Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Kitaran kielet tulee kyllä vaihdettua uusiin aina aika ajoin kun vanhat alkavat olla siinä tilassa että niitä ei saa enää tarpeeksi hyvin vireeseen, tai sitten ne eivät pysy millään vireessä. Muistan joskus kitaran saatuani, että pidin niiden ensimmäisiä kieliä liki puoli vuotta putkeen :lol: . Silloin oli niin tietämätön että en edes tajunnut kuinka hirveältä sillä soitto edes kuullostikaan, vaikka kieliä olisi kuinka vireeseen yrittänyt vääntää. Nyt sitä olen noiden kielien vaihdon kanssa huomattavasti ahkerampi.
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

^Toi on muuten just noin ton vireen kanssa. Yhden tutun kanssa juteltiin siitä, kuinka siihen väärään vireseen korva tottuu. Ja sitten kun esim. pianonvirittäjä on tehnyt hommansa kuulostaa "soundi" todella kummalliselta ja jopa väärältä, vaikka soitin oikesti olisi täydessä timmissä. Ja se on samanlailla ihan missä vaan tottumiskysymyksessä, ei vain musiikissa.

Sori, pikkusen epäselvä sepustus! :oops:

EDIT: Piti vielä keskustelun innoittamana ruuvata pari tappia virityskoneistosta auki pientä "hiontaa" varten. Kiitos vaan! :D
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

The_Air_Raid_Siren wrote:Ostin sitten tänään uudet kielet akustiseen sekä jokusen plekun. Hyvä viritysmittari olisi Musikantin myyjän mukaan ollut 24€, siihen ei vielä ollut varaa. Odotan innolla, että pääseen vaihtamaan kielet kun en ole sitä aiemmin harrastanut...

Jospa vaihtaisi kaikki paitsi yhden kielen ensin, ottaisi siitä kielestä vireen ja vaihtaisi sitten sen viimeisenkin kielen. En nyt muutakaan keksi kun ei ole vielä korvaa, että ilman äänirautaa tai viritysmittaria saisi oikeaa virettä otettua A-kielelle.
Puhelimesta kuuluva "TUUT" ääni on täydellinen A. Sen mukaan helppo laittaa.
flying Icarus
Hell Rat
Hell Rat

Post by flying Icarus »

Opeth wrote: Muistan joskus kitaran saatuani, että pidin niiden ensimmäisiä kieliä liki puoli vuotta putkeen :lol: . Silloin oli niin tietämätön että en edes tajunnut kuinka hirveältä sillä soitto edes kuullostikaan, vaikka kieliä olisi kuinka vireeseen yrittänyt vääntää.

No hellenlettas, ostin Epiphone Les Paul Standardin keväällä 2004, enkä ole kertaakaan vaihtanut kieliä. Ja soiteltu on liki päivittäin, sillointällöin viidettä tuntia putkeen; tänäänkin tunnin verran sirkkeliriffejä Moonsorrowin ja Emperorin tahtiin. Emperorin kanssa nimenomaan TAHTIIN, en MUKAAN. :lol:
Vire pysyy siinä missä uutenakin, ja itse en ole niin hunajakorvainen hifisti, että raaskisin vaihtaa nuita ennen kuin laittavat katketen. Sävelkorva kyllä on kuuden vuoden sellon soittamisen ja kuudentoista vuoden aktiivisen musiikin kuuntelun jäljiltä lähes absoluuttinen (ei ole testattu), mutta voin sanoa ettei soundi kuulosta lainkaan huonolta vieläkään. Tottakai paras sointi/sustain on lähtenyt, mutta kuten todettu, minulle kelpaa. Nyt kesällä ajattelin vaihtaa viimein kun rahaakin on investoimiskelpoisesti.
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

Peke wrote:
Olli the Wicker man wrote:Marshall MS-2
Niin kysyisin tuosta yllä olevasta "kaapista". :lol: Ei kun tuo sievä ulkomuoto vaan vangitsi katseeni heti ja muutenkin kaikki pieni on todella tyylikästä, ainakin tässä tapauksessa. Mutta onko toi periaatteessa ihan lelu ja koriste, vai tekeekö tuolla oikeesti, edes jotain.
Kummelissa Keinonen vetää levy-yhtiössä tuollaisen kanssa ja täytyy kyllä sanoa, että siinä on asennetta.

