Jalometalli Festival
Moderator: The Killer Krew
Re: Jalometalli Festival
Heathen perui koko rundinsa ja la on vailla 1 h slotin esiintyjää; messulaudan virallisella foorumilla kovasti heittelevät jo ehdotuksia. Itse toivoisin Vicious Rumorsia, kun kerran eurooppaa suhaa tuolloin, keikkaa vailla. Olisi speed + USA -leimatkin kunnossa, kuten peruneella, jota tosin en koskaan ole kuullut.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
^ Tuohan se tosiaan olisi täydellinen korvaaja tyylin, laadun ja saatavuuden osalta. Tuskin ne kotiin menevät tuon parin viikon paussin ajaksi. Linjat kuumiksi!
Gandalf carries the magic staff
Divides the armies in half
In the deeps of Helm's they engage in battle
So insane it'll make you rattle
Tässä uusi timetable. Septicfleshin soittoaikakin muuttui sitten heti useammalla tunnilla.Tiedote | Jalometalli Metal Music Festival 3.8.2012
Altars of Destruction Jalometalliin, aikatauluissa pieniä muutoksia
Kotimainen thrash metal -yhtye Altars of Destruction on kiinnittetty Jalometalli-festivaalille. Festivaali käynnistyy tasan viikon kuluttua Oulussa. Amerikkalaisen Heathenin peruttua kaikki elokuun Euroopan keikkansa Jalometallin ohjelmaan jäi tyhjä aukko, jonka A.O.D. ansiokkaasti täyttää. Yhtye on osa kotimaisen thrash metalin 80-luvun ensiaaltoa ja sen soitannossa kuuluvat vahvasti Bay Area Thrash Metal -vaikutteet.
"His mindless unholy music of random creation and destruction"
Lähenee, lähenee. Vader, Iron Savior, Crimson Glory, Iced Earth. On kyllä hullun kova line-up mille tahansa festarille. Jalometalliin on aina hyvä päättää festarikesä, niin myös nytkin.
The hour of Midnight grows near! Just nyt tällä hetkellä olen täysin varma että Crimson Glory lauantaina on paras keikka mitä tulen ikinä näkemään.
Gandalf carries the magic staff
Just nyt irtoaa vain muutamia termejä, tyyliin CRIMSON GLORY, Todd LaTorre, Iced Earth, Vader etc.
PAINTED SKIES !!!
PAINTED SKIES !!!
Jos joku keikka on ollut täydellinen, niin tuo CG. Ainoastaan aika mätti, mutta eipä sitä olisi 1,5 h:kaan varmaan riittänyt moista laatua KAIKKI toimi, joka helevetin osa-alue!!!
Mutta alkaisko sitä omaa raportti-osuutta kirjoottaan, laitetaan sitten linkkiä tähän.
Mutta alkaisko sitä omaa raportti-osuutta kirjoottaan, laitetaan sitten linkkiä tähän.
Todellakin: TÄYDELLISTÄ. Ei löydy nyt vielä enempää sanoja, mutta ehkä itsekin kirjoittelen keikasta myöhemmin lisää.Jussi K wrote:Jos joku keikka on ollut täydellinen, niin tuo CG. Ainoastaan aika mätti, mutta eipä sitä olisi 1,5 h:kaan varmaan riittänyt moista laatua KAIKKI toimi, joka helevetin osa-alue!!!
Jep, täydellisyyttähän se. Aika kevyesti tämän vuoden parhaimpia ja tunnelatauksellisimpia keikkoja. Tietenkin se pakollinen piikki täytyy jostain antaa: Drenningin saundit oli ainakin Jacksonin puolelta tsekattuna vähän katveesissa välillä, esim Valhallan täppinki ei meinannut kuulua. 1h oli tosiaan liian lyhyt soittoaika.
Vader oli perjantain kovin. Stewartilla nyt oli paikkapaikoin aika hapokkaatkin triggerit käytössä, mutta eipä se jaksanut kovin paljoa haitata, komppi lähti tanakasti ja pelkästään kovia biisejähän sieltä tuli. Kokoonpano oli kauttaaltaan muuttunut siittä, kun viimeksi bändin näin lavalla, mutta etenkin Pajak osotti olevan mies paikallaan, I Am Who Feasts Upon Your Soulissa miehen soolo on aivan mahtava.
Top3:ssa sitten Iced Earth. Edelleen, Schafferin komppikäsi ja se tekniikka, hullunmoista. Pure Evilissa sen huomaa aika hyvin. Block vakuutti tuo Dystopia CD:llä olevansa aika monipuolinen jannu, ainakin jos vertaa yks-yhteen Into Eternityn aikoihin, mutta lavallahan se monipuolisuus oikeen korostui. Ihan kiitettävästi lähti falsetit välillä!
Oli myös kiva huomata, että vaikka CG paukutti niin mielettömän hyvän keikan, niin silti riitti heti paukkuja vielä Schafferiin ja kumppaneihin, vaikka keikka olikin jo about käynnistynyt, kun CG kiitteli yleisöä.
Vader oli perjantain kovin. Stewartilla nyt oli paikkapaikoin aika hapokkaatkin triggerit käytössä, mutta eipä se jaksanut kovin paljoa haitata, komppi lähti tanakasti ja pelkästään kovia biisejähän sieltä tuli. Kokoonpano oli kauttaaltaan muuttunut siittä, kun viimeksi bändin näin lavalla, mutta etenkin Pajak osotti olevan mies paikallaan, I Am Who Feasts Upon Your Soulissa miehen soolo on aivan mahtava.
