Metallimiesten Kirjanurkka

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

poolrules
Veriveli
Veriveli
Posts: 5443
Joined: Tue Jan 06, 2004 20:09
Location: Back in the Village

Post by poolrules »

1by4by9 wrote:Silmarillionin ja Hobitit toimivat yhtä hyvin tosin ensimmäisen nimenpaljous hieman pelottaa joka kerta kun sitä alkaa selailemaan.
Todellakin tuossa Silmarillionissa on hahmoja vaikka kymmeneen muuhun teokseen jaettavaksi. Sen takia ensimmäisen lukukerran jälkeen oli vähän sellainen "mitä vittua" olotila, mutta toisella kertaa kirjan loistokkuus alkoi jo paljastua. Selventää erittäin paljon Tolkien maaiman historiaa, ja antaa vastauksen moniin TSH aikaisiin tapahtumiin.
escudo
Hell Rat
Hell Rat
Posts: 353
Joined: Tue Jan 06, 2004 19:13
Location: Kuopio

Post by escudo »

Juu kyllähän noita kirjoja tulee luettua, nykyään tosin hieman vähemmän mutta muutamia vuosia taaksepäin kirjat veivät varmaan suurimman osan ajastani. David Eddingsin Belgarionin ja Mallorean Tarut saivat minut innostumaan kirjoista ja ne luin ensimmäisen kerran varmaan ollessani kolmannella luokalla ala-asteella.

Siitä se innostus sitten lähti, fantasia on aina ollut lähellä sydäntäni ja Eddingsin jälkeen luonnollinen jatkumo oli tietysti Tolkien: Hobitti & Taru Sormusten Herrasta. Nuo kirjat olivat, ja ovat edelleen jotain niin sanoinkuvailemattoman hienoa tavaraa että oksat pois. Silmarillionia en ole vielä jostain kumman syystä lukenut vaikka Keskimaan hommat on muuten aikas hyvin hallussa.

Muutama sarja fantasian puolelta on noussut ylitse muiden. Margaret Weisin ja Tracy Hickmanin Dragonlance sarja ylivoimaisena ykkösenä, tästä massiivisesta sarjasta eritoten aloittajasarjat Legendat ja Kronikat on tullut luettua useampaan kuin kahteen kertaan alusta loppuun. Dragonlancehan on mennyt jo niin massiiviseksi että sarjan kirjoittajiakin taitaa olla jo kohta toista kymmentä.

Toinen loistava kokonaisuus on R.A.Salvatoren Musta Haltia ja Jäätuulen laakso trilogiat, siinäpä nuo fantasian puolelta olevat loistoklassikot. Tuohon Musta Haltia sarjaankin on tullut lisää teoksia mutta niitä uusia en ole vielä jaksanut lueskella.

Run to the Hillsin nyt on varmasti 99,99% täällä olijoista lukeneet mutta mainitaan se nyt myös. Lisäksi yksi suositeltava teos on Brave New World jonka luin ihan englanninkielisenä kouluprojektiin liittyen. Maidenin samannimisestä kappaleesta saa muuten huomattavan paljon enemmän irti kun on kirjan lukenut.
"Get yourself together, drink 'till you drop
Forget about tomorrow and have another shot!"
-Ale Pupi, Kuopio-
Migren
Hell Rat
Hell Rat
Posts: 347
Joined: Thu Jan 08, 2004 22:53

Post by Migren »

escudo wrote:Muutama sarja fantasian puolelta on noussut ylitse muiden. Margaret Weisin ja Tracy Hickmanin Dragonlance sarja ylivoimaisena ykkösenä, tästä massiivisesta sarjasta eritoten aloittajasarjat Legendat ja Kronikat on tullut luettua useampaan kuin kahteen kertaan alusta loppuun. Dragonlancehan on mennyt jo niin massiiviseksi että sarjan kirjoittajiakin taitaa olla jo kohta toista kymmentä.

Itse olen myös osan tuosta Dragonlance -sarjasta lukenut, ja todella hyvin kirjoitettuja kirjoja ovat, se sanottakoon. Kirjoitustapa on oikein sujuva, ja hahmoihin on helppo samastua. Toisaalta, jotkut asiat ärsyttävät kliseisyyksillään ja TSH-kopiointia ja muita helppoja ratkaisuja löytyy joka kulman takaa. Jos ei näiden seikkojen anna suuremmin häiritä ovat kirjat oivallista luettavaa. Tosin, minä kun olen naapurikunnan kirjastoon joutunut näiden teosten kanssa nojautumaan - ja sieltä ei siis kaikkea löydy - on ollut yllättävän hankalaa jo pelkästään ottaa selville missä järjestyksessä niitä kirjoja pitäisi lukea. Tekijöitä ja eri sarjoja on niin maan mahdottomasti että pelkästään takakansien kirjaluetteloita (jotka tuntuvat vaihtelevan aika paljon) katsomalla on hankala ottaa juuri mistään selkoa.
Jawbreaker
Bändäri
Bändäri
Posts: 240
Joined: Thu Jun 02, 2005 16:50
Location: Helsinki

Post by Jawbreaker »

Star Wars - Episodi III Menossa.
Peace Sells... But Whos buying?
Niinpä.
Hena`
Vempare
Vempare
Posts: 19
Joined: Wed Mar 31, 2004 19:04
Location: Espoo

Post by Hena` »

Itsellä luen tällä hetkellä Tommy Leen kirjaa Tommyland. Täytyy kyllä sanoa että on äijä huumorimiehiä, suosittelen kirjaa kaikille joita Tommyn sekoilut ja seksivinkit saattavat kiinnostaa... 8)
The dream is true...
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector
Posts: 4884
Joined: Thu Aug 26, 2004 17:38
Location: 40100
Contact:

Post by Jukka »

Hena` wrote:Itsellä luen tällä hetkellä Tommy Leen kirjaa Tommyland. Täytyy kyllä sanoa että on äijä huumorimiehiä, suosittelen kirjaa kaikille joita Tommyn sekoilut ja seksivinkit saattavat kiinnostaa... 8)
Tuosta vinkkiosastosta sen verran, että jos on tullut bändikavereihinsa, niin kiitos ei. On nimittäin joskus kävellyt vastaan sekin pätkä, missä Vince Neil äheltää Janine Lindemulderin kanssa. Pakko sanoa, että oli aika säälittävän näköistä touhua. En nyt lähde yksityiskohtiin, onhan tämä kuitenkin perheohjelma. Muutaman kerran tosin kävi mielessä, että tässäkö tämä meidän rokkitähti sitten on :lol:?
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
escudo
Hell Rat
Hell Rat
Posts: 353
Joined: Tue Jan 06, 2004 19:13
Location: Kuopio

Post by escudo »

Migren wrote:Tosin, minä kun olen naapurikunnan kirjastoon joutunut näiden teosten kanssa nojautumaan - ja sieltä ei siis kaikkea löydy - on ollut yllättävän hankalaa jo pelkästään ottaa selville missä järjestyksessä niitä kirjoja pitäisi lukea. Tekijöitä ja eri sarjoja on niin maan mahdottomasti että pelkästään takakansien kirjaluetteloita (jotka tuntuvat vaihtelevan aika paljon) katsomalla on hankala ottaa juuri mistään selkoa.
Tuota on kyllä kirottu täälläkin, asiaa pitää oikeasti alkaa tutkimaan ja kiinnostusta pitää olla paljon että sen oikean järjestyksen saa selville. Kun noita uusia kirjoja alkaa ilmestyä mitkä pitäisi järjestyksessä lukea ihan ensimmäisenä esim. Hengen Miekka & Soturiveljet. Siinä sitä hommaa piisaa. :P
"Get yourself together, drink 'till you drop
Forget about tomorrow and have another shot!"
-Ale Pupi, Kuopio-
UTI
Kirurgi
Kirurgi
Posts: 1942
Joined: Tue Jan 06, 2004 19:37
Location: Kouvola

Post by UTI »

Pakko vähän lainailla otteita kirjasta LINNUNRADAN KÄSIKIRJA LIFTAREILLE, jos vaikka saisi uusia ihmisiä innostumaan aiheesta..

...lähes kaksituhatta vuotta sen jälkeen kun eräs mies oli naulattu puuhun ainoastaan siitä syystä että hän oli ehdottanut ihmisille että olisi kivaa olla hyvä toisille ihmisille, ihan pelkästään vaihteen vuoksi...

Alukset roikkuivat ilmassa lähes samaan tapaan kun tiilet eivät roiku.

"Ei, ei", Frankie keskeytti. "Me haluamme ostaa sinun aivosi."
"Mitä?"
"No, kuka niitä jäisi kaipaamaan?" Benjy tiedusteli.

"Joo. Katso minä olen Zaphod Beeblebrox, minun isäni oli Zaphod Beeblebrox toinen, isoisä oli Zaphod Beeblebrox kolmas..."
"Täh?"
"Sattui pieni sekaannus ehkäisyvälineautomaatin ja aikakoneen kanssa. Nyt keskittykää."

TÄÄLLÄ lisää.
Vasemmalla olevasta pystyvalikosta "linnunrata".
KKK "kesä, kalja ja kalastus"
KURRE

Post by KURRE »

^ Selkeästi minun makuun oleva eepos. :lol:
Alukset roikkuivat ilmassa lähes samaan tapaan kun tiilet eivät roiku.
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki
Posts: 828
Joined: Tue Oct 19, 2004 20:10

Post by Piece Of My Mind »

No perskuta, ehdein jo unohtaa tuon pienen ehdotukseni... Mutta mitä vielä, tännehän on ilmestynyt jo kovat keskustelut kirjoista. Täytyykin kattoa illemmasta hieman aikaa, että ehtii kunnolla lueskella kehittynyttä keskustelua... No perse, kellohan onki jo kaheksan.

Täältähän voisi löytää vaikka pientä vinkkiä siihen, minkä kirjan seuraavaksi alottaisi... Tarkoitus olisi lukasta joku oikea kirjanen, ennen ku alan taas syventyä noihin fysiikan kirjoihin.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra
Posts: 4785
Joined: Fri Jan 16, 2004 10:41
Location: Kotka/Karhulan Metallitehdas 48666

Post by Peke »

Piece Of My Mind wrote:No perskuta, ehdein jo unohtaa tuon pienen ehdotukseni... Mutta mitä vielä, tännehän on ilmestynyt jo kovat keskustelut kirjoista. Täytyykin kattoa illemmasta hieman aikaa, että ehtii kunnolla lueskella kehittynyttä keskustelua... No perse, kellohan onki jo kaheksan.

Täältähän voisi löytää vaikka pientä vinkkiä siihen, minkä kirjan seuraavaksi alottaisi... Tarkoitus olisi lukasta joku oikea kirjanen, ennen ku alan taas syventyä noihin fysiikan kirjoihin.
jos yhtään diggaat suomalaisuudesta niin aloitat Väinö Linnan Pohjan tähden alla trilogian

Et varmana pety.... tunnepitoisinta jutskaa, mitä olen elämässäni lukennu
Into Iron Maiden Since 1983
Stratocaster
Azazel
Azazel
Posts: 6078
Joined: Fri Jul 15, 2005 17:18

Post by Stratocaster »

Nyt juuri lukemisen kohteena Stephen Kingin kirja Eksyneiden Jumala.
Kohtuuhyvä kirja.
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki
Posts: 828
Joined: Tue Oct 19, 2004 20:10

Post by Piece Of My Mind »

Peke wrote:jos yhtään diggaat suomalaisuudesta niin aloitat Väinö Linnan Pohjan tähden alla trilogian

