Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

AttE wrote:^Oke. Taidan laittaa levy-messuille ja metallican kiertuepaitaan tarkoitetut rahat säästöön kunnon vahvistinta varten...

Edit. Mistä ostit tuon spiderin??

Thomannilta ostin! Enään ei näytä olevan tuota kakosta myynnissä. Spider kolmosta kuitenkin on ja esimerkiksi 75 wattinen näyttäs olevan 375 e.. Hinnat näyttää olevan melko paljon suolaisempia kuin kakkosissa ja spider 3:n 120 wattisena 444 euroa.. Tuo 75 wattinen sopii varmasti oikein hyvin reenikämppä ja myös kotikäyttöön!
Maiden todistettu:
06.07.05 Hellsinki 14.11.06 Hellsinki
15.11.06 Hellsinki 20.06.07 Rooma
01.07.08 Pariisi 02.07.08 Pariisi
18.07.08 Hellsinki 19.07.08 Tampere
AttE
Paholainen
Paholainen

Post by AttE »

Mites tällainen yhdistelmä:
http://www.thomann.de/fi/line6_harley_b ... 2a_set.htm

tossa on ainakin toi spider II nuppi ja löytyy myös sellasena ersiona jossa on behingerin kaappi ton bentonin tilalla...
Iron Maiden 18.7.2008
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

AttE wrote:Mites tällainen yhdistelmä:
http://www.thomann.de/fi/line6_harley_b ... 2a_set.htm

tossa on ainakin toi spider II nuppi ja löytyy myös sellasena ersiona jossa on behingerin kaappi ton bentonin tilalla...
^Toimii.

Mites tämä kepitin?
You're shit and you know you are
GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

Itellä tällä hetkellä spider 2 120 watt hajalla.. Tai ku särö päällä soittaa nii yhtäkkiä alkaa kuulumaan semmonen ihmeellinen rätinä ja sitten saattaa vaihtaa särönkin samalla. Kellään muulla ilmenny samanlaista ongelmaa? Kyseessä kuitenkin vain n.9kk vanha vahvistin. Mikähän lienee vikana?
Last edited by GODOFTHUNDER on Tue May 01, 2007 13:07, edited 4 times in total.
Maiden todistettu:
El Maco
Bändäri
Bändäri

Post by El Maco »

(G)(A#) (c) (c#)
e----------------------------------------------
B----------------------------------------------
G----------------------------------------------
D-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
A-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
E-3-6-8----3-6-9--8----3-6-8--6-3--------------

Smoke On The Waterin alkuriffiä pukkaa...

Itse olen aloitteleva kitaristi, ja ensimmäinen opeteltava olisi juuri tuo "Smoukki".
Kyllä,tajuan noista tabuista jonkin verran,mutta mistä näen että mitä kieltä pitää "pickata". Eli soittaa sillä plekukädellä. Kysyin ystävältäni,hän sanoi että kahta keskimmäistä. Uskon häntä kyllä,mutta mistä sen voi katsoa. . . ?

Vielä: :oops:
Let The Metal Flow !
S.R.
Horus
Horus

Post by S.R. »

El Maco wrote:(G)(A#) (c) (c#)
e----------------------------------------------
B----------------------------------------------
G----------------------------------------------
D-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
A-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
E-3-6-8----3-6-9--8----3-6-8--6-3--------------

Smoke On The Waterin alkuriffiä pukkaa...

Itse olen aloitteleva kitaristi, ja ensimmäinen opeteltava olisi juuri tuo "Smoukki".
Kyllä,tajuan noista tabuista jonkin verran,mutta mistä näen että mitä kieltä pitää "pickata". Eli soittaa sillä plekukädellä. Kysyin ystävältäni,hän sanoi että kahta keskimmäistä. Uskon häntä kyllä,mutta mistä sen voi katsoa. . . ?

