Grave Digger
Moderator: The Killer Krew
< ^ Äläs perkle ainakaan Rheingoldia ota tässä varhaisessa vaiheessa! Sehän ei nimittäin ole edes makuasia, että Manni Schmidtin (ollen järjestyksessään äijän toinen GD-levy) kitaroinnista (mikä siis parannus edeltäjä Uwe Lulisiin nähden, huolimatta hänen omaperäisen siisteistä sooloistaan) se on kokonaisuutena yhtä tasapaksuhko kuin edeltänyt The Grave Diggerkin. Excaliburista ja Knights Of The Crossista olen aikalailla yhtä mieltä Hammerin kanssa, jälkimmäisen nostaisin vain kakkostilalle bändin top3:sessa ja Tunes Of Warin viedessä paalupaikan yksinoikeudella. Mikään näistä kolmesta, nk. 'Middle Ages -trilogy', ei sisällä kuin yhden, max. kaksi täyteraitaa ja hiton monta jyräävää vetoa TOW:in & KOTC:in omatessa pitkälti historiallisiin tositapahtumiin perustuvat mielenkiintoiset teematarinat.
Eikä tätä kolmikkoa edeltänyt Heart Of Darknesskaan kehno platta ole.
Eikä tätä kolmikkoa edeltänyt Heart Of Darknesskaan kehno platta ole.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Ja kun cdon tarjoaa tuota Middle Age Trilogy - 3cd Boxia hintaan 17.95€, niin ei norjan kannata mitään muuta edes harkita, vaan pistää heti ensitöikseen tuo paketti tilaukseen.Jussi K wrote:Mikään näistä kolmesta, nk. 'Middle Ages -trilogy', ei sisällä kuin yhden, max. kaksi täyteraitaa ja hiton monta jyräävää vetoa TOW:in & KOTC:in omatessa pitkälti historiallisiin tositapahtumiin perustuvat mielenkiintoiset teematarinat.
-
- Manowarrior
Noniin. Tuon paketin cdon.ista voisi ostaa, koska kaupoissa hinta yksitellen ostamalla KOHOAA
Mutta, tietoa vähän. Boksi sisältää Excalibur, Knights of the Cross ja Tunes of War -levyt.
Onko ne niinkuin jossain yhteis pahvipaketissa ja siellä sitten kaikille kuitenkin omat levyt?
Millainen systeemi? Samanlainen kuin kenties Icedin Alive In Athens?, vaiko sellainen kuin Helloweenin Rabbit Don´t Come Easy + Dark Ride -tupla?
Haluaisin näet, että omistan ne kaikki levyt omissa koteloissaan, enkä mitään epämääräistä settiä!

Mutta, tietoa vähän. Boksi sisältää Excalibur, Knights of the Cross ja Tunes of War -levyt.
Onko ne niinkuin jossain yhteis pahvipaketissa ja siellä sitten kaikille kuitenkin omat levyt?
Millainen systeemi? Samanlainen kuin kenties Icedin Alive In Athens?, vaiko sellainen kuin Helloweenin Rabbit Don´t Come Easy + Dark Ride -tupla?
Haluaisin näet, että omistan ne kaikki levyt omissa koteloissaan, enkä mitään epämääräistä settiä!
-
- Rautaneito IRC Crew
^Olen saksassa nähnyt tuota boksia. Siinä on kolme levyä, jokainen omassa (normaalissa) Jewelcase-kotelossa, jotka on "tungettu" semmoiseen Iced Earth (alive in athens) tyyliseen pahviboksiin. Saksassa muuten makso 13,90 tuo boksi Lübeckissä. Harmittaa kun en ostanut 

Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
-
- Manowarrior
Mulla on tuo cdon:sta tilattu "boxi" ja siinä levyt on omissa digipakeissa pahvikuoreen pakattuna. Tiedä sitten kumpaa ne sieltä nykyisin lähettelää, kun oman tilauksesta on jo jonkin aikaa.Pentelesh wrote:^Olen saksassa nähnyt tuota boksia. Siinä on kolme levyä, jokainen omassa (normaalissa) Jewelcase-kotelossa, jotka on "tungettu" semmoiseen Iced Earth (alive in athens) tyyliseen pahviboksiin. Saksassa muuten makso 13,90 tuo boksi Lübeckissä. Harmittaa kun en ostanut
^Täsmälleen samanlainen löytyy täältäkin. Itse ostin Middle Ages Trilogyn joskus viime keväänä, jolloin CDON:lla kesti likimain kuukausi sen toimittamisessa.
The Grave Digger albumia en itse vielä omista, mutta se on ostoslistalla seuraavana. Kuullut olen levyn kertaalleen ja muistikuvien mukaan kolahti paljon paremmin kuin epätasaisuutensa takia vain kohtalaiset 90-luvun alun tuotokset, The Reaper ja Heart Of Darkness. Tuota bändin nimikkoalbumia ja Rheingoldia yhdistää astetta raskaampi ote, joka meikäläisen mielestä sopii loistavasti Grave Diggerille.
Itse olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että Rheingold on Grave Digger levyjen vertailussa ihan mestariteos. Rheingold oli myös se levy, jonka kautta tutustuin bändiin ja innostuin heti ensimmäisellä kuuntelukerralla. Voisinkin sanoa, että suurin osa GD:n levyistä jää ihan statistien asemaan, kun verrataan tähän 2003 vuoden erinomaiseen albumiin. Minun korvani eivät ole onnistuneet tuota tasapaksuutta paikallistamaan. Osa biiseistä sisältää toki melkoisen samantyylisiä aineksia, mutta eipä haittaa, kun biisit rokkaavat kuin päätön villisika.Jussi K wrote:< ^ Äläs perkle ainakaan Rheingoldia ota tässä varhaisessa vaiheessa! Sehän ei nimittäin ole edes makuasia, että Manni Schmidtin (ollen järjestyksessään äijän toinen GD-levy) kitaroinnista (mikä siis parannus edeltäjä Uwe Lulisiin nähden, huolimatta hänen omaperäisen siisteistä sooloistaan) se on kokonaisuutena yhtä tasapaksuhko kuin edeltänyt The Grave Diggerkin.
The Grave Digger albumia en itse vielä omista, mutta se on ostoslistalla seuraavana. Kuullut olen levyn kertaalleen ja muistikuvien mukaan kolahti paljon paremmin kuin epätasaisuutensa takia vain kohtalaiset 90-luvun alun tuotokset, The Reaper ja Heart Of Darkness. Tuota bändin nimikkoalbumia ja Rheingoldia yhdistää astetta raskaampi ote, joka meikäläisen mielestä sopii loistavasti Grave Diggerille.
Digipakit puhuisivat ainakin sen puolesta, että näyttää melkein joka levyllä olevan 'limited edition digipak' -bonuksensa mukana: TOW:illa uusintaäänitykset (kovia!) Headbanging Manista, Heavy Metal Breakdownista ja Witch Hunterista. KOTC:lla näyttäisikin svedujen listan mukaan puuttuvan Black Sabbath-cover Children Of The Grave, nooh, Excaliburilla on sentäs toinen ritarin nimikkobiisi Parcival mukana tälläkin boksilla, jolla olisi helposti korvannut levylle päässeen The Spellin milloin vain.poolrules wrote:Mulla on tuo cdon:sta tilattu "boxi" ja siinä levyt on omissa digipakeissa pahvikuoreen pakattuna. Tiedä sitten kumpaa ne sieltä nykyisin lähettelää, kun oman tilauksesta on jo jonkin aikaa.Pentelesh wrote:^Olen saksassa nähnyt tuota boksia. Siinä on kolme levyä, jokainen omassa (normaalissa) Jewelcase-kotelossa, jotka on "tungettu" semmoiseen Iced Earth (alive in athens) tyyliseen pahviboksiin. Saksassa muuten makso 13,90 tuo boksi Lübeckissä. Harmittaa kun en ostanut
Säkä kävi, jos nämä ovat kansilehtien puolesta ihan perinteisiä. Esmes Running Wildin (sama köyhä G.U.N. -yhtiö, tai sitten keskittyy Within Tempationiin:P) 'Legendary Tales' kolmen levyn paketissa ei näin kuulemma ollut, vaan aukematyylinen haistapaska-ratkaisu.
Taas täytyy olla eri mieltä, sillä The Spell on mielestäni aivan mainio biisi. Kertoo paljon Excalibur levyn hyvyydestä, että minun listoillani yksi levyn parhaimmista biiseistä on sinun mielestäni levyn heikoin lenkki. Morgane Le Fay ja Lancelot tosin tulevat nyt nopeasti mietittynä mieleen vielä The Spelliäkin parempina biiseinä. Koko levy on joka tapauksessa helvetin hyvä, vaikka Chris Boltendahlin ääntä kammoksuvat eivät sen päälle tajuakaan.Jussi K wrote:Excaliburilla on sentäs toinen ritarin nimikkobiisi Parcival mukana tälläkin boksilla, jolla olisi helposti korvannut levylle päässeen The Spellin milloin vain.
-
- Manowarrior
Chris Boltendahl on käsittääkseni vokalisoinut aina ja on myös nykyään ainoa alkuperäisen kokoonpanon edustaja.
| http://www.inferno.fi" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.imperiumi.net" onclick="window.open(this.href);return false; |
Muotoilin tuon lauseen vähän väärin, sillä sama Boltendahlihan siellä on laulanut ensimmäiseltä levyltä tähän päivään. Tarkoitin, että joillekin bändin vokalistin lauluääni on niin punainen vaate, ettei hyväkään musiikki onnistu heidän päitään kääntämään. Itse en pidä myöskään Boltendahlia minään elämää suurempana vokalistina, mutta bändin musiikki sen sijaan uppoaa kuin veitsi voihin. Eikä se Chris nyt NIIN toivoton laulaja ole, omaperäinen ainakin.Voimanorja wrote:^Ääntä kammoksuvat?
Kukas siis laulaa missäkin?
Kuka nyt?

On muuten yhdet hevihistorian kauheimmat lyrriikat tuossa The Spellissä.Hammer wrote: Taas täytyy olla eri mieltä, sillä The Spell on mielestäni aivan mainio biisi. Kertoo paljon Excalibur levyn hyvyydestä, että minun listoillani yksi levyn parhaimmista biiseistä on sinun mielestäni levyn heikoin lenkki. Morgane Le Fay ja Lancelot tosin tulevat nyt nopeasti mietittynä mieleen vielä The Spelliäkin parempina biiseinä. Koko levy on joka tapauksessa helvetin hyvä, vaikka Chris Boltendahlin ääntä kammoksuvat eivät sen päälle tajuakaan.

Boltendahl on äijä jos kuka. Sen miehen ääni menee sarjaan "niin paska, että on jo hyvä". Vaikea häntä on mihinkään muuhun bändiin kuvitella hyvälläkään mielikuvituksella, mutta Grave Diggerissä toimii kyllä loistavasti.Hammer wrote: Muotoilin tuon lauseen vähän väärin, sillä sama Boltendahlihan siellä on laulanut ensimmäiseltä levyltä tähän päivään. Tarkoitin, että joillekin bändin vokalistin lauluääni on niin punainen vaate, ettei hyväkään musiikki onnistu heidän päitään kääntämään. Itse en pidä myöskään Boltendahlia minään elämää suurempana vokalistina, mutta bändin musiikki sen sijaan uppoaa kuin veitsi voihin. Eikä se Chris nyt NIIN toivoton laulaja ole, omaperäinen ainakin.
Rehelliseen heviin rehellinen laulaja.
Missä
Missä on Antti Kaitainen
Missä on Antti Kaitainen
^Erittäin hyvin sanottu, täsmälleen samaa mieltä. Kyllä Boltendahlin ääntämiseen meni vähän aikaa tottua, mutta sittemmin asiaan ei ole tullut kiinnitettyä enää niin suurta huomiota. En osaisi kuvitella jotain Son Of Eviliä tai Witch Hunteria kenenkään muun kuin Chrisin laulamaksi, eli kyllä mies bändin musiikkiin lopulta sopii kuin nyrkki päähän. Joissain tietyissä biiseissä tosin tulee harmiteltua, että kuinka hyvältä ne kuulostaisivat vielä paremmalla laulajalla. 

-
- Manowarrior
Ei Perkele sanon minä.Official Grave Digger Homepage wrote:13.1.2006 ''New Album''
Happy New Metal Year
We hope after a nice x-mas and a good start into the new year you are ready for a new year full of Heavy Meatal!
Songwriting for the new album has begun - but the inly thing we tekk you right now is that studio is booked for may/june!
Kuukauden sisään aloin kuuntelemaan ja nyt ostettu uusin live + se Trilogy boksi ja mahtavalta kuulostaa.
Varsinkin Trilogy ja kaiken kukkuraksi bändi väsää uuden albumin! Ei piru, että on hianoa!
Ja uusi albumi tarkoittanee mielestäni uutta kiertuetta ---> Kuukan kanssa keikalle

Tämän vuoden puolellahan GD:tä ei kannata mihinkään odotella kun pitävät kai taukoa keikkailusta. Eikä taida Suomeen asti muutenkaan fanipohja/mielenkiinto riittää. Vaikka tulihan se Ragekin lopulta...
Gandalf carries the magic staff
Divides the armies in half
In the deeps of Helm's they engage in battle
So insane it'll make you rattle
-
- Manowarrior
^ Tuolla G-D.com:issa löytyy syksymmältä uutispäivitys jossa todetaan että "After the last shows the band will take a LIVE break until January 2007". Kai ne haluaa varata levynhierontaan kunnolla aikaa.
Gandalf carries the magic staff
No perhana. Täytyypi tässä hieman raapustaa ja udella.
Tuossa kun kävin Kotkan Sävelaitassa , niin katsoinpa Ale hintaisia Grave Digger albumeita. Hinnatkin olivat huikeat 4.95 muistaakseni
. Tosin levyjen koteloissa oli pieniä hajoamia. Kuitenkin tälläisiä albumeita muistaakseni oli alessa :
WitchHunter
War Games
Best Of Eighties
The Grave Digger ( digipack, sellanen musta )
Onkos ideaa ostaa ? Hinnatkin ovat vain 4.95. kpl muistaakseeni. Ajattelin kysyä täältä ensin , ennenkuin ostan hyllyyn , sillä täällä lienee bändistä paljon tietäviä
.
EDIT: Perhana , tuli hinnat kahdesti
.
Tuossa kun kävin Kotkan Sävelaitassa , niin katsoinpa Ale hintaisia Grave Digger albumeita. Hinnatkin olivat huikeat 4.95 muistaakseni

WitchHunter
War Games
Best Of Eighties
The Grave Digger ( digipack, sellanen musta )
Onkos ideaa ostaa ? Hinnatkin ovat vain 4.95. kpl muistaakseeni. Ajattelin kysyä täältä ensin , ennenkuin ostan hyllyyn , sillä täällä lienee bändistä paljon tietäviä

EDIT: Perhana , tuli hinnat kahdesti

^ ehh.. ne ensimmäiset kaksi ovat (tälle bändille) kasareina vähän himmeitä, niin tuotannollisesti kuin laadullisestikin. Tuo kokoelma niistä tuolla hintaa kannattaa napata mukaan ja toki tuo 3. uusin nimikkoalbumi (2001). Saat siinäkin viidelle €:lla murisevan rouheaa (jos Jens Becker & Manni Schmidt kitaroissa niin perkele!) saksaheviä.
