Instrumentin soitto ja treenaaminen
Moderator: The Killer Krew
^
Jos sen Guitar Pro ohjelman omistat, niin nyt kun rakas Mysongbook ohjelma on kiellossa, on (varmaan tiedätkin) http://www.ultimate-guitar.com/ hyvä paikka etsiä tabuja.
Ja biiseistä... no vanha kunnon Paranoid on erittäin kitara ystävällinen kappale (vaikka jos soitat sen aluksi ilman sooloa, ja sitten kun taitoa tulee niin senkin kanssa).
Jos sen Guitar Pro ohjelman omistat, niin nyt kun rakas Mysongbook ohjelma on kiellossa, on (varmaan tiedätkin) http://www.ultimate-guitar.com/ hyvä paikka etsiä tabuja.
Ja biiseistä... no vanha kunnon Paranoid on erittäin kitara ystävällinen kappale (vaikka jos soitat sen aluksi ilman sooloa, ja sitten kun taitoa tulee niin senkin kanssa).
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
-
- Rautaneito IRC Crew
Soittimisen aloittaminen ei ole koskaan helppoa, eikä ilman työtä saada aikaiseksi edes paskakärpästä. Perus skaalojen rällääminen auttaa sormi harjoittelussa jo erittäin paljon, samaten pull-offien ja hammer-onien harjoitteleminen jatkuvalla syötöllä. Jos tunnin rellestät kitaralla päivässä, niin kyllä sen vuoden päästä huomaat viimeistään, että Judas Priestin Breaking The Law sujuu kuin rasvattu.
Muita yksinkertaisia
Judas Priest / Metal Gods, Living After Midnight
Deicide / Once Upon the Cross (soitetaan kyllä Eb:stä, mutta sounot. Guitar Prolla saat säädettyä soittimien vireen E:hen jos haluat, sekä tätä biisiä ei kannata alkaa treenaa tremololla niinkuin alkeperäinen menee, vaan opetella soittamaan kaikki nuotit oikeassa paikassa)
Pantera / Cowboys From Hell (Etenkin alkuriffit ovat erittäin hyvää sormiharjoitusta)
Iron Maiden / Iron Maiden (etenkin alku "melo-riffi" on mukava nakkitreeni)
Joko muuten perussoinnut D-A-G-E-C ovat hallussa ja vaihto sujuu ihan leikitelleen?
Muita yksinkertaisia
Judas Priest / Metal Gods, Living After Midnight
Deicide / Once Upon the Cross (soitetaan kyllä Eb:stä, mutta sounot. Guitar Prolla saat säädettyä soittimien vireen E:hen jos haluat, sekä tätä biisiä ei kannata alkaa treenaa tremololla niinkuin alkeperäinen menee, vaan opetella soittamaan kaikki nuotit oikeassa paikassa)
Pantera / Cowboys From Hell (Etenkin alkuriffit ovat erittäin hyvää sormiharjoitusta)
Iron Maiden / Iron Maiden (etenkin alku "melo-riffi" on mukava nakkitreeni)
Joko muuten perussoinnut D-A-G-E-C ovat hallussa ja vaihto sujuu ihan leikitelleen?
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
-
- Manowarrior
-
- Sateentekijä
Kertokaapas kun kuitenkin tiedätte:
mikä Marsussa vikana, kun ääni aaltoilee normaalista äänettömään? Kesken soiton siis ääni saattaa yhtäkkiä hävitä ja palata jonkin ajan kuluttua takaisin. Kyseessä on 40W Marshallin Valvestate combo, n. 12 vuotta ollut käytössä. Laitteessa käsittääkseni putkietuaste, mitä sitten tarkoittaakaan.
Ja sitten suosituksia. Olen ajatellut vaihtaa Marsun hiukan pienempään laitteeseen, koska tuosta nykyisestä löytyy tehoja vähän turhankin paljon kerrostalossa soittamiseen. Mitä olen katsellut noita pikkucomboja, niin onhan se tekniikka hiukan kehittynyt 12 vuodessa.
Haussa siis kaksikanavainen n. 15W combo, jossa mielellään kuulokeliitäntä.
Mites tuo Line6 Spider II 15? Onko kenelläkään kokemuksia?
Tattista etukäteen!
mikä Marsussa vikana, kun ääni aaltoilee normaalista äänettömään? Kesken soiton siis ääni saattaa yhtäkkiä hävitä ja palata jonkin ajan kuluttua takaisin. Kyseessä on 40W Marshallin Valvestate combo, n. 12 vuotta ollut käytössä. Laitteessa käsittääkseni putkietuaste, mitä sitten tarkoittaakaan.