Vielä: :oops:
Nuo samat äänet voi soittaa monestakin kohtaa, eli kaverisi meinasi varmaan tätä:

Intro
Q=112
4/4
Gtr I

||-----------------|---------------|----------------|------------------||
||o----------------|---------------|----------------|-----------------o||
||--0---3---5----0-|---3---6-5-----|-0---3---5----3-|---0----(0)-------||
||--0---3---5----0-|---3---6-5-----|-0---3---5----3-|---0----(0)-------||
||o----------------|---------------|----------------|-----------------o||
||-----------------|---------------|----------------|------------------||

Nuo käytettävät kielet ovat D ja G, eli keskimmäiset kielet.

EDIT: Oli itselläkin yksi ensimmäisistä kappaleista 90-luvun alussa kun tuli aloiteltua sähkökitaran soitto. Akustista oli tosin piinannut jo aikaisemmin :lol: 8)
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
El Maco
Bändäri
Bändäri

Post by El Maco »

Hahah,kiitoksia vaan sinnepäin ! :D

Oletkos itse käynyt soittotunneilla paljonkin? Itse meinasin vähän katsoa että minne asti sitä pääsisi itse harjoittelemalla. Kun en kuitenkaan miksikään bändäriksi halua, vain soitella tylsinä päivinä riffejä sun muuta..

:roll:
Let The Metal Flow !
S.R.
Horus
Horus

Post by S.R. »

El Maco wrote:Hahah,kiitoksia vaan sinnepäin ! :D

Oletkos itse käynyt soittotunneilla paljonkin? Itse meinasin vähän katsoa että minne asti sitä pääsisi itse harjoittelemalla. Kun en kuitenkaan miksikään bändäriksi halua, vain soitella tylsinä päivinä riffejä sun muuta..

:roll:
No olen muita soittimia soittanut ennen kitaraa. Tuo kitara lähti oikeastaan sillein että lueskelin oppaita, sain vinkkejä muutamalta ammattimuusikolta, soitin korvakuulolta ja olin muutamassa kaverin bändivirityksessä jne. Mutta sitten jotenkin vuosien aikana sitä kyllästyi ja soitti jäi ja taas välillä tuli soiteltua. Eipä oikeastaan ole enää edes soittokavereita, tai no pitää kysyä yhdeltä tutulta jos haluaisi jotain musisoida.

On välillä suht vähäistä tuo soittelu ja nyt nykyään melkein voisi harkita jos jostain saisi jonkunlaista opetusta. Ei tässä iässä kehtaa enään tosissaan käydä soittelemaan mutta omaksi iloksi ainakin voi. Melkein järkestään nykyisin tulee vaan soiteltua jotain kivoja kappaleita levyjen ja Guitar Pro:n tahdissa.

Haaveena olisi kuitenkin jos jaksaisi jotain omaa yrittää tehdä vaikka koneella. Jotain tosirankkaa industrialia deathmetal-sävyillä, tai melkein mitä vaan :lol:
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
1by4by9
Hang-Around
Hang-Around

Post by 1by4by9 »

Päätin aikani kuluksi nauhoittaa jotain sooloilua. Kirkkourut eksyivät taustaksi ja lopputuloksesta tuli tämä:

The Evil That Priests Do

Ei täysin puhtoisasti mennyt. Harmitti vaan kun kaikki plekut olivat taas kerran kadoksissa ja jouduin veistämään 0.75 mm plekulla, normaalisti tottunut siihen 2mm järkäleeseen.
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Puuh. Kesällähän 06 kitaran ostin, jonka jälkeen soittelin sitä kesän mittaan, mutta innostus lopahti. Nyt kuitenkin viikko sitten vloppuna päätin et perkele, opettelen Fear of the Darkin ja siitä se läks... Nyt on ollut skitta kaulassa monta tuntia päivässä viikon verran. Hullua tää soittaminen, kun alkaa oppimaan jotain. Pirun hieno tunne.

Piisejä ei ole ulkomuistissa kuin yksi, Manowarin Hail to England, mutta myös Priestin Breaking the Law menee 'melkein', lukuunottamatta pientä räpellystä.

