Run to the Hills - Maiden biografia

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

En tiedä muista, mutta mua ainakin häiritsee suunnattomasti suomennoksen kielenkäyttö. "mä, mun, vitun..." jne. Jotenkin moinen raksamiehen kielenkäyttö ei istu Steven rauhalliseen ja ujohkoon luonteeseen, sehän on aina haastatteluissakin herttaisen jännittynyt ja tuntuu että se ei oikeastaan haluaisi edes tehdä niitä. Tai ainkin 12 wasted years videolla.
Last edited by asa on Mon Nov 01, 2004 11:10, edited 1 time in total.
Finnarry
The Bassist
The Bassist

Post by Finnarry »

^No toi ottaa silmään tosi pahasti. Ei sovi yhtään Maiden heppujen suuhun tuo kielenkäyttö. Ihan kuin jotain teinislangivääntöä. Suomentajalle pitkä miinus.
DevilLook
Viimeinen voitelija
Viimeinen voitelija

Post by DevilLook »

^^ Kieltämättä, tuo ei tunnu kovin luontelvalta. Myös lukuisat kirjotusvirheet ja hieman sekavat lauseet häiritsevät lukemista. Kyllä huomaa että on hiukka kiireellä käännetty. Tai ainakin luulen että kiirellä, mistä minä sitä voin tietää. Voi sillä kääntäjällä olla myös lukihäiriö, mistä mä sen voisin tietää?

EDIT: typot. mä en ainakaan ois tehny sitä paremmin ;)
Shogun
Roudari
Roudari

Post by Shogun »

Kirjoitusvirheet ja jotkin sekavat lauserakenteet häiritsevät paikoitellen. Kieliasun suomennos ei.

Näennäisestä ujoudestaan (näennäisestä siksi, että ei se Harris ujo ole ollut keikkajärjestäjille vitut haisteteltuaan) huolimatta kundit ovat köyhistä oloista Lontoon East Endistä ja puhuvat murretta ja kiroilevat paljon, joten kai Helsingissä käytetty "mä" sana sopii oikein hyvin (tai ainakin paremmin, kuin "mie" :lol: ).

Ainakin mulle se kuulostaa normaalilta stadilaisen nuoren puheelta, ei raksamiehen. :wink:

EDIT:
Lainaus englanninkielisestä painoksesta. Steve kertoo Paul Di'Annon esittelystä hänelle (normaalia tekstiä tai itseasiassa sieltä lievimmästä päästä):

Steve: 'What's he look like then? I bet he looks like shit, don't he?'
Trevor: 'No he looks good.'
Steve: 'Oh, fuck it. Get him down then.'
"You'll never hear Maiden on U.S. radio, MTV and certainly never see them in a reality show."
- Bruce Dickinson on Ozzfest
QazKFD
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by QazKFD »

Juuh, eli nyt kun tässä lukailin, niin tuo suomennettu painos ei ole siis viimeisintä laitosta, vaan päättyy mihin?

Perkele kun ois tiili postissa mutta en oo kerenny hakeen vielä.
YOU DON'T ROCK HARD
YOU NEVER DID
Shogun
Roudari
Roudari

Post by Shogun »

^
Miksi siis haluat tietää "lopun" jo etukäteen. :wink:
2. painos päättyy siihen, kun BNW kiertue on ohi ja Rock In Rio DVD tekeillä...
"You'll never hear Maiden on U.S. radio, MTV and certainly never see them in a reality show."
- Bruce Dickinson on Ozzfest
toltec7
Wimp
Wimp

Post by toltec7 »

Itse hommasin tuon englanninkielisen viimeisimmän painoksen ja äkkiseltään se vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin tuo Suomen versio. Ensinnäkin käännös on välillä melko tökeröä ja kuvat esim. on huonompilaatuisia jne. Lisäksi se on tehty siitä BNW-aikaisesta. Täytyy kai se suomiversiokin joskus hankkia, mutta kun vielä englantilainen bändi on, niin on perin suotavaa, että lukee teoksen alkukielellä. Käännöksissä kun aina häviää jotain, esim. vitsien ideat yms. Eikä sitä kieltäkään ikinä opi, jollei jotain lue alkukielellä. Hinnassakin reilun kympin ero.
The good that men do, is oft interred with their bones...but the evil that men do, lives on...
QazKFD
Rautaneito IRC Crew
Rautaneito IRC Crew

