Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Stratocaster talla, ja stratokopio on kitara.
You're shit and you know you are
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Edward Mannerheim »

Heaven_Can_Wait wrote:En muista/tiedä, että miten ottaa kieli irti kepistä, laitaa kyllä osaan, mutten ottaa pois. :lol: :lol:

Antakaapa joku hyvä vinkki.
Tee se laittaminen päinvastaisessa järjestyksessä (kielen löystäminen, irrottaminen virityskoneistosta ja työntäminen läpi tallasta - sen jälkeen nakkaat vanhat kielet roskiin)! :lol:

Itse vaihdan normaalisti kielen kerrallaan, eli vanha pois ja uutta saman tien tilalle. Tällöin kaulan jännitteeseen ei tule suuria vaihteluja, jotka saattavat aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kaulan katkeamisen.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Edward Mannerheim wrote:
Heaven_Can_Wait wrote:En muista/tiedä, että miten ottaa kieli irti kepistä, laitaa kyllä osaan, mutten ottaa pois. :lol: :lol:

Antakaapa joku hyvä vinkki.
Tee se laittaminen päinvastaisessa järjestyksessä (kielen löystäminen, irrottaminen virityskoneistosta ja työntäminen läpi tallasta - sen jälkeen nakkaat vanhat kielet roskiin)! :lol:

Itse vaihdan normaalisti kielen kerrallaan, eli vanha pois ja uutta saman tien tilalle. Tällöin kaulan jännitteeseen ei tule suuria vaihteluja, jotka saattavat aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kaulan katkeamisen.
Näin ajattelin itsekin tehdä, ettei kaula kärsi. Kiitos teille, alankin sitten huomenna räveltää.
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Räbsä: Milläs oljyllä vetelet kaulaa ja paljon maksaa?
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Pentelesh wrote:Räbsä: Milläs oljyllä vetelet kaulaa ja paljon maksaa?
D'Andrea Lemon Oililla, hintaa tais olla semmone 5€. Purkissa on tavaraa 59ml ja on todella riittoisaa.
Ruusupuulle tuota pääosin käytetään, vaahteraa ei tarvitse öljytä, koska yleensä jonkinlainen lakka päällä. Eebenistä ei ole tietoa.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Olen vähän soutanut ja huopannut tuon kitaran hankkimisen kanssa, viimeisin mielipide on taas että viimeistään lakkiaisten jälkeen mahdollisilla lahjarahoilla ostaisin jonkin sortin hevikepin itselleni kun tuo akustinen ei ole makuuni, ei sitten yhtään.

http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhwk.htm

Luultavasti jotain tuollaista olisi tarkoitus yrittää hommailla, täällä sekä muusikoiden.netissä on ollut puhetta, että tuo olisi yksi mahdollisista aloittelijan kitaroista. Pitäisi tuollaista käydä jossain musaliikkeessä testaamassa käteen, jotain toista Ibanezia olen hieman kokeillut, mutta tuota kyseistä yksilöä ei silloin löytynyt hyllystä. Semmoista lähinnä oli mielessä, että jos soitinliikkeen ja tuon Thomannin hinnassa on selkeä ero kannattaako kitara tilata tuolta netin kautta, mikäli kyseistä mallia on jo testannut, vai onko kitaroissa niin paljon yksilöllisiä eroja, että netistä tilaamalla voi mennä täysin metsään?

Sitten vielä ihan mielenkiinnosta toista kysymystä putkeen. Tuo V-muotoilu on aina käynyt silmääni parhaiten, mutta olen kuullut paljon juttua, että näillä kitaroilla ei voi soittaa muotoilun vuoksi kuin seisaaltaan, ja tasapaino on aika heikko. Missään nimessä en alkuun olisi tuollaista ostamassa, mutta kertokaapa kokeneemmat muusikot, tekeekö noin muotoillulla soittimella yhtikäs mitään jos joskus myöhemmin mahdollisesti pitempään jatkuneen soittelun jälkeen haluaisi kitaraa vaihtaa? Ja jos tekee, niin löytyisiköhän vastaavalla muotoilulla hieman tasokkaampia malleja kuin tuo halpa Jackson.

http://www.thomann.de/fi/jackson_js30kv.htm
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Hanged man
Roudari
Roudari

Post by Hanged man »

^Kyllähän veellä on ihan mukava soittaa siten että alasakara on jalkojen välissä.
Ne jotka väittää toista eivät todennäkösesti ole veellä soittaneetkaan.

Tuo Ibanez on kyllä erittäin hyvä kitara aloittelijalle kiinteällä tallalla varustettuna.
Tuota ibanezia on kuulemma saanut levytukusta alle kolmensadan.

Itselläni käy pitkäaikainen haave toteen ensi huhtikuussa kun täytän pyöreät 30v.
Appivanhemmat lähtee käymään jenkeissä josta ovat luvanneet tuoda ihka aidon valkoisen ´67 Gibsonin flyingv:n.
Siinäpä sitä sitten on ihmettelemistä... :D
When the time is up you'll know
Not just one power runs the show
Meadow
Paholainen
Paholainen

Post by Meadow »

Onko Squier Affinity Stratocaster hyvä keppi aloittelijalle? Sellaista olen tässä miettinyt syntymäpäivälahjaksi parin kuukauden sisään.

Jos ei, onko muita edullisia mutta laadukkaita aloittelijalle soveltuvia kitaroita?
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Meadow wrote:Onko Squier Affinity Stratocaster hyvä keppi aloittelijalle? Sellaista olen tässä miettinyt syntymäpäivälahjaksi parin kuukauden sisään.

Jos ei, onko muita edullisia mutta laadukkaita aloittelijalle soveltuvia kitaroita?
Kyllä se strato on hyvä kepukka, itselläni moinen. Vaikkei suorannaisesti ehkä ole se "paras" hevitouhuihin yksikelaisten mikkiensä takia, ellei hanki fat versiota, jossa on kaksikelainen mikki (humbucker) tallassa.
Meadow
Paholainen
Paholainen

Post by Meadow »

No joo, heviähän sitä olisi tarkoitus ruveta soittelemaan. Onko Ibanez hyvä vaihtoehto tältä kantilta?
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Meadow wrote:No joo, heviähän sitä olisi tarkoitus ruveta soittelemaan. Onko Ibanez hyvä vaihtoehto tältä kantilta?
Riippuu mallista. Hyvä ja toimiva kepukka on ainakin RG321, hinta on se noin 300€.
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Räbsä wrote:
Meadow wrote:No joo, heviähän sitä olisi tarkoitus ruveta soittelemaan. Onko Ibanez hyvä vaihtoehto tältä kantilta?
Riippuu mallista. Hyvä ja toimiva kepukka on ainakin RG321, hinta on se noin 300€.
Eli juurikin tuo malli josta olen itsekin kysellyt pariin kertaan ja jonka Voimis muistaakseni omistaa. Tuossa linkkiä jos Meadow haluaa tsekkailla.

http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhwk.htm
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
*pulkkinen*
Kisälli
Kisälli

Post by *pulkkinen* »

Tuntuis itelläki että uutta keppiä tässä ois vailla, on tullu nyt melkei 2 vuotta soiteltua tolla esp:n halpis kitaralla ja ois lähiakoina hieman paremman kitaran osto edessä.

Tarkotushan ei oo mitään ammattilaisvehkeitä olla hankkimassa, jotain 400-500€ sais olla hintaa. Deaneja on tässä nyt tullut kateltua, mutta itselläni ei ole minkäänlaista soittkokemusta kyseisestä merkistä ja löytyisköhän tolla hintavarauksella mitään päteviä kitaroita kyseiseltä valmistajalta?.

Ihan perstuntumalta ja vähän ulkonäön perusteleella oon nyt parit kitarat tuolta netistä ehtiny mitäs porukka ois näistä mieltä?
1: http://www.musik-produktiv.de/shop2/sho ... 29075/sid/
2: http://www.thomann.de/fi/dean_guitars_v ... optail.htm
Aika unelmahan ois tää mut noi kaks ekaa ois realistisempia:
http://www.thomann.de/fi/dean_guitars_v_black_gold.htm
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

*pulkkinen* wrote:Tuntuis itelläki että uutta keppiä tässä ois vailla, on tullu nyt melkei 2 vuotta soiteltua tolla esp:n halpis kitaralla ja ois lähiakoina hieman paremman kitaran osto edessä.

Tarkotushan ei oo mitään ammattilaisvehkeitä olla hankkimassa, jotain 400-500€ sais olla hintaa. Deaneja on tässä nyt tullut kateltua, mutta itselläni ei ole minkäänlaista soittkokemusta kyseisestä merkistä ja löytyisköhän tolla hintavarauksella mitään päteviä kitaroita kyseiseltä valmistajalta?.

