Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Nightwishin paras levy?

Angels fall first
1
1%
Oceanborn
26
25%
Wishmaster
10
10%
Century Child
13
13%
Once
15
15%
Dark Passion Play
37
36%
 
Total votes: 102

Jussi K
GammaWeen
GammaWeen
Posts: 8858
Joined: Mon Oct 17, 2005 18:32
Location: Oulu

Re: BF

Post by Jussi K »

Karpaasi wrote:En tiennyt nyt muutakaan kanavaa, mihin laittaa tämän, mutta Brother Firetribe (linkki NW:iin on Emppu kitarassa!) heittää taas keikkaa 3.5 ainakin Virgin Oilissa uuden levyn teemoilta. Runollisesti ilmaistuna tulen housuuni, on tullut odotettuakin 6 vuotta kyseistä tapahtumaa.
Oonkohan miekään koskaan nähnyt.. pari peruutusta tulee mieleen, mm. Sapattivuoden (voi vittu vieläpä..) kanssa Teatrialla. Mutta ne ovat tuon tokan levyn aikaan. Ehkä ekan levyn myötä olivat festareilla, mutta olen unohtanut?

Ainakin Rovaniemi Rockista tulee fläsäreitä, tai sitten ihme on kyllä, josseivät ole Tuskassa tuolloin olleet. Ite ainakin olen, tämä vuosi on 14. :D
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen
Posts: 8858
Joined: Mon Oct 17, 2005 18:32
Location: Oulu

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Jussi K »

BS-(ei bullshit)-ketjussa
Hammer wrote:Ei todellakaan ole. Dark Passion Play on sitä paitsi ainoa oikeasti hyvä Nightwish-levy. Muut ovat enemmän tai vähemmän keskinkertaista tuubaa.
Ei niin huonoilla (7 Days To The Wolves, Whoever Brings The Night, Sahara) ja tylsillä (Meadows Of Heaven, Master Passion Greed & Eva) biiseillä ole mitään mahdollisuuksia tuohon, vaikka makuasiakorttia voidaan kenties vilauttaa.

Jännää kuitenkin, että niitäkin piirteitä* mitä itse kaipaan Nightwishiini, löytyy myös tältä. Ehkä mm. Amarathen, Bye Bye Beautifulin ja For the Heart I Once Hadin myötä jopa enemmän kuin muilta. Poppimaisuutta siis! Mikä on ehdottoman hyvä asia AINA, kuten myös *suoraviivainen melodisuus esim. tuplabasareiden voimin 8) -The Escapist olisi tehnyt terää Dark Passion Playn vars. biisilistalle japanista.

Mitä jää em. kolmikon lisäksi? Toki ennen niitä: avauseepos, sekä tunnelmalliset The Islander & For The Heart I Once Had. Plus kiva instrumentaali, mutta ei sillä liikoja tee.

En mie kyllä 1998-2002 kolmikkoa keskinkertaisena näe, tai Oncea & melkein **uusintakaan.. DPP:n ja ekan kyllä.

** Imaginaerum (aina tulee savon viäntäminen mieleen tuosta nimenmuutoksesta) on vähän kuin paranneltu painos edellisestä, on silläkin ne pahimmat fillerit samoilla paikoilla kuin em. tauhkatkin (Sahara, 7 Days) loppupäässä tylsistyttämässä.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies
Posts: 4137
Joined: Wed Jan 07, 2004 19:02
Location: Jyväskylä

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Hammer »

^ Vilauttelen sitä makuasiakorttia täällä nyt niin näkyvästi, että toivottavasti kukaan ei hermostu, kun kerron rehellisen mielipiteeni. :wink: Mitään turhaa juupas-eipäs-vääntöä en jaksaisi alkaa aiheesta vääntää. Tämä allaoleva teksti ei sitten ole provo, jolla yrittäisin tahallani suututtaa naitvissifanipojat.

En nyt ehdi alkaa biisikohtaisesti Dark Passion Playn vahvuuksia ja heikkouksia ruotimaan, mutta levyn kaikki biisit ovat vähintään hyviä, mikä on mielestäni poikkeuksellista Nightwish-levylle. Yksi timanttinen kappalekin levyltä löytyy, ja se on aloitusraita The Poet and the Pendulum, joka on parasta levyllä paitsi musiikillisesti, myös sanoituksellisesti. Lyriikka biisissä on muuten vähän kuin jotain Walt Whitmanin runoutta, mikä ei ole ainakaan paha asia. Biisinähän tuo mainitsemani aloitusraita on sinällään aika perinteistä Nightwishia noin musiikillisesti, mutta ilman Tarja Turusen lauluja, jotka ovat mulle Nightwishissa olleet se punainen vaate. Erilaisella vokalistilla olisin varmasti pitänyt aiemmistakin levyistä enemmän, mutta klassisen musiikin ystävänä mä vaadin klassiselta laulajalta enemmän kuin Tarja koskaan pystyi Nightwishiin tuomaan.

