Albumikeskustelua ja äänestys: The X Factor

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

The X Factor arvosana

1
7
4%
2
34
18%
3
46
24%
4
65
34%
5
38
20%

Total votes: 190

Jussi K
GammaWeen
GammaWeen

Post by Jussi K »

Pluto wrote:
QazKFD wrote: Perhana, aivan sama tunne. Joko maailman paskin tai maailman parhaita, ei vaan kertakaikkiaan pysty päättämään, vaikka arviointiaikaa on ollut jo 12 vuotta :D
Lohdullista kuulla että joku muukin on yhtä skitsofreeninen tuon biisin suhteen kuin meikäläinen. :D Tosin Unbeliever tuntuu muutenkin herättävän aika ristiriitaisia tunteita kuulijoissa.

Lisätään vielä, että ihmettelen kovasti Judgement Dayn poisjääntiä levyltä. Ensinnäkin X-Factor olisi kovasti kaivannut tällaista nopeaa rykäisyä. Toisekseen kyseinen biisi on kaikin puolin aivan helvetin hyvä. Kolmannekseen Blaze vetää siinä kenties parhaan laulusuorituksensa Maidenin riveissä. Miehen ääni kuulostaa Judgement Daylla upealta, ja koko raita on sopivan räkäisen kuuloinen. Justice of the Peace ei myöskään ole lainkaan hullumpi veto, ja olisi minun mielestä mahtunut X-Factorille vallan mainiosti. Pieksee monet levyn biisit nimittäin 100-0.

Tästähän voisi virittää sellaisen keskustelun, että mitkä biisit kukin olisi jättänyt levyltä pois näiden kahden tieltä, jos siis jotain haluaisi poistaa. Itse olisin vetänyt Judgement of Heavenin ja Aftermathin tylysti pois. Biisien järjestystäkin voisi kai miettiä... 8)
Mie heittäisin The Aftermathin & 2 A.M.in veks, mihin unohdit kolmannen japsibonuksen, I Live My Wayn, tuosta? :) Noh, rippaamalla oman TXF:n & liittämällä nuo mukaan olen itse 'ämpäriversion' tehnyt lätystä, en tosin sitten mennyt poistamaan siltikään noita, vaikka ylempänä uhoankin.
Sent from my Panzerkampfwagen Tiger using Enigma
Icarus666
Kisälli
Kisälli

Post by Icarus666 »

^Mitäs hittoa The Aftermath:n on levyn parhaita biisejä.. :shock: Pikemminkin kaksi viimeistä biisiä pois levyltä niin olis erittäin bueno sanoisi Pablo...
_maiden_
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by _maiden_ »

^Olen täysin samaa mieltä, The Aftermath on silkkaa parhautta! Ja ehkä pudottaisin myös noi levyn kaks viimeistä raitaa pois. Noi kaks biisiä ei ole oikeen koskaan iskeneet, heikoimmasta päästä Blaze-ajan tuotannosta.
Give me Ed...'Til I'm dead
Brain Damage

Post by Brain Damage »

Pluto wrote: Lisätään vielä, että ihmettelen kovasti Judgement Dayn poisjääntiä levyltä. Ensinnäkin X-Factor olisi kovasti kaivannut tällaista nopeaa rykäisyä. Toisekseen kyseinen biisi on kaikin puolin aivan helvetin hyvä. Kolmannekseen Blaze vetää siinä kenties parhaan laulusuorituksensa Maidenin riveissä. Miehen ääni kuulostaa Judgement Daylla upealta, ja koko raita on sopivan räkäisen kuuloinen. Justice of the Peace ei myöskään ole lainkaan hullumpi veto, ja olisi minun mielestä mahtunut X-Factorille vallan mainiosti. Pieksee monet levyn biisit nimittäin 100-0.

Tästähän voisi virittää sellaisen keskustelun, että mitkä biisit kukin olisi jättänyt levyltä pois näiden kahden tieltä, jos siis jotain haluaisi poistaa. Itse olisin vetänyt Judgement of Heavenin ja Aftermathin tylysti pois. Biisien järjestystäkin voisi kai miettiä... 8)
Itse olen myös ollut aina sitä mieltä, että Justice Of The Peace ja Judgement Day olisivat kuuluneet levylle. Kaksi biisiä, jotka voisi hyvällä omallatunnolla heivata levyltä pois ovat eli 2 A.M. ja The Unbeliever. Selkeästi levyn heikoimmat lenkit ja latistavat lopun tunnelmaa ikävästi. Kolmas b-puoli, eli I Live My Way ei ole kirjoissani koskaan yltänyt kovin korkealle, vaikka kyllä sekin vielä suht lyhyenä biisinä mukaan mahtuisi Justicen ja Judgmentin ohella.
reptile
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by reptile »

Ehdottomasti olisivat ne kaksi kuuluneet levylle. The Unbeliever olisi joutanut pois. Soolojen ja sen ihme väliosan lisäksi siinä ei ole mitään järin erikoista. Toinen pudotettava olisi jo vaikeampi päättää. Itse heivaisin varmaan 2 AM:in pois hienoisen tasapaksuuden vuoksi.
Harmi vaan kun sitä I Live My Wayta ei ole sen laajemmin julkaistu. Niitä japsipainoksia tai Man On The Edgen kuvalevyvinyylia kun ei juuri liiku. (onko sitä noiden lisäksi julkaistu muualla?) Toisaalta voisi luulla, että sitä bändi varmaan halusikin, että se on hieman spesiaalimpi kappale, jota ei ole joka paikassa saatavilla.
Try to hold some faith
in the goodness of humanity...

IRON MAIDEN FOREVER!!
Fender
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Fender »

reptile wrote:Ehdottomasti olisivat ne kaksi kuuluneet levylle. The Unbeliever olisi joutanut pois. Soolojen ja sen ihme väliosan lisäksi siinä ei ole mitään järin erikoista. Toinen pudotettava olisi jo vaikeampi päättää. Itse heivaisin varmaan 2 AM:in pois hienoisen tasapaksuuden vuoksi.
Harmi vaan kun sitä I Live My Wayta ei ole sen laajemmin julkaistu. Niitä japsipainoksia tai Man On The Edgen kuvalevyvinyylia kun ei juuri liiku. (onko sitä noiden lisäksi julkaistu muualla?) Toisaalta voisi luulla, että sitä bändi varmaan halusikin, että se on hieman spesiaalimpi kappale, jota ei ole joka paikassa saatavilla.
Tuon kyllä allekirjoitan, mutta 2 A.M on niin hyvä biisi ettei sitä kyllä heivata yhtään mihinkään.
You're shit and you know you are
Pluto
Wimp
Wimp

Post by Pluto »

Saattaa olla ettei ketään kiinnosta, mutta teinpähän X-Factorista itselleni vähän muokatun version. Otin b-puolia mukaan, tiputin jotain pois ja rustasin biisijärjestystä vähän uuteen uskoon. Ainakin omasta mielestäni lopputulos on melko passeli. Biisilista tulee tässä:

1. Sign of the Cross
2. Lord of the Flies
3. Man on the Edge
4. Fortunes of War
5. Blood on the World´s Hands
6. Judgement Day
7. Look for the Truth
8. The Edge of Darkness
9. Justice of the Peace
10. 2 AM

Tässä versiossa ei tule kolmea aivan samalla tavalla alkavaa biisiä peräkkäin ja mukana on vähän vaihtelevampaa materiaalia muutenkin. Biisien vaihdot kuulostavat minusta ihan järkeviltä, mitä nyt Fortunes of Warin lopussa ja Blood on the World´s Handsin alussa tulee kuunneltua Harrisin bassottelua riittämiin. :D Mutta jotenkin nekin tuntuvat kuitenkin ihan loogisilita peräkkäin.
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

^Aftermath puuttuu!
Levyn parhaita biisejä, ei sitä saa runnoa pois.
"Aika liikkuu lailla pyövelin, viisaus on hetki hiljaisin"
-Hector
cuomi
Kisälli
Kisälli

Post by cuomi »

^^Judgment Of Heaven siinätapauksessa samaan syssyyn prkl. Levyn ehdotonta eliittiä.
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Älkää nyt hellvetti puuttuko TOISEN tekemään suosikkilistaan.
Pluto
Wimp
Wimp

Post by Pluto »

asa wrote:Älkää nyt hellvetti puuttuko TOISEN tekemään suosikkilistaan.
Eipä siinä mitään, saahan sitä mielipiteensä tuoda julki. Hienoahan se vaan on että Blazen ajan levytkin herättävät suuria tunteita kuuntelijoissa. Tuo nyt oli vaan meikäläisen suosikkilista. Voi olla että tulevaisuudessa sitäkin joutuu rustaamaan, mutta nyt mennään näillä. :D
t[h]eme
Vempare
Vempare

Post by t[h]eme »

noniin

Sign of the Cross

+ Mahtava levyn aloitus
+ Blaze on äijä
+ Biisi toimii kuin vessa junassa
+ instrumentaali väliosa
- ei yksinkertaisesti löydy mitään huonoa

