Nightwish (sekä Turusen sooloilu)

Keskustelua korkeakulttuureista, taiteesta ja lähinnä brutaalista jazz-musiikista.

Moderator: The Killer Krew

Nightwishin paras levy?

Angels fall first
1
1%
Oceanborn
26
25%
Wishmaster
10
10%
Century Child
13
13%
Once
15
15%
Dark Passion Play
37
36%

Total votes: 102

Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

Toxic Enema wrote:Se, että Eva on pop-balladi kun nuo Jussin mainitsemat on hevi-balladeja kaikessa dramaattisuudessaan. Tokihan noissakin on ajoittain jopa iskelmään viittaavia elementtejä mutta Evasta en löydä mitään, mikä tekisi siitä heviballadin.
Jesh, nyt kun vielä erottelet "pop-balladin" & "heviballadin" erot, noista kahdesta (sanotaan vaikka toi Forever Yours ensimmäiseksi mainittuna, tai KTT if you prefer). Etkä siis mitään B. Spearsin Everytimea ja parhautta, sanokaamme esimerkiksi vaikkapa Iron Saviorin Forevermorea 8)
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Trooper_87
Hang-Around
Hang-Around

Post by Trooper_87 »

KYLLÄ!
Kolme uutta sämpleä tarjolla!
http://www.nightwish.com/fi/files/audio

[editit: ]
Anyway, uusien näytteiden perusteella uskaltaa sanoa, että ostais levyn. Mutta mun korvaani Anette tosiaan on Tarjaa rokahtavampi laulaja, jolloin tytön ääni luo pientä ristiriitaa tuolta kuultavaan mahtipontisuuksiin. Arveluttavien pätkien lisäksi tuolta kyllä löytyy jotain lupaavaakin. Marco hallitsee, se nyt on itsestäänselvyys, ja musikaalisestikin nuo pätkät onnistuvat herättämään kiinnostusta. Katsellaan, kuunnellaan ja sulatellaan...
Last edited by Trooper_87 on Fri May 25, 2007 21:26, edited 2 times in total.
Nothing can never take away what I've seen with these tired eyes!!
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Onko toi akka muuten Therionin uudella levyllä laulamassa? Ihan samanlainen ääni kuin parilla biisillä uudella levyllä. Ainakin ton Amaranth klipin mukaan.

EDIT:

Ei ainakaan kansilehdistä löydy sen nimeä.

EDIT2:
Kuullostaa muuten paljon paremmalta kuin Tarjan ulina.
Last edited by asa on Fri May 25, 2007 21:24, edited 1 time in total.
Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

^ Ei, vaan Karin Fjellander& Katarina Lilja.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Make#34
Playerman
Playerman

Post by Make#34 »

No itse olen sitten herkempää sorttia, koska minä kyllä pidin tästä biisistä. 2 kertaa kun olin kuunnellut niin olin myyty täysin. Mahtava laulajan valinta ja osunut aivan nappiin joten ei ole mitään syytä epäillä, että bändi hajoaa laulajaan.
Hienoa....todella hienoa Anette!
Maiden Ukot nähty: -88, -90, -92, -95, -98, -03, -05, -05, (4x)-06, -07, (8x)-08, -09, (5x)-10, (13x)-11, (10x)-13 ja....jatkuu
Karpaasi
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Karpaasi »

PMMP tuli rokahtavammista mieleen! :lol: :lol: :lol:

Marcolle tilaa. Hyvä hyvä.
Heikunkeiku
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Heikunkeiku »

Master Passion Greed

Tuo iskee kyllä jo clipin perusteella aivan heellkkarin lujaa! Eikä Anettekaan petä näissä rankemmissa. Nyt voi olla rauhallisin mielin, hyvää on tulossa.
Icarus666
Kisälli
Kisälli

Post by Icarus666 »

Kuulostaa siltä että olisi yhdistetty Oceanbornin vauhti+Century childin vimma Oncen soundeihin.. :o
Eli ihan helskutin hyvältä.. :twisted:
In Finland we have this thing called: REILU MEININKI!
Chuck Norris approved!
Karpaasi
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Karpaasi »

Mielenkiintoisesti huomasin, että esim. Amarratha (vai mikä olikaan) kappaleessa Anette kuulostaa TODELLA paljon Marco Hietalalta. Sain ihan hyvät kiksit tästä :lol: Nais-Marco.

