Tinnitus Brutale, Korvissa Soi...Soi...Soi

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Iron Constable
Crusader
Crusader

Re: Tinnitus Brutale, Korvissa Soi...Soi...Soi

Post by Iron Constable »

Jyyd wrote:Image

np: Don Dokken - Give It Up
Olen edelleenkin sitä mieltä että tämä Donin vuoden 1990 soololevy pärjää hyvin Dokkenin 80-luvun tuotoksille (voittaa ainakin Breaking The Chainsin iisisti) kun miehellä on huikea taustabändikin tällä levyllä ja miksaus on tehty jykeväksi. Jos kehissä on John Norum, Mikkey Dee ja Peter Baltes niin eihän levy voi olla kovin huono silloin, päinvastoin. Etenkin Deen energisestä soitosta olen aina digannut (itsekin kun rumpali olen) ja Baltesin bassohan jytisee tyylikkäästi tälläkin levyllä.

Samaa mieltä. Hankin tuon aikoinaan ceedeenä ja Back For The Attackin jälkeen on tänä päivänä eniten kuuntelussa levyistä, joilla Don Dokken laulaa. Hienoja biisejä ja aivan mahtavat soundit, kirkkaat ja jykevät, täys kymppi.
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

IndianaJones wrote:^ Jännä, itselle Damian Wilson on heti ensimmäisistä kuuntelukerroista lähtien erottautunut nimenomaan omaperäisellä äänellään noista Kiskewannabeistä selkeästi. Tosin ensikosketus oli tosiaan Ayreonin Dream Sequencerillä, jolla Wilson nyt vaan vetää yhden kovimmista laulusuorituksista missään ikinä. Jumalamoodista tullut tännekin joskus kyseisen kappaleen kohdalla tarinoitua...

Tuosta kuuntelemaan jos ei ole tuttu.

Ei sillä että Macissä olisi mitään vikaa ollut, enkä kyllä uskalla herroja mihinkään keinotekoiseen paremmuusjärjestykseen laittaa, molemmat toimii. Ihmeen usein Damian vaan mielletään peruskiekujaksi. Noh, joidenkin mielestä Kotipelto voi olla kova ja äärettömän omaperäinen vokalisti.
En ole koskaan suuremmin pitänyt edes Kiskestä, saati muistakaan korkeista power-äänistä, jotka laulavat teknisesti hyvin, mutta jotka kuulostavat ns. liian kilteiltä minun korviini. Todella monien korkealta laulavien power metal -vokalistien äänenkäytöstä puuttuu mielestäni se jokin viimeinen särmä, karisma, metallisuus ja monipuolisuus, jollaisia raskaamman musiikin vokalisteilta kaipaan. Palvon kyllä scream-henkisiä korkeita (esim. Halford Painkillerillä ja Resurrectionilla), taidokkaita falsettoja (kaikki King Diamondin laulut), kunnon vibratolla vedettyjä heavy metal -lauluja (Dickinson yms.) ja joitain aivan super-korkealta omaperäisesti lähteviä power-laulujakin (Midnight). Vain harva puhtaasti poweria korkealta laulava vokalisti on suosikkilaulajieni listoilla. DeFeis kyllä on mahtava myös korkealta, mutta mies muodostaakin korkeat äänet hyvin pitkälti klassisen musiikin koulutuksen pohjalta, mistä itse pidän.

Käyn kyllä tsekkaamassa tuon linkittämäsi biisin. Kiitti vinkistä! Pointti oli lähinnä koko jutussa, että Mac oli mielestäni monipuolisempi ja monen upean äänensä ansiosta parempi laulaja kuin Damian. Annan kuitenkin Wilsonille uuden mahdollisuuden mahdollisimman pian. Mitä Kotipeltoon tulee, niin onhan mies power-laulajaksi ihan kova, joskaan ei mitenkään erityisen omaperäinen. Ja vielä sanottakoon, että pidän kyllä jossain määrin useammistakin power-henkisesti korkealta laulavista, mutta en mitenkään erityisen paljon - en nosta sellaisia kavereita jalustalle. Mac on mielestäni parempi kuin Damian juuri siksi, että ei vedä liian paljon ns. power-korkealta. Ne raspit ja käheämmät lauluäänet ovat McDermottin äänen suola, vaikka mies korkeammaltakin laulaa kauniisti kuin langennut enkeli.
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

