Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Voimanorja wrote:Nyppäät vaikka plekulla sen ylempänä olevan ja nimettömällä alempana olevan, ilman plekua. Tai toistepäin.
Periaatteena nypätä sitten vaan jollain sormella se toinen, johon pleku ei hyppäämättä riittäisi, eli ei mitään "hyppy-kuvioita" aleta tekemään.
Noin olen sitä koittanut soittaakin, mutta tuntuu vain jotenkin niin kömpelöltä. Mutta kai se on vain harjoituksen puutetta. :lol:

Voimanorja wrote:Ja 0/2 tehdään niin, että nyppäät 0:llan soimaan ja liutat sormesi kielten päällä 2:selle, niin että soi koko ajan.
Eli toisinsanoen teet sliden.
Kiitoksia tästä.

^Tarkoitin ensimmäistä ja neljättä kieltä.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Jooh. Onhan nuo miltei kaikki vähänkin haastavammat perus-kikat aika sohlaamista alkuun.
Tai ainakin mulla oli ja on edelleen yli puolen asioista kanssa. Esim tuo slide, kun yritän tehdä sen niin puolessa välissä matkaa kieli jo sammuu :?

Rautaista harjoittelua vaan, sitä se vaatii! :finger:
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Ei kieli sammu tuossa slidessa kun painaa riittävästi, mutta ääni ei ole mitenkään erityisen puhdas. Lisäksi mietityttää hieman tuo 0/2, että miten slide lähtee kun ensin näpätään vapaa kieli soimaan. :)

EDIT: mitenkäs jos tuo kauttaviiva on toisinpäin, onko loogisesti liuku toiseen suuntaan? :?
Last edited by The_Air_Raid_Siren on Sun Jun 25, 2006 3:02, edited 1 time in total.
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^ :D :lol: Lonkalta heittäisin, että aloitat slaidaamaan ykkösestä ja jatkat kakkoseen.
(Miltähän sekin sitten kuulostaisi, saas nähdä)
Stalker
Roudari
Roudari

Post by Stalker »

The_Air_Raid_Siren wrote:Ei kieli sammu tuossa slidessa kun painaa riittävästi, mutta ääni ei ole mitenkään erityisen puhdas. Lisäksi mietityttää hieman tuo 0/2, että miten slide lähtee kun ensin näpätään vapaa kieli soimaan. :)

EDIT: mitenkäs jos tuo kauttaviiva on toisinpäin, onko loogisesti liuku toiseen suuntaan? :?
Näppäät vapaan kielen ja sitten nopeasti näppäät ykkös nauhavälistä ja slaidaat sen kakkoseen niinku voimis sano. Ei siinä ole oikeen muuta vaihtoehtoa :D

EDIT: Jos kahdestä slidessä olevassa numerosta isomman edessä on kauttaviiva niin se liukuu ylöspäin ja jos se on isomman numeron takana niin se liukuu alaspäin. Esim 3/5 ylöspäin, ja 5\3 alaspäin. Näin mä oon ymmärtäny. Ja yleensä kautta viiva vaihtaa suuntaa . 8)
"Egotism is the anesthetic that dulls the pain of stupidity." - Frank Leahy
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Stalker wrote:EDIT: Jos kahdestä slidessä olevassa numerosta isomman edessä on kauttaviiva niin se liukuu ylöspäin ja jos se on isomman numeron takana niin se liukuu alaspäin. Esim 3/5 ylöspäin, ja 5\3 alaspäin. Näin mä oon ymmärtäny. Ja yleensä kautta viiva vaihtaa suuntaa . 8)
Joo, mutta jos numerot ovat edelleen samoin päin. Eli vaikka 7\8 ja 7/8?
Stalker
Roudari
Roudari

Post by Stalker »

The_Air_Raid_Siren wrote:
Stalker wrote:EDIT: Jos kahdestä slidessä olevassa numerosta isomman edessä on kauttaviiva niin se liukuu ylöspäin ja jos se on isomman numeron takana niin se liukuu alaspäin. Esim 3/5 ylöspäin, ja 5\3 alaspäin. Näin mä oon ymmärtäny. Ja yleensä kautta viiva vaihtaa suuntaa . 8)
Joo, mutta jos numerot ovat edelleen samoin päin. Eli vaikka 7\8 ja 7/8?
En oo ikinä törmänny tommoseen merkintä tapaan, koska yleensä aina ilmotetaan ensiksi se ääni jolla slide alotetaan. Ja tuskin selvyyden vuoksi mitään tuolla tavalla merkattaisi. Mutta niinkun tossa alapuolella lukee niin / on slide up ja \ on slide down. Ja jos noin "7\8" olisi merkattu niin ainakin itse olettaisin sen olevan slide ylös. Ainoastaan sen takia että olisi loogista antaa ensin ääni jolla slide aloitetaan
# h - hammer on
# p - pull off
# b - bend string up
# r - release bend
# / - slide up
# \ - slide down
# v - vibrato (sometimes written as ~)
# t - right hand tap
# x - play 'note' with heavy damping
Toivottasti selvensi edes vähä asiaa. :)
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Voimanorja wrote:Nyppäät vaikka plekulla sen ylempänä olevan ja nimettömällä alempana olevan, ilman plekua. Tai toistepäin.
Periaatteena nypätä sitten vaan jollain sormella se toinen, johon pleku ei hyppäämättä riittäisi, eli ei mitään "hyppy-kuvioita" aleta tekemään.
Jos näppäilystä puhutaan niin se plektra kannattaisi jättää ehkä kokonaan pois. Ainakin mun mielestä helpompi soittaa ihan sormilla jotain Stairway To Heavenin kaltaisia kappaleita ( tosin en ole tuota koskaan soitellut ).

Plektran ja sormien yhteiskäytöstä olen kuullut käytettävän nimitystä "chicken picking".
Stalker
Roudari
Roudari

Post by Stalker »

^ Kannattaa ehdottomasi soittaa sorminäppäilyllä ilman plektraa kaikki Stairway To Heavenit ja Nothing Else Mattersit. Esimerkiksi Nothing Else Mattersia on melkeinpä mahdoton soittaa ilman sorminäppäilyä koska siinä käytetään jokaista käytössä olevaa sormea lähes kokoajan. Samajuttu Stairway To Heavenissa. Aluksi saattaa tuntua todella vaikealta mutta sitten kun sen saa menemään, huomaa kuinka paljon helpompi se on soittaa sorminäppäilyllä.
The Trooper
Hell Rat
Hell Rat

Post by The Trooper »

Serkuilla juhannuksena ollessani kokeilin sähköskittaa. Oli ihan mukava räveltää sillä, kun on akustiseen tottunut. Hieman polttelisi hankkia oma sähköisesti varustettu. :) On kuitenkin kielissä eroja ja kielet on vaikeempia dempata kunnolla tuossa sähköskitassa jne.
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Sorminäppäilyä vaan kehiin aloittelijoille. Siinä rytmitaju kehittyy.
Into Iron Maiden Since 1983
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Edward Mannerheim »

Olen harkinnut jo jonkin aikaa "kunnon" hevikepin hankkimista, lähinnä siis paksu saundi on haussa. Eipä ole sopivan hintaista/laatuista kepakkoa silmiin osunut, joten ajattelin pistää vanhaan keppiin uudet paremmat mikit. Mulla on siis 12 vuotta vanha jenkki-Strato, jonka mikit ovat perinteiset yksikelaiset vakiovehkeet, joiden saundi ei ole mitenkään erikoinen. Mitenkä toi mikkien vaihto käytännössä onnistuu? Kolvi ja työkaluja tietenkin tarvitaan (ja niitähän pitäisi myös osata käyttää :lol: ), mutta onko myytävät mikit ns. standardikokoisia vai vaativatko ne mahdollisesti isompaa asennustyötä? En ole tähän päivään mennessä kitarani plekusuojaa ottanut pois, joten enpä ole sen sisälle päässyt kurkistamaan...

Tällaisia tuossa aikaisemmin kyyläsin:

tallamikki
keski
kaula.

Käsittääkseni ko. Dimarzion mikit sopivat Fenderiin ku nyrkki silmään, mutta mites muiden valmistajien yksikelaiset, esim. Seymour Duncan, EMG jne.? :?

Kertokaapa Te, joilla on parempaa tietoa mikkien vaihtamisesta! :finger:
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

The Trooper wrote:Serkuilla juhannuksena ollessani kokeilin sähköskittaa. Oli ihan mukava räveltää sillä, kun on akustiseen tottunut. Hieman polttelisi hankkia oma sähköisesti varustettu. :) On kuitenkin kielissä eroja ja kielet on vaikeempia dempata kunnolla tuossa sähköskitassa jne.
Kyllä demppaus sähkösellä onnistuu, vallan sähköisesti.

Itse soittelin tänään tunnilla vanhaa kunnon Paranoidia. Ihan hyvinhän se pääriffi onnistuu, mutta alun hammerit tuotti hankaluuksi, koska joka ikinen kerta kun soitin 12h14 niin jälkimmäisessä sormenpainalluksessa kieli sammui tai ainakin meni 9/10 osaa hiljemmaksi :? Kaikki vaatii harjoittelua tiedän, satun vaan oleen hätänen :)

Mutta hyvät yöt, tää menee goisaan.
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Peke wrote:Sorminäppäilyä vaan kehiin aloittelijoille.
Sitähän saa, kunhan naisia räpläilee toisinaan :wink:
"To be alive is more than just breathing"
Aces High
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Aces High »

Juu , elikkä suunnitelmana oli tuossa ensi joulun jälkeen tilata uusi kitara , mutta taitaakin tulla suunnitelman muutos. Kaverilta ostan tälläisen :

http://www.audio-electric-shop.de/shop/ ... JS30WR.jpg

ja tälläisen :

http://www.pulseonline.com/digitech/DeathMetal.jpg

Noista vaan sovitaan hyvä yhteishinta , niin eiköhän ala olla homma selvä. Itse kitara on tuntunut omissa käsissä varsin toimivalta ja säröpedu on antanut loistavaa ääntelyä. Ihan siis bändi kaverilta ostan , kun tämä on itselleen jotain uutta vemputinta hankkimassa :wink: .
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

Mä kanssa tässä uutta kitaraa odotellu reilut kuukauden päivät, mutta ei ole vielä Hammettia kuulunut. Ei, tällä viikolla sain sellasta informaatiota, että loppuviikosta olisi tulossa Suomeen, joten ensi viikolla sitten olisi kepukka toivottavasti hyppysissä. Eli Kirkin singnature, tarkemmin sanottuna ESP LTD KH-202 on tuo malli, mikä rupesi kiehtomaan ensi silmäyksellä. Thomanilta en sitä tilannut, koska sukulaisen kautta saan hieman hintaa alemmaksi eräästä toisesta putiikista.
Ensimmäinen "oma" kitara sitten tuo, joten rupeaahan tässä ihan kämmenet hikoamaan. Serkun Strato-kopiolla tässä vedelty ja ihan kohtuullisesti on edistytty. Tekniset ongelmat kuiten alkoivat, joten oli aika ryhtyä ns. tositoimiin.
No katsotaan nyt mikä sieltä tulee, mukavahan tässä on odotella, vaikka voishan sen jo käydä pikapuoliin noutamassakin.. Kuulumisiin!
Last edited by Olli the Wicker man on Fri Jun 30, 2006 11:33, edited 1 time in total.
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Vai on muutkin miettineet uuden kepin hankkimista. Itselläni on pyörinyt mielessä tuollainen 7 kielinen sähkökitara jossa olisi vielä vibra-kampi. Olin katsomassa levytukussa tälläistä kitaraa http://www.curlymusic.co.uk/ElectricGui ... _00_06.jpg , ja näytti varsin pätevältä, mitä se onkin, joten hinta on sellainen 1000e. Kova on hinta vehkeellä, mutta täyttää vaatimukset. Pitää katsella vielä muualtakin, onhan tässä vielä aikaa 8) .
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
-Moonchild-
Kisälli
Kisälli

