Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Stratocaster wrote:Tarttisin tässä nyt vähän elämänohjeita enemmän death metal-puolelle suuntautuneilta kitaraihmisiltä. Lappis, joku muu?
Viimeistään Cannibal Corpse livetilanteessa käynnisti halun ruveta todella perehtymään DM-hommiin, ja kitarapuolella myös paljon diggailun ja kuuntelun ohella. Olen selaillut paljon tässä juuri CC:n tabeja, ja kappaleet ovat 95% liian vaikeita soittaa minulle. Mä olen soittanut 7 vuotta ja olen silti ihan perseestä. :lol: Jotain meni vikaan, haha!

Miten saisi homman sujumaan?
Kannattaa tehä lämmittelyharjotuksia jonkun verran, jos meinaat oikein kunnon sahauksen alottaa. Elikä kuolettamalla vaan sellasta edestakasta ranneliikettä ja sitten nopeutetaan kokoajan.

Paras tapa oppia soittaa DM:ää on ainakin itselläni ollut tutustua perinteisiin DM-riffeihin ja soittotyyleihin kuuntelemalla ja katsastelemalla. Sen jälkeen olen vaan itse kokeillut samoja juttuja, mutta vaikkapa muusta sävellajista tai tehnyt niihin muita muutoksia.

Riippuu tietenkin minkälaista dödistä haet. Itse soittelen Morbid Angel ja Autopsy- tyylistä.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Samaan suuntaan olen menossa, tukevoitettuna vielä muutamalla Corpse-pätkällä, Deicidella ja tottakai Deathilla. Tulinpas huomanneeksi tuossa, että Cannibalin riffittelytyyli eroaa aika lailla esim. Deathin kuvioista. Vasen käsi alkaa olla jo kipeä iltaisin kun päivällä treenailee koukeroisia riffejä. :)
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

Purkkiliha wrote:Elikä kuolettamalla vaan sellasta edestakasta ranneliikettä ja sitten nopeutetaan kokoajan
Sama suomeksi = runkkaa enemmän. :mrgreen:

Image Ok, menen nurkkaan häpeämään.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

poolrules wrote:
Purkkiliha wrote:Elikä kuolettamalla vaan sellasta edestakasta ranneliikettä ja sitten nopeutetaan kokoajan

^Kiitos poolrules, pelastit synkän tunnelmani :lol: :lol:
You're shit and you know you are
*pulkkinen*
Kisälli
Kisälli

Post by *pulkkinen* »

Nyt on aikalailla tuo seuraava kitara löydetty, kävin tänään Mikkelissä musiikkiliikkeessä pällistelemässä ja myyjä tarjosi hyppysiin tämän moista kitaraa: Washburn Dime 333
Netistä oon koittanut tietoa pomia, mutta ei ole hirveästi vastaan mitään maailmaa mullistavaa osunut, joten jos jollain on jonkinlaista tietoa, tai joku nettisivu missä olisi arvostelu kysesisestä kitarasta tai ihan mitä vaan ni ottaisin mielelläni tietoa vastaan.

Hintaa kitaralla oli 800€ mutta aika mahtavan tarjouksen teki myyjä, 500€ hujakoille hinta menisi kun veisin vanhan kitaran vaihdossa.
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Fender wrote:
poolrules wrote:

^Kiitos poolrules, pelastit synkän tunnelmani :lol: :lol:
Kyllä toi kuvaus kieltämättä kuulosti siltä :lol: :lol:
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

*pulkkinen* wrote:Nyt on aikalailla tuo seuraava kitara löydetty, kävin tänään Mikkelissä musiikkiliikkeessä pällistelemässä ja myyjä tarjosi hyppysiin tämän moista kitaraa: Washburn Dime 333
Netistä oon koittanut tietoa pomia, mutta ei ole hirveästi vastaan mitään maailmaa mullistavaa osunut, joten jos jollain on jonkinlaista tietoa, tai joku nettisivu missä olisi arvostelu kysesisestä kitarasta tai ihan mitä vaan ni ottaisin mielelläni tietoa vastaan.

Hintaa kitaralla oli 800€ mutta aika mahtavan tarjouksen teki myyjä, 500€ hujakoille hinta menisi kun veisin vanhan kitaran vaihdossa.
http://reviews.harmony-central.com/revi ... e+333/10/1

Itse en välttämättä laittaisi rahojani tuohon, mutta miltä se tuntuu soittaa jne en osaa sanoa :)
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
*pulkkinen*
Kisälli
Kisälli

Post by *pulkkinen* »

No hyvinhän tuo tuntui käteen istuvan, mutta tuolla saundi puolta näytetään haukkuvan, eli jos ensi kerralla varaisi sitten vähän enemmän aikaa tuolla liikkeessä käyntiin, ja löisi pelin tulille ihan vahvistimen kautta.
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

http://www.thomann.de/fi/dean_guitars_ml79f_cbk.htm

Siinä sulle käsittääkseni sama kitara kuin millä Dime aikoinaan aloittelia, paitsi että maalautti ne salamat päälle ja laitatti Floydin jälkiasennuksena. Toi on periaatteessa ihan sama kuin tuo Washburni, mutta itse olisin tuon Deanin kannalla jos tuollaista mallia kattelet. Okei, parempi ostaa testattu dildo, kuin sikää säkissä (eli testata ja ostaa, kun pelkästään kuolata ruudulta ja tilaa) . Noi mikit tuossa Deanissä ei kyllä päätä varmastikkaan huimaa, mutta siihen hyvät Dimarziot päälle niin avot \m/

http://reviews.harmony-central.com/revi ... L79+F/10/1
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

Auttakaa nyt tietämätöntä. Onko Rolandin Cube 15X:ssä mahdollisuutta vaihtaa kanavia jalkakytkimellä? Rolandin sivuilla lukee, että on, mutta missään kuvassa en ole kyseiselle vipstaakille sopivaa liitoskohtaa nähnyt :?. Ainakaan siellä, missä se muissa malleissa on. Vai onko 20X pienin kuutio, jossa jalkakytkin on mahdollinen.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Jos sivuilla näin lukee, tiedon pitäisi olla kyllä paikkaansapitävä. Minulla itselläni on Cube60, ja siinä kanavanvaihtopedaalin piuha lätkäistään vahvistimen taakse.
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^Epäilinkin hieman, että se olisi piilotettu sinne takapaneeliin, mutta kun 20X:ssä ja 30X:ssä kolo oli muiden hilavitkutinten kanssa värkin päällä, niin alkoi epäilys kalvamaan. Eipä tuo 15X:n hintakaan Thomanissa (99€) mikään päätä huimaava ole, kun ottaa huomioon, että Micro Cube, jolla nyt levitän tuhojani, maksaa Musamaailmassa 125€ :lol:.

Sitten vielä lisää utelua. Ei oikein tämä LTD:n M-400:ni EMG 81:n (onpas hankalat omistusliitteet :)) cleani soundi oikein korvaa hivele. Olikos se EMG 60, jolla saa paremmat plinkkiplonkittelut? Eikös James Hetfieldilläkin ole mikkeinä yhdistelmä 60/81? Kuten huomaatte, vaikka kolmatta vuotta soittelen, en tiedä kitaroista yhtään mitään :lol:.
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Mä kun aina luulin että Hetfieldillä on kitaroissaan tallassa 81 ja kaulassa 85, mutta google paljasti loputulokseksi että kaulassa on 60.

ESP:n sivuiltakin löytyi sama vastaus; 60 kaulassa.
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Ja sitten vielä että 81:n ja 60:n suurimmat erot ovat tietenkin, että 60 on pienemmän tehon omaava ja tummasaundisempi. Saattaisihan yksi hyvä ehdokas olla myös 89, joka on sama kuin 85, mutta puolitusmahdollisuudella.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Eternium
Peräruiske
Peräruiske

Post by Eternium »

Ite oon soittanu kitaraa 2 vuotta. Käyn tunneilla, mutta kyllä suurin osa siitä, mitä osaan, on menny aika kotiopiskelun piikkiin. En kyllä tosiaankaan voi itteäni hyväksi sanoa, kun Fade to blackin laukkakaan ei oikeen onnistu, saatana. Yleisesti soittelen Maidenia, mutta enimmäkseen teen omia kappaleita.

Välineistönä Jackson Randy Rhoads, joku halppiskirves, miutta miunlaiselle antikitarasankarille se käy ihan hyvin. Omistan myöskin Williams-merkkisen sähkiksen, jolla soitan aika harvoin. Ostin siihen nii paksut kielet, ettei oikeen soitto onnistu, enkä uusiakaan oo jaksanu ostaa. Vahvarina joku Williamsin laatikko, mutta oon aatellu rippirahoilla ostaa jonkun Marshallin. Bändin kaa reenatessa käytän kämpän Marshallia. Pedaalina Ibanezin Classic metal, jolla saa aika perkeleen painavan soundin. Oon aatellu Thomannilta hankkia sellasen Dimebag Darrell Crybaby-pedaalin, kassellaan.

Iski karsee himo Thomannilla skeboja kattoessa ostaa Deanin Dimebag Darrell signature-kitara. Mut sellasen ostan vasta, kun osaan soittaa kunnolla.
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

Nyt on pikkanen probleema. Kitara kaatui maahan "etupuoli" edellä ja satula ei pysy kohallaan. Vire saattaa heitellä pikkasen soiton aikana. Mitä teen? Vienkö näytettäväksi vai hoituuko himassa?
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

dragon94 wrote:Nyt on pikkanen probleema. Kitara kaatui maahan "etupuoli" edellä ja satula ei pysy kohallaan. Vire saattaa heitellä pikkasen soiton aikana. Mitä teen? Vienkö näytettäväksi vai hoituuko himassa?
Oletkos nyt ihan varma tämän termin kanssa? Ettet vain tallaa tarkoita? Kannattaa tsekata tallaa paikallaan pitävät jouset kitaran sisästä, sinne pääsee kitaran takaa avaamalla muutaman ruuvin. Voi olla myös, että siellä on jokin osa lohennut, mutta en kyllä tarkkaan osaa sanoa. Jos ei omaa kokemusta ole yhtään, kannattaa käyttää kitara jossain korjaajalla ja katsoa itse tarkkaan vierestä ja yrittää parhaansa mukaan oppia siitä jotain. Kitaran huolto tulee nimittäin useamminkin eteen, jos vähänkään isompaa harrastusta siitä meinaat hankkia. Kannattaa myös selailla muusikoiden.netiä, josko siellä oisi samanlaista ongelmaa ollut.
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

darealjyra wrote:
dragon94 wrote:Nyt on pikkanen probleema. Kitara kaatui maahan "etupuoli" edellä ja satula ei pysy kohallaan. Vire saattaa heitellä pikkasen soiton aikana. Mitä teen? Vienkö näytettäväksi vai hoituuko himassa?
Oletkos nyt ihan varma tämän termin kanssa? Ettet vain tallaa tarkoita? Kannattaa tsekata tallaa paikallaan pitävät jouset kitaran sisästä, sinne pääsee kitaran takaa avaamalla muutaman ruuvin. Voi olla myös, että siellä on jokin osa lohennut, mutta en kyllä tarkkaan osaa sanoa. Jos ei omaa kokemusta ole yhtään, kannattaa käyttää kitara jossain korjaajalla ja katsoa itse tarkkaan vierestä ja yrittää parhaansa mukaan oppia siitä jotain. Kitaran huolto tulee nimittäin useamminkin eteen, jos vähänkään isompaa harrastusta siitä meinaat hankkia. Kannattaa myös selailla muusikoiden.netiä, josko siellä oisi samanlaista ongelmaa ollut.
Ei, ihan satula on kyseessä. Selitys meni ehkä väärin, mutta satula siis ei pysy paikallaan ja jos soitan, satula saattaa alkaa liikkua ja kitara menee epävireeseen.
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

dragon94 wrote:Ei, ihan satula on kyseessä. Selitys meni ehkä väärin, mutta satula siis ei pysy paikallaan ja jos soitan, satula saattaa alkaa liikkua ja kitara menee epävireeseen.
Käsittääkseni se on ihan liimalla kiinni? Liekö liimaus pettänyt? Jos kyseessä on kalliimpikin kitara, kannattanee ainakin käydä kysymässä esim. musaliikkeestä että mitähän tässä kannattas tehdä. En ole satulan irtoamisen kanssa ollut itse koskaan tekemisissä, joten en kyllä varmaksi osaa sanoa. Kukas täällä oli se tyyppi joka tiesi kaiken kitaroista? :lol:
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

darealjyra wrote:
dragon94 wrote:Ei, ihan satula on kyseessä. Selitys meni ehkä väärin, mutta satula siis ei pysy paikallaan ja jos soitan, satula saattaa alkaa liikkua ja kitara menee epävireeseen.
Käsittääkseni se on ihan liimalla kiinni? Liekö liimaus pettänyt? Jos kyseessä on kalliimpikin kitara, kannattanee ainakin käydä kysymässä esim. musaliikkeestä että mitähän tässä kannattas tehdä. En ole satulan irtoamisen kanssa ollut itse koskaan tekemisissä, joten en kyllä varmaksi osaa sanoa. Kukas täällä oli se tyyppi joka tiesi kaiken kitaroista? :lol:
Surkea Yamaha on tässä puolisentoista vuotta palvellut, liima varmaan pettänyt, uskoisin.
AttE
Paholainen
Paholainen

Post by AttE »

Mitäs mieltä olette tällaisesta Harley-bentonista:

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_ga212r.htm

Vahvistimen tarvitsisin bändikämppä käyttöön. Halpa hinta houkuttelee mutta onko kyseistä vahvistinta järkeä ostaa. Tarvitsen siis mielipiteitä harley-bentonin vahvistimista...
Iron Maiden 18.7.2008
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

AttE wrote:Mitäs mieltä olette tällaisesta Harley-bentonista:

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_ga212r.htm

Vahvistimen tarvitsisin bändikämppä käyttöön. Halpa hinta houkuttelee mutta onko kyseistä vahvistinta järkeä ostaa. Tarvitsen siis mielipiteitä harley-bentonin vahvistimista...
No eihän nuita Harley Bentoneita pidetä oikein missään muodossa laadukkaina, mutta omakohtaista kokemusta ei ole niin en voi tarkemmin sanoa.

Noin 200€ budjetilla kyllä saattaisi olla hyvä Marshallin Valvestate 8xxx sarjan värkki. Sarja on Valvestateista ensimmäistä ja parasta sarjaa, mielestäni.
Särö suhteellisen harvaa ja sopii juuri lähestulkoon hevipuolella kasariin ja ainakin omassa käytössä lähes mihin vain.
Cleaneja monet pitävät yksiulotteisina ja kolkkoina, mutta itse niistäkin suhteellisen hyvin saanut irti pitkällä säätämisellä ja pienellä kaiulla.

OMastani kyllä jouduin tuossa viime vuoden lopulla vaihtamaan kajarin kun alkuperäinen Celestionin GT75h(?) tuli tiensä päähän ja oli jo melko pahasti löystynyt ja pärisi pahoin dempatessa kovemmilla säröillä. Tuli laitettua Eminencen The Tonker tilalle ja hyvin pelittää taas.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
AttE
Paholainen
Paholainen

Post by AttE »

Niimpä. Aika yleinen käsitys kuitenkin on että nuo bentonit eivät ole kovin lladukkaita mutta olisi hauska kuulla jonkun mielipide joka bentonin vahvistimen omistaa.
Iron Maiden 18.7.2008
GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

AttE wrote:Niimpä. Aika yleinen käsitys kuitenkin on että nuo bentonit eivät ole kovin lladukkaita mutta olisi hauska kuulla jonkun mielipide joka bentonin vahvistimen omistaa.

Täältä löytyy bentonin 20 wattinen vahvari( http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hb20g.htm ).. Soittelin sillä noin 3 kuukautta, kunnes hankin kaveriksi vamp2 efektipedaalin, kun se benttonin särö oli yksinkertaisesti vain NIIIN KAMALA! Joten jos rahaa vaan löytyy laadukkaampaa niin ehdottomasti kannattaa laittaa vaikka line 6! Itellä ollu elokuusta asti spider 2 (120watt) ja erittäin toimiva peli. Ottaen huomioon, että hintaa ei ollut kuin 350e. Kannattaa siis harkita kahdesti ennen kuin harley benttonin vahvistimen tilaa!
Maiden todistettu:
06.07.05 Hellsinki 14.11.06 Hellsinki
15.11.06 Hellsinki 20.06.07 Rooma
01.07.08 Pariisi 02.07.08 Pariisi
18.07.08 Hellsinki 19.07.08 Tampere
AttE
Paholainen
Paholainen

Post by AttE »

^Oke. Taidan laittaa levy-messuille ja metallican kiertuepaitaan tarkoitetut rahat säästöön kunnon vahvistinta varten...

Edit. Mistä ostit tuon spiderin??
Iron Maiden 18.7.2008
Post Reply