Top3:ssa sitten Iced Earth. Edelleen, Schafferin komppikäsi ja se tekniikka, hullunmoista. Pure Evilissa sen huomaa aika hyvin. Block vakuutti tuo Dystopia CD:llä olevansa aika monipuolinen jannu, ainakin jos vertaa yks-yhteen Into Eternityn aikoihin, mutta lavallahan se monipuolisuus oikeen korostui. Ihan kiitettävästi lähti falsetit välillä!
Oli myös kiva huomata, että vaikka CG paukutti niin mielettömän hyvän keikan, niin silti riitti heti paukkuja vielä Schafferiin ja kumppaneihin, vaikka keikka olikin jo about käynnistynyt, kun CG kiitteli yleisöä.
Ilmeisesti CG oli loistava mutta mites Iron Savior, Jussi? Katellu tuossa youtubesta moskovan vetoja, siellä näytti ainakin olevan hyvä meininki ja soitto luisti.
Neljästä (arvattavasta) ennakkoon parhaasta ei ollut kahden kovimman esityksen joukossa mulle. Raportissa lisää ja jos joku pätkii juuri 2 min sitten valmistunutta sepustustani, lyön raakaversion tähän ketjun jatkoksi.Hese wrote:Ilmeisesti CG oli loistava mutta mites Iron Savior, Jussi? Katellu tuossa youtubesta moskovan vetoja, siellä näytti ainakin olevan hyvä meininki ja soitto luisti.
Nuo Venäjäthän olivat keväällä, huhtikuussa. Pidempiä klubikeikkoja vielä kuin tämä tunti, tosin Sieck olisi varmaan hikoillut nyt itsensä hengiltä...
Musiikillisesti Iron Savior oli kyllä todella keskinkertaista ja mitäänsanomatonta huttua. Olisi edes vihastuttanut, mutta kun ei!
Rakastin silti niiden setien casual-henkistä lavapreesenssiä
Rakastin silti niiden setien casual-henkistä lavapreesenssiä
Noni, tuola nyt taas ois. Ja IS-osuus selvisi näemmä ilman (ansaittua) editointiamie wrote:Neljästä (arvattavasta) ennakkoon parhaasta ei ollut kahden kovimman esityksen joukossa mulle. Raportissa lisää ja jos joku pätkii juuri 2 min sitten valmistunutta sepustustani, lyön raakaversion tähän ketjun jatkoksi.Hese wrote:Ilmeisesti CG oli loistava mutta mites Iron Savior, Jussi? Katellu tuossa youtubesta moskovan vetoja, siellä näytti ainakin olevan hyvä meininki ja soitto luisti.
Nuo Venäjäthän olivat keväällä, huhtikuussa. Pidempiä klubikeikkoja vielä kuin tämä tunti, tosin Sieck olisi varmaan hikoillut nyt itsensä hengiltä...
2008: Astral Doors, 2009: Stormwarrior. Tässä on toki vain pari ensimmäiset Suomen-konserttinsa Jalometallissa soittaneista bändeistä, mutta tyyliensä puolesta ne molemmat edustavat perinteikkään ja melodisen heavyn suuntaa, joka on itselleni aina ollut se kaikkein tärkein. Em. yhtyeet olivat myös omien Jalo-vuosiensa parhaat vedot, joten nythän sitä samaa paikkaa sijataan oikein kunnolla, samoilla lähtökohdilla. Iron Saviorilla tuntui itse asiassa vielä olevan yleisöä tuplasti näitä kahta mainittua enemmän.
Uuden, vahvasti edustetun ja varsin vahvan The Landing -albumin Starlightilla ja The Savior -videokappaleella alkanut keikka sai vain ihmetyksen valtaan molempien biisien ajaksi: puolet bändistä olivat eri tyyppejä kuin lavalla olisi pitänyt olla! Kovin väritön kaveri soolokitarassa (varmaankin jollain toisella kiertueella paraikaa olevan Joachim Küstnerin tilalla) paljastui myöhemmin hampurilaisen perushevibändi Paragonin Jan Bertramiksi, joiden levyä Sielck muuten taas kerran tuottaa. Basisti taas oli nimeltään Uwe Seemann, ja kertoi olevansa aina saman kaupungin bändien taustalla, joskaan ei levyjen krediiteissä. Tuuraamansa, vastikään Masterplanista palanneen Jan Eckertin hän kertoi tunteneensa kolmisenkymmentä vuotta, ja kuulemma paskempiakin palveluksia voi vanha kaveri pyytää kuin lähteä soittamaan hevikeikkaa itselle uuteen maahan. Mielenkiintoisempana detaljina Seemann kertoi olleensa käytännössä myös GammaRayn basisti (soitinta hallitsevan Dirk Schlächterin oltua aina tarkkaamossa), kun bändi oli koesoittanut viitisentoista vuotta sitten rumpaleita, Dan Zimmermanille päätyneen pestin aikaan. Onneksi kuitenkin Zimmermanin edeltäjä Thomas Nack oli nyt sentään paikallaan rummuissa, sekä Piet Sieckin ääni ja kitarasoundi hyvässä kunnossa. Herra Sielckin show tämä selkeästi olikin, kun antaumuksella jalka monitorilla revittävä (sekä hikoileva, annettakoon aukinainen kauluspaita anteeksi) veteraani kiitteli viidentoista vuoden bändiuransa ensibuukkausta Suomeen ja jatkoi mainioon 2002 nimibiisiin Condition Red.
