Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

S.R.
Horus
Horus

Re: Instrumentin soitto ja treenaaminen

Post by S.R. »

asa wrote:Laitetaas tänne pitkästä aikaa yksi kouluaikainen hassuttelu:

Tehtiin koulussa remix-tehtävä, jossa käytettiin Baddingin alkuperäistä lauluraitaa Paratiisi-biisistä. Tehtiin siitä sitten heviversio, ja minä vastasin kitaran soitosta, kaverini synista ja ohjelmoinnista. Soundit nyt ei ole parhaat mahdolliset, mutta aika kliffa versio tuli kuitenkin:

HEAVY BADDING: Paratiisi

Tuohan toimii 8)

Mistä muuten saitte/löysitte lauluraidan tuohon?
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Samhain wrote: Mistä muuten saitte/löysitte lauluraidan tuohon?
Tuli tehtävänannon mukana, en tiedä mistä se on peräisin. Jollakulla ollut pääsy alkuperäiseen moniraita-nauhaan.
Deathrace King
Kisälli
Kisälli

Post by Deathrace King »

Tuli hommattua tänään uus keppi. Kyllä tällä pitäis thrash riffit irrota 8)

Image
facebook.com/mutantblastband
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Itsekkin on tuota kuolattu ja pitkään, mutta kun on köyhä niin ei ole varaa. Eikös tuossa ollut v-kaula? Ainut asia mikä tuossa ärsyttää, on tuo Gibsoneistä tuttu potikoiden lajitelma. MIKSI??!?!?!??

Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin myynnissä olisi Jackson DK2S -kitara; http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=381174" onclick="window.open(this.href);return false;
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

^ Hyvännäkönen Jaska. Voisin ostaakkin tuon jos olisi tarvetta. Siitä nyt jollekkin hyvä heavykeppi!
"To be alive is more than just breathing"
Deathrace King
Kisälli
Kisälli

Post by Deathrace King »

Pentelesh wrote:Itsekkin on tuota kuolattu ja pitkään, mutta kun on köyhä niin ei ole varaa. Eikös tuossa ollut v-kaula?
Tuolta infot
facebook.com/mutantblastband
Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

Lappis wrote:^ Hyvännäkönen Jaska. Voisin ostaakkin tuon jos olisi tarvetta. Siitä nyt jollekkin hyvä heavykeppi!
Mietiskelen tässä parhaillaan, että ostaiskohan tuon pois. Aina hyvälle kitaralle käyttöä olisi.
Paskalla metallilla on tekijänsä.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

Sir wrote:
Lappis wrote:^ Hyvännäkönen Jaska. Voisin ostaakkin tuon jos olisi tarvetta. Siitä nyt jollekkin hyvä heavykeppi!
Mietiskelen tässä parhaillaan, että ostaiskohan tuon pois. Aina hyvälle kitaralle käyttöä olisi.
Mietiskely muuttui teoksi. Penteleshin Jackson on nyt meikäläisen Jackson. :finger:

(Paitsi jos P tekee ohimarssin mun rahojen kanssa, eikä tuokaan skebaa mulle huomenna! :lol: )

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

Sir wrote:
Sir wrote:
Mietiskely muuttui teoksi. Penteleshin Jackson on nyt meikäläisen Jackson. :finger:

(Paitsi jos P tekee ohimarssin mun rahojen kanssa, eikä tuokaan skebaa mulle huomenna! :lol: )
Terveisiä Pattajalta, aurinko paistaa ja tytöt kulkee ilman paitaa!
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Post by Pertti Keinonen »

asa wrote:Laitetaas tänne pitkästä aikaa yksi kouluaikainen hassuttelu:

Tehtiin koulussa remix-tehtävä, jossa käytettiin Baddingin alkuperäistä lauluraitaa Paratiisi-biisistä. Tehtiin siitä sitten heviversio, ja minä vastasin kitaran soitosta, kaverini synista ja ohjelmoinnista. Soundit nyt ei ole parhaat mahdolliset, mutta aika kliffa versio tuli kuitenkin:

HEAVY BADDING: Paratiisi
Tämähän oli ihan helvetin hyvä! Miten ihmeessä pelkkä lauluraita saadaan jostain?
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

Toni Brigatti wrote:Miten ihmeessä pelkkä lauluraita saadaan jostain?
Jollain on ollut pääsy studiossa tuon kappaleen äänityssessioissa käytettyihin moniraitanauhoihin, joista on sitten kopioitu talteen vain lauluosuudet. Yksinkertaista kuin mikä. Jos alkuperäisnauha on tallessa, voidaan minkä tahansa instrumentin osuus ottaa yksittäisenä sellaisenaan talteen.

