Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

DejaWu
Berserkki
Berserkki

Post by DejaWu »

Pystis wrote:Osaako joku sanoa miten nämä tremoloriffit yleensä soitetaan? Eli käytetäänkö niissä palm mutea vai ei? Yleensä netistä löytyvissä tabulatuureissa ne on merkitty ihan miten sattuu, enkä niihin oikein osaa luottaa. Omalla korvalla en ainakaan pysty erottamaan onko ne riffit tehty ilman palm mutea vai sen kanssa.

Esimerkkinä nyt vaikka Obituaryn Cause Of Death- kappaleen tremoloriffit on merkitty ilman PM:ää, kun taas Morbid Angelin Maze Of Tormentin tremolot on merkitty PM:n kanssa. Pitävätkö kumpainenkin paikkaansa?
Wikipedia:

Tremolo on musiikissa soittotapa sekä sähköisesti luotu ääniefekti. Tremololla viitataan aina saman nuotin nopeaan toistoon. Soittamalla tremolo voi viitata soinnun tai yksittäisen äänen nopeaan toistoon. Tämä on keskeistä esimerkiksi mandoliinin soitossa ja flamencokitaroinnissa.

Opettele kuulemaan dempatun soundin ero. Vertaa takatakatakataka ja ololololololololololololo. Ei mitenkään voi sanoa, että soitetaanko tremoloriffit dempaten vai ei.
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Asamael wrote: Mutta joo, itse asiaan. Tässä on pieni putkivahvistinkuume päällänsä, vaikka tällä Randallin combolla esim. juuri kyseistä Panteraa soitteleekin, niin vähän muhkumpaa saundia kaivattaisiin. Asiaan saattaisi tietysti auttaa jonkin verran myös Ibanez rg321 lankun vaihtaminen johonkin massiivisempaan skebaan. Harmi vaan, että kaikki Lespat mitä oon testannu ovat olleet kaulaltaan enemmän tai vähemmän epämukavia.
Mitä sitä turhia skittaa vaihtelemaan? kokeile hyvä miäs vaikka mikkejä vaihtaa, kepakko sentään suhteellisen hyvistä puista tehty (mahonki). Jos muhkua saundiin haluat kokeileppa vaikka DiMarzion ToneZonea, mutta pienin varauksin. Saattaa mennä tukkoon tummemmissa puissa, mutta kyllähän jotkut tuon sanovat pelittävän.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Edward Mannerheim »

Ei hemmetti, tämän kaverin videot on huippuja. :lol:
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Metallica-video oli ihan loistava. :lol:
You're shit and you know you are
bultsi
Berserkki
Berserkki

Post by bultsi »

Voi vide! Olipa jamit...aivan loistavaa kamaa!
https://youtube.com/c/bultsi

Ego: INFJ-A / Sage
Subconscious: ESTP / Persuader
Unconscious: ENFP / Advocate
Super Ego: ISTJ / Examiner

https://www.16personalities.com/fi/pers ... suustyypit
iiron maiden
Kisälli
Kisälli

Post by iiron maiden »

Ei hemmetti oli kovia noi Michael Angelo ja Metallica :D Eniten tuli revettyy noille Larssin rumputaidoille
av
Hell Rat
Hell Rat

Post by av »

^Kyllä se vaan polkee niin saatanan nopeesti :lol:
bultsi
Berserkki
Berserkki

Post by bultsi »

Ja tekniikka huippuluokkaa! :D
https://youtube.com/c/bultsi

Ego: INFJ-A / Sage
Subconscious: ESTP / Persuader
Unconscious: ENFP / Advocate
Super Ego: ISTJ / Examiner

https://www.16personalities.com/fi/pers ... suustyypit
puolisukeltaja
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by puolisukeltaja »

Trooper69 wrote:Ja tekniikka huippuluokkaa! :D
Ajoitus on kyll ajoittain jopa parempaa kuin miehen livesoitossa.. :?
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Nyt olisi sellainen kysymys että onko 052-paksuinen e-kieli liian paksu normaalivireellä räiskittäessä?
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

