Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

^Mahdollisimman harvoin vaihdan kieliä sekä kitaraan että bassoon, kun ovat aivan saatanan kalliita, varsinkin bassolle, ja erityisesti 5- ja 6-kielisille bassoille. Tosin bassonkieliä harvoin katkeileekin (nykyään). Kitarankieletkin on nyt kestäneet yllättävän pitkään.

DR:t on olleet about ainoita kieliä, jotka kestää mun väkivaltaisen soittotavan. Olen siis "Basso on lyömäsoitin"-koulukuntaa. :lol: Kitaraa taas yritän vähän hellävaraisemmin rämpyttää.

Aikanaan on tullut kyllä kokeiltua läpi ainakin GHS, D'Addario ja noin 10 muuta merkkiä, mutta kun DR:t sain noihin koneisiin kiinni (kolme bassoa + yksi kitara), niin ei ole tarvinnut enää merkkiä vaihtaa. Mutta makuasioitahan nämä on. Se mikä toisen korvaa miellyttää on toiselle karmeaa paskaa. En minäkään vapaaehtoisesti jotain Ratt-orkesteria kuuntele, mutta harvemmin sen faneille joku Napalm Death kelpaa, jos tällainen ankea vertaus kelpaa.
Paskalla metallilla on tekijänsä.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Bassossa mä olen siirtynyt käyttämään Warvickin kieliä. Ei ole vielä hirveästi kokemusta, mutta ennen studiota löin uudet kielet eetteriin ja vieläkin soivat kyllä helvetin hyvin. Se " uusi saundi " tuntuu kestävän kyllä pitkään. Ja munkaan bassonsoittotyyli nyt ei ole ihan sieltä keveimmästä päästä.
"To be alive is more than just breathing"
spongebob
Hang-Around
Hang-Around

Post by spongebob »

En tiiä mistä johtuu, mutta mun RotoSoundin kielet meinaa ruostua tai mennä paskaseksi jo viikossa/parissa. Joko ne ruostuu tai mun sormista erittyy jotain ylimäärästä. Ja nuo RS:n kielet on kyllä ollu muuten ihan parhaita.
Putee
Roudari
Roudari

Post by Putee »

^^ Bassottelussa itse olen todennut helvetin hyviksi ihan perus Fender kielet (paksuin oli kait 100) Suosittelen ! Voisi kyllä kokeilla välillä jotain muitakin, kun tuli ostettua uusi basso niin siinä on vielä tehdaskielet kiinni, mutta ovat kyllä oudon hyvä laatuiset.
KARVA
Wimp
Wimp

Post by KARVA »

Ehdottomat suosittelut täältä Elixirin kielille, vähän normaaleja kalliimmat mutta kestää oikeasti paaaaljon pitempään. Ite siirryin vuosikausien DR:n ja Ernie Ballin käytön jälkeen ja yhtään en ole katunut...
http://www.elixirstrings.com/products/p ... ctric.html
Happy with what you have to be happy with...
UnBrain
Hell Rat
Hell Rat

Post by UnBrain »

Oon ajatellu seuraavaksi laittaa nuo elixirit kitaroihin. Kuullut paljon hyvää että saundi pysyy tuoreena pitkään. Oulun musiikkiliikkeistä vaan tuntuu aina olevan loppu nuo elixirit. Rotosoundit on ollut mulla käytössä jonkun aikaa, viimeksi vaihdoin LTD:hen joskus kuukausi sitten ja olivat jo viikon jälkeen ihan smegmabasakassa. :roll:
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

Nyt on DR:n ysisetti tuossa edessä. Mitä teen? Koskaan en ole kieliä vaihtanut. Talla on kiinteä. En halua ihan lonkalta lähteä vetämään, ettei mene ihan koko homma persiilleen..
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Kiinteän tallan kanssa ei voi mokata. Siitä vaan vanhat kielet pois ja uudet tilalle. Noin helppoa se on kiinteän tallan kanssa. Eikä se mokaaminenkaan niin vaarallista ole. Ihminenhän tunnetusti oppii vain kantapään kautta. Siitä vain rohkeasti vaihtamaan kielet, ei sitä muuten opi
"To be alive is more than just breathing"
av
Hell Rat
Hell Rat

Post by av »

Oon ajatellu seuraavaksi laittaa nuo elixirit kitaroihin. Kuullut paljon hyvää että saundi pysyy tuoreena pitkään.
Itsellänikin tuli uuden beissin hankittua elixirit mukana ja kyllä soundi kestää pitkään, ellen ole aivan väärässä niin niissä on kai jonkinlanen suojapinnoite jonka vuoksi niitä ei kannata keittää.
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

Lappis wrote:Kiinteän tallan kanssa ei voi mokata. Siitä vaan vanhat kielet pois ja uudet tilalle. Noin helppoa se on kiinteän tallan kanssa. Eikä se mokaaminenkaan niin vaarallista ole. Ihminenhän tunnetusti oppii vain kantapään kautta. Siitä vain rohkeasti vaihtamaan kielet, ei sitä muuten opi
Näinhän mä sen ajattelinkin. En olis varmaan ruvennu näitä kieliä vaihtamaan, jos en olis halunnu mitään oppia.
UnBrain
Hell Rat
Hell Rat

Post by UnBrain »