Jos jostain tämän päivän äänitteestä pitäisi tehdä sama, niin yksinkertaisimmillaan toimenpide onnistuisi copy/paste-menetelmällä (olettaen, että alkuperäistiedostot on säilytetty) - enää kun ei nauhoja niin yleisesti käytetä, vaan kaikki tapahtuu tietokoneella.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Masa93
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Masa93 »

Nostellaan nyt tätäkin ketjua ja heitetään kysymys laudan kitaristeille, eli:

Miten voin nostaa kielten korkeutta tuolta kaulan päästä?
Ostin tuossa n.viikko sitten uuden kitaran (Ibanez Rg 350dx) ja kielet rätisevät matalampien nauhojen kohdalla soittaessa, kun taas korkeammilla tota ongelmaa ei ole.
Tallastakin olen säätänyt korkeuden jo melkein maksimiin, eikä auta...

Pitääkö toi nyt viedä heti takaisin korjattavaksi vai pystyykö sen ihan tee se itse-meiningillä fixaamaan?
Edward Mannerheim
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Edward Mannerheim »

Masa93 wrote:Nostellaan nyt tätäkin ketjua ja heitetään kysymys laudan kitaristeille, eli:

Ostin tuossa n.viikko sitten uuden kitaran (Ibanez Rg 350dx) ja kielet rätisevät matalampien nauhojen kohdalla soittaessa, kun taas korkeammilla tota ongelmaa ei ole.

Pitääkö toi nyt viedä heti takaisin korjattavaksi vai pystyykö sen ihan tee se itse-meiningillä fixaamaan?
Ongelmaa on paha yksilöidä näkemättä kitaraa. Yksi mahdollisuus on, että kaula on kupera jolloin kielet ottavat kiinni nauhoihin, toinen että tallaa täytyisi säätää ja kolmas että nauhojen asennus on juosten kustu. Ja aina on se mahdollisuus, että kitaran kaula ja nauhoitus ovat niin huonoja, ettei niistä saa ikinä puhtaasti soivaa yhdistelmää.

Kaularaudan säätämisestä on juttua mm. täällä, Kuuklella toki löytyy saitteja vaikka kuinka paljon jotka valaisevat asiaa (hakusanaksi: truss rod adjustment).

Käsittääkseni tuossa Ibanezissa on Floyd Rose -tyyppinen talla ja kuusioruuveilla kiristettävä lukkosatula? Käytännössä sen korkeuden säätäminen on helppo juttu kuusioruuvien ansiosta: ekaksi avaat satulan lukot löysäämällä yläpuolen ruuvit jotta kielet liikkuvat vapaasti tämän jälkeen vapautat kielten jännitettä virityskoneista eli löystät kieliä. Tämän jälkeen lukkosatula löystetään kaulan takapuolelta ruuvaamalla kuusioruuveja, jonka jälkeen väliin lyödään tarkoitusta varten tehtyjä metallipaloja (lontooksi shim), joiden avulla satulaa saadaan nostettua haluttuun korkeuteen. Kun se on saatu haluttuun korkeuteen on oleellista kiristää ruuveilla satula tiukkaan, jotta kitara pitää vireen kuten floikkatyyppisellä kitaralla on tarkoituksena.

Ei periaatteessa kovin kummoinen juttu jos on harrastanut edes vähän soitinrakennusta tai -tuunausta. Mutta tässä tapauksessa ehdotan seuraavaa: kiikuta keppi soitinkorjaajalle. Kitaran säätäminen ei paljon maksa ja silloin säätämisen tekee asiansa osaava ammattilainen, joka osaa heti sanoa missä mättää. Ei kannata ottaa sitä riskiä, että itse säätää kaularautaa ja liiallisella vääntämisellä saa raudan poikki tms. Parhaimmassa tapauksessa saat kepin kuntoon pikku säädöillä, pahimmassa tapauksessa vika on huonolaatuisessa osissa, joita ei kannata halpiskitaraan vaihtaa eikä hyväkään korjaaja pysty parantamaan. Valitettava tosiasia vain on, että halvalla harvoin saa laatua, varsinkaan laatusoitinta.
Masa93
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Masa93 »

^Näin teen, jätän homman suosiolla ammattilaisen tehtäväksi, kun ei tuota kokemusta näistä hommista vielä oikein löydy.
Kiitos vaan vastauksesta.
voodoo child
Peräruiske
Peräruiske

Post by voodoo child »

Masa93 wrote:Nostellaan nyt tätäkin ketjua ja heitetään kysymys laudan kitaristeille, eli:

Kuulostaa musta ihan perus kaularaudan säädöltä, että ei tarvitse välttämättä soitin korjaajalle oikeastaan viedä vaan kannattaa opetella itse tälläiset perus säätö hommat niin säästyy paljolta pään vaivalta. Tuo satulan nostaminen ei tässä tapauksessa auta kun kielet särisevät nauhoilta soitettaessa, jos taas satula olisi liian matala särisisivät vapaat kielet.
Toinen mikä voi olla pielessä on se, että joku nauhoista on kohonnut otelaudasta irti. Se on helposti huomattavissa ja korjattavissa vaikka vasaralla varovasti napauttamalla, kunhan välissä on vaan jotain pehmustetta ettei nauhaan jää jälkiä.
Masa93
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Masa93 »