^Kai tuo on ihan makuasia, mullakin on usein ollut sellainen mixed-setti kitarassa jossa juurikin E on .52. Rouheempi soundi ja muutenkin tykkään soittaa paksummilla kielillä. Kannattaa kokeilla
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

Kysymys Squierin omistajille: onko Squier (Fat) Strat hintaansa nähden laadukas peli? Ei siis Affinity-sarja, vaan se "kalliimpi" versio? Eroa on tietenkin isoveljeensä verrattuna, mutta lähinnä kaipaan kommenttia kaulan ja viimeistelyn tasosta, saako halpiksesta asiallisen soittopelin pikku tuunauksella? Jos jollakin on kokemusta sekä Fenderistä että Squierista, niin kuulisin mielelläni mielipiteen moiselta tyypiltä (itsellä kun tuo Squier-osuus puuttuu :wink:).
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Edward Mannerheim wrote:Kysymys Squierin omistajille: onko Squier (Fat) Strat hintaansa nähden laadukas peli? Ei siis Affinity-sarja, vaan se "kalliimpi" versio? Eroa on tietenkin isoveljeensä verrattuna, mutta lähinnä kaipaan kommenttia kaulan ja viimeistelyn tasosta, saako halpiksesta asiallisen soittopelin pikku tuunauksella? Jos jollakin on kokemusta sekä Fenderistä että Squierista, niin kuulisin mielelläni mielipiteen moiselta tyypiltä (itsellä kun tuo Squier-osuus puuttuu :wink:).
On nuo ihan hyvä pelejä. Kaula lakattu kiiltävällä lakalla ja mukava kädessä. Mikit aavistuksen tuhnut ja sinkut ainakin hieman pörisevät. Tallakin ihan kiva, mutta ainakin kaverin kitarassa ei meinaa vire pitää kun "puoliksi-kelluva" kyseessä. Kahden tukipaalun varassa ja pysyy kiinni kielten ja jousien vetäessä sitä eri suuntiin.
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

^Joo, moinen talla löytyy Fenkuistakin - ei mikään maailman paras systeemi, mutta virittäminen on tarpeen vaatiessa helppoa.

Sen arvaa että mikit ovat huonot, mutta ne ovat joka tapauksessa menossa vaihtoon. Noissa Squiereissa viehättää se, että niissä on Fenderin vanhanmallinen iso lapa, tyylikkäämpi kuin nykyinen pienempi versio (paitsi tietenkin joissakin signature-malleissa, esim. Ynkän Stratossa).
Meadow
Paholainen
Paholainen

Post by Meadow »

Millaisia säröpedaaleja käytätte? Bossin pedaalit ovat ilmeisesti hyviä? Ajattelin ostaa joko ML-2:n tai MT-2:n, olen kääntymässä ehkä enemmän tuon jälkimmäisen puoleen.
InYourFace90
Hang-Around
Hang-Around

Post by InYourFace90 »

Meadow wrote:Millaisia säröpedaaleja käytätte? Bossin pedaalit ovat ilmeisesti hyviä? Ajattelin ostaa joko ML-2:n tai MT-2:n, olen kääntymässä ehkä enemmän tuon jälkimmäisen puoleen.
Joo MT-2 on hyvä ja varmaa Bossi laatua. Siinä on näitten perus Middle, Low, High, Distortion, Level säätöjen lisäksi myös Middle Freq. Siitä saa monenlaista soundia, jos vaan jaksaa säätää sen kanssa. Ite olen ollut tyytyväinen!
There are times when I've wondered
And times when I've cried
When my prayers they were answered
At times when I've lied
But if you asked me a question
Would I tell you the truth
Now there's something to bet on
You've got nothing to lose
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

2 kk tauko oli kitaransoitossa ja tekipä taas hyvää luovuudelle. Melkeinpä välittömästi alkoi lentämään sellaisia kurariffejä, joita ei uneksinutkaan tekevänsä pari kuukautta sitten.