Kovassa harjottelussa Maidenin osastolta mm. Fear of the Dark ja From Here to Eternity, jonka sooloakin yritän soitella.

Hemmetin hienoo tää, kun yht´äkkiä saa innostuksen ja inspiroituu soittamaan jotain.
Hienointa ehdottomasti kun laittaa jonkun biisin soimaan kajareista kovaa ja vahvarin vähän kovemmalle ja soittaa bändin mukana, musiikin päälle.

Vahvarinahan toimi Micro Cube ja kitarana Ibanez RG321.

Nyt harjottelussa Manowar - William´s Tale :lol: :lol: :lol:
iiron maiden
Kisälli
Kisälli

Post by iiron maiden »

^
Sehän siinä kitaransoitossa hienointa on, kun kovan harjoittelun jälkeen oppii viimein soittamaan jonkun riffin ja kohta onkin jo koko biisi hallussa. Muistan vielä, kun 1.5 vuotta sitten hypin voltteja, kun kauhean vaivan jälkeen smoke on the water rupesi kuulostamaan siltä miltä sen pitääkin kuulostaa 8)
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Mun voltinhyppimiset jäivät sinne kymmenen/yhdentoista ikävuoden tienoille - muutaman lisävuoden tuottama tietoisuus omasta paskuudesta onkin onnistunut tiputtamaan varsin lahjakkaasti alas. :lol:

Mä olen varmaan maailman huonoin oppimaan uutta. Seitsemän vuotta kitaraa takana, ja tekniikoita ei hallussa paljon mitään. Biisien opiskelu menettelee ja riffit hakevat kyllä muotonsa, mutta tuskin yhtäkään kokonaista biisiä osaan vetää. Viimeistään soolokohdissa tökkää, mutta tosimies onkin komppimies. :wink:
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

Nyt on kyllä vuoden aikana tullu kehityttyä kitaran soitossa aika pirusti. Elokuussa tuli bändi mukaan kuvioihin, ja sen ansiota se lähinnä on, kun on sen verran kovia soittajia bändi täynnä niin inspiroi ja motivoi itteäkin ottamaan sen kitaran käteen ja treenaamaan niitä asteikoita.

Tuossa pari kuukautta sitten tehtiin bändin kitaristin ja basistin kanssa sopimus, että jokainen soittaa bänditreenien lisäksi tahoillaan ihan puhtaita tekniikkaharjoituksia vähintään tunnin päivässä. Tämä on kyllä kehittänyt ihan helvetisti, vaikka siinä temmolla 60 asteikkoa jyystäessä ajattelee että ei tästä helvetti tule mitään, ei tällainen voi kehittää. Etenkin tarkkuus on näiden treenien avulla kehittynyt roimasti. Lisäksi tulee sitten jammailtua ja soiteltua biisejä muutama tunti, joten päivässä tulee soiteltua varmaankin lähemmäs 3-4 tuntia.

Kun aikanaan yritti myös mahdollisimman tarkasti kopioida muiden tyylejä(Murray ja Gers itselle etenkin), niin nyt se on vaihtunut siihen että pyrkii mahdollisimman paljon kokeilevampaan soittoon. Tosin etenkin sooloissa kuuluu erittäin paljon esim. Murrayn soittotyyli, legatot etenkin. Petruccin tekniikkaa on tullut kateltua tosin paljonkin, ja esim. kromaattisten juttujen ja huiluäänien käyttö on lisääntynyt erittäin paljon.

