Instrumentin soitto ja treenaaminen

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

Avittakaas hieman, ku näistä asioista täysin ulapalla olen. Tässä olen jonkun aikaa entistä ahkerammin tehtaillut omia biisejä, mutta ongelmaksi on koitunut niiden nauhoittaminen. Mikä olisi paras ja halvin tapa saada tallennettua soittoa hyvälaatuisena. Tähän asti käyttämäni "vahvistimesta piuha tietokoneen line in -tai mikkireikään ja homma Adobe Auditionilla talteen" -menetelmä tuottaa niin tajuttoman heikkolaatuista tavaraa, ettei sillä kovin pitkälle pötkitä. Mitään sen suurempia studioita ei ole tarvetta alkaa koota, mutta kunhan saisi äänen purkitettua samanlaisena kuin se vahvarista tulee, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen. Mitään kovin suuria summiakaan en hommaan ole valmis sijoittamaan. Mieluiten haluaisin jotain, jolla pystyisi nauhoittamaan kahta raitaa samaan aikaan, niin voisi kaverin kanssa purkittaa jammailua. Pitäisikö minun hankkia jonkin sortin digiraituri tai vastaava? En tosiaankaan tiedä näistä vehkeistä yhtään sen enempää kuin se kuuluisa sika niistä hopealusikoista, joten olisin kiitollinen pienestä avusta :D.
Sorcerer
Bändäri
Bändäri

Post by Sorcerer »

Tuolta pitäis löytyä apua.
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^Kiitosta vaan. Mites nuo raitatallentimet? Toimivatko ne periaatteella soitto purkkiin tallentimen muistille ja siitä piuhalla/muistikortilla/telepatialla koneelle? Jotenkin nimittäin vierastan ajatusta vahvistimen mikittämisestä. Eikös silloin pitäisi soittoympäristöäkin vähän muokkailla, ettei mikki napsi soolojen sekaan koiran haukkumista ynnä muuta ylimääräistä :)? Ja tosiaan se kahden raidan samanaikainen tallentaminen olisi suotavaa. Onko linkkejä johonkin kelvollisiin ja edullisiin värkkeihin?

EDIT: Ja tarkemmin luettuna nuo muusikoiden.netin jutut ovat sen laatuista munkkilatinaa meikäläiselle, etten noista kovin paljoa viisastunut :D.

Ja lisää edittiä: Auttaako esim. tämä veotin ongelmassani?
Asamael
Hiippari
Hiippari

Post by Asamael »

Ite en ainakaan mikittämällä oo saanu samanlaista ääntä nauhalle, ku miltä se vahvarista kuulostaa. Oon tosin käyttäny Shuren Sm58 mikkiä, joka on laulumikki, joten se voi selittää paljon. Vahvarin nauhottamiseenhan suositellaan tuota Sm57-mallia, jota en vaan oo rahateknisistä syistä saanut hommattua.

Oon käyttäny noita plug-ineja, jotka ovat siis dll-tiedostoja, joita esimerkiksi Steinberg Wavelab- ohjelma ymmärtää. Niillä sitten muokkaamaan saundia mieleiseksi. Itse olen suosinut noin 400kt:n kokoista GSuite zip-pakettia, jossa on mm. Boss sd1- pedaali, ja JCM900- vahvarimallinnus. Taitaa olla sama, mitä tuo muusikoiden.netin käyttäjä Askomikokin käyttää. Kitarasta vaan piuha koneeseen, ja sitten muokataan sitä clean-ääntä, mikä nauhalle on tallentunut.

Tuossa uusin kappale, johon oon kitarat nauhoittanut tällä menetelmällä:
http://www.mikseri.net/artists/?id=48872
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

^Hahaa, tässähän tuntee itsensä ihan kehariksi kun muistaa, että joskus hain Biltemasta 3,50 maksaneen tietokonemikin, iskin kiinni koneeseen ja tyrkkäsin boksin viereen ja aloin räimiä. :lol:
You're shit and you know you are
Asamael
Hiippari
Hiippari

Post by Asamael »

^
Ei se koko, vaan käyttötaito. 8)
Räbsä
Hell Rat
Hell Rat

Post by Räbsä »

Asamael wrote:Ite en ainakaan mikittämällä oo saanu samanlaista ääntä nauhalle, ku miltä se vahvarista kuulostaa. Oon tosin käyttäny Shuren Sm58 mikkiä, joka on laulumikki, joten se voi selittää paljon. Vahvarin nauhottamiseenhan suositellaan tuota Sm57-mallia, jota en vaan oo rahateknisistä syistä saanut hommattua.

