Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

darealjyra wrote:Itse olen käyttänyt viime kesästä lähtien ainoastaan dunlopin 2mm plektroja, ohuemmat vain eivät riitä soittotyyliini.
Heh, miehän en soittamisesta mitään tiedä, mutta kun hyllyssä tuollainen maallikollekin tajuttoman isokokoiselta (l. paksulta) näyttävä Dunlopin 2mm pleku komeilee hyllyssä Roland Grapowin / Helloween -painatuksilla, voisin päätellä kunnon hc-tilutuskäyttöön tehdyksi :)

Oli vielä sitä aikaa tuon nappaus, kun Rolle halusi olla Ynkkä2:nen & käytti Stratocastereita..
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
daughter_of_slaughter
Bändäri
Bändäri

Post by daughter_of_slaughter »

Jazz III:sta tuli käytettyä alkuaikoina aika paljon, mutta nyt on kiintynyt enemmän 1.00mm ylöspäin oleviin plekuihin. Riippuu myös siitä mitä tulee soitettua. Komppipuolta on tullut viimeaikoina harrastettua, joten siihen käy paremmin nämä isommat plekut.
iiron maiden
Kisälli
Kisälli

Post by iiron maiden »

Itsellä käytössä mm. Dunlopin .96 mm ja D'Andrean vissiinkin 1 mm plekut. Itse ei tuota komppailua tule paljoa harrastettua niin eipä ole ollenkaan omistuksessa noita päälle 2mm plekuja.
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

Jussi K wrote:Dunlopin 2mm pleku komeilee hyllyssä Roland Grapowin / Helloween -painatuksilla, voisin päätellä kunnon hc-tilutuskäyttöön tehdyksi :)
Olet asian ytimessä :wink:, tilu on aina tyylikästä, varsinkin silloin kun ei osaa soittaa.
Surma
Wimp
Wimp

Post by Surma »

Enpä muuhunkaan topikkiin osannut postata:

Millaisia kokemuksia jengillä on Gibsonin Explorereista ?

Itsellä ollut pitkään harkinnassa, ja nyt ois hankinta ajankohtainen.

Risuja, Ruusuja ?
Last edited by Surma on Mon May 07, 2007 20:10, edited 1 time in total.
I mean nowadays you have Black Metal bands in Brazil claiming to play Norse-core. How fucked up is that? -Joel Grind
Sameli
Kisälli
Kisälli

Post by Sameli »

Surma wrote:Enpä muuhunkaan topikkiin osannut postata:

Millaisia kokemuksia jengillä on Gibsonin Exploreista ?

Risuja, Ruusuja ?
En mä itse tämmösenä basistina tiedä soinnista ja soitettavuudesta yhtään mitään, mutta onpahan vaan maailman siistein kitara, Gibson Thunderbirdin ollessa hienoin basso. 8)
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

Ah, loistavaa. Nyt mä saan alle viikon sisällä uuden kitaran. Tokai Stratocasterin. On tätä odotettukin, sillä tuo mun nykyinen on suht paska Marshallin kitarapakettikitara. No, nytpähän saan laatupelin. Ah. 8)
You're shit and you know you are
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

^On muuten helvetin hyviä noi Tokain Stratot. AST-33? Helvetin hyvä hinta-laatusuhde noissa kitaroissa.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

AST-50, ja saan siitä vielä "suhteilla" alennusta, nimittäin 599 euron kitara vain 390 eurolla.
Somekindofmonster
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Somekindofmonster »

Surma wrote:Enpä muuhunkaan topikkiin osannut postata:

Millaisia kokemuksia jengillä on Gibsonin Explorereista ?

Risuja, Ruusuja ?
Itselläni ei ole Gibsonin vaan ESP:in explorer. Eli en tiiä soinnista mitään, mutta muuten tommonen malli on vaan sairaan siisti. Aluksi siihen saattaa olla vähän totuttelemista, juuri sen muodon takia, ainakin jos soitat seisaaltaan. Kannattaa hankkia siihen joku kunnon nahkahihna. Mutta todellaki kannattaa ostaa!
Surma
Wimp
Wimp

Post by Surma »

Njoo, kävin DLX:ässä kokeilemass Exploreriä, eikä se kyllä oikeen säväyttänyt. Tilailin sitten saksasta Les Paul BFG:n Trans Blackinä, hieman näpit syyhyää ! Odottavan aika on pitkä! :P
I mean nowadays you have Black Metal bands in Brazil claiming to play Norse-core. How fucked up is that? -Joel Grind
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Perkule kun alkaa välillä päreet palamaan tuon kitaran soiton kanssa. Viimeset kaks tuntia viilaillut tässä, että sais Fear of the Darkin "koottua kasaan paloista", mutta ei vaan tuo alku onnistu. Siis kohta jossa vedetään CLEANillä ja pitäs laulaa päälle, ennen kuin kappale lähtee käyntiin nopeammassa temmossa. Noh, lisää reeniä vaan niin eiköhän sekin ala sujumaan. :roll:
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

^Itse reenaillut kanssa vähän Fear of the Darkia nyt. Kyllähän se siitä alkaa luistamaan, mitä nyt pitää vain jauhaa, että tarkkuus paranee, ja esim tuo nopea riffi menee oikeassa tempossa ja rytmissä. Lähinnä vituttaa kun ei ole pedaalia jolla vaihtaa nopeasti säröltä cleanille ja takaisin, joutuu rassaamaan vahvistinta joka kerta. Soolojen suuntaan ei tarvitse edes katsoa tässä vaiheessa, mutta muuten vaikuttaa ihan kohtuulliselta biisiltä.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
1by4by9
Hang-Around
Hang-Around

Post by 1by4by9 »

Kuuntelin eilen Fear Of The Dark-levyä pitkästä aikaa. Pakko opetella jotain uutta tuolta levyltä, vaikkapa nimikkobiisin soolot kokonaisuudessaan. Vähän vaihtelua iänikuisiin progeriffittelyihin.
GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

1by4by9 wrote:Kuuntelin eilen Fear Of The Dark-levyä pitkästä aikaa. Pakko opetella jotain uutta tuolta levyltä, vaikkapa nimikkobiisin soolot kokonaisuudessaan. Vähän vaihtelua iänikuisiin progeriffittelyihin.

Opettelehan ihmeessa Afraid to shoot strangers (jos ei ole jo hallussa), siinä on siistein maiden biisi soittaa! En ole kyllästynyt, vaikka olen jo vuoden päivät sitä soitellut ahkerasti! Soolotkaan eivät ole mahdottomat, eivät sen vaikeimpia kuin FOTD:ssa. Vähän offtopiikkiahan tämä on, kun ruskin armsin puolelta löytyy jo topiikki "siistein maiden biisi soitttaa" tai jotain sinne päin..
Maiden todistettu:
06.07.05 Hellsinki 14.11.06 Hellsinki
15.11.06 Hellsinki 20.06.07 Rooma
01.07.08 Pariisi 02.07.08 Pariisi
18.07.08 Hellsinki 19.07.08 Tampere
daughter_of_slaughter
Bändäri
Bändäri

Post by daughter_of_slaughter »

Pitäs tässä varmaan ruveta taas Maidenia tai ylipäätänsä jotain heviä soittelemaan pitkästä aikaa, kun kitaratunnitkin loppu viimeviikolla. Tuntu että sillon ei ollu aikaa soittaa mitään muuta, kun opettaja tunkee kaikenmaailman huurujazz-biisejä, jotka on mulle niin pirun vaikeita ja pakkopullaa, että tuntu soittamisen ilo menevän kokonaan. Mutta oppihan siinä tietysti kokoajan, että sen puoleen ei valittamista. Nyt on vaan pakko saaha soittaa jotain omaan musiikkimakuun meneviä biisejä, sillä se saatanan jazz tulee jo korvista ulos :evil: .
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Huoh... tuntuu ennen viime aikoina on mennyt enemmän aikaa suunnitteluun ja pähkäilyyn kuin itse pääasiaan eli soittamiseen. Myydäkkö vanhaa, ostaakko uutta, mitä uutta? Tällaista se on ollut, loputonta pähkäilyä.

