Hauskaa, kun muutkin ukot sivistävät itseään "uusilla" bändeillä. Iced Earth nyt kyllä on jo aika vanha retkue. Mäkin ostin ekan levyn about 8 vuotta sitten, hyvänen aika, onko siitä jo niin kauan. Eka demohan noilta tuli ulos jo v.1988, eli kasaribändejä
Ja kyllä, Watching Over Me kolahti itsellenikin heti alkuun. Pitää edelleen puoliaan kaikkien aikojen balladien joukossa. Liikuttava biisi. Ite en vaan ole Something Wicked-levyä vanhempia tullut hankkineeksi, vaikka kaikki studiolätyt siitä eteenpäin löytyykin. NIIN suuri suosikki bändi ei kuitenkaan ole, vaikka tasaisen epätasaisesti kuuntelusta löytyykin.
Itselläkin lähti tuo Iced Earth-levyjen hommaus tuosta cdon.com:in Alive In Athens-alesta.
Olen kuullut joitain levyjä jo vuosia sitten, ainakin Something Wicked This Way Comes-levyä jonkin verran. Taisin myös kaverilla nähdä jotain livepätkää tuon Matt Barlowin ajoilta. Hirveesti en voi musiikista sanoa, ainakin Barlow oli helvetin taitava vokalisti. Laitan tänne kommenttia lisää kunhan perehdyn paremmin.
Tulisipa jo postissa tuo Alive In Athens
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
Topikkia ja hyviä arvosteluja lukeneena innostuin ostamaan hiukan Iced Earthia ja voi helvetti...
Taas löytyi yksi uusi bändi josta innostua ja jota pitää hommata mahdollisimman paljon. Kaupasta löytyi Something Wicked This Way Comes ja Horror Show. Kyllä potkii ja lujaa! Hienon kuuloista, tiukkaa riffittelyä, Barlowin loistavaa laulua, hienoja, monipuolisia biisejä. Tämä menee sarjaan: miten olen voinut missata tämän bändin? No onneksi ei ole ikinä myöhäistä tutustua. Hirveän syvää analyysiä en pysty muutaman kuuntelukerran perusteella tekemään, mutta voin sanoa sen, että todellakin kuulostaa loistavalta yhtyeeltä.
Try to hold some faith
in the goodness of humanity...
No nyt tuli sitten ostettua tuo Glorius Burdenikin. Alkaahan noitakin näin viikon säteellä olla tullut melkein kaikki
Kahta ekaa en sitten hommaakkaan.
Night of the stormrider tilaukseen niin kuin olisi jo, loistava levy. Ekassa ole muuta vikaa kuin laulaja on aivan perseestä. Ekaa levyä voi harkita mutta tuo ensin mainittu on todella kova, älä ainakaan sitä jätä tilaamatta
The Dark Saga lähti just tilaukseen. Aikasempi IE levyjä omistan vain Alive in Athensin ja The Glorious Burdenin. Saas nähä mitä se posti-setä sieltä oikein kantaa..
Burnt offerings kuunneltu muutamaan kertaa lävitse, mutta tämä Horror Show ainakin lähtee vieläkin kovemmin liikkeelle. Wolf heti alkuun ja Damien perään.
Nousi kyllä kertaheitolla ykkösbändien joukkoon. Mr. Barlow on uskomaton. Schaefferin kitaratyöskentely myös uppoaa mulle totaalisesti. Mahtavia riffejä loistavilla saundeilla.
Tämän bändin pitäisi olla maailman suurin orkesteri
^MITÄ WI###A! Jätkä dissas pari vuotta sitten vielä bändiä ihan kybällä ja nyt totaalinen pulkankääntäminen. Eiköhän se Jarno pysy Nowenissa, vaikka et tuosta bändistä pitäiskään
Mut hyvä, että laatutavara alkaa tippuilee
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
^^ Burnt Offerings on kyllä ehdottomasti bändin kovin merkkiteos. Nimikkobiisi vielä lisäksi IE:n kovin koskaan!
