Kyllä varmaan onnistuu, mutta kannattaako muutaman ruuvin kääntämisestä maksaa muutamaa kymppiä? Vähän oma-aloitteisuutta ja järjen käyttämistä. Tosin liikkeessä ne laittaa kitaran ihan joka puolelta kuntoon ym.Speedy wrote: Voikohan ton tehdä jossain liikkeessä?Ja paljonkohan se maksaisi?
Instrumentin soitto ja treenaaminen
Moderator: The Killer Krew
-
- Sateentekijä
Niinhän me kaikkiIronDude wrote:Äläs ny, olenhan minä täällä.darealjyra wrote: Sitä kannattanee kysyä liikkeestä itsestään, eikä meiltä wannabe-muusikoilta

Mutta kannattaisin, että käy ensimmäiseksi siellä liikkeessä säädättämässä ja katsoo itse vierestä ja oppii. Jos ei omaa tuttua joka tämän osaisi tehdä ja opettaa. Halvemmaksi se tulee kuin uuden kitaran osto.
Jos nyt ensin otat vaikka selvää siitä, mistä moinen särinä johtuu. Eli siihen kaularautaan ei kannata koskea, jos et ole täysin varma siitä, että vika tosiaan löytyy kaulasta. Kuulostaisi ainakin alkuun siltä, että kielet ovat vain liian matalalla.Speedy wrote:Edit: Niin ja mulla kanssa noi kielet särisee inhottavasti.Mistäköhän moinen voisi johtua?
Tässä definitiivinen opas kitaran säätöihin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts ... 15&t=28886
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."
Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Noniin, eli nyt ollaan siinä vaiheessa mun soittoharrastuksen aloittamisessa, että itse basso on miltei jo itsellä. Jos se Squierin basso, minkä tilasin tuntuu Siltä Oikealta, niin kiltti kauppias pistää säädöt kuntoon ja sitten voin viedä rakkaan kotiin.
Ensimmäistä kertaa oli basso kädessä lauantaina, kun kävin testailemassa ja kyllä se Fenderin Presarin kaula tuntui mukavalta ja napakalta käteen, vaikka mulla aika pieni käsi onkin. Ibanezin sellaista mallia testailin myös, mikä oli kevyempi, lyhyempi skaalainen (ainakin muistelisin) ja ohut kaula, mutta jotenkin se ei vaan tuntunut omalta. Mää olen todella vahvasti tunneihminen ja mulla pitää olla siihen soittimeen sitten fiilistä myös mukana, ettei pelkällä järjellä ajateltua ostosta.
Tämmönen se mun tilaama on:
Squier P-Bass Standard Series Special
Tilasi muutaman eri yksilön tosin, eli jos joku toisen värinen, kun mun tilaama on parempi yksilönä, niin ei tietenkään sillä värillä väliä. Mutta tässä se väri, minkä tilasin (kuvassa tosin Special V):
Antique Burst
Tälläistä vahvistinta testailin. En noista tajua, mutta kuulosti todella hyvältä mun korvaan. Todella, todella hyvältä, joten luotan tuohon valintaan.
Roland Cube 30
Budjetti menee vähän yli, mutta en jaksa siitä stressata nyt. Vahvistinta en pysty ostamaan vielä, joten se pääsee kotiin vasta seuraavasta palkasta (toivottavasti
).
Ensimmäistä kertaa oli basso kädessä lauantaina, kun kävin testailemassa ja kyllä se Fenderin Presarin kaula tuntui mukavalta ja napakalta käteen, vaikka mulla aika pieni käsi onkin. Ibanezin sellaista mallia testailin myös, mikä oli kevyempi, lyhyempi skaalainen (ainakin muistelisin) ja ohut kaula, mutta jotenkin se ei vaan tuntunut omalta. Mää olen todella vahvasti tunneihminen ja mulla pitää olla siihen soittimeen sitten fiilistä myös mukana, ettei pelkällä järjellä ajateltua ostosta.
Tämmönen se mun tilaama on:
Squier P-Bass Standard Series Special
Tilasi muutaman eri yksilön tosin, eli jos joku toisen värinen, kun mun tilaama on parempi yksilönä, niin ei tietenkään sillä värillä väliä. Mutta tässä se väri, minkä tilasin (kuvassa tosin Special V):
Antique Burst
Tälläistä vahvistinta testailin. En noista tajua, mutta kuulosti todella hyvältä mun korvaan. Todella, todella hyvältä, joten luotan tuohon valintaan.
Roland Cube 30
Budjetti menee vähän yli, mutta en jaksa siitä stressata nyt. Vahvistinta en pysty ostamaan vielä, joten se pääsee kotiin vasta seuraavasta palkasta (toivottavasti