Hammer wrote:En ole koskaan suuremmin pitänyt edes Kiskestä, saati muistakaan korkeista power-äänistä, jotka laulavat teknisesti hyvin, mutta jotka kuulostavat ns. liian kilteiltä minun korviini. Todella monien korkealta laulavien power metal -vokalistien äänenkäytöstä puuttuu mielestäni se jokin viimeinen särmä, karisma, metallisuus ja monipuolisuus, jollaisia raskaamman musiikin vokalisteilta kaipaan. Palvon kyllä scream-henkisiä korkeita (esim. Halford Painkillerillä ja Resurrectionilla), taidokkaita falsettoja (kaikki King Diamondin laulut), kunnon vibratolla vedettyjä heavy metal -lauluja (Dickinson yms.) ja joitain aivan super-korkealta omaperäisesti lähteviä power-laulujakin (Midnight).
Jep, kyllähän melkeinpä koko voimametalligenreä vaivaa hieman tämä kasvottomuus, ei pelkästään vokalisteja. Ja kun ei tosiaan tullut ehkä niin selkeästi esille kun mitä oli tarkoitus tuossa edellisessä viestissä, niin sanottakoon että omat mietteet Damianista menevät jo vähän turhankin selkeästi fanittamisen puolelle. Herran äänessä vaan sattuu olemaan ihan eri kaliiberilla sitä lämpöä ja tunnetta, kuin suurimmalla osalla näistä powerkiekujista. Mielleyhtymät herrasta lähtevät itsellä myös esimerkiksi Yesin Jon Andersonin suuntaan näiden perinteisempien vertailukohtien lisäksi. Fanilasien kautta tätä(kin) asiaa siis katsastelen. Ja tosiaan, omaperäisyys on aina valttia. Todisteina vaikkapa muuan Blaze Bayley ja Ozzy Osbourne.
Hammer wrote:Vain harva puhtaasti poweria korkealta laulava vokalisti on suosikkilaulajieni listoilla. DeFeis kyllä on mahtava myös korkealta, mutta mies muodostaakin korkeat äänet hyvin pitkälti klassisen musiikin koulutuksen pohjalta, mistä itse pidän.
Jaa, itse en kovin suuri klassisen laulun ystävä ole, eikä sieltä puolelta ole suurtakaan määrää tietoutta, mutta kyllä mielestäni DeFeisin korkeat ovat sitä samaa falsettitouhua (jota ei käsittääkseni klasaripuolella kauheasti oikeaoppiseksi lauluksi luonnehdita) kuin esimerkiksi King Diamondillakin, vaikka David ei lähellekään samaa voimaa saa verrattuna itse maestroon. Aikalailla tuppaa olemaan kaiulla ja päällekkäisäänityksillä luotu voimaa noihin DeFeisin korkeisiin. Muutenhan herran vokaalit ovat sitä Eric Adams-osastoa, vaikkei ääniala olekaan yhtä laaja, ainakaan ilman tuota falsetin puolelle menoa.
Hammer wrote:Pointti oli lähinnä koko jutussa, että Mac oli mielestäni monipuolisempi ja monen upean äänensä ansiosta parempi laulaja kuin Damian. Annan kuitenkin Wilsonille uuden mahdollisuuden mahdollisimman pian. Mitä Kotipeltoon tulee, niin onhan mies power-laulajaksi ihan kova, joskaan ei mitenkään erityisen omaperäinen. Ja vielä sanottakoon, että pidän kyllä jossain määrin useammistakin power-henkisesti korkealta laulavista, mutta en mitenkään erityisen paljon - en nosta sellaisia kavereita jalustalle. Mac on mielestäni parempi kuin Damian juuri siksi, että ei vedä liian paljon ns. power-korkealta. Ne raspit ja käheämmät lauluäänet ovat McDermottin äänen suola, vaikka mies korkeammaltakin laulaa kauniisti kuin langennut enkeli.
Kyllä kyllä, ja tosiaan kaikki kunnia edesmenneelle McDermotille, erinomainen ja välittömästi tunnistettavissa oleva vokalisti. Kunhan nyt yritän hieman yhtä omaa suosikkia puolustella, kun yleinen mielipide tuntuu olevan kovin vähättelevä.

Edit: Pitipä korjata rikkinäinen quote kuntoon, mainitaan nyt samalla että soi:

Uriah Heep - Salisbury

Bändin paras taitaapi olla...
Last edited by IndianaJones on Mon Sep 10, 2012 17:56, edited 1 time in total.
Hmmm.... tää taitaa olla nyt sit mun pualest täss...
Jyyd
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Jyyd »

Image

np: Toto - Mad About You
Syvempi tutustuminen Toton tuotantoon on alkanut. Toki kaikki tunnetuimmat biisit olivat jo aiemmin hallussa mutta vaikka AOR-diggari olenkin niin Totoon en ole vieläkään kunnolla viitsinyt perehtyä. Tämä Mindfieldsin yksi helmistä oli kuitenkin jo aiemmin tiedossa, tässäkin biisissä on upeat soundit ja Kimball tulkitsee pirun tyylikkäästi, toimii!
Here's a message to you my friend: Just search, you'll find the way
Slaughter - Times They Change

Rumpucovereita & muuta mukavaa: http://www.youtube.com/user/Judezki92
http://www.last.fm/user/Siksak
http://www.freewebs.com/mywasp-bootlegs/
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

IndianaJones wrote:Jep, kyllähän melkeinpä koko voimametalligenreä vaivaa hieman tämä kasvottomuus, ei pelkästään vokalisteja. Ja kun ei tosiaan tullut ehkä niin selkeästi esille kun mitä oli tarkoitus tuossa edellisessä viestissä, niin sanottakoon että omat mietteet Damianista menevät jo vähän turhankin selkeästi fanittamisen puolelle. Herran äänessä vaan sattuu olemaan ihan eri kaliiberilla sitä lämpöä ja tunnetta, kuin suurimmalla osalla näistä powerkiekujista. Mielleyhtymät herrasta lähtevät itsellä myös esimerkiksi Yesin Jon Andersonin suuntaan näiden perinteisempien vertailukohtien lisäksi. Fanilasien kautta tätä(kin) asiaa siis katsastelen. Ja tosiaan, omaperäisyys on aina valttia. Todisteina vaikkapa muuan Blaze Bayley ja Ozzy Osbourne.
Olen kyllä samoilla linjoilla, että power-genre on keskimäärin melkoisen puuduttava ja kasvoton karsina, sillä liikaa löytyy geneerisen tylsiä korkeita vokalisteja, liikaa tuku-tuku-tavaraa rumpusektorilta ja liikaa jotenkin häiritsevää pehmeyttä ja keveyttä. Siltikin power metal -genrestä löytyy itselleni useita suosikkibändejä, mutta suurin osa niistä löytyy ns. jenkkipower-sektorilta tai sitten ihan niistä genren uraa uurtaneista vanhoista nimistä - tai niiden vanhojen bändien johdannaisista. Pakko kuitenkin mainita, että monien mielestä yltiökliseinen power-pumppu HammerFall on yksi power metal -suosikeistani. Itse kuulen sen bändin musiikissa niin paljon heavy metal -riffejä ja heavy metal -aineksia, etten edes niputtaisi sitä ainakaan kliseiseksi power -bändiksi, mutta muut tuntuvat olevan kanssani jyrkästi eri mieltä. :)

Ilman omaperäisyyspisteitä pitäisin mainitsemaasi Ozzya ihan sysipaskana vokalistina, mutta pakko myöntää, että siinä äänessä kuitenkin on sitä jotain juuri omaperäisyyden ansiosta. Sabotage-levyn suosikkibiisini Megalomania on hyvä esimerkki siitä, että miten Ozzy pystyy laulamaan mielipuolisen omaperäisesti. En pystyisi kuvittelemaan siihen biisiin ketään muuta vokalistia, vaan Ozzy hoitaa täydellisesti homman kotiin.

Ja ymmärrän kyllä tuon Wilson-fanittamisesi, vaikken itse miehen vokaaleita ole koskaan suuremmin arvostanutkaan. Myönnän, että olen kuunnellut kaverin lauluja liian vähän, enkä tiedä, vaikka kuulisin ne nykyään eri tavalla kuin aiemmin (lue: muutamia vuosia sitten). En ole koskaan pitänyt Damian Wilsonia myöskään huonona laulajana, vaan olen aina tunnistanut vähintään sen teknisen osaamisen. Saa nähdä, josko ääni alkaisi uusilla yrityksillä miellyttää enemmän.
IndianaJones wrote:
Hammer wrote:Vain harva puhtaasti poweria korkealta laulava vokalisti on suosikkilaulajieni listoilla. DeFeis kyllä on mahtava myös korkealta, mutta mies muodostaakin korkeat äänet hyvin pitkälti klassisen musiikin koulutuksen pohjalta, mistä itse pidän.
Jaa, itse en kovin suuri klassisen laulun ystävä ole, eikä sieltä puolelta ole suurtakaan määrää tietoutta, mutta kyllä mielestäni DeFeisin korkeat ovat sitä samaa falsettitouhua (jota ei käsittääkseni klasaripuolella kauheasti oikeaoppiseksi lauluksi luonnehdita) kuin esimerkiksi King Diamondillakin, vaikka David ei lähellekään samaa voimaa saa verrattuna itse maestroon. Aikalailla tuppaa olemaan kaiulla ja päällekkäisäänityksillä luotu voimaa noihin DeFeisin korkeisiin. Muutenhan herran vokaalit ovat sitä Eric Adams-osastoa, vaikkei ääniala olekaan yhtä laaja, ainakaan ilman tuota falsetin puolelle menoa.
David DeFeisin korkeiden vokaalien ääniala on sopranista (suomenkielinen wikipedia-sivusto antaa sopranistasta väärin käännettyä tietoa, joten siksi linkitin englanninkielisen artikkelin), eli hän on mies, joka laulaa sopraanoa. Varmistin asian vaimoltani, joka tietää paljon klassisesta musiikista. Sopranistan ääniala on kyllä falsettomaisen korkea, mutta ääni muodostetaan täysin eri tavalla kuin falsettovokaaleita muodostettaessa. Ja DeFeisin ääniala on kaikin tavoin huomattavasti laajempi kuin Eric Adamsin. Tuonkin siis varmistin vaimoltani, joka itsekin laulaa klassisella äänellä ja tietää paljon lauluteknillisistä kysymyksistä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oikeastiko mielestäsi kuulostaa, että King Diamond ja DeFeis muodostaisivat lauluäänensä samalla tekniikalla? Itse en laulun teknisestä puolesta niin kovin älyttömästi tiedä, mutta jotenkin korvakuuloltakin nuo äänet kuulostavat eri tavalla tuotetuilta. Ainoastaan lähinnä The Spider's Lullabye -levyllä King Diamond laulaa enemmän saman kaltaisella tekniikalla kuin DeFeis.
Bahamut
Bändäri
Bändäri

Post by Bahamut »

Hammer wrote:Olen kyllä samoilla linjoilla, että power-genre on keskimäärin melkoisen puuduttava ja kasvoton karsina, sillä liikaa löytyy geneerisen tylsiä korkeita vokalisteja, liikaa tuku-tuku-tavaraa rumpusektorilta ja liikaa jotenkin häiritsevää pehmeyttä ja keveyttä. Siltikin power metal -genrestä löytyy itselleni useita suosikkibändejä, mutta suurin osa niistä löytyy ns. jenkkipower-sektorilta tai sitten ihan niistä genren uraa uurtaneista vanhoista nimistä - tai niiden vanhojen bändien johdannaisista. Pakko kuitenkin mainita, että monien mielestä yltiökliseinen power-pumppu HammerFall on yksi power metal -suosikeistani. Itse kuulen sen bändin musiikissa niin paljon heavy metal -riffejä ja heavy metal -aineksia, etten edes niputtaisi sitä ainakaan kliseiseksi power -bändiksi, mutta muut tuntuvat olevan kanssani jyrkästi eri mieltä. :)
Pakko tähän väliin heittää omat kaksi senttiä. Tuli jo tuolla Ruskin Armsin puolella mainittuakin asiasta, eli mikäli poweria pitää kasvottomana ja täynnä tylsiä kiekujia olevana genrenä, niin 90-luvun Gamma Ray ja Blind Guardian kuunteluun jos ei ole jo ollut (tekstistä päätellen ei kauheasti). Jo pelkästään Hansi Kürsch on äärimmäisen loistava ja persoonallinen vokalisti, ja Hansenkin erottuu joukosta selkeästi edukseen. Sävellyspuolikin on valovuosia kaikkia muita powerbändejä edellä, ja ne paljon puhutut Heavy Metal-ainekset ja riffit ovat täysin selkeästi läsnä. Ja vaikea näitäkään on aina täysin pelkkään power-genreen niputtaa.

