Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Pakolliset esittelyt.

Aloitin 9-vuotiaana kitaransoiton Beatlesin avulla, rämpyttelin She Loves You:ta vanhalla Landolan nylonkielisellä kitaralla. :lol:
Sitten löysin Hurriganesin ja pistin Albertin sooloja muistiin, ja opettelin miehen tekniikkaa. Sitten löytyi Metallica ja loppu on historiaa...

Nyt tänä päivänä on 6 vuotta takana soittoa. Motivaatio on hiipunut, ja kitara vain käy kourassa välillä. Jotain Black Sabbathin ja Dion riffejä saatan pistellä menemään. Meikästä tuskin tulee sitä mitä pienenä haaveili, eli tietenkin bändiläistä, kiertävää muusikkoa. :)

Mutta vaikka onkin harrastus sammumaan päin, olen silti yrittänyt neuvoa parhaani mukaan kaikkia hjelppia tarvitsevia. Mites se Voimis menikään kun vielä perjantaina et tiennyt miten kitarasta lähtee ääni ja nyt jo on I Am The Lawin ja Breaking The Lawin riffit kovassa kulutuksessa. :wink:
Eli voin hjelpata jos vaan joku tarvitsee.
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Vittu :wink:

Huomenna ensimmäinen kitara tunti :) , joka luultavasti samalla viimeisiä.
Tarkoitus näet ottaa haltuun vain perusasiat ja loppu sitten vääntää itse omaan selkärankaan!
-Moonchild-
Kisälli
Kisälli

Post by -Moonchild- »

Voimanorja wrote:^Vittu :wink:

Tarkoitus näet ottaa haltuun vain perusasiat ja loppu sitten vääntää itse omaan selkärankaan!
Kerroppas vielä, että kauanko tuo kitaratuntisi kestää? Nimittäin perustasioita ei niin vain oteta haltuun, varsinkaan tuon pituisilla kitaratunneilla joita otan (30 min.)
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

No mielestäni toi ei mikään järkevä ratkaisu ole. Näin ajattelin itsekin kun kitaransoiton aloitin, mutta edelleen käydään kitaratunneilla. Aivan vitusti hyötyä; ainakin jos oot jossain opistossa. Usein joku ammatimainen soittaja löytää ne huonot soittatavat yms. Esimerkiksi mulla kusi sormitus ennen kitaratunteja todella pahasti.
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Purkkiliha wrote:

No mielestäni toi ei mikään järkevä ratkaisu ole. Näin ajattelin itsekin kun kitaransoiton aloitin, mutta edelleen käydään kitaratunneilla. Aivan vitusti hyötyä; ainakin jos oot jossain opistossa. Usein joku ammatimainen soittaja löytää ne huonot soittatavat yms. Esimerkiksi mulla kusi sormitus ennen kitaratunteja todella pahasti.
Kyllä tuo Voimiksen suunnittelema tapakin onnistuu, voin rehellisesti sanoa että olen kohta 15-vuotiaaksi huomattavasti keskitason yläpuolella kitaransoitosta puhuttaessa, eikä kitaratunteja ole koluttu sitä ensimmäistäkään. Siihen vain tarvitsee ihan helvetin paljon innostusta ja ehkä pientä sävelkorvaa, mitä Voimanorjalta voi löytyä sen perusteella että jäppis näyttää musiikkia kuuntelevan melkoisen paljon :mrgreen:

Pirusti vaan tukea sinne Tampereen suuntaan :finger:
Half Lives... Eat But Never Kill
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Kiitsa!