Ei, mutta nyt muutamat kuuntelun jälkeen ihan hyvältä ja TUOREELTA Nightwishiin kuulostaa.
Meadow
Paholainen
Paholainen

Post by Meadow »

Melkoiseksi syntikkamössöilyksi meinasi mennä, mutta silti parempaa kuin osasin odottaa.
Finnish Eddie
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Finnish Eddie »

Hmm not bad samples noin päällisin puolin :wink: . Soundit on tosiaan Once meets Century Child-tyylisiä. Jotenkin "ohut" tuo Anetten laulusoundi näin äkiksestään kuultuna mutta eiköhän tuohon vielä totu :) ... Olikohan tuo Master Passion Greed se minkä Marco vetää kokonaan?
ozz3
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by ozz3 »

Vähän jäi kylmäksi noista sampleista, kun ei tiedä millaisista eepoksista nuokin on irroitettu. Sama oli Evan kanssa, kunnes kuuli kokonaan ja sitten iski niin perhanasti. Marcolle tilan antaminen on tosiaan vain ja ainoastaan positiivista.

Pistinpäs tässä pitkästä aikaa vanhaa NW:tä soimaan, ihan Angels Fall Firstin. Ei tämäkään hassumpaa ole, vaikka bändi jalostuukin omaan juttuunsa kunnolla vasta Oceanbornilla.
|Faith No More|Candlemass|
|Tuska Open Air|Korn|
|Ilosaarirock|Kraftwerk||
|Muse|
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Ja nyt loppuu taas se Tarjan dissaus. Turunen on loistava laulaja ja sopi Nightwishiin kuin terävä esine silmään. Nightwishin juttuna oli juuri tämä mahtipontinen, elokuvamainen musiikki ja heleä oopperamainen sopraano. Oopperalaulajanahan Turunen ei oikeasti kauhean hyvä ole, mutta hevilaulajana hän oli loistava. Eikä sitä Tarjan laulantaa voi edes oikeaksi oopperaksi kutusa, sovelsi vain omaa klassista koulutustaan hevibändissä laulamiseen.

Pahoin pelkään, ettei Nightwish tule koskaan olemaan niin hyvä kuin Tarjan aikana, mutta onneksi siellä on edelleen Tuomas "musiikillinen nero" Holopainen biisejä vääntämässä. Anettekin on todella hyvän näköinen nainen ja äänikin on oikein mainio.
Aika näyttää miten sopii rankempiin biiseihin.

Eve kuunneltu kerran läpi ja ihan mukavalta kappaleelta kuulostaa. Lisäkuunteluja vielä, niin pystyn muodostamaan siitä kunnollisen mielipiteen.
"Aika liikkuu lailla pyövelin, viisaus on hetki hiljaisin"
-Hector
Taival
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Taival »

Viper wrote: Nightwishin juttuna oli juuri tämä mahtipontinen, elokuvamainen musiikki ja heleä oopperamainen sopraano.
Niin, nimenomaan OLI. Ei bändi ole ikinä missään sanonut, että se aikoo koko uransa jatkaa sillä linjalla. On muutenkin vähän hölmöä kun yleisö aina keksii näitä genrejä ja juurikin näitä "bändin X juttu on tää, ei mikään muu voi olla hyvää!"... Noin kärjistettynä.

Muutenkin komppaan hurjalla industrial kompilla sitä mitä Sir tuolla aikaisemmin kirjoitti. Jotenkin on erikoista, että Nightwish (tai mikään muukaan bändi) olisi jotain yleistä omaisuutta ja sitä pitäisi kiinnostaa muut kuin sen omat kollektiiviset mietteet. Kärjistetään lisää: Ei bändi tee musiikkia yleisölleen. Ja jos tekee, niin kyllä jossain on jotain vikaa. Bändin kuin bändin pitäisi tehdä omaa juttuaan ja jos se kelpaa muillekin, niin hyvä. Jos ei niin ei. IMFHO. Esim. eilen Pronssisen Pokaalin (ihan vitun hyvällä) keikalla joku känniurpo huuteli vähän venähtäneen biisien välin aikana, että "soittakaa nyt saatana" yms. fiksua jolloin lavalta todettiin, että: "Jos ei tauot kiinnosta, niin painu kotiin. Niin, juuri sinä, suksi vittuun. Mie tapan siut!" Tällä asenteella ne hommat hoidetaan prkl.

