Kitaristit: Mikä on hauskin Maidenin biisi soittaa?

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Stratocaster wrote: Ärsyttää joskus treenata kun ei yksikertaisesti muista miten biisi jatkuu.
Jotain Phantom Of The Operaakin soittaessa oot ekan minuutin jälkeen hukassa. :lol:
Sitä puolta pitää treenata vielä paljon.
Miten tämä on mahdollista? Onko sulla bändiä? Teetkö omaa materiaalia?
Mulla on aina ollut ihan tolkuton muisti biisien suhteen. Maidenista puhuttaessa mä muistan kyllä rumpufillejä ja pelliniskuja myöden kaiken, saati sitten kitarakuviot. Toi ei siis tarkoita, että mä soittaisin jokaisen soolon yksiyhteen, en todellakaan. Se ei ole mun tapa. Mutta riffit ja biisit kokonaisuutena siis.
Mutta jos muisti ei pelaa tuota paremmin, ei näytä hyvältä soittajan näkökulmasta.
Mun lapsuudenklaveri itseasiassa kärsii samasta jutusta ja sen takia hän on edelleenkin vain makuuhuonekitaristi. Ei tuollaisella riffimuistilla voi edes yrittää tehdä omia biisejä.
Mutta en siis suinkaan sano, että sun tilanne olisi sama.
Kuuntele lisää niitä biisejäm, niiden pitää tulla takaraivosta. Sä olet vielä liian nuori, mutta sitten, kun aloitat kaljanjuomisen, sitten toi on helppo testata.

Ottelet alkomahoolia koko ajan ja soitat samalla. Se on hyvä testi. Jopa minä unohdin kaverin häissä keikalla ollessamme ( Ja soitettiin Maidenia ), miten joku tietty riffi lähti Etc. koska olin jo loppuvaiheessa niin känässä lavalla.
"To be alive is more than just breathing"
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

^ En osaa tehdä omia biisejä. :oops: Ehkä muistamattomuus johtuu siitä että opettelen aina montaa eri biisiä samaan aikaan, yleensä jotain viittä eri Maidenin biisiä treenaan samoihin aikoihin.
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

No iron maiden on varsin mukava soittaa skitalla :wink:
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

Stratocaster wrote:^ En osaa tehdä omia biisejä. :oops: Ehkä muistamattomuus johtuu siitä että opettelen aina montaa eri biisiä samaan aikaan, yleensä jotain viittä eri Maidenin biisiä treenaan samoihin aikoihin.
Ei ole mitään aiheta nolostella. Sä olet vasta 14-vuotias?, soittanut kitaraa aika vähäsen kuitenkin.

Ne omat biisit tulee jossain vaiheessa. Mutta noista jutuista ei todellakaan kannata ressata hetken vertaa.

Kun mä olin neljätoista, mä soittelin Metallicaa ( Hetfieldin kuvioita ) mukana koko ajan. En mä tehnyt omia biisejäni.

Jatka soittamista ja reenaamista. Ihan omilla ehdoillasi. ei stressiä eikä rässiä. Eikä muutakaan. Soita ja nauti soittamisesta
The Exorcist
Paholainen
Paholainen

Post by The Exorcist »

Koska aikoinaan tuli Iron Maidenin tahtiin soittelu aloitettua niin melkoisen laajasti on koko 80-luvun tuotanto tullut soiteltua läpi. Somewhere In Time ja 7th Son tullut joskus soitettua jopa läpi ihan kokonaan, joskus tulee muisteltua nykyään menneitä, edelleen 80-luvun tuotannon parissa. Purgatorya, Sea Of Madness:ta ja Rime Of The Ancient Marineria on tullut soiteltua viime aikoina.

Lappista kompataan noissa omissa biiseissä, ottaa aikansa ennenkuin löytää soittajana itsensä ja oman tyylinsä tehdä/luoda riffejä. Kunhan vain muistaa tehdä asiat niin että todella nauttii, vaikka joutuisi käymään sen kivikkoisemman polun. 8)

Up The Hammers!
Small green aliens scuttled out of his path, fearsome Martian warriors would not meet his gaze and the air froze when he croaked in his dark gravelly voice; "A pint of bitter Please mate".
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Lappis wrote:
Stratocaster wrote:^ En osaa tehdä omia biisejä. :oops: Ehkä muistamattomuus johtuu siitä että opettelen aina montaa eri biisiä samaan aikaan, yleensä jotain viittä eri Maidenin biisiä treenaan samoihin aikoihin.
Ei ole mitään aiheta nolostella. Sä olet vasta 14-vuotias?, soittanut kitaraa aika vähäsen kuitenkin.

Ne omat biisit tulee jossain vaiheessa. Mutta noista jutuista ei todellakaan kannata ressata hetken vertaa.

Kun mä olin neljätoista, mä soittelin Metallicaa ( Hetfieldin kuvioita ) mukana koko ajan. En mä tehnyt omia biisejäni.