Post by QazKFD »

Noo vidduh. Kai toi nyt on noukittava kuitenkin post ohviisesta ja lukastava punkalla makoillen tylsinä kassuiltoina. Jos pahalta vaikuttaa, niin voihan sitä sitten tuon lontoonkiälisen hankkia kun kerran pidemmälle on tehty. Kyllähän enklanktia lukee ja ihan ymmärtääkin (kai?) :p
YOU DON'T ROCK HARD
YOU NEVER DID
eddiebruce
Hang-Around
Hang-Around

Post by eddiebruce »

Kirja on erittäin mielenkiintoinen ja kun lukemisen aloittaa on sitä vaikeaa lopettaa.
UP THR IRONS \,,/
03,05,x2 06,x2 08,10,11,13
rue morgue
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by rue morgue »

^ Juu oikeassa olet.

En ole aikaisemmin lukenut RTTH kirjoja joten en voi mennä sanomaan käännöstyöstä pahemmin mitään.

Kyllä tuon kirjan vieressä viihtyy erittäin hyvin ja liki kokonaan olen sen jo lukenut ( olen sen verran huono lukemaan yleensäkkin kirjoja joten tuon saattaminen loppuun asti voi hiukan kestää).

RTTH paras puoli on se että siinä keskitytään enemmän asioihin kuin bailaus juttuihin. En olisi ostanut tuota kirjaa jos se olisi tekstiltään muistuttanut Motleyn kirjaa. Ei oikein kiinosta kavereiden känni sekoilut ku itse sekoilee jo aivan tarpeeksi kännissä. :lol:
Weezer
Vempare
Vempare

Post by Weezer »

Sain kirjan käteeni ja 20 vuoden diggailun jälkeen on mukava lukea taustoja niiltäkin ajoilta kun itse bändin löysin.

Kirja on puoleenväliin saakka tasokasta luettavaa. Taustat ja soittajat tulevat hyvin esille. Kirjan puolessa välissä alkavat omituisuudet.

Mistä mahtaa johtua se, että Killersiin saakka levyt ja kiertueet käydään tarkasti läpi, mutta 80-luvun klassiset levyt ja kiertueet paukutetaan läpi liiallisella kiireellä.

Esimerkiksi World slavery tour itäblokin visiitteineen käydään lähinnä kursorisesti läpi. Varmasti tarinaa olisi tuolta kiertueelta riittänyt. Kiiruhtaminen on toisaalta aika tyypillistä Mick Wallin kaltaisille harrastelijahistorioitsijoille. Okei, mies on varmasti kirjoittanut bändistä jos toisestakin, mutta hieman amatöörimäisen vaikutelman tempoileva rytmitys antaa.

Mutta, mutta... Oli kirjassa hetkensäkin. Lähes mielenkiintoisinta oli Adrianin kertomus NPFTD:n äänityksien alkamisesta. Lähinnä Adrianin kertomus vahvistaa oman käsitykseni siitä, että Steve hieman säikähti 80-90 -luvun taitteen musiikillista trendiä ja grunge-aaltoa. Levy oli saatava ulos äkkiä ja soundeihin oli saatava rosoisuutta. Itsekin olen aina ihmetellyt miksi SSOTSS:n viitoittamaan linjaa ei jatkettu. Tuolla levyllähän biisinkirjoitus ja tekninen toteutus olivat IMO huipussaan ja edeltäjäänsä nähden NPFTD oli lähinnä demo. Ehkä Steve kuitenkin rinnasti grungen vaikuttavuudessaan kymmenen vuotta aikaisemmin jyllänneeseen NWOTBHM-skeneen. Mene ja tiedä.

Onko kukaan muuten kuullut ASAP-levyä. Adrian on itselle ollut aina soittajana kunkku, joten pitää kai levyä hankkia hyllyyn.

Weez
asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Weezer wrote:Onko kukaan muuten kuullut ASAP-levyä. Adrian on itselle ollut aina soittajana kunkku, joten pitää kai levyä hankkia hyllyyn.

Weez
Melkoisen tylsää AOR:ää, en tykännyt.
HL
Bändäri
Bändäri

Post by HL »

Weezer wrote: Kirja on puoleenväliin saakka tasokasta luettavaa. Taustat ja soittajat tulevat hyvin esille. Kirjan puolessa välissä alkavat omituisuudet.

Mistä mahtaa johtua se, että Killersiin saakka levyt ja kiertueet käydään tarkasti läpi, mutta 80-luvun klassiset levyt ja kiertueet paukutetaan läpi liiallisella kiireellä.

Esimerkiksi World slavery tour itäblokin visiitteineen käydään lähinnä kursorisesti läpi. Varmasti tarinaa olisi tuolta kiertueelta riittänyt. Kiiruhtaminen on toisaalta aika tyypillistä Mick Wallin kaltaisille harrastelijahistorioitsijoille. Okei, mies on varmasti kirjoittanut bändistä jos toisestakin, mutta hieman amatöörimäisen vaikutelman tempoileva rytmitys antaa.
Juuri tätä minäkin pohdiskelin. En ole vielä lukenut kirjaa kokonaan, vaan olen ~puolivälissä. Ja tällä hetkellä kirjassa on julkaistu vasta Iron Maiden !?!? Ei kyllä taida kovinkaan viiltävää analyysiä tulla juuri noista "kultaisten aikojen" levyistä. Noh luetaanpa nyt loppuun ja analysoidaan sitten lisää.
Weezer
Vempare
Vempare

Post by Weezer »

Sorry spoilerista :(

Kirjan lisänä voisi olla statistiikkaa, tilastoja, kiertuepäiviä jne...

Toisaalta nämä löytyvät esimerkiksi Best of the beastilta, mutta silti.

Kirjaan liittyvää sen verran, että Early daysiltä löytyvä dokkari puolestaan on helvetin hyvin tehty. Toivottavasti se myöhemmiltä osiltaan vastaa hieman kirjan puutteisiin,
w
cuomi
Kisälli
Kisälli

Post by cuomi »

Vähän aikaa sitten sain luettua läpite. Äärimmäisen kiehtova laitos.
Peke
Kärpästen Herra
Kärpästen Herra

Post by Peke »

Weezer wrote:Sain kirjan käteeni ja 20 vuoden diggailun jälkeen on mukava lukea taustoja niiltäkin ajoilta kun itse bändin löysin.

Kirja on puoleenväliin saakka tasokasta luettavaa. Taustat ja soittajat tulevat hyvin esille. Kirjan puolessa välissä alkavat omituisuudet.

Mutta, mutta... Oli kirjassa hetkensäkin. Lähes mielenkiintoisinta oli Adrianin kertomus NPFTD:n äänityksien alkamisesta. Lähinnä Adrianin kertomus vahvistaa oman käsitykseni siitä, että Steve hieman säikähti 80-90 -luvun taitteen musiikillista trendiä ja grunge-aaltoa. Levy oli saatava ulos äkkiä ja soundeihin oli saatava rosoisuutta. Itsekin olen aina ihmetellyt miksi SSOTSS:n viitoittamaan linjaa ei jatkettu. Tuolla levyllähän biisinkirjoitus ja tekninen toteutus olivat IMO huipussaan ja edeltäjäänsä nähden NPFTD oli lähinnä demo. Ehkä Steve kuitenkin rinnasti grungen vaikuttavuudessaan kymmenen vuotta aikaisemmin jyllänneeseen NWOTBHM-skeneen. Mene ja tiedä.

Weez
Tuo on hyvin pitkälle samoilla aalloilla mun ajatuksien kanssa. Toivottavasti joskus vielä raotetaan kulissia world slaverystä 7th kiertueseen. ehkä Mick wallille tuli kiire päästä Brucen lähtötunnelmiin.

Peke
Into Iron Maiden Since 1983
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Post by Piece Of My Mind »

Pitelin jo hetken aikaa kirjaa kädessä... Kirjakaupassa.
Että teki mieli hommata... Mutta ajattelin siirtää ostoa, kun oli sillon koulun puolesta jo tarpeeksi luettavaa...