Oon käyttäny noita plug-ineja, jotka ovat siis dll-tiedostoja, joita esimerkiksi Steinberg Wavelab- ohjelma ymmärtää. Niillä sitten muokkaamaan saundia mieleiseksi. Itse olen suosinut noin 400kt:n kokoista GSuite zip-pakettia, jossa on mm. Boss sd1- pedaali, ja JCM900- vahvarimallinnus. Taitaa olla sama, mitä tuo muusikoiden.netin käyttäjä Askomikokin käyttää. Kitarasta vaan piuha koneeseen, ja sitten muokataan sitä clean-ääntä, mikä nauhalle on tallentunut.

Tuossa uusin kappale, johon oon kitarat nauhoittanut tällä menetelmällä:
http://www.mikseri.net/artists/?id=48872
Onko ollut soittaessa huomattavaa viivettä? Muistelisin nuita joskus kokeillee, mutta käytössä oli Kristal ja viivettä oli aika paljon, vaikka tuli eri keinoin koitettua sitä saada pienemmäksi, mutta aina se viive oli häiritsevän iso.
"Te epäuskoiset etsitte Saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist!"
Asamael
Hiippari
Hiippari

Post by Asamael »

^
Kyllähän se ääni (joka on siis clean saundi) tulee aivan oikeassa ajassa kajareista pihalle. (en nyt oo aivan varma mitä sinä tarkoitit) Tuolla muusikoiden.netissähän on sitten juttua siitä, että jos on semmonen ohjelma, millä pystyy kuulemaan kaiuttimista sen muokkautuneen äänen samalla kun soittaa, niin huonolla äänikortilla tässä voi esiintyä viivettä. Olis kyllä nauhoituksen kannalta kätevää, jos pystyisi tuon särösaundinkin kuulemaan, sillä onhan se vähän sokkona soittamista kun kliinillä päästelee riffejä menemään.

EDITTIÄ:
Löysin tosta Wavelabistakin tommosen systeemin, Live Input- nimellä kulkee siinä ohjelmassa. Elikkäs jo soittaessa kuuluu ääni semmoisena, minkälaiseksi sen plugineilla haluaa muokata. Harmi vaan että ilmeisesti koneen paskuudesta johtuen viivettä esiintyy puolisen sekuntia, mikä tekee ominaisuudesta käytännössä turhan. Vituttaa vaan hieman, kun sain ruuvattua aikamoiset säröt noista plugineista, että jos systeemi toimisi ilman viivettä, niin voisin heittää Randall-vahvarillani vesilintua.
Kun palmasin E-voimasointua tasaisesti kahdeksasosina, jolloin viivettä ei luonnollisestikaan huomaa, tunsin olevani maailman kuningas, kun plugin-särö messusi stereoistani.
Nooh... pitää vissiin jossain vaiheessa sitten panostaa aivan oikeaan Marsun JCM-nuppiin ja ostaa kaveriksi joku 4x12 kaappi, sekä Boss SD-1.

Kumma homma kyllä, että noihin mallintaviin vahvistimiin ei saada kunnon säröjä, kun tämä Guitar Suite- pakettikaan ei ole tosiaan kuin 400 kilon kokoinen. Joku Line6 esimerkiksi tuottaa semmoisia surinoita, että alkaa melkeinpä oksettamaan.
JiiPee
Peräruiske
Peräruiske

Post by JiiPee »

Tervehdys arvon kitaristit!

Olis semmonen onkelma, että pitäs Metallicat ja Maidenit saada koneelle äänitettyä kitaralla, joten tarvitsen oikeanlaisen plugin kitarapiuhan päähän joka tökätään sitten äänikorttiin...
Käykö tämä http://soundstore.fi/product_info.php/c ... ts_id/2467 vai tarvitaanko erillainen?
Ja sitten vaan jostain la... ostaa sopivat mallinnus ohjelmat. :lol:
Lowerslave
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by Lowerslave »

^Ainakin meikäläisellä on juuri tuollainen, tosin Biltemasta hankittu, ja hyvin pelittää. Älä sitten odota mitään huippulaatua äänityksistä, sillä ainakin täällä on tullut aika tunkkaisia tuotoksia.
Putee
Roudari
Roudari

Post by Putee »

^^ Joskus oli Mikrobitissä 2 tollaista kunnon kitarakoneeseen liitintä arvostelussa. Ne taisivat maksaa 60 - 100 e eli aika suolaisia hinnaltaan, mutta niissä taisi tulla jokin äänistysohjelma mukana :roll:
JiiPee
Peräruiske
Peräruiske

Post by JiiPee »