Ja sitten suosituksia. Olen ajatellut vaihtaa Marsun hiukan pienempään laitteeseen, koska tuosta nykyisestä löytyy tehoja vähän turhankin paljon kerrostalossa soittamiseen. Mitä olen katsellut noita pikkucomboja, niin onhan se tekniikka hiukan kehittynyt 12 vuodessa.

Haussa siis kaksikanavainen n. 15W combo, jossa mielellään kuulokeliitäntä.
Mites tuo Line6 Spider II 15? Onko kenelläkään kokemuksia?
Tattista etukäteen!
Oletko milloin viimeksi vaihtanut ne putket?Edward Mannerheim wrote:Kertokaapas kun kuitenkin tiedätte:
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."
Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Dark Days Ahead
DDA@Facebook
-
- Sateentekijä
En kertaakaan. Eli ne tarttis vaihtaa?Jukka wrote:Oletko milloin viimeksi vaihtanut ne putket?
Mitä tuo putkietuaste oikeastaan tarkoittaa verrattuna tavalliseen transistorivahvariin? Kyseessähän ei kuitenkaan ole perinteinen putkivahvistin, vai?

EDIT:
No nyt löytys tanakkaa tietoa, huomenna ostoksille. Avasin just vahvistimen ja katselin hiukan sisälle, yksi putkihan siellä jöpöttää. Linkin mukaan normaali käyttöikä on noin 3-4 vuotta, olen siis soitellut melko vähän viimeisen 12 vuoden aikana. Harjoittelu on tosiaan lahjattomille.
http://www.marshallamps.com/resources/s ... cement.asp
-
- Bugstomper
Selailin läpi koko topicin enkä löytänyt mainintaa kitarasoftista juuri ollenkaan (Guitar Pro vilahtaa teksteissä aina sillon tällön).
Mä myin aikanaan, reilut 15 vuotta sitten, kitarat (akustinen ja sähköinen) sekä Laneyn Mighty Eight-vahvarin
kun ei treenaaminen enää kiinnostanut.
Nyt aattelin ostaa jonkun halvan kepin että aina joskus, kun perheen isältä aikaa riittää, voisin treenailla jotain helppoa. Vahvaria en osta.
Onko nyt olemassa mitään softaa jolla saisin hiukan soundeja ruuvattua (soitto siis tapahtuu PC:n kautta, kuulokkeilla) ja joka ei maksaisi ihan Guitar Rigin hintaa...?
Shareware-kamaa tuntui netistä löytyvän mutta onko kellään kokemusta?
Mitä vaaditaan äänikortilta? Riittääkö pelkkä mic in-liitäntä?
Ja ei sitten naureta moden kysymyksille, perkele, tai tulee banaania!

Mä myin aikanaan, reilut 15 vuotta sitten, kitarat (akustinen ja sähköinen) sekä Laneyn Mighty Eight-vahvarin

Nyt aattelin ostaa jonkun halvan kepin että aina joskus, kun perheen isältä aikaa riittää, voisin treenailla jotain helppoa. Vahvaria en osta.
Onko nyt olemassa mitään softaa jolla saisin hiukan soundeja ruuvattua (soitto siis tapahtuu PC:n kautta, kuulokkeilla) ja joka ei maksaisi ihan Guitar Rigin hintaa...?
Shareware-kamaa tuntui netistä löytyvän mutta onko kellään kokemusta?
Mitä vaaditaan äänikortilta? Riittääkö pelkkä mic in-liitäntä?
Ja ei sitten naureta moden kysymyksille, perkele, tai tulee banaania!