Ipe wrote:1. Burnt Offerings - Laulu 10 - Biisit 10
2. Horrow Show - Laulu 10 - Biisit 10-
3. The Dark Saga - Laulu 10 - Biisit 9
4. Night of the Stormrider Laulu 8 - Biisit 9,5
5. Something Wicked This Way Comes Laulu 10 - Biisit 8,5
6. the Glorius Burder Laulu 7 - Biisit 9
7. (*Iced Earth) Laulu 4 - Biisit 9+
^^^ Jännä ettei aiemmin ole tullut vastaan / kolahtanu. Nämä kaksi asiaahan ovat saumattomassa symbioosissa
Itse taisin kuulla 1. kertaa IE:tä siltä Jyrki-ohjelman paskakokoelma Helldorado II:selta, jossa oli Birth Of The Wicked. Taas esimerkki että nuo lasinalus-sarjan julkaisut saattavat tuoda jotain hyvääkin, onhan noita vastaavia levymessut täynnä, esimerkiksi Hard Rock '83 -vinyyliä. Tämä laatuorkka oli kyllä nimeltä tuttu "ameriikan iron maidenina" aiemminkin.
edit: väkänen lisää, kun wänkkerit änkeää väliin, heh.
^^Ai, mun mielestä taas The Dark Saga jytää muut maanrakoon, ei nyt ihan mennen tullen mutta on kuitenkin paras levy IE'n tuotannosta. No, en kyllä tuota Burnt Offeringsia kuullut kuin muutaman kerran lävitse, että ehkä se avautuu vielä paremmin.
En jaksanut selailla mitä olen aiemmin aiheesta jauhanut mutta jauhetaan uudestaan:
Ipen arvosanat osuu aika kohdilleen, itse nostan vielä Night Of The Stormriderin arvoasteikossa vähän korkeammalle, taistelee Burnt Offeringsin kanssa kovimman levyn tittelistä. Nuo kaksi levyä ovat heavy metallin aatelia, etenkin sen ansiosta miten hyvin raskautta ja synkkyytä on onnistuttu yhdistämään loistavasti perinteisiin heavy-elementteihin. En ole koskaan ymmärtänyt vanhojen partojen (ei kohdistettu keneenkään täällä) itkua siitä miten "80-luvun jälkeen ei ole tullut mitään kunnon heavy-levyjä blaah blaah...". On tullut.
Valitettavasti bändin trendi on kuitenkin ollut jo laskeva useamman vuoden ajan. Barlow oli ainutlaatuinen vokalisti, jota Ripper paikkasi asiallisesti mutta silti en miehen tyylistä pidä niin paljoa. Suurin syy on kuitenkin Schaefferin sävellyskynän tylsyminen. Horror Showlla oli vielä hyviä juttuja mutta Glorious Burdenin normibiisit on todella tylsiä, ei todellakaan ole paljoa jäljellä enää vanhojen levyjen pimeästä tunnelmasta.
Pentelesh wrote:^MITÄ WI###A! Jätkä dissas pari vuotta sitten vielä bändiä ihan kybällä ja nyt totaalinen pulkankääntäminen. Eiköhän se Jarno pysy Nowenissa, vaikka et tuosta bändistä pitäiskään
Mut hyvä, että laatutavara alkaa tippuilee
Jarno on nimenomaan avainsana. Mies pakkosyötti aikoinaan tätä mulle sen verran että homma alkaa tuottamaan tulosta.
Ja muistaakseni tuo dissaaminen taisi olla enemmänkin joku läppä. Bändiä en ollut edes kuullut vielä tuolloin
Tai sitten dissailin kännissä ihan vain omaksi huvituksekseni. Ei muista enää
Nyt soi tuo liven 1. levy, kyllä toimii ja kovaa täytyy myöntää. Hemmetin tiukkaa soittoa ja Barlow hoitaa hommansa hienosti. Miksiköhän en ole aiemmin hommaillut IE:n levyjä????
Taitaa mennä jotain muutakin ostoslistalle
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
Tullut nyt tehokuunneltua vain Iced Earthia ja paikoitellen varsin progressiivista menoa kyllä. Sehän sopii. Etenkin Horror Show-levy ja The Phantom opera ghost. Vittu ku on kovaa kamaa!
Taitaa tulevan Nummen kasettikokoelmille tulla pari Iced Earthin biisiä kyllä mukaan
No niin tänään pamahti postista sitten kunnon rysäys tuota Iced Earthia, kun tuli CDONIN paketti : Burnt Offering, Purgatory kokoelma ja sitten AIVAN HELMI Something Wicked This Way Comes.
Huutonetin ostos tuli tuo The Glorious Burden special Edit.
Perkele kun olen tätä Wickediä kuunnellut niin aivan mahtava levy. Ja tämä viipyy kuuntelussa nyt jonkin aikaa , ennenkuin käydään seuraavan kimppuun.
Ja jos joku väittää ettei Barlow kuullosta Paul Stanleyltä biisissä Blessed are You niin ei ole Stanleytä kuullutkaan
Ei jumalauta on kyllä hienoo musaa.
Potkii ainakin itselleni nämä studio lätyt ensin paremmin kuin Live levy ja kun nämä on hallussa niin otetaan sitten live käsittelyyn
Kiitos Ipe hyvistä suositteluistasi.
Mulle suosikki studio-lätyksi alkaa muodostua Something Wicked This Way Comes.....
Ihmettellä taas täytyy missä olen nukkunut kaikki nämä Iced Erth kultaiset vuodet. Onneks mulla myös itseäni nuorempia kamuja, jotka suosittelee Old School Pekelle hyvää musaa. Ekan Iced Earh kokoelman ostin DB:n Laten suosituksessa "kun mun teki mieli jotaa uutta" ollessamme bongailees lättyjä kaupassa... lopun suosittelun hoitikin sitten maidenfinland IRC kanava
Kyllä siitä ihmettelee välillä joistakin bändeistä, että miten ne on voineet mennä noin ohi
Kyllä tämä Wicked on aivan loistava, mahtava ja kaikkea sillätappaa
Tällä hetkellä maailman kovin biisi. Soi repeatilla. Jumalauta noita vuorolauluja Barlowin ja tuon ämmän välillä. Siihen yhdistettynä ihan loistava biisi riffeineen ja pienine progeiluineen.
Jumalauta!
Nämähän hehkuttelut mitä tältä sivulta löytää ovat lähes kovempia, kun allekirjoittaneella konsanaan. Muistan sen ensimmäisen kappaleen jonka kuulin. Olin heti myyty. Taisi olla liveltä "Burning Times"? Tiedä kuulinko edes loppuunasti, mutta huomasin heti riffien ja Barlown käynnistyessä bändin sulavan sydämeeni. Tästä pari kuukautta eteenpäin ja jokainen bändin levy, depyyttiä lukuunottamatta löytyi hyllystäni.
Ensimmäisenä meni ostoon "Horrow Show". Miksiköhän? Luinhan juttua levyllä vaikuttavista kavereista. DiGiorgio&Christy-akseli on taidoiltaan sadan soittajan taitoisia. Pari päivää meni aivan haltioissa levyn tiimoilta, kaikki muut paitsi Jack Bauerin laulu toimivat kovaa. Lopulta Baur antoi syyn kuunnella häntä, joudun kuulusteluihin, oikein tehokuulusteluun. Kaikkiahan tietää mitä tässävaiheessa tapahtuu? Jos Jack sanoo, että mehu on maito, niin MEHU ON SILLOIN MAITO! Nykyään kaikki toimivat levyllä... Okei, muutama hiukan itseäni häiritsevä sekuntti on saatu mukaan, muut täyttä murhaa.
Alkuhehkutuksenkin jälkeen IE tuntuu lähes yhtä kovalta. Varsinkin "Horrow Show" levyä tässä samalla kuunellessa muistaa sen sateisen yön, kun palattiin Lahden reissulta. Dracula ja Phantom of the Opera Ghost sutivat repeatilla moneen kertaan. Parhautta.