Tässä vaiheessa kaikki siis hyvin ja kuorotkin kajahtivat melkein kuin (osin samasta) Blind Guardianin yleisöstä. Varsinkin sen jälkeen kun muhkeanoloinen basisti pääsi soittamaan 1998 Coming Home -sinkkuhitin maukasta bassointroa. Valitettavasti näiden välissä kappalevalinnat olivat omiaan latistamaan tunnelmaa. Eihän siinä mitään että tunnin slottiinkin laitetaan paljon tavaraa uudelta levyltä, kun olisivat edes sen paremman levypuoliskon biisejä. Nyt ainoa sellainen oli Heavy Metal Never Dies, joka jäikin vanhojen helmien puuttuessa yhdeksi setin kohokohdaksi. Toki odotetustikin, mutta muutoin jäi vähän ikävä maku, ei kuitenkaan niin paha kuin kaverilla, joka syytti Rautapelastajaa ”Edguy-syndroomasta!” eli siitä, että yhtye jättää hyvät kappaleet soittamatta. Esimerkiksi yhdeltä kolmesta heikoimmasta IS-levystä, vuoden 2004 Battering Ramilta, olisi ollut suurin osa parempia kuin ainoana siltä kuultu Break The Curse. Lisäksi Sielckin vanha ystävä ja bändikaveri Kai Hansen olisi saanut kertoa joskus Pietille, miten valmiiksi tylsällä kappaleella ei kannattaisi huudattaa yleisöä. Hansenin kautta Helloweenille päätyneestä, jonkun (turhaan) huutamasta Gorgar-klassikosta Sielck tiesi kertoa vanhan knopin, että kyseessä on samanniminen, aito 80-luvun flipperi. Kai sitä nimiä on huonommistakin lähteistä kappaleille napattu. Ensimmäiseltä levyltään kuultiin Megatropolisin (2007) japanin bonukseksi nauhoitettu medley Iron Watcher, joka koostuu 2/3 Iron Savior-nimikappaaleesta ja kertsijuoksutusten verran klassisesta Watcher In The Skysta. Ja vielä ihan loppuun kuultiin jälleen Priest-laina, joka ei kuitenkaan ollut yksikään viidestä Iron Saviorin levyttämästä coverista, vaan läpihölkätty Breaking The Law, jonka myötä kesti jo poistua oluelle. Ja vaikka tässä tekstiä uuden albumin kivan värikkäällä kannella varustettu Iron Savior -paita päälläni kirjoitankin, kappalevalintojen vuoksi tätä vetoa ei voi kuvata kuin pettymykseksi.
Enpä jaksa mitään viimeisen päälle mahtavaa raporttia Jalometallista- tai Jalometallireissusta kirjoittaa, mutta tässäpä lyhyet mietteet kaikista vähääkään sykähdyttäneistä bändeistä, joiden keikan tulin festareilla todistaneeksi. Kivaa oli!
Axegressor
Yksi parhaista vedoista, mitä olen bändiltä nähnyt. Asennetta, tiukkoja riffejä ja toimivaa turpaanvetoa. Tykkäsin, vaikken uskaltautunutkaan vielä rivistä kaksi ihan siihen die hard -fanien valtaamaan eturiviin. Ehkä joskus
Vader
Huikea livebändi, jonka show tappoi jopa mallikkaammin kuin viime vuosina näkemäni Slayerin keikat. Murinaosasto on ihan maailman eliittiä, biisit hyviä ja bändi soittoteknisesti tiukkaakin tiukempi. Uusi rumpali soitti mielestäni kiehtovan upeasti.
Crimson Glory
Suurin syy sille, että raahauduin Ouluun asti. Jumalauta, että Todd La Torre on huikea laulaja ja mieletön showmies. Ei ollut Midnightia ikävä missään vaiheessa, sillä La Torre heitti Midnightin vokaalit liki identtisesti. Settilista oli iloinen yllätys, kun keikalla kuultiin peräti viisi minun jumaloimani debyyttilevyn biisiä. Azrael, yhtenä maailman upeimmista hevibiiseistä oli setin mieleenpainuvin hetki, mutta myös startteri Valhalla veti suun messingille. Kaikki bändin soittamat biisit olivat joko erinomaisia tai todella hyviä, sillä eihän CG soittanut materiaalia kuin kahdelta ekalta mestariteokseltaan. Toki Lost Reflection, In Dark Places tai Cydonia olisi ollut mukava kuulla, mutta kaikkea ei voi sentään saada.
Eturivissä tuli keikkaa fiilisteltyä, nyrkkiä puita, pirunsormia heiluteltua ja biisejä laulettua. La Torre osoitti useampaan otteeseen meikäläistä pirunsormilla (lieneekö hieman Midnightia muistuttaneet hiukseni syynä tuohon? ) ja lauloi pitkän pätkän Red Sharksia käsi kiinni minun kädessäni, kun oli ensin hypännyt lavalta ja tullut kättelemään koko eturiviä. Nostin sitten käteni ilmaan ja siihenhän kuningasvokalisti tarttui heti ja puristi tiukalla kädenpuristuksella, joten nyt on tullut tehtyä kovan staran kanssa käsipäivää. Pitääkö vielä heittää lisää "fanityttöhehkutusta"? Lisäksi Ben Jacksonin plektra tuli napattua lennosta kiinni, joten on niistä piilevistä futismaalivahdin taidoista jotain hyötyäkin.
Täydellinen keikka muuten, paitsi Drenningin kitarasoundin osalta. Eihän miehen sooloja, joita olen aina rakastanut, tahtonut edes kunnolla kuulla ainakaan eturivin paikoilta. Ensi kerralla pitää yrittää päästä kaljoittelemaan La Torren kanssa - on se sen verran hieno mies.