Nooh, kattoo nyt kauan käyn jne, varmaankin sen mukaan ihan, että kun soittelen ja jos tuntuu, että nyt ei onnistu niin sitten tunnille ja sillä sipuli. Eli oman kehityksen ja ongelma "tilanteiden" mukaan. Opettaja ei ole niin sanotusti "virallinen", mitä nyt ymmärsin, eli Hekkas liikkeen kitaranvirittäjä pitää 15 € hintaan tunteja, 30-45 minuuttia soittajasta riippuen. Asiansa osaavalta hepulta vaikutti ja keskiviikko ja perjantai oli varattu jo täyteen, joten pitäähän sekin kokeilla.
Jos nyt siltä sitten vaikuttaa, että ihan ammattimaista apua tarvitsisin niin syksyllä koulujen alkaessa nopsaan vaan ilmoittautumaan jonnekin opistoon!

Loppukevennykseksi pätkä mun (Alkuriffi) ja Straton (Spirit Crusher) äskeistä mese keskustelua:

Alkuriffi sanoo:
Onko toi En jälkeinen kieli A ?

Spirit Crusher sanoo:
on

Alkuriffi sanoo:
Jos vedän ääniraudasta A:n ja laitan skittaran sen mukaan? Toimisko?

Spirit Crusher sanoo:
juuri niin se pitääkin tehdä!

Alkuriffi sanoo:
:D Vittu mua.
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Noista kitaratunneista vielä. Tarkoitus ei ollut olla mitenkään ylimielinen. Mukavimpana pidän sitä, että sitä mun kehitystä tavallaan tarkkailaan ja saan sen mukaisen biisin myös harjoiteltavakseni. Toki nä asiat on todella yksilökohtaisia.

Ja voimiksella ym. aloitteleville kitaristeille neuvoksi, että mielummin ollaan vaatimattomia ja opetellaan yksinkertaiset riffit ja biisit kunnolla, kuin vedetään vaikeampi biisi huonosti. Ja aina jotain opetellessa soitetaan aluksi niin hitaasti, että se onnistuu. Siitä sitten pikkuhiljaa nopeemmaksi.

Ja sellasen neuvon voisin antaa vielä, että nuotit kannattaa ainakin yrittää opetella, vaikka monet kokevatkin ne täysin turhiksi. Tämä ihan henkilökohtaisesta kokemuksesta. Alkoi vituttaa, kun kitaraopettajakin toi nuotteja enkä osannut niitä yhtään tulkita, enkä osaa kyllä vieläkään. Alussa opetteleminen on helpompaa, luonnistuu paremmin. Edestakaista liikettä kannattaa myös reenata jo alkuvaiheissa; ranne ei rasitu turhaan hieman nopeimmissa riffeissä tai lickseissä. Tämäkin omasta kokemuksesta.

:lol: Tulipas painostavasävyinen ja pelottava viesti. Mutta joo... Ei kannata ottaa paineita. Soittaminen on hupia, vaikka paska olisikin ( puhun nyt lähinnä itsestäni ).
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Jooh.
Tietty viisasta, että joku on tavallaan vahtimassa tuota soiton luonnistumista ja kertomassa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, jottei juurikin harjoittele liian vaikeaa ja soita sitä paskasti niiden helppojen ja mahdollisesti hyvin sujuvien sijasta.

Itse tosiaan kävin piano tunneilla nelisen vuotta ja lopetin soiton parisen vuotta sitten kun tuntui siltä, että soitto ei enää kiinnosta. Kiinnostamattomuus johtui etupäässä siitä, että käydessäni tunneilla oli todella hyvä ja mukava opettaja, jonka kanssa synkkas, mutta se, että "keskiviikkona sitten koulun jälkeen piano-tunnille" termi loi vähän kuin liikaa paineita, koska soitto ei ollut aina juuri sitä mitä itse halusin ja sitä oli tavallaan pakko tehdä! Ei ollut sitä omaa virettä aina mukana siinä soittamisessa! Eli ei ne tunnit aina se varmin konsti ole, nimimerkillä: todellakin asian kokenut.