Itse aiheesta täytyy todeta, niinhän siinä kävi kuten toivoinkin, että laulajaksi valittiin tuntematon suuruus. Hyvä niin. Ja hienoa, että otettiin aikuinen nainen jolla on jo kokemusta elämästä ja luultavasti on pienempi vaara, että tuleva koohotus ei vedä niin helposti päätä sekaisin.

Lauluääni Anettella vaikuttaisi olevan vähän ohuempi kuin Tarjalla mutta hän voittaa kuitenkin äänen kirkkaudessa minusta. Diggaan kyllä. Eva on hieno biisi ja en keksi miten sen voisi paremmin laulaa. Vaikka biisi onkin himmailua niin pidän siitä miten se kasvaa koko ajan. Kitarasoolon (Hyvä Emppu :finger: ) jälkeenhän biisi mäjähtää peräti valtavaksi.

Noista lyhyistä klipeistä mitä oli tarjolla on vaikea sanoa mitään muuta kuin, että kuulostaa Nightwishilta ja että ainakin asenteella mimmi vetää vaikka laulunsa onkin miksattu enemmän bändin sekaan kuin bändillä on ollut tapana. Vaan asiasta irrotettujahan nuo ovat joten ihan turha kommentoida muuta.
Missä
Missä on Antti Kaitainen
MoonPowerslave
Roudari
Roudari

Post by MoonPowerslave »

^ On kyllä niin asiapuhetta ettei paremmasta väliä.
Musta tuntuu että ns. "uudistuminen" tekee bändin pojille ihan hyvää. Itse tykkäsin tuosta Eva-kappaleesta, mutta muutama pieni juttu otti vähän korvaan; Anetten hengitys kuului aika selvästi aina, mutta sama se, hyvä biisi. Ja toinen; englannin lausuminen. Vähän kuuluu ruotsalaisuus lausunnassa, mutta se saattaa parantua vielä vuosien mittaan :)
"Look, there's an albatross! ...Oh, I'm sorry, but it's a seagull."
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Taival wrote:
Viper wrote: Nightwishin juttuna oli juuri tämä mahtipontinen, elokuvamainen musiikki ja heleä oopperamainen sopraano.
Niin, nimenomaan OLI. Ei bändi ole ikinä missään sanonut, että se aikoo koko uransa jatkaa sillä linjalla. On muutenkin vähän hölmöä kun yleisö aina keksii näitä genrejä ja juurikin näitä "bändin X juttu on tää, ei mikään muu voi olla hyvää!"... Noin kärjistettynä.
Jos tämä oli minulle osoitettu, niin taisin ilmaista itseni huonosti. En missään mielessä sanonut, ettei bändi voisi muuttua. Lähinnä tuolla kyseisellä kommentillani pyrin puolustamaan Tarjaa Nightwishin laulajana, en haukkumaan Anettea huonoksi. Muutenkin kommentini Tarjan dissaamisesta koski juurikin tätä laulupuolta. Potkut olivat aivan oikein ja minuakin kurpii nämä ex-"Nightwishfanit", jotka eivät yhtyettä enää kuuntele. Minulle Nightwishin musiikissa ovat aina olleet tärkeimpiä Holopaisen sävellykset ja tekstit. Turusen ääni sopi aikanaan bändiin loistavasti. Yhtä hyvää siitä ei kenties enää tule, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Itse olen hyvin pitkälti kaikenlaista yligenretystä vastaan enkä siksi lähde mielelläni laittamaan bändejä tiukkaan, tarkkaan kategoriaan. Esimerkiksi juuri Nightwishia minun on todella vaikea lähteä genrettämää, power metallia se ei nyt ainakaan ole. :)
Bändin juttu OLI tuo mitä kirjoitin, mutta se ei tarkoita sitä etteikö Anette voisi yhtä hyvin Nightwishiin sopia. Ainakin toistaiseksi olen vielä valinnan takana hyvinkin voimakkaasti. Ja luultavasti myös voimakkaat, elokuvamaiset kappaleet jatkuvat. Ainakin minä meinasin kusta hunajaa lukiessani Olzonin selityksiä uusista kappaleista bändin nettisivulta, todella loistavalta kuulostaa.

