Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Sentinel
Roudari
Roudari

Post by Sentinel »

Pentelesh wrote:
The Trooper wrote:
Peke wrote:Suoisttelen ihan oikeiden "avoimien" sointujen opiskelua noiden tabsien ohella...
Mun on kysyttävä sellaista, että miten muut noita sointuja oikein soittelee. Tarkoitan sitä, että soitteleeko barreilla vai avosoinnuilla? (Vai ovatko sama asia?) Itse en osaa kuin kourallisen noita avosointuja ja barret menevät jotenkuten.
Barre ja avosoinnut on kaksi eri asiaa. Barre soinnut on yleensä esim. E7 tai E5. Avosoinnut soitetaan perinteiseen tapaan nauhoilta 1-3, eli ovat perussointuja.

E| 2
H| 3
G| 2
D| 0
A| -
E| -

Siinä esimerkki D:stä, joka on nyt siis avosointu, eikä Barre. Barrena D7:ska olisi tälläinen

E| -
H| -
G| -
D| 7
A| 5
E| -

Mutta kuten peke sanoi, Maltti on valttia. Opetelkaa ensin nämä paskat asiat, kuten avosoinnut, ennenkuin alatte miettiä mitään Hammareita, pull-offeja, sweeppejä tai sooloiluja ylipäätänsä. Se että opettelee ensin vaihtamaan perussoinnut vaivatta, auttaa huomattavasti soittamista tulevaisuudessa, kun sormet tottelee jo suunnilleen niin kuin itse haluat. Lisäksi, mielenkiinto säilyy paremmin, kun opettelee ensin paskat alta.
Jaa, enpäs nyt kyllä tätä allekirjoita. Tuohan on power chord D5. D7 olisi esim. tämmöinen (voi sen muullakin tavalla tehdä):

El 5
Hl 7
Gl 5
Dl 7
Al 5
El x

Ja jutun jujuhan on se, että avoimessa asemassa A7 on

El 0
Hl 2
Gl 0
Dl 2
Al 0
El x

Miksi tämä on A7? Koska juurisävel (lähes aina soinnun matalin sävel) on A kieli. Miksi tuo ylempi on D7? Koska juurisävel on A-kielen 5:llä nauhalla, joka on D-sävel. D7:ssa satula on etusormen avulla ikäänkuin siirretty 5:lle nauhalle ja muutoinhan sormitus onkin sama kuin A7:ssa. Siinä on koko barresointujen idea; siirretään avoimen aseman sormitus jollekin muulle juurisävelelle kaulalle ja saadaan joku muu sointu. Kätevää.Ylläolevassa esimerkissä siis avoimen aseman A7:sta tehtiin D7 barresointu barrettamalla 5:ltä nauhalta.

Kannattaa opetella E ja A kielten sävelet, koska siellä ne juurisävelet yleensä makaa. Kannattaa tosin opetella lopulta kaikki muutkin sävelet kaulalla (ei ole helppo homma, itsekin vaiheessa tässä asiassa).

Siihen, että mistä erottaa duuri-, molli- ja 7-soinnut keskenänsä ei kannata alussa paljoa tuhlata aikaansa (no, duuri on tietty iloinen soundi ja molli vähän sitten surullinen :lol: ). Mutta niiden sormitukset kannattaa vaan alussa opetella ihan kylmästi ulkoa IMHO. Barresointuja ei tarvitse opetella ulkoa, jos hanskaa E ja A kielten sävelet. Logiikka niiden muodostamisessa käy ilmi yo. esimerkistä.
On olemassa viidenlaista musiikkia; huonoa, keskivertoa, hyvää, helevetin hyvää. Ja sitten on Maiden...
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

joo, nyt meni vellit sekaisin sopassa, hyvä että korjasitte ;)
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Avoimista soinnustahan on olemassa sellaset helpot vihkoset, jossa on pallukat kielien kohdalla, mistä painetaan. Kaikki perussoinnut ei ole avoimia esim Hm ja F ovat barre-sointuja. Barre ote on peruskamaa ja syytä opetella nopeesti. mm G soinnun kun nappaa barrena, niin se helpotta joidenkin biisien soittamista vaikka muuten vedettäis "Juice"-tyylin avoimilla.

Avoimilla soinnuilla pystyy soittamaan ihan samoja sävelkulkuja kuin sähkiksellä "vitos-soinnuilla" . Tulee vaan sellanen hieno "unplugged" fiilis :wink:

Noh tiedän mistä puhun. Akustista olen soittanut teinipojasta ja nykyisen skittani Ibanez Performancen ostin 16 vuotiaana eli 18 vuotta olen sillä sahannu ja hyvin skulaa, välillä vaihtelee vaan kieliä.

Oman sähkiksen hommasin vasta tänä vuonna halvan Harley Bentonin Thomanilta (Gibson kopio), kyllä sillä on ollut kiva kikkailla 8)

Sähkiksellä helpot vitossoinnut ja riffittelyt ja nämä "vajaat" maiden-soinnut onkin mukavia, eikä edes kovin vaikeita. mm 2 minutes to midnight alku

Perusoinnuilla mausteineen olen itse fiilistellyt ihan blues-tyyppisellä E-A-G, E-A-H jutuilla, välillä heittelee seiska sointuja ja bassokuvioita E-kielellä väliin tai joitain soolon tynkää rapeltää siihen, niin hjuva! 8)

Kyllä sillä jo puolituttut ihmettelee "Ai osaatsie soittaa noin hyvin"
Bändii ei ole koskaan ollu, mutta hieman kiinnostais. Joskus olen "oikeiden" soittajien kanssa päässyt jamittelemaan ja hienoja hetkiä oli :D Kiitos Brothers Of Domination Black!

ja lopuksi pointti aloittelijoille on hyvä osata ottaa vaikka se Am tai Em avoimena ja sitten kaulalta etsii eri nauhalta barrena sama. Huomasinkin just että sentinel ansiokkaasti selvitti samaa asiaa.

Perusksittasoitto-opas vaan junnuille hanskaan, siitä se lähtee ja loppu improvisoiden, niin saadaan uusia Randyjä ja Andyjä... Me Thanks!
The Trooper wrote:^^Onkos barre siis sama juttu kuin vitossointu? Eikös toi ole D5 tossa sun alemmassa esimerkissä? Mä ajattelin, että esim. F olisi barrena tällainen:

E|1
H|1
G|2
D|3
A|3
E|1

Menikö ihan vituilleen? Joskus olen pianoa soittanut, että tiedän, miten soinnut muodostuu jne. mutta niiden saaminen skitan kaulalle on vielä hieman hakusessa. :wink:
Barre-sointu siis puhuttaessa perussoinnusta esim F soitetaan kokonaan ja vitos-soinnussahan soitetaan vain kahta tai kolmea kieltä. Virallisesti käsittääkseni vain kahta kieltä.

Juuri oikein muodostit käsityksen F-soinnusta

Peke
Into Iron Maiden Since 1983
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Kertokaapa kuinka kuuluisi soittaa 3r0?

Enter Sandmanin tabeista nimittäin:

Code: Select all

D  			               7           7           7
A   3 3 3 3 3 3 3r0    0 0 7 6 5   0 0 7 6 5   0 0 7 6 5   3 3 3 3 3 3 3r0
E   3 3 3 3 3 3 3r0    0 0   6 5   0 0   6 5   0 0   6 5   3 3 3 3 3 3 3r0 
EDIT: kysyinkin jo kaverilta, tarkoitti kuulemma, että soitetaan kolmosta ja nostetaan sormet jolloin kielet jäävät vapaina soimaan. Tyhmä minä.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Niin ja hommatkaa kunnolliset kitaran virittimet....
Perkele ite vasta hommasin kunnollisen ibanezin virittimen viikko sitten ja nyt on molemmat skitat samassa vireessä niin prkl kun on hempeetä :D

nimimerkki alavireisellä "korvakuulolta" puolielämää soittanut
Zapper
Kisälli
Kisälli

Post by Zapper »

^Itse en kyllä välttämättä tuohon ihan yhdy. Mielestäni nimenomaan aluksi kannattaisi opetella virittämään kitara myös korvakuulolta ja kehittää yleistä sävelkorvaa. Ei kai sillä ole sinänsä merkitystä, onko kitara täsmälleen E-vireessä vai hiukan sen alapuolella, jos soittaa yksin kotona ja kielet ovat suhteessa toisiinsa oikein. Bändin kanssa tietysti pitää sitten olla soittimet täsmälleen samassa vireessä.
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

^juu pointti tuossakin....

Se särkee vaan kanssaeläjiä jos viritys ei löydy... Mulle tuo korvakuulolta virittäminen on ollut vaikeaa ja aina kyläilessään joku "muusikko" kaverini on korjanut mun viritystä. Nyt kun hommasin sähkiksen niin päätin hommata virittimen ja kyll kannatti. Helpotti ainakin mun elämää :D
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Itse taasen kanssa soittelin ensin alavireisellä kitaralla ja käydessäni kitaratunnilla, joka muuten oli ihan jees homma, ope laittoi virittimen avulla pelin oikeaan vireeseen ja eri vempelehän se oli sen jälkeen. Nyt sitten äkkäsin, että mun Micro Cube vahvarissahan on A -mallinnus, eli nappia painamalla soi A, mutta sen mukaan sitten virittäminen menee vähän hankalaksi, ei näet sävelkorva ole kauhian kehittynyt :?
Pitäis kyllä ostaa sellainen viritin kun ei se pahan hintainen ole, ollenkaan. Täällä Tampereella n. 20 €.

--

Fiilistelin tänään kun kekkasin soitella Priestin the Hellionia, joka ei kauhean hyvin skulannut ja Electric Eyen ekaa "riffistöä"! Tuntuu tosi hienolta kun monta vuotta vaan kuunnellut ja nyt saa omasta pelistä ne äänet aikaiseksi, joiden tahdissa on pitkät ajat fiilistellyt. Tippa ihan tulee linssiin!
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Voimanorja wrote:^Itse taasen kanssa soittelin ensin alavireisellä kitaralla ja käydessäni kitaratunnilla, joka muuten oli ihan jees homma, ope laittoi virittimen avulla pelin oikeaan vireeseen ja eri vempelehän se oli sen jälkeen. Nyt sitten äkkäsin, että mun Micro Cube vahvarissahan on A -mallinnus, eli nappia painamalla soi A, mutta sen mukaan sitten virittäminen menee vähän hankalaksi, ei näet sävelkorva ole kauhian kehittynyt :?
Pitäis kyllä ostaa sellainen viritin kun ei se pahan hintainen ole, ollenkaan. Täällä Tampereella n. 20 €.

--

Fiilistelin tänään kun kekkasin soitella Priestin the Hellionia, joka ei kauhean hyvin skulannut ja Electric Eyen ekaa "riffistöä"! Tuntuu tosi hienolta kun monta vuotta vaan kuunnellut ja nyt saa omasta pelistä ne äänet aikaiseksi, joiden tahdissa on pitkät ajat fiilistellyt. Tippa ihan tulee linssiin!
Mun ibanez-viritin tilattiin saksasta 22 egee. Toimii 2:lla AAA patterilla. Pelaa akustisessa ja sähkiksessä... kaikkii toimintoja en edes tunne. Oli niitä kuitenkin varmaan monille erikoisvirityksille. Itse olin kelpuuttanut automaatti virityksen, joka näyttää kieli kerrallaan oikean vireen.

Cheers :D
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Nyt kun 9 luokka alkaa olla lopussa, ja jokaisen piti tehdä näin lopuksi jonkunlaiset päättötyöt. Meikäläinen soittaa koulun järjestämässä musikaalissa kahdessa biisissä sähkökitaraa ja yhdessä bassoa. Aluksi ei ollut tarkoitus bassoon koskeakkaan, mutta kun ei koulusta näyttänyt löytyvän muita oppilaita, jotka olisivat osanneet soittaa tätä instrumenttia, niin minut laitettiinkiin soittamaan tätäkin masiinaa. Nuo 3 kappaletta joita tulee vedettyä ovat sellaista... no... "kivaa" rock:ia, mutta eipä mutista vastaan, koska päättötyön saa hoitaa vaan soittamalla jotain, ja sehän rittää ihan hyvin.
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

Mä en perjaatteestakaan viitti ostaa tommosta viritintä, koska huushollista löytyy piano, joten sen avustuksella tulee kitara laitettua vireeseen. Äitin hieman harjaantuneempaa sävelkorvaa hommassa vielä tarvitaan, mutta eiköhän se tästä harjoituksen ohessa kehity. Mutta virittimeen en koska.. :lol:
Uutta kitaraa tässä suunniteltu jo pitemmän aikaa, ja loppullinen malli rupeaa pikku hiljaa löytymään. Pitää vaan ensiksi ottaa selvää saatavuudesta ym., mutta eiköhän tämä tästä. Maaginen kirjainyhdistelmä E S P lähimpänä sitä haviteltua lopputulosta. Mallista ei vielä sen enempää tässä vaiheessa.

EDIT: Tuntuu muuten hienolta etsiä uutta kitaraa, kun tän ajan mitä nyt olen soitellut, niin tutulta ilmaiseksi tullut Strato-kopio ja äitin akustinen ovat toimineet työkaluina. Hyvin ovat mulle kelvanneet, ei mitään ongelmaa, mutta olisko nyt aika hieman sitten panostaa. Ei parane kuitenkaan hätiköidä näitten juttujen kanssa.
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

^ Squier? Tekeekö Squierin halpis-Stratocastereilla mitään, kun itse harkitsen sellaisen ostamista joskus.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
-Moonchild-
Kisälli
Kisälli

Post by -Moonchild- »

The_Air_Raid_Siren wrote:^ Squier? Tekeekö Squierin halpis-Stratocastereilla mitään, kun itse harkitsen sellaisen ostamista joskus.
Minulta löytyy Squikan -96 halpis-strato. Pelittää ihan hyvin, ainoa vika on se, että kaula on alkanut nyt ihan viime aikoina taas elämään (eli suomeksi= kaula on hieman vääntynyt, tätä tapahtuu ajan mittaan monissa kitaroissa).
Kyllähän tuolla soittelee, ja tietysti tuollainen Strato-koppa istuu syliin huomattavasti mukavammin kuin Flying-V :roll:
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

^Ajattelin seuraavaksi jotain tälläistä hommata, mutta Mänttilästä pitäis tilaa :\
-Moonchild-
Kisälli
Kisälli

Post by -Moonchild- »

Pentelesh wrote:^Ajattelin seuraavaksi jotain tälläistä hommata, mutta Mänttilästä pitäis tilaa :\
Ihan nätti tekele. Nuo Deanin lavat nyt...no, kullakin oma makunsa. Minulle ei tuo V:n koppa oikein istu syliin, ja seisoma-asennossa tasapaino vähän heittelee. En tiedä, että onko Gibsonin ja Deanin V:issä samanlaista propleemaa.
Eikös Smith ja Murraykin käyttänyt jollain kuvatulla keikalla tällaisia? Taisivat vain olla sunbursteja (cherry sunburst?)
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Kyllähän noi Adrian käytti Chemical Wedding kiertueella Deanin ML-hevikeppiä. Tämänlainen ja tämmöinen väritys Ja Davella on sitten vissiin tuommoinen samoilla spekseille oleva V-mallin Kitara kuin mitä itse olen tässä kuolannut.
Speedy
Bändäri
Bändäri

Post by Speedy »

Niin olen tilaamassa thomanilta tällästä pakettia http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-189828.html niin kysyisin että tuleeko tossa johdot mukana?Siis se kitarasta vahvistimeen menevä.
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^Näyttäisi tulevan.
Speedy
Bändäri
Bändäri

Post by Speedy »

Oho, olinpas sokea :roll: .
Jimmy Harris
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Jimmy Harris »

Olin aika ulalla Jacksonin virittämisen kanssa, kun en tiedä paljon paskaakaan kitaroista. Poikkeaa aika paljon entisestä Fenderistäni.

Jackson
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

^Kelluvalla tallalla, ei paha, mutta miten sä nyt olet siinä ulalla? Jos et haluu ruuvata, niin kannattaa aina käyttää sitä samanpaksuista kielisettiä ja pitää samassa vireessä kitara. Siinä mielessä Floydit on berceest, kun virettä / kielien pakssuutta vaihdettaessa joutuu niitä pohjaruuveja säätää.
Jimmy Harris
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Jimmy Harris »

No ne pohjaruuvit oli uusi juttu minulle. Sain sen kyllä jo vireeseen.
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Noniin.

Kitaratunnilla kävin taasen ja hauskaahan se oli. Opettaja on hyvä ja "opin" mielestäni tarpeeksi. Käytiin läpi näitä normaaleja sointuja (F, A, G jne) ja miten ne saadaan kitarasta soimaan, kun viime kerralla katsottiin muutamat avosoinnut muistiin. Samalla haroiteltiin vielä duppaaminen? aikalailla kuntoon! (Siis se, että pleku käsi on kielien päällä vaientamassa ne ja "naksutellaan" kieliä) Ensi kerralla olisi tarkoitus kattella skaaloja... ja sovittiin myös kesäkuulle, joka maanantaille neljäksi tunti :!:

Sain myös hankittua kitaratelineen ja 4 plekua. Yhteishintaan 20 €, vaikkakin teline taisi maksaa 30 € :D

Tunnin ja tuon duppauksen ansiosta innostuin myös noiden sointujen ja "ilta-nuotiolla" -musiikin soittelusta ja huomasin, että ei nuo Breaking the Lawt ja niiden tabut nyt ainoita mahdollisia ole. Itse vaan vääntämään niin tulee hyvä fiilis!

Korjatkaa tuo duppaus jos käytän väärää sanaa.
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

Heh, kun tuli katsottua tuo mahtava Priestin Rocka Rolla -video, niin se todellakin innoitti mua opettelemaan sen mielettömän kovan kitaraleadin. :D 8) Kuulostaa mahtavalta vaikka soitankin sen bassolla.

:D
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Meikä on oppinut sanomaan DEMPPAUS, mutta onhan tuosta kuultu eri variaatiota joka paikassa.
Post Reply