Lowerslave wrote:^Ainakin meikäläisellä on juuri tuollainen, tosin Biltemasta hankittu, ja hyvin pelittää. Älä sitten odota mitään huippulaatua äänityksistä, sillä ainakin täällä on tullut aika tunkkaisia tuotoksia.
Jees, siitoksia kovasti!
UnBrain
Hell Rat
Hell Rat

Post by UnBrain »

Noniin, survoimpa yhden uuden Videon YouTubeen. Ihan egoilumielessä siis eli haukkukaa pois! :wink:
Purkkiliha
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Purkkiliha »

UnBrain wrote:Noniin, survoimpa yhden uuden Videon YouTubeen. Ihan egoilumielessä siis eli haukkukaa pois! :wink:
Kuinka kauan olet soitellut? Ei nimittäin todellakaan huonosti vedetty.
UnBrain
Hell Rat
Hell Rat

Post by UnBrain »

Purkkiliha wrote:
UnBrain wrote:Noniin, survoimpa yhden uuden Videon YouTubeen. Ihan egoilumielessä siis eli haukkukaa pois! :wink:
Kuinka kauan olet soitellut? Ei nimittäin todellakaan huonosti vedetty.
Joskus 2003 loppuvuodesta hommasin ekan kitaran.
spongebob
Hang-Around
Hang-Around

Post by spongebob »

Nyt on tullu kiinnostutta tuosta teoria puolesta ja asteikoista/soinnuista. Eli mitkä asiat on perustana muille ja kannattais opetella ensimmäisenä? Ja mitä ei ehdottomastii pidä yrittää heti alussa ymmärtää.
Putee
Roudari
Roudari

Post by Putee »

^ Vaikka olen basisti niin sanoisin, että asteikot ovat pirun tärkeitä musiikilliselle luovuudelle, mutta jos olet hakemassa jonnekkin musiikkikouluihin niin silloin kyllä kannattaa lähteä nuoteista liikkeelle vaikkapa kirjastosta lainaat jonkun oppaan, mutta parasta olisi kuitenkin käydä tunneilla.
spongebob
Hang-Around
Hang-Around

Post by spongebob »

Joo, no nuotteja en ihan tähän hätään jaksa ruveta opetteleen, tabulatuurit kelpaa ihan hyvin. Ja tunneillakin käyn, siellä tajusinkin että kannattais varmaan alkaa opetteleen näitä asioita. Oon soittanu 1.5 vuotta pelkästään heavy kappaleita, enkä vähän aikaa sitten osannut edes perussointuja.
Putee
Roudari
Roudari

Post by Putee »

spongebob wrote:Joo, no nuotteja en ihan tähän hätään jaksa ruveta opetteleen, tabulatuurit kelpaa ihan hyvin. Ja tunneillakin käyn, siellä tajusinkin että kannattais varmaan alkaa opetteleen näitä asioita. Oon soittanu 1.5 vuotta pelkästään heavy kappaleita, enkä vähän aikaa sitten osannut edes perussointuja.
No suosittelisin opettelemaan nyt ne soinnut ja jotain perus-skaaloja edes. Nimittäin tulet hyötymään niistä aika paljon esim. voit säestää.

Edit: en olekkaan kitaristi hoho :lol:
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Pitäis kyllä kamera hommata, tässä kun on ollut jo pidemmän aikaa sellainen idea mielessä....

Paljon olutta ja mun ja Kusmar Rottenin " opetusvideo " ja eiku YouTubeen
Toki Terminator X mukaan

:lol:
"To be alive is more than just breathing"
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

^^Tohon asteikko/skaala/sointukeskusteluun voisi itsekkin jotain sanoa.

Itse olen kohta vuoden käyny tunneilla ja on kyllä parantanu mun soittoa huomattavasti. Tärkeinpänä varmaan improvisointikyvyn kehittyminen huimasti, ja myös sointu/asteikkotuntemus sen verran, että jos joku soolo menee A:sta, tiedän kyllä tasan tarkkaan mistä kaikista asemista voisi vetää. Hyvänä esimerkkinä just tossa eilen kun treenailin, löysin Media Playerista Ricky Martinin Marian, etsin sävellajin ja sitten vaan hillitöntä latinosooloa päälle. Voin muuten sanoa että oli aivan saatanallisen hauskaa ja meinasin laittaa koko paskan youtubeen! :lol: Siinä tuns jo oppineensakin jotain.
You're shit and you know you are
Johnnyboy
Peräruiske
Peräruiske

Post by Johnnyboy »

.
Last edited by Johnnyboy on Thu Sep 16, 2021 15:12, edited 1 time in total.
Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

