"Where do you get that amazing charisma?"
Hanged Man se tuolla ylhäällä jo laittelikin että mitä kaikkea sotkua oli matkustamisessa, minkä todella kruunasi perjantain lautan peruuntuminen pari tuntia ennen lähtöä. Meinasi siinä epätoivo ruveta hiipumaan mutta onneksi Iivis sai järkättyä paikat klo 22 lähtevään laivaan ja itse soittelin taksin valmiiksi odottamaan satamaan. Viiden tunnin taksimatka Tallinnasta Riikaan eteni enemmän tai vähemmän nakit silmillä, joten siitä ei sen enempää.
Reissuretkue
Lauantaina parin tunnin unien jälkeen aamupalalle, bussiliput paluumatkalle (joka meinasi myös mennä pieleen) ja hotellin saunatiloihin porealtaaseen lillumaan. Allekirjoittanut ei hirveästi saanut sanoja suusta lauantaipäivän aikana "lievästä" jännityksestä johtuen, "Jokohan se Hese kohta sanoo päivän kolmannen sanan?" - Iivis. Sitten rupesi jo nälkä iskemään ja hotellin lähettyviltä löytyvään ravintolaan ottamaan evästä, joka meinasi jäädä syömättä kun rupesi kello lähenemään viittä ja ruokaa ei kuulunut. No puoli viisi sitten safkat pikaisesti Jarmilan kanssa naamariin ja mittariauto alle että kerettäisiin viideksi areenalle, jossa allekirjoittaneen piti olla viimeistään viiteen mennessä. Loput matkaseurueesta jäivät sitten jatkamaan ravintolaan jatkamaan nauttimista ravintolan antimista.
Jarmilan kanssa päästiin areenalle noin viittä vaille viisi ja sen verran iso rakennus oli että taas meinasi epätoivo iskeä kun ei ollut mitään hajua millä puolella minun pitäisi olla tapaamassa Metallican edustajaa. Siinä sitten kielimuurikin iski vastaan kun ei ne paikalliset järkkärit mitään englantia osanneet puhua. Minä lähdin kiertämään sitten toiselta puolelta areenaa ja etsimään edustajaa joka onneksi löytyikin sitten suhteellisen nopeasti.
Siitä sitten passi(tarra) kiinni paitaan ja vaihdettiin kuulumisia muutaman muunkin suomalaisen fanin kanssa. Jarmila koitti päästä myös mukaan tapaamiseen mutta valitettavasti ei päässyt koska kaikki voittaneet saapuivat paikalle (näin siis ei aina ole).
Hetken päästä lähdettiin sitten Metallican edustajan perässä halliin ja halliin sisälle kun päästiin niin perseet penkkiin ja odotus alkoi. Metallican edustaja kertoi säännöt tapaamiseen, "nousette seisomaan kun bändin jäsen saapuu, ei video/ääni nauhoitusta, yksi kuva per jäsen ja kaksi esinettä allekirjoitettavaksi, yritätte sujauttaa enemmän niin hän heittää teidät pihalle