Iced Earth
Pitkään olen halunnut nähdä IE:n livenä, mutta aina aiemmin on eteen tullut jotain esteitä. Nyt bändi tuli katsastettua rivistä kaksi, johon tuli pikkuhiljaa hiivittyä setin alkupuolen aikana, sillä hävetti kuinka yleisö oli niin vaisua ihan eturiviä lukuunottamatta, enkä itse viitsinyt laulaa biisejä täysillä mukana jostain rivistä kuusi. Stu Block vakuutti ainakin minut, sillä miehen lavakarisma riitti hienosti ja laulukin kuulosti vielä paremmalta kuin uudella levyllä. Jotkut itsestään epävarmat teinipojat nillittivät takanani aina slovarivalinnoista, mutta itse olen aina palvonut juurikin Iced Earthin slovareita, joten sekä Watching Over Me että I Died for You olivat minulle ihan keikan kohokohtia. Burning Times on kyllä pirullisen mahtava biisi! Edellä mainittuja lukuunottamatta settilista oli vain ok, mutta bändi esiintyi ja soitti niin hienosti, etten jaksa nyt alkaa nillittää settilistasta. Livebändi isolla L:llä.
Baptism
Kova veto, kuten odottaa saattoi. Aina olen Baptismista diggaillut, eikä bändi pettänyt nytkään. Tosin, aika epäkiitolliseen aikaan esiintyivät, sillä itseltäni oli jo vähän mehut poissa Crimson Gloryn ja Iced Earthin jäljiltä, joten keikasta suuri osa meni jotain evääksi ostamaani rullakebabin tyylistä syödessä. Mynnin vierailu lavalla oli aika mieleenpainuva, sillä pidän juuri miehen puhtaista vokaaleista (Obscurant on parempi kuin Sotajumala!!!), jotka ovat peräti kauniita - ei käy ihan kuva ja ääni yksiin silloin, kun Mynni heittää tunnelmallisempaa vokaaliosastoaan kehiin.
Municipal Waste
Levyltä ei ole vielä suuremmin napannut, koska en niinkään pidä bändin laulajasta, mutta livenä meininki oli mahtavaa. Yllätti aika puskista. Energisimpiä livebändejä, mitä on tullut todistettua. Vokalistinkin äänenkäyttöön totuin aika nopeasti, joten voisi nyt pudota paremmin myös levyltä. Toki oli hauska seurailla yleisön käyttäytymistä, pittejä ja kaikkea muuta oheismetalhäröilyä bändin lavaesiintymisen lisäksi.
Edellä mainittujen lisäksi tuli katsottua myös Goremin ja Achrenin keikat sekä osa Merging Flaren setistä. Kaikki olivat ihan ok, muttei sen enempää. Merging Flaren hieno Metal Meltdown -coveri on mainitsemisen arvoinen, sillä siitä on pakko antaa pisteet bändille ja vokalistimies Palmille.
Vielä loppukommenttina tokaistakoon, että olen aina pitänyt Jalometallista tapahtumana. Suosikkifestarini, jolla on tullut käytyä nyt jo useampana vuotena (olisikohan neljä kertaa tullut jo Jalometallista vierailtua), ja mikäli bändivalinnat ovat yhtä hienoja kuin aiemmin, niin pitänee taas ensi vuonnakin saapua Ouluun - ihan vaikka vain, että pääsee höpisemään Jussi K.:n, tsorlin ja kumppaneiden kanssa tuopin ääressä.
Axegressor
Yksi parhaista vedoista, mitä olen bändiltä nähnyt. Asennetta, tiukkoja riffejä ja toimivaa turpaanvetoa. Tykkäsin, vaikken uskaltautunutkaan vielä rivistä kaksi ihan siihen die hard -fanien valtaamaan eturiviin. Ehkä joskus
Vader
Huikea livebändi, jonka show tappoi jopa mallikkaammin kuin viime vuosina näkemäni Slayerin keikat. Murinaosasto on ihan maailman eliittiä, biisit hyviä ja bändi soittoteknisesti tiukkaakin tiukempi. Uusi rumpali soitti mielestäni kiehtovan upeasti.
Crimson Glory
Suurin syy sille, että raahauduin Ouluun asti. Jumalauta, että Todd La Torre on huikea laulaja ja mieletön showmies. Ei ollut Midnightia ikävä missään vaiheessa, sillä La Torre heitti Midnightin vokaalit liki identtisesti. Settilista oli iloinen yllätys, kun keikalla kuultiin peräti viisi minun jumaloimani debyyttilevyn biisiä. Azrael, yhtenä maailman upeimmista hevibiiseistä oli setin mieleenpainuvin hetki, mutta myös startteri Valhalla veti suun messingille. Kaikki bändin soittamat biisit olivat joko erinomaisia tai todella hyviä, sillä eihän CG soittanut materiaalia kuin kahdelta ekalta mestariteokseltaan. Toki Lost Reflection, In Dark Places tai Cydonia olisi ollut mukava kuulla, mutta kaikkea ei voi sentään saada.
Eturivissä tuli keikkaa fiilisteltyä, nyrkkiä puita, pirunsormia heiluteltua ja biisejä laulettua. La Torre osoitti useampaan otteeseen meikäläistä pirunsormilla (lieneekö hieman Midnightia muistuttaneet hiukseni syynä tuohon? ) ja lauloi pitkän pätkän Red Sharksia käsi kiinni minun kädessäni, kun oli ensin hypännyt lavalta ja tullut kättelemään koko eturiviä. Nostin sitten käteni ilmaan ja siihenhän kuningasvokalisti tarttui heti ja puristi tiukalla kädenpuristuksella, joten nyt on tullut tehtyä kovan staran kanssa käsipäivää. Pitääkö vielä heittää lisää "fanityttöhehkutusta"? Lisäksi Ben Jacksonin plektra tuli napattua lennosta kiinni, joten on niistä piilevistä futismaalivahdin taidoista jotain hyötyäkin.