Kiitos tuosta, kun osaisinkin! Kitaraopeni sanoi, että kannattais käyttää luuttu huollossa, oktaaviverkko ei oikein pidä. Sitäkö tuo kaularaudan kiristäminen meinaa? (Saa nauraa, olen noob, soittanut n. 8-9 kuukautta) Ja samainen maikka sanoi myös, että n. kaks kertaa vuodessa pitäis n. 50 e maksaa huollosta kitaralle, turhaa?IronDude wrote:Enpäs huollatakaan ikinää. Kielet vaihdan 3-4kk välein ja silloin laitan vähän öljyä otelautaan. Mikkien korkeutta ruuvailen vähän joka viikko. Muuten ei tartte tehä mitää ku soi tosi hyvin. Yks nauha pitäs kyllä viedä hiottavaksi, kun pikkusen särisee.Heaven_Can_Wait wrote:Munkin pitäis siihen lukko laittaa.
EDIT
Joo, tuli ihmeellinen tunne, kun olin tossa kaverilla ja sen stratokopiota siellä soittelin, ja huomasin että oon jumalauta parempi kun luulin!Mulla kait kielet on sen verran kauempana otelaudasta, että vähän vaikeempi soitella. However, kuinkas usei huollatatte kitaroitanne?
Jos sulla on kielet liian kaukana otelaudasta niin ihmees kiristä/anna jonkun muun kiristää kaularautaa. Muista sitä kiristäessä, että se kaula voi mennä pilalle liiallisesta säätämisestä. Käännä ENINTÄÄN 1/8 kierrosta kerralla. Muutoksen voi huomata vasta seuraavana päivänä. Seuraavaksi säädät tallasta kielet sopivalle korkeduelle.
EDIT: Tuossa suuressa kitarakirjassa on aika hyviä ohjeita huoltamiseen.
You're shit and you know you are
-
- Azazel
Niinpä, tätähän minäkin!Stratocaster wrote:^ Maikkasi on ihan metsässä. Ei kitaraa mitenkään tarvi huoltaa jos ei siinä mitään vikaa ole. Täytyy vaan itse pitää silmät ja korvat auki ja tarkastella sillointällöin perusjuttujen asianlaita. Oma kitarani on kohta 27 vuotta vanha, ja toimii hyvin. Tyylikkäästi vanhentunut poika siis.

You're shit and you know you are
-
- Azazel
No niin, nyt on ollut eilisestä asti kovassa rääkissä tuo Krameri ja hyvin pelittää.
Ainoastaan tuohon floikkaan pitäs se kampi jostain hommata ja vaikka joku tarra tuon isomman kolhun peitoksi.
Tarkemmin tarkasteltuani huomasin myös, että tallamikki on vissiin vaihtunut matkan varrella, saattaa olla joku DiMarzion.
Seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä pitää kurkata mikin alle. Humppari kyllä saundaa todella hyvälle, semmonen middlekäs, rouhea ja räyhäkäs mikki.
Ainoastaan tuohon floikkaan pitäs se kampi jostain hommata ja vaikka joku tarra tuon isomman kolhun peitoksi.
Tarkemmin tarkasteltuani huomasin myös, että tallamikki on vissiin vaihtunut matkan varrella, saattaa olla joku DiMarzion.
Seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä pitää kurkata mikin alle. Humppari kyllä saundaa todella hyvälle, semmonen middlekäs, rouhea ja räyhäkäs mikki.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
-
- Hiippari
Eilen aloin sweep pickingiä harjoitella! Melko hankalaahan se on, mutta kyllä nyt jo pari yksinkertaista sweeppausta jo menee ihan hyvin.. Harvoin olen saanut mitään irti noista soiton opetus filmeistä, mutta nytpä sattui kohdalle hyvä video ja juuri tuosta sweeppauksesta.. Nimittäin tämä. Todella hyvin ja selkeästi opetettu! Ja eikun harjoittelemaan! 

Maiden todistettu:
06.07.05 Hellsinki 14.11.06 Hellsinki
15.11.06 Hellsinki 20.06.07 Rooma
01.07.08 Pariisi 02.07.08 Pariisi
18.07.08 Hellsinki 19.07.08 Tampere
-
- Rautaneito IRC Crew
^Ku pääset vähän eteenpäin noissa sweeppauksissa, niin sitten otat tästä mallia. Ennen pidin Karl Logania kovana kitaristina Manowarissa ja yleensäkkin, mutta nyt kun näki tuolla Manowarin uudella DVD:llä miten Shankle vetää "pienet" sweepit The Glory Of Achilleksen loppuun sekä Battle Hymssissä, niin pakko todeta; Logan on aloittelija!
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
-
- Lentäjä-Ässä
^ Omasta mielestäni Shanklen soitto Earthshakerilla oli taas aivan hirveätä, vaikka hän soittikin todella hyviä sooloja Triumph of Steelille. Mutta tuossa Earthshakerissa (itse konsertissa) soolot ovat pelkkää järjetöntä tilutusta ja skaalojen sahaamista.
Ross the Boss on edelleen äijä.
EDIT: Hupsista, meni vähän offtopicin puolelle nyt... no, kai tuokin jotenkin kitaransoiton treenaamiseen liittyy.
Ross the Boss on edelleen äijä.