Muilta osin allekirjoitan viestisi täysin. Samoin Sirin. Vaikka Tarjaa vahvasti bändin laulajan puollankin, olen myös yhtä vahvasti Holopaisen puolellä näissä Turusen potkuissa. Kusi nousi päähän joten kenkää. Mitäs siinä ihmettelemään.
-Hector
Taival
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Taival »

^ Ok, asia pihvi. Eikä toi mun kommentti nyt ollu suoraan kellekään, tulipahan vaan mieleen tuosta mitä sulta lainasin kun on tässä tätä vouhutusta tullu seurattua.

Olen myös samaa mieltä, että se myös on pikkuisen erikoista, että sellaisiakin valopäitä on ilmaantunut, jotka ovat Nightwishiä kuunnellet mutta nyt sitten Tarjaa yht' äkkiä haukutaankin kun uusi laulaja on saatu mukaan. Siis nimenomaan sitä laulupuolta, muista vioista on ihan turha enää jauhaa. Kai ne on niitä tunnepoliittisia hommia ne. Tarja hoiti hommansa hiton komeasti, mutta nyt on uusien tuulien aika.

Kuten olen sanonutkin, niin kyllähän mulle(kin) Nightwish on nimenomaan Tuomaksen visio vaikka muut ovat toki siinä tärkeä osa. Bändin kuin bändin pitäisi kumminkin olla, parhaalla mahdollisella tavalla toimiakseen, enemmän kuin osiensa summa.

Tää on tämmöstä. Pitkä on odotus sinne syyskuun loppuun.
Missä
Missä on Antti Kaitainen
Iron Constable
Crusader
Crusader

Post by Iron Constable »

Eva on kuunneltu, nopeasti arvioituna biisi on, tylsä. Mielenkiinnolla odotan koko levyn kuulemista, parilla edellisellä bändi jo luiskahti minua kiinnostamattomaan suuntaan, enkä Oncea ole vieläkään hankkinut. Puolet levystä on hyvää matskua, toinen puoli menee överiksi.

Uusi laulaja vaikuttaa onnistuneelta valinnalta, kaunis ja kirkas ääni, ääntämyksessä pari kohtaa osui yleensä aika vähän tuohon asiaan huomiota kiinnittävään korvaani, mutta ei mitään vakavaa.

Taktisesti hyvä valinta, tuntematon laulaja, eikä mikään tyttönen enää. Toivotan bändille pitkää ikää ja muuttumatonta kokoonpanoa, jos uusi matsku ei kiinnosta, pitäydyn Wishmasterin ja Oceanbornin kuuntelussa. Ne kun potkivat persiille edelleen.
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Penjami Breeg
Hell Rat
Hell Rat

Post by Penjami Breeg »

Trooper_87 wrote:KYLLÄ!
Kolme uutta sämpleä tarjolla!
http://www.nightwish.com/fi/files/audio

[editit: ]
Anyway, uusien näytteiden perusteella uskaltaa sanoa, että ostais levyn. Mutta mun korvaani Anette tosiaan on Tarjaa rokahtavampi laulaja, jolloin tytön ääni luo pientä ristiriitaa tuolta kuultavaan mahtipontisuuksiin. Arveluttavien pätkien lisäksi tuolta kyllä löytyy jotain lupaavaakin. Marco hallitsee, se nyt on itsestäänselvyys, ja musikaalisestikin nuo pätkät onnistuvat herättämään kiinnostusta. Katsellaan, kuunnellaan ja sulatellaan...
Ei ole Holopaisen kynä tylsynyt. Levy menee varmasti hankintaan! Evassa kuultiin jo että Anetelta sujuu heleä "pianobiisi laulanta" oikein hyvin ja nyt nuo näytteet antavat ymmärtää ettei solisti jää jalkoihin tykimmissäkään jutuissa. Ja Marco on kanuuna.

Master Passion Greed on noista sampleista ehkä suosikki ja Amaranth tulee hyvänä kakkosena. Mielestäni Amaranthissa on pientä ABBA fiilinkiä, eikö? Anetellahan on joku ABBA-cover tausta tai jotain.