Mä pidän Nightwishin tapauksessa usein paljon enemmän popimmasta lähestymistavasta mitä tulee vokalisointeihin. Tarja Turunen on kaikista heikoin tietämäni klassinen naisääni (siis jos suosiota saavuttaneita klassisia naisääniä vertaillaan), ja muutenkin tuntuu, että klassisen musiikin tieto on Nightwish-yhtyeessä olematonta, vaikka kovasti yritetään sekoittaa klassista ja metallia keskenään. Nightwish on enemmän sitä Disney-huttua sekoitettuna heviriffeihin ja pop-aineksiin, enkä mä itse erityisemmin sellaisesta pidä, mutta ymmärrän kyllä, että sillekin löytyy faninsa. Heviä ja klassista onnistuneimmin sekoitteleva yhtye on mielestäni Therion, jolta löytyy selvästi laajalti tietoa klassisestakin musiikista sekä näkemystä toteuttaa se tieto sekä heviä että klassista musaa palvelevalla tavalla.

Ennemmin siis kuuntelen hyvää pop-laulajaa (Anette) kuin huonoa klassista laulajaa (Tarja). En väitä, etteikö Tarja laulaisi teknisesti oikein, mutta hänen äänessään ei ole mitään sellaista fantastista, mitä klassisten naislaulajien äänessä mun mielestäni pitäisi olla. Jos vertaan vaikkapa Therionin Lori Lewisin laulutaitoa Tarjan vastaavaan, ero on kuin yöllä ja päivällä Lorin eduksi. Tämä edelleen toki mielipiteeni, joten Nightwish-fanien on turha vetää siitä herneitä nenukkiin.

Tässä viime syksynä Keskisuomalaiseen kirjoittamassani arviossa tiivistyy ytimekkäästi mielipiteeni Tarja Turusesta laulajana, joten lukekaa tuo lyhyt arvostelu, jos lisäperusteluita haluatte. Arvio on tosi suppea, koska Keskisuomalaisessa on tosi rajoitettu palstatila, eikä levystä ehdi sanoa arviossa juuri mitään.

Ylipäätään mielestäni koko sinfonisen metalin tarjonta on muutamaa ilahduttavaa poikkeusta lukuun ottamatta lähinnä muka-taiteellista ja trenditietoista huttua, joka ei liikuta oikein mitään minun sisälläni. Musiikki soljuu sisään korvista yhtä mauttomana kuin kevyt-cokis menisi alas kurkusta. Nämä hollantilaiset menestyneet ja muka hienot sinfonisen metallin bändit ovat esimerkiksi täysin typerää mahtipontista huttua minun makuuni. Ei löydy klassisen musan näkemystä yhtään, ei edes sen vertaa, että sitä musaa kehtaisi nimittää termillä sinfoninen metalli. Niissä bändeissä laulajat aiheuttavat myötähäpeää oikean klassisen musiikin ystävän korville. Parhaimmillaan sinfoninen metalli, eli vaikka se aina ylistämäni Therion, on melkein parasta musaa, mitä kuvitella saattaa. Therion taistelee tiukasti ihan ykkösbändieni kanssa heti siellä King Diamondin ja Iron Maidenin vanavedessä. Ai niin, on muuten äsken teilaamassani Hollannissa ainakin yksi hyvä sinfoninen heavy-yhtye: Imperia. Imperian naislaulaja Helena Iren Michaelsen on aivan fantastisen monipuolinen klassinen laulaja, mutta neito itse onkin kotoisin Norjasta, eikä Hollannista.

Nightwishin Imaginaerum-levyltä mä löysin pari ihan kohtalaista vetoa, mutta melkein kaikki muut biisit olivat sävellyksellisesti minun korvieni mukaan yhdentekevää tai heikkoa Disney-maalailua. Tykkäsin kyllä sen levyn elokuvasta jopa kohtalaisen paljon, eikä Imaginaerum-viinikään nyt pahaa ollut, joten oheistuotteille varovasti peukkua.

Otetaan sen verran nyt takaisin aiempia Nightwish-vähättelyitä, että kyllä mä Century Childista pidän levynä yllättävän paljon, vaikkakin pitkälti tunnearvosyistä. Muiltakin bändin alkuaikojen levyiltä löytyy hienoja biisejä, mutta en mä niistä levykokonaisuuksina pidä.

Uuden vokalistimimmin kanssa en ole vielä Nightwishia kuunnellut, joten kommentteja tulee sitten, jahka mulla on aiheesta jotain sanottavaa.