Et varmana pety.... tunnepitoisinta jutskaa, mitä olen elämässäni lukennu
Tiedän, jos yhtään löytyy isänmaallisuutta rinnasta on pettymyksen saavuttaminen kerrassaan mahdotonta. Upeita teoksia jokainen osa, tai kolmannesta osasta en saisi kyllä puhua, sillä sen lukemista olen vielä säästellyt. Aikamoinen synti sinänsä, mutta on vain aina tullut siirrettyä tuota päätösosan lukemista tuonnemmas, ja otettu joku muu opus esiin. No ehkä tässä syksyn mittaa voisi raaskita vaikka sen kansia raottaa.

Suomalaisuus ja eritoten Suomen sotahistoria on toiminut minun suurimpana intohimona kirjallisuudessa jo kauvan. Näin ollen Väinö Linnan teoksia arvostan yli kaiken. Tuntematon Sotilas ja Täällä Pohjan Tähden alla trilogia kuuluvat ehdottomasti Suomen kirjallisuus historian parhaisiin teoksiin. Kaikki nuo loytyy hyllystä, niille pyhitetylle paikalla.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
Grimmie
Hang-Around
Hang-Around
Posts: 145
Joined: Tue Jan 06, 2004 13:52

Post by Grimmie »

Meikäläisen ehdoton suosikkikirja on Neil Gaimanin Unohdetut Jumalat.
Kirja kertoo vanhoista Jumalista, jotka ovat matkanneet Amerikkaan sinne muuttaneiden ihmisten mielissä ja jääneet sinne, vaikka heihin uskoneet ihmiset olisivatkin jo kuolleet tms.
Vanhojen Jumalien vastakohtana ovat uudet Jumalat, media, maantie ja vastaavat, joita nykyaikainen ihminen palvoo.
Kirjan päähenkilö on Shadow-nimellä kulkeva mies, joka kirjan alussa vapautuu vankilasta ja joka kotimatkalla tapaa miehen, joka paljastuu Odiniksi, Åsgardin ylijumalaksi.
Monien käänteiden jälkeen päädytään vanhojen ja uusien Jumalien välienselvittelyyn, mutta kaiken takana onkin jotain muuta.

Tässä kirjassa on myös lempivertauskuvani: "Sitten hän virnisti kuin kettu, joka nuolee paskaa piikkilanka-aidasta."

Suosittelen kaikille modernin fantasian ja muinaisten Jumaltarustojen ystäville.
"That is not dead
Which can eternal lie
Yet with strange aeons
Even death may die"

H. P. LOVECRAFT
jerzu
Peräruiske
Peräruiske
Posts: 50
Joined: Tue Jun 01, 2004 19:14
Location: Espoo

Post by jerzu »

Eilen tuli Dan Brownin Enkelit ja Demonit luettua loppuun, loistava oli. Alku todella samantyyppinen kuin Da Vinci-Koodissa. Suosittelen ehdottomasti kaikille jotka pitivät Koodistakin

Lukeminen itselleni ei ole koskaan mikään isompi harrastus ollut, pari-kolme kirjaa tulee vuodessa luettua. Seuraavaksi tarkoitus lukasta Pyhä Veri, Pyhä Graal Da Vinci-Koodin innostamana.

Itselleni paras kirja ikinä on tietenkin Taru Sormusten herrasta, ensimmäinen kirja jonka ikinä luin ja sen jälkee tullut luettua vuoden-parin välein. Myös Tolkienin muutkin Kesi-Maa teokset uppoavat.
Death greets me warm, now I will just say goodbye!
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector
Posts: 4884
Joined: Thu Aug 26, 2004 17:38
Location: 40100
Contact:

Post by Jukka »

Ja työn alla Tom Clancyn (jälleen) Kunniavelka. Modernin sapelinkalistelun merkeissä jatketaan, kommenttia kun saan kirjan luettua.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
poolrules
Veriveli
Veriveli
Posts: 5443
Joined: Tue Jan 06, 2004 20:09
Location: Back in the Village

