Black Sabbath

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

black sabbath

John Michael Osbourne
206
59%
Ronnie James Dio
141
41%

Total votes: 347

Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^Itse omaan Ozzyn ajoilta tuon debyytin lisäksi Paranoidin, Master of Realityn ja Vol. 4:n sekä Reunion-livelätyn. Kaksi ensin mainittua ovat täyttä rautaa ja Reunion toimii hyvänä kokoelmana ja siinä samalla aivan mahtavana livelevynä. Vol 4 onkin sitten noista heikoin, vaikka kelpo levy onkin. Pitäisi varmaan jatkaa kesken jäänyttä operaatiota ja hankkia Sabbath Bloody Sabbath seuraavaksi. Järjestyksestä en tiedä, mutta hankkia kannattaa 8).
reptile
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by reptile »

IndianaJones wrote: Kannattaakohan nuo Ozzyn aikaiset levyt hommata kronologisessa järjestyksessä? Black Sabbathin hankittuani yllätyin positiivisesti, vaikka tiesin jo valmiiksi vanhan Sabbathin omaavan tietyn jännän viban musiikissaan.
Ei ole järjestyksellä niin väliä, kunhan hankit. Kuuluu yleissivistykseen. :wink:
Try to hold some faith
in the goodness of humanity...

IRON MAIDEN FOREVER!!
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Yleissivistystä tai ei; minun mielestäni Ozzyn aikainen Sabbath on musiikillisesti erittäin yliarvostettua. Black Sabbath on tottakai heavy metalin historian ja kehityksen kannalta äärimmäisen tärkeä (tärkein) bändi, mutta legenda-arvo ei onnistu poistamaan sitä karua faktaa, että musiikki itse nojaa kovin köykäisiin aineksiin. IMO, korostan. Tiedän edustavani jonkinsorttista BS-vähemmistöä nostaessani kaiken muun kuulemani Sabbathin Ozzyn laulaman yläpuolelle, mutta vain totaaliset wimpit kehuvatkin jotain "siksi koska kaikki muutkin".
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

^ Kerro sitten lisää, kun olet kaikki kuullut. & ^^ Totta hitossa kannattaa Sabbath Bloody Sabbath hankkia, paras albuminsa! :) Hemmetinmoinen kokonaisuus.

..Tekisivätpä nuo norjapörinätkin edes kerran urallaan yhtä hyvän kappaleen kuin esimerkiksi Killing Yourself To Live :wink:
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Vitut. :lol:

"Norjapörinä"-osastolta lyödään vanhaa Black Sabbathia turpaan ja kovaa. Ei tarvita kuin Darkthrone ja Ozzy lähtee kotiin vikisemään. Sen lisäksi että vanhat Sabbath-biisit (suuri osa) ovat koukuttomia, pilaa viimeistään Ozzyn laulu ne kuuntelukelvottomiksi. Tämä on minun käsitykseni tästä asiasta. :wink:
P.K.
Rautaneito Crew
Rautaneito Crew

Post by P.K. »

Jussi K wrote:Totta hitossa kannattaa Sabbath Bloody Sabbath hankkia, paras albuminsa!
Ja tolta levyltä vielä nimenomaan Sabbra Cadabra soimaan. Voi vittu on on tolkuton. Kännissä jos kuuntelee niin hyvin pitkälti pitelemättömäksi tulee.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Stratocaster wrote:^ Vitut. :lol:

"Norjapörinä"-osastolta lyödään vanhaa Black Sabbathia turpaan ja kovaa. Ei tarvita kuin Darkthrone ja Ozzy lähtee kotiin vikisemään. Sen lisäksi että vanhat Sabbath-biisit (suuri osa) ovat koukuttomia, pilaa viimeistään Ozzyn laulu ne kuuntelukelvottomiksi. Tämä on minun käsitykseni tästä asiasta. :wink:
Voi vattu. :lol: :lol:

"Kirahvi sanoo öri öri öri".

Ozzy kuulostaa minun korvaani Dickinsonilta noihin Norjan kurnuttajiin verrattuna.
"Aika liikkuu lailla pyövelin, viisaus on hetki hiljaisin"
-Hector
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Miksi tässä nyt jauhetaan edes Norjasta yhtään mitään? Siksi koska "Siällä oli se Meihemi ja se bändin vanha laulaja tappo ittensä!!1" ?

