Elikkä siis, Iron Maiden julkaisi noin 1,5 viikkoa sitten jo pitkään kaivatun Britannian mini kiertueen, joka alkaa heinäkuun 20. päivä Skotlannista ja päättyy Lontoon The O2 Areenalle. UK tour on varmasti monelle fanille se mihin ovat etsineet vastinetta monet vuodet, kun yhtye on soittanut viime vuosina kotimaassaan vain muutaman festari- ja hallikeikan.
Iron Maiden Uk tour 2011:
July:
Wed 20 Scotland, Glasgow SECC
Thu 21 Scotland, Aberdeen AECC P&J Arena
Sat 23 England, Newcastle Metro Radio Arena
Sun 24 England, Sheffield Motorpoint Arena
Wed 27 England, Nottingham Trent FM Arena
Thu 28 England, Manchester MEN Arena
Sun 31 England, Birmingham NIA
August:
Mon 1 Wales, Cardiff CIA Arena
Wed 3 Northern Ireland, Belfast Odyssey
Fri 5 England, London 02 Arena
Sat 6 England, London 02 Arena
Heti yllä olevien keikkojen tullessa julki, mielessä alkoi käydä ajatus, miltä tuntuisi nähdä Iron Maiden omassa kotimaassaan. Joko Glasgowiin tai Aberdeeniin oli alunperin tarkoitus lähteä katsomaan keikkaa, mutta joku tunne sai kuitenkin mielen suuntaamaan kohti Lontoota. Pienen googlailun jälkeen päätös brittien saarelle lähdöstä alkoi tuntua entistä varmemmalta valinnalta. Enään oli yksi kysymys. Kuka tai kenen kanssa lähden sinne? Täällä Rautaneidossa on viime vuosien aikana tutustunut niin moneen uuteen mahtavaan tyyppiin, joten matkaporukasta tuskin kannattaa olla huolissaan. Tänä vuonna näen Maidenin ensimmäistä kertaa ulkomailla, joten kokemus tulee olemaan sanoinkuvaamaton. Göteborg, Helsinki ja Lontoo. Siitä on minun ensivuoden IrMa keikat tehty. Pieni kutina tietenkin on, mahtaisikohan Steve & Co olla samaan aikaan kuin minä Espanjassa toukokuun toiseksi viimeisellä viikolla, kun tuppaavat esiintyä tuossa läheisessä Saksassa toukokuun viimeisellä viikolla oikein ahkerasti.
Joka tapauksessa, kiertueen päätösetappi the O2 areena on pituudeltaan sisältä noin 320 metriä ja kuulijoita konserttiin mahtuu 20 000, joten tilaa tuntuu hallissa olevan sopivasti. Areena on ulkopuoleltakin mielestäni tyylikäs joten, mikäs sen tyylikkäämpää kuin nähdä Maiden pitkästä aikaa kunnon halissa ja valoshow pääsee oikeuksiinsa satavarmasti.
Ulkoa:

Ja sisältä:

Onhan tämä nyt "vähän" erilainen kuin mitä Helsingissä on, vaikka ei siinä mitään moitittavaa ole.

Tällä hetkellä itellä on liput tilattuna viimeiselle keikalle ja 5. päivän keikalle metsästän huomenna kahta vierekkäistä katsomolippua, jos kenttä on nyt oikeasti loppuunmyyty.
Itse olen ollut viimeksi Lontoossa yhdeksän vuotta sitten, joten ehdotuksia kaivataan edullisista ja hyväksi havaituista majoituksista, lähinnä hotelleista. Lentojakin kannattaa luultavasti vähän vertailla, jotta jää rahaa olueeseenkin. Onkos se kannattavin vaihtoehto nykyään yhä Finnair, vai onko BlueOne yhtä varteenotettava vaihtoehto? Mites Ryanair? Luulen että en ole ainoa, joka miettii vastaavia kysymyksiä. Spekulointi on hyvä aloittaa aikaisin, niin ei sitten myöhäisty!

Todettakoon vielä, että mikään kovin halpa reissu tästä ei ole todellakaan tulossa, mutta varmasti ikimuistoinen!
Jonkinlaista pienimuotoista listaa voisin värkätä tähän viestin perään niin saamme jotain havaintoa etukäteen suomalaisista osallistujista.

Lontoon O2 keikoille osallistuvat:
1. Osiris
2. Backlet
3. Toni Brigatti
4. Sanna Brigatti
5. Voimanorja
6. Henriikka Malkamäki
7. Ratsupoliisi
8. Moonchild 92
9. Deathrasher
10. Ghost Of The Gator
11. Rautapeto