IndianaJones wrote:Mun pointti tässä oli lähinnä se, että omaan korvaan näistä bändeistä ei löydy niin mainittavan paljon samaa että väittäisin jommankumman vaikutuksen kuuluvan toisen musasta läpi, aikajanallisista seikoista viis. Bändien musa kuitenkin tavallaan aika lähellä toisiaan, enemmän mielestäni kuin vaikka Rushin ja Zeppelinin. Toki vaikutusta oli myös sun kovalla Uriah Heep-hehkuttelulla. Samoin Rushin ja Zeppeliinin kohdalla, etenkin jos vähääkään lähdetään miettimään niitä Rushin 70-luvun lopun ja etenkin 80-luvun levyjä.
Ymmärrän pointin, mutta en ole samaa mieltä. Mun korvani kuulevat Zeppelin ja Rushin enemmän toistensa kaltaisina kuin mitä kuulen Heepin ja Zeppelinin. Mitä näistä kuitenkaan hiuksia halkomaan. Myönnän mä kuitenkin, että vain tietyt jutut ja levyt Rushilta ovat Zeppelinin tyylisiä. Ehkä eniten yhtäläisyyksiä bändien välille muodostuu siitä, että molempien vokalisteissa on
mun korvieni mielestä paljon samaa.
En tiedä, kuulevatko muut Robert Plantin ja Geddy Leen äänissä miten paljon samankaltaisuuksia? Led Zeppeliniä fanittava isäukkoni ainakin kuuli Rushin vokalistissa niin paljon samaa, että oli tuomitsemassa bändiä jo ihan kopioksi. Mä olin sitä kopioksi väittämistä seuranneessa väittelyssä sekä joka puolusti Rushia, jonka musasta isäkin sitten myönsi diggaavansa.
Ehkä Kingston Wallissa on sittenkin enemmän Zeppeliniä kuin Rushissa? Siis tietyissä zeppeliinimäisissä biiseissä, kuten
Two of A Kind. Paikoin selkeistä Zeppelin-vaikutteista huolimatta mä pidän Kingston Wallia yhtenä Suomen parhaista bändeistä.
IndianaJones wrote:Ja vähän samaa tässä, en niinkään historiallisesti ole heittämässä bändejä nippuun tai argumentoimassa miten kukin bändi johonkin toiseen on vaikuttanut, vaan nuo Rushit ja BÖCit nyt vaan ovat tyylillisesti mielestäni enempi siellä Zeppeliinin puolella kuin vaikkapa alkuaikojen Priestin. Jos sanotaa että joku bändi on paljon velkaa jollekin toiselle, niin lähinnä tulee mieleen Rival Sons/Led Zeppelin vertailu, joka nyt on täysin oikeutettua.
Taas ymmärrän pointin, mutta olen vähäsen eri linjoilla. Kyllä vaikkapa Priestin ihan ekoilla levyillä kuuluu mun korvaani aika paljon Led Zeppelinin vaikutusta - jopa Rocka Rollalla paikoin koomisessa ja kornissa mielessä.
Edelleen voin korostaa, että mulle on ihan sama, kuulenko mä Rushissa paikoin Zeppeliniä, koska bändillä on kuitenkin oma soundinsa ja juttunsa, vaikka vaikutus musassa kuuluisikin.
IndianaJones wrote:Jaa a, tähän on todella hankala sanoa muuta kuin että mun korvat, joiden perusteella tietenkin johtopäätökseni edelleen teen, kun ei muitakaan mahdollisuuksia ole, sanoo että Plantin ja Geddyn lauluissa on samaa lähinnä se miten molemmat laulavat todella korkealta. Äänet ovat muuten todella kaukana toisistaan, samoin esimerkiksi vibrato.
Outoa, sillä mun korvani kuulevat paljon samaa nimenomaan tavassa laulaa, tietyissä "pehmeämmissä sävyissä" ja äänenpainoissa, joita nämä kaksi vokalistia käyttävät laulaessaan. Molemmat laulavat jollain tavalla samalla tyylillä korkealta, tyylillä, joka on mulle kuin oma laulamisen genrensä. Tuskin mä olen ainoa, joka on tätä mieltä. Vibratoissa saattaa olla eroja, mutta Plantillakin on monta erilaista ääntä, koska ääni varioi yllättävän paljon levystä ja biisistä riippuen. Välillä Plantin lauluraidat kuulostavat Geddy Lee:ltä, välillä ero on äänien välillä on suurempi. Koko Led Zeppelinin tuotanto tuli tässä muutama kuukausi sitten kuunneltua, ja sieltä löytyi biisejä, joissa olo oli vokalistin puolesta kuin Rushia olisi kuunnellut.