Täydellinen keikka muuten, paitsi Drenningin kitarasoundin osalta. Eihän miehen sooloja, joita olen aina rakastanut, tahtonut edes kunnolla kuulla ainakaan eturivin paikoilta. Ensi kerralla pitää yrittää päästä kaljoittelemaan La Torren kanssa - on se sen verran hieno mies.
Iced Earth
Pitkään olen halunnut nähdä IE:n livenä, mutta aina aiemmin on eteen tullut jotain esteitä. Nyt bändi tuli katsastettua rivistä kaksi, johon tuli pikkuhiljaa hiivittyä setin alkupuolen aikana, sillä hävetti kuinka yleisö oli niin vaisua ihan eturiviä lukuunottamatta, enkä itse viitsinyt laulaa biisejä täysillä mukana jostain rivistä kuusi. Stu Block vakuutti ainakin minut, sillä miehen lavakarisma riitti hienosti ja laulukin kuulosti vielä paremmalta kuin uudella levyllä. Jotkut itsestään epävarmat teinipojat nillittivät takanani aina slovarivalinnoista, mutta itse olen aina palvonut juurikin Iced Earthin slovareita, joten sekä Watching Over Me että I Died for You olivat minulle ihan keikan kohokohtia. Burning Times on kyllä pirullisen mahtava biisi! Edellä mainittuja lukuunottamatta settilista oli vain ok, mutta bändi esiintyi ja soitti niin hienosti, etten jaksa nyt alkaa nillittää settilistasta. Livebändi isolla L:llä.
Baptism
Kova veto, kuten odottaa saattoi. Aina olen Baptismista diggaillut, eikä bändi pettänyt nytkään. Tosin, aika epäkiitolliseen aikaan esiintyivät, sillä itseltäni oli jo vähän mehut poissa Crimson Gloryn ja Iced Earthin jäljiltä, joten keikasta suuri osa meni jotain evääksi ostamaani rullakebabin tyylistä syödessä. Mynnin vierailu lavalla oli aika mieleenpainuva, sillä pidän juuri miehen puhtaista vokaaleista (Obscurant on parempi kuin Sotajumala!!!), jotka ovat peräti kauniita - ei käy ihan kuva ja ääni yksiin silloin, kun Mynni heittää tunnelmallisempaa vokaaliosastoaan kehiin.
Municipal Waste
Levyltä ei ole vielä suuremmin napannut, koska en niinkään pidä bändin laulajasta, mutta livenä meininki oli mahtavaa. Yllätti aika puskista. Energisimpiä livebändejä, mitä on tullut todistettua. Vokalistinkin äänenkäyttöön totuin aika nopeasti, joten voisi nyt pudota paremmin myös levyltä. Toki oli hauska seurailla yleisön käyttäytymistä, pittejä ja kaikkea muuta oheismetalhäröilyä bändin lavaesiintymisen lisäksi.
Edellä mainittujen lisäksi tuli katsottua myös Goremin ja Achrenin keikat sekä osa Merging Flaren setistä. Kaikki olivat ihan ok, muttei sen enempää. Merging Flaren hieno Metal Meltdown -coveri on mainitsemisen arvoinen, sillä siitä on pakko antaa pisteet bändille ja vokalistimies Palmille.
Vielä loppukommenttina tokaistakoon, että olen aina pitänyt Jalometallista tapahtumana. Suosikkifestarini, jolla on tullut käytyä nyt jo useampana vuotena (olisikohan neljä kertaa tullut jo Jalometallista vierailtua), ja mikäli bändivalinnat ovat yhtä hienoja kuin aiemmin, niin pitänee taas ensi vuonnakin saapua Ouluun - ihan vaikka vain, että pääsee höpisemään Jussi K.:n, tsorlin ja kumppaneiden kanssa tuopin ääressä.
Lettisi on toki mieleenpainuva. Kauniimman osapuolesi kanssa tsekkailit keikkaa juurikin minun edessäni. Ei, en ole stalkkeri sentään.Hammer wrote: La Torre osoitti useampaan otteeseen meikäläistä pirunsormilla (lieneekö hieman Midnightia muistuttaneet hiukseni syynä tuohon? )
Tack. Oli siinä eturivissä muutamalla muullakin jätkällä aika tyylikäs old school Midnight -kampaus - siisteistä kasvonaamioista puhumattakaan.AntiSmuli wrote:Lettisi on toki mieleenpainuva. Kauniimman osapuolesi kanssa tsekkailit keikkaa juurikin minun edessäni. Ei, en ole stalkkeri sentään.Hammer wrote: La Torre osoitti useampaan otteeseen meikäläistä pirunsormilla (lieneekö hieman Midnightia muistuttaneet hiukseni syynä tuohon? )
P.S. Ens kerran tulet kyllä nykäisemään hihasta, niin jutustellaan tuopin ääressä - mutta, jos Crimson Gloryn setin aikana tulet vetelemään hihoista, niin en takaa, miten suhtaudun.
Slayer ensi kesän Jalometallin pääesiintyjäksi
Nyt se tapahtuu, mitä niin kauan on odotettu! Jalometalli Metal Music Festivalin ensi kesän pääesiintyjä on amerikkalainen Slayer! Runsaat 30 vuotta sitten perustettu yhtye on ollut yksi maailmanlaajuisia thrashmetallin suunnannäyttäjiä.
Jalometalli-festivaali järjestetään 9.-10. elokuuta 2013 Oulussa Club Teatrialla ja klubin ulkoympäristössä. Festivaalille on lisäksi kiinnitetty australialainen Hobbs' Angel of Death ja saksalainen Tankard.
Vaikka Slayer on ollut melko ahkera keikkailija Suomessa 2000-luvulla, esiintyy se nyt ensimmäistä kertaa Oulussa ja Jalometallissa. Bändin kiinnittäminen on ollut alusta asti Jalometallin järjestäjien suurin unelma ja se onkin täydellinen kruunu 12. Jalometalli-vuodelle. Keikka on samalla Slayerin ainoa esiintyminen Suomessa tänä vuonna.
Slayerin legendaariseen ja alkuperäiseen nelikkoon kuuluvat edelleen basisti-laulaja Tom Araya, kitaristit Kerry King ja Jeff Hanneman sekä rumpali Dave Lombardo. Bändin ensimmäinen levy Show No Mercy julkaistiin vuonna 1983 ja kolme vuotta myöhemmin ilmestyi klassikkolevy Reign In Blood. Viimeisin ja yhdestoista albumi World Painted Blood ilmestyi vuonna 2009. Yhtyeen tunnetuimpia kappaleita ovat mm. Raining Blood, Angel of Death, South of Heaven ja Bloodline.
Ensimmäisen keikkansa Suomessa tekevä Hobbs' Angel of Death on klassisen ja perinteisen thrashmetallin mainio edustaja. Bändiä onkin tituleerattu Australian Slayeriksi. Yhtye toimi vuosina 1987-96 ja perustettiin uudelleen vuonna 2002. Kitaristi-laulaja Peter Hobbsin johtama yhtye jatkaa Jalometallin arvokasta vanhakantaisen metallin esilletuomista.
Lukuisten yleisötoiveiden täyttymys on myös saksalainen speed/thrash metal -yhtye Tankard. Laulaja Andreas ”Gerre” Geremian ja basisti Frank Thorwarthin vuodesta 1982 luotsaama yhtye julkaisi tänä vuonna peräti 15. albuminsa nimeltä A Girl Called Cerveza. Tankard on tullut tunnetuksi mm. oluen juontia käsittelevistä sanoituksistaan. Se onkin nimennyt itsensä ”oluen kuninkaiksi”. Ensimmäisen ja edellisen kerran Tankard vieraili Suomessa nelisen vuotta sitten.
Kesän Jalometallin liput ovat myös tulleet myyntiin Lippupalveluun ja Musiikki-Kullakselle. Kahden päivän festarilippu maksaa ennakkoon 85 euroa. Yhden päivän liput tulevat myyntiin myöhemmin, kunhan kaikki esiintyjät ja päiväkohtaiset aikataulut on saatu sovittua. Kahden päivän lipun sisältäviä majoituspaketteja tulee myyntiin myöhemmin keväällä.
Festivaali on sallittu kaiken ikäisille. Oikeudet esiintyjämuutoksiin pidätetään.
Jalometalli Winterfest järjestetään Club Teatrialla 8. maalikuuta 2013. Tapahtumaan on toistaiseksi kiinnitetty kotimaiset thrash metal -pioneerit Stone ja Maple Cross.
Uusi kevättapahtuma Jalometalli Spring Break puolestaan järjestetään ensi kertaa 13. huhtikuuta 2013. Keväisten raskastelujen vetonaulaksi on pestattu amerikkalainen progressiivisen metallin uranuurtaja Queensrÿche. Mukana esiintyvät ruotsalainen Enforcer ja oululainen Stargazery.
http://www.teatria.com
http://www.jalometalli.net
Lisää bändejä! Myös jotain hyvää ameriikkalaista saattaa hyvällä tuurilla olla tulossa
D.R.I. ja Orange Goblin täräyttävät Jalometallissa
Oululaisen Jalometalli-festivaalin ohjelma valmistuu kovaa vauhtia. Uusia bändikiinnityksiä ovat amerikkalainen hardcore-pioneeri D.R.I., englantilainen Orange Goblin, ruotsalainen Altair sekä kotimainen Clock Paradox.
Festivaalille on kiinnitetty aiemmin amerikkalainen thrashmetallin suurnimi Slayer sekä australialainen Hobbs' Angel of Death ja saksalainen Tankard. Jalometalli-festivaali järjestetään 9.-10. elokuuta 2013 Oulussa Club Teatrialla ja klubin ulkoympäristössä. Festivaalin kahden päivän liput sekä majoituspaketit ovat tulleet myyntiin.
http://www.jalometalli.net
Thrash-nimellä mennään kyllä aika voimakkaasti vielä tällä hetkellä. Hyvä että Cumulus-paketit on edelleen mukana - varattu on.
No, kukaan muu ei ole ehtinyt vielä hihkumaan, 3IOB!
myös Naglfarilla on ainakin yksi hyvä biisi, sattumalta tuolta bändiesittelyjen listauksesta löytyy: http://www.jalometalli.net/band_index.htmlJalometalliin kiinnitetty Naglfar, 3 Inches of Blood ja Aborted
Jalometalli-festivaalin kattaus täydentyy muun muassa perinteisellä heavymetallilla ja grindcorella. Tapahtuman uusia kiinnityksiä ovat ruotsalainen Naglfar, kanadalainen 3 Inches of Blood, belgialainen Aborted sekä kotimainen Vermivore. Viime viikonloppuna Rovaniemellä järjestetyn Jalometalli-bändikilpailun voittaja, torniolaislähtöinen grindcore-yhtye Nistikko, saa myös paikan elokuun festivaalilta. Bändikilpailu järjestettiin toista kertaa viime viikonloppuna ja se on suunnattu Lapin läänin alueelta kotoisin oleville demoyhtyeille.