5

Lord of the Flies

+ 1 Parhaimpia Maiden sävellyksiä, Harris/Gers yhteistyö toimii
+ Loppupään ns. "yleisön huudatus kohta"
+ McBrain/Harris työskentely
- Ei mitään huonoa

5

Man on the Edge

+ Blaze
+ Falling Down - kohdat
+ kaikki toimii

5

Fortunes of War

+ Melodinen intro
+ Blaze
+ Biisi jakautuu moniin eri osiin
+ McBrain laukkaa loppupuolella loistavasti
+ Loistava biisi paitsi puoli pistettä poisi laimeista sooloista :/

Look for the Truth

+ Soolot
+Biisi paranee mentäessä loppua kohti
+ Harris/Bayley/Gers

The Aftermath

+ Alku
+ "In the Mud and Rain..."
+ Blaze
+ Harris/Bayley/Gers
- EHKÄ tähän asti laimeampi kuin edelliset biisit

4

Judgement of Heaven

+ "All of my i have believed..."
+ Hyvät lyriikat
- Alku turhan iloinen

4

Blood on the World's Hands

+ Harris-eliittiä
+ Steven soolomainen pitkä bassointro
+ Ehdotonta parhautta, livenä loistava

5

The Edge of Darkness

+ Mielestäni koko levyn ja Maidenin paras tuotos ( Hallowed be thy Name kuuluu myös top 1)
+ Tuttu Harris/Bayley/Gers linja takoo
+ Omalla tavallaan surullinen biisi, mutta helvetin mukaansa tempaava!
+ Alun helikopteri, ihan vietnam
+ "Here I am the Knife in My Hand, And Now I Understand why the Genius must Die" <--- parhaita Maiden-lyriikoita kautta aikain
+ Blaze laulaa ja muut vikisee
+ Antaisin mielelläni biisille 10 pistettä mutta kun ei saa antaa ku max. 5 :D

Täyden kympin suoritus josta liekenee ne kuuluisa 5 pistettä

2 A.M.

+ Harris/Bayley/Gers komppania
+ hyvä biisi, sääli ettei koskaan livenä soitettu

4

The Unbeliever

+ Basso kuviot :finger:
+ Blaze on karpaasi
- Toistaa itseään aika ajoin

4

Sitten Vielä BONUKSENA pari B-Puolen biisiä mitkä mun mielestä
kuuluu ehdottomasti levylle

Virus ( mun käsittääkseni b-biisi mutta korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä)

+ Blaze
+ Bändi
+ Lyriikat
+ Kaikki toimii

5

Judgement Day

+ Lord of the Fliesin, Sign of the Crossin ja The Edge of Darknessin ohella x-laitoksen aikasista biiseistä paras
+ Nopeus
+ Blaze
+ Kaikki

5

Justice of the Peace

+ Biisi on kerrassaan mukaansa tempaava
+ Ei yksinkertaisesti mitään vikaa

5

KA ilman bonusbiisejä 4,54

KA + bonus biisit 4,64

UP THE IRONS!
Viper
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoika

Post by Viper »

t[h]eme wrote: Virus ( mun käsittääkseni b-biisi mutta korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä)
Ei ole. Aikoinaan ilmestynyt sinkun a-puolena ja The Best Of The Beast -kokoelman ensimmäisen raitana.
"Aika liikkuu lailla pyövelin, viisaus on hetki hiljaisin"
-Hector
t[h]eme
Vempare
Vempare

Post by t[h]eme »

Viper wrote:
t[h]eme wrote: Virus ( mun käsittääkseni b-biisi mutta korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä)
Ei ole. Aikoinaan ilmestynyt sinkun a-puolena ja The Best Of The Beast -kokoelman ensimmäisen raitana.
selvähän se, hyvä kun selvisi :)
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Post by Pertti Keinonen »

Onko The Edge of Darkness ja Judgement of Heaven biisejä koskaan soitettu livenä? On muuten sitten niin syksyistä musaa että.
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Iivis
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Iivis »

^ Edge of Darkness kuului X-factourin settiin kiinteästi. Judgement of heavenia ei muistaakseni ole koskaan soitettu.
"Life goes on....until it doesn't"
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

^Kun ei vissiin ole virallista liveäänitystä saatavilla, onko tietoa parhaasta versiosta buutsipuolelta?
OsmaGunner
Kundalini
Kundalini

Post by OsmaGunner »

^Ainakin Tokion keikka 11.4.1996 on hyvän kuuloinen. Lisäksi turneen loppupuolen Etelä-Amerikan keikat ovat pitkälti soundboard-nauhoituksia.