Raiskasimpa vähän lisää Cynicciä! :P

How Could I
Celestial Voyage
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

spongebob wrote:En tiiä mistä johtuu, mutta mun RotoSoundin kielet meinaa ruostua tai mennä paskaseksi jo viikossa/parissa. Joko ne ruostuu tai mun sormista erittyy jotain ylimäärästä. Ja nuo RS:n kielet on kyllä ollu muuten ihan parhaita.
Hmm, kattellaas. Vaihtelin kokeiluksi A-kielen poikettua (viimeksi vaihdoin kielet keskellä kesää) Rotosoundit kitaraan ja ai vittu jäin koukkuun, saatanan asialliseset soundit mun korvaan! Saas nyt nähä kauan nuokin sit kestää. :lol:
You're shit and you know you are
1by4by9
Hang-Around
Hang-Around

Post by 1by4by9 »

Täytyy varmaan vaihtaa kielet taas. Eihän ne olekaan olleet vasta kuin vuoden verran.
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

spongebob wrote: Hmm, kattellaas. Vaihtelin kokeiluksi A-kielen poikettua (viimeksi vaihdoin kielet keskellä kesää)
Eihän tuo ole vielä mitään. Mulla ollu samat 1½ vuotta ( kuulostaakin kyllä siltä ). Tänään olis tosin tarkoitus lähtee ostaa uusia.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

^Juu, no sehän riippuu ihan siitä miten paljon niitä kieliä kuormittaa eli soittaa. Ite soittelen joka päivä aina vähintään tunnin, niin kyl oli jo aikakin vaihtaa kielet. Varsinkin kun poikkesi. :lol:
You're shit and you know you are
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Tällee ehkä vähän aiheen ohi menevä kysymys, että miten tuossa guitar prossa saa kesken biisiä vaihdettua tempoa?
Asamael
Hiippari
Hiippari

Post by Asamael »

Yläpalkista:
Nuotti -> Miksaa taulukon muutostapahtumia
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

[quote="Asamael"]Yläpalkista:
Nuotti -> Miksaa taulukon muutostapahtumia[/quote)

Kiitoksia: tulee tarpeeseen.
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

Auttakaas taas avutonta. Eilen pamahti 18-vuotislahjaksi uusi lelu nimeltä Roland Cube 20 X ja koko eilisen päivän vietin etsien yritys-erehdys -menetelmällä kunnon hevisoundeja pöntöstä. Meikäläiselle kun noiden bass-, middle- ja treblenuppien yhdistelmille ei ole mitään logiikkaa :D. Etenkään, kun en itse asiassa tiedä, miten keskiäänten säätely soundiin vaikuttaa. Antakaas joku suuntaa antava malli asetuksista, joilla saisi kunnon Hetfield-tyyliset mureat säröt, niin uhraan teille seuraavassa rituaalissani.
Petri the great
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Petri the great »

Osaisiko joku neuvoa, että onko normaalia joutua käyttämään viittä floikan jousta 0.11-0.49 kielisetin kanssa? Kitara siis perus E-vireessä. Kitaran takana olevat ruuvitkin jotka siis säätävät jousten jännitystä jouduin melko syvälle (kireälle) ruuvamaan. Kolmella jousella ei riittänyt säätövara vaikka vaihtelin jousten asentoakin niin jouduin 2 jousta lisäämään. Ennen kitarassa on ollut perus 9 setti. Tallana on siis Ibanezin Edge Pro joka on kiinni 15xx sarjan Rg:ssä kiinni.
CMEPTb!
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Lowerslave wrote:Auttakaas taas avutonta. Eilen pamahti 18-vuotislahjaksi uusi lelu nimeltä Roland Cube 20 X ja koko eilisen päivän vietin etsien yritys-erehdys -menetelmällä kunnon hevisoundeja pöntöstä. Meikäläiselle kun noiden bass-, middle- ja treblenuppien yhdistelmille ei ole mitään logiikkaa :D. Etenkään, kun en itse asiassa tiedä, miten keskiäänten säätely soundiin vaikuttaa. Antakaas joku suuntaa antava malli asetuksista, joilla saisi kunnon Hetfield-tyyliset mureat säröt, niin uhraan teille seuraavassa rituaalissani.
Middle aika todella pienelle, reverbi puolväliin, treble ja bass vähän yli puoliväliin ja särö täysille.Tällä tavalla ainakin omasta vahvistimesta saa tuollaiset Metallica/Testamentsaundit.
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^No täytyy sanoa, että noilla säädöillä ei ainakaan onnistunut :D. Saan periaatteessa aikaan loistavan soundin, joka kuitenkin on aivan liian tunkkaisen kuuloinen ja kaipaa roimasti lisää terävyyttä. Ketuttaa, kun aiemmin käytössä olleessa Micro Cubessa oli niin upea särö ja nyt ei uudella vehkeellä saa mitään aikaiseksi :?.
Nappi
Wimp
Wimp

Post by Nappi »

Eikös se Metallica soundi pitäis tulla sillä että basso ja treble täysille ja middle nollille? Ja tietysti säröt täysille.
Adrenaline starts to flow. You're thrashing all around. Acting like a maniac, Whiplash!
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Se nyt on ihan kamoistakin vähän kiinni. :roll: Metallica-soundi tuskin lähtee mistään Squierin 5€ hikilankusta ja Craten 15W-pöntöstä. Oma lukunsa on tietty se kuka haluaa soitella millään Metallica-soundilla yhtään mitään.
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^Mulla on 20W Rolandi ja LTD M-400, joten lienee yksi askel eteenpäin noista hikilankuista :D. Mutta eikös sulla Strato ollut jonkin sortin Kuutio kanssa? Mites oot siinä nuppisi vääntänyt?

Enkä nyt ihan välttämättä justiinsa tasan tarkkaan Metallica-soundeilla halua soitella. Se nyt oli vain suuntaa antava heitto, ettei kukaan ala mitään Hendrix-soundeja neuvomaan :D.
Post Reply