A Matter of Life and Death (yleinen keskustelu)

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

asa
MAIDEN HELL
MAIDEN HELL

Post by asa »

Pertti Keinonen wrote:

Oliks muuten Asalla just tuollainen kitara kuin Smithillä videolla?

Riippuen siitä mitä niistä kitaroista tarkoitit? Samanlainen punainen IBANEZ DESTROYER kuin Dortmund ´83 keikalla, uudempi Re-issