Tosiaan fuckin voi suomentaa tosi moneen sanaan, harmi kun suomentaja ei ole tajunnu tätä. Niin ja ihan kunnon kirjakieltäkin oisi voinu käyttää.
Tai edes lähelle sitä.
Jep, olen nimittäin samaa mieltä, että tuo "mä" ja "mun" sanojen käyttö haittaa vähän. Nuo vitut ei niin paljoa haittaa, mutta en usko Harris on niitä jatkuvasti viljellyt... Kirjakieli olisi sopinut erinomaisesti tuohon, mutta vaikka olen lukenut tuota kirjaa noin 60 sivua, täytyy myöntää että on ollut uskomattoman hauska ja mielenkiintoinen. Varsinkin Murrayn teksissä on ollut hauskoja kohtia, kuten (jotenkin näin) :
"Meillä oli Smithin kanssa bändi, jossa Herra X soitti kongo-rumpuja. Meillä oli keikka jossain seurakuntatalon tapaisessa ja paikalla oli noin 6 ihmistä. Soitimme 5-6 kappaletta ja keikan järjestäjä antoi meille coca-cola -tölkit ja mars patukat!"
Ei se ihan noin nyt mennyt, mutta suurinpiirtein noin se oli
Heheh! Pitt The Elder... Looorrd Palmerstone #DISH#
^ Olen vähän eri mieltä luettuani 77 sivua...
Alku on suhkoht tylsä koska jatkuvasti bändissä vaihtuu jäsenet ja minua ei hirveästi kiinnosta pelasiko joku futista ja kuka krikettiä..
Varsinkin jäsenien nimet pisti pääni pyörälle koska ne vaihtu kokoajan.
Mutta onhan tuo kivaa luettavaa silti ja tempaudun Itä-Lontoon mailmaan aina avattuani kirjan
Toi se pukki perhana sentään jotain hyvää... Kirjahyllyni sai toivottua täydennystä.
Siinä se komeilee Tuntemattoman sotilaan vieressä, kunnia paikalla.
En vaan ole vielä raaskinut aloittaa... Hieman vain selaillut... Pitää odottaa oikeaa hetkeä.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
Olen tuota nyt vähän yli sadan sivun verran lukenut, enkä oikein tiedä ollako tyytyväinen vai ei. Tähän mennessä ei ole tullut kovin paljoa asiaa, jota en olisi jo ennakkoon tiennyt. Toivon mukaan tilanne kuitenkin korjaantuu myöhemmin.
Asia, joka minua kuitenkin eniten risoo on kirjan kieliasu. Tuntuu, että jokainen lause alkaa sanalla "mä". En ole lukenut lontoonkielistä versiota, enkä puutu poikien alkuperäisiin lausahduksiin, mutta olisi suomentaja voinut hieman enemmän järkeä käyttää muutenkin.
Lisäksi jos minä olisin kirjan suomentanut, niin olisin ilman muuta käyttänyt kirjakieltä. Nykyisellään hemmojen jutut eivät nimittäin oikein ole mieleeni. Tuntuu myös, että sanat kuten 'vittu' ja muut ruokottomuuden eivät sovi Steven sanavarastoon. Olen saanut hänestä aivan toisenlaisen kuvan, ja siksi hänen kommenttejaan on hieman kiusallinenkin lukea tuollaisenaan.
---
Lainaus kirjan sivulta 32: "Sitten siellä oli 'Burning Ambition', jonka muunnelma päätyi ensimmäisen Iron Maidenin singlen B-puolelle nimellä 'Running Free'." Miten ihmeessä tällainen selkeä asiavirhe on päässyt mukaan? Onko tämä jo alkuperäisessä vai vain suomentajan oma moka?
Larppa wrote:^ Olen vähän eri mieltä luettuani 77 sivua...
Alku on suhkoht tylsä koska jatkuvasti bändissä vaihtuu jäsenet ja minua ei hirveästi kiinnosta pelasiko joku futista ja kuka krikettiä..
Varsinkin jäsenien nimet pisti pääni pyörälle koska ne vaihtu kokoajan.
Mutta onhan tuo kivaa luettavaa silti ja tempaudun Itä-Lontoon mailmaan aina avattuani kirjan
No en nyt kuitenkaan ole täysin eri mieltä kanssasi, koska tähän asti kirjassa esiintyneet nimet ovat olleet uskomattoman sekavia ja välillä pitää arpoa, kuka sanoi mitäkin ja kuka puhuu juuri nyt. No Steven "puhe" ei ollut nyt niin erittäin mielenkiintoista aluksi, mutta Murrayn tarinat olivat jo paljon mukavampia. Mielenkiintoista oli ainakin se, kun eräs Maidenin kitaristeista yritti kilpailla Daven kanssa hampailla soittamisessa yleisön edessä...
Lainaus kirjan sivulta 32: "Sitten siellä oli 'Burning Ambition', jonka muunnelma päätyi ensimmäisen Iron Maidenin singlen B-puolelle nimellä 'Running Free'." Miten ihmeessä tällainen selkeä asiavirhe on päässyt mukaan? Onko tämä jo alkuperäisessä vai vain suomentajan oma moka?
Tuota minäkin ihmettelin, mutta annoin asian sitten olla..
Heheh! Pitt The Elder... Looorrd Palmerstone #DISH#
^ Niin toi mullekkin. En ole varmaan elämässäni lukenut kuin 2 kirjaa kokonaan, mutta nyt tuo määrä saa varmasti lisäystä. Ensimmäinen kirja itelläni jota todella tekee mieli lukea ja on aina vaikea lopettaa lukeminen. Mahtavaa
Älä tee sitä tänään minkä voit tehdä huomenna......Jos jaksat
Minä olen myöskin saanut tuon kirjan joulupukilta. En ole lukenut kuin vasta vajaa 100 sivua. Ihan on ollut mielenkiintoista ja minua ei ainakaan häiritse tuo "mä" sanojen käyttö.
Kun lueskelin täältä kommentteja ennen kuin itse aloin lukemaan, niin sain sen kuvan, että kirjassa vähintään joka toinen sana olisi "vittu". Ei onneksi ollut ja ennakko odotuksiin nähden tuo kiroilu on ollut onneksi aika vähäistä. Ei sillä mieluummin en näkisi noita kirosanoja siellä juuri ollenkaan, kun en kiroilua muutenkaan pidä kovin fiksuna tai tyylikkäänä, mutta ei ne mua pahemmin häiritse.
Tuo kertojan vaihtuminen liian usein ja nopeasti kyllä sekoittaa vähän.
"Banaanit ovat hyvää syötävää, ja niistä saa vielä parempaa jos ottaa kuoret pois." Sami Soininen/Apinamaailma
Toissayönä kello 23.58 , kun talo vaipui hiljaisuuteen otin minä kirjan esille. En tahtonut mennä vielä nukkumaan ja kun TV:stäkään ei tullut mitään kintoisaa, päätin minä aloittaa lukemisen.
Lukeminen on aina kuulunut lempi harrastuksiini ja olenkin lukenut paljon kaikenlaista kirjallisuutta, mutta koskaan en ole lukenut mitään tämän kaltaista... Kerrassaan mahtavaa luettavaa. Kirjoitusasultaan kirja tosin on aika aloittelijamaista, mutta sen sisältö... Odotettavissa oli kyllä jotain kiintoisaa, mutta en minä silti ihan näin kiintoisaksi kirjaa olisi uskonut.
Nyt on tullut viime öinä luettua Steven, Daven ja Paulin osiot ja tänä yönä jatkuu...
Kaverilla luin kirjaa hiukan eri kohhdista. Varsinikin Blaze-aikakausien kohdalta ja siitä kun Adrian& Bruce palaavat. Vaikuttivat mielenkiintoisilta ne pätkät mitä luin.
Sain minäkin kyseisen opuksen joululahjaksi ja luinkin yhdessä päivässä.
Minua ei tosiaankaan haitannut murre tai tämä vittu -sanan käyttö. Itseasiassa luulin foorumin kirjoitusten perusteella sen olevan runsaampaa.
Piece Of My Mind wrote:
Siinä se komeilee Tuntemattoman sotilaan vieressä, kunnia paikalla.
En vaan ole vielä raaskinut aloittaa... Hieman vain selaillut... Pitää odottaa oikeaa hetkeä.
Niin myös on minun hyllyssäni Väinö Linnan The Tuntematon Sotilas ja Sotaromaani kunniapaikoilla....
myös löytyy pohjan tähden alla trigoloria, mikä on kaikkein paras suomalainen kulttuuriteko
Kuuntelin tossa muutaman biisin metallicaa, mutta sitten oli pakko heittää IM Killers koneeseen........ ei pääse tiikeri juovistaan, eikä pidäkkään
Tänään sain kirjan luettua, joululahjaksi sain kirjan. Paljon uutta tietoa kuulin bändistä, ja ennen kirjaa minua kiinnosti erioten miksi Blaze:lle tuli lähtö ja Adrianin&Brucen paluun syyt. Kirja antoi vastauksen moniin kysymyksiini, siitä kirjalle plussaa, mutta kirjoitusasu oli kyllä todella surkeaa ajoittain, välillä ei tajunnut yhtään, että miten tämä nyt liittyy edes tähän kirjaan. Mick:n ajatukset lentelivät välillä missä tahansa.
Ok ajoittain oli kyllä todella kiintoisaa luettavaa, että kirjan muut haitat vähän niinkuin hävisivät. Eli loppujen lopuksi ei mitään radikaalia sanottavaa kirjasta...
On muuten loistava kirja, sain joululahjaksi ja luin neljässä päivässä. Kirja kertoo sellaisia asioita etenkin bändin alkuajoista mitä en ole tiennyt. Oli kyllä hyödyllinen lahja ja se opus tulee luettua vielä monta kertaa elämän aika. (Paitsi jos Only The Good Die Young )
Aika ankarasti kirjaa arvosteltiin puhekielen ärsyttävästä käytöstä, mutta mielestäni se ei ollut mitään kovin kauheaa. Kirjahan on kirjoitettu sellaisella tavalla, kuin monet dokumentit... Useita haastatteluita kootaan yhteen ja väliin lyödään vähän kertojan/kirjoittajan löpinöitä, näin ollen puhekielen käyttö on välttämätöntä ja tietyt sanat toistuvat pakostakin.
Enemmänkin minua ärsytti kirjan pinnallisuus, kuin sen kirjoitusasu.
Ajattelin että kirja olisi ollut syvällisempi... No, kirjan sijaan olisi tarvinnut tehdä kirjasarja, jos oltaisiin haluttu syvemmin Iron Maideniin tutustua.
Yhteen kirjaan ei millään pysty laittamaan kaikkea ja näin ollen kirja on aika pinnallinen ja kertoo vain kaiken olennaisen, mutta ihan hyvä näinkin. Iron Maidenin historian sisältävänä opuksena kirja kun on ainoa, on se silloin jo minulle raamatun veroinen... Ja melkein Tuntemattoman Sotilaan.
Voiskos joku kertoo hieman tapahtumia, yksityiskohtia, tapahtumia viimeisimmässä 3. painoksessa on lisätty 2.painokseen (2001)verraten.
On kai se 3 ed ostettava, vaikka ehdin jo ostaa suomenkielisen heti kun se ilmesty ja sitten kotona huomasin, että ne on käänttäny 2001 painoksen, eikä 2004......
No niin, kirja tuli luetuksi.
Joululahjaksi sen sain ja eläessäni en mitää tuon suuruista määrää sivuja
ole näin nopeasti lukenut.
Kirja oli hyvä! Paljon asioita Maidenista, jotka on (=minä olen) vaan median kautta
saanut tietoon ja kirjassa selviteltiin paremmin niitä.
Yksi asia oli selvä, Harris on tehnyt suuren työn Maidenin eteen.
Se näkyi kirjasta ja se on todella hyvä opetus, jos jotain haluaa kovin.
Kaikki avioerot ym. ja silti usko ei hiivu kuitenkaan. Myös suru erottaa
mukavia, mutta väärillä raiteilla olevia, jäseniä oli hyvää luettavaa.
Sekä Blazen vastaehdokas, joka oli minulle kuitenkin tuntematon, mainittiin.
Sen verran on tuuriakin käynyt, että Ilmeisesti Rod Smallwood on
enemmän kuin tärkeä ollut bändille. Olisi kiva tietää mitä ilman häntä olisi
tapahtunut. Varmaan paljon vähemmän.
Kirjoitusasu ei häirinnyt (=vittu-sanat), koska eniten niitä tuli kun jätkät
olivat nuoria ja silloin ymmärtää että niitä viljellään.
Ja yleensäkin ne olivat jotain "ajattelin että vittu antaa olla" -tyylisiä
tuohahduksia. (onko edes sana?)
Vähän jäi vaivaamaan mihin Derek Riggsin ja Maidenin yhteistyö päättyi,
eikös se päättynyt jo? Siitä kun ei sanottu sanaakaan, eikä X-Factor:in
kansikuvan valinnnasta, että ei normaali piirros kelvannut...?