Ihan perstuntumalta ja vähän ulkonäön perusteleella oon nyt parit kitarat tuolta netistä ehtiny mitäs porukka ois näistä mieltä?
Hyviä kepukoita nuo Deanit ovat, mutta en ehkä hankkisi tuota floikallista ML:ää, koska luultavasti jotain halppiskamaa tuo floikka on.
Saattas myös olla hyvä valinta ettiä käytettyä Ibanezin RG5XX sarjasta ylöspäin. Hinta yleensä tuota 500€ luokkaa ja hyvä floikka kiinni.
Melko tiuhaan nuita näkyy liikkuvan, ainakin Muusikoiden.netin torilla. Siellä kait on vieläkin se metallinsininen RG550 vaahteraotelaudalla ja tallassa DiMarzio Breed.
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Räbsä wrote:
*pulkkinen* wrote:Tuntuis itelläki että uutta keppiä tässä ois vailla, on tullu nyt melkei 2 vuotta soiteltua tolla esp:n halpis kitaralla ja ois lähiakoina hieman paremman kitaran osto edessä.

Hyviä kepukoita nuo Deanit ovat, mutta en ehkä hankkisi tuota floikallista ML:ää, koska luultavasti jotain halppiskamaa tuo floikka on.
Saattas myös olla hyvä valinta ettiä käytettyä Ibanezin RG5XX sarjasta ylöspäin. Hinta yleensä tuota 500€ luokkaa ja hyvä floikka kiinni.
Melko tiuhaan nuita näkyy liikkuvan, ainakin Muusikoiden.netin torilla. Siellä kait on vieläkin se metallinsininen RG550 vaahteraotelaudalla ja tallassa DiMarzio Breed.
Totanoinnii.

a) Räbsän kanssa samaa mieltä, tota ML:ää jos valkkaa niin kannattaa varautua kahteen asiaan; Se on pulttikaulainen sekä siinä on Flydin lisenssitalla. Ei lisenssitallassa sinänsä mitään vikaa ole, ne on vaa berceest.

Toi 79 v-sarjan stoptaili on jo paljon parempi vaihtoehto (huom, en tykkää itse floydistä) vaikka onkin setneck-rakenteinen.

Jos tuolla budjetilla (eli 400-500 euroa) lähtisin itse katselemaan Deanejä, niin vaihtoehtoina joko toi 79 V tai sitten Vendetta 3.0 tai Vendetta 4.0 malleja, jotka on neck-thru-malleja jostain kauko hindista (lue aasinamaat, tod näk korea). Vendetta 3.0 arvostelu. ja Vendetta 4.0 arvostelu. Tässä vielä 79 V:stä pari sanaa. Tossa 79 V:ssä on sitten skaala 24,5 kun taas noissa vendetoissa on 25,5 skaala, eli nauhaväli pidempi.

Tässä kaikille hyvä linkki, minne tavalliset soittajat saavat laittaa arvostelujaan kitaroista, edelliset arvostelut siis täältä. http://reviews.harmony-central.com/revi ... nufacturer
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

Tuli vastaan tänään mukava yllätys, kun velipojan läppäriä "käpelöin." Garage Bandin uumenista löytyi nimittäin viritysmittari, joka ainakin itselle oli täysin uusi tuttavuus, näin tietokoneen perusominaisuuksia puntaroidessa.
Pianolla on tullut tähän asti viriteltyä, ja tulee varmasti jatkossakin, mutta kulkeehan mittari siinä rinnalla oikein mukavasti.:)

GARAGEBAND
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
AttE
Paholainen
Paholainen

Post by AttE »

Olli the Wicker man wrote:Tuli vastaan tänään mukava yllätys, kun velipojan läppäriä "käpelöin." Garage Bandin uumenista löytyi nimittäin viritysmittari, joka ainakin itselle oli täysin uusi tuttavuus, näin tietokoneen perusominaisuuksia puntaroidessa.
Pianolla on tullut tähän asti viriteltyä, ja tulee varmasti jatkossakin, mutta kulkeehan mittari siinä rinnalla oikein mukavasti.:)

GARAGEBAND
Mä olen aina käyttänyt tietokoneessa olevaa viritysmittaria. Headsetin mikki vaan akustisen sisään tai kaijjuttimen eteen ja virittämään. Aika hyvään vireeseen saa ainakin omasta mielestäni.