edit: niin joo, ostin tuolloin jouluna '01 saman digipakin ja bonusbiisi Black Cat on täysin paska. Olisi korvattu vaikka japsipainoksen Accept-coverilla Starlight. Sen kertsi on kuin Boltendahlille tehty!
edit: niin joo, ostin tuolloin jouluna '01 saman digipakin ja bonusbiisi Black Cat on täysin paska. Olisi korvattu vaikka japsipainoksen Accept-coverilla Starlight. Sen kertsi on kuin Boltendahlille tehty!
Okei. Kiitos vinkeistä. elikkä tuo kokoelma ja nimikko albumi tulevat todennäköisesti lähtemään hyllyltä mukaani. Tässä kun on kavereiden kanssa cdon tilaus suunnitteilla , niin ajattelin laittaa itselleni tulemaan Rheingold albumin . Myös hyvin kiintoisa kohde olisi tuo Middle Age Trilogy 3cd box hintaan 17.95€Jussi K wrote:^ ehh.. ne ensimmäiset kaksi ovat (tälle bändille) kasareina vähän himmeitä, niin tuotannollisesti kuin laadullisestikin. Tuo kokoelma niistä tuolla hintaa kannattaa napata mukaan ja toki tuo 3. uusin nimikkoalbumi (2001). Saat siinäkin viidelle €:lla murisevan rouheaa (jos Jens Becker & Manni Schmidt kitaroissa niin perkele!) saksaheviä.
Mitä yhteistä on Running Wildilla ja Grave Diggerilla?
No ainakin samasta maasta kyseiset yhtyeet tulevat, toisiaan muistuttavat lauluäänet ja hyvät kappaleet... jotka toisella on pilattu kertosäkeillä ja fiiliksellä. Toisen osalla nämä asiat hoidetaan mielettömän upealla tavalla, toinen taas haiskahtaa huonolta kopiolta bändistä. Itse tulin hankkineeksi The Middle Ages Trilogyn Grave Diggerilta. Ennakkoajatukset olivat positiiviset, kun itse Hammerkin "ylisti" ainakin Excalibur levyä, päätinpä ottaa härkää sarvista kiinni ja syväkuunella levyn.
Intro lupaa vielä hyvää vaikutelmaa bändistä, pidän itse paljon tunnelmallisista introista, The Secrets of Merlin antaa hyvän mielikuvan tulevista kappaleista. Skottilaista tunnelmaa on hyvin saatu tähän, lopulta Pendragon pääsee vauhtiin. Tässä vaiheessa vielä hyvä olotila, hiukan rässiriffiäkin kehiin, mutta mitä tapahtuukaan kertosäkeeseen päästäeessä? Kertosäkeessä alkaa sitten hammasta kolottamaan, ei kai tämä olet tätä? Kappaleen kertosäe vedetään niin powermetal-tyyliin, että tosissaan alkoi hirvittämään. Mielenkiinnolla jatkan kuuntelemista ja törmään jokaisessa kappaleessa samaan ja uusiin itseäni häiritseviin ongelmiin. Hyviä riffejä on kehissä, Chris Boltendahlin äänelle siitä plussat, että muistuttaa ajoittain loistavaa Rock 'n' Rolfin ääntä. Kappaleidenkin teemat alkavat kuunteluiden lisääntyessä tulla selville, lyriikkapuoli sitä sankariheavyä jossa on mielestäni aivan liikaa powermetal vaikutteita, tässä se suurin ongelma onkin. Hyvät riffit ja "kappaleet" on pilattu käsittämättömän huonoilla kertosäkeillä ja powermetal menolla. Tietynlainen poweruus on ymmärrettävää ja siedettävää musiikissa, tämän Running Wild tekee parhaiten. Sanotaan, että max. 10 % poweria saa olla musiikissa, loput heavymetallia silloin bändi on "einiin" hyvienkin riffien tai laulajan kanssa kuunneltavaa kamaa. Hyvätkin kappaleet ja riffit menettävät täysin oman mielenkiintoni, kun alkaa liiallinen hhjj-poweria tulla mukaan. Mitä mä omille mieltymyksille voin? Myin juuri lähes kaikki powerlevyni pois, kun en kertakaikkiaan jaksanut/pystynyt, whatever kuuntelemaan niitä. Turhaan ne hyllyssäni pölyttyi, mielummin myin ne sellaisille ihmisille jotka osaavat arvostaa ja pitävät tuosta "kullit narikalle"-genrestä.