voodoo child wrote:
Masa93 wrote:
Kuulostaa musta ihan perus kaularaudan säädöltä, että ei tarvitse välttämättä soitin korjaajalle oikeastaan viedä vaan kannattaa opetella itse tälläiset perus säätö hommat niin säästyy paljolta pään vaivalta. Tuo satulan nostaminen ei tässä tapauksessa auta kun kielet särisevät nauhoilta soitettaessa, jos taas satula olisi liian matala särisisivät vapaat kielet.
Toinen mikä voi olla pielessä on se, että joku nauhoista on kohonnut otelaudasta irti. Se on helposti huomattavissa ja korjattavissa vaikka vasaralla varovasti napauttamalla, kunhan välissä on vaan jotain pehmustetta ettei nauhaan jää jälkiä.
Eilen kävin kaupassa ja myyjä sääti kaulan kuntoon.
Ei näyttänyt vaikealta hommalta joten luulisin tuon jatkossa hoitavani ihan itse jos tarvetta tulee.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Kattokaapa millä kitaralla Scott Ian soitti Bulgarian Sonispheressä:

http://www.youtube.com/watch?v=Oe5On80t ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

On se vaan hieno mies.
S.R.
Horus
Horus

Post by S.R. »

asa wrote:Kattokaapa millä kitaralla Scott Ian soitti Bulgarian Sonispheressä:

http://www.youtube.com/watch?v=Oe5On80t ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

On se vaan hieno mies.
Ja hieno kitara :wink:
"You see, pal: Elvis can't read a contract. All he knows is: No Ferrari, no rides with the top down." - James "Sonny" Crockett
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^^Cool!

Muutenkin kovassa vedossa tuntuu bändi olevan. Joey on kyllä edelleen mies paikallaan, ei ole tippakaan ääni mennyt miehellä vaan vetää kuin kasarilla konsanaan.
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

Nyt olisi haussa kitara hintaluokassa 300 - 600 euroa. Eniten tulee itse soittettua jotain garage/ classic rock- tyylistä tavaraa ja hakisin suhteellisen tummasaundista perinteiseltä näyttävää skittaa. Tarkoitus olisi olla mahdollisimman simppeli härdelli. Tuota Gibsonin Melody Makeria olen harkinnut, mutta hinta herättää epäilyksiä. Onko kokemuksia kellään? Single Coil- mikit ei haittaa, sillä säröä ei tartte niin hirveesti irrota.

Ja pistetääs samalla vahvistinasiaa. Tuohon samaan "pakettiin" olen ajatellut tilata Voxin Night Trainin, mutta kyseistä vahvistinta ei oikein pääse kokeilemaan mihinkään. Videoiden/ arvostelujen perusteella vaikuttaisi kuitenkin pätevältä koneelta. Orangen Tiny Terrorin ja edellämainitun välillä olen tasapainoillut ja tällä hetkellä Night Train vetää enemmän puoleensa.

Referenssinä vois toimia joku The Stooges eli aika perinteinen törkeä 60/70-luvun kokonaissaundi.
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Moisella kelpaisi H:ta leikkiä, joskin puuttuu humpparit tallasta ja lavatkin ovat H:lla toisinpäin.

http://www.ikebe-gakki.com/shopping/goo ... &id=162900" onclick="window.open(this.href);return false;

http://zare.jezgra.net/misc/adrian/jack ... leneck.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Justice
Roudari
Roudari

Post by Justice »

Tietääkös kukaan mitään sivua missä vois opetella bassolla soittelua?
Tai yms. vinkkejä?

Sen verran voin sanoo, että To tame a land menee kokonaan. Vasemman käden nopeus vielä vähän hakusessa, varsinkin niissä kahdessa nopeassa kohdassa saattaa mennä vähän hakuseen.
The trooper esimerkiksi menee kokonaan virheettä.

Ittellä on 4- kielinen Washburn XB-120 ja Fenderin Rumble 60.
Tumppa
Bändäri
Bändäri

Post by Tumppa »

http://www.rockway.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maksullinen, mutta kyllä tuolla muutama ilmainenkin harjoitus löytyy. En itse ole tuota pahemmin käyttänyt, mutta kaippa tuosta on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Tekisi mieli ostaa basso kitaran rinnalle, koska olisi mukava omistaa eri instrumentteja ja sen takia, että bändin basisti on ihan perseestä ja mielelläni korvaisin hänet. Tällä hetkellä ei ole hirveästi rahaa (150-200e), mutta jos sitä ensi vuonna pääsisi kesätöihin, niin voisi jonkun perusbasson hommata.
When you know that your time is close at hand
Maybe then you'll begin to understand
That life down here is just a strange illusion
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Joo...Oli sit " halpa " vapaapäivä. Menin ostamaan itselle uuden nupin. Putkipeli, Krank. 1500 €. Kerranko täällä eletään
"To be alive is more than just breathing"
Symbolic
Kisälli
Kisälli

Post by Symbolic »

Sanokaas nyt asiantuntijat, että mitä muuta eroa näissä kahdessa on kuin hinta? GIBSON FLYING V FADED WC ja GIBSON FLYING V ´68 CH Eli toisin sanoen, kumpi on kannattavampi ostos?
Post Reply