"Aito" Faneus?

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Lataatko Maidenin musiikkia?

Poll ended at Tue Aug 02, 2005 11:36

Kyllä
58
37%
Ei
100
63%

Total votes: 158

QazKFD
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by QazKFD »

IronWalrus wrote: No tämä liittyy enemmän omiin henkilökohtaisiin moraaliarvoihini. Jotenkin hyväksyttävämpää on että edes näkee sen vaivan ja viitsii hakea levyn kirjastosta ja kenties jopa vilkaisee kansilehden sisältöä ennen kun kylmästi muuttaa "elämää suuremman taiteen" neutraaleiksi tiedostoiksi kovalevylle. Myönnän, tätä on hankala selittää.
Totta, onhan tuossa perääkin, vaikka en itse ihan samalla aaltopituudella asiassa olekaan. Tuossa sentään aidosta kiekosta saa nauttia sen tietyn aikaa kuten tekis oman kappaleenkin kanssa. Ja sitten kuuntelukokemus vain jatkuu kopiolla. Ymmärrän pointtiasi ehkä jo hieman :)

IronWalrus wrote: No voisitko valaista meikäläistä sen suhteen että mikä se on? Kun itse olen elänyt siinä harhaluulossa että tuo tuppaa usein olemaan yksi päämotiiveista.
No ehkä on kyse siitäkin, että waretellaan semmoisia julkaisuja, joita ei tulisi muutenkaan ostettua. Eli semmoisia, mitkä ovat kuuntelukelpoisia ja ehkä varsin hyviäkin, mutta eivät ihan semmoisia että "raaskisi" tuhlata niihin. Mutta toisaalta, kyllähän syynä voi olla ja onkin monesti yksinkertaisesti se, että ei ole varaa ostaa kiekkoja.

IronWalrus wrote: ja ennen kun jollekulle tulee paha mieli niin tekisin selväksi että nythän puhutaan siis subjektiivisista mielipiteistäni, ei missään nimessä yleisestä totuudesta. Ei minulla ole mitään tarvetta pakottaa toisia immeisiä elämään omien mielipiteitteni mukaan, ne on eri miehiä ne (useimmiten itävaltalaissyntyisiä). Erilaiset mielipiteet, varsinkin hyvine perusteluineen on ennen kaikkea rikkaus. Kynnyskysymystenkin kohdalla.
No eipä tässä allekirjoittaneelle ole paha mieli tullut, ihan hyvä vaan, että jotkut jaksavat kirjoittaa asiallisella linjalla jopa minunkin vastineisiin. Ja kyllähän tässä nyt jokaisen puheet tulee omien kokemuksien ja mietteiden pohjalta, mutta eipä tässä tarkoituskaan ole mitään objektiivista totuutta asiaan hakea, vai onko?
IronWalrus wrote: Se on mainiota jos siltikin suhtaudut musiikkiin albumikokonaisuuksina sillä valtaosa itse tuntemistani warettajista ei noin toimi. Usein, varsinkin nuorten keskuudessa, yhtyeeltä kun yhtyeeltä ladataan pari irtopiisiä ja jos ensimmäiset 30 sekuntia ei miellytä niin eikun roskakoriin.
Ja tässä päästään taas siihen mitä aikaisemmin mainitsin... eli OK, kaverisi tekevät noin. Minä taasen tarkoitin lähinnä omia toimintatapojani, eli sikäli kyllä oma näkemyksesi muiden ja jopa valtaosan toiminnasta on enemmän oikea kun minun mainitsemani. Itse ainakin pyrin saamaan kopioilla niin lähelle aitoa vastaavan nautinnon kuin mahdollista.

