Metallimiesten Kirjanurkka

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

tuukka wrote:No viimeisin taitaa olla toi Iron Maiden - Run To The Hills-kirja. Sen lisäksi oon luken lähinnä Raamattua ja koulukirjoja..
Elä hyvä ihminen siihen propagandaan sekoa. Olen minäkin Raamattua lukenut, mutta täysin know your enemy -periaatteella.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Post by Piece Of My Mind »

Piece Of My Mind wrote:No asiasta toiseen, tuli kuitenkin tuo lukemisen liekki taas sytytettyä ja nyt sitten taas uutta tarvittais pesään... Tossa rysähti postista taas hieman koulukirjoja, kun ei ollu kaikki ihan ensimmäiseen lähetykseen mahtunut, no sieltä tuli sitten nyt myös semmonen opus kun Silmarillion itse J.R.R Tolkienin käsialaa. Lukiolaisenkirjakaupan kanta-asiakaslahjana sain tuon ilmaitteeksi. Olisin voinut muutakin valita luetavaksi, mutta kun jollain tapaa tämä fantasia kiinnostaa, ja kun en siihen vielä koskaan ole syventynyt, niin nyt ajattelin hyödyntää tilaisuuden... Kertokaapas minkäsortin opuksesta mahtaa olla kyse ? Siis jonkin sortin historia tuolle tarulle sormusten herrasta ?!?
Tossa eilen illalla hieman raottelin tuon Silmarillionin kansia... Alkusanoja lukiessa alkoi jo hieman mietityttää, olikohan nyt oikeaveto sittenkään ottaa fantasiakirja luettavaksi. No itse tekstiä kun ehdein vartin verran lukea, ni homma tuli selväksi... Kyllä se on aikalailla hurjaa fantasiaa jo ajatella, että alkaisin lukea kirjoja peikosita ja menninkäisistä. No voipi olla, ettei tuo ollut mikään paras vaihtoehto tutustua fantasiaan, sillä jotenkin sain sellaisen kuvan, että pitäisi löytyä hieman fantasia pohjaa, ennen kuin alkaa moista opusta selailemaan. Meinaan Tolkienin pääteokset olisi varmaan sittenkin syytä lukea ensin, ennen kuin alkaa syventyä niiden historiaan ?!?

No jottei tuo lukemisen liekki nyt taas ihan pääse sammumaan, niin otimpahan hyllystä toisen opuksen Silmarillionin tilalle. Tällä kertaa päädyin hieman varmempaan vaihtoehtoon, meinaan Erkki Palolammen hieman realistisempaan teokseen, Kollaa kestää.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

^Silmarillionin piti muistaakseni olla SE Tolkienin pääteos, mutta herra ei sitä itse kerennyt koskaan valmiiksi saattaa. Kirjanhan on kasannut Christopher Tolkien, joka on JRR:n poika.

Se täytyy kyllä myöntää, että jos ei ole aikaisemmin mihinkään keskimaan taruihin perehtynyt, niin tuo Silmarillion voi aiheuttaa pienen WTF? reaktion. :D Feanor on kuitenkin ihan kuningas tyyppi!
tuukka
Vempare
Vempare

Post by tuukka »

Jukka wrote:Elä hyvä ihminen siihen propagandaan sekoa.
Oon lukenu sitä vaan lähinnä etsiäkseni jotain mielenkiintoisia juttuja. Esimerkiksi ne manalan portilla oleviel koirien nimet ja jotain muuta turhaa.
Spinal Tap - Lick My Love Pump
DejaWu
Berserkki
Berserkki

Post by DejaWu »

^Mun mielestä kristinusko on mielenkiintoinen aihe ja sen takia luen aina välillä raamattua. Tosin, älkää nyt käsittäkö väärin. EN todellakaan usko, itse asiaan tai mitä siellä sanotaan. Lähinnä myös yleissivistyksen kannalta myös luen.

En olekkaan vastannut tänne aikasemmin, joten heitän nyt vähän juttua. Näitä klassikkoja tosiaan on tullut luettua, kuten LOTR ja Linnunradan käsikirja liftareille. Kaikki Harry Potterit on myöskin kahlattu moneen kertaan läpi. Haluaisin lukea enemmän, mutta nykyään mulla menee aika aina koneella, kitaralla ja rummuilla sähläämiseen. Puhumattakaan yleisestä hengaamisesta jossain, jossa on vähän hankala lukee.
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

Vetäisin läpi nyt tuon Cardin fantasiaromaanin Seitsemännen pojan seitsemäs poika. Joitain kytköksiä Maidenin sanoituksiin toki löytyi, mutta turha tuota on alkaa lukemaan sillä mentaliteetilla että "tuo juttu oli moonchildissa ja tuo the clairvoyantissa" jne. Mielestäni pirun hyvä kirja, lähtökohdiltaan jonkin verran tuttu juuri Maidenin takia, mutta ei liian. Tästä ei niitä peikkoja ja menninkäisiä löydy kirveelläkään, vaan henkimaailman asioihin tukeutuu, kuten tuo taru seitsemännen pojan seitsemännestä pojasta muutenkin.