Edit: Keskiviikkonahan tuli eka "live esiintyminen" tehtyä, mutta ei kitaran varressa vaan rummuissa kun oli iltakoulua olla korvasimme tämän perjantain, jotta saataisiin pitempi viikonloppu. Oitaisko me jotain 8-9 biisiä soitettu ja eikä pahempia kämmejä tullut kuin rumpukapulan tippuminen Every Breath You Taken lopussa ja siitä johtunut pienoinen sekoilua.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

GODOFTHUNDER wrote:
1by4by9 wrote:Kuuntelin eilen Fear Of The Dark-levyä pitkästä aikaa. Pakko opetella jotain uutta tuolta levyltä, vaikkapa nimikkobiisin soolot kokonaisuudessaan. Vähän vaihtelua iänikuisiin progeriffittelyihin.

Opettelehan ihmeessa Afraid to shoot strangers (jos ei ole jo hallussa), siinä on siistein maiden biisi soittaa! En ole kyllästynyt, vaikka olen jo vuoden päivät sitä soitellut ahkerasti! Soolotkaan eivät ole mahdottomat, eivät sen vaikeimpia kuin FOTD:ssa. Vähän offtopiikkiahan tämä on, kun ruskin armsin puolelta löytyy jo topiikki "siistein maiden biisi soitttaa" tai jotain sinne päin..
Jestas sentään, jestas sentään mikä biisi. Ja varsinkin kun soittaa A Real Live Dead Onen mukana sitä ja kuulee ne "HEI!" huudot sieltä niin voi vittu mikä fiilinki, on se upea biisi. Mä sain vihdoinkin sen uuden kitaran ja kyllä on loistava luuttu. Olen todella tyytyväinen ja maksoin juuri siitä mitä sain. Ah. Nyt on koulujuttujen ja muiden menojen takia jäänyt soittaminen kohtuullisen vähälle, joten voisin omistaa tämän iltapäivän kokonaan soittamiselle ja rennosti ottamiselle.
iiron maiden
Kisälli
Kisälli

Post by iiron maiden »

^
Kompit. Afraid to shoot starngers on kyllä yksi hauskimmista biiseistä soittaa. Alku ehkä vähän liian pitkä, mutta siitä 2:40 suunnilleen loppuun asti on yhtä unelmaa. :wink:
GODOFTHUNDER
Hiippari
Hiippari

Post by GODOFTHUNDER »

Räbsä wrote:Huoh... tuntuu ennen viime aikoina on mennyt enemmän aikaa suunnitteluun ja pähkäilyyn kuin itse pääasiaan eli soittamiseen. Myydäkkö vanhaa, ostaakko uutta, mitä uutta? Tällaista se on ollut, loputonta pähkäilyä.

Mistä vanhasta kepistä olet luopumassa? Ite päätin pitkän harkinnan jälkeen laittaa LTD myyntiin.. Ajattelin, että ostaisin syksyllä ESP:n random starin, mutta taitaa jäädä haaveeksi.. Sen verran hintava kitara kyseessä.. Näillä mennään.. Kovin paljoa ei oo tullu tekniikoita treenattua viime aikoina, ku on tullu enemmän keskityttyä tuohon sävellys puoleen, joka on muuten helvetin hauskaa hommaa! Pari ihan tarttuvaa melodiaa ja riffiä oon saanukki aikaan!
Maiden todistettu:
06.07.05 Hellsinki 14.11.06 Hellsinki
15.11.06 Hellsinki 20.06.07 Rooma
01.07.08 Pariisi 02.07.08 Pariisi
18.07.08 Hellsinki 19.07.08 Tampere
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

^Mä taas olen ollu tuon sävellyspuolen kanssa aika paitsiossa suht pitkään. Aina välillä iskee sellanen hetkittäinen inspiraatio ja sitten kun alkaa tekemään se katoaa. Ja se vituttaa.
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

GODOFTHUNDER wrote:
Räbsä wrote:Huoh... tuntuu ennen viime aikoina on mennyt enemmän aikaa suunnitteluun ja pähkäilyyn kuin itse pääasiaan eli soittamiseen. Myydäkkö vanhaa, ostaakko uutta, mitä uutta? Tällaista se on ollut, loputonta pähkäilyä.