Omassa Disney-metal-tyylissään Nightwish on kyllä kova bändi, aika omaperäinenkin, ja mielenkiinnolla seurailen bändin edesottamuksia, vaikkei yhtye musiikillisesti kovin lähellä mun makuhermoani olekaan.
Wasted
Berserkki
Berserkki
Posts: 866
Joined: Sun Feb 01, 2004 14:02
Location: Espoo

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Wasted »

Hammer wrote:Mä pidän Nightwishin tapauksessa usein paljon enemmän popimmasta lähestymistavasta mitä tulee vokalisointeihin. Tarja Turunen on kaikista heikoin tietämäni klassinen naisääni (siis jos suosiota saavuttaneita klassisia naisääniä vertaillaan), ja muutenkin tuntuu, että klassisen musiikin tieto on Nightwish-yhtyeessä olematonta, vaikka kovasti yritetään sekoittaa klassista ja metallia keskenään. Nightwish on enemmän sitä Disney-huttua sekoitettuna heviriffeihin ja pop-aineksiin, enkä mä itse erityisemmin sellaisesta pidä, mutta ymmärrän kyllä, että sillekin löytyy faninsa. Heviä ja klassista onnistuneimmin sekoitteleva yhtye on mielestäni Therion, jolta löytyy selvästi laajalti tietoa klassisestakin musiikista sekä näkemystä toteuttaa se tieto sekä heviä että klassista musaa palvelevalla tavalla.
Onhan se nyt tullut vaikka kuinka monta kertaa esiin, että Tuomas Holopainen on suuri elokuvamusiikin ystävä, ei klassisen musiikin ystävä. Siksi Nightwishin musiikki on elokuvamaista, kun taas suoria klassisen musiikin vaikutteita ei ole. En siis oikein ymmärrä tuota "yritetään sekoittaa klassista ja metallia" kommenttia. Nightwishan sekoittaa elokuvamusiikkia ja metallia.

Täytyisi se Tuomaksen uusi soololevykin tarkistaa jossain vaiheessa. Ennakkoon kuultu biisi oli kyllä hyvä. Tässä Imperiumin (melko pintapuolinen) arvio levystä:

http://www.imperiumi.net/index.php?act=albums&id=15002
Rock 'N' Roll Children, alone again
Rock 'N' Roll Children, without a friend
But they got Rock 'N' Roll.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies
Posts: 4137
Joined: Wed Jan 07, 2004 19:02
Location: Jyväskylä

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Hammer »

^ Olet kyllä oikeassa. Tarkemmin ajatellessani otan tuon "yrittää sekoittaa klassista ja metallia" -väitteen takaisin. Pahoittelen, että päästin sellaisen kiireessä ilmoille. Nightwish ei tosiaan yritäkään sekoittaa klassista ja metallia, vaan symphonic metal -määritelmät liitetään yhtyeeseen ulkopuolelta. Holopainen ei itse edes pidä Nightwishia symphonic metalina. Tiettyjä klassisen musan vaikutteita löytyy, mutta aika sekalaisesti ja sieltä täältä pitkin tuotantoa, mutta ne ovat hyvin sivuroolissa. Elokuvamusan vaikutteita löytyy sen sijaan todella laajasti.

Oma suhtautumiseni elokuvamusiikkiin ja tähän ns. Disney-musiikkiin on hyvin kaksijakoinen, jonkinlainen viha-rakkaus-suhde, ja samanlainen suhde on myös Nightwishin musaan. Tietyistä Nightwishin biiseistä pidän tosi paljon, tietyt ärsyttävät valtavasti, ja sama homma itselläni on usein elokuvamusan kanssa. Jossain sisälläni asuu se "kaappi-Nightwish-fani" kaikesta kritiikistäni ja dissailustani huolimatta. Kuitenkin ainoa levykokonaisuus, jota kokonaisuutena jaksan nykyisin Nightwishilta kuunnella on Dark Passion Play, koska sillä levyllä biisimateriaali osuu kauttaaltaan parhaiten mun makuhermooni. Muuten tulee fiilisteltyä irtobiisejä sekalaisesti halki tuotannon. Ehkä joskus tulee taas sellainen kausi, että jaksan pitkästä aikaa antaa muillekin levykokonaisuuksille mahdollisuuden.

Mä kuulin pätkän Holopaisen uuden soololevyn sinkkubiisiä (?) radiosta ohimennen. Biisissä laulanut naislaulaja vaikutti sen pienen pätkän kuulemisen perusteella kerrassaan mainiolta. Mielenkiinto levyä kohtaan nousi yllättävän korkealle. Pitää joskus tsekata. Tuo Imperiumin arvio oli mukavaa luettavaa, sillä Don Rosat on kyllä tullut luettua, vaikka olenkin enemmän Carl Barksin "vähemmän on enemmän" -koulukuntaa, mutta ei se estä ihailemasta Don Rosan työtä. Mitä noin muuten Aku Ankkoihin tulee, niin joskus teininä omistin melkein kaikki taskukirjat, ja onhan niistä vielä suuri osa tallessakin. :)
Lappis
Azazel
Azazel
Posts: 6218
Joined: Tue Jan 06, 2004 21:46
Location: Lahti

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Lappis »

Aina, kun käymme tuolla naapuripitäjässä Mäntsälässä ystäväpariskunnan luona, siellä tulee alakerran "miesvessassa" luettua Aku Ankkoja. Ainoa paikka tänä päivänä ja menneinä vuosina, missä niitä luen. Kauhukseni olen huomannut, että Akut eivät toimi mulle enää. Liekö se, että sielläkin puhutaan jo iPhoneista sun muista, vai onko syynä se, että mun sisäinen lapsi on kuolemassa? Mustanaamiot menettivät viehätyksensä siinä vaiheessa, kun menivät ja tekivät niistä täysin värillisiä.
Aku Ankan kohdalla samanlaista selkeää uudistumista ei ole tapahtunut, paitsi tuon kielen muuttumisen kanssa. Mikä taas on täysin luontevaa.
Kyllä mun Inner Child tulee esille muuten, mutta Aku Ankat ovat selvästikkin elämästäni poistuneet. What a shame.

Kuuntelin Holopaisen sinkun sen ilmestyessä ja mieleen jäi kitarasoolo negatiivisessa mielessä. Ei sopimut biisiin ollenkaan ja itse soolokin oli heikko. Olisi Slashille ollut tilausta sen soolon kanssa.
Levyn kuuntelen varmasti, jos mahdollisuus aukenee, mutta en odota mitään. Holopaisen sävellykset olleet viime vuodet laskussa, joten tuskinpa suunta on muuttunut.
"To be alive is more than just breathing"
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies
Posts: 4137
Joined: Wed Jan 07, 2004 19:02
Location: Jyväskylä

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Hammer »

Lappis wrote:Kyllä mun Inner Child tulee esille muuten, mutta Aku Ankat ovat selvästikkin elämästäni poistuneet. What a shame.
Sama juttu täällä, sillä ei enää jotenkin innosta lukea Aku Ankkoja, kun on aina jotain mielenkiintoisempaa luettavaa. Joskus ennen Aku Ankat kolahtivat tosi kovaa, joten ehkä joskus taas nostalgiatrippinä toimisi. Mun lempihahmo oli varmaankin Mustakaapu, mutta aina ahdisti, kun lopulta sen suunnitelmat kuitenkin menivät pieleen. Roope-setää oli helpompi diggailla (gloryhuntata?), kun aina oli voittajan puolella. :wink: Nykyään ei jaksa enää innostaa se Ankkalinna-maailman kliseinen lopussa hyvä voittaa -juonikuvio (lue: onnellinen jenkkiläinen loppu), eikä se, että hyvä on varsin mustavalkoisesti hyvä ja paha on mustavalkoisesti paha. Lapsena sellainen aivopesu vielä upposi, kun luuli, että on olemassa vain hyviä ihmisiä ja vain pahoja ihmisiä... :lol: Sisäinen lapseni kuitenkin elää ja voi hyvin, vaikka Aku Ankat ovatkin lähinnä mennyttä ja nostalgiaa.

Mitä noihin mustavalkoisiin sarjakuviin tulee, niin itseäni ärsytti esim. Aku Ankan taskukirjoissa joskus ollut "joka toinen aukeama mustavalkoinen, joka toinen väreissä" -systeemi. Joko kokonaan mustavalkoista tai kokonaan väreissä, mutta ei siltä väliltä. Mustanaamioihin sopii jo tunnelman puolesta parhaiten pelkkä mustavalkoisuus.

Itse odotan Holopaisen soololta selkeää parannusta Imaginaerum-matskuun verrattuna, ja mä olen melko varma, että levy on siihen verrattuna iloinen yllätys. Mitään tajunnanräjäytystä en kuitenkaan odota, sillä varmasti levyllä on paljon mun makuuni täysin turhia ja liian hilpeitä Disney-melodioita.
IndianaJones
Taka-ampuja
Taka-ampuja
Posts: 1167
Joined: Tue Sep 21, 2004 19:02
Location: Espoo

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by IndianaJones »

Jännä juttu tuo Disney-melodioiden dissaaminen, niistähän Nightwishissa on osiltaan juuri kysymys. Se, että jos katsoo lasten elokuvaa ja odottaa saavansa jotain vahvaa jännitysdraamaa on jo lähtökohtanakin melko outo. Mie diggailen Disneyn juttuja paljonkin, ja erityisesti niitä musahommia, ja samoja mielipiteitä löytyy Holopaiselta, joka vissiin aika avoimesti myöntää Waltin juttujen vaikuttavan omiin tekemisiinsä. Mulle tosiaan parhaiten Nightwishissä toimii ne melodiset jutut, jotkut Master Passion Greed-hutut eivät sitten niinkään. Once on melkeinpä ilman yhtään filleriä, kun taas DPP pitää niitä muutaman sisällään, edellämainittu räyräykovistelu etunenässä.Toisena esimerkkinä Bye Bye Beautifulissa tykkään kovasti siitä säkeistön laulumelodiasta, mutta kaikki muu diskoilu onkin sitten jo vähän luotaantyöntävää.