Huh, tulipas tilitystä :lol: Noh, kitara on hieno soitin, aina uudestaan ja uudestaan se tulee huomattua. Huomaa myös että mitä paremmin tekniikka on hallussa, sitä monipuolisempia biisejä tulee väsättyä. Esim. tulevalla demolla tulee olemaan astetta monipuolisempaa kamaa kuin ensimmäisellä, omasta mielestä ainakin. Kait siitä jotain hedonistista nautintoa saa kun biisit menee just eikä melkein oikein :wink:
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Itse mä en ole koskaan syttynyt noista asteikkojen edestakaisesta sahaamisesta ja otsa rypyssä tekniikan paahtamisesta. Jos olisin tämän tien valinnut, en varmasti olisi soittajana sellaista rapaa kuin nyt. :D Mutta tärkeintä minulle soitossa on löytää siitä se oma huvi, ja tässä olen muutamaa hiljaisempaa jaksoa lukuunottamatta onnistunut.
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Tuntuu nykyään että pakko joka päivä soitella se tunteroinen tai pari, mutta uusia biisejä ei jaksa/oikein oikein opetella.
Soittoajastakin menee suuri osa suunnilleen saudien vääntämiseen kun tuntuu, että tuosta Marsun 8080:sta ei saa sitä saundia mitä hakee, vaan jotain siitä läheltä. Siksi käynyt mielessä jo josko laittaisi tuonkin kiertoon ja ehkä Kramerin myös, koska siinäkin on sitä jotain joka ei oikein toimi, kaiketi kapea otelauta. Hieman sillä silmällä tullut katseltua käytettyä Line6:n AX2 212 comboa.vaikuttaisi suhteellisen hyvältä, joskin hiukkasen herkältä peliltä jännitevaihtelujen suhteen.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Nyt kun kitara-asian äärelle päästiin, voin vähän raottaa suunnitelmiani liittyen samaan aiheeseen. 8) Oma vanha lankkuni Fender Lead II on aina tarjonnut minulle kaiken mitä soittimelta olen tarvinnut, mutta rupesimmepas kuitenkin isäukkoni kanssa puhumaan jonkinlaisesta custom-pelistä. Isäni kun on varsin pätevä soitinrakentaja ja jo muutaman kitaran onnistuneesti väsännyt.
Puhuimme, että hankkeen aloittamista katsellaan syksyllä. Suunnitelmat ainakin ovat lennelleet kiitettävästi, ja tottahan toki into tämän kaltaiseen projektiin on kova. :D
Cannibal Corpsen keikoilla ihastuin tyystin Rob Barrettin käyttämän Deanin Cadillac-kitaran muotoon, ja kyseisen lankun perusmalli tulisi toimimaan tulevan kitarani perustana. Mukaan otettaisiin toki paljon arvostamiani elementtejä vanhasta kitarastani, kuten kiinteä talla, ohut kaula etc. Näin ollen, sen enempää kuitenkaan Deanin kitaramallia tuntematta; Cadillacin muoto toimisi enemmän ulkomuodon - kuin ominaisuuksien mallina.

Tämä siis silkkaa pohdintaa/haaveilua tähän mennessä, mutta tiedä siitä mitä tulevaisuudessa vastaan iskee.
Kuva Cadillac-mallista:
http://images.music123.com/products/thu ... 226628.jpg
Asamael
Hiippari
Hiippari

Post by Asamael »

Onko mitään hienompaa kuin innostua jostain riffistä, ja sitten jauhaa sitä pari tuntia kitaralla. Mötley Crüen Kickstart My Heartin kertsissä on ehkä maailman paras rockriffi. 8)
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

darealjyra wrote: Tuossa pari kuukautta sitten tehtiin bändin kitaristin ja basistin kanssa sopimus, että jokainen soittaa bänditreenien lisäksi tahoillaan ihan puhtaita tekniikkaharjoituksia vähintään tunnin päivässä. Tämä on kyllä kehittänyt ihan helvetisti, vaikka siinä temmolla 60 asteikkoa jyystäessä ajattelee että ei tästä helvetti tule mitään, ei tällainen voi kehittää
Pitääpä itse rueta myös tekemään noin, jos aika riittää. :wink:

Asamael wrote:Onko mitään hienompaa kuin innostua jostain riffistä, ja sitten jauhaa sitä pari tuntia kitaralla. Mötley Crüen Kickstart My Heartin kertsissä on ehkä maailman paras rockriffi. 8)
Ei musta. Ei musta. Ei. :lol: Dr. Feelgood on sooloineen kaikkineen niin mieletön paketti, ettei mitään rajaa. Biisi siis.
iiron maiden
Kisälli
Kisälli