^ Mullon tällänen: http://www.riffi.com/riffi024/gport.htm
Eikä mulla oo todellakaan valittamista. helpoo käyttönen ja mallennettavia soundeja löytyy + valmiita soundejaa saa ruuvailla lisää joten aika ei käy pitkäks. Ohjelma vaan asennetaan koneelle (tarttee jotain 50 Mb tilaa) Kitara pihu tohon vekottimeen kiinni ja siitä piuha tietokoneeseen. Kitarapiuhaa lukuunottamatta muistaakseni kaikki tarvittava tulee paketin mukana mutta vaikkei tuliskaan niin mitään erikoista tossa ei tartte. Ite soitelen tolla himassa läppärin kautta kuulokkeilla ja hyvin pelittää. Itse en parempaa vois kerrostalokotioloihin kuvitella. Paitsi tietty kuurot naapurit ja isomman vasaran =)
Eikä mulla oo todellakaan valittamista. helpoo käyttönen ja mallennettavia soundeja löytyy + valmiita soundejaa saa ruuvailla lisää joten aika ei käy pitkäks. Ohjelma vaan asennetaan koneelle (tarttee jotain 50 Mb tilaa) Kitara pihu tohon vekottimeen kiinni ja siitä piuha tietokoneeseen. Kitarapiuhaa lukuunottamatta muistaakseni kaikki tarvittava tulee paketin mukana mutta vaikkei tuliskaan niin mitään erikoista tossa ei tartte. Ite soitelen tolla himassa läppärin kautta kuulokkeilla ja hyvin pelittää. Itse en parempaa vois kerrostalokotioloihin kuvitella. Paitsi tietty kuurot naapurit ja isomman vasaran =)
-
- Bugstomper
No tota mä en maksanu siitä mitää kun sain sen vähän niiku korruptio lahjana, mutta muistaakseni tolla on hintaa jotain parin sadat hujakoilla.
Thomann
Oulun soitin ja tarvike
Tuolta näköjään lähtee pikkasen allekkin. Oli pakko tarkistaa tota hintaa kun en todellakaan muistanu, etten ihan paskaa levittele.
Mun mielestä toi on hintansa veronen vehe. Varsinkin sellasille jotka ei pääse treenikämpille revittelee. Ja tarkotan että maksaisin helposti tosta ton kaks sataa.
EDIT: vielä yks linkki arvostelu juttuun Rytmi-lehden arvio
Thomann
Oulun soitin ja tarvike
Tuolta näköjään lähtee pikkasen allekkin. Oli pakko tarkistaa tota hintaa kun en todellakaan muistanu, etten ihan paskaa levittele.
Mun mielestä toi on hintansa veronen vehe. Varsinkin sellasille jotka ei pääse treenikämpille revittelee. Ja tarkotan että maksaisin helposti tosta ton kaks sataa.
EDIT: vielä yks linkki arvostelu juttuun Rytmi-lehden arvio
Joo, ite olen soitellut kitaraa reilun 1,5 vuotta ja kitaranani toimii ESP/LTD MMV-06. Soitto sujuu mielestäni melko hyvin, ottaen huomioon "ahkeran" treenaukseni. Pyrin kyllä soittamaan joka päivä, mutta kunnolla treenaan harvemmin. Vielä on edessä treenattavaa ja opittavaa, mutta niinhän se on itse kullakin.
The Night Of Living Dead
-
- Tuhlaajapoika
Otetaanpa sellainen hypoteettinen kysymys, että jos minulla olisi joskus (lähi)tulevaisuudessa mahdollisuus hommata sähkökitara, niin minkähänlainen malli olisi aloittelijalle hyvä. Akustisella on tullut sen verran soiteltua, että muutamia sointuja osaan, sekä näitä pakollisia riffejä tullut veivattua, mutta nylonkielet, leveä kaula ja vähäiset nauhavälit tappavat innostuksen harjoitella biisejä pidemmälle. Tarkoitus olisi soitella omaksi iloksi ja harjoitella itse, tunneille ei olisi ainakaan tarkoitus mennä. Pari kaveriakin tunnen jotka ovat aloittaneet soittamisen samalla periaatteella. Budjettia olisi luultavasti noin nelisensataa euroa kitaraan ja vahvistimeen.
Paria mallia olen hieman katsellut, ulkonäkö ainakin miellyttäisi silmääni, kertokaahan asiantuntijat ominaisuuksista enemmän. Ensimmäinen olisi Musikantissa 240€ ja jälkimmäinen 230€. Muitakin saman hintaluokan aloittelijalle sopivia malleja sopii ehdottaa, sekä kohtuuhintaisia kotisoittoon sopivia vahvistimia.
Ibanez GRG170 (onko GRG 170DX sama asia?)