Festivaalin esiintyjiksi on aiemmin julkaistu amerikkalainen thrashmetallin suurnimi Slayer sekä hardcore-pioneeri D.R.I. Lisäväriä tuovat australialainen Hobbs' Angel of Death, saksalainen Tankard, englantilainen Orange Goblin, ruotsalainen Altair sekä kotimainen Clock Paradox. Festivaalilla esiintyy tänä vuonna 22 bändiä.
Jalometalli-vuoden avaava Winterfest-talvitapahtuma kajahtaa Club Teatrialla tänä lauantaina.
Jalometalli-festivaali järjestetään 9.-10. elokuuta 2013 Oulussa Club Teatrialla ja klubin ulkoympäristössä. Festivaalin kahden päivän liput sekä majoituspaketit ovat tulleet myyntiin.
Melodisen black metalin taituri Naglfar vierailee Oulussa ensimmäistä kertaa. Edellisestä Suomen keikastakin on kulunut jo kuusi vuotta. Kylmän viiltävä yhtye ammentaa teemansa skandinaavisista mytologioista. Laulaja Kristoffer Oliviusin ja kitaristi Andreas Nilssonin luotsaama bändi löi itsensä läpi 90-luvulla Vittra ja Diabolical -levyillään. Uumajalaisryhmän kuudes albumi Téras ilmestyi vuosi sitten.
Belgialainen grindcorea ja death metalia tahkoava Aborted tekee ensimmäisen keikkansa Suomessa. Genrelleen tyypillisesti se soittaa aggresiivista, raakaa ja nopeatempoista metallia. Bändi on ammentanut runsaasti vaikutteita muun muassa grind-veli Carcassilta, joka nähtiin Jalometallin pääesiintyjänä kolme vuotta sitten. 1990-luvun puolivälissä perustettu Aborted julkaisi seitsemännen studioalbuminsa Global Flatlinen viime vuonna.
Ensivisiittinsä Suomessa tekee myös kanadalainen 3 Inches of Blood, joka soittaa viiltävän tiukkaa vanhakantaista heavymetallia. Bändiin on saatu pumpattua annos kivaa omaleimaisuutta kirpeä-äänisen laulajan Cam Pipesin avulla. Myös entinen Strapping Young Lad -basisti Byron Stroud soittaa nykyään 3 Inches of Bloodin riveissä. Yhtye nousi metallipiirien tietoisuuteen vuoden 2004 piinkovalla Advance and Vanquish -levyllään. Bändin viides studioalbumi Long Live Heavy Metal ilmestyi viime vuoden maaliskuussa.
Oululainen Vermivore on vasta vuoden ikäinen, mutta jäsenensä ovat kouliintuneet monessa muussa bändissä. Väkevä bändi soittaa vanhakantaisiin vaikutteisiin pohjautuvaa death- ja thrashmetallia. Viimevuotinen debyyttijulkaisu Zero Vector saavutti runsaasti kehuja alan kriitikoiden keskuudessa. Aktiivinen livebändi tekee ansaitun ensivisiittinsä Jalometallissa.
Rovaniemellä viime viikonloppuna järjestetyn Jalometalli-bändikilpailun voitti torniolaislähtöinen Nistikko. Vauhdikasta ja tiukkaa grindcorea soittava bändi julkaisi Hävitys-debyyttialbuminsa pari vuotta sitten. Viisikon seuraava levykin on parasta aikaa työn alla. Vuonna 2009 perustettu ryhmä koostuu parikymppisistä lupauksista, jotka osaavat yllättää ja viihdyttää esiintymislavalla.
Kahden päivän Jalometalli-lipun sisältäviä majoituspaketteja tarjoavat Cumulus Oulu, Holiday Inn, Radisson Blu sekä Sokos Hotel Arina. Perustiedot majoituspaketeista: http://www.jalometalli.net/majoitus.html
Jalometalli on osa elokuussa järjestettävää Oulun juhlaviikot -tapahtumakokonaisuutta. Juhlaviikkojen ohjelma koostuu useista erilaisista kulttuuritapahtumista, joihin lukeutuvat mm. EloJazz, Oulunsalo Soi, Muusajuhlat, Oulun Musiikkivideofestivaalit & Ilmakitaransoiton MM-kisat sekä Oulun Taiteiden Yö. Juhlaviikkojen omat kotisivut löytyvät osoitteesta: http://www.oulunjuhlaviikot.fi
Jalometalli Winterfest järjestetään Club Teatrialla 8. maalikuuta 2013. Tapahtumaan on toistaiseksi kiinnitetty kotimaiset thrash metal -pioneerit Stone ja Maple Cross sekä nuoremman kaartin edustajat Haterial ja Overtake.
Uusi kevättapahtuma Jalometalli Spring Break järjestetään ensi kertaa 13. huhtikuuta 2013. Keväisten raskastelujen vetonaulaksi on pestattu amerikkalainen progressiivisen metallin uranuurtaja Queensrÿche. Mukana esiintyvät ruotsalainen Enforcer ja oululainen Stargazery.
^Elättelen toivoa että 3IOB tulisi vähän etelämmäksi samalla (vaikka voisihan sitä vaikka Jalometeliinkin ensimmäistä kertaa lähteä)
päiväkohtainen aikataulu sivun vasemmassa reunassaTiedote | Jalometalli Metal Music Festival 11.6.2013
Blasphemy ja Holy Moses Jalometalliin – festivaalin ohjelma valmis
Jalometalli-festivaalin bändikattaus on valmistunut! Samalla festivaalin yhden päivän liput ovat tulleet myyntiin ja päiväkohtaiset esiintyjälistat ovat valmiit. Mustemman metallin nälkään helpotusta tarjoavat kanadalainen Blasphemy sekä kotimaiset Impaled Nazarene ja Archgoat. Thrash-kattauksen täydentävät saksalainen Holy Moses ja kotimainen Lost Society.
