Sotkenpa minäkin lusikkani tähän soppaan, katsotaan osataanko täällä dissaamisen lisäksi myös keskustella.
Laulan itse Mauronmaidenissa ja olen mielenkiinnolla seuraillut näitä foorumeita koko "Mauronmaiden-urani" ajan... Välillä on hämmästyttänyt, joskus hiukan vituttanut, jonkin kerran huvittanut mutta päällimmäisin tunne on aina ollut syvä respect sitä fanaattisuutta kohtaan, millä tämän saitin lukijat asiaansa suhtautuvat...Olen huomannut että Maidenfanit ovat tunnetun universumin ehkä fanaattisimpia musiikinkuluttajia, hyvä niin, se antaa asialle ja aatteelle loputtoman jatkumon.
Olen tsekannut mielenkiinnolla Maidenhellin sivut ja todennut että jätkät todella ovat paneutuneet asiaansa...Soito kulkee, biisit on hallussa jne. Henk.koht. laulajan saundi ei minua puhuttele (varmasti laulaa Maidenia minua paremmin, mutta en vain pidä kaverin äänestä)...Tietenkään en saisi tätä arvostelevaa lausuntoa täällä ääneen sanoa koska kuulun "kilpailevaan puolueeseen" (ja itsehän olen säälittävä pelle kun en vielä edes osa kunnolla biisien sanoja), mutta koska minua ei hevonvitun vertaa kiinnosta se, kuka soittaa Maidenia muita paremmin, lausahdan "rohkeasti mielipiteeni" ;D).
Tosiaan, ei ole pienintäkään epäilystä siitä, kuka Maidenia soittaa paremmin, me vai Maidenhell. Itse en ole koskaan omistanut ainuttakaan Maidenlevyä ennen liittymistäni Mauronmaideniin, henk.koht. olen tylymmän liiton miehiä (Otep, Slipknot, Slayer, Pantera ym) ja syy siihen että ylipäätään päädyin bändiin oli (kaiketi) se, että olin ainoa tiedossa oleva jätkä joka pystyi laulamaan tarpeeksi korkealta(?). Olen kuitenkin tämän reilun puolentoista vuoden aikana alkanut todella pitää Maidenista, olen hankkinut levyjä, käynyt keikalla (joulukuu'03) ja ylipäätään diggaillut meininkiä, Dickinson on mielestäni tämän genren ainoa oikea laulaja, mies joka erottuu poikien joukosta ja kunnioitan häntä tämän vuoksi suuresti.
Syy siihen että ylipäätään kirjoitan tätä viestiä on se, että haluan kyseenalaistaa muutamia seikkoja tässä "kellä on asennetta, kuka soittaa parhaiten, ketkä on luusereita ja runkkareita ja onko pitkätukilla pidemmät pippelit"-keskustelussa.
Paremmuus:
Maidenhell soittaa paremmin, no excuse...Miksikö? Siksi, että he treenaavat vakituisesti(?), me emme...He omistavat elämänsä Maidenille (kärjistys, mutta fiksut ihmiset ymmärtänevät viestin), me emme (ainakaan minä en). He todella käyttävät aikaa ja energiaa saadakseen kaiken hiottua täydelliseksi, me emme (neä siinä mitään järkeä).
Asenne:
Tässä kohtaa on hyvä syventyä miettimään, mitä asenne oikeastaan on. Onko se stiä, että uskalletaan sanoa vittu stadionkeikalla, sitä että heitetään telkkareita hotellihuoneen ikkunoista (henk.koht. en lue esim. Negativea asennebändiksi), sitä että orkesterin pojilla on pitkät tukat (näin ehkä itsekin ajatelin kun olin 15v) vai sitä, että vedetään tinkimättömästi omaa linjaa hamaan hautaan. Henk.koht. taivun viimeisen vaihtoehdon kannalle...Tässä syy siihen että tavallaan annan isot respectpisteet myös ACDC:lle, vaikken ko. orkesterista mitenkään erityisemmin pidä. Äijät on vittu kuitenkin soittaneet samaa riffittelyä jo 30 vuotta tinkimättä, tuskimpa jatkossakaan ottavat bändiin DJ:tä vain siksi, että LInkinparkillakin on...Sama pätee Maideniin. Vaikkakin ehkä parhaat hitit on tehty 80-luvulla, kyllä meno on edelleen samaa...Minua eivät Hartwallareenan keikan sotilasspektaakkelit puhutelleet, ylipäätään olin keikkaan melko pettynyt, mutta periaatteessa samasta hommasta on kyse kuin ennenkin...Mielestäni tässä kohtaa myös "oikean Maidenin" dissaus on tosin turhaa koska noin pitkän uran jälken on ehkä vaikeaa enää tehdä entistä parempia biisejä, tiedä häntä. Todellinen asennemies tietenkin on sitä mieltä, että orkesterin olisi kannattanut lopettaa joskus 80-90-lukujen taitteessa, mutta kas kummaa, vielä löytyy mlekoinen joukko ihmisiä jotka haluaa kuulla Troopperin "oikean Maidenin soittamana" ;D.