Nyt vain sitten lainaamaan kirjastosta sarjan seuraava osa.
Make#34
Playerman
Playerman

Post by Make#34 »

Itse olen kesästä asti lukenut Kissin kirjaa nimeltään Maskien Takaa ja täytyy myöntää, että todella hyvä ja avartava kirja levyjen muodossa! Käydään tietysti Bändin synty läpi ja sen jälkeen nuo kaikki levyt perin pohjin! Eli kuka teki mitäkin! Olen kyllä tykännyt paljon ja edelliset eepokaset olivat: Iron Maidenin Run To The Hills :shock: ...no eihän ketään tollasta kirjaa tunne!!Ja Mötley Cruen Törkytehdas oli aivan mahtava! Eli kylläpä sen luettuani ihmettelin ukkeleitten olevan vielä hengissä! :lol:
Maiden Ukot nähty: -88, -90, -92, -95, -98, -03, -05, -05, (4x)-06, -07, (8x)-08, -09, (5x)-10, (13x)-11, (10x)-13 ja....jatkuu
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Oon lukenu tässä kärpästen herraa ja pitää sanoa, että biisi on auennu paljon paremmin nyt. Helvetin mielenkiintonen kirja itseasiassa, suosittelen kaikille Maiden-faneille :wink:
Half Lives... Eat But Never Kill
Tugi
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Tugi »

Iron Constable wrote:Jokainen II Maailmansotaan hurahtanut lienee selaillut/lukenut/opetellut ulkoa loistavaa v.1973 suomennettua Toinen Maailmansota osat 1-6 kirjasarjaa.
Perkele. Kelpais mullekkin noi kirjat. Nykyään joutuu lainaileen kirjastosta. Noi ois hyvä jatke tohon kirjahyllyn toistaseks vaatimattomaan sotakirjaosioon.

Tällä hetkellä on työn alla kaksikin kirjaa. Kuoleman divisioona (en muista kirjoittajaa, lisään sen tähän kun pääsen kotiin. Jos muistan.), kertoo talvisodasta venäläisten näkökulmasta. Mielenkiintoista tekstiä, osittain aika huvittavaakin. Upseerit kertoo kuinka suomi vallataan parissa kuukaudessa, ja suomalainen työläinen ottaa vapauttajan avosylin vastaan... :roll:

Toinen keskeneräinen kirja on Kyösti Pietiläisen muistelmakirja Legioonalainen Peters. Varmaan kuudes kerta jo menossa. :P
sXe
darealjyra
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by darealjyra »

Hyvän fantasian ystävät, älkää missään nimessä missatko tätä Cardin sarjaa Seitsemännestä pojasta. Nyt on tullut luettua kaikki suomennetut kirjat, eli Seitsemännen Pojan Seitsemäs Poika, Punainen Profeetta, Oppipoika Alvin, Kisälli Alvin ja Sydäntuli, ja kaikki ovat aivan helvetin hyviä. Minun päässäni sarja menee kertaheitolla parhaimmaksi fantasiasaagaksi. Olen kuitenkin lukenut Tolkienia, Dragonforcea ja Raamattua.

Hillittömien taistelujen etsijöille kirjasarja ei varsinaisesti tarjoa mitään, vaikka Punaisessa profeetassa kyllä kuvataan intiaanisotien päätöstä. Kirja tarjoaa enemmänkin filosofiaan vivahtavia keskustelua ja todella realistisen tuntuista tarinaa, joka olisi hyvin voinut olla Amerikan oikea historia. Vaikka jotkut väittävät, että tässä sarjassa on liikaa Amerikkalaista sisäänpäinkääntyneisyyttä, ei se minua ainakaan haitannut.