Edit: http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2004/08/viritys/ tosta voi ladata ilmaisen virittimen koneelle.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Mä viritän nykyään niin, että otan yhen äänen, ja sitten korvalta loput. Sanokaapa viisaat, onko hyvä vai paska keppi:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=142313

http://www.thomann.de/fi/epiphone_gothi ... studio.htm
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Ny tuli viimein tehtyä tuohon uusimpaan (floikallinen Kramer) täyshuolto. 2½ tuntia koko hommaan meni aikaa, kun tuli floikka purettua aivan palasiksi ja öljyttyä koko helahoito. Sitten takas kasaan ja ärsyttävä säätäminen ja kielten viritys.
Oli se hiukkasen työläämpää kuin ajattelin, samalla tuli tarkastettua tuo tallammikki, mitä olin joksikin DiMarzion SD:ksi luullut. Hieman yllättäen paljastuikin ihan Schallerin mikiksi, eli alkuperäinen on kun muutenkin skitan kaikki raudan Schallerin tuotteita.
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

Nyt olis hankinnassa toka kitara ja sitä vaan ihan mielenkiinnolla kysyisin, kun tuollaista Tokain SG:tä on ollut kyllä harkinnassa, mutta että onko neitolaisilla mitään kokemusta?
Toki saa ehdottaa kun enhän mä noista nyt kauheammin tiedä ja harva nyt sikaa säkissä ostaa. Kattohinta siinä 400 € paikkeilla ja kotikäyttöön. Alustavasti vaan kysäsin kun saan sen kuitenkin vasta siinä kutosen päätyttyä. Odottavan aika on pitkä.

E: Aloittelija olen, vaikka jo 1,5 vuotta soittanut. Ei ole ollut vaan mielenkiintoa ekana vuonna, mutta kun on alkanut tulla vähän hevimpää juttua tässä syyslukukaudella niin on alkanut tämäkin juttu kiinnostaa. Käyn siis kitaratunneilla.
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

^Oletko tähän mennessä tottunut soittamaan millaisilla kauloilla? SG:ssä kun kaula ei ole siitä ohuimmasta päästä että saattaa tuntua tuollainen halko hieman eriskummalliselta käteen. Tokihan tuohon tottuu ajan kanssa. Kaikki SG:t mitä olen testannut on ollut melkolailla erilaisia, Tokaita en ole soittanut mutta muutamat Epiphonet on tuntuneet melko vaikeasoittoisilta, tiedän kuitenkin että Tokai on usein Eparia laadukkaampi. Mutta muista testata kunnolla kitara ennenkuin ostat.
Half Lives... Eat But Never Kill
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

Yrms_ wrote:^Oletko tähän mennessä tottunut soittamaan millaisilla kauloilla? SG:ssä kun kaula ei ole siitä ohuimmasta päästä että saattaa tuntua tuollainen halko hieman eriskummalliselta käteen. Tokihan tuohon tottuu ajan kanssa. Kaikki SG:t mitä olen testannut on ollut melkolailla erilaisia, Tokaita en ole soittanut mutta muutamat Epiphonet on tuntuneet melko vaikeasoittoisilta, tiedän kuitenkin että Tokai on usein Eparia laadukkaampi. Mutta muista testata kunnolla kitara ennenkuin ostat.
Kiitoksia vaan. Itellä on http://f-musiikki.fi/wwwsiirto/kuvat/erg121u.jpg tuollainen skitta. Kuulostaako kitara tietynlaiselta vai onko sitten ihan tuosta vahvarista kiinni?
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

^Sg? Mun muistikuvan mukaan siinä on melko tumma ja paksu soundi, kai :D Mutta vahvarista säätämällä sitä saa kirkkaammaksi tietenkin jos mieli tekee.
Half Lives... Eat But Never Kill
dragon94
Hang-Around
Hang-Around

Post by dragon94 »

Yrms_ wrote:^Sg? Mun muistikuvan mukaan siinä on melko tumma ja paksu soundi, kai :D Mutta vahvarista säätämällä sitä saa kirkkaammaksi tietenkin jos mieli tekee.
Tack.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Tämä topiski eli hetken ja sitten taas kuoli. Onko Harley Benton huono kitarakopiomerkki, ja kannattaako sellaista keppiä hankkia, jos ei ole ihan aloittelija enää?
Post Reply