Johnnyboy wrote:Se on siistiä kyl ku kuulostaa omat improvispedeilyt hyvältä.
On se. Ja niistä improspedeilyistä saattaa sitten syntyä biisintynkääkin jos oikein hyvä tuuri käy. Biisien tekeminen on mukavaa, mutta samalla hermoja repivää puuhaa. Itse asiassa tänään olen taas pitkästä aikaa tota BC Richin paskaa hakannut about pari tuntia, mutta siinä tapahtui sellainen onnellinen vahinko, että improspedeilystä tuli uusi biisi. No, saapahan ainakin "pojat" tänään treeniksellä erittäin tuoretta uutta ihmeteltävää - paitsi että osa tuostakin "teoksesta" tuli jostain about 15 vuoden takaa, eli lopultakin yksi muinaisriffini löysi näillä näkymin lopullisen paikkansa. Joskus nuo biisit vaan tulee helposti, kun taas joskus saa vitutuksissaan kelata jotain ideaa viikkokausia eikä mitään järkevää tapahdu. Riffien kanssa taas menee niin, että sellaisia syntyy kyllä helpostikin, mutta oikean biisin löytäminen niille riffeille saattaa viedä todellakin jopa vuosia. Kaikki kun ei kaikkien kanssa sovi. Hah.

On se ihan kiva instrumentti tuo sähkökitara, vaan kyllä mä edelleenkin pidän enemmän basson hakkaamisesta. Vaihtelu kuitenkin virkistää.
Paskalla metallilla on tekijänsä.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Asamael
Hiippari
Hiippari

Post by Asamael »

^
Näin se on että hyvältä kuulostavan riffin voi keksiä viidessäkin minuutissa, mutta sitten kun niistä galaksinräjäyttävistä jyräriffeistä pitäisi kasata toimiva biisi, niin menee usein sormi suuhun. Itselläni on ainakin vielä paljon opeteltavaa nimenomaan noissa biisirakenteissa, ja siinä että miten saa eri osien vaihdokset kuulostamaan luonnollisilta, eikä väkisin väännetyiltä. Mutta on niitä junttariffejä toisaalta niin mukava latoa vain peräkkäin... :)
Sir
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Sir »

^Joo, onhan se mukavaa, mutta ei sellainen "18 riffiä peräkkäin ilman mitään logiikkaa" ole oikeastaan vielä mikään biisi, vaan riffinippu. Tai sit mä en vain ymmärrä, koska se onkin ehkä taidetta! :) Mutta kyllä se siitä, tai sitten ei. Mulla itselläni on paikoitellen vaikeuksia rikkoa päähän pinttyneitä tapoja tehdä juttuja, joten mun biiseistä tuppaa tulemaan monesti erittäin selkeärakenteisia. Ei siinä mitään, mutta kun se rakenne tuntuu monesti olevan vielä joka kerta lähes sama (vois muuten joskus ehkä sävellajiakin vaihtaa, ehkääääääääää...)... toisaalta, mikäs siinä. Vittuako sitä turhia mutkia biiseihin väsäämään. Antaa palaa vaan. Mä muutenkin pidän siitä, että biiseissä on selkeät kertosäkeet ja säkeistöt (kyllä, tällaisessa mummonpotkimismetelöinnissäkin on kertosäkeitä, ja jopa tarttuvia sellaisia) ilman mitään turhia runkkailuväliosia niiden keskellä, ja että biisi kulkee enemmän laulun/huudon varassa silloin kun sen aika on, ja huudon taustalla soitto on varsin pelkistettyä - sitten kun mölisijä on hiljaa, niin voi vähän (ehkä) kikkaillakin. Pitäis vaan opetella tekemään edes joskus vähän pidempi väliosa johonkin biisiin, niin vois tuhlata extrariffeja sinne. Mutta pelkistäminen ja yksinkertaistaminen on hauskempaa. Monesti itseasiassa yksinkertainen juttu on paljon vaikeampi saada toimimaan kuin joku tekninen kikkailu. Mutta jokaisellahan on oma tyylinsä, joten mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole. Toiset tekee biisinsä Beatles-kaavalla, kun taas toiset väsää kitarallaan suunnilleen jotain sinfoniaa.

Muuten, vaikkapa Metallican ah-niin-vitun-puhkikulunut Enter Sandman on helvetin hyvä esimerkki siitä, että biisiin ei välttämättä tarvitse kuin about yhden riffin ja sitä vähän varioimalla saadaan koko juttu toimimaan kuin tauti. Ei sitä enää jaksa kuunnella, mutta nerokkaasti se on toteutettu kuitenkin.
Paskalla metallilla on tekijänsä.

2002-2015 ja 2016->
2014-2015
1996-2001
1989-1996
Post Reply