"Onko teillä demonauhaa?"
-Ei, me vedetään livenä.
Eiköhän kannata sellasella 40W vehkeellä lähtee liikkeelle. Ite tietämättömyyttäni tulin ostaneeksi 65W vahvistimen ja on liian iso peli kotisoittoon.... noh pelaa kyll ja soolot raikaa 8)
Juu kiitti vaan vinkeistä. :D Pyörivät kuitenkin sellaisissa hintaluokissa NOIKIN, että ei ihan sokkona viitsi ostaa. Ja tota pari wattista Marsua ajattelin ihan koristeeksi + sitten käyttöönkin soveltuvuutensa mukaan. On vaan niin symppiksen näköinen tuo, mutta unohdettu jo.. raha kun ei kasva puussa!

Sen kuitenkin tässä lyhyehkön matkan varrella oppinut, että aina kannattaa ehkä se toinenkin kerta vielä miettiä, ja sitten vasta toimia, ainakin vastaavanlaisissa tilanteissa. :lol:
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Nyt kun vahvareista jauhetaan niin palkkojen tullessa muutaman viikon päästä ajattelin itsekin ostaa isomman vahvarin. Loppuviimeks tuo Micro Cube ei olekaan niin maaginen kuin minkä käsityksen alkuun sain :? , eli isompaa olisin ostamassa.
Itse en näistä mitään tiedä, että voisko joku kertoa jotain ihan perus tietoa?

Aattelin itse, että sellanen 30-60 W olisi ihan passeli ja Marshall ihku saisi olla.
Mutta mikä malli? Mitä pitää ottaa huomioon? Jne, you know mitä kysyn.

Kiitti

Voimis
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Voimanorja wrote:Nyt kun vahvareista jauhetaan niin palkkojen tullessa muutaman viikon päästä ajattelin itsekin ostaa isomman vahvarin. Loppuviimeks tuo Micro Cube ei olekaan niin maaginen kuin minkä käsityksen alkuun sain :? , eli isompaa olisin ostamassa.

Aattelin itse, että sellanen 30-60 W olisi ihan passeli ja Marshall ihku saisi olla.

Kiitti

Voimis
Jos Helsingissä pääset käymään, niin ostappa Levytukusta ( http://www.levytukku.fi/ ) Laney merkkinen haluamasi 30-60 W vahvari. Laney on kova valinta, jos et Marshall:ia ota.
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Voimanorja wrote:Nyt kun vahvareista jauhetaan niin palkkojen tullessa muutaman viikon päästä ajattelin itsekin ostaa isomman vahvarin. Loppuviimeks tuo Micro Cube ei olekaan niin maaginen kuin minkä käsityksen alkuun sain :? , eli isompaa olisin ostamassa.

Kiitti

Voimis
Sä olet poika kurittanut kuusikielistä sellaisen reilun kuukauden verran, että kannattaa nyt vaan tutustua enemmän omien kamojensa sielunelämään ja pohdiskella tulevaisuudessa sitten uudestaan. Mihin sä sillä pääset että pistät heti vahvemman pöntön siihen langanpäähän? Cubet taitavat olla markkinoiden kovinta trankkukamaa omassa hintaluokassaan, ja voin vakuttaa että Marshallin kataloogista et löydä halvalla kunnon trankkua. Älä erehdy luulemaan, että MARSHALL on nimenä automaattisesti laaduntae, kyllä on niin hirveitä halvempia trankkumööpeleitä testailtu että huvittaa tietää hinta ennen testaamista.
Olen Cuben kannattaja henkeen ja vereen, omistan 60-mallin itse ja olen ollut siihen täysin tyytyväinen.
Kuitenkin ehdotan sulle Voimis että soittelet tämän vuoden loppuun noilla nyt omistamillasi kamoilla. Vähän sitkeyttä peliin, meikä alotti sähkiksellä 9-vuotiaana ja sain vahvistimenkin vasta parin vuoden päästä. :wink: Vasta 14-vuotiaana sain KUNNON vahvistimen.
Katsos, kitaransoitto ei ole mikään ralli, siinä tarvitaan aikaa ja kaikkea muutakin.

En sano, etteikö uusi pönttö olisi hyvä ostos. Mutta mielestäni tässä vaiheessa, kun on kahdestoistaosavuosi vasta soiteltu, niin uuden hankkiminen ei ole olennaista. Treenailet ja paukutat menemään nyt ja unohdat kamapoliittiset ärsykkeet, saatana!

8)

Cheers, Strato
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Pointtihan oli se, että kun tulee rahaa muutama satanen ylimääräistä niin voisi ostaa jotain muutakin kuin levyjä.
Ei näet ihan joka kuukausi ole varaa uuten vahvariin, edes vuoden päästä :roll:

60-Cubeen olit siis itse tyytyväinen? Sellaisen näinkin Vertikaali OY:ssä.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Voimanorja wrote:^Pointtihan oli se, että kun tulee rahaa muutama satanen ylimääräistä niin voisi ostaa jotain muutakin kuin levyjä.

Olen juu. Vahvistinmallinnoksia löytyy olikos se 9 + puhdas. Metallimusiikkiin on neljä sopivaa mallinnosta, perus Marshall, sitten Peaveyn metallinuppi, Mesa-Boogien Rectifier ja Dyna Amp-niminen mallinnos. Dyna-Amp on ehkä kovin, se reagoi putkivahvistimen kaltaisesti iskuihin. Lyöt kovaa = paljon säröä, pikkaat hiljaa = melkein puhdas. Hoho, hyvää tekstiä aloittelijalle selitettäväksi. :D
Efektejä löytyy; flanger, phaser, chorus ja tremolo + reverb ja delay. Ulostuloteitä on melko lailla, on jalkapedaalin paikka, mahdollisen lisäkaapin liitäntä, viritysmittarin output yms.

Tehoja on aivan riittämiin. Olen soittanut sillä kovaa rumpuja hakkaavan kaverin kanssa päällekäin, eikä tarvitse olla volyyminapin edes puolivälissä kun jää rumpusetti toiseksi.
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

^Hiljaa Strato, minäkin haluan Cuben :cry:
Half Lives... Eat But Never Kill
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Roland.fi wrote:Cube 60 Guitar Amplifier

Täysikasvuinen

Rolandin Cube-60 vie suositun Cube-sarjan uusille teholuvuille ja suuremmille lavoille. 60 wattia tehoa ja12” kaiutin antavat käyttöösi tehokkaan, mutta kompaktin kitara-combon. Laajennettu COSM-mallinnettujen vahvistimien valikoima, suositut digitaaliefektit, monipuoliset lähdöt sekä luotettavuus ovat tämän vahvistimen valtteja.

• Tehokas 60 watin lähtoteho, kompakti koko, 12” kaiutin.
• Yhdeksän COSM-mallinnettua vahvistinta, mukana mm. JC, British Combo ja R-Fier.
• Uudella Dyna Amp –toiminnolla saat soittosi lisää dynamiikkaa.
• Kuusi klassista Roland-efektiä; Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo, Viive ja Kaiku.
• Useita lähtöjä; Recording/Phones Out, Line Out, Tuner Out ja Ext Speaker Out (lisäkaapille)
• Kanavanvaihto, viive/kaiku ja efekti päälle/pois lisävarusteena saatavalla jalkakytkimellä.
Tampereen Vertikaali OY:ssä näyttäis olevan 290 €.
Taiankin kokeilla ens maanantaina :P
Ja ostankin varmaan tuollaisen, mikäli mitään ostan, vaikuttaa kunnon peliltä hyvien "ekstrojen" kera.
Dr.Vomit
Hang-Around
Hang-Around

Post by Dr.Vomit »

Huonoissa soittokamoissa on se hyvä puoli että kun soitto kuulostaa paskalle voi syyttää kamoja. Itsehän tein sen virheen että monta vuotta paskoilla kamoilla soiteltuani sijoitin soittovehkeisiin sievoisen summan.

Nyt en enää voi valehdella itselleni :cry:

Itsepetos on kova juttu.
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Voimanorja wrote:^Pointtihan oli se, että kun tulee rahaa muutama satanen ylimääräistä niin voisi ostaa jotain muutakin kuin levyjä.

Säästä se raha mielummin, sille tulee myöhemmin kyllä käyttöä jos vielä kitara innostaa. Se kymmenen wattinen (tjsp) riittää kotisoittoon enemmän kuin mainiosti. Jos susta tuntuu siltä, että siitä Cubesta ei irtoa säröä tarpeeksi, niin hommaa mielummin vaikka DOD Death Metal Distortion tai Bossin MT-2 Metal Zone. Myöskään tuommiset multiefektipedaalit eivät ole huono juttu, mutta särön säätäminen vie enemmän aikaa.