Nightwish on tykki :finger:
We'd go where no man has gone before. And stay twice as long.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

Mielenkiintoinen juttu muuten. Jos katsoo Holopaisen lähikuvaa yhtyeen sivuilta, huomaa, että Tuomas on maininnut Nightwishin lempibiisikseen kappaleen nimeltä The Poet And The Pendulum. Itse en aikaisemmilta äänityksiltä (kokopitkiltä, EP:ltä enkä sinkuilta) ole moista kappaletta aiemmin bongannut. Uusi biisi mahdollisesti?
http://www.nightwish.com/fi/band/members/facts?id=1
Tuosta vielä osoite.

P.S. Fiksu mies, pitää MacGyverista ja Disneyn elokuvista. 8)
Last edited by Viper on Mon May 28, 2007 1:39, edited 1 time in total.
-Hector
Pentelesh
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by Pentelesh »

En minäkään halua tuomita uutta laulajaa, ennenkuin olen A) kuullut uuden levyn kokonaan ja B) Kuullut kun uusi laulaja vetää vanhoja biisejä livenä. Hauska kuulla miten uusi laulaja sovittaa vanhat äänilinjat.

Mutta vastuun antaminen Marcolle lauluissa, Jyrkkä EI! Marcolla on Tarot ja hoilatkoon siinä niin paljon kuin haluaa, mutta kyllä mun mielestä NW on naislaululla höystettyä mörköheviä; ja näin sen tulee ollakkin. Marcon ääni tuo mukavan lisukkeen musiikkiin, mutta jos joka biisissä kuullaan Marcoa ja/tai yksi tai useampi biisi on pelkästään marcon hoilaamaa niin mielestäni metsäänpäin...
Nurse Them Feed Them Kill Them
Blank Eyes Stare Into An Empty Space
Dreaming In The Dark Dancing In The Wild
Visions From This Zombie Circus
Heikunkeiku
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Heikunkeiku »

Viper wrote:Mielenkiintoinen juttu muuten. Jos katsoo Holopaisen lähikuvaa yhtyeen sivuilta, huomaa, että Tuomas on maininnut Nightwishin lempibiisikseen kappaleen nimeltä The Poet And The Pendulum. Itse en aikaisemmilta äänityksiltä (kokopitkiltä, EP:ltä enkä sinkuilta) ole moista kappaletta aiemmin bongannut. Uusi biisi mahdollisesti?
http://www.nightwish.com/fi/band/members/facts?id=1
Tuosta vielä osoite.
Tuo on juuri se tulevalta albumilta löytyvä 14min kestävä biisi...
The_Air_Raid_Siren
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by The_Air_Raid_Siren »

Kyllähän tuo on Nightwishiä parhaimmillaan:
http://www.youtube.com/watch?v=G-WPtVAA ... ed&search=

Marcon laulu tuo ajoittain sopivaa särmää NW:n biiseihin, pelkät Tarjan laulamat biisit olivat usein mielestäni tylsiä, tosin tämähän on vain minun mielipiteeni. Toki Marconkin laulu voisi kokea inflaation jos sitä liian usein käytettäisiin, mutta kyllähän se nostaa nuo kappaleet aivan eri tasolle, Marco on äijä.
Until it rains ice in hell the shit will keep rolling out your mouth
No more of you - It's zero tolerance!
Tenacious
Hang-Around
Hang-Around

Post by Tenacious »

Omasta mielestä ei koska onhan Tarja Turunen (ehkä?) paras vaihto-ehto Nightwishiin mutta kun paluuta ei ole niin ei ole Tarjaakaan.
Kris Letang #58
MoonPowerslave
Roudari
Roudari

Post by MoonPowerslave »

The_Air_Raid_Siren wrote:Kyllähän tuo on Nightwishiä parhaimmillaan:
http://www.youtube.com/watch?v=G-WPtVAA ... ed&search=

Marcon laulu tuo ajoittain sopivaa särmää NW:n biiseihin, pelkät Tarjan laulamat biisit olivat usein mielestäni tylsiä, tosin tämähän on vain minun mielipiteeni. Toki Marconkin laulu voisi kokea inflaation jos sitä liian usein käytettäisiin, mutta kyllähän se nostaa nuo kappaleet aivan eri tasolle, Marco on äijä.
Oijoijoi mulla oli kädet ihan kananlihalla kun kuuntelin, upeen kuulosta :)
Hitto tuo Emppu on kova soittamaan kitaraa, ja Jukka on kyllä aika äijä noitten rumpujen kanssa. Marcon ilmeet :twisted:
"Look, there's an albatross! ...Oh, I'm sorry, but it's a seagull."
Post Reply