IronWalrus wrote: Ja tällainen menettelytapa on yhtyeen kuin yhtyeen kohdalla vähintäänkin paheksuttavaa.
30 sek ja romukoppaan? Eikös koko wareziskene ja kopiointi ole vähintäänkin paheksuttavaa? ;)

asa wrote:
Lane wrote:
Omistan lähemmäksi 2000 alkuperäistä vinyyliä/kasetti/cd:tä/dvd:tä. Kyllä vaadin kannet, jotta pystyn nauttimaan levystä tosissaan, ei mahda mitään.
Oletko nyt ihan tosissasi? Onko kaikki virallisia levyjä? Edes Nifelheimin veljeksillä ei ole noin montaa levyä, joten on erittäin vaikea uskoa tuota määrää.
On siinä aika läjä lättyjä muuten. Mutta eipä tuo nyt mitään mahdotontakaan ole(?), joten sen takia nyt en viitsi ilman parempaa tietoa toisen kokoelmia alkaa kyseenalaistamaan. Paljonkos asalla on kokoelmassa levyjä muuten?

Menee vähän ohi aiheen paikkapaikoin, mutta ei se oo nii tarkkaa meiä vvirmassa.
YOU DON'T ROCK HARD
YOU NEVER DID
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

QazKFD wrote:
Paljonkos asalla on kokoelmassa levyjä muuten?

No sepä se kun hyllyt notkuu Maidenia ja silti oma virallinen lukuni on jotain pikkaisen vajaa 500 alkuperäistä ja virallista julkaisua. Eipä sillä... hattua nostan jos todellakin löytyy noin monta levyä hyllystä.
Heikunkeiku
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Heikunkeiku »

Lane wrote:Omistan lähemmäksi 2000 alkuperäistä vinyyliä/kasetti/cd:tä/dvd:tä. Kyllä vaadin kannet, jotta pystyn nauttimaan levystä tosissaan, ei mahda mitään.
Tätä en kyllä itsekään usko aivan heti.. Jotain kuvaa sun kokoelmasta? Olen asan kokoelmaa jo ihaillut, mutta nyt sitten käy ilmi että sulla olis vielä NELJÄ kertaaa enemmän :roll:
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

Itse vähän veikkaisin, että Lane ei tarkoittanut pelkkiä maidenin levyjä, vaan ihan kaikkien artistien levyjä mitä omistaa. Kuitenkin tuossa aikaisemmin taisi puhe olla ihan waretuksesta yleensä, ei pelkästä maidenin imuttelusta. Tämä tietenkin ihan mutu pohjalta, joten herra itse paljastakoon totuuden. :wink:
Last edited by poolrules on Sun Jun 26, 2005 22:14, edited 1 time in total.
sq
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by sq »

Taitaa olla kuitenkin niin, että Lanella on 2000 cd:tä yms. Mutta onko jossain sanottu että ne kaikki olis Maidenia? :wink:

EDIT: äh, poolrules ehti eka.
There is room for all God's creatures....right next to the mashed potatoes.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

no niinpä... Jotenkin ymmärsin sen niin. My bad.
Pulunkuristaja
Wimp
Wimp

Post by Pulunkuristaja »

Miksi ei voisi ladata bändin musiikkia, eikö se ole ihan sama mistä sitä musaa kuuntelee??? Samaa musiikkiahan se silti on. Ja jos luulette auttavanne bändiä ostamalla niiden levyn, olette aivan väärässä, sillä kaikki rahat levyistä menee levymyyjille ja tuottajille. Bändi saa suurimmat tulonsa keikoilta. Levyistä bändi saa ehkä 1/100 osaa tuotostaan. Eli eikö se ole ihan sama ostaakko, vai ladata?

Asiaan=>

Mielestäni "faneus" on sitä, että kunnioittaa sitä toista ihmistä joka on tehnyt jotain, mikä on mielestäsi ihailtavaa. Jos puhutaan musiikin faneista, niin mielestäni pitää myös nähdä oma idoli, mutta se on vain minun mielipide. (yllätys)
"To live is to die", but I am "Hard as a rock" and even if you use "TNT" on me "I will survive"... ei helevetti.
Kari Karvaton
Hang-Around
Hang-Around

Post by Kari Karvaton »

Pulunkuristaja wrote:Miksi ei voisi ladata bändin musiikkia, eikö se ole ihan sama mistä sitä musaa kuuntelee??? Samaa musiikkiahan se silti on. Ja jos luulette auttavanne bändiä ostamalla niiden levyn, olette aivan väärässä, sillä kaikki rahat levyistä menee levymyyjille ja tuottajille. Bändi saa suurimmat tulonsa keikoilta. Levyistä bändi saa ehkä 1/100 osaa tuotostaan. Eli eikö se ole ihan sama ostaakko, vai ladata?
Ei se mun mielestä nyt ihan sama ole, että ostaako levyn vai lataako netistä. Riippuu tietysti bändistä, mutta kyllä väittäisin että levytuottojen osuus on suurempi kuin sadasosa. Tuohonhan se tietysti menee, jos porukka lataa musiikkinsa ilmaiseksi netistä.