Entäs sitten Mauronmaidenin ja Maidenhellin asenne-erot:
Maidenhellin ukot näyttää enemmän "hevareilta"...Kai heillä siksi on myös enemmän asennetta? Mauronmaiden on taas kasa tyyppejä jotka diggaa musaa ja jotka osoittavat kunnioitustaan hyvää bändiä kohtaan soittamalla heidän musiikkiaan sillointällöin. Maidenhell on tehty tappavan tosissaan, Mauronmaiden pilke silmäkulmassa joka tietenkin on "tuomittavaa ja saatanallista jumalanpilkkaa" tämän foorumin lukijoille. Ymmärrän yskän hyvin...Näin kerran kun Veeti Kallio lauloi Soundgardenin Blackhole Sunin keikalla...Tuohon aikaan SG oli minulle "se kaikista kovin juttu"... Bändissä ei ollut kitaristia (saati sitten kahta), Rhodes sen sijaan oli... Vitutti niin paljon että vedin "kostokännit".
Ehkä en osaa suhtautua asiaan "sen vaatimalla vakavuudella" juuri siksi, että en ole Maidenfanaatikko. Mielestäni emme kuitenkaan tee Maidenille vääryyttä vaan annamme ihmisille mahdollisuuden elää nostalgiaa. Näin tekee myös Maidenhell ja vielä paljon syvällisemmin ja enemmän antaumuksella... Ehkä bändien ero onkin siinä, että Mauronmaidenin hahmojen musiikilliset intressit ovat jossain Maidenin ulkopuolella, Maidenhellin jätkien (sanon tämän vastoin parempa tietoa) ilmeisesti ei... Kun mietitään asioita kymmenen vuoden päähän, varmasti joku muistaa Scandinavian Music Groupin (lämmöllä tai ei, muistaa anyway), Velcran, Rustin, Mighty-44:n ja UltraBra:n... Olen varma ettei KUKAAN muista Maidenhelliä tai meitä...Olemme aikamme cover-ilmiöitä ja hyvä niin...Kuitenkin Maidenhellin kaltaisen hyvin toimivan bändin kannattaisi tehdä omaa musaa eikä vain kopioida muita... Se osoittaisi mielestäni ASENNETTA sekä pyrkimystä päästä jonnekin, ei se että kaverit veivaa samoja MUIDEN TEKEMIÄ biisejä vuodesta toiseen...Tälle toiminnallehan on nimikin ja se on huoraaminen...Siksi Mauronmaidenin asenne on mielestäni tavallaan parempi...Kumpikaan meistä kun ei kuitenkaan voi olla oikea Maiden, NIITÄ ON VAIN YKSI joten miksi VITUSSA nähdä kaikki tuo vaiva...Jos haluaa oikean Maidenin, sitä kannataa ehdottomasti mennä katsomaan, kaikki muut (niin me kuin hekin) ovat säälittäviä kopioita, tämän vuoksi pieni pilke silmäkulmassa on mielestäni myös VÄLTTÄMÄTÖNTÄ.
Haluan vielä kerran korostaa, että tämän viestin tarkoituksena ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA ole dissata Maidenhelliä tai yrittää jotenkin nostaa meidän imagoa...Kyse on siitä, että asioista KESKUSTELLAAN. Haluaisin todella nähdä Maidenhellin keikalla, varmasti menenkin katsomaan mikäli kohdalle sattuu. Toivon todella että Maidenhell tekisi "machinemenit", jos ei muunlainen musiikki kiinnosta, niin voihan sitä aina tehdä Ironmaidenilta kuulostavaa omaa musaa...Noin hyvin toimivaa bändiä on turha "heittää hukkaan" vain covereita soittamalla.
Loppusanat:
Käykää ihmiset keikoilla, ei arvostelemasa vaan pitämässä hauskaa (tietenkin jos tuntuu siltä, että orkesterin "huonous" häiritsee hauskanpitoa, on siitä sytäkin valittaa

)... Jos tuntuu että Mauronmaiden pilkkaa aatetta, on asiaan hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen ratkaisu..Äkää tulko katsomaan meitä, meininki ei tule "parantumaan" myöskään jatkossa, emme aijo yrittää tehdä orkesteristamme Ironmaiden kakkosta vaan pidämme hauskaa hyvän musiikin parissa (luulen että sama pätee myös oikeaan Maideniin, muuten ei ole selitettävissä näinkin pitkä ura). Jos haluate ASENNETTA, menkää katsomaan Slayeria tai OTEPia ;-D. Toivon että tämä aivain liian pitkä viestini herättää keskustelua, tappouhkauksia en jaksaisi lukea vaikka nekin on välillä ihan hauskoja ;-D.
-- Mikko "Maiden on minulle vapaa-ajan huvia joskin suurella respectillä"
P.S. Luin joskus arvostelun meidän ensimmäisestä Tavastiankeikasta... Joku kaveri (en muista nimeä) sanoi, että oltiin niin paskoja, että oli pakko lähteä parin biisin jälkeen pois... Jos joku tunnistaa tästä itsensä, pyytäisin otamaan yhteyttä...Tarjoan ilomielin kaverille kaljan, koska TÄMÄ on ASENNETTA. Koska ei olla oikea Maiden, ei voida myöskään olla hyviä...Tällaiset lausunnot ansaitsevat palkinnon jonka mielelläni luovutan henkilökohtaisesti

.