Wolf ja Damien on kyllä sellainen levynavauskaksikko että alta pois. Varsinkin Wolfissa toimii helvetin hyvin tempon nostaminen juuri säkeistöön. Mukava riffitellä kitaralla molempia.
Tällä hetkellä maailman kovin biisi. Soi repeatilla. Jumalauta noita vuorolauluja Barlowin ja tuon ämmän välillä. Siihen yhdistettynä ihan loistava biisi riffeineen ja pienine progeiluineen.
Jumalauta!
" NOW! ".
On muuten oikeasti aivan jumalattoman kova biisi. En ole kuullut minkään bändin hyödyntävän näitä vuorolauluja yhtä loistokkaasti kuin IE. Aivan uskomatonta tavaraa.
"So you are, you are the legend, the phantom opera ghost!"
On alkanut tuo Ipen niin kovin hehkuttama Burnt Offerings myös aukeamaan viime päivinä, tähän asti pidin sitä vain hyvänä levynä ja erinomaisia The Dark Sagaa ja Something Wicked This Way Comesia hieman heikompana, mutta kun olen sitä koittanut kuunnella niin ovat kyllä jo heti viisi ensimmäistä biisiä sellaista tappokamaa, että pisteet nousevat kohisten.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Mainio biisi kyseessä, mutta ymmärrän niitäkin joiden hermoille kyseinen nauslaulaja käy. 7:24 kohdalla alkava loppurutistus on hieno lopetus biisille ja koko levylle. Oma suosikkikappaleeni albumilta on Dracula, joka vuoden 2002 Nosturin keikallakin kuultiin kolme tuntisen setin loppuminuuteilla.
Burnt Offerings, The Dark Saga, Something Wicked This Way Comes ja The Horror Show ovat itselle tärkeimmät levyt. Kahden ensimmäisen levyn materiaali toimii parhaiten Days of Purgatory versioina. Parhaan yksittäisen biisin on pakko olla Dante's Inferno.
The Glorious Burden -albumi sinänsä ei vastannut omia odotuksiani materiaalin epätasaisuuden vuoksi, paras biisi Valley Forge. 32 minuuttinen Gettysburg -trilogia sen sijaan on jotain uskomatonta. DVD:llä Jon Schaffer sanoo laulavansa itse kenraali James Longstreetin osuuden High Water Mark -biisissä, mutta voisin vaikka vannoa, että se on Matt Barlow, vaikka hänet onkin kreditoitu vain taustalauluihin. Schafferin muisti ei muutenkaan tunnu olevan parhaassa terässä kyseisellä DVD:llä. Säkeistö on siis tämä:
High Water Mark (2:37-3:00)
General Lee I must tell you straight
I believe this attack will fail
No 15,000 men ever made
will overtake that ridge today
A mile charge over open ground
with Yankee cannon gunnin' us down
1by4by9 wrote:Wolf ja Damien on kyllä sellainen levynavauskaksikko että alta pois. Varsinkin Wolfissa toimii helvetin hyvin tempon nostaminen juuri säkeistöön. Mukava riffitellä kitaralla molempia.
Kyllä eilen illalla lähti CDON:sta vielä tilaukseen tuo Horror Show ja se Iced Earthin uran toinen levy, joten nytpä ne onkin sitten ensimmäistä levyä lukuunottamatta sitten kaikki, kunhan noi huutonetistä ostamanin Dark Saga ja Melancholy EP vielä tulevat
Ja just eilen Horror Showta tilatessani mietin, että miksi se levy pitäisi myös tilata, niin syy löytyi heti, koska siintä levyltä löytyvät jo kuulleet biisit Wolf ja Damian.
Vittu ne potkivat ainakin meitsiin.
Ipe oliko mulla nopeempi tahti?
Viime viikolla taidettiin soitella ja jutella jonkinverran bändiin liittyvästä matskusta.
No joo aivan loistavaa musaa kaikinpuolin ja nyt rauhassa tutustutaan levy levyltä.
No otin kyllä Days of Purgatoryn sekä Glorious Burdionsin mukaan duuniin, että saa salilla heittää soimaan