Zapper wrote:Keltaisesta Jäänsäkirjästä löytyi paljon Virgin Steelen levyjä 9,90€ hintaan, että sieltä vaan kiinnostuneet hakemaan levyt pois. Itse ostin tämän paljon kehutun Invictuksen ja hyvin toimi ensimmäisellä kuuntelulla. Täytyy palata asiaan, kunhan saan vähän enemmän kuuntelukertoja alle.
Hyvä, että kerkesin hakea Virginin levyt aina Marriage of Heaven and Hell pt. 1:sta uusimpaan House of Atreus pt. II:een ennen kuin alettiin mainostaa näitä
Itse pitää myöntää, että olen varsin innoissani tästä saippuaoopperametallibändistä (House of Atreusten tarina menee vähän yli, mutta toimii hemmetin hyvin

). Kaveri tutustutti Kingdom of the Fearless -kappaleen kautta bändiin ja ostin sitten Tuskasta House of Atreus I:n ja muutaman kuuntelun jälkeen tykästyin kovastikin. Varsinkaan Atreusten kohdalla ei kannata heti luovuttaa, jos levy hämää, sillä välisoittoja on yhtä paljon kuin kappaleitakin. Itse olin aina vähän kiusallisessa asemassa Virginin levyjä ostaessa, sillä nykyäänkin Kingdom of the Fearless on ylivoimaisesti parasta Virginiä (ja yksi parhaista kappaleista ikinä), joten aina hieman petyin, ettei samanlaista eeposta löytynyt muilta levyiltä.
David Defeistä ei voi muuta kuin kehua: mies laulaa niin hemmetin hyvin, ja plussaa tulee myös, että hän lausuu myös sanat "DIE", "VENGEANCE" ja "DEFIANCE" erittäin mainiosti. Eric Adamsiin yhtäläisyydet on tukkaa myöten aika selvät. Pursinosta on vaikea sanoa, kuinka taitava hän on, mutta minuun ainakin on iskenyt soitanto. Virgin tosin kummallisesti kierrättää kappaleittensa materiaalia myöhemmilläkin levyillä, kuten Emailath-kappaleen keskikohta on siirretty suoraan uusimman levyn lopetuskappaleeseen, ja Invictuksen Sword of the Godsin keskikohta myös House of Atreus pt. 1:n Agony and Shameen. Näitä on tosin hauska bongailla, mutta kummastuttaa silti. Mielenkiintoista oli myös Marriage of Heaven and Hellissa erään kappaleen (en nyt muista) sanoitukset, joissa muutamia sanoja, kuten Kingdom of the Fearless ja Child of Desolence muutamia esimerkkejä ollakseen, oli kirjoitettu isolla muista sanoista poiketen. Nämä ovat myös kappaleita House of Atreus -levyllä.

Profetiaa...
Itse järjestäisin levyni tähän järjestykseen:
1. House of Atreus pt. 1
2. Invictus
3. House of Atreus pt. 2
4. Marriage of Heaven and Hell pt. 2
5. Marriage of Heaven and Hell pt. 1
Jos muutama sana pitää levyistä sanoa niin ensimmäisessä Atreuksessa iskee varsinkin synkkä meininki: tarina kostosta, sukumurhista ja kaikesta kivasta vaatii ympärilleen synkän tunnelman. Kun levyä kuuntelee niin kyllä se sanoma siitä perille tulee ilman lyriikoitakin. Muutama kaunis balladi myös levyllä: Gate of Kingsin alkusanat "There's a Rainbow, covered in blood" on aina yhtä tunnelmallinen ja nostattaa karvat pystyyn.
Jatko-osa Atreukselle on taas hyvin erilainen: levy on jopa aika positiivissävyinen kostotarina ensimmäisellä CD:llään. Hyvät fiilingit toki luo, mutta ei sitä samaa synkistelyä kuin ensimmäinen Atreus (paitsi ensimmäisen CD:n lopettava Summoning the Powers). Loistavia kappaleita lähes jokainen. Toinen CD on hyvin balladipainotteinen: kaksi balladia ja yksi semiballadi mahtuu mukaan, muutama rokkeri ja paljon välisoittoja.
Invictuksella on minusta melko reipas ja aggressiivinenkin meininki muihin levyihin verrattuna ja rumputyöskentelyä on ainakin mainiota. Nimikkokappale lukeutuu yksiin parhaista Virgin-kappaleista ja eivätpä muutkaan juuri huonommiksi jää. Levyn loppupuolella tulee kuitenkin muutama kappale, joissa ei itselleni ole kunnon jippoja, kuten ehkä hieman liian pitkä Whisper of Death ja Dominion Day.
Marriageja olen kuunnellut muita vähemmän. Ensimmäinen osa on makuuni ehkä hieman, no, rockahtava eikä näitä eeppisempiä Virgin-tavaramerkkejä näy. I Will Come For You ja Blood and Gasoline erottuvat ainakin eduikseen. Toisella Marriagella jo näkyy, että ollaan edetty paljon ja kreikkalaisia vaikutteita löytyy. Prometheus the Fallen, Emailath, Symphony of Steele ja Crown of Glory erottuvat edukseen kappaleina, jotka muistuttavat nyky-Virginia, mutta silti paljon on matkaa seuraavaan levyyn, Invictukseen.
Ja vielä kun saisi Virginia livenä, niin aijai.