Täältä lisää

EDIT: Tässä toinen linkki, minkä takana bootlegien laatuja.
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

No eipä ottanut kuin 12 vuotta, että tämä äxväktöri aukesi. Johtuuko syksystä, yleisestä mielentilasta vai mistä helvetistä, mutta toimii. Look for the TRUTH :D!
rocker
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by rocker »

Toni Brigatti wrote:No eipä ottanut kuin 12 vuotta, että tämä äxväktöri aukesi. Johtuuko syksystä, yleisestä mielentilasta vai mistä helvetistä, mutta toimii. Look for the TRUTH :D!
Niin, itellä ko.levy on myös osoittanut avautumisen merkkejä. Valitettavasti levyn kurjat soundit ts.munattomat kitarat pilaavat kokonaisuuden. Tästä levystä pitäisi tehdä Remix-versio... :lol:
What we do in life, echoes in eternity
Penjami Breeg
Hell Rat
Hell Rat

Post by Penjami Breeg »

Itselle taas on auennut Lord of the Flies:in sanoitukset, kun enkun tunneille ollaan luettu saman niminen kirja. Eihän niistä sanoituksista mitään salaisuuksia irronnut, mutta ihan kiva on kuitenkin ymmärtää ne oikeasti.

Ja kirjahan siis ON hyvä. Välillä ei tietenkään jaksaisi käydä läpi kaikkia taiteellisia veden loiskeen kuvailuja, mutta kirjassa kerrotaan todella mielenkiintoisesti miten keskenkasvuiset pitävät yhteisöä yllä ja miten sivistyksestä erkaantuneiden lasten mieli aaltoilee.
We'd go where no man has gone before. And stay twice as long.
_maiden_
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by _maiden_ »

^Tuo kyseinen kirja olisi itsekkin tarkoitus lukea koulussa. Lord Of The Flies on kuitenkin yksi meikäläisen suosikki biiseistä, joten ihan mielelläni ton homman suoritan, yleensä kun nuo kouluprojektit ei paljon mielenkiintoa herätä.
Give me Ed...'Til I'm dead
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Toni Brigatti wrote:No eipä ottanut kuin 12 vuotta, että tämä äxväktöri aukesi. Johtuuko syksystä, yleisestä mielentilasta vai mistä helvetistä, mutta toimii. Look for the TRUTH :D!
Well well.... eipä X-levy mullekaan auennut samalla lähtönopeudella minkä hauki tekee kaislikosta. Toisaalta ei siihen sitten kauaa avautumiseen mennyt kun löytyi ne sopivat tunnetilat kuuntelulle.

Blazen "haudan takaa" laulu tietty vaatii paljon tottumista, enkä siitä pidä vieläkään, mutta asenne korvaa paljon puutteita ts kova fiilis aistittavissa.
Into Iron Maiden Since 1983
Jukka
The Heart Collector
The Heart Collector

Post by Jukka »

Peke wrote: Blazen "haudan takaa" laulu
Joo ja nuotin vierestä. Olen aina ihmetellyt sitä, mihin herrojen sävelkorva on jäänyt tuolla levyllä? Laulusuoritukset ovat välillä kyllä jotain niin falskia, että oikein hirvittää.
"The nightmare corpse-city of R'lyeh was built in measureless eons behind history by the vast, loathsome shapes that seeped down from the dark stars. There lay great Cthulhu and his hordes, hidden in green slimy vaults."

Dark Days Ahead
DDA@Facebook
A.Kivi
Avustaja
Avustaja

Post by A.Kivi »

Mun mielestä kyseessä on monessakin mielessä "mielenkiintoisin" Maiden -levy. Bändin tuotannossa harvemmin tulee vastaan yhtä henkilökohtaista lähestymistapaa, kun mitä tämä kokonaisuus on täynnä.

Uudistumiskyky ja pokka ovat aina kiehtoneet minua. Harris on laittanut itsensä riskejä kaihtamatta todella kovan eteen. Ja vaikka ilmatorjuntaa on tullut (varsinkin 90-luvun lopulla) kohtuuttomasti, puolustaa tämä albumi paikkaansa.

Ilman tätä "ilmanpuhdistusta" ei maiden olisi enää olemassa, veikkaan ma.

Aikaa se vaatii, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Yksi vahvimmista Maiden-levyistä ikinä.

Indeed, Look for the truth!
"When Gabriel lies sleeping,
This child was born to die"
Post Reply