Post by -Moonchild- »

Noniin. Tiistaina sain viimein vietyä oman kitarani, Aria Flying-V:n kitarahuoltajalle. Kitara kaipasi ihan sitä perinteistä trimmausta. Samalla mikkien metalli"suojukset" kolvataan irti kunnolla, ja esiin tulee kaksi mustaa humbuckeria. Toinen on Jackson ja toinen Duncan :P Kitaran saan keskiviikkona takaisin. En malta odottaa!
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Pitäskö täälläkin olla oma käyttäjien soitintarvikkeita esittelevä topic? Melko monella foorumilla sellaset on.

Ite nyt jotain päälle 2 vuotta kitaraa rämpyttänyt ja kyllä sitä jo jotain osaa. Kavereidenkin kanssa jotain koitetaan soitella yhessä ja kyllä jotain saahaan aikaan.

Ja nyt suljen sanaisen arkkuni ja haen lisää kahvia. Viideltä herännyt ja vasta yhen kupin kerennyt juoda.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

Itse olen viimeaikoina harkinnut uuden sähköbassokitaran ostoa, ja nyt saapui oikein mielenkiintoinen yksilö eteen. OLP MM2, eli suomennettuna MusicManin Stingray -kopio, jonka pitäisi olla vielä hyväkin.

http://images.andale.com/f2/118/108/534 ... 008224.JPG

Pakko itsekin mainostaa, että aivan helvetin komea keppi tuo ainakin on. Hinta on siinä 400 euroa, mutta käytettynä saisin 300. Voisin ruon jopa ostaa, kun vasureita on hieman vaikea löytää.
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Jeah. Tilasin äskettäin uutta kitaraa tuolta Saksan ihmemaasta.
Tällaisen menin siis ostamaan.
Joku voi ajatella että mitä vittua menin noin halvalla fenkun ostamaan, mutta kokemuksesta tiedän että ei nuo alle 400 euronkaan pelit mitään leluja ole. Varmasti jää vanha Ibanez RG321 seinälle pölyttymään :wink:
Half Lives... Eat But Never Kill
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Opeth wrote:Vai on muutkin miettineet uuden kepin hankkimista. Itselläni on pyörinyt mielessä tuollainen 7 kielinen sähkökitara jossa olisi vielä vibra-kampi. Olin katsomassa levytukussa tälläistä kitaraa http://www.curlymusic.co.uk/ElectricGui ... _00_06.jpg , ja näytti varsin pätevältä, mitä se onkin, joten hinta on sellainen 1000e. Kova on hinta vehkeellä, mutta täyttää vaatimukset. Pitää katsella vielä muualtakin, onhan tässä vielä aikaa 8) .
Tämähän on uutta mulle :D

Kiinnostaisi kuulla 7-kielisen soitamistekniikasta. Miten se 7.s kieli huomioidaan soinnuissa? Miten viritys, onko "seitsemas kieli" ylin (ohuin)kieli? Mikä vaikutus soundiin?
Into Iron Maiden Since 1983
Graphics
Kisälli
Kisälli

Post by Graphics »

^ En kyllä ole mikään expo näissä kitara jutuissa, mutta eikös tuo 7-kieli ole se kaikista matalin, eli se paksuin?
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Edward Mannerheim »

^^Ja eikös se 7. kieli viritetä H:ksi? Noin niinku perusvirityksessä.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Sanokaas jotain "helppoja" Deathin biisejä soitettavaksi kitaralla?
Leprosylta varmaan löytyy jotain?
Post Reply