Mistä vanhasta kepistä olet luopumassa? Ite päätin pitkän harkinnan jälkeen laittaa LTD myyntiin.. Ajattelin, että ostaisin syksyllä ESP:n random starin, mutta taitaa jäädä haaveeksi.. Sen verran hintava kitara kyseessä.. Näillä mennään.. Kovin paljoa ei oo tullu tekniikoita treenattua viime aikoina, ku on tullu enemmän keskityttyä tuohon sävellys puoleen, joka on muuten helvetin hauskaa hommaa! Pari ihan tarttuvaa melodiaa ja riffiä oon saanukki aikaan!
Kaiketi tuosta uusimmasta eli Joulukuussa hommatusta kasari-Kramerista.

Tuossapa tuo kyseinen kepakko.

Edit: Ja vielä pitää sen verran lisätä, että kyllä sitä itsekin tullut ainakin kokeiltua jonkin verran tuota sävellyshommaa, mutta ei se helppoa ole tällaiselle teoriaa oppimattomalle jampalle... mutta kyllä sitä aina jotain menevää on tullut keksittyä. Joitain semmoisia paikkoja tulee moniin biiseihin, joissa yksinkertaisesti ei ideoita enää ole ja tulee hieman irrallisen oloisia osia. Mutta ainahan sitä kehittyy ja se on hyvä, ei ainakaan junnaa paikallaan.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Olisiko mitään pedaalia, jolla saisi virettä muutettua. Perustellaan dödisprojektia kavereiden kanssa ja tarvisi vaikkapa d tai korkeintaan c:hen saada tuo vire. En jaksa muuttaa virettä perinteisellä tavalla, sillä soitan muuten ihan E-vireessä ja kyseessä kun on Floyd Rose kitara, niin hieman hankalaksi tuo kävisi. Onko olemassa siis mitään pedaaleja? Octavereilla saa kyllä alas, mutta tietääkseni vain kokonaisia oktaaveita? Am i right , not?
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

Purkkiliha wrote:Olisiko mitään pedaalia, jolla saisi virettä muutettua. Perustellaan dödisprojektia kavereiden kanssa ja tarvisi vaikkapa d tai korkeintaan c:hen saada tuo vire. En jaksa muuttaa virettä perinteisellä tavalla, sillä soitan muuten ihan E-vireessä ja kyseessä kun on Floyd Rose kitara, niin hieman hankalaksi tuo kävisi. Onko olemassa siis mitään pedaaleja? Octavereilla saa kyllä alas, mutta tietääkseni vain kokonaisia oktaaveita? Am i right , not?
Onhan niitä, mutta voin kertoa, että lopputulos on lähes poikkeuksetta pelkkää paskaa, ellet sitten halua panostaa erillisiin studiotason räkkiefekteihin, joista saat pulittaa useita satoja euroja. Joka tapauksessa luonnollisen kuuloista soundia et tule helposti saamaan.

Eli lähes ainoa konsti on se perinteinen, paksummat kielet ja kitara alavireeseen tallan säätöineen ja kaikkineen. Suosittelen ostamaan kakkoskitaran, jonka säädät tuota tarkoitusta varten sopivaksi mikäli käyttöä tulee enemmän.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

^ Oolrait. Voisi neuvotella asiasta toisen kitaristin kanssa. Mun makuun, ku saa aivan tarpeeksi raskaat saundit ihan e-vireellä. Kunhan on hyvä säröpedaali ja reilusti bassoa. Muutenkin olen pitkälti tätä virehäsläilyä vastaan, kun joka toinen metallibändi laskee niitä soittimiaan johonki a-vireeseen. Eipä tosin normivireellä mitään hirveen brutaalia kamaa väännetä, mutta nämä meidän tähänastiset sävellykset kumartelevat kovasti 80-luvun death ja speed-metalliin ( tosin niissäkin usein d-vire ).
Post Reply