Kuitenkin pointtina se, että mulle se Nightwishin hienous on ollut juurikin se yliampuva melodisuus ja mahtipontinen paisuttelu, sekä yksinkertaisesti tarttuvat ja kulkevat biisit, joista voidaan vetää jonkinnäköisiä yhteyksiä sinne Disney-maailmaan. Mieluumin näin kuin noiden Hammerin mainitsemien Hollantilaisyhtyeiden sietämättömän valittavaa uikuttelua. Nightwishissa on pidetty se turha emoaspekti ihan hyvin kurissa, tai sitten biisit vaan ovat niin paljon parempia ettei samalla lailla iske naamalle.

Jos haluaa hapanta, niin miksi ostaa makeaa? Toki vaihtelu virkistää, mutta onko ylläri että vaahtokarkki ei maistukaan karjalanpiirakalta?
Hmmm.... tää taitaa olla nyt sit mun pualest täss...
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies
Posts: 4137
Joined: Wed Jan 07, 2004 19:02
Location: Jyväskylä

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Hammer »

^ Omaan makuuni se eniten fillereitä sisältävä NW-levy on juurikin tuo sinun ylistämäsi Once. Pisteet Once-levylle kuitenkin oikeiden orkestereiden käytöstä, sääli vaan, että biisimateriaali jättää mut pääosin vähäsen kylmäksi, vaikka levyltä joku kolme hienoa biisiä löytyykin. Kakkospaikkaa fillereiden osalta pitää täysin yliarvostettu Oceanborn. :wink: Tässä huomaa sen, että koska Dark Passion Play sisältää paljon muutakin kuin sitä ihan perinteisintä Nightwishia, niin siksi mä diggaan siitä eniten. Se perus-Nightwish ei kuitenkaan ole pääosin ihan mun juttu, vaikka hyviä sävellyksiä bändille ominaisemmasta kamastakin löytyy.

Hyviä pointteja heitit kehiin, vaikken olekaan kaikesta samaa mieltä. Olen samaa mieltä, että Nightwishin tavaramerkki on just se tietynlainen mahtipontinen paisuttelu yhdistettynä Disney-musaan, ja arvostan kyllä bändiä siinä mielessä, että vetävät sitä omaa juttuaan. Silti, odottaisin välillä rohkeampia kokeiluja, ja yleensä aika usein, kun bändi kokeilee lähteä hieman pois omalta mukavuusalueeltaan, niin mä pidän enemmän. Imaginaerum oli toki tavallaan aika rohkean kokeileva levy, mutta sen kokeilun hienous ei ole vielä mulle auennut. Disney-elokuvajuttu meni sillä levyllä jotenkin jopa liikaa överiksi.

On Nightwishissa yleensä aina mukana jotain taiteellista ja musiikillisesti mielenkiintoista, joskus enemmän joskus vähemmän, ja etenkin, jos verrataan saman tyylin hollantiosastoon ja muihin ruikutusbändeihin.

Alun perin lähdin puolustamaan DPP-levyä, ja nyt ymmärrän, että levyä vähätellään usein siksi, ettei se kuulosta tarpeeksi Nightwishilta. Nightwish-fanit haluavat musaa, joka kuulostaa riittävän paljon Disneylta, eikä DPP kokonaisuutena sitten kai ole sellainen, vaikka silläkin levyllä bändi on pääosin tunnistettavasti oma itsensä.
WhiteRabbit
Sateentekijä
Sateentekijä
Posts: 2002
Joined: Thu Nov 09, 2006 20:42
Location: Tampere
Contact:

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by WhiteRabbit »

Yllättävän tunteita herättävä levy, tuo Holopaisen Scrooge -albumi, ainakin meikäläiselle.

Täytyy pureutua enemmän, mutta voin kyllä varovasti suositella kaikille Ankka -faneille :)
"Killing two birds with one stone, it’s particularly violent but it works in metal." - Rob Halford
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen
Posts: 8858
Joined: Mon Oct 17, 2005 18:32
Location: Oulu

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Jussi K »

^ kuulosti kyllä 1 kerralla odotuksia paremmalta, vaikka parit tylsätkin soitot oli väliin saatu.