Festivaalin esiintyjiksi on aiemmin kiinnitetty muun muassa amerikkalainen thrashmetallin suurnimi Slayer, crossover-pioneeri D.R.I. sekä kanadalainen thrash-konkari Voivod. Slayer esiintyy Jalometallissa kokoonpanolla Tom Araya (laulu ja basso), Kerry King (kitara), Gary Holt (kitara), Paul Bostaph (rummut).
Jalometalli-festivaali järjestetään 9.-10. elokuuta 2013 Oulussa Club Teatrialla ja klubin ulkoympäristössä. Festivaali on sallittu kaiken ikäisille.
Kanadalainen Blasphemy tekee Jalometallissa kesän ainoan keikkansa Euroopassa! Vancouverilaisyhtye perustettiin vuonna 1994 ja sen aktiivisin aika oli 90-luvun alussa. Tuolloin bändi julkaisi menestyksekkäät Fallen Angel of Doom- ja Gods of War -albuminsa. Riipivää black-metallia ja kiivasta deathia soittava Blasphemy tarjoaa sarallaan varmasti unohtumattoman keikan.
Saksalainen thrash metal -ryhmä Holy Moses palaa Jalometalliin seitsemän vuoden tauon jälkeen. Tuolloin yhtye järjesti hienot metallijuhlat Club Teatrian pihalla, eikä seesteisempää meininkiä ole odotettavissa. Laulaja Sabina Classen murisee vahvalla äänellään suohon lukuisat miesvokalistit, joten kiivasta thrash-menoa ei tarvitse erikseen pyytää. Yli 30 vuotta toimineen yhtyeen kahdestoista albumi Agony of Death ilmestyi vuonna 2008.
Impaled Nazarene ei paljoa esittelyjä kaipaa. Oululaislähtöinen helsinkiläisyhtye on yksi suomalaisen extreme-metallin suurimpia ja tunnetuimpia nimiä maailmalla. Vuonna 1990 perustetun bändin läpimurtolevy oli vuonna 1994 ilmestynyt Suomi Finland Perkele. Viimeisin, yhdestoista albumi Road to the Octagon ilmestyi kolme vuotta sitten. Laulaja Mika Luttisen alusta asti luotsaama yhtye tekee ensiesiintymisensä Jalometalli-festivaalilla.
Vuonna 1989 perustettu Archgoat on yksi ensimmäisistä kotimaisen mustan metallin sanansaattajista. Yhtye hajosi vuonna 1993, mutta nousi tuhkista vuonna 2004. Kaksi vuotta tämän jälkeen, julkaistiin ensimmäinen studioalbumi Whore of Bethlehem. Toinen täyspitkä The Light-Devouring Darkness julkaistiin 2009. Bändi on takaisin tulonsa jälkeen ehtinyt soitella kiitettävän määrän keikkoja ympäri maailmaa ja nyt he tuovat mustan messunsa Jalometalliin.
Jyväskyläläinen thrash metal -yhtye Lost Society tuo mukanaan nuoren polven metallisen tuulahduksen. Vuonna 2010 perustettu bändi julkaisi maaliskuun puolivälissä debyyttialbuminsa Fast Loud Deathin. Huolimatta yhtyeen jäsenten nuoresta iästä, nämä ovat omaksuneet erinomaisesti vanhakantaisen thrashmetallin hengen.
Median ja musiikkialan ammattilaisten akkreditointi on alkanut. Akkreditointeja otetaan vastaan perjantaihin 2.8. asti. Hakemukset voi lähettää osoitteeseen: media@jalometalli.net
Jalometalli on osa elokuussa järjestettävää Oulun juhlaviikot -tapahtumakokonaisuutta. Juhlaviikkojen ohjelma koostuu useista erilaisista kulttuuritapahtumista, joihin lukeutuvat mm. EloJazz, Oulunsalo Soi, Muusajuhlat, Oulun Musiikkivideofestivaalit & Ilmakitaransoiton MM-kisat sekä Oulun Taiteiden Yö. Juhlaviikkojen omat kotisivut löytyvät osoitteesta: www.oulunjuhlaviikot.fi
Sellainen Jalo taas se, end of an (Limingantulli) era. Ipelle ja Höysteelle propsit ansiokkaasta reissaamisesta!
Impen perinteinen raportti tuolla.
Impen perinteinen raportti tuolla.
http://www.oululehti.fi/viimeisessa_leh ... 21121.html
Jo KING DIAMOND yksistään on hyvä syy lähteä taas Ouluun, mutta muut artistit kruunavat vielä line-upin. Ainakin Hammer innostunee myös tästä uutisesta!
Jo KING DIAMOND yksistään on hyvä syy lähteä taas Ouluun, mutta muut artistit kruunavat vielä line-upin. Ainakin Hammer innostunee myös tästä uutisesta!
Linkinklikkauseen liian laiskoille lisättäköön toistaiseksi Loudness, Dark Angel, Sacred Reich, Speedtrap ja Ranger.
Eipä ollenkaan hullumpi aloitus, ei! Ympäristönä nyt Ouluhallin liepeet, rautatieasemalta vain "ylöspäin" eikä raiteiden suuntaan etelään sitten lompsia. Jotain teknofestiäkin siinä on kai pidetty.
Eipä ollenkaan hullumpi aloitus, ei! Ympäristönä nyt Ouluhallin liepeet, rautatieasemalta vain "ylöspäin" eikä raiteiden suuntaan etelään sitten lompsia. Jotain teknofestiäkin siinä on kai pidetty.