Kyllähän tuo levy-yhtiöiden ja tuottajien saama pala kakusta on aika tärkeä. Jos levyt eivät tuota rahaa levy-yhtiölle, on uusien levyjen tuottaminen yhä hankalampaa ja sehän ei ole kenenkään etu. Tällöin rajalliset rahavarat keskitetään ns. takuuvarmoihin hittituotteisiin, jotka sen rahan tuovat. Samalla kuitenkin tarjonta köyhtyy aika oleellisesti. Yksinkertaista ansaintalogiikkaa, eikös?

Mielestäni fani kunnioittaa ihailemaansa artistia/bändiä sen verran, että vaivautuu ostamaan levyn kaupasta.
"Välimallin jätkä,
välimallin laulu,
välimallin naamataulu!"
P.K.
Rautaneito Crew
Rautaneito Crew

Post by P.K. »

Kari Karvaton wrote:Mielestäni fani kunnioittaa ihailemaansa artistia/bändiä sen verran, että vaivautuu ostamaan levyn kaupasta.
Kyllä, näin se on. Muutenkin tehty jo periaatepäätös vuosia sitten että musiikkia en tule lataamaan vaan ostamaan sen. Se on vaan niin mahtava fiilis kuunnella levyä ja hypistellä kansivihkoa hanskassa. Noh, se on mun juttu. Jollekin toiselle voi olla kämäiset mp3-filut kovalevyllä.
Pulunkuristaja
Wimp
Wimp

Post by Pulunkuristaja »

Kari Karvaton wrote: Ei se mun mielestä nyt ihan sama ole, että ostaako levyn vai lataako netistä. Riippuu tietysti bändistä, mutta kyllä väittäisin että levytuottojen osuus on suurempi kuin sadasosa. Tuohonhan se tietysti menee, jos porukka lataa musiikkinsa ilmaiseksi netistä.

Kyllähän tuo levy-yhtiöiden ja tuottajien saama pala kakusta on aika tärkeä. Jos levyt eivät tuota rahaa levy-yhtiölle, on uusien levyjen tuottaminen yhä hankalampaa ja sehän ei ole kenenkään etu. Tällöin rajalliset rahavarat keskitetään ns. takuuvarmoihin hittituotteisiin, jotka sen rahan tuovat. Samalla kuitenkin tarjonta köyhtyy aika oleellisesti. Yksinkertaista ansaintalogiikkaa, eikös?

Mielestäni fani kunnioittaa ihailemaansa artistia/bändiä sen verran, että vaivautuu ostamaan levyn kaupasta.
No onhan se tietysti sun näkökulmasta oikein, ja kyllähän mulla onkin kakki MetallicAn levyt. Mutta voihan ladata netistä joitain kappaleita jotka ovat hyviä, muttet niiden takia levyä ostaisikaan. En siis puhunut että jos olet fani niin lataat idolisi levyt netistä. Enkä mä mikään nörtti ole että kovalevyfilut voittas aidot levyt. :x

Ja ihan btw, lisäksi netistä lataamalla otatte rahaa pois levy yhtiöiltä jotka jo muutenkin raiskaavat idoleitamme perseeseen. Ja musiikin monipuolisuudesta puheen ollen, jos haluat tehdä musaa, niin mitä parempaa musiikinlevityspaikkaa voit keksiä kuin internet? Mielestänmi olisi jopa järkevämpää julkaista biisit nettisivuillaan, tehdä oheistuotteita ja dvd:itä kaupasta ostettaviksi ja käydä paljon keikoilla. Siitä tulisi ihan yhtä hyvät tulot, etkä tarvitsisi levytys sopimusta välttämättä. Silkkaa logiikkaa, eikö?
"To live is to die", but I am "Hard as a rock" and even if you use "TNT" on me "I will survive"... ei helevetti.
mika
Berserkki
Berserkki

Post by mika »

joo, aitoa faneutta on vaikeaa määrittää koska sekin on henk. koht asia. Itsellä oli aikoinaan tavoitteena että saa kaikki Maidenin pitkäsoitot ja nyt ne on kaikki cd:llä ja joitain painoksia tuplastiki esim. LADista 2 eri versiota.
Joitain spesiaalisinkkuja on tullut hankittua ja muutama kirja.
Otin tavoitteksi v. 92 saada nimmarit bändiltä kun olin sattumalta törmännyt v. 90 keikalla Harrisiin ja sain nimmarit papreilappuun.
Nyt on muutamassa levynkannessa LAD, Virtual XI, X Factor kaikki ja Best of THe Beastissa on Diannon, Bayleyn ja nykykokoonpanon signaukset, se onkin kokoelmani "lempilapsi". Muuten on jokaisessa cdn kannessa väh 2 nimmaria, joissakin 4 jäsenen nimmarit. Kansitaide ei näy mutta on ne helvetin kivoja muistoja itselle.
Nyt on tällä fanilla tavoitteena päästä josku bäkkärille, ei niinkään sen vuoksi että sinne pääsee vaan että saa passin joka on ollut itsellä käytössä. Tämä voikin olla sitten se vaikein osuus.
Bootlegit on keräilyn kohteena ja niitä alkaa olla toista sataa ja sekin on vähän.
Mutta tälläistä meillä.
1986,1990,92,93,95,96,98,99,2000,03x2,05x2,06x2,08x2,2010,11x2,13,16x2,17x2 + Lontoo 27-28...
Nomad
Vempare
Vempare

Post by Nomad »

Täytyy tunnustaa että laitailen Maidenin musiikkia mutta omistan myös paljon levyjä. Nämä levyt ollaan tahkottu niin monta kertaa läpi että haluaa vaihtelua, mutta kun asuu vähän kauempana ni ei joka kulman takaa sitä levykauppaa löydy ja koska rahaa ei ole niin paljoa että niitä viitsisi ostaa kalleuden ja muun rahamenojen takia! No mutta aito kunnon ceedee on se oikea silti mun mielestä ja vielä parempi olis ku sais vinyyleinä.
Pulunkuristaja
Wimp
Wimp

Post by Pulunkuristaja »

Nomad wrote:Täytyy tunnustaa että laitailen Maidenin musiikkia mutta omistan myös paljon levyjä. Nämä levyt ollaan tahkottu niin monta kertaa läpi että haluaa vaihtelua, mutta kun asuu vähän kauempana ni ei joka kulman takaa sitä levykauppaa löydy ja koska rahaa ei ole niin paljoa että niitä viitsisi ostaa kalleuden ja muun rahamenojen takia! No mutta aito kunnon ceedee on se oikea silti mun mielestä ja vielä parempi olis ku sais vinyyleinä.
Vinyylit ROCKs, mulla on MetallicAn Kill em All vinyyli, ja paljon Uriah Heepia, Deep Purplea, Acceptia... jne jne jne... Mut en oo löytäny muita MetallicAn vityyli levyjä, onko muuten mitään tietoa kellään??? :?: :?: :?:
Killer
Vempare
Vempare

Post by Killer »

Kyllä pidän itseäni tosifanina... Vaikka minulla onkin koko tuotanto koneella...

Mutta on myös suurin osa levyistä alkuperäisinä..
Paitsi nämä levyt; Killers, Best of the Beast, X-Factor, Virtual XI ja Donington.. (nyt menen tilaamaan Killersin ja Doningtonin...)
Kari Karvaton
Hang-Around
Hang-Around

Post by Kari Karvaton »

Pulunkuristaja wrote: Ja ihan btw, lisäksi netistä lataamalla otatte rahaa pois levy yhtiöiltä jotka jo muutenkin raiskaavat idoleitamme perseeseen. Ja musiikin monipuolisuudesta puheen ollen, jos haluat tehdä musaa, niin mitä parempaa musiikinlevityspaikkaa voit keksiä kuin internet? Mielestänmi olisi jopa järkevämpää julkaista biisit nettisivuillaan, tehdä oheistuotteita ja dvd:itä kaupasta ostettaviksi ja käydä paljon keikoilla. Siitä tulisi ihan yhtä hyvät tulot, etkä tarvitsisi levytys sopimusta välttämättä. Silkkaa logiikkaa, eikö?
En mä sitä kielläkään, etteikö netti olisi musiikin levitykseen loistava paikka. Varsinkin tuntemattomille bändeille netin hyöty ilmaisena markkinointikanavana nousee arvoon arvaamattomaan.

Kuitenkin musan tekeminen vaatii netistä huolimatta aika paljon pääomaa, jota aika harvoin yksittäisellä bändillä on. Vaikka netti hoitaisikin jakelupuolen ilmaiseksi, jonkun pitkäsoiton äänittämisen studiokulut ovat sitä luokkaa, että aika paljon saa keikkailla ennen kuin saa edes kulut katettua. Saati että sais muutakin kuin ylähuulen leivän päälle. Siinä vaiheessa mua rupeis ainakin kyrsimään että porukka lataa kaiken sen perslihasta raavitun taiteellisen panostuksen ilmaiseksi netistä.

Ja niistä oheistuotteista.. eipä ole vielä sellaista bändiä vastaan tullut, joka on julkaissut valtavan määrän oheistuotteita julkaisematta ainuttakaan levyä. Ja hyvä niin. Eikä niitä oheistuotteita ja dvd-levyjäkään kai ilmaiseksi tehdä.

Mä olen kyllä kanssa niitä ihmisiä, joka tykkää ostaa levyn kaupasta, lyödä soittimeen, ihailla kansitaidetta, lukea tekstejä jne. Se on se koko prosessi. Onneksi suuri osa ihmisistä vielä sitäkin harrastaa.

Levyn äänittämisessä, tuottamisessa, markkinoinnissa ja jakelussa vaadittava pääoma vain on sitä luokkaa, että tähän levy-yhtiöitä tarvitaan. Takuuvarmasti yhtiöt vetävät suloisen siivun välistä, oli se oikeudenmukaista tai ei. Näin se vain on. Maailma ei ole täydellinen paikka.

Onneksi on kuitenkin Maiden!
:wink:
"Välimallin jätkä,
välimallin laulu,
välimallin naamataulu!"
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

Kari Karvaton wrote:Ei se mun mielestä nyt ihan sama ole, että ostaako levyn vai lataako netistä. Riippuu tietysti bändistä, mutta kyllä väittäisin että levytuottojen osuus on suurempi kuin sadasosa.
Joskus muutama vuosi sitten taisi olla Keskisuomalaisessa juttua, miten kaupasta ostetun levyn (normaalihintaisen n.20€) rahat jakautuu. Ja jos en aivan väärin muista, niin kappaleen esittäjä sai noin euron verran, sekä biisin tekijä toisen mokoman. Loput vei valtio, kauppa ja levy-yhtiö. Jos jollain on tarkempaa tietoa, niin sivistäkää meitä. Kun ei satavarmaa muistikuvaa asiasta ole.
S.R.
Horus
Horus

Post by S.R. »

Kaikki Maiden levyt löytyy cd:nä, lähes kaikki lp:nä ja vielä kasettejakin on muutamia. Eli parhaimmissa tapauksissa mulla on yhdestä levystä 3-4 versiota ainakin.
Joitain vinyyli ja cd-sinkkuja/maxejakin on. Muistaakseni 3 dvd:tä löytyy ja vanhoja vhs:siä on 4.

Jotain harvinaisempia juttuja kuten keikkoja voi mielestäni imuroida netistä. On vähän kaksipiippuinen juttu kun jotkut myyvät bootleggeja, ei niistä ainakaan hirveetä summaa pitäisi maksaa.

Pitäisi tässä yrittää bootleg cd/dvd:tä ruveta keräilemään, jos joku haluaa auttaa niin yksityisviestiä vaan tulemaan.
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
RautaBanaani
Vempare
Vempare

Post by RautaBanaani »

Aito faneus on sitä että ollaan kiinnostuneita bändistä, käydään keikoilla ja pidetään siellä mölyä oikein kunnolla. Ja saa siitä musiikista nauttiakin. :)

Ugh.
Nismo
Peräruiske
Peräruiske

Post by Nismo »

Ensimmäiset biisit on tullut ladattua. Sitten heräsin, ja siitä lähtien Maidenia on vain ja ainostaan ostettu! Minulle pelkkä lataaminen on pyhäinhäväistystä
Pulunkuristaja
Wimp
Wimp

Post by Pulunkuristaja »

poolrules wrote:
Kari Karvaton wrote: Jos jollain on tarkempaa tietoa, niin sivistäkää meitä. Kun ei satavarmaa muistikuvaa asiasta ole.
Mun kaveri on Timo Paananen, joka on kuuluisan Leevi and the Leevings bändin jäsenen (basisti) poika. He eivät ole rikkaita vaikka Leevings on myynyt usoita platinoita. Miksi näin??? No tietenkin koska eivät ne artistit saa levyistään VITTUAKAAN! (mikä on aivan kyrvästä)
Kaiken lisäksi leevi ei keikkaillut pitkään aikaan, joten rahaa ei tule sieltäkään. Kaverini faija joutuu tekemään työtä, vaikka hän on ollut helvetin suositussas bändissä todella pitkään. Jos he olisivat olleet kuuluisia esim Ameriikassa, niin miljönäärejä olisivat. Muttei rakkaassa Suomen maassa... Siksi täällä kannattaakin pistää levykaupat ja tuottajat boikottiin ja ruveta tuottamaan levynsä itse. Ja Kari Karvattomalle, että vaikka ei yksikään bändi ole jotain ikinä tehnyt, niin kerta se on ensimmäinenkin.

(PWNED!) :twisted:
Kari Karvaton
Hang-Around
Hang-Around

Post by Kari Karvaton »

^Huoh... Kyllähän se nyt on päivänselvää, ettei täyspäivärokkarin elämä Suomen kokoisessa maassa lyö leiville. Paitsi ehkä jollain HIMillä, Rasmuksella ja Nightwishillä, mutta niiden tulot tuleekin suurimmilta osin ulkomailta.

Edelleenkin sanon, että omatoimisesti levyn tuottaminen vaatii aika paljon pääomaa, jota yksittäisen bändin on aika hankala hankkia pelkästään keikkailemalla. Keikatkin kun yleensä tehdään lähes persnetolla. Tyhjästä on paha nyhjästä, ja tässä välissä se suuri ja paha levy-yhtiö on kyllä paikallaan. Ja riippuu varmaan diilin laadusta, kuinka suuren osan levytuotoista bändi saa.

Sulla on pointtis, mutta väitän että on mullakin. Ei se ilmainen mp3-imuttelu mun mielestä ainakaan milleen bändille mitään lisää tuo (rahallisesti siis, tunnettuushan toki kasvaa), ainoastaan vie sen vähänkin pois.
"Välimallin jätkä,
välimallin laulu,
välimallin naamataulu!"
Pulunkuristaja
Wimp
Wimp

Post by Pulunkuristaja »

Kari Karvaton wrote:^Huoh... Kyllähän se nyt on päivänselvää, ettei täyspäivärokkarin elämä Suomen kokoisessa maassa lyö leiville. Paitsi ehkä jollain HIMillä, Rasmuksella ja Nightwishillä, mutta niiden tulot tuleekin suurimmilta osin ulkomailta.

Edelleenkin sanon, että omatoimisesti levyn tuottaminen vaatii aika paljon pääomaa, jota yksittäisen bändin on aika hankala hankkia pelkästään keikkailemalla. Keikatkin kun yleensä tehdään lähes persnetolla. Tyhjästä on paha nyhjästä, ja tässä välissä se suuri ja paha levy-yhtiö on kyllä paikallaan. Ja riippuu varmaan diilin laadusta, kuinka suuren osan levytuotoista bändi saa.

Sulla on pointtis, mutta väitän että on mullakin. Ei se ilmainen mp3-imuttelu mun mielestä ainakaan milleen bändille mitään lisää tuo (rahallisesti siis, tunnettuushan toki kasvaa), ainoastaan vie sen vähänkin pois.
Kyllä kyllä, en väitä ettet olisi oikeassa, omalla tavallasi. :roll:
Mutta on pakko sanoa että keikkailemalla saa todellakin rahaa. On moniakin keikkabändejä jotka ovat helvetin rikkaita. Monet bändit tekevät levyjä sen takia että voisivat keikkailla (Esim: Iron Maiden, Dimmu Borgir jne jne) Maailmankiertueesta saa kuule niin helvetisti mannaa että voi tehdä vaikka minkä verran uusia levyjä ja oheistuotteita. Enkä väitä ettei kannata tehdä diilejä levy-yhtiöiden kanssa (deal with the devil is always good), sillä ne sponsoroivat monia asioita alussa, eli aloitteleva bändi tarvitsee jonkun ison, pahan, yhtiön alkusysäyksen. Ja sitäpaitsi kaikella voi tehdä rahaa, silloin kun tulivat hipit, kaikki aatteli että niistä ei ole mitään apua, mutta joku keksi sitten jossain vaiheessa hippimuodin ja raha rupes virtaamaan... joten keksikäähän miten Imutuksella saisi rahaa...tjt... :D
Kari Karvaton
Hang-Around
Hang-Around

Post by Kari Karvaton »

^ Okei, meitä erottaa se, että sä tunnut puhuvan maailmankiertuetason bändeistä, kun mä koitan ajatella asiaa ruohonjuuritason kannalta. Eipä sitä maailmankiertueelle ilman (menestynyttä) levyä lähdetä. Ei vaikka kuinka biisi olisi imuteltu ympäri maailmaa ilmaiseksi. Aika ison mammonan Maidenkin on varmasti pelkästään levymyynnilläkin tehnyt.

Kuinka monelta artistilta kehtaisit muuten käydä pyytämässä nimmarin kotipolttoisen levyn kanteen? Mä en ainakaan yhdeltäkään. Tuskin saisit kannatusta idealle, että oot polttanu levyn vaan sen takia, ettei ne vittumaiset levy-yhtiön kapitalistisiat pääse rahastamaan.

Eiköhän perimmäinen syy siihen omien levyjen polttamiseen oo kuitenkin se, että se on SULLE ilmaista, ei tarvi kiristellä kukkaronnyörejä kun ilmaiseksikin saa.

Mä en nyt jaksa tästä enää...
"Välimallin jätkä,
välimallin laulu,
välimallin naamataulu!"
Pulunkuristaja
Wimp
Wimp

Post by Pulunkuristaja »

Huom, mulla on todella paljon ostettuja levyjä. En vain nää sytä ostaa kaikkea josta pitää vähänkin... Olet Kari Karvaton aivan oikeassa siitä että ei voi kunnon fanina olla pelkillä tiedostoilla. Ja aivan oikeassa myös siitä että tästä ei jaksa kinata... :D
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Post by Pertti Keinonen »

Pulunkuristaja wrote:Mutta on pakko sanoa että keikkailemalla saa todellakin rahaa. On moniakin keikkabändejä jotka ovat helvetin rikkaita. Monet bändit tekevät levyjä sen takia että voisivat keikkailla (Esim: Iron Maiden, Dimmu Borgir jne jne) Maailmankiertueesta saa kuule niin helvetisti mannaa että voi tehdä vaikka minkä verran uusia levyjä ja oheistuotteita.
Älä ota tätä nyt henkilökohtaisesti joukkovittuiluna.

Kuinka moni foorumin käyttäjistä on päässyt joskus tsekkaamaan laskelmia, että kuinka paljon joku bändi on tehnyt rahaa ja miten se raha on ansaittu? Kuinka moni tietää, mistä maailmankiertueen kustannukset koostuvat? Kuinka monta henkilöä on töissä ja millä palkalla? Minkälaiset ovat logistiikkakustannukset, kuinka paljon menee markkinointiin? Mitä sitten tehdään, jos keikat eivät olekaan loppuun myytyjä?

Mielestäni heität tuon rahan tahkoamisajatuksen aika kevyesti lonkalta ilman mitään faktoja.
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Locked