Mutta pointti oli, että nyt ei kannata ostaa uutta ämyriä!
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Dr.Vomit wrote:Huonoissa soittokamoissa on se hyvä puoli että kun soitto kuulostaa paskalle voi syyttää kamoja. Itsehän tein sen virheen että monta vuotta paskoilla kamoilla soiteltuani sijoitin soittovehkeisiin sievoisen summan.

Nyt en enää voi valehdella itselleni :cry:

Itsepetos on kova juttu.
:lol:

Näin.
"To be alive is more than just breathing"
The Exorcist
Paholainen
Paholainen

Post by The Exorcist »

Pentelesh wrote:

Säästä se raha mielummin, sille tulee myöhemmin kyllä käyttöä jos vielä kitara innostaa. Se kymmenen wattinen (tjsp) riittää kotisoittoon enemmän kuin mainiosti. Jos susta tuntuu siltä, että siitä Cubesta ei irtoa säröä tarpeeksi, niin hommaa mielummin vaikka DOD Death Metal Distortion tai Bossin MT-2 Metal Zone. Myöskään tuommiset multiefektipedaalit eivät ole huono juttu, mutta särön säätäminen vie enemmän aikaa.

Mutta pointti oli, että nyt ei kannata ostaa uutta ämyriä!
Totta, itsellä oli aluksi oman nintendo-efekti-hässäkän kanssa tappelua ennenkuin sain mieleiseni särön rakennettua. Nuo Särö-pedaalit ovat huomattavasti turvallisempi vaihtoehto, ostin tuon Bossin MT-2:n kokeilumielessä pari kuukautta sitten, tosin en ole vielä kertaakaan sitä käyttänyt vaan se lojuu yhä paketissaan, jää varmaankin käyttämättömäksikin, sillä olen tyytyväinen siihen soundiin minkä saan irti.
Small green aliens scuttled out of his path, fearsome Martian warriors would not meet his gaze and the air froze when he croaked in his dark gravelly voice; "A pint of bitter Please mate".
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Kyllä mä luotan noihin Bossin efekteihin. Itsekin tullut kokeiltua tuota metal zonea ja ihan pätevähän se on. Mun mielestä digitechin efekteissä on aika paljon sellasta lelun tuntua. Alle 200 e euron multiefektipedaalit on useimmiten aika huonoja kanssa eli ehkä tuo Metal Zone on paras vaihtoehto.

Ja Voimanorja; itse soittelin todella huonoilla kamoilla 2½ vuotta. Mulla oli Fenderin Squier ja RIKKINÄINEN frontman 15 g. Vähän itsekuria ni kyllä se siitä lähtee. Toki kitaraopettajanikin on viisaana mieheneä sanonut, että vanhempien kannattais panostaa siihen ostokseen enemmän, sillä soittointo saattaa loppua jos kamat ovat liian huonot ( tosin tämäkin todella yksilökohtaista ). Sulla ei aloittelijalle ole huonot kamat. Ostapa vaikka vahvistimen tilasta vaikka wahi tai jotain muita perusefektejä.

Vielä loppuun haluan sanoa, että koko ei merkitse. Useissa pienissä vahvistimissa on reilusti paremmat saundit kuin isoissa. Nykyään monet erityisesti omanikäiset ihmiset vaikuttavat panostavan vain siihen kokoon eikä välttämättä laatuun. Ikävänä esimerkkinä voin mainita erään tuttuni, joka osti 100 w Behringerin kotiinsa. Aivan liian iso kotiin ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että saundit olivat aivan perseestä; varsinkin puhtaalla.

Ja jos välttämättä haluat jo nyt ostaa uudenvahvistimen niin osta mielummin vaikka todella pieni putkivahvistin kuin valtava avaruusasema.
Loppuun voisin pistää vielä oman suositukseni: Tech 21 30 w
Stalker
Roudari
Roudari

Post by Stalker »

^Joo tuo tech 21 on todella hyvä. Kokemusta löytyy ja hyvät soundit löytyy niin puhtaana kuin särösenä.