Nyt sitten seuraavan kirjan, The Crystal Cityn kimppuun. Toivottavasti englanti riittää...
daughter_of_slaughter
Bändäri
Bändäri

metallimiesten kirjanurkka

Post by daughter_of_slaughter »

Itse luin viimeksi E. A. Poen Korppi ja Kultakuoriainen kokoelman. Tänään aloitin Isä Camillo ja häen laumansa-kirjan. Kirjoittajan nimeä en nyt satu muistamaan. Joku voisi laittaa listaa niistä kirjoista jotka on vaikuttaneet Maidenin biiseihin. Itse olen lukenut Seitsemännen pojan seitsemäs poika kirjan ja joitain sota-aiheisia kirjoja ja haluaisin tutustua kaikkiin mahdollisiin, mistä Maiden on vaikutteita ottanut.
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Re: metallimiesten kirjanurkka

Post by Jukka »

daughter_of_slaughter wrote:Itse luin viimeksi E. A. Poen Korppi ja Kultakuoriainen kokoelman. Tänään aloitin Isä Camillo ja häen laumansa-kirjan. Kirjoittajan nimeä en nyt satu muistamaan. Joku voisi laittaa listaa niistä kirjoista jotka on vaikuttaneet Maidenin biiseihin. Itse olen lukenut Seitsemännen pojan seitsemäs poika kirjan ja joitain sota-aiheisia kirjoja ja haluaisin tutustua kaikkiin mahdollisiin, mistä Maiden on vaikutteita ottanut.
No ensi alkuun voit hankkia Samuel Taylor Coleridgen runon Vanhan Merimiehen Kertomus (Rime Of The Ancient Mariner). Kokoelmaa voi toki täydentää myös Umberto Econ Ruusun Nimi (Sign Of The Cross) ja Frank Herbertin Dyyni (To Tame A Land) -kirjoilla.

Ja Poe on tietenkin vastuussa Rue Morguen Murhat (Murders In The Rue Morgue) -novellista. Joukon jatkoksi menee tietenkin vielä Alastair MacLeanin Kotkat Kuuntelevat (Where Eagles Dare), sekä William Goldingin Kärpästen Herra (Lord Of The Flies).

Sitten on tietenkin Arthur C. Clarken Lapsuuden loppu, josta on lainattu Childhood's Endille pelkkä nimi
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
daughter_of_slaughter
Bändäri
Bändäri

metallimiesten kirjanurkka

Post by daughter_of_slaughter »

kiitos,kiitos! Nyt on luettavaa pitemmälle ajanjaksolle.
flying Icarus
Hell Rat
Hell Rat

Post by flying Icarus »

^Alistair Macleanin tuotannosta näyttäisi löytyvän myös Pelko on aseeni (Fear is the Key)-niminen teos. Siittä sitten etsimään yhtäläisyyksiä Maiden-veisujen ja kirjallisuuden väliltä!
Brain Damage

Post by Brain Damage »

Viimeksi luin J.D. Salingerin Sieppari Ruispellossa. Ihan mielenkiintoinen ja mukava kirja oli.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Luin tuon Mötleyn The Dirtin vähän aikaa sitten, ja hyvä oli. Mukavaa sekoiluläppää lähti ja reilusti. Lemmynkin kirja oli hyvä, itseasiassa niin hyvä että luin sen päivässä. Koulussakin tuli Ruåtsin tunnilla luettua.
Lemmy on viisas jätkä kirjan perusteella, ei todellakaan mikään aivokuollut ex-narkki jonka aivotoiminta on kyseenalaista.

Maidenin RTTH-kirjaakin on selattu suurella mielenkiinnolla, jälleen.
Bändin alkuvuodet on mainiosti kerrottu, aina jaksaa lukea.
Kirjan ongelma on se, että mitä lähemmäs nykypäivää edetään, sitä vähemmän juttua riittää vuosittain. Kun alkupuolella neljän vuoden kuvailuun menee puoli kirjaa, loppua kohden mennään ankeasti 1 vuosi/10 sivua-tahdilla. Ihan hyvä kirjahan tuo kumminkin.

Maanantaina pitää varmaan mennä kirjastoon etsimään taas luettavaa.
-Iron-
Paholainen
Paholainen

Post by -Iron- »

Tällä hetkellä on työn alla kaksikin kirjaa. Kuoleman divisioona (en muista kirjoittajaa.
Olisikohan kyseessä mahdollisesti kirjailija nimeltä Swen Hassel? Itse olen lukenut kyseiseltä saksalaiselta sotakirjailijalta pari teosta, ja mainioita ovat olleet, huumoriakin on mukana sopivassa määrin 8)
13.6 Metallica 13.11 Unholy Alliance 14.11 Iron maiden...
poolrules
Veriveli
Veriveli

Post by poolrules »

Tuossa odottaisi pöydällä Robert Harrisin - Kolmanen valtakunan salaisuus, kunhan vain saisi aloitettua sen lukemisen. Ihan mielenkiintoiselta kuitenkin vaikuttaisi, kun tarina sijoittuu kuvitteelliseen tilanteeseen jossa Saksa on voittanut WWII:sen.