Lisää vettä myllyyn. Oli sitten ensimmäinen tai kolmas kuuntelu menossa niin bändistä paistaa läpi suuresti Running Wildin kopioimininen tietyssä mittakaavassa, näin olen havainnut ilman rivienvälistäkään kuuntelua. Missä on bändin oma makunsa ja tekeleensä? Running Wildin levyjä ollaan selvästi kuunneltu enemmänkin tätä kuunnellessa, tämäkään ei olisi missää mielessä ollut huono asia, jos se oltaisiin tehty hyvin. Rumimman heavymiehen ääni loistaa tietyissä yksittäisissä kohdissa, lopuissa Ripperin ja Rolfin äänen sekotus maustettuna huonolla äänellä on suorastaan kaaosmaista kuunneltavaa. Kolme kertaa jaksoin kuunnella levyn syventyvästi läpi, kiire koskea muihin levyihin on vähentynyt kuunteluiden jälkeen lähes olemattomiin.
Pistetään sitaateissa "kopioida" ettei mene liian vakavaksi tämä touhu. Excaliburia kuunellessa kutkutti kappale, kappaleelta pistää RW soimaan. Nyt Saksan ylpeyden soidessa on todella helpottunut olo, bändi vaan maistuu paremmalta ja paremalla mitä enemmän sitä kuuntelee. Muutenkin RW hehkutukseni ovat jo suuret, mutta Grave Diggeria kuunellessa hehkutukseni onnistuneisiin yksilöihin ja kokonaisuuksiiin senkuin vain jatkui nousujohteista uraansa. Running Wildista sen verran vielä, että se osaa tehdä niistä harvoista, jos olemattomista huonoista biiseistä kuuntelemisen arvoisia loistavilla riffeillä tai Rolfin laulusuorituksilla. Excaliburin ne hyvät asiat ovat ehdottomasti ne onnistuneet kopioinnit yhdistettynä hiukan omiin sovelluksiin ja ne vähäisemmät powermetal osiot. Näillä omilla sovelluksilla tarkoitan esimerkkinä intron jälkeisen kappaleen thrashriffejä ja niitä vähäisempiä powermetal/heavy-kappaleita. Muihin levyihin en kyllä aio koskea tikullakaan, ennekuin jokin antaa minulle hyvän syyn kuunellella powermetal/heavyä. Minä haluan heavyä, en poweria! Muut levyt vähemmän powerisia vai? Kerro niin katsotaan mitä teen asialle.
Excalibur
+ Intro ja hyvät riffit
+ Ne vähemmän poweriset kappaleet ja onnistuneet kappaleiden rakenteet, joissa vielä jotain omaa.
+ Tarina ja kappaleiden teemat
- Running Wildin kopiointi
- Chris Boltendahlin äänen käyttö. Potenttiaalia ei ole periaatteessa, mutta silti vedetään Rolfin tapaan. Muutamia positiivisia hetkiä laulussa.
- Powermetal *40% Heavymetal *60% = Ei toimi.
Arvosanaa en sano, tarvitsen aikaa.