Joitan biisejä nyt olen saanut soitettua. Etupäässä jauhanut jotain tiettyä kohtaa, kuten No More Liesiä vokaaleiden alkuun ja Breaking the Lawn alkuriffiä ja sen suuntaista. Hyvinhän ne on tuntunut toimivan ja tosiaan kiva soitella tälleen lepposesti kun osaa lukea noiden biisien nuotit ja tietää itse miten biisit kulkee. Sitten kun tulee jotain vaikeampaa tekstiä niin ei kuin lukemaan netistä miten ne soitetaan. Kyllä se siittä luannistuu!

Löysin the Ides of Marchin tabulatuurin ja jumalauta.... vei jalat alta kun tuli mieleen kesän keikat omine karjumisineen... Tätä mä haluan soittaa. Ekat melodiat onnistui, mutta sitten kun alkoi soolo niin ei enää tärpännyt... Nää on juuri niitä kohtia, joidenka takia se opettaja on aina hyvä. Toisaalta, jos perjantaina aloitin soittamaan niin ei kai multa tarvitse sooloilut vielä onnistuakaan :lol: Jotenkin olen yli odottavainen itseäni kohtaan tms.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ Jeah! Sen mitä olen Voimiksen kanssa puhunu niin näyttää poitsulla olevan asenne kohdallaan ja halu oppia kunnossa. Siitä on hyvä sitten jatkaa.

(mikä ei toki tarkoita sitä, ettei kyseinen mies olisi POSER, sillä hän ei pitänyt sendimästäni Diablo-näytteestä. :evil: :lol: )

LOPPUKEVENNYS:

Minä: Voimis miksi sun mesenimi on Alkuriffi?
Voimis: Koska osaan soittaa pelkkiä alkuriffejä!
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Olenko oikeassa nähdessäni tässä kaksi samaa asiaa?

-----15h16-----

-----15h(16)-----
ozz3
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by ozz3 »

Voimanorja wrote:Olenko oikeassa nähdessäni tässä kaksi samaa asiaa?

-----15h16-----

-----15h(16)-----
Eivät ole sama. Kokeileppa luoda nuo kaksi vaikka guitarpro:hon rinnakkain niin huomaat eron. :wink:
|Faith No More|Candlemass|
|Tuska Open Air|Korn|
|Ilosaarirock|Kraftwerk||
|Muse|
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Opettelin jotenkin soittamaan Sign of the Crossin intron tässä illan aikana, oli suht helppo. Sellainen vain tuli mieleen, että soivatko akustisen tai sähkökitaran kielet eri lailla? Jotenkin jos yrittää jotain nopeampaa soitella (Breaking the Law tjsp) niin akustisesta ei saa kunnon ääntä ulos, tai kielen sointi sammuu ennen aikojaan.

Tosin todennäköisemmin se on soittajasta kiinni... :lol:
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Theoden
Bändäri
Bändäri

Post by Theoden »

The_Air_Raid_Siren wrote:Opettelin jotenkin soittamaan Sign of the Crossin intron tässä illan aikana, oli suht helppo. Sellainen vain tuli mieleen, että soivatko akustisen tai sähkökitaran kielet eri lailla? Jotenkin jos yrittää jotain nopeampaa soitella (Breaking the Law tjsp) niin akustisesta ei saa kunnon ääntä ulos, tai kielen sointi sammuu ennen aikojaan.

Tosin todennäköisemmin se on soittajasta kiinni... :lol:
Jos nyt ihan järjellä ajattelee niin kaikki jännitetyt langat värähtelevät samalla tavalla taajutta lukuunottamatta.

Ja kannattaa muistaa se tarpeeksi tiukka ote. Jos et saa kieliä kunnolla "lukittua"... tällekin on joku hieno termi ehkä... Niin ei ne lähde kunnolla soimaan ja tämä taitaa korostua juurikin siinä vaiheessa kun soitat nopeampaa. Ja tämä tuli sitten ihan mutu mutuna.

