Täällä onkin ollut hyvät keskustelut. Hienoa tekstiä, sekä IronWalrusilta että Jussi K:lta.
Näinhän se menee, itse painotan tasan samoja ajatuksia kuin IronWalruskin.
Jussi K:n kanssa eroan lähinnä siinä, että en ole missään nimessä hylännyt Jumalan mahdollista olemassaoloa. Jumalan ei minun kirjoissani vain tarvitse olla mikään moraalinen auktoriteetti. Saatanakin on minun näkemykseni mukaan vain työtään tekevä sielujen kerääjä. Ja tämäkin on vain mahdollisuus, onhan niitä muitakin.
Kristinuskosta vielä sen verran, että vaikka kirkkoa turhana paikkana pidänkin, enkä sinne muuten menisikään, niin pikkuveljen rippijuhliin nyt kuitenkin on tarkoitus osallistua ihan kirkossa. Miksikö? Koska se on kasvamisriitti, rituaali kuten häät tai hautajaisetkin. Ja vaikka ne jossain määrin ehkä hieman turhia ovatkin, ei niissä nyt varsinaista pahaa ole. Riparivastaisuuskin on minua toisinaan hieman ihmetyttänyt (ei pelkästään Straton kohdalla). Ymmärrän kyllä sen olevan hieman tuputtamista, mutta kuuluu siihen paljon muutakin. Se on sosiaalistatoimintaa ja vähittäistä itsenäistymistä. Tokihan sen voisi hoitaa ilman uskontoakin, kuten esimerksiksi Prometheus-leirillä käsittääkseni tehdäänkin.
Ja tuputtamisella ja keskustelulla on aina selkeä raja. Sitä, jos joku Jeesuksen oma tulee kutsumaan sinut kirkkoon tai toivoo Jeesuksen tulemaan sydämeesi, ei minusta ole vielä varsinaista tuputtamista tai saarnaamista. Siinä vaiheessa kun alkaa lentää nämä perusargumentit hevin saatanallisuudesta ja sielusi kadotukseen joutumisesta, voidaan alkaa jo puhumaan siitä saarnauksesta.
Ja vaikka Venom ehkä sen saatanallisuuden leikillä ottaakin, niin kyllähän tuolta Turskanpyytäjien maasta taitaa pari bändiä löytyä, jotka suhtautuvat hommaan varsin vakavasti. Hail Satan -läpät ovat hevimetalliklisee ja ihan hauskoja (itsekin tykkään toisinaan niitä harrastaa), mutta en kyllä kovin montaa kappaletta jaksaisi aiheesta kuunnella. Samanlainen inhotusreaktio iskisi päälle kuin Stryperinkin kohdalla.
Tylsää se on muutenkin kuunnella sadatta biisiä siitä kuin Saatana on Herra.
On muuten luisunut jo aika railakkaasti offtopicin puolelle tämä keskustelu. Olisikohan kohta jo aika vetää käsijarrusta.