Asioita alettiin hieman nopeuttaa kolmen ensimmäisen levyn jälkeen
kirjassa, eikä enää niin paneuduttu kaikkeen pieneen, mutta se ei
hirveästi haitannut koska kaikki tärkeimmät tuli kuitenkin.
Myös epäonnistumiset kerrottiin mukavasti, mm että turhia täytebiisejä
löytyy levyiltä. Oli mukavaa vastapainoa sille suosioliidolle.
Saa nähdä mihin tämä bändi vielä venyy, ihan mielenkiinto heräsi erilailla
tulevaisuuteenkin kirjan jälkeen.
Lappis wrote:Jos joku haluaa hyvää kirjaa joululahjaksi, suositelen kyllä tuota Lemmyn omaelämänkertaa. Se on nimittäin aika mukaansatempaava. Ei ole mitään ylimääräistä/tylsää koko kirjassa.
Hahaa, tulihan se totuus sieltä. Tuo Lemmyn omaelämäkerta on kyllä varmaan historian paras bändihistoriikki.
Niin, aiheesta: kyllä häiritsi Run To The Hillssissä löysäpersesuomennos, 50% kirjasta juosten kustu ja Blazea käsiteltiin vähintäänkin silkkihansikkain. Muuten ihan ok kirja.
stiflat wrote:Vähän jäi vaivaamaan mihin Derek Riggsin ja Maidenin yhteistyö päättyi,
eikös se päättynyt jo? Siitä kun ei sanottu sanaakaan, eikä X-Factor:in
kansikuvan valinnnasta, että ei normaali piirros kelvannut...?
Tuota olen myös minä pohtinut... Minkä takia Derek Riggs ei enää kelvannuta ?
Mahtaako joku tietää miksi niin taitava piirtäjä piti syrjäyttää ?
Ei sillä, etten pitäisi näistä ns. uusista kansista, onhan esimerkiksi Brave New Worldin kansikuva kerrassaan mahtava.
Mutta se tyyli jolla Derek kansia teki, ne yksityiskohdat, se oli jotain...
Minne hävisi Derek Riggsin kansitaide ?
Piece Of My Mind wrote:Minkä takia Derek Riggs ei enää kelvannuta ?
Mahtaako joku tietää miksi niin taitava piirtäjä piti syrjäyttää ?
Jos oikein muistan, niin Riggs teki monta eri vaihtoehtoa Brave New Worldille, silloin kun albumin nimeksi oli vielä tulossa The Wicker Man. Hän ilmeisesti kypsyi Maidenin hemmojen moniin mielenmuutoksiin. Näin muistan lukeneeni haastatteluista. Eli aloite yhteistyön loppumiseen taisi tulla Riggsin puolelta. Korjatkaa, jos muistan väärin.
Edit: tässä myös vähän selvitystä, tosin diplomaattiseen sävyyn:
"Andy: Is there anything we see that is your work, which we might not realise ?
Riggs:...er...I'm not doing a lot at the moment...I stopped for a while I got fed up with it. I've just been doing the odd bit.
I was in a long term contract with Maiden which I had to extricate myself from...I didn't want to be in that anymore...and I've been doing the odd album cover and a few bits of artwork. I did some stuff recently for an American theme park. They did a sort of scary weekend over Halloween. That was quite fun a sort of skeleton called 'Boney Malonie'...
I came out of the Iron Maiden contract because I hadn't worked for anyone else for a while, which was part of the contractual agreement...erm...and I did a kind of portfolio for book covers only to find that no-one in England really publishes books anymore. The guys who are in it can't make aliving anymore...so that was out..."
^Muistaakseni Riggs teki n. 10 eri luonnosta Wicker Man-sinkulle, mutta kaikki hylättiin tyystin. Riggs päätti tämän jälkeen lopettaa Maidenin kanssa yhteistyön. Tämän takia alkuperäisen Wicker man-sinkun kannessa ei esiinny Eddietä. Mieshän heitti pensselit nurkkaan, koska kyllästyi koko ajan odottamaan maalin kuivumista, joten hän tekee nykyään työnsä tietokoneella.
Miehen uudempia töitä pystyi vielä vähän aikaa sitten hirvistellä osoitteessa http://www.derekriggs.com/, mutta sivut eivät enää toimi. IMO miehen uudet rävellykset olivat niin paljon huonompia kuin ennen joten ei ole todellakaan ikävä.