Jatka soittamista ja reenaamista. Ihan omilla ehdoillasi. ei stressiä eikä rässiä. Eikä muutakaan. Soita ja nauti soittamisesta
14-vuotias jep. Mä soittelin viime vuonna pelkkää Metallicaa ja opin ainakin sen downstroken sitten jos en muuta. :)
Kitaraa soittanu varmaan viis ja puoli vuotta, raskasta musaa vasta vuoden.

No toivottavasti se biisintekokin alkaa joskus onnistumaan.
Erkki-Pentti Kaalevi
Vempare
Vempare

Post by Erkki-Pentti Kaalevi »

No mun oma suosikki on Fear of dark en tiedä miksi se on vaan hyvä ja mukava soittaa
MAIDEEEEEEEN!!!
Zapper
Kisälli
Kisälli

Post by Zapper »

Eipä oo mitää kokonaisia biisejä tullu pitkään aikaan soitettua, mut tulee tossa usein kitaralla rämpättyä jotain päästä heitettyjä E C D -riffejä, niin kai ne voidaan Maidenin soittamiseksi laskea, eli ne on hauskimpia. :D
Dead`s head
Peräruiske
Peräruiske

Post by Dead`s head »

onpa hienoa,kun viimeinkin sain phantom of the operan soitettua hyvin!se on hieno fiilis!
EDDIE666
Hang-Around
Hang-Around

Post by EDDIE666 »

Ööö.. afraidto shoot strangers,trooper,the clansmanjavaikka hallowed be thyname.
The Exorcist
Paholainen
Paholainen

Post by The Exorcist »

Dead`s head wrote:onpa hienoa,kun viimeinkin sain phantom of the operan soitettua hyvin!se on hieno fiilis!
On muuten jäätävän kehittävä biisi opetella soittamaan. 8)
Small green aliens scuttled out of his path, fearsome Martian warriors would not meet his gaze and the air froze when he croaked in his dark gravelly voice; "A pint of bitter Please mate".
daughter_of_slaughter
Bändäri
Bändäri

kitaristit: mikä on hauskin maidenin biisi soittaa?

Post by daughter_of_slaughter »

Phantom of the Opera on todella hieno biisi soittaa, samoin Genghis Khan.Sooloja en tosin opettele koskaan, sillä ei vielä taidot riitä.
Hellworks
Hang-Around
Hang-Around

Re: kitaristit: mikä on hauskin maidenin biisi soittaa?

Post by Hellworks »

daughter_of_slaughter wrote: Sooloja en tosin opettele koskaan, sillä ei vielä taidot riitä.
Vaikka en kova kitaristi olekkaan, niin sitä painotan, että soittamisessa ja eritoten soolojen harjoittelussa luovuus kunniaan! On melko tylsää harjoitella sooloja nuotilleen tabulatuurien kautta. Kehitystä tulee kun heittää koko ajan jotain omaa ideaa sinne väliin. Tällainen toiminta edistää soittotaitoa ja tuo aikaanaan myös toivottavasti mukanaan sen oman saundin, mikä lie se sitten tulee olemaankaan. Näin olen kuullut.. :wink:

NM: Omaa saundia odotellessa.. :roll:
"Joo tänään vois kyll.."
The Exorcist
Paholainen
Paholainen

Post by The Exorcist »

Hellworks wrote:
daughter_of_slaughter wrote: Sooloja en tosin opettele koskaan, sillä ei vielä taidot riitä.
Vaikka en kova kitaristi olekkaan, niin sitä painotan, että soittamisessa ja eritoten soolojen harjoittelussa luovuus kunniaan! On melko tylsää harjoitella sooloja nuotilleen tabulatuurien kautta. Kehitystä tulee kun heittää koko ajan jotain omaa ideaa sinne väliin. Tällainen toiminta edistää soittotaitoa ja tuo aikaanaan myös toivottavasti mukanaan sen oman saundin, mikä lie se sitten tulee olemaankaan. Näin olen kuullut.. :wink:

NM: Omaa saundia odotellessa.. :roll:
Totta, kehitystä tulee varmasti myös sillä että näkee vaivaa uusien asioiden harjoittelulle (olkoonkin se sitten nuotilleen soittamista, vaikka se ei todellakaan ole mielenkiintoista), kunhan muistaa että tekee asioita siten että ne ovat mielekkäitä itselle, kuten "heittää omaa juttua".

Tuo jääräpäinen opettelu on itselle ainakin ollut vittumaisinta mutta kehittänyt sitten taas eniten, varsinkin sellaisten juttujen harjoittelu, mitkä ovat etukäteen tuntuneet mahdottomilta osata soittaa.
Kannattaa kerätä eri juttuja eri soittajilta ja ennenkaikkea sellaisia, joita todella haluaa soittaa.