Edelleenkin olisi tarvetta niille vinkeille komppaus tekniikan kehittämiseen. Helppoja harjotuksia kehiin.
"No, mutta sepäs kävi näppärästi", sanoo ihminen ja todistaa menestyksensä innoittama että musta on valkoista ja jää auton alle seuraavalla suojatiellä" - Douglas Adams
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

^Hyvä pointti, voi olla ettei ote ole tarpeeksi jämäkkä. Pitää kai sitten yrittää harjoitella vain hitaammin ja panostaa tuohon hyvään otteeseen.
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

|------------------------------------------------------------------
|------------------------------------5------------------------------
|---7-7-7p5---5-5-5p3---3-3-3p2----5---5-7~~~~---------
|-----------7---------5---------3----------------------------------
Siinä Troopperin alkuriffiä ja kysymys kuuluu:

Soitanko 7p5 -kohdan niin, että ensin molemmat sormet väleissä ja heti näpättyäni kielen soimaan poistan 7:stä välistä sormen ja jätän pelkän vitosen soimaan?
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Ihan miten se susta tuntuu helpoimmalta, kunhan sen p:n kohdalla nostat seiskan pois ja siirryt vitoseen.
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Hauskaahan tätä on lukea... "voimiksen soittopäiväkirja" :D
Koeta nyt hieman silti myös malttaa, ei sitä kukaan viikossa opi kitaraa soittamaa.

Jäbä on kyll etulyönti asemassa kun hallitset pianon. Sointukuviot ja luritukset palaa varmaan mieleen, kun löydät samat "äänet" skitasta.

Suoisttelen ihan oikeiden "avoimien" sointujen opiskelua noiden tabsien ohella...

Tsemppii vaan täältä Karhulan nuotiokitaristilta :wink:
Into Iron Maiden Since 1983
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

^Jep, entäs tämä Sabbathin Iron Manin E:kielen tabu:

|-7---10--R--12--12--H-|-15-14-15-14-15--10--10--12--12---|

Mitä tuo R meinaa? Entä H?

Mites S, jos se on tällä tavalla:

|----------------------------------s------|
|-10-9-10-9-10-----------7--7---15--|
|-------------------10--10--------------|

Vielä: :oops:
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

God Damn, siinä meni ensimmäinen kieli. Rupesin tuota akustista virittelemäänm kysyin ensin kaverilta, että pitääkö kieliä kuinkakin varoa ruuvaillessa, kaveri sanoi että ei ainakaan itse ole varonut. Sain sitten teräskielet viritettyä samaan vireeseen, mutta kun oli ensimmäisen nylonin vuoro, ruuvailin hetken ja huomasin että vire alkaa lähestyä oikeaa, käänsin vielä kerran ja NAPS, se siitä G -kielestä. Nytpähän olisi ainakin hyvä syy käyttää kitaraa musiikkiliikkeessä, jos vaihtaisivat koko kielisetin ja virittäisivät saman tien. :lol:
The Trooper
Hell Rat
Hell Rat

Post by The Trooper »

Peke wrote:Suoisttelen ihan oikeiden "avoimien" sointujen opiskelua noiden tabsien ohella...
Mun on kysyttävä sellaista, että miten muut noita sointuja oikein soittelee. Tarkoitan sitä, että soitteleeko barreilla vai avosoinnuilla? (Vai ovatko sama asia?) Itse en osaa kuin kourallisen noita avosointuja ja barret menevät jotenkuten.
Stalker
Roudari
Roudari

Post by Stalker »

Voimanorja wrote:^Jep, entäs tämä Sabbathin Iron Manin E:kielen tabu:

|-7---10--R--12--12--H-|-15-14-15-14-15--10--10--12--12---|

Mitä tuo R meinaa? Entä H?

Mites S, jos se on tällä tavalla:

|----------------------------------s------|
|-10-9-10-9-10-----------7--7---15--|
|-------------------10--10--------------|

Vielä: :oops:
Kitaraa on rämpytelty 2,5 vuotta enkä osaa suoranaisesti vastata voimiksen kysymykseen. :D huhuh. Aika epänormaalin näköisiä merkintöjä kyllä.