Post by poolrules »

Yritin aloitella lukemaan tuota Kingin Mustaa Tornia, mutta jotenkin oli niin outoa juttua, eikä yhtään mukaansa tempaavaa kuin aiemmin lukemani Kingit joten jäi kesken. Nyt olenkin sitten aloitellut Connie Willisin - Tuomiopäivän kirjaa, ja se näin ekan sata sivua lukeneena vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta tekeleeltä. Lisää kommenttia yritän muistaa laittaa kunhan saan sen kokokaan luettua.
Edward the Greaat
Berserkki
Berserkki
Posts: 847
Joined: Tue Apr 26, 2005 21:07
Location: Helsinki

Post by Edward the Greaat »

No itse luen aika satunnaisesti kirjoja, mutta viimeksi on tullut luettua kaikkia Harry Pottereita sun muuta, koska se uus leffahan on tulossa lähiaikoina.
Olen kanssa lukenut ihan ajankuluksi Mauri Kunnaksen koiramäkiä tulee jotenkin hyvä mieli niistä aina, kun niitä oon fanittanu pikkusena.
SAVE_US.ETG :P
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika
Posts: 2829
Joined: Mon Dec 27, 2004 2:30
Location: For the Greater Good of Jyväskylä

Post by The_Air_Raid_Siren »

Kirjamaku on suhteellisen monipuolinen, noista joidenkin muidenkin hehkuttamista fantasiakirjoista olen lukenut kaikki Tolkienin kirjat sekä Dragon Lancet ja Forgotten Realmsit mitä paikallisesta kirjastosta löytyy. Nyt taasen ovat vahvoilla jännityskirjat, Ilkka Remeksen kirjoja aloin lukemaan läpi, tosin en missään loogisessa järjestyksessä kuten ehkä järkevää olisi. Itäveren sain jo lopeteltua ja nyt on puolessa välissä Hiroshiman portti.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
poolrules
Veriveli
Veriveli
Posts: 5443
Joined: Tue Jan 06, 2004 20:09
Location: Back in the Village

Post by poolrules »

Edward the Greaat wrote:Mauri Kunnaksen koiramäkiä tulee jotenkin hyvä mieli niistä aina, kun niitä oon fanittanu pikkusena.
Maurin kirjat oli ihan kuningas kamaa penskana!
Black_Adder
Roudari
Roudari
Posts: 416
Joined: Thu Apr 21, 2005 17:33
Location: Itä-Ruotsin pääkaupunki

Post by Black_Adder »

poolrules wrote:
Edward the Greaat wrote:Mauri Kunnaksen koiramäkiä tulee jotenkin hyvä mieli niistä aina, kun niitä oon fanittanu pikkusena.
Maurin kirjat oli ihan kuningas kamaa penskana!
Vahvaa komppailua, etenkin Herra Hakkarainen loistohahmo. Jaa, oli mulla jotain asiaakin, eli tänään sitten rohkaisin mieleni ja lainasin TSH:n. Aina olen tuota teosta kammoksunut, mutta nyt sitten tartuin härkää palleista, lisää tästä sitten kun olen kahlannut kirjan läpi.
"Vapaa-aika kuluu korttia pelatessa ja kaljaa juodessa"
-Seppo Räty, Barcelona 1992
Evil Dead
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi
Posts: 259
Joined: Tue Jan 18, 2005 19:47
Location: Pori

Post by Evil Dead »

Jollekin tuttu(eli luettuna) Rita Hayworth - Avain pakoon?
Novellihan kertoo Andy Dufresne -nimisestä kaverista joka joutuu vankilaan vaimonsa ja tämän rakastajna murhasta tuomittuna, siellä hän tutustuu Rediin, mieheen "joka pystyy hankkimaan".
No en viitsi juonesta sen vertta enempää paljastaa, mutta kyseessä on helvetin hyvä teos. Täytyi lukea siltä istumalta kun aloitin, ei edes kusella meinannut ehtiä käydä. Suosittelen kaikille, joita vähänkään vankila aiheena kiinnostaa.
Novellistahan on tehty elokuvakin, ja mikäli imdb.comin arvioita siitä(9.1) on uskominen, on se käännetty varsin hyvin leffamuotoon.
Any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing.
Powderfinger
Vempare
Vempare
Posts: 6
Joined: Mon Apr 04, 2005 19:42
Location: Sumatra