:D Mielipidejuttuja, ja minun mielestäni vanha Sabbath on lähempänä onnetonta kuin pätevää. Enkä nyt jaksa edes piiloutua minkään asennevamman taakse; mä yritin tutustua vanhoihin BS-levyihin jo muutamia vuosia takaperin, ennen Maiden-aikojakin, eikä kolahtanut silloin eikä kolahda vieläkään.
KTULU
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by KTULU »

Stratocaster wrote:Ei tarvita kuin Darkthrone ja Ozzy lähtee kotiin vikisemään.
Ei tarvita kun tiivitaavi ja hipsu ja Ozzy on jo kotona vikisemässä. Pappa perkele...
Relic
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Relic »

Stratocaster wrote:Musiikki itse nojaa kovin köykäisiin aineksiin.
Stratocaster wrote:Sen lisäksi että vanhat Sabbath-biisit (suuri osa) ovat koukuttomia, pilaa viimeistään Ozzyn laulu ne kuuntelukelvottomiksi.
Stratocaster wrote:Mielestäni vanha Sabbath on lähempänä onnetonta kuin pätevää.
:shock:

Kuunteleppa vaikka Masters of Reality tai Sabotage uudelleen ja yritä sen jälkeen tulla vakavalla naamalla laukomaan tuollaista paskaa :twisted:.
P.K.
Rautaneito Crew
Rautaneito Crew

Post by P.K. »

^ Niinpä. Ei ole Ozzyn aikainen Sabbath mullakaan erityisen korkealla omalla listalla mutta aina kun lähtee soimaan, siis joku muu kuin Paranoid, niin pitää se kuunnella loppuun. 70-luvun livekamat (oli sitten bootti tai virallinen) on kanssa tolkutonta! Se basso/kitarasärö on jo niin ei-tästä-maailmasta.

Jotenkin en nyt tajua ton Norsecoren tunkemista tähän topiciin. Vai onko jotain järkevää syytä vertailla Black Sabbathia ja jotain vidun Darkthronea keskenään? Tuskinpa.
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

^^ Aivan. Tämän kaliiberin legendoja ei olla olemattomilla ansioilla; kyllä sieltä jotkin Children Of The Gravet, Symptom Of The Universet, Sabbath Bloody Sabbathit, Snowblindit, Solitudet, Electric Funeralit tai Dirty Womenit SITTEN JOSKUS taas napeksii raskaamman rock-pohjaisen musiikin kuuntelijalle. Edelleenkin: ikä kasvattaa(!) & yksipuolisuus ei ole kellekään eduksi.

Tuo Master Of Reality on SBS:n jälkeen varmaan seuraava suosikkini bändin tuotannosta. Hemmetin toimiva, tiivis kokonaisuus sekin. Reilu puolisen tuntia mahtavuutta laidasta laitaan; on hittiä, doomia & balladia.

edit: väkä lisää. & miehän sen heitin Straton-tuuliviiridissaamisen vastakkaisasetteluksi oikeasti hääveistä biiseistä, kun tullaan niin pistämään että "HEEEI: mua ei tod. kiinnosta, just for you 2 know" :wink: Kyllä Spiral Architect aina surinat hakkaa.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Jussi K wrote: miehän sen heitin Straton-tuuliviiridissaamisen vastakkaisasetteluksi oikeasti hääveistä biiseistä, kun tullaan niin pistämään että "HEEEI: mua ei tod. kiinnosta, just for you 2 know" :wink: Kyllä Spiral Architect aina surinat hakkaa.
Oksennetaan mikkiin. :wink:

Noh, kyllähän siitä turskanpyytäjien kamastakin saa tykätä, ei se minulta pois ole.
Mutta Black Sabbath on silti kuningaskamaa. Ozzylla tai ilman.
-Hector
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

Viper wrote:Mutta Black Sabbath on silti kuningaskamaa. Ozzylla tai ilman.
Short but sweet 8). Lue signatureni.
reptile
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by reptile »

Ei ole Iommi-Butler-Ward-Osbourne-nelikön voittanutta (paitsi Maiden). Sabbath on yksi suurista suosikeista ja pidän niiden kaikista aikakausista, mutta tuohon kokoonpanoon tutustuin ekana ja se on itselle todella tärkeä, Dio-aikaisen Sabbathin lisäksi. Vaikka se Ozzy nyt ei olekaan teknisesti mikään maailman parhain laulaja ja se lauluääni on todella persoonallinen, niin minä pidän. Se ääni vaan jotenkin vaan sopii siihen kamaan.
Jokainen kuudesta ensimmäisestä toimivat mulle. Vol4 on itselle Master Of Realityn lisäksi se parhain. Raskaan musiikin parhautta!
Try to hold some faith
in the goodness of humanity...