Ps. Sinä joka pidät tästä bändistä ja et ole kuullut Running Wildia niin ota heti seuraavaksi tavoitteeksi hiukan lueskella RW:n omaa topikkia, jos ostopäätös on vaikea niin osta Death or Glory. Jos petyt niin lupaan tarjota oluet samalla kun kerrot miksi bändi ei itsellesi toimi. Tämä on mahdoton yhtälö paitsi jos väheksyt heavya ja ripustat kullisi naulakolle joka aamu mennessäsi suihkuun ja laulaessa hhjj-remputuksia. Kiitos.
Np: Running Wild - Treasure Island
Ps vol2. Kirjoitin teksin ihan suorilta käsin joten en ota vastuuta lukemattomista kirjoitusvirheistä, oli vain pakko saada ulos hiukan mietteitä.
EDIT: Jotain selkoa tekstiin.
No ainakin samasta maasta kyseiset yhtyeet tulevat, toisiaan muistuttavat lauluäänet ja hyvät kappaleet... jotka toisella on pilattu kertosäkeillä ja fiiliksellä. Toisen osalla nämä asiat hoidetaan mielettömän upealla tavalla, toinen taas haiskahtaa huonolta kopiolta bändistä. Itse tulin hankkineeksi The Middle Ages Trilogyn Grave Diggerilta. Ennakkoajatukset olivat positiiviset, kun itse Hammerkin "ylisti" ainakin Excalibur levyä, päätinpä ottaa härkää sarvista kiinni ja syväkuunella levyn.
Intro lupaa vielä hyvää vaikutelmaa bändistä, pidän itse paljon tunnelmallisista introista, The Secrets of Merlin antaa hyvän mielikuvan tulevista kappaleista. Skottilaista tunnelmaa on hyvin saatu tähän, lopulta Pendragon pääsee vauhtiin. Tässä vaiheessa vielä hyvä olotila, hiukan rässiriffiäkin kehiin, mutta mitä tapahtuukaan kertosäkeeseen päästäeessä? Kertosäkeessä alkaa sitten hammasta kolottamaan, ei kai tämä olet tätä? Kappaleen kertosäe vedetään niin powermetal-tyyliin, että tosissaan alkoi hirvittämään. Mielenkiinnolla jatkan kuuntelemista ja törmään jokaisessa kappaleessa samaan ja uusiin itseäni häiritseviin ongelmiin. Hyviä riffejä on kehissä, Chris Boltendahlin äänelle siitä plussat, että muistuttaa ajoittain loistavaa Rock 'n' Rolfin ääntä. Kappaleidenkin teemat alkavat kuunteluiden lisääntyessä tulla selville, lyriikkapuoli sitä sankariheavyä jossa on mielestäni aivan liikaa powermetal vaikutteita, tässä se suurin ongelma onkin. Hyvät riffit ja "kappaleet" on pilattu käsittämättömän huonoilla kertosäkeillä ja powermetal menolla. Tietynlainen poweruus on ymmärrettävää ja siedettävää musiikissa, tämän Running Wild tekee parhaiten. Sanotaan, että max. 10 % poweria saa olla musiikissa, loput heavymetallia silloin bändi on "einiin" hyvienkin riffien tai laulajan kanssa kuunneltavaa kamaa. Hyvätkin kappaleet ja riffit menettävät täysin oman mielenkiintoni, kun alkaa liiallinen hhjj-poweria tulla mukaan. Mitä mä omille mieltymyksille voin? Myin juuri lähes kaikki powerlevyni pois, kun en kertakaikkiaan jaksanut/pystynyt, whatever kuuntelemaan niitä. Turhaan ne hyllyssäni pölyttyi, mielummin myin ne sellaisille ihmisille jotka osaavat arvostaa ja pitävät tuosta "kullit narikalle"-genrestä.