Post by Powderfinger »

Välikommenttina tähän kaikille fantasian ja SciFin ystäville vinkiksi: kannattaa lukea Portti -nimistä lehteä. Portissa on paaaljon hyviä kirja-arvosteluja (eli juuri niitä lukuvinkkejä) ja haastatteluja ja novelleja. Löytyy varmasti joka kirjastosta. Toinen vastaava lehti on Tähtivaeltaja.

Itse olen armoton Scififani. Klassikoita tyyliin Lem, Asimov, Clarce.. Tuoreista kirjailijoista voisi mainita esim. Vernon Vinge.

Suurin osa täällä mainituista fantasiakirjoista on myös tullut luettua, oma teinivuosien suosikkisarjani oli Weis&Hickman - Dragonlance. Nykyään niin sanotusti älykkäämmät, ja vielä hitusen elämää suuremmat (Tolkien) menevät ohi..

Vanhan koulukunnan kauhu ja miekka&magia -kirjallisuus on myös mahtavaa. Lukekaapas sankarihevipoijaat vaikkapa Robert E. Howardia ja Clark Ashton Smithiä unohtamatta H. P. Lovecraftia!
1-2-3-4-5-6-7 AM
All alone again
-A.D.
Clairvoyant
Roudari
Roudari
Posts: 470
Joined: Tue Jan 13, 2004 11:17
Location: Hyvinkää

Post by Clairvoyant »

Kutsukaa minua kuinka poseriksi vaan, mutta juuri aloitin lukemaan Harry Potterin Feeniksin Kiltaa 8) . Nämä Potter kirjat ovat oikeasti kovaa tavaraa, varsinkin myöhemmät, jossa ei ole pelkästään sitä ''lapsivelho oppii taikomaan sammakoita'' tuubaa.
Stephen Kingin kirjat toimivat itselleni myös vallan mainiosti, muuta kauhukamaa ei ole paljon tullut luettua, pitäis varmaan. Nietzschen filosofioita on myös parin kirjan verran tullut luettua, ja ovat varsin hyviä. Edellisen kerran luin Dostojevskin legendaarista Rikos ja Rangaistus -kirjaa, jonkun verran olen päässyt eteenpäin, mutta on kuitenkin sen verran vaativaa ja pientä tekstiä, että jätin kesken Potterin ajaksi :) , kovaa kamaa kuitenkin vaikuttaa olevan.
I believe in nothing, least of all in the word of shit
So hide in your shroud of urine, because I can't take the smell of it
- Exodus- Shroud Of Urine -
Migren
Hell Rat
Hell Rat
Posts: 347
Joined: Thu Jan 08, 2004 22:53

Post by Migren »

^Paskat siitä poseriksi väittämään, Pottereissa riittää pikkutarkkaa juonta sekä mahtavia hahmoja aika monen muun 'lastenkirjan' edestä. Kuten kantani olen sanonut, en sanoisi lastenkirjoiksi (paitsi ehkä paria-kolmea ensimmäistä). Leffat ovat toki eri juttu, aivan karmeaa katsottavaa kun kirjoihin rinnastaa. He jotka ovat kirjat lukeneet tietänevät eron. Viimeisimmässä kirjassa ei ole mitään joka tekisi siitä lastenkirjan. Eikä oikeastaan edellisessäkään, eikä sitä edellisessä...


Tällä hetkellä ei ole yhtäkään kirjaa luettavana, on ollut aika paljon muuta kiirettä.
Post Reply