IRON MAIDEN FOREVER!!
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Jussi K wrote:^^ Aivan. Tämän kaliiberin legendoja ei olla olemattomilla ansioilla; kyllä sieltä jotkin Children Of The Gravet, Symptom Of The Universet, Sabbath Bloody Sabbathit, Snowblindit, Solitudet, Electric Funeralit tai Dirty Womenit SITTEN JOSKUS taas napeksii raskaamman rock-pohjaisen musiikin kuuntelijalle. Edelleenkin: ikä kasvattaa(!) & yksipuolisuus ei ole kellekään eduksi.

Tuo Master Of Reality on SBS:n jälkeen varmaan seuraava suosikkini bändin tuotannosta. Hemmetin toimiva, tiivis kokonaisuus sekin. Reilu puolisen tuntia mahtavuutta laidasta laitaan; on hittiä, doomia & balladia.

edit: väkä lisää. & miehän sen heitin Straton-tuuliviiridissaamisen vastakkaisasetteluksi oikeasti hääveistä biiseistä, kun tullaan niin pistämään että "HEEEI: mua ei tod. kiinnosta, just for you 2 know" :wink: Kyllä Spiral Architect aina surinat hakkaa.
Joo, jotain "ikä kasvattaa" juttuja tässä nyt haettiinkin taas. TAI sitten vaan on sellainen juttu että IMO vanha Sabbath on paskaa, ja se ei siitä muutu vaikka kuinka olisi legendakamaa. En mä siihen lankaan mene että pakko olla hyvää kerta isot pojat käskee.
Tuuliviiridissaamisesta en sano mitään.

"IMO vanha Sabbath on paskaa"

Tuossa vielä tiivistelmä minun osuudestani keskusteluun, jos ei pointti jollekin mennyt perille.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

^Ymmärrän. Jos ei tykkää, niin ei tykkää. Turha sitä on mennä helmiä sioille syytämään.
Olet vain esteettisesti vammainen. :wink:
-Hector
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Mä olen muutenkin lukemattomien vammojen kerääntymä. :lol:

Ja mitä vielä Sabbathiin tulee; pysyttelen itse tuolla Dion puolella.
Roskisdyykkari
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Roskisdyykkari »

Jussi K wrote:Tuo Master Of Reality on SBS:n jälkeen varmaan seuraava suosikkini bändin tuotannosta. Hemmetin toimiva, tiivis kokonaisuus sekin. Reilu puolisen tuntia mahtavuutta laidasta laitaan; on hittiä, doomia & balladia.
Aikalailla samaa mieltä tuosta musiikista, mutta Ozzyn (nimenomaan tuolla levyllä) kamala laulu pilaa kyllä täydellisesti muuten (Solitudea lukuunottamatta) loistavan levykokonaisuuden. Children of the Grave ja Into the Void ovat kyllä äärimmäisen raskasta tavaraa noin musiikillisesti, itse tykkään etenkin jälkimmäisestä todella paljon.

Lisäksi Ozzyn aikaisista levyistä löytyy Paranoid ja Black Sabbath. Paranoid on kyllä omasta mielestäni ehkä yliarvostetuimpia levyjä ikinä. Vuonna 2005 tykkäsin levystä hieman enemmän, mutta aikoihin ei ole tuo viihtynyt soittimessa ehkä paria biisiä lukuunottamatta. Paranoidissa on sentään se hyvä puoli, että se on ainoa kuulemani levy, jolla Ozzy Osbourne kuulostaa VÄHÄNKÄÄN siedettävältä.

Debyytistä tykkään paljon enemmän kuin Paranoidista. Nimibiisi on ehkäpä raskain/synkin/pelottavin biisi ikinä, tulee joka kerta kylmät väreet kun sen dissonanssinen riffi lähtee soimaan sade-efekti-intron jälkeen. (Sääli vain, että tuonkin biisin täydellisyyden rippeet häviävät siinä vaiheessa, kun Osmo avaa suunsa.) The Wizard on myös rento ja energinen lyhyt biisi, kuulunut aina suosikkeihini. Behind The Wall of Sleep on ihan passeli biisi, ei mikään erityinen kylläkään. N.I.B. on tietenkin legendaarinen biisi, mutta itse pidän sitä hieman yliarvostettuna. Suht. tylsän bassosoolon jälkeen loput biisistä onkin lähinnä samojen riffien kierrätystä muutamalla soololla höystettynä. Loput biiseistä ovatkin aika väsynyttä tavaraa, ei ole tullut niitä kuunneltua aikoihin.