Toiseksi uusin Remes tuli myös pariviikkoa sitten luettua, ja ei ole se ukko vielä yhtään huonoa kirjaa kirjoittanut. Tosin alkuun vaikutti vähän tylsältä, mutta kun vauhtiin pääsi, niin johan oli pakko ahmia sivuja sen minkä kerkesi. Pitää varmaan joulupukille vähän vihjailla, että tuo uusin vois olla kovaa valuuttaa, joten josko sellainen pukinkonttiin eksyisi. :wink:
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

poolrules wrote:Tuossa odottaisi pöydällä Robert Harrisin - Kolmanen valtakunan salaisuus, kunhan vain saisi aloitettua sen lukemisen. Ihan mielenkiintoiselta kuitenkin vaikuttaisi, kun tarina sijoittuu kuvitteelliseen tilanteeseen jossa Saksa on voittanut WWII:sen.
Ei kuitenkaan mikään ihmeellinen, aika perinteinen dekkari, jossa olisi ollut aineksia huomattavasti parempaan. Varsinkin tuota kuvitteellista Saksan voittoa olisi pitänyt hyödyntää huomattavasti paremmin.

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

Joo mua ei voi todellakaan hyväksi lukijaksi sanoa. En vain tiedä mikä siinä on kun ei pahemmin kirjat jaksa kiinnostaa.
No Run To The Hills meni melko nopeassa ajassa syytä en sitten tiedä, joten on turha kysellä... :lol:
Muutama aika sitten tuli luettua toi Agatha Christienin Kuolema Ilmoitta Lehdessä. Dekkari vailla vertaa.Ihan mielenkiintoinen kirja. Sai ensimmäisen kerran minun lukemishistoriassa jännityksen tunteen aikaan. Se oli jotenkin maagista, kun ei varsinaisesti näe mitään, mutta silti kylmänväreet kulkee pitkin kehoa. Mielikuvitusta...
Ross Halfinin uusi kuvakirja sopii varmasti juuri minunlaisilleni lukijoille!
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
Jermus
Wimp
Wimp

Post by Jermus »

Viime kirja jonka luin oli seitsemän veljestä, kun äikästä tuli lukutehtäväksi. Nyt pitäisi lukea joku novellikokoelma. Onko kenelläkään teitoa siitä Poen Rue morguen murhat- novellista? Onko mielenkiintoinen ym.? :? :wink:
You'll die as you lived in a flash of a blade...
Voimanorja
Manowarrior
Manowarrior

Post by Voimanorja »

Luin Herran Kilmisterin elämänkerta -kirjan takakannesta että verensä olisi liian "aineerattua" muille ja hengenvaarallista :twisted:

se voittaa meidän oman Super Six:imme!!! :twisted: :twisted: :twisted:
ap_
Hang-Around
Hang-Around

Post by ap_ »

Tässä lähiaikoina on tullut luettua muutamia Conan Barbaari-teoksia. Tähän mennessä olen lukenut kaksi Robert Jordanin kirjoittamaa Conan-kirjaa ja hahmon luojan, Robert E. Howardin, novellikokoelmista toinen on menossa. Täytyy kyllä sanoa että alkuperäiset on vähän tylympiä teoksia (=parempia, tietty).

Suosittelen jos kiinnostaa miekkaseikkailut sun muu roska.
UTI
Kirurgi
Kirurgi

Post by UTI »

^Siis ovatko nämä Robert E. Howardin novellikokoelmat niitä viittaamiasi alkuperäisiä? Conan on ideana tuttu, sekä sarjakuvan että elokuvan muodossa, kirjoihin en ole tutustunut enkä niin perehtynyt tekijöihin. Kiinnostaa kyllä, joten nyt selkeää faktaa ja suosituksia kehiin, niin huomenna marssin kirjastoon.
KKK "kesä, kalja ja kalastus"
ap_
Hang-Around
Hang-Around

Post by ap_ »

Juu, Conan ja demonit ja Conan Taistelija ovat nuo kokoelmat nimeltään. Nimenomaan niitä alkuperäisiä tarinoita siis ovat.

Myöhemmin sitten tämä Jordan ja muutamat muut kirjailijat ovat kirjoittaneet lisää Conan-juttuja.
Post Reply