ja jos haluatte nimikirjoituksen ihoon niin kysykää ensin onko se ok sekä Kirk ei kirjoita iholle vaikka kysyisittekin."
Sitten seuraavat pari tuntia olikin elämäni hienoimpia, ensimmäisenä saapui
Mr. Robert Trujillo, joka oli aika hiljainen kaveri eikä hänen kanssaan suuremmin mitään turistu kuin nämä perus "it is nice to meet you and have a great gig". Nimmarit Death Magnetic levyn
bändikuvaan ja seuraavaa jamppaa odottelemaan. Hetken odottelun jälkeen sieltä sitten saapuikin
Mr. Kirk Hammet, jolla oli porukasta ainoana oma henkivartija mukana. Kirk noteerasi heti And Justice For All kasettini, kuten myös Lars ja James. Kerroin Kirkille että tämä kasetti on ensimmäinen Metallica-julkaisu minkä olen saanut n. 20 vuotta sitten kun oli itse vain 5-6 vuotias pikku jantteri. Nimmarit
DM levyyn sekä Justicen kasettiin.
Sitten tulikin reilu tunnin odottelu ennen kuin saapuivat
Mr. Lars Ulrich ja maailman karismaattisin kaveri eli
Mr. James Hetfield. Sekä Larsin että Jamesin kanssa tuli turistua kaikkein eniten. Lars heti aluksi kysyi että mistä maasta sitä ollaan ja kun kerroin että Suomesta (meitä oli kaikkiaan neljä suomalaista tapaamisessa) niin heti tietysti eka kysymys oli takaisin että "Are you coming to Tallinn as well?" johon valitettavasti joutui vastaamaan että jää väliin tällä kertaa. Sitten Lars kyseli myös että mistä päin Suomea olen ja kun iskin kirjoitettavaksi
DM levyn jälkeen
And Justice For All kasetin niin oli erittäin otettu kun kerroin että ensimmäinen Metallica julkaisu jonka saanut junnuna. "A cassette, this is cool!" Jarmilan pyynnöstä annoin Larsille Metclub.fi tarran, johon Lars "Aah, Finnish Local Chapter, there's the Finnish flag. Thank you very much!"
Tietysti piti Larsille myös heittää että "Any hope of hearing Dyers Eve tonight?" johon tuli hienosti "Well, there's always hope" ja hymy
Samaan syssyyn tuli Larsin kanssa myös tosiaan sitten
James, jolle oltiin reissuporukalla mietitty sellaista kysymystä mitä ei ehkä olisi kuullut. Samalla kun James raapusti nimmaria (jouduin kertomaan miten nimeni kirjoitetaan

)
DM levyyn, niin kysyin sitten että "Where do you get that amazing charisma, on and off the stage?" Veti muuten herra karisman hetkeksi ihan hiljaiseksi ja lopulta sitten tuli että "I am not really sure, propably that has got something to do with my mom. She was in to the theatres". Eli ihan yksiselitteistä vastausta ei herralta saanut. Kun sitten iskin
And Justice For All kasetin käteen niin tuli heti että "A cassette? I havent' signed a cassette in years" Kieltämättä nostatti hymyn itselläni ja kerroin saman kuin Kirkille ja Larsille että ensimmäinen julkaisu jonka sain noin 20 vuotta sitten, kun olin vain viisi tai kuusi vuotias. "That's a long time, very cool"
James myös esitti minulle kysymyksen "Are you in the army?" ja jos ei olisi ollut niin perhanan jäässä niin olisi fiksusti vastannut että "No, how so?" mutta tuli vain että "No, not anymore. I was six years ago." Epäilemättä kysymys lähti maastohousuistani ja hiustyylistäni.

Myös Jamesille lähti mukaan Jarmilan pyynnöstä Metclub.fi tarra.
Keikkahan itsessään oli ihan perkeleen kova, pois lukien cover valinta Stone Cold Crazy minkä tilalla olisi voinut tulla mikä tahansa muu cover veto.
Kiertuepaita Riikassa oli kyllä aika suolaisen hintainen mutta kyllähän se silti tuli hankittua.
Pari kuvaa keikalta:
James,
James&Kirk,
Kirk.
Kaikki kuvat reissusta
Facebookissa
Paluumatkallakin riitti jännitystä kun meinattiin myöhästyä paatista latvian ja viron rajalla olleen passintarkastuksen takia mutta onneksi laivaan kerettiin ja kotia päästiin.
Varmasti jotain jäi kertomatta mutta täydennetään sitä mukaan kun tulee mieleen.
Kiitos Rob, Kirk, Lars, James, Juhana, Jarmo, Janne ja Niko!
edit. Jutun linkit vaihdettu facebookista photobuckettiin että muutkin näkevät.