nickorules wrote:Nyt tämä menee offtopiciksi, mutta satuin löytämään lehden (en muista nimeä) tekemän Top 20-kitaristit listan. Onko Kirk Hammett jotenkin parempi kuin Davey tai Adrian? Kumpikaan ei listalla, Kirk 11 tai 12. Ja Kirkin jälkeen taisi olla Kurt Cobain. Hän oli ihan OK kitaristi, mutta häviää kaikille Maidenin kitaristeille.
Olen itsekin tainnut lukea kyseisen listan. Olisiko se ollut tämä?
Eddie Van Halen #70? Joo tainnut olla joku melko-vähän-musiikista-tietävä muutenkin kuin että Maiden kitaristeja ei listalla
Varjis wrote:
Eddie Van Halen #70? Joo tainnut olla joku melko-vähän-musiikista-tietävä muutenkin kuin että Maiden kitaristeja ei listalla
No sitä voi aina miettiä, että onko lista jolla on Kirk Hammet lähelläkään topkymppiä (varsinkin jos takana on esim. Ritchie Blackmore), kovin "luotettava".
nickorules wrote:Nyt tämä menee offtopiciksi, mutta satuin löytämään lehden (en muista nimeä) tekemän Top 20-kitaristit listan. Onko Kirk Hammett jotenkin parempi kuin Davey tai Adrian? Kumpikaan ei listalla, Kirk 11 tai 12. Ja Kirkin jälkeen taisi olla Kurt Cobain. Hän oli ihan OK kitaristi, mutta häviää kaikille Maidenin kitaristeille.
Olen itsekin tainnut lukea kyseisen listan. Olisiko se ollut tämä?
Ei tainnut olla tuo (se oli Soundissa tai Rytmissä), mutta kiitos.
Oi aikoja arkoja,
Aikojen uhriparkoja,
Hyveen kirveitä,
Tekoja hirveitä,
Kun lait luonnon omat
Rikkovat luonnottomat.
No, eihän se listoille kyllä kuuluisikaan. Kyllä maailmaan mahtuu aikamoinen läjä kitaristeja. Rock on muutenkin väljä käsite ja on tuolla paljon kitaristeja, joista en itse ainakaan ole kuullut, joten voivat olla vaikka kuinka kovia tekijöitä.
Kyllähän Iron Maiden on vaikuttanut aika suuresti elämäntapaani. Metalli-musiikki pelkästään on kuitenkin meikäläiselle suurempi elämäntapa, kuin pelkästään yksi erinomainen bändi.
Kuitenkin pitää muistuttaa itseäni, että Iron Maiden, Metallica, Megadeth on kuitenkin ne suurimmat syylliset siihen, että on tullut kasvatettua pitkä letti ja vaatteet on aika pitkälti väriä/mallia musta.
Myöskin omaan kitaran soittamiseeni on vaikuttanut suuresti Iron Maidenin koko tuotanto.
Iron What? IRON 'Fuckin' MAIDEN!
"I heard it about ten years ago. This speed metal crap is just warming Hendrix riffs. Played twices as fast and half as well." -James "Sonny" Crockett
Itse katsoin myös nuo TOP-100 listat nopeasti lävitse ja ilokseni huomasin, että siellähän on ollut ihan oikeasti asiantuntemusta listaa ja kriteereitä laadittaessa. Sen todistaa jo pelkästään se, että kitaristipuolelta löytyvät herrat Hammett/Hetfield noinkin alhaalta, voisivat itse asiassa ilman tuota influence-kriteeriä löytyi paljonkin alempaa. Eli ei ole menty myyntilistojen mukaan vaan on edellytetty ihan oikeaa musiikillista kredibiliteettiä.
Ja tuosta asiantuntemuksesta kertoo myös kitaristilista, josta löytyy 3½ suomalaista. Ilman sijoitusta eli alle sijan 250, mutta maininnan kuitenkin saivat Alexi Laiho ja Jani Liimatainen. Sijalle 131 sen sijaan nousi Jukka Tolonen ja sijalta 100 löytyy suomensukuinen Jorma Kaukonen. Tolosen taakse jäivät esikm. Dave Mustaine ja Ace Frehley.
Karpaasi wrote:Kyllä maailmaan mahtuu aikamoinen läjä kitaristeja. Rock on muutenkin väljä käsite ja on tuolla paljon kitaristeja, joista en itse ainakaan ole kuullut, joten voivat olla vaikka kuinka kovia tekijöitä.
Juuri näin, kyllä niitä osaavia kitaristeja ja ylipäätään muusikoita löytyy yllättävän paljon muualtakin kuin hevipiireistä.
Meillä on PA, meillä on bussi,
niitä ei meiltä kukaan ... vie
Me vain innostumme "Jumalauta, minulla on hevi riffi, helvetti kun se toimii, soita äkkiä rumpuja tälle jutulle", ja taas sitä mennään, uusi biisi syntyy.
-Nicko McBrain
Riivinrauta wrote:Mutta kyllä Rob Halford on paras laulaja ikinä...
Ei ole, mutta yksi parhaista nyt kuitenkin. Freddie Mercury oli listan kärjessä. Ei huono valinta, mutta liian perinteinen. 20 parhaan joukkoon voisin Mercuryn kuitenkin huoletta valita. Se maailman paras laulaja ei tainnut olla edes koko listalla. Eli ei nyt kovin häävi lista kuitenkaan.
Onhan se Maiden elämäntapa. Tai ehkä ei Maiden niinkään, mutta hevimusiikki näin yleisesti. Ja Iron Maiden oli ensimmäinen bändi, mitä silloin joskus aloin diggaamaan. Ja Maidenin jälkeen tulivat Metallicat ja Judas Priestit ym. Kyllähän sitä aina pyrkii lisää Maiden-kamaa ostamaan hyllyyn, kun jotai jossain tulee vastaan. Mutta eihän siitä mihinkään pääse; Maiden on kovin bändi nyt ja aina.
Kyllä Maiden ''ohjailee'' mun elämää. Aina kun dataan koneella niin Maiden soi lähes kokoajan. Soitan maidenia kaikilla osaamillani soittimilla, rummuilla, kitaralla ja bassolla. Lisäksi äänittelen studiossani covereita ym. Eli Maiden on elämäntapa minulle.
''No! We are not an English rock band... We are dental floss salesmen from Montana.''
Iron Maiden since 2006
Maiden Helsinki 2008, 2013, 2x2018; Birmingham 2023