Rushia olen kuunnellut liian vähän, myönnän, mutta eniten kuuntelemallani Rush-levyllä (Moving Pictures) Geddy Lee kuulostaa paljon Robert Plantin tietyiltä lauluilta.
IndianaJones wrote:Zeppeliini tuli mulla kuvioihin jo ennen Rushia ja bändin katalogi on kyllä jokseenkin tuttua. Ne loppupuolen levyt ovat vaan kuulostaneet aina niin heikoilta yksittäisiä hienompia hetkiä lukuunottamatta ettei ole tullut enempää tutustuttua. Tai ehkä ne viisi (huom. viisi, mulle Houses of the Holy on Zeppeliinin kovin) ekaa on vaan niin kovia ettei sen jälkeen ei pelkästään hyvä enää bändin kohdalla riittänyt niin pitkälle että jaksaisi levykokonaisuuksia kuunnella. Onhan nuo olleet hankintalistalla, mutta kun on jäänyt semmoinen fiilis ettei lähde, niin ei ole esimerkiksi Pgysical Graffittia tullut hommattua niillä hinnoilla millä on vastaan tullut.
Okei. Ehkä sä tunnet Zeppelinin katalogin paremmin kuin mä Rushin vastaavan, mutta Rush-projekti on koko ajan työn alla, vaikka liian hitaasti edistynkin yhtyeen ihmeelliseen maailman perehtymisessä.
Physical Graffiti on upea lätty, joten ihme, jos se ei ole kolahtanut. Omasta mielestäni Zeppelinin kovin levykokonaisuus on tällä hetkellä bändin debyyttipitkäsoitto (bluesahtavat Babe I'm Gonna Leave You ja Dazed and Confused ovat bändin parhaimmistoa!), kun jaetulla kakkossijalla on II, III, IV, Physical Graffiti ja Houses of the Holy. Aika mahdotonta noita on laittaa järjestykseen. Houses of the Holy on kokeileva, mutta reggae- ja funk-jutut kyllä toimivat sillä levyllä.Over the Hills and Far Away on ehdottomasti yksi Led Zeppelinin parhaita biisejä.
IndianaJones wrote:Tosiaan tarkoitus ei ollut missään vaiheessa Zeppeliiniä väheksyä, erinomainen bändi ja yksi rockhistorian merkittävimmistä yhtyeistä, joka varmasti on vaikuttanut aivan järjettömän paljon kaikkeen sen jälkeen tapahtuneeseen rockmusaan. Ja ehdottomasti yksi omista suosikeista, vaikkei ehkä ihan sinne esim. Maidenin, Rushin, Dion ja Ayreonin joukkoon rakkaimpina bändeinä koskaan ylläkään.
Itsekään en tarkoittanut Rushia väheksyä, koska kuulemani perusteella bändillä on potentiaalia nousta ihan sinne kirkkaimpien suosikkieni joukkoon. Eikä sillä ole mulle suurta väliä, onko joku laulaja nimenomaan just mun korvieni mielestä omaperäinen, jos kyseisen vokalistin lauluraidat kuulostavat hyvältä.
Mä todella toivon, että Zeppelinin tavoin Rush vaikuttaa (tietysti on jo vaikuttanut) tulevaan musaan, sillä silloin hyvä musa ei ihan hetkeen maailmasta lopu, jos bändit ammentavat Rushin kaltaisilta musiikillisilta neroilta.
IndianaJones wrote:Toivottavasti tuosta nyt saa selvää, pääpointtina mulla että vaikka Zeppelin on varmasti vaikuttanut paljonkin Rushin musaan ei se vaikutteena kuulu kovinkaan selkeästi sieltä läpi. Feel free to disagree.
Sanotaan nyt näin, että ei kuulu räikeästi läpi, mutta mun korvani kuulevat sitä Zeppeliniä sieltä silti yllättävän paljon. Ehkä mä sitten vaan kovana Led Zeppelin -fanina erotan ne jutut tosi tarkasti tai olen kuulevinani Rushin musassa enemmän Zeppeliniä kuin siellä onkaan. Oli miten oli, molemmat me digataan sekä Rushista että Zeppelinistä, joten turha näistä sinällään merkityksettömistä jutuista on sen enempää vääntää. Jommankumman korvissa on vähän vikaa (?), tai sitten molempien korvissa, mutta pääosin korvamme ovat viritetty musan suhteen aika samoille aaltopituuksille.