Mutta miten mulla on mennyt ohitse, että While Your Lips Are Still Rediä on soitettu livenäkin, Wackenissa mm.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Karpaasi
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika
Posts: 2993
Joined: Mon Feb 23, 2004 18:21

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Karpaasi »

Enpä nyt toki muutakaan kanavaa keksinyt tällekään uutiselle, mutta tämän lyhyen näytteen perusteella Brother Firetriben tuleva sinkku For Better or for Worse tulee olemaan kunnon täsmähitti. Kesän 2014 eniten luukutettu levy lienee tiedossa jo. :)

-edit: Noh, Facebook-sivuilta löytyi Soundcloud-linkki, sieltä kuuntelemaan. :finger:
https://www.facebook.com/brotherfiretribeofficial

-edit2: Ahaa, sinkku olikin tullut ilmoille jo aikoja sitten. :lol: No, uusi levy sitten ensi viikolla, sekä keikka.
Wasted
Berserkki
Berserkki
Posts: 866
Joined: Sun Feb 01, 2004 14:02
Location: Espoo

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Wasted »

Kylläpä Tuomaksen levy pärjää hyvin myyntilistoilla.
Listasijoitukset:
Finland #1
Sweden: #12 (Rock charts)
Switzerland: #19
Germany: #23
USA: #29 (Billboard Top New Artist Albums; Heatseekers)
Czech Republic: #40
Austria: #52
UK: #92
Belgium: #92

Tuomas: “The response to the album »The Life And Times Of Scrooge« has been unexpectedly overwhelming and heartwarming. I wish to thank you all for the support! Moreover, I hope the album has brought Don Rosa`s wonderful story to your attention, as well!”
http://www.nightwish.com/fi/news#2423
Rock 'N' Roll Children, alone again
Rock 'N' Roll Children, without a friend
But they got Rock 'N' Roll.
Wasted
Berserkki
Berserkki
Posts: 866
Joined: Sun Feb 01, 2004 14:02
Location: Espoo

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Wasted »

http://www.tuomas-holopainen.com/en/dia ... emo-update

Uuden levyn valmistelu on jo hyvässä vauhdissa. Tammikuussa pitäisi olla valmista.
Rock 'N' Roll Children, alone again
Rock 'N' Roll Children, without a friend
But they got Rock 'N' Roll.
Iron Constable
Crusader
Crusader
Posts: 7990
Joined: Tue Jan 06, 2004 15:13
Location: Bay Area, Southern Finland

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Iron Constable »

Tuota Imaginaerumia on tullut nyt pari kertaa pyöräytettyä. Ei se oikein lähde. Pari-kolme hyvää biisiä, jotka rokkaavat, muuten ote katoaa kaikenlaiseen Disney-haahuiluun. No, vika on toki itsessä, sillä en ole koskaan pitänyt kovin sillisalaattisista levyistä, joissa punainen lanka katoaa kaiken maalailun keskelle. tässä käy taas vaihteeksi niin. Wishmaster on mulle se viimeinen jäsentynyt Nightwish-levy, sen jälkeen on hairahduttu minun makuuni vähän liian mahtipontisille vesille kerta toisensä jälkeen, eikä Imaginaerumkaan tee tässä poikkeusta. Kyllä tuo saa vielä autossa muutaman viikon pyöriä muiden mukana, mutta tuskin mihinkään tehosoittoon koskaan pääsee, kuten ei Nightwish omalla kohdallani ole päässyt enää aikoihin.

Sopivina annoksina, kyllä. Aina välillä.

Imaginaerumilta iskevät nämä ilmeisimmät parhaiten, eli Storytime, I Want My Tears Back, Last Ride Of The Day ja balladi The Crow... Lopuista ei oikein vielä ole otetta, mutta kuunnellaan lisää. Minun puolesta levy olisi voinut päättyä Last Ride Of The Dayhin, sen jälkeen levy lähtee ihan lapasesta, eikä hyvällä tavalla.

Jonnin verran katsoin viimeaikaisia livejä, etenkin 2013 Wackenia. Pakko sanoa, että tällä hetkellä bändi on siinä suhteessa elinvoimaisempi kuin kenties koskaan. Floor Jansen on todella huikea livelaulaja, on karismaa ja uskottavuutta, näyttää nauttivan joka hetkestä ja ennenkaikkea, ääni on uskomattoman vahva ja kestävä. Siinäpä Anetten suurin vika olikin, sinänsä ihan sievä pop-ääni, mutta livenä surkeahko. Jansen vetää alusta loppuun ilman kompromisseja, mikä on aivan loistavaa, koska nyt Marco Hietalalla on arvoisensa kumppani, kas kun hänenkin äänensä on aina ollut livenä hämmästyttävän hyväsoundinen ja kestävä. Match made in heaven ? Pisteenä iiin päälle Jansen on rock ja metal, mitä esim. Tarja ei ollut.