Lisää vettä myllyyn. Oli sitten ensimmäinen tai kolmas kuuntelu menossa niin bändistä paistaa läpi suuresti Running Wildin kopioimininen tietyssä mittakaavassa, näin olen havainnut ilman rivienvälistäkään kuuntelua. Missä on bändin oma makunsa ja tekeleensä? Running Wildin levyjä ollaan selvästi kuunneltu enemmänkin tätä kuunnellessa, tämäkään ei olisi missää mielessä ollut huono asia, jos se oltaisiin tehty hyvin. Rumimman heavymiehen ääni loistaa tietyissä yksittäisissä kohdissa, lopuissa Ripperin ja Rolfin äänen sekotus maustettuna huonolla äänellä on suorastaan kaaosmaista kuunneltavaa. Kolme kertaa jaksoin kuunnella levyn syventyvästi läpi, kiire koskea muihin levyihin on vähentynyt kuunteluiden jälkeen lähes olemattomiin.
Pistetään sitaateissa "kopioida" ettei mene liian vakavaksi tämä touhu. Excaliburia kuunellessa kutkutti kappale, kappaleelta pistää RW soimaan. Nyt Saksan ylpeyden soidessa on todella helpottunut olo, bändi vaan maistuu paremmalta ja paremalla mitä enemmän sitä kuuntelee. Muutenkin RW hehkutukseni ovat jo suuret, mutta Grave Diggeria kuunellessa hehkutukseni onnistuneisiin yksilöihin ja kokonaisuuksiiin senkuin vain jatkui nousujohteista uraansa. Running Wildista sen verran vielä, että se osaa tehdä niistä harvoista, jos olemattomista huonoista biiseistä kuuntelemisen arvoisia loistavilla riffeillä tai Rolfin laulusuorituksilla. Excaliburin ne hyvät asiat ovat ehdottomasti ne onnistuneet kopioinnit yhdistettynä hiukan omiin sovelluksiin ja ne vähäisemmät powermetal osiot. Näillä omilla sovelluksilla tarkoitan esimerkkinä intron jälkeisen kappaleen thrashriffejä ja niitä vähäisempiä powermetal/heavy-kappaleita. Muihin levyihin en kyllä aio koskea tikullakaan, ennekuin jokin antaa minulle hyvän syyn kuunellella powermetal/heavyä. Minä haluan heavyä, en poweria! Muut levyt vähemmän powerisia vai? Kerro niin katsotaan mitä teen asialle.
Excalibur
+ Intro ja hyvät riffit
+ Ne vähemmän poweriset kappaleet ja onnistuneet kappaleiden rakenteet, joissa vielä jotain omaa.
+ Tarina ja kappaleiden teemat
- Running Wildin kopiointi
- Chris Boltendahlin äänen käyttö. Potenttiaalia ei ole periaatteessa, mutta silti vedetään Rolfin tapaan. Muutamia positiivisia hetkiä laulussa.
- Powermetal *40% Heavymetal *60% = Ei toimi.
Arvosanaa en sano, tarvitsen aikaa.
Ps. Sinä joka pidät tästä bändistä ja et ole kuullut Running Wildia niin ota heti seuraavaksi tavoitteeksi hiukan lueskella RW:n omaa topikkia, jos ostopäätös on vaikea niin osta Death or Glory. Jos petyt niin lupaan tarjota oluet samalla kun kerrot miksi bändi ei itsellesi toimi. Tämä on mahdoton yhtälö paitsi jos väheksyt heavya ja ripustat kullisi naulakolle joka aamu mennessäsi suihkuun ja laulaessa hhjj-remputuksia. Kiitos.
Np: Running Wild - Treasure Island
Ps vol2. Kirjoitin teksin ihan suorilta käsin joten en ota vastuuta lukemattomista kirjoitusvirheistä, oli vain pakko saada ulos hiukan mietteitä.
EDIT: Jotain selkoa tekstiin.
Last edited by Ipe on Tue Feb 14, 2006 10:03, edited 2 times in total.