Levyistä voin mainostaa, ellei siis ole jo tuttuja:
BG: Imaginations from the Other Side
GR: Somewhere Out In Space.

Ensin mainittu vaatii tosin huomattavasti kuuntelua ennen kuin sen nerouden ymmärtää täysin. Et katso poweria enää koskaan samalla lailla kun olet näihin kunnolla syventynyt. :wink:
Four headed dragon for the four degrees of fire
Purify the insane, bring the solution ever higher
Bring me all the elements, spread them round my head
Bring me mad men's bodies, I will break them all like bread
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

Hammer wrote:David DeFeisin korkeiden vokaalien ääniala on sopranista (suomenkielinen wikipedia-sivusto antaa sopranistasta väärin käännettyä tietoa, joten siksi linkitin englanninkielisen artikkelin), eli hän on mies, joka laulaa sopraanoa. Sopranistan ääniala on kyllä falsettomaisen korkea, mutta ääni muodostetaan täysin eri tavalla kuin falsettovokaaleita muodostettaessa. Ja DeFeisin ääniala on kaikin tavoin huomattavasti laajempi kuin Eric Adamsin.
Noh, luin tuon artikkelin lävitse, mutta jo heti ensimmäisessä kappaleessa seisoo näin:
Wiki wrote:A sopranist (also, sopranista or male soprano) is a male singer who is able to sing in the vocal tessitura of a soprano usually through the use of falsetto vocal production.
Mainitaanhan tuolla kastraatio ja jonkinnäköinen hormonihoito, joilla miehet voivat luonnollisesti saavuttaa sopranista-äänialan ilman falsetin puolelle menemistä, mutta jotenkin vahvasti epäilen DeFeisin moiseen lähteneen :lol: Sitten on näitä Geoff Tateja ja Michael Kiskejä jotka vetävät jollain mystisellä headvoice-tekniikalla, jolloin saadaan älyttömän korkeat äänet tuotettua ilman falsettoa. Tosin jos sieltä päästä löytyy vaimokkeelta oikeampaa tietoa, niin en lähde yhden wikiartikkelin pohjalta kauheasti mitään sanomaan. Varsinkin, kun en tosiaan mikään suuri alan asiantuntija todellakaan ole.
Hammer wrote:Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oikeastiko mielestäsi kuulostaa, että King Diamond ja DeFeis muodostaisivat lauluäänensä samalla tekniikalla? Itse en laulun teknisestä puolesta niin kovin älyttömästi tiedä, mutta jotenkin korvakuuloltakin nuo äänet kuulostavat eri tavalla tuotetuilta. Ainoastaan lähinnä The Spider's Lullabye -levyllä King Diamond laulaa enemmän saman kaltaisella tekniikalla kuin DeFeis.
Kyllä minun korvaan molemmat nimenomaan kuulostavat samalta. Falsettiinkin saa hyvin paljon erilaista vibaa laulajan omalla äänenvärillä, ja DeFeis nyt sattuu tosiaan vetämään nuo "hieman" pehmeämmällä tatsilla kuin King, jonka korkeat tosiaan ovat sitä pistävämpää sorttia. Erityisesti tämän voimakkuuden huomaa Abigaililla ja "Them"illä ja paikoittain livenä. Eihän Freddie Mercury kuulosta Live at Wembleyn improvisaatiojamissa pätkääkään King Diamondilta, mutta kyllä omiin korviin täysin falsetilta kuulostaa. Edelleen, nämä ovat ihan mutujuttuja omalta osaltani, kun ei mitään oikeaa tietoa löydy, lähinnä musafanipohjalta heittoja.
Iron Constable
Crusader
Crusader

Post by Iron Constable »

Gamma Ray - Deadlands

Kisken kaikuja tässäkin. Ja ihan oikeesti myös. GR revitalized jatkuu edelleen.
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

^^ Vaimo kävi nyt henkilökohtaisesti lukemassa tämän keskustelun ja totesi, että nyt on itse kullakin (lue: niin meillä kuin Wikipediallakin) menneet vähän vellit ja jauhot (lue: termit) sekaisin. :D Miehellä on kolme rekisteriä: rinta, pää ja falsetto. Tässä tapauksessa falsetto tarkoittaa päärekisteriä ohuempaa ääntä, joka on kuitenkin tuettu tietynlaisella hengitystekniikalla (tätä rekisteriä ja tekniikkaa käyttävät siis mm. oopperalaulajat korkeaa tenoria laulaessaan ja DeFeis sopranistavokaaleissaan). Falsetto tässä yhteydessä tarkoittaa siis korkean äänen muodostamista klassisen musiikin "sääntöjä" ajatellen täysin sallituin keinoin. Toisin sanoen päärekisteriä ohuempi, oikealla hengitystekniikalla muodostettu ääni lasketaan mukaan miehen äänialaan toisin kuin falsetti.

Falsetti toki tarkoittaa korkeaa ääntä, joka saattaa nuottiviivastolle ajateltuna sijoittua osittain samoihin oktaaveihin kuin esim. klassisen sopranistan ääni. Kuitenkin kyseessä on aivan eri äänenmuodostustekniikka, sillä falsetissa äänihuulet eivät osu yhteen, vaan niiden raosta ääni ikään kuin pihisee korkealle. Falsettitekniikalla muodostettua ääntä (useimmat power-laulajat, King Diamond, Midnight jne.) ei kuitenkaan perinteisesti lasketa miehen äänen varsinaiseen rekisteriin.