Post by iiron maiden »

Räbsä wrote:Tuntuu nykyään että pakko joka päivä soitella se tunteroinen tai pari, mutta uusia biisejä ei jaksa/oikein oikein opetella..
Samaa ongelmaa kärsittiin täälläkin päin siinä ennen ja jälkeen joulun. Kitaraa tuli kauheasti soitella, mutta kehitys oli pysähtynyt täysin. Samat rutiini biisit aina vaan uudestaan. Toki niiden osaaminen sitten kehittyi, mutta ei huomattavia eroja. Kaikki on kuitenkin nyt muuttunut, kun alkoivat osa Maidenin biiseistä avautua aivan uudella tavalla ja pakottamalla tuli jälleen opittua lisää. Nyt kun tunneillakin ruvennut käymään ei ole enään ongelmaa uuden oppimisen puutteesta 8)
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

^Mulla oli kans ihan sama juttu, mutta sitten kun alkoi kitaraläksyksi putoilla vaan entistä vaikeampia veisuja, se antoi uutta motivaatiota soittamiseen. Nykyään soittelen Maidenia, (vaikkakin vaikeaa löytää uusia kun todella paljon biisejä on jo plakkarissa) Metallicaa, Megadethiä, (olen löytänyt tämän bändin ihan uudestaan!) satunnaisesti Gunnareita ja muita bändejä. Tuossa eilen puolenyön maissa väänsin itselleni asteikko/piccaus GP:n, jota alan sitten tästä päivästä lähtien hioa joka helvetin päivä. :wink:

EDIT: Minkäs paksuisilla plekuilla soitto kulkee?
GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

GODOFTHUNDER wrote:Itellä tällä hetkellä spider 2 120 watt hajalla.. Tai ku särö päällä soittaa nii yhtäkkiä alkaa kuulumaan semmonen ihmeellinen rätinä ja sitten saattaa vaihtaa särönkin samalla. Kellään muulla ilmenny samanlaista ongelmaa? Kyseessä kuitenkin vain n.9kk vanha vahvistin. Mikähän lienee vikana?

Onpa jännä nimittäin tuossa lauantaina, kun soittelin koulun line 6: lla, siinäkin oli sama vika.. Rätinää ei siinä ollut, mutta n. minuutin soiton jälkeen vahvistin vähensi volumet itsestään puoleen. (jonka myös oma vahvistimeni tekee) Tästä opin ainakin sen, etten line 6:ta enään koskaan osta..Voisi lähettää Thomannille huoltoon tuon oman..

^ Jazz 3 on ainoa oikea! Parempaa saa hakea ja kaukaa!
Maiden todistettu:
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

GODOFTHUNDER wrote:
^ Jazz 3 on ainoa oikea! Parempaa saa hakea ja kaukaa!
Omiin tassuihin auttamattomasti aivan liian pieni, käytössä nykyisin Dunlopin 1.14mm tai 2mm Big Stubbyt.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Itsellä myös Jazz III käytössä, tuntunut tähän mennessä kokeilemistani plekuista parhaalta.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Mä itse käytän kahdenlaisia, mielummin tälläisiä, ja näitä myös. Noita Dunlopin 0.83 mieluiten, mutta just nyt oon hävittäny ne pari jotka mulla oli, pitäs varmaan käydä tuosta paikallisesta musiikkiliikkeestä nykäisemässä pari uutta messiin.
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

Jahas, plekuista. Itse olen käyttänyt viime kesästä lähtien ainoastaan dunlopin 2mm plektroja, ohuemmat vain eivät riitä soittotyyliini, antavat liikaa periksi. 2mm ei enää taivu nopeammassakaan sahauksessa ja mielestäni tatsi pysyy helposti parhaana mahdollisena.
Post Reply