Jos Holopainen & Co saa sukset ristiin Jansenin kanssa, niin sitten alan uskoa, että bändin ukoilla on peiliin katsomisen paikka. Nyt pelittää kaikilla sylintereillä ja kannattaa takoa, kun kone ottaa kierroksia !
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Hese
Maiden Venturer
Maiden Venturer
Posts: 5524
Joined: Tue Jan 06, 2004 17:25
Location: Vantaa

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Hese »

NIGHTWISH - Jukka Nevalainen forced to take a break due to health issues

How to begin telling something that you wouldn’t want to have to tell, although you know that the decision you made is the only (at least the only right) one you could make at the moment? I face this dilemma now, and will do my best to find the right words.

For a number of years, I have suffered from occasional but very difficult insomnia, something that has been my unwanted companion during many of our tours, too. I’ve done my best to try to control it or at least to cope with it. Still, we don’t even really know why we need sleep, so unfortunately there’s not much information available on why some of us suffer from sleeplessness. There is no 100% cure for the problem.

During the last month, it has become evident for me that due to my insomnia, I can’t fulfill my duties as a musician in the way that I’d want and with the precision that the music deserves. Thus I have decided to step aside from my duties as the drummer of Nightwish during the recording of the forthcoming album and the subsequent tour. I will still be involved in managing the day-to-day affairs of the band, but the dearest and the most important thing, playing, is, for the time being, not possible. Time will tell what the future holds.

On a personal level, my decision obviously feels indescribably sad. Fortunately, looking at it with some distance, it is “just” part of the constant, inevitable ebb and flow of life. The sad things are part of it as well as the beautiful, unforgettable experiences and adventures that I’ve already had the pleasure to experience in spades. Surely, there will still be many adventures ahead, too.

My good friend Kai Hahto will play drums on the forthcoming album. I’m extremely grateful that he didn’t hesitate for a minute when he decided to help us in this challenging situation. What comes to touring, everything is still open, but we will let you know as soon possible what the line-up will be.

If beginning this was hard, so is ending it. So maybe I will just quote something fitting.

“You can only lose something that you have, but you cannot losesomething that you are.”― Eckhart Tolle

Best regards, Jukka Nevalainen / Nightwish
Flanker
Hell Rat
Hell Rat
Posts: 322
Joined: Wed Sep 13, 2006 22:46
Location: Aces High Bar, Oulu

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Flanker »

No voi masis. Mutta ehdottomasti oikea päätös: pitkäaikainen unettomuus ei ole mikään hupaisa juttu, vaan siihen voi oikeasti esim. kuolla. Äijä kuntoon vaan ensin, ei sitä hommaa nyt henkensä kaupalla aleta tekemään.

PS: Holopaisen levyä tullut luukutettua jonkun verran ja yllättävänkin hyvä se on. Elokuvamusiikkiahan se on, ja muutama tylsempikin veto löytyy mutta hyvä silti. Ja Don Rosan raapustama kansitaide on käsittämättömän upeaa. (Tietysti 35 vuotta Aku Ankan lukemista takana niin fanilasit tiukasti päässä). Saakohan tuota julisteena mistään.
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä
Posts: 2021
Joined: Fri Jun 09, 2006 12:13
Location: Hellfuckingsinki

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Fender »

No joo. Ei oo kyllä ollu Nightwishillä kovin helpot viime vuodet. Kuten todettu, unettomuus tolla asteella alkaa olla jo hengenvaarallista, joten viisasta pistää terveys ensimmäiseksi prioriteetiksi. Mun henkilökohtainen mielipide alkaa kyllä kallistua samalla siihen suuntaan, etten mä oikein pysty ottamaan Nightwishia enää kovin vakavasti kaikkien näiden sekoiluiden ja eriskummallisten elokuvaprojektien jälkeen :| .
You're shit and you know you are
Finnish Eddie
Taka-ampuja
Taka-ampuja
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 13, 2006 21:05

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Finnish Eddie »

Voi olla että Hahto ei pääse pahemmin blastbeatia vetämään tulevalla levyllä :wink: ... Tai mistä sitä tietää jos Tuomas tekeekin vähän "nopeamman" (siis ei-normi-keskitempo-NW) biisin?
Karpaasi
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika
Posts: 2993
Joined: Mon Feb 23, 2004 18:21

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Karpaasi »

Fender wrote:Mun henkilökohtainen mielipide alkaa kyllä kallistua samalla siihen suuntaan, etten mä oikein pysty ottamaan Nightwishia enää kovin vakavasti kaikkien näiden sekoiluiden ja eriskummallisten elokuvaprojektien jälkeen :| .
Tietysti Maidenista moni varmasti sanoi samaa 90-luvun laulajasekoilujen ja Ed Hunter -pelien jälkeen (jota kehtasivat vielä naama pokkana kutsua hyväksi haastatteluissa :lol: ). Imaginaerum-elokuvaa en pidä sinällään ihan kummallisena sekoiluna, sillä se istuu suht hyvin Tuomas Holopaisen satusetä-luonteelle ja itsensä toteuttamiselle.

Tuo Hahdon pestaaminen bändiin lienee aika yhtä tyhjän kanssa. Tuskinpa kovimmat rytmikitaristit tai bassotaiteilijatkaan hetkauttaisivat Holopaisen visiota kappaleista ja niiden soitannasta.
Lappis
Azazel
Azazel
Posts: 6218
Joined: Tue Jan 06, 2004 21:46
Location: Lahti

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Lappis »

Mä näkisin tämän Hahto-pestaamisen enemmänkin livetilanteita ajatellen. Hahdolla on kuitenkin todella mittava ura soittohommista ja myös ulkomaan lavoja on mies kierrellyt. Historia tietää monta tapausta, joissa studiosoitanta on priimaa, mutta paikat jäätyy livenä täysin. Nighwish soittaa jo sen kokoluokan areenoilla, että siellä patteriston takana on oltava ammattimies henkeen ja vereen, johon koko bändi voi luottaa 110%. Hahtoa kovempaa ammattimiestä tuskin tästä maasta löytyy.
Ja kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että nämä tuplabassarit ja superblastbeatit ovat vain yksi pieni osa Hahdon soittorepertuaaria. Mies on käsittääkseni klaarannut Swallow the Sun-pestiäänkin aikalailla bändin linjaa mukaillen. Hahto on ammattimuusikko=Sovi palkasta ja mies soittaa bändissä kuin bändissä, tavalla ja tyylillä, mitä pääjehu haluaa.
"To be alive is more than just breathing"
Finnarry
The Bassist
The Bassist
Posts: 850
Joined: Mon Jan 05, 2004 11:01
Location: Nokia
Contact:

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Finnarry »

Niin, kaikella kunnioituksella Nevalaisen osaamista kohtaan, mutta kyllähän rumpalijakkaralla laatu parani Nightwishin kannalta ainakin teknisesti melko paljonkin. Tietysti aina nämä, kuinka istuu bändiin yms yms. mutta eiköhän Hahto ole hyvin testattu ja homma toiminee hienosti näin.
Wasted
Berserkki
Berserkki
Posts: 866
Joined: Sun Feb 01, 2004 14:02
Location: Espoo

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Wasted »

Hahdon haastattelu

Tuossa sanotaan, että uudelle levylle tulee melkein puoli tuntia pitkä biisi. Siinä on jo todella haastava mitta. Vaikka olenkin äärimmäinen eepos-friikki, niin en tiedä yhtään noin pitkää kappaletta, joka toimisi täysin koko pituutensa. Rushin 22-minuuttinen 2112 taitaa olla pisin sellainen. Erittäin mielenkiintoista kuulla, mitä sieltä tulee.
Rock 'N' Roll Children, alone again
Rock 'N' Roll Children, without a friend
But they got Rock 'N' Roll.
Hammer
Wanha Merimies
Wanha Merimies
Posts: 4137
Joined: Wed Jan 07, 2004 19:02
Location: Jyväskylä

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by Hammer »

^ Mielenkiintoista! Sieltähän voi tulla oikeastaan mitä tahansa.

Kannattaa muuten tsekata Edge of Sanityn Crimson, jos haluat kuulla mainion pitkän biisin. Pituutta 40 minuuttia. Ei nyt ehkä sentään täydellinen, mutta erinomainen kuitenkin. Tuo Crimson-biisi on myös samannimisen levyn ainoa biisi (levylle on tehty myös hieno jatko-osa Crimson II, joka sekin on periaatteessa yhtä biisiä alusta loppuun, vaikka onkin pilkottu yli neljäänkymmeneen osaan). :)
S.R.
Horus
Horus
Posts: 3975
Joined: Wed Dec 08, 2004 18:19
Location: Imatra
Contact:

Re: Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Post by S.R. »

Wasted wrote:Vaikka olenkin äärimmäinen eepos-friikki, niin en tiedä yhtään noin pitkää kappaletta, joka toimisi täysin koko pituutensa. Rushin 22-minuuttinen 2112 taitaa olla pisin sellainen. Erittäin mielenkiintoista kuulla, mitä sieltä tulee.
Pink Floyd:in Shine On You Crazy Diamond on kyllä timanttisen kova kappale ja hyvinkin likellä täydellisyyttä kokonaisuudessaan eli kestoa on 26 minuuttia kaikkine osineen.
Fanilasit silmillä vaikka tuota kehunkin niin onhan tuo ihan huikean hieno kappale, eikä tuohon ikinä kyllästy.
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
Post Reply