Sen verran voin sanoa että yleisesti ottaen R tarkoittaa release eli bendistä laskemista takaisin alas. H sen sijaan tarkoitaa yleisimmin hammer-on, jossa "vasaroidaan" tulevaa ääntä ilman että sitä näpätää missään vaiheessa. S on taas slide eli liutus. Liutat alkuperäisen äänen kaulaapitkin päästämättä sitä irti seuraavaan ääneen asti.

:D Noita nettiosotteita löytyy vielä josta saa infoa noista tabujen lukemisista. Siis jos englanti taituu.
"Egotism is the anesthetic that dulls the pain of stupidity." - Frank Leahy
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

The Trooper wrote:
Peke wrote:Suoisttelen ihan oikeiden "avoimien" sointujen opiskelua noiden tabsien ohella...
Mun on kysyttävä sellaista, että miten muut noita sointuja oikein soittelee. Tarkoitan sitä, että soitteleeko barreilla vai avosoinnuilla? (Vai ovatko sama asia?) Itse en osaa kuin kourallisen noita avosointuja ja barret menevät jotenkuten.
Barre ja avosoinnut on kaksi eri asiaa. Barre soinnut on yleensä esim. E7 tai E5. Avosoinnut soitetaan perinteiseen tapaan nauhoilta 1-3, eli ovat perussointuja.

E| 2
H| 3
G| 2
D| 0
A| -
E| -

Siinä esimerkki D:stä, joka on nyt siis avosointu, eikä Barre. Barrena D7:ska olisi tälläinen

E| -
H| -
G| -
D| 7
A| 5
E| -

Mutta kuten peke sanoi, Maltti on valttia. Opetelkaa ensin nämä paskat asiat, kuten avosoinnut, ennenkuin alatte miettiä mitään Hammareita, pull-offeja, sweeppejä tai sooloiluja ylipäätänsä. Se että opettelee ensin vaihtamaan perussoinnut vaivatta, auttaa huomattavasti soittamista tulevaisuudessa, kun sormet tottelee jo suunnilleen niin kuin itse haluat. Lisäksi, mielenkiinto säilyy paremmin, kun opettelee ensin paskat alta.
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Oi oi, tullut taas kikkailtua kitaran kanssa oikein olan takaa tässä lähipäivinän. Ajattelin opetella taas pitkästä aikaa jonkun kunnon jyystö biisin, ja katseeni kääntyi kohti Nilen In Their Darkened Shrines levyä. Tältä lätyltä taas aloin vilkuilla biisejä, ja valitsin opeteltavaksi kappaleen Unas Slayer Of The Gods. Muutama kitarallisesti mielenkiintoinen kohta on kappaleeseen mahtunut, lähinnä soolossa... Täytynee mennä tätä vähän tuttavan kanssa soittelemaan joku päivä muiden biisien lomassa.
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
The Trooper
Hell Rat
Hell Rat

Post by The Trooper »

^^Onkos barre siis sama juttu kuin vitossointu? Eikös toi ole D5 tossa sun alemmassa esimerkissä? Mä ajattelin, että esim. F olisi barrena tällainen:

E|1
H|1
G|2
D|3
A|3
E|1

Menikö ihan vituilleen? Joskus olen pianoa soittanut, että tiedän, miten soinnut muodostuu jne. mutta niiden saaminen skitan kaulalle on vielä hieman hakusessa. :wink:
Zapper
Kisälli
Kisälli

Post by Zapper »

^Taisi Penteleshiltä mennä voimasointu (power chord) ja barresointu nyt sekaisin. Tuo Penteleshin jälkimmäinen esimerkki on nimenomaan D5 eli siis voimasointu. Barresointu on esimerkiksi tuo mainitsemasi F ja yleensäkin, mikä vaan, jossa etusormella painetaan ensin kaikki kielet pohjaan ja siitä sitten muodostetaan muuten haluttu sointu.
Post Reply