Mutta onneksi isukki oli myös kyseisessä putiikissa ja näki kirjan...
Aika varmasti saan kirjan jouluna... Ja joululomalla on aikaa syventyä kirjallisuuteen...
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
Pesusieni
Hang-Around
Hang-Around

Post by Pesusieni »

Kävin kirjastossa kysymässä vähän aikaa sitte kyseistä teosta. Pääkirjastosta löytyi yksi kappale, laitoin varaukseen. Tulee tekstiviestillä ilmoitus kun kirja on noudettavissa :)
Joskus täytyy itekki hommata...
"Hell Wasn't Built In A Day..."
escudo
Hell Rat
Hell Rat

Post by escudo »

Kävinpä sitten minäkin ostamassa tämän kirjan kun pitkään se oli jo ostoslistalla ollut. Sen verran oli mielenkiintoinen opus että kaksi päivää meni sitä lukiessa, kaikki hyvä loppuu liian aikaisin. Muuten en voi kuin kehua kirjaa mutta minuakin häiritsi tuo että kun päästiin Dickinson-aikakaudelle, tahti kiihtyi eikä enää käsiteltykään asioita niin tarkasti kuin alussa. Liekkö tekijällä sitten ollut mielessä että alkuajan asiat ovat yleisesti ehkä vähän heikommin tiedossa mutta itse olisin mielelläni lukenut tarkempaa tekstiä myös myöhemmistä ajoista. Tietenkin kirja olisi sitten ollut ihan jumalattoman kokoinen tiiliskivi mutta mieluummin niin. Joka tapauksessa suosittelen kaikkia lukemaan tämän kirjan, kyllä sitä uutta tietoutta tuli ihan roppakaupalla vaikka paljon kuvittelinkin asioista tietäväni. Ehdottomasti hintansa arvoinen ostos!
"Get yourself together, drink 'till you drop
Forget about tomorrow and have another shot!"
-Ale Pupi, Kuopio-
Prowl3r
Bändäri
Bändäri

Post by Prowl3r »

Isosisko laitto ihan ylös että vois ostaa ton eepoksen miulle jouluksi 8) 8)

Kiinnostavaa päästä lukemaan muun mukavan ohella :D
Pedro
Hell Rat
Hell Rat

Post by Pedro »

Juuri ilmestyneessä Soundissa käännös aika selkeästi tyrmättiin asia- ja kirjoitusvirheineen, joten jos kirja nyt loppujen lopuksi joskus ilmestyy hyllyyni, niin taidan tyytyä alkuperäiseen painokseen.
"Harmaantuneissa munakarvoissa on tiettyä charmikasta arvokkuutta" -Flea/RHCP
stiflat
Bändäri
Bändäri

Post by stiflat »

Itsekin toivoin tätä joulu-ukon tuomaksi, katsotaan sitten joulun jälkeen
miltä vaikuttaa. Siis sitten kun muutaman kuukauden olen sitä itselleni
tavutellut , kirjat kun tuppaavat aina jäämään kesken.

Nytkin Marilyn Mansonin Helvettiin ja takaisin -kirja on ollut kohta
vuoden kesken. Tuppasi se vaan menemään itsensä toistoksi loppua
kohden.
Unbeliever
Viikonloppusoturi
Viikonloppusoturi

Post by Unbeliever »

Offtopic, mutta sain itse tuon "Helvettiin ja takaisin" juuri luettua. Kannatti kyllä lukea. On se Manson vähäsen skitso tyyppi.
Finnarry
The Bassist
The Bassist

Post by Finnarry »

Asia ja suomennosvirheitä tosiaan on ja niinkuin sanottu 80-luvun kulta-aika sivuutetaan vauhdilla. Alkuajat on kiitettävän hyvin käyty läpi. Ne kiinnostaakin kyllä eniten.

Suosittelen lontoonkielistä versiota, jos vain kieli taipuu. Tosin alkuperäisessä on samat puutteet tietysti sisällöltään...
Iron Constable
Crusader
Crusader

Post by Iron Constable »

Pedro wrote:Juuri ilmestyneessä Soundissa käännös aika selkeästi tyrmättiin asia- ja kirjoitusvirheineen, joten jos kirja nyt loppujen lopuksi joskus ilmestyy hyllyyni, niin taidan tyytyä alkuperäiseen painokseen.
Samaa kattelin eilen ja aika tylysti laitettiin suomennoksesta. Kai tein kerrankin jotain "oikein" kun päätin, että kummatkin versiot englanninkielellä riittävät, enkä hanki suomennosta.

Osaanhan minäkin nyt englantia huonosti kääntää, en tarvitse siihen muiden apua... By the way, eli tien vieressä, nämä alkuperäiskieliset kirjat ovat VITUN MAINIOITA, kuten Steve Harris ilmeisesti asian ilmaisisi.
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Post Reply