotain laadukasta löytyisi. Microcubeista löytyy erittäin huonoja kokemuksia parin vuoden takaa, kun tuollaisen sain tuttavilta lahjaksi. Kamala särö ja puuroksi meni jatkuvasti. Tosin tuo taisi vain olla joku huono malli, kenties... Tämä voisi olla ihan kova setti. Katsellaan ja kokeillaan fyysisissä musaliikkeissä soundia ja päätetään sen jälkeen. 

-
- Rautaneito IRC Crew
Katsos onko tuolla?Symbolic wrote:Gibson Flying V ja Marshallin vahvistin olisi tarkoitus hommata. (Perhanan Thomanni, kun ei ole enään tuota kitaraa varastossa, täytyy ilmeisesti hommata jostain muusta kaupasta...) Täytyy säästä rahaa ihan sikana, että saan nuo, joten täytyy pitää paussi levyjen shoppaamisesta. Tosin on sekin vaihtoehto, että toivon syntymäpäivä lahjaksi toisen ja säästän vain toiseen...
http://www.musik-produktiv.com/%28s%28e ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
^Kyllähän se tuolla näyttäisi olevan.
Tänään voisi opetella jonkun uuden kappaleen, ehkä jotain vähän haastavampaa tällä kertaa. Pitäisi soolojakin alkaa reenailemaan enemmän, kun vaikein, jonka osaan, on The Trooperin Adrianin soolo.
Tänään voisi opetella jonkun uuden kappaleen, ehkä jotain vähän haastavampaa tällä kertaa. Pitäisi soolojakin alkaa reenailemaan enemmän, kun vaikein, jonka osaan, on The Trooperin Adrianin soolo.

Ibanez GSR09LTD
Tollanen "hippibasso" tuli eilen ostettua. Neljä kieltä, aktiivi, blaablaablaa. Yksien bänditreenien perusteella voin jo sanoa, että tuosta tuli mulle nyt se ykköspyssy, ja Jacksonin 5-kielinen saa pitää lomaa laukussaan. Helvetin hyvä soundi tuossa on ja sopii käteen kuin oma kulli. Sehän se tärkeintä soittopelissä muutenkin on.

^Onko tuo joku custom-keppi kun en ole moiseen ikinä törmännyt? Ibanez GSR-sarja on kyllä tuttu mutta eikös ne ole näitä ~200 euron aloittelijabassoja? Eniveis hieno ja yksilöllinen soitin, tykkään!
Ibanezin soundgear on paras basso ikinä. Soitettavuus ja hinta kohtaavat erinomaisesti. Itsekin ostin sellaisen halpiksen jokunen vuosi sitten reilulla parilla sataa.
Juu, nuo edullisemmat Ibanezit on kyllä epäilemättä parhaiden joukossa jos katsellaan hinta-laatusuhdetta. Omaan käteen tuollainen ei vaan oikein koskaan ole sopinut, mutta mainioita vehkeitä jos sattuu tykkäämään.
Muutenkin noista kaikenmaailman halpis-soittimista saattaa hyvinkin löytyä yksilöitä, jotka päihittävät sen 800 euron Fenderin ihan satanolla.
Itse luotan edelleen Matti Nevalaisen ja Leo Fenderin yhteistyöhön: http://muusikoiden.net/dyn/users/62666.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutenkin noista kaikenmaailman halpis-soittimista saattaa hyvinkin löytyä yksilöitä, jotka päihittävät sen 800 euron Fenderin ihan satanolla.
Itse luotan edelleen Matti Nevalaisen ja Leo Fenderin yhteistyöhön: http://muusikoiden.net/dyn/users/62666.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ole custom, vaan "Limited Edition 2009 GSR Bass Guitar with Slime impact Graphic". Mikä lieneekään sitten ollut rajoitetun erän suuruus?Jeeves wrote:^Onko tuo joku custom-keppi kun en ole moiseen ikinä törmännyt?

Et sä olis halukas myymään tota Jaskan 5-kielistä?Sir wrote:
Ibanez GSR09LTD
Tollanen "hippibasso" tuli eilen ostettua. Neljä kieltä, aktiivi, blaablaablaa. Yksien bänditreenien perusteella voin jo sanoa, että tuosta tuli mulle nyt se ykköspyssy, ja Jacksonin 5-kielinen saa pitää lomaa laukussaan. Helvetin hyvä soundi tuossa on ja sopii käteen kuin oma kulli. Sehän se tärkeintä soittopelissä muutenkin on.
Kunhan tuon nupin saan maksettua, voisinpa olla kiinnostunut tosta Jaskastas
Sorry, mutta Jaska ei tule luultavasti koskaan olemaan myynnissä ihan vain siksi, että sillä on mulle ihan tolkuton tunnearvo - se keppi on ollut ykkössoittimeni vuodesta 1998 lähtien, ja sillä on useampikin studioreissu ja iso määrä keikkoja (puhumattakaan miljoonista treenituneista) soitettu. Ei vaan pysty luopumaan sellaisesta soittopelistä. 

-
- Taka-ampuja
Tämä vammanen tarttis taas vähän apua. Ostin tässä just Gibsonin Melody Makerin ja nyt olis säätöhommien aika. Miten tän lurjuksen kielten korkeutta saa säädeltyä. Muusikoiden.netissä puhutaan noista kahesta pikkuruuvista, mut mä en ihan hiffaa, millä niitä pitäis säätää. Vai tarkotetaanko siinä noita kahta isoa nupikkaa?

Kielet siis soi kaikkialta, mutta rämisee ihan perkeleesti. Kaularautaa säätämään?

Kielet siis soi kaikkialta, mutta rämisee ihan perkeleesti. Kaularautaa säätämään?
-
- Taka-ampuja
^Jännää, että tuossa on tehty stopbarista varsinainen bridge.
Noh, kielten nostaminen/laskeminen tapahtuu siten, että löystät kielet ja pyörittelet tosiaan noita "isoja" sivuilla olevia ruuveja. Ainakin omassa tune-o-maticissa toimii näin, tosin siinä tuo osanen on tosiaan pitämässä vain kieliä paikallaan. Yleensähän tallasta löytyy jokaiselle kielelle oma blokki säädölle, mutta tuollaista ei ole ennen tullut vastaan niin en osaa varmasti sanoa löytyykö tällaista.
Noh, kielten nostaminen/laskeminen tapahtuu siten, että löystät kielet ja pyörittelet tosiaan noita "isoja" sivuilla olevia ruuveja. Ainakin omassa tune-o-maticissa toimii näin, tosin siinä tuo osanen on tosiaan pitämässä vain kieliä paikallaan. Yleensähän tallasta löytyy jokaiselle kielelle oma blokki säädölle, mutta tuollaista ei ole ennen tullut vastaan niin en osaa varmasti sanoa löytyykö tällaista.
Hmmm.... tää taitaa olla nyt sit mun pualest täss...
-
- Hang-Around
Kylläpä voi jännetuppitulehdus/rannekivut yleensä olla rasittavia. Töistä sain tuon tossa keväällä ensimmäisen kerran. Käsi todella kipeä, mutta tein silti töitä, ajatellen että saan potkut jos lähden kuukauden jälkeen heti saikkuilemaan. Nykyään kun soittaa muutamankin tunnin kitaraa, on käsi melko usein kipeä ainakin seuraavana päivänä :/ Mikä tähän neuvoksi? Nyttenkin olen saikulla toista viikkoa jo, koska en tällä pysty oikein mitään tekemään ilman että alkaa sattua.