EDIT: Hupsista, meni vähän offtopicin puolelle nyt... no, kai tuokin jotenkin kitaransoiton treenaamiseen liittyy.
-
- Hiippari
Tuossa swiippauksessa hankalinta minulle on tuo neljännen sormen käyttö.. En ole koskaan soittaessa neljättä sormea käyttänyt, joten aika oudolta tuntuu, mutta pitää lähteä hitaista kuvioista. Onneksi viulua olen muinoin soitttanut 8 vuotta ja siellä tuota neljättä sormea on käytetty, joten ei ihan nollista lähetä!
Maiden todistettu:
Joululahjaksi pamahti uusi Laney:n vahvari( http://www.levytukku.fi/www/tuotteet.ht ... uct_id=250 ). Hintaakin oli sen verran että muutamalla 100e piti pukkia avittaa. Todella mahtavat saundit, ja niitten siivittämänä on tullut soiteltua eilinen ilta ja tämä päivä. Puhtaat äänet ovat toimivat, ja murean Dödö äänenkin saa suht helposti ilman mitään ihmeenpiä peduja. Metal Master pedaali tulee varmaan maaliskuussa hommattua, mutta ilman sitäkin tämä on loisto peli. Eli vehkeen testailu ja soittolu jatkukoon. Ja ens kesätyö rahoilla http://www.levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=14 

Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
-
- Kisälli
Juu ittelläki olis joululahjarahoilla aikomus ostaa ihka ensimmäinen Marsu! http://www.zzounds.com/item--MSHMG30DFX
Tosta on ainaki joku kehunu että erittäin hyvä clean soundi.
Tosta on ainaki joku kehunu että erittäin hyvä clean soundi.
Tänään tuli hieman tutkisteltua tuota uutta ostosta tarkemmin.
Joitain seikkoja mitä osui silmiin oli, sarjanumeron puuttuminen (viilattu/poistettu!?), tallapalojen vaihto (luultavasti Thomannin hemmot olleet asialla?), elektroniikka uusittu (Thomann?) eli elektroniikkapuolella oli potikat vaihtuneet (huomasi jäljistä, ainakin poistettu ja putsattu jos ei muuta), treblebleed modi(?).
Joku päivä pitäisi suunnistaa hankkimaan aseöljyä, jotta saisi pahimmat moskat floikasta poistettua, lisäksi mettästää sopiva kampi tuohon.
Mutta nyt näin jokusen päivän testattua totean ainakin vielä hyväksi ja laadukkaaksi peliksi tuon Kramerin.
Joitain seikkoja mitä osui silmiin oli, sarjanumeron puuttuminen (viilattu/poistettu!?), tallapalojen vaihto (luultavasti Thomannin hemmot olleet asialla?), elektroniikka uusittu (Thomann?) eli elektroniikkapuolella oli potikat vaihtuneet (huomasi jäljistä, ainakin poistettu ja putsattu jos ei muuta), treblebleed modi(?).
Joku päivä pitäisi suunnistaa hankkimaan aseöljyä, jotta saisi pahimmat moskat floikasta poistettua, lisäksi mettästää sopiva kampi tuohon.
Mutta nyt näin jokusen päivän testattua totean ainakin vielä hyväksi ja laadukkaaksi peliksi tuon Kramerin.
-
- Rautaneito IRC Crew
Kaikissa koreassa/Japanissa sitä sarjanumeroa ei paineta näkyviin (tai ollenkaan), mutta seuraavan kerran kun otat kaulan irti kitarasta niin katoppas sen pulttipellin alle tai kaulan ja bodyn väliin 

Nurse Them Feed Them Kill Them
Kaulan kiinnityskohdan pellissä lukee ainakin Neptune, NJ USA.Pentelesh wrote:Kaikissa koreassa/Japanissa sitä sarjanumeroa ei paineta näkyviin (tai ollenkaan), mutta seuraavan kerran kun otat kaulan irti kitarasta niin katoppas sen pulttipellin alle tai kaulan ja bodyn väliin
Pittää seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä nykästä kaula irti ja ainakin yrittää katsella josko sitä sarjanumeroakin löytyisi jostain kolosta.
-
- Sateentekijä
No kyllä tuossa Kramerissa ihan pulttikaula on. Ja tiedän kyllä mitä teen.. ainakin välillä.Pentelesh wrote:Jos on pulttikaula niin ruuvit irti ja nosta tai veto. ei mitn ongelmaa. Mutta liimakaulaan ei kannata koskea, ellei todellakaan tiedä mitä tekee.

-
- Sateentekijä
^Mistä ja minkämallisen Kramerin ostit? Ilmeisesti aito vanha kasaripeli?
Ei mikään tällainen uusi Kramer?
Ei mikään tällainen uusi Kramer?