Kannattaa myös nauhoittaa omaa soittoaan sillä se paljastaa parhaiten niitä omia vahvuuksia sekä puutteita.
Stratocaster
Azazel
Azazel

Post by Stratocaster »

Infinite Dreams on tosi hyvä biisi soittaa. Siinä on kaikkea, rauhallista alkua, hyvä ja helpohko soolo, nopeaa runttausta. Suosittelen!
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Mutta moonchild on sitä jotain, säkeistöissä ehkä jopa hieman sahausta, kertsin laulua myötäilevät melodiat, adrianin helpohko mutta ah niin mahtava soolo ja soolojen välissä oleva osa. Jotain parhautta tai sellasta :wink:
Half Lives... Eat But Never Kill
Aces High
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Aces High »

Tänään soittelin tuota Prowleria ja se oli ihan mukavaa. Riffit eivät ole vaikeita ja laulu on myös helppo päästää tulemaan , ettei riffi mene sekaisin.
nilkkavamma]
Vempare
Vempare

Post by nilkkavamma] »

dance of death ja öö.. fear of the dark ja gangland
uP the irons!
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Aces High wrote:Tänään soittelin tuota Prowleria ja se oli ihan mukavaa. Riffit eivät ole vaikeita ja laulu on myös helppo päästää tulemaan , ettei riffi mene sekaisin.
Hmm... Prowler tosiaankin kuullostaa hyvältä, mutten ole itseasias iknä edes kokeillut opetella tätä. Hyvä biisii, täytyy itsekkin opetella.
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
TheClairvoyant
Hang-Around
Hang-Around

Post by TheClairvoyant »

Ekana tulee mieleen Infinite Dreams, Hallowed Be Thy Name ja sooloilu trooperiin... Bändin kans hauskinta on soittaa Phantom of the opera ja Transylvania...
Ruusteri
Peräruiske
Peräruiske

Post by Ruusteri »

Aces High sanotaan vaikka että se kertosäkeen Smithin vingutus on huippua soittaa!
Iron Maiden ja Simpsonit rokkaa!
-Moonchild-
Kisälli
Kisälli

Post by -Moonchild- »

mä tykkään soittaa Revelationsia,sellasta puhdasta Rockia isolla R:ällä :twisted:
Lappis
Azazel
Azazel

Post by Lappis »

The Exorcist wrote:
Kannattaa myös nauhoittaa omaa soittoaan sillä se paljastaa parhaiten niitä omia vahvuuksia sekä puutteita.
Näin. Ei kannata odottaa, että studio olisi se ensimmäinen paikka, missä kuulee omaa soittoaan ikäänkuin ulkopuolisena. Se on armoton paikka ja voi ensikertalaiselle olla ihan järkytys.

Soittoaan kannattaa kyllä äänitellä, jos siihen vain on mahdollisuus. sieltä kyllä kuulee omat mokat soitossa varsin armottomasti.

Videokamera myös toimii. Itse tein joskus tuota eli kuvasin omaa soittoa. Näkee tekniikat ja kuulee samalla, miten menee.

Seuraava projekti tehdään Mr. Kusmar Rottenin kanssa. Kyseessä kitaristeille suunnattu " opetuvideo ", jonka teemme tietysti täysin humalissamme. Innoittajana John Petruccin vastaava video, joka tipautteli meidät taannoin aika lujaa:

" Now I'm doing this at slow speed. " * Tekee ihmismäistä nopeutta sormiharjoituksia. John vaikuttaa tässä jopa ihmiseltä *

" Now I'm doing this at MY SPEED ! " * Tolkutonta vauhtia sormiharjoituksia. Nopeuksissa ei enää mitään inhimillistä. *

:lol:
Eddie^
Bändäri
Bändäri

Post by Eddie^ »

Ekana mieleen tulee Afraid to shoot strangers, varsinkin ne kunnon melodia kohdat. Myös hauskoja soittaa ovat; Fear of the dark, Como Estais Amigos, Educated Fool ja Transylvania. Onhan niitä toki muitakin mutta nuo ovat ne "hauskimmat".
Ircis archenemi niinq
Zapper
Kisälli
Kisälli

Post by Zapper »

^^Hahah noista Petruccin kommenteista tuli kanssa mieleen tämä Michael Angelon Speed Kills "opetusvideo", jota katsoessa saa kanssa putoilla aika hyvin. Angelo heittää kommenttia tyyliin: "some people like to take Sunday holidays but me..." ja sitten armotonta tilua kehiin. :lol: Jotenkin myös naurattaa ne harjoitukset, joissa mukamas annetaan ymmärtää, että nämä olisi hyviä harjoituksia soittaa mukana ja Angelo soittaa ensin kaikki kielet läpi, että katsoja pystyisi virittämään kitaransa samaan vireeseen. Sen jälkeen vedetään niitä skaaloja älyttömän hitaasti, niin että kaikki varmasti pysyvät mukana. No sen jälkeen Angelo tietysti vähän kiihdyttää tahtia ja eihän siinä normaali-ihminen pysty soittamaan edes puolella siitä temmosta. Kaverista kertoo myös paljon, että erään hänen biisinsä nimi on Yngwie can't touch this. :lol:
Post Reply