Täältä löytyy Cube 30 ja se on aivan riittävän hyvä. Voin sanoa etten ole koskaan kotona (muutakun kokeilumielessä) soittanut täydellä teholla. Ei sen takia että haluaisin säästää kuuluoa vaan sen takia ettei siihen todellakaan ole tarve. Kotisoittoon Cube 30 riittää hyvin. Joten kuvittelisi pienemmälläkin pärjäävän. Bändin kanssa soittaminen on vähän eri asia.
"Egotism is the anesthetic that dulls the pain of stupidity." - Frank Leahy
Jimmy Harris
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Jimmy Harris »

Rolandin kuutio 30 on varmasti riittävä. Minulle se on juuri sopiva, ei vie liikaa tilaa. Perhana, kun molemmat vanhat kitarapiuhat olivat hajalla. En ole vieläkään päässyt testaamaan vajaan kuukauden vanhaa Jacksonia mummontapposäröllä. Siilinjärvi kun on niin palikka paikka, niin täältä ei musaliikkeitä löydy, Kuopioon pitäisi jaksaa raahautua.

Fenderin ostin marraskuussa '02, enkä ole kieliä vaihdellut. Tosin se jääkin nyt aika vähälle käytölle Jacksonin astuttua kehiin.
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^CUBE 30 olis Vertikaali OY:ssä 205 € ja taitaapi olla parempi koko ja teho kuin mitä CUBE 60:stä löytyy, joten eiköhän se olisi kuitenkin passeli? Joops, jäis rahaa vähän muuhunkin sen päälle sitten. 8)

Mites tota.. Mulla on nyt Micro Cube ja Ipe tuossa eilen soitellessa muutamaan kertaan sanoi, että laita nyt se särö pois etc. ja tajusin, ETTEN TIEDÄ MIKÄ NIISTÄ ON SÄRÖTÖN :D Kyllähän siitä noita "tyylejä" löytyy, mutta mikä on se ihan perus-puhdas-ääni? Mistä saan sen päälle?

8) :D :lol:
Jimmy Harris
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Jimmy Harris »

No eikös siinä nuppien kohdalla ole Acoustic ja JC Clean säädöt? Ja Gainia voi luultavasti vähentää.
Killeri
Peräruiske
Peräruiske

Post by Killeri »

Itelläki on 30wattinen cube ja hyvin riittää myös bändissä soittamiseen. siihen olis kyllä hyvä joku säröpedaali...
-AC/DC 17.6

-Ruisrock 09

-Qstock 09
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Tabeista olisi pari kysymystä. Miten kuuluisi soittaa 0/2 tai 0-2/0 ? Entäs 3 (0) 3 ?

Tai jos kahdella eri kielellä olisi soitettava yhtäaikaa soittamatta niiden välissä olevia kieliä. Kuvitellaan vaikka, että e- ja D -kieltä olisi soitettava yhtä aikaa, mutta G ja B eivät saisi soida? Esiintyy esimerkiksi Stairway to Heavenissa ja Journeymanissa.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Nyppäät vaikka plekulla sen ylempänä olevan ja nimettömällä alempana olevan, ilman plekua. Tai toistepäin.
Periaatteena nypätä sitten vaan jollain sormella se toinen, johon pleku ei hyppäämättä riittäisi, eli ei mitään "hyppy-kuvioita" aleta tekemään.

Kerrankin osasin neuvoa 8)

Ja 0/2 tehdään niin, että nyppäät 0:llan soimaan ja liutat sormesi kielten päällä 2:selle, niin että soi koko ajan.
Eli toisinsanoen teet sliden.
Last edited by Voimanorja on Sun Jun 25, 2006 2:24, edited 1 time in total.
Malinen
Wimp
Wimp

Post by Malinen »

The_Air_Raid_Siren wrote:Tai jos kahdella eri kielellä olisi soitettava yhtäaikaa soittamatta niiden välissä olevia kieliä. Kuvitellaan vaikka, että e- ja D -kieltä olisi soitettava yhtä aikaa, mutta G ja B eivät saisi soida? Esiintyy esimerkiksi Stairway to Heavenissa ja Journeymanissa.
No demppaat A:n ja G:tä ja B:tä et muuten vaan hujo sillä plekulla?

Edit: liian monimutkasta.
For those about to ROCK... We SALUTE YOU!!!
Post Reply