Ozzy Osbourne on jokatapauksessa yliarvostetuin äijä ikinä. Edelleenkin jonkin pöydän laatikon pohjalta löytyy muutaman vuoden takainen Helsingin sanomien NYT-liite, jonka pääjutussa Ozzysta puhuttiin heavy metallin keksijänä tai jotain sellaista. Käsittääkseni kuitenkin Ozzylla ei ole ollut ainakaan suurta roolia noiden Sabbath-biisien teossa, ja lisäksi hän on (teknisesti ja muutenkin) kamalimpia laulajia mitä tiedän, ja myös huono live-esiintyjä. Taino, itse en ainakaan pahemmin pidä siitä, kun lähes kuusikymppinen äijänkäppänä näyttää persettä yleisölle ja kaataa vähän väliä vettä niskaansa.
Ozzyn aikanen Sabbath on musiikillisesti ihan kelvollista, toisinaan jopa loistavaakin, mutta Ozzyn vokaalien takia sitä tulee kuunneltua nykyään aika harvoin. Dion aikainen Sabbath toimii huomattavasti paremmin kokonaisuutena. Tony Martinin aikaista Sabbathia en itse ole tarpeeksi kuullut. Pitäisi kyllä tutustua, kuulemani perusteella Tony Martin on loistava laulaja.
OsmaGunner
Kundalini
Kundalini

Post by OsmaGunner »

Roskisdyykkari wrote:Nimibiisi on ehkäpä raskain/synkin/pelottavin biisi ikinä, tulee joka kerta kylmät väreet kun sen dissonanssinen riffi lähtee soimaan sade-efekti-intron jälkeen. (Sääli vain, että tuonkin biisin täydellisyyden rippeet häviävät siinä vaiheessa, kun Osmo avaa suunsa.)
Mä oon ihan samaa mieltä, synkin biisi jonka oon kuullut. Musta taas Ozzyn ääni sopii juuri tuohon lauluun kuin nenä päähän, kuulostaa nimittäin siltä kuin joku hullujenhuoneelta karannut mielipuoli olisi päästetty laulamaan noita saatanallisia säkeitä. :D

Mulle tuo nimibiisi onkin aina ollut BS:n paras kappale.
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

Viper wrote:Mutta Black Sabbath on silti kuningaskamaa. Ilman Ozzya.
Korjasin viestisi.
Ipe
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Ipe »

[OT]Sitä päivää odotellessa, kun pikku-Straton Norja-bändit jyrää Maidenin Ozzyakin paskemmaksi itijäksi.[/OT]
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^

1. Miksi juuri Norja? Pörinää tulee muualtakin jos tiesit.
2. Miksi näin kävisi?

Eihän tässä ole ollut mitään epäselvää. Wimppaa sinä siellä kusisen Dream Theaterin kanssa.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

poolrules wrote:
Viper wrote:Mutta Black Sabbath on silti kuningaskamaa. Ozzylla tai ilman.
Korjasin viestisi.
Mutta korjasit sen väärin, joten jouduin tulemaan pistämään asiat oikeaan tilaan.
-Hector
Ipe
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Ipe »

Stratocaster wrote:^

1. Miksi juuri Norja? Pörinää tulee muualtakin jos tiesit.
2. Miksi näin kävisi?

Eihän tässä ole ollut mitään epäselvää. Wimppaa sinä siellä kusisen Dream Theaterin kanssa.
Ensinnäkin: Black Metal ei ole pörinä, pörinä on jotain ihan muuta, Carcassin depyytti päälimmäisenä esimerkkinä mielessä.

Toiseksi: Miksi näin kävisi? Hmm.. Montakohan bändiä olet viimeisen *kahden päivän aikana aluksi dissannut musiikiksi, mitä ei koskaan olisi pitänyt tehdä, ja seuraavana päivänä mielipiteen olevan täysin eri? Ja sama toisinpäin.

Siksi näin kävisi, sitä päivää odotellessa. Hihihih..

*karrikoitu

Black Sabbath on ihan helvetin hienoa ja nerokasta musiikkia, oli sitten kyseessä kuka tahansa laulaja - Dion ja Martinin -erat parhaat.
Post Reply