Squier Affinity Stratocaster

Puhtaasti ulkonäön perusteella valinta olisi tuo Ibanezin malli. Musikantin nettisivut kehuivat molempia aloittelijoille sopiviksi kitaroiksi, Ibanezin perässä tosin oli 'sopii raskaampaankin musiikkiin', paremmat mikit?
Paria mallia olen hieman katsellut, ulkonäkö ainakin miellyttäisi silmääni, kertokaahan asiantuntijat ominaisuuksista enemmän. Ensimmäinen olisi Musikantissa 240€ ja jälkimmäinen 230€. Muitakin saman hintaluokan aloittelijalle sopivia malleja sopii ehdottaa, sekä kohtuuhintaisia kotisoittoon sopivia vahvistimia.
Ibanez GRG170 (onko GRG 170DX sama asia?)

Squier Affinity Stratocaster

Puhtaasti ulkonäön perusteella valinta olisi tuo Ibanezin malli. Musikantin nettisivut kehuivat molempia aloittelijoille sopiviksi kitaroiksi, Ibanezin perässä tosin oli 'sopii raskaampaankin musiikkiin', paremmat mikit?
Last edited by The_Air_Raid_Siren on Sat Aug 19, 2006 23:06, edited 1 time in total.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
-
- Sateentekijä
^Paremmista tiedä, mutta humbuckerit näköjään löytyy, eli tuhdimmat saundit. Squierissa on yksikelaiset mikit eli lähempänä Stratojen ohuempaa saundia.
Ibanezissa näköjään myös jonkinlainen Floyd Rose -talla, Squierissa perinteisempi. Floikka sopii hevimpään menoon, mutta kielien vaihtaminen on isompi projekti kuten myös virittäminen.
Makuasioitahan nämä.
t. Stratocaster-mies jo 12 vuotta.
Edit: typos
Ibanezissa näköjään myös jonkinlainen Floyd Rose -talla, Squierissa perinteisempi. Floikka sopii hevimpään menoon, mutta kielien vaihtaminen on isompi projekti kuten myös virittäminen.
Makuasioitahan nämä.
t. Stratocaster-mies jo 12 vuotta.
Edit: typos
Last edited by Edward Mannerheim on Sat Aug 19, 2006 22:30, edited 1 time in total.
^^ Kummatkin hyviä kitaroita mutta jos tykkäät siis raskaampaa tavaraa soitella niin kyllä tuota Ibanezia suosittelisin. Squieri on hyvä alottelukeppi just sointujen ja klassisen kaman soitteluun hyvä. Vahvariksi kotikäyttöön voisin suositella tälläsiä: http://www.thomann.de/thoiw3_marshall_m ... dinfo.html ja http://www.thomann.de/thoiw3_line6_spid ... dinfo.html
Molemmat siis sopivia kotikäyttöön ja ajattelin tuota kohtuuhintaista tuossa parin sadan kieppeillä. Molemmissa ihan hyvät säröt, tosin en ole noin pienestä marshallista ihan varma millainen särö lähtee. Ja tuo line6 on vähän isompi kuin tuo Marshall mutta silti saman hintainen. Tuota isommat Marsut menee yleensä yli 200 euron mutta jos pystyy meneen vähän yli niin http://www.thomann.de/thoiw3_marshall_m ... dinfo.html tälläinen marsu olisi erinomainen valinta. Itsellä samanlainen just kotisoitossa ja riittää tehoja vaikka rumpujenkin kanssa soiteltavaksi. Joten valinta on sinun. Itse suosittelen tuota Marshallia juuri soundiensa takia mutta ei tuo line6 mikään huono ole, varsinkaan siihen raskaampaan tavaraan.
Molemmat siis sopivia kotikäyttöön ja ajattelin tuota kohtuuhintaista tuossa parin sadan kieppeillä. Molemmissa ihan hyvät säröt, tosin en ole noin pienestä marshallista ihan varma millainen särö lähtee. Ja tuo line6 on vähän isompi kuin tuo Marshall mutta silti saman hintainen. Tuota isommat Marsut menee yleensä yli 200 euron mutta jos pystyy meneen vähän yli niin http://www.thomann.de/thoiw3_marshall_m ... dinfo.html tälläinen marsu olisi erinomainen valinta. Itsellä samanlainen just kotisoitossa ja riittää tehoja vaikka rumpujenkin kanssa soiteltavaksi. Joten valinta on sinun. Itse suosittelen tuota Marshallia juuri soundiensa takia mutta ei tuo line6 mikään huono ole, varsinkaan siihen raskaampaan tavaraan.
Ircis archenemi niinq
-
- Tuhlaajapoika
Kyllähän tuo Ibanez kiinnostaisi niin ulkonäön kuin noiden suositustenkin (sopii raskaampaan musaan) perusteella. Onko tuo floikka sitten todellakin sellainen tappopeli, että menee ikä ja terveys kun sitä opettelee käyttämään, siis lähinnä kielien vaihto ja virittäminen?
-
- Taka-ampuja
No ton hintasten kitaroiden floikat on keskimäärin ihan totaaliperseestä. Ei pidä virettä yhtään; hyödyttömiä. Mulla kitara makso 400 euroa ja täytyy sanoa, että siinäkin toi floikan laatu on vähän siinä rajoissa. Jos on tarjolla floikaton ni osta se.The_Air_Raid_Siren wrote:Kyllähän tuo Ibanez kiinnostaisi niin ulkonäön kuin noiden suositustenkin (sopii raskaampaan musaan) perusteella. Onko tuo floikka sitten todellakin sellainen tappopeli, että menee ikä ja terveys kun sitä opettelee käyttämään, siis lähinnä kielien vaihto ja virittäminen?
Tietenkin niissä hieman kalliimissa kitaroissa on ne floikat ihan kivoja
Noh, sanoisin että ekaksi kitaraksi ei sitä floikkapeliä kannattaisi, se antaa mukavaa lisää sitten vähän edistyneempään soittoon mutta ei ole välttämätön, sen saa helposti kikkailtua huonoon jamaan varsinkin halvan sellaisen ja siinä helposti menee soittomielenkiinto jos jatkuvasti pitää tallaa säätää ja kielten vaihto on toinen juttuThe_Air_Raid_Siren wrote:Kyllähän tuo Ibanez kiinnostaisi niin ulkonäön kuin noiden suositustenkin (sopii raskaampaan musaan) perusteella. Onko tuo floikka sitten todellakin sellainen tappopeli, että menee ikä ja terveys kun sitä opettelee käyttämään, siis lähinnä kielien vaihto ja virittäminen?