Englanninkielistä Wikipediaa lainatessa täytyy olla kahdesta syystä varovainen: ensiksi tietysti siksi, että kyseessä on tosiaan vapaa tietosanakirja ja toisekseen siksi, että englannin kielessä ei näköjään taida olla eri sanoja falsetille ja falsetolle. Kuitenkin yksi kohta on huomion arvoinen: "Some countertenors can sing up into the female vocal tessituras using the modal register (normal singing production) and need not employ any falsetto (suom. tässä tapauksessa falsetti). However, this extension does not reach into the upper part of soprano range going no further than an E5 or F5. Therefore sopranists must at some point employ falsetto (suom. tässäkin tapauksessa falsetti) to sing notes in the upper part of the soprano tessitura. The exception would be those rare singers mentioned above."
DeFeis ei tosiaan pysty aivan ylimpiin sopraanon vokaaleihin (E5/F5), mutta sopraanon äänialalle kuitenkin, ja sen muodostaminen on tosiaan mahdollista ihan "tavallisellekin" miehelle ilman falsettia eli falsettoa (=oikeaa hengitystekniikkaa) käyttämällä. Eunukkijutussa tarkoitetaan siis E5/F5:stä korkeampia vokaaleita, eli niitä pystyvät ilman falsettia tuottamaan nuo kastroidut sun muut mainitut poikkeukset. DeFeis ei sitä tee, joten hänellä on kyllä (ainakin todennäköisesti) kivekset tallella, älä huoli. :lol: Joka tapauksessa DeFeisin ääniala niin klassisilla kuin muillakin mittapuilla mitattuna on laajempi kuin Eric Adamsin.
Bahamut wrote:
Hammer wrote:Olen kyllä samoilla linjoilla, että power-genre on keskimäärin melkoisen puuduttava ja kasvoton karsina, sillä liikaa löytyy geneerisen tylsiä korkeita vokalisteja, liikaa tuku-tuku-tavaraa rumpusektorilta ja liikaa jotenkin häiritsevää pehmeyttä ja keveyttä. Siltikin power metal -genrestä löytyy itselleni useita suosikkibändejä, mutta suurin osa niistä löytyy ns. jenkkipower-sektorilta tai sitten ihan niistä genren uraa uurtaneista vanhoista nimistä - tai niiden vanhojen bändien johdannaisista. Pakko kuitenkin mainita, että monien mielestä yltiökliseinen power-pumppu HammerFall on yksi power metal -suosikeistani. Itse kuulen sen bändin musiikissa niin paljon heavy metal -riffejä ja heavy metal -aineksia, etten edes niputtaisi sitä ainakaan kliseiseksi power -bändiksi, mutta muut tuntuvat olevan kanssani jyrkästi eri mieltä. :)
Pakko tähän väliin heittää omat kaksi senttiä. Tuli jo tuolla Ruskin Armsin puolella mainittuakin asiasta, eli mikäli poweria pitää kasvottomana ja täynnä tylsiä kiekujia olevana genrenä, niin 90-luvun Gamma Ray ja Blind Guardian kuunteluun jos ei ole jo ollut (tekstistä päätellen ei kauheasti). Jo pelkästään Hansi Kürsch on äärimmäisen loistava ja persoonallinen vokalisti, ja Hansenkin erottuu joukosta selkeästi edukseen. Sävellyspuolikin on valovuosia kaikkia muita powerbändejä edellä, ja ne paljon puhutut Heavy Metal-ainekset ja riffit ovat täysin selkeästi läsnä. Ja vaikea näitäkään on aina täysin pelkkään power-genreen niputtaa.

Levyistä voin mainostaa, ellei siis ole jo tuttuja:
BG: Imaginations from the Other Side
GR: Somewhere Out In Space.

Ensin mainittu vaatii tosin huomattavasti kuuntelua ennen kuin sen nerouden ymmärtää täysin. Et katso poweria enää koskaan samalla lailla kun olet näihin kunnolla syventynyt. :wink:
Myönnän, että yleistin aika räikeästikin powerin suhteen, sillä se on kuitenkin yksi niistä genreistä, joita olen kuunnellut jo vuodesta 2003 lähtien todella paljon (nyt on vaan aika vahva kyllästymiskausi menossa). Kuitenkin, power metalin puolelta ne kirkkaimmat suosikit ovat erittäinkin usein tehokuuntelussa. Jos puhutaan niin sanotusta jenkkipowerista, joka on itseasiassa enemmän kallellaan heavy metalin suuntaan, niin se on yksi suurimmista suosikkigenreistäni.

