Jaa, enpäs nyt kyllä tätä allekirjoita. Tuohan on power chord D5. D7 olisi esim. tämmöinen (voi sen muullakin tavalla tehdä):Pentelesh wrote:Barre ja avosoinnut on kaksi eri asiaa. Barre soinnut on yleensä esim. E7 tai E5. Avosoinnut soitetaan perinteiseen tapaan nauhoilta 1-3, eli ovat perussointuja.The Trooper wrote:Mun on kysyttävä sellaista, että miten muut noita sointuja oikein soittelee. Tarkoitan sitä, että soitteleeko barreilla vai avosoinnuilla? (Vai ovatko sama asia?) Itse en osaa kuin kourallisen noita avosointuja ja barret menevät jotenkuten.Peke wrote:Suoisttelen ihan oikeiden "avoimien" sointujen opiskelua noiden tabsien ohella...
E| 2
H| 3
G| 2
D| 0
A| -
E| -
Siinä esimerkki D:stä, joka on nyt siis avosointu, eikä Barre. Barrena D7:ska olisi tälläinen
E| -
H| -
G| -
D| 7
A| 5
E| -
Mutta kuten peke sanoi, Maltti on valttia. Opetelkaa ensin nämä paskat asiat, kuten avosoinnut, ennenkuin alatte miettiä mitään Hammareita, pull-offeja, sweeppejä tai sooloiluja ylipäätänsä. Se että opettelee ensin vaihtamaan perussoinnut vaivatta, auttaa huomattavasti soittamista tulevaisuudessa, kun sormet tottelee jo suunnilleen niin kuin itse haluat. Lisäksi, mielenkiinto säilyy paremmin, kun opettelee ensin paskat alta.
El 5
Hl 7
Gl 5
Dl 7
Al 5
El x
Ja jutun jujuhan on se, että avoimessa asemassa A7 on
El 0
Hl 2
Gl 0
Dl 2
Al 0
El x
Miksi tämä on A7? Koska juurisävel (lähes aina soinnun matalin sävel) on A kieli. Miksi tuo ylempi on D7? Koska juurisävel on A-kielen 5:llä nauhalla, joka on D-sävel. D7:ssa satula on etusormen avulla ikäänkuin siirretty 5:lle nauhalle ja muutoinhan sormitus onkin sama kuin A7:ssa. Siinä on koko barresointujen idea; siirretään avoimen aseman sormitus jollekin muulle juurisävelelle kaulalle ja saadaan joku muu sointu. Kätevää.Ylläolevassa esimerkissä siis avoimen aseman A7:sta tehtiin D7 barresointu barrettamalla 5:ltä nauhalta.
Kannattaa opetella E ja A kielten sävelet, koska siellä ne juurisävelet yleensä makaa. Kannattaa tosin opetella lopulta kaikki muutkin sävelet kaulalla (ei ole helppo homma, itsekin vaiheessa tässä asiassa).
Siihen, että mistä erottaa duuri-, molli- ja 7-soinnut keskenänsä ei kannata alussa paljoa tuhlata aikaansa (no, duuri on tietty iloinen soundi ja molli vähän sitten surullinen