-
- Kisälli
-
- Tuhlaajapoika
Ehkäpä sitten luovun suosiolla floikallisten kitaroiden katselemisesta, menee liian vaikeaksi. Onko kaikissa Ibanezin kohtuuhintaisissa kitaroissa floikka?
EDIT: taitaa näköjään olla Ibanezeissa floikka, joten Ibanezit ovat poissa laskuista. Tällä hetkellä siis taitaa kääntyä Squierin Straton puoleen, muita vastaavan hintaluokan kiinteätallaisia saa edelleen ehdottaa.
EDIT: taitaa näköjään olla Ibanezeissa floikka, joten Ibanezit ovat poissa laskuista. Tällä hetkellä siis taitaa kääntyä Squierin Straton puoleen, muita vastaavan hintaluokan kiinteätallaisia saa edelleen ehdottaa.
Last edited by The_Air_Raid_Siren on Sun Aug 20, 2006 1:05, edited 1 time in total.
Floyd Rose tallaMade of Iron wrote:Valaiskaapa tyhmää, mikä on floikka?
-
- Tuhlaajapoika
Väittivät, että tuossa Ibanezin mallissa ei olisi floikkaa? Pitäisi ilmeisesti olla aika peruskitara.
-
- Rautaneito IRC Crew
Ei kaikissa Ibanezeissa ole floikkaa. Kannattaa muuten harkita myös, että jos ostat sitten samantien 7-kielisen
No ei ehkä sittenkään.
Dean Vendetta XM TBK Sähkökitara
Dean Vendetta 1.0 CBK Sähkökitara
Dean Vendetta 3.0 CBK Sähkökitara * Neckthru *
Noissa kahdessa ensimmäisessä on todennäköisesti aika susi mikit, mutta jos hiljaa soittelet omassa huonessa, niin on aivan sama minkälaiset mikit sulla on kitarassa. Tuossa nyt vähän muita vaihtoehtoja, kuin perinteinen ibanez.
ps. itse olen tässä alkanut harkitsemaan tälläistä. Jos tuon bentonin tilaat, niin pienellä työllä niistä saa todella hyviä kotisoittokitaroita. Itselläni on ollut kaksi, toinen on nykyään Hesen omistuksessa. Omista kokemuksista voin sanoa, että etenkin aloittelijoille todella hyviä pelejä.