Se, että vähättelin useiden power-vokalistien mielestäni tylsähköltä kuulostavaa korkeaa laulutapaa ei tarkoita, ettenkö pitäisi jossain määrin myös useista korkealta laulavista jopa kliseisistäkin power metal -laulajista. Tunnen kyllä powerin puolelta kaikki suurimmat yhtyeet, suuren osan puolisuurista ja nipun tuntemattomampiakin tapauksia, joten väittäisin omaavani hyvän power metal -tietouden, vaikken genren suureksi faniksi tunnustaudukaan. Gamma Rayn koko tuotanto on tuttua. Pidän jokaisesta levystä vähintään kohtalaisen paljon (oma lempparini yhtyeen tuotannosta lienee No World Order, mutta ei tuo Somewhere Out in Space kovin kauaksi jää), eikä Hansenin omintakeisesta vokalisoinnistakaan ole pahaa sanottavaa, vaikken miestä minään kultakurkkuna kavereille mainostaisikaan. Blind Guardianilta olen kuullut vasta joitain levyjä (joukossa tuo kehumasi Imaginations from the Other Side), mutta tarkoituksena olisi perehtyä koko tuotantoon sopivan innostuksen iskiessä. Hansi Kürschin äänestä pidän kyllä - etenkin silloin, kun mies käyttää raspilaulujaan. Palaan Blind Guardianiin myöhemmin, jahka otan yhtyeet levyt tarkempaan kuunteluun. Toistaiseksi ei ole vielä tehnyt suurta vaikutusta, mutta ehkä yhtye tosiaan vaatii useampia kuunteluja ja enemmän sulattelua.

Vaikka oma power metal -makuni on enemmän kallellaan ns. jenkkipoweriin (Crimson Glory, Pharaoh, Iced Earth, Armory, Virgin Steele, Jag Panzer jne.), niin kyllä Euroopastakin tulee laatua. Esimerkkeinä jo mainitsemani HammerFallin lisäksi voisin mainita vaikkapa Firewindin ja Edguyn. Ja toki Running Wildin ja Grave Diggerin power-henkiset levyt ovat genrensä valioita. Jorn Landen aikaisesta Masterplanista pidän myös paljon. Ja tietty myös Helloween ja Gamma Ray lukeutuvat jo monivuotisiin suosikkeihin, vaikka Kisken äänestä en liiemmin pidäkään. Helloween kolahtaa siis minulle enemmän Derisin ja Hansenin aikakausilta, vaikka Keeper I on kuitenkin myös ihan legendaarinen levy. Kakkososan saamaa ylistystä en ymmärrä, sillä se on mielestäni lähes maailman yliarvostetuin hevilevy (I Want Outia ja March of Timea lukuunottamatta erittäin mitäänsanomaton), eikä tämä ollut edes provo, vaan rehellinen mielipiteeni. Ja ettei unohtuisi totuus, niin toki myös herra Scheepersin johtama Primal Fear on hieno power metal -yhtye. :mrgreen:

En ole samaa mieltä, että Gamma Rayn ja Blind Guardianin sävellyspuoli olisi valovuosia muiden power-pumppujen vastaavaa edellä, mutta en jaksa alkaa väitellä asiasta, sillä lopulta kyseessä on ihan puhdas makuasia. Ensinnäkin on vaikea tarkasti määritellä, mikä nyt sitten on sitä power metalia. Jos Crimson Glory lasketaan power metaliksi, niin se yhtye hakkaa mielestäni kaikki muut yrittäjät aivan mennen tullen niin sävellyspuolella, omaperäisyydessä kuin vokalistirintamallakin. Pharaoh on myös toinen sävellyspuoleltaan ylivertainen yhtye power-rintamalla. Mutta, ai niin, nuo ovatkin sitä jenkkiläistä poweria (lue: lienevät liian hyvää laskettavaksi power metal -nimikkeen alle?) :wink:
Bahamut
Bändäri
Bändäri

Post by Bahamut »

^ Myönnän että pieni provokoukku tuli nielaistua ja siinä ohessa kenties tarjottua omaa perään, mutta käytin häikäilemättömästi tilaisuutta hyväkseni promota julkisesti näitä kahta bändiä. :lol: Eihän ne nyt tietysti mitään tuntemattomia tapauksia todellakaan ole etenkään täällä, mutta täytyy myöntää että GR ja BG muuttivat ainakin oman suhtautumisen poweriin (lähinnä Euro-sellaiseen) radikaalistikin pari vuotta sitten ja mietin miten ne ennen ovat jääneet näinkin väliinputoajiksi. Nimenomaan niitä genren alkuperäisiä pioneereja joista kumpikin jalosti powersoundia pidemmälle jo parikymmentä vuotta sitten, mutta joista kauhean moni nykybändi ei tunnu liiemmälti mallia ottaneen, nimenomaan sen agressiivisuuden ja terävyyden suhteen.

Jenkkipower-puolelta täällä päässä vasta tuli tosiaan Iced Earthilta hommattua Burnt Offerings ja nimikkolevy, joten on siinä päässä vielä tutustumista. Mutta kenties omaan korvaan US-power on todellakin ollut vähän liian lähellä perinteistä Heavy Metalia. Genreä mitenkään enempää mollaamatta, joka puolelta löytyy hyviä bändejä kun tarpeeksi syventyy.
Hammer wrote:Palaan Blind Guardianiin myöhemmin, jahka otan yhtyeet levyt tarkempaan kuunteluun. Toistaiseksi ei ole vielä tehnyt suurta vaikutusta, mutta ehkä yhtye tosiaan vaatii useampia kuunteluja ja enemmän sulattelua.
Suosittelen!

Mutta eihän siinä, jatkakaa. Lopetan offarin omalta osaltani tähän. :P
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

Bahamut wrote:^ Myönnän että pieni provokoukku tuli nielaistua ja siinä ohessa kenties tarjottua omaa perään, mutta käytin häikäilemättömästi tilaisuutta hyväkseni promota julkisesti näitä kahta bändiä. :lol:
Ei se väärin ole. :)
Bahamut wrote:Jenkkipower-puolelta täällä päässä vasta tuli tosiaan Iced Earthilta hommattua Burnt Offerings ja nimikkolevy, joten on siinä päässä vielä tutustumista. Mutta kenties omaan korvaan US-power on todellakin ollut vähän liian lähellä perinteistä Heavy Metalia. Genreä mitenkään enempää mollaamatta, joka puolelta löytyy hyviä bändejä kun tarpeeksi syventyy.
Kannattaa hommata vielä ainakin Something Wicked This Way Comes, jota itse pidän Iced Earthin parhaana levykokonaisuutena. Siltä levyltä löytyy mielestäni yhtyeen hienoimmat hevirypistykset kuin upeimmat hitaammat tunnelmoinnitkin. Varoitan kuitenkin, että alkuun levy saattaa vaikuttaa hieman hajanaiselta, mutta hieman tarkemmalla syventymisellä levy antaa todella paljon.

Jos et vierasta progevaikutteita powerissasi, niin kannattaa tsekata Pharaoh-yhtye. Kolme uusinta levyä ovat kaikki timantinkovia, eikä debyyttikään huono ole. Ja Crimson Gloryn Transcendence on palvomisen arvoinen power-levy jenkkiläistä poweria, joka ei kuitenkaan ole niin selvästi kallellaan heavy metalin suuntaan. CG:n debyyttilevy, josta itse pidän vielä Transcendencea enemmän, onkin sitten hyvin perinteistä heavy metalia, ja useista biiseistä voi kuulla kitarasektorilta paljon myös muuan Iron Maidenin vaikutusta.

Blind Guardian -mietteitä tulee sitten joskus, jahka saan sen ikuisuusprojektina roikkuneen yhtyeen discografiaan tutustumisen aloitettua.
Jyyd
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Jyyd »

Image

np: Judas Priest - (Take These) Chains
Screaming for Vengeance kuuntelussa ja nimenomaan tämä 30th anniversary edition. Hyvältä soundaa ja tämäkin biisi on aina ollut itselleni yksi levyn suosikkibiiseistä, huikea intro ja kertsi toimii myös.
Here's a message to you my friend: Just search, you'll find the way
Slaughter - Times They Change

Rumpucovereita & muuta mukavaa: http://www.youtube.com/user/Judezki92
http://www.last.fm/user/Siksak
http://www.freewebs.com/mywasp-bootlegs/
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by IndianaJones »

Hammer wrote:Falsetti != Falsetto
Noniin, nyt rupeaa kuulostamaan fiksulta, itse tosiaan olen mieltänyt nuo korkeammat pihinät kaikki yhdeksi ja samaksi hutuksi kaikki, joten tämä oli ihan uusi homma meikäläiselle. Eikös DeFeis ole muutenkin aika klasarikoulutettu, ainakin jotain pianopapereita muistelen miehellä olevan, joten sinänsä ei kovinkaan ihmeellistä että tuollaisia ns. oikeaoppisempia hengitystekniikoita mies hallitsee.
minä wrote:Aikalailla tuppaa olemaan kaiulla ja päällekkäisäänityksillä luotu voimaa noihin DeFeisin korkeisiin. Muutenhan herran vokaalit ovat sitä Eric Adams-osastoa, vaikkei ääniala olekaan yhtä laaja, ainakaan ilman tuota falsetin puolelle menoa.
Tosin tämän takana seison edelleen, jos ei tosiaan noita falsettitouhuja oteta tosiaan mukaan. Tuo perusrekisteri on DeFeisillä todella suppea verrattuna Adamsiin, juurikin tuolla jellonaärjyntä-osastolla. Ja tämä tosiaan ei ollut tarkoitettu mitenkään DeFeissiä mollaavaksi kommentiksi, kovasti herran laulusta itsekin pidän. Ja Virgin Steelen musiikista abaut sata kertaa enemmän kuin Manowarin vastaavasta, joka ei ole koskaan jaksanut sytyttää. Todella hyvä kun joku/jotkut edelleen jaksavat foorumi-muodossa keskustella ja meikäläistäkin siinä sivussa sivistää, tuntuu että joku jopa lukee näitä postauksia.

Tuli pyöräytettyä ihan eilen laittamani linkin takia

Queen - Made in Heaven
AntiSmuli
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by AntiSmuli »

Image

np: Wheels Of Fire

Hitto, kuinkahan kauan siittä on, kun viimeksi kuuntelin tämän levyn? Ei oo varmaan ikinä kuulostanut näin hyvältä.
"His mindless unholy music of random creation and destruction"
Emeritus
Berserkki
Berserkki

Post by Emeritus »

Bahamut wrote:Jenkkipower-puolelta täällä päässä vasta tuli tosiaan Iced Earthilta hommattua Burnt Offerings ja nimikkolevy, joten on siinä päässä vielä tutustumista. Mutta kenties omaan korvaan US-power on todellakin ollut vähän liian lähellä perinteistä Heavy Metalia. Genreä mitenkään enempää mollaamatta, joka puolelta löytyy hyviä bändejä kun tarpeeksi syventyy.
Sama, Jenkki-power minustakin kuulostanut olevan kohtuu kaukana siitä mitä tällä puolen rapakkoa poweriksi tituleerataan. Mutta sehän ei sitten kerro musiikin laadusta vielä mitään.
Hommasit IE:ltä Burnt Offeringsin ja debyytin? Mielestäni bändin ehkä paras ja heikoin levy. Debyytin biisimateriaali on hyvää, mutta Gene Adamsin "mielenkiintoinen" äänenkäyttö tekee sille harmillisen paljon hallaa. Tsekkaa ihmeessä Days of Purgatory (2 cd:n versio), siltä löytyy Curse The Skyta lukuun ottamatta kaikki ekan levyn biisi Barlown tulkitsemana.

Jatkokuunteluksi voisi suositella bändiltä melkein mitä vain (kun debyytti kerra jo löytyy, sitä olisin neuvonut välttämään), tasokasta levyä ovat pukanneet kautta linjan. Framing Armageddon / Crucible of Man -kaksikosta jälkimmäinen ehkä hieman heikompi (vai odotettiinkohan Barlown lyhytaikaiseksi jääneeltä paluulta vain liikoja?). Uusin Dystopia taas on todella tasokas kokonaisuus.
Bahamut
Bändäri
Bändäri

Post by Bahamut »

(Parempi varmaan jatkaa Power-ketjussa, lispuu jo aiheesta. :lol:)
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

Jyyd wrote:np: Judas Priest - (Take These) Chains
Screaming for Vengeance kuuntelussa ja nimenomaan tämä 30th anniversary edition. Hyvältä soundaa ja tämäkin biisi on aina ollut itselleni yksi levyn suosikkibiiseistä, huikea intro ja kertsi toimii myös.
Hyvä biisi; toinen aliarvostettu kappale SFV:lta on Fever, sentään omaa tuotantoa vielä!

ns: Virgo - To Be

Entombedin Wolverine Blues loppui, joten Andrén & Saschan queenmainen fiilistelyprojektilevy kehiin, eläköön vaihtelu! :D

Image
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

Threshold - That's Why We Came

Huikea biisi ja varsinkin kertosäe on ihan timanttia! :finger:
reptile
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by reptile »

The Gathering: Home

Ei bändin parhaimpien levyjen tasoinen, mutta on tälläkin omanlainen, kaunis tunnelmansa. The Gathering on hiljalleen noussut omien suosikkibändien joukkoon.
Try to hold some faith
in the goodness of humanity...

IRON MAIDEN FOREVER!!
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

IndianaJones wrote: Eikös DeFeis ole muutenkin aika klasarikoulutettu, ainakin jotain pianopapereita muistelen miehellä olevan, joten sinänsä ei kovinkaan ihmeellistä että tuollaisia ns. oikeaoppisempia hengitystekniikoita mies hallitsee.
On kyllä. En nyt muista tarkkaan, mitä kaikkia koulutuksia mies on käynyt klassisen musiikin puolella, mutta muistan jostain haastattelusta lukeneeni, että DeFeis kuunteli jo lapsena erittäin paljon klassista. Eli, tavallaan mies kasvatettiin siihen musiikkiin, ja nykyään mies yhä arvostaa sitä musiikinlajia ihan samassa määrin kuin sitä musiikkia, mitä itse tekee.
IndianaJones wrote:Tosin tämän takana seison edelleen, jos ei tosiaan noita falsettitouhuja oteta tosiaan mukaan. Tuo perusrekisteri on DeFeisillä todella suppea verrattuna Adamsiin, juurikin tuolla jellonaärjyntä-osastolla. Ja tämä tosiaan ei ollut tarkoitettu mitenkään DeFeissiä mollaavaksi kommentiksi, kovasti herran laulusta itsekin pidän. Ja Virgin Steelen musiikista abaut sata kertaa enemmän kuin Manowarin vastaavasta, joka ei ole koskaan jaksanut sytyttää. Todella hyvä kun joku/jotkut edelleen jaksavat foorumi-muodossa keskustella ja meikäläistäkin siinä sivussa sivistää, tuntuu että joku jopa lukee näitä postauksia.
Voisitko vähän enemmän perustella? Itse en nimittäin huomaa, että DeFeisin perusrekisteri olisi yhtään sen suppeampi kuin Adamsin vastaava. Sijoittaisin miehet aika lailla samalle viivalle tuossa asiassa, mutta itse pidän DeFeisin äänestä kaikin tavoin enemmän, vaikka myös Adamsia hyvänä vokalistina olen aina pitänytkin. Toki DeFeis on varmasti matkinut osan äänistään Adamsilta, sillä välillä ne kuulostavat yllättävän identtisiltä Ericin lauluihin verrattuna. Eri asia on, jos sanot, että pidät Adamsin äänestä enemmän tietyillä rekistereillä tai äänillä. Ei se kuitenkaan mielestäni tee Adamsin äänestä laajempaa millään osa-alueella, mutta se voi kuulostaa paremmalta (riippuen toki kuulijasta).
The Missionary
Peräruiske
Peräruiske

Post by The Missionary »

Vittu nyt sitä oikeaa poweria :evil: Tällä kertaa liveversiona "a boring pussy ballad".

Edguy - Land of the Miracle

Ja hyvin soi :finger:
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Hammer »

^ Edguy hallitseekin powerin paremmin kuin muut eurooppalaiset, vaikka vääntäisikin vain noita boring pussy balladeja. Upea bändi. :wink:
Hese
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Hese »

Kamelot - Sacrimony (Angel Of Afterlife)

Onhan tämä perkeleen kova ralli, tulossa loistava levy jos loppu levy on vähintään tätä tasoa!
Koska en Applen tuotteisiin koske niin kiitokset Osirikselle tästä kun hommasi Itunesista.
tsorl
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by tsorl »

Grave Digger - Death Angel and the Grave Digger

Uusi levy kuulostaa ainakin puoliväliin asti varsin hyvältä. Axel Ritt on kuin onkin mies paikallaan Grave Diggerissä, pakko se on myöntää.
Gandalf carries the magic staff
Divides the armies in half
In the deeps of Helm's they engage in battle
So insane it'll make you rattle
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

^ eka ja ainoa kuuntelu meni vähän ohitse korvien, mutta se oli selvää että tuo on parempi kuin edellinen The Clans Will Rise Again.

André Matos - I Don't Believe In Love

lisää uusimman The Turn Of The Lightsin japanibonuscovereita, tämä on aika flawless! :o
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Post Reply