Tauko kyllä toimii mun tapauksessa aina
"To be alive is more than just breathing"
spongebob
Hang-Around
Hang-Around

Post by spongebob »

Itekki oon pitäny taukoa, mutta vain siitä syystä että vahvistimesta meni volume nappula rikki. Tekis himona mieli lähtä soittaan kaverin kans Halloweddia ja Aces Highjeä mutta pitää vaan odottaa että vahvistin tulee korjauksesta.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Lappis wrote:2 kk tauko oli kitaransoitossa ja tekipä taas hyvää luovuudelle. Melkeinpä välittömästi alkoi lentämään sellaisia kurariffejä, joita ei uneksinutkaan tekevänsä pari kuukautta sitten.

Tauko kyllä toimii mun tapauksessa aina
Munkin ehkä pitäs pitää pieni breikki, mutta kun ei jumalauta malta! :lol: En oo saanu mitään kunnollista musiikkia aikaan vähään aikaan.
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

^ En tiedä, kauanko oot soittanut, mutta mun soittotausta alkaa olemaan sen verran pitkähkö jo, että ei vaan jaksa/kiinnosta välillä.
Muistan toki ajat kun tuli reenattua kitaransoittoa vähintään sen 8 tuntia päivässä. Opiskelija-aikoja luonnollisesti.
"To be alive is more than just breathing"
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Itellä ei kyllä millään riittäisi tahdonvoimaa treenata mitään kahdeksaa tuntia, hyvä kun tunnin jaksaisi soitella. :roll: Ongelma on lähinnä siinä että en ole tähän päivään mennessä keksinyt mitään oikeasti mielekästä harjoiteltavaa jonka parissa viihtyisin vähän pidempään.

Paska mikä paska.
UnBrain
Hell Rat
Hell Rat

Post by UnBrain »

Heh, itsellänikin ollu tuo soittaminen vähän vaihtelevaa loman aikana, noin 2-4h päivässä+bändi-treenit yleensä. Nyt pari viikkoa sitten soitin jotain kolme päivää putkeen, joka päivä noin 11h :D Ei jaksanut sitä enempää tuollaista tahtia. Silloin tällöin tulee aina soitettua tuommoinen isompi rupeama. Nyt on taas soitto maistunut kun olen tehnyt omia biisejä yksin ja bändin toisen kitaristin kanssa, sen verran pahoja riffejä ja sellaisella nopeudella olen ne biiseihin suunnitellut, että ei aivan yhdellä tai kahdellakaan kokeilulla vielä onnistu, mutta ainakin jaksaa soittaa, kun on joku kunnon päämäärä, eikä vain kilpailua itsensä kanssa, että kuinka kauan jaksaa tiluttaa jotain Symphony X:n tai Dream Theaterin sooloa putkeen, vaikka hyvää reeniähän nekin ovat. :D
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Lappis wrote:^ En tiedä, kauanko oot soittanut, mutta mun soittotausta alkaa olemaan sen verran pitkähkö jo, että ei vaan jaksa/kiinnosta välillä.
Muistan toki ajat kun tuli reenattua kitaransoittoa vähintään sen 8 tuntia päivässä. Opiskelija-aikoja luonnollisesti.
Niin, kyllähän meidän tilanne ihan erilainen on, oon soittanu KITARAA jotain 1½ vuotta, sitä ennen rumpuja suunnilleen pari ja bassoa vuoden. Ei tähän kyllästy, ei millään. :twisted: Tänään oon paiskonu ainakin 3-4 tuntia.
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Joo ei sitä tule täälläkään soitettua nykyisin bänditreenien lisäksi kuin korkeintaan pari tuntia muutamana päivänä viikossa. Kuusi vuotta soittoa takana ja kyllähän tuo toisinaan maistuu melko puulta. En mäkään mitään tiettyä jaksa pahemmin treenailla. Riffejä ja biisejä tulee pääosin keksittyä. Tosin eilen soittelin Powerslaven läpi. Maidenin paras kitaralevy
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Tuli nyt laitettua oma Ltd:n Viperi 400 myyntiin, kun seiska on ollut pidempään haaveissa ja nyt se olisikin saatavilla suhteellisen edullisesti. Harmittaa kyllä hiukan luopua kun kitaraan panostanut ja saundaakin helv**tin hyvälle. Mutta pakko mikä pakko.
Post Reply