Dean Vendetta XM TBK Sähkökitara
Dean Vendetta 1.0 CBK Sähkökitara
Dean Vendetta 3.0 CBK Sähkökitara * Neckthru *
Noissa kahdessa ensimmäisessä on todennäköisesti aika susi mikit, mutta jos hiljaa soittelet omassa huonessa, niin on aivan sama minkälaiset mikit sulla on kitarassa. Tuossa nyt vähän muita vaihtoehtoja, kuin perinteinen ibanez.
ps. itse olen tässä alkanut harkitsemaan tälläistä. Jos tuon bentonin tilaat, niin pienellä työllä niistä saa todella hyviä kotisoittokitaroita. Itselläni on ollut kaksi, toinen on nykyään Hesen omistuksessa. Omista kokemuksista voin sanoa, että etenkin aloittelijoille todella hyviä pelejä.
Nurse Them Feed Them Kill Them
Talloista sen verran, että kannattaa todellakin harkita tarkkaan. Jos ei aio sitä aktiivisesti käyttää, niin siitä on enemmän haitaa, kuin hyötyä. Ja sitä haittaa on TODELLA runsaasti.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."
Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Ei näyttäisi olevan, juu. En kyllä ihan ekaksi kitaraksi menisi ostamaan jotain floikkamallia. Ihan tavallinen kitara alkuun, jolla opettelee perusjutut. Sitten vasta alkaa katselemaan jotain "lisävarustettuja" malleja.The_Air_Raid_Siren wrote:Väittivät, että tuossa Ibanezin mallissa ei olisi floikkaa? Pitäisi ilmeisesti olla aika peruskitara.
Esim. mun isoveli on soittanut jo vaikka kuinka kauan Squierin Telecasterilla, jossa ei mitään floikkaa / kampea ole, mutta hyvin tuntuu menevän ilmankin.

-
- Tuhlaajapoika
^En minä missään vaiheessa ole floikallista hakenutkaan, koska olen kuullut siitä juuri noita juttuja, että vaikka sen pitäisi pitää virettä jos käyttää kampea, niin silti halvemmissa vire hukkuu helposti, kielten virittäminen vaatii ensin lukkojen avaamisen, sitten virityksen, lukkojen kiinnittämisen ja sen jälkeen hienovirityksen, ja kielten vaihtaminen taitaa vaatia saman homman mikäli oikein olen ymmärtänyt. Lisäksi tuosta ole mitään hyötyä jos ei käytä kampea. Ei vain ole englanniksi tuo kitarasanasto niin hyvä, että noista tuoteselostuksista tajuaisin mitä kaikkea kitarasta löytyy, sillä täällä kyselenkin.
Jossain muusikoiden.netissä oli suositeltu muutamia aloittelijoille sopivia kitaroita, listasta löytyi muun muassa tuo Ibanex RG-321, Squier Standard Stratocaster ja Yamaha Pacifica 112. Noista lähinnä noita kahta ensimmäistä harkitsen.

Jossain muusikoiden.netissä oli suositeltu muutamia aloittelijoille sopivia kitaroita, listasta löytyi muun muassa tuo Ibanex RG-321, Squier Standard Stratocaster ja Yamaha Pacifica 112. Noista lähinnä noita kahta ensimmäistä harkitsen.