Karpaasi wrote:Ihmisiltä vähän mielipidettä Shaamanista, eli Andre Mätöksen entisestä nyt entisestä bändistä. Kaksi studiolevyä julkaisivat joista tosin olen onnistunut löytämään vaan 2005 tehdyn REASON-levyn. Powerin kaltaista tosin vähän synkempää mutta silti niin melodista musakkia Brasilian suunnalta. Jos levyltä mitään biisejä kannattaa yksitellen suositella, ovat suosikkini ainakin levyn päättävä Born to Be (särökohtien riffittely on mahtavaa, ja akustiset osiot niiin tunnelmallisia!) ja itse nimikkokappale. Mainio lätty kyseessä. Suosittelen.
Hyvä topic, sen verran paljon löytyy kuitenkin melodisen metallin bändejä, nimenomaan pieniä sellaisia ja niitä, joille nämä voisivat upota. Turha kahden viestin topiceja on alkaa perustelmaan.
Mutta joo, loistavat kaksi albumia tuo Sha(a)man kerkesi väsäämään. Ensimmäinen levy eli
Ritual on ehkä hieman enemmän vielä normaaliin heavyyn nojaavaa, vaikka silläkin tietysti viljellään paljon etelä-amerikkalaisia soittimia ja rytmejä. Loistolevy, kuten myös tuo hieman kokeilevampi, ja ehkä oudompikin Reason.
Bändihän julkaisi heti ekan levyn jälkeen live-cd/dvd:n,
Ritualiven. Kuulostaa jopa turhalta ratkaisulta, mutta tuon dvd:n katsomisen jälkeen ajatuksena on jotain aivan muuta. Huikaiseva esitys bändiltä vierailijoineen. Settilistaan mahtuu koko (?) Ritual-albumi, Angra-vetoa, Sammetin itseoikeutetulla vierailulla höystetty Avantasia-laina sekä Helloween-veto Derisin ja Weikien avustuksella. Lavalla vierailee myös jos jonkinsortin soittajaa, ainakin pilli piipari ja viulisti tulevat heti mieleen

. Yksi kaikkien aikojen live-dvd:eistä, hullulla brassiyleisöllä varustettuna. On kuvattu samalla areenalla, missä tuore Helloween-dvd:kin kuvattiin. Eli tuo live-dvd ehdottomasti ostoon, tietysti ensimmäisen levyn kappaleista livenä saat enemmän irti jos tutustut ensin Ritual-albumiin, mutta ei tuo livekään varmasti jätä kylmäksi, siinäpähän niihin kappaleisiin sitten tutustut.
Matoshan jatkaa sooloprojektinsa kanssa, toivotaan, että siitäkin tulee jotain mielenkiintoista. Mulle kyllä ihan toimii tuo herran joko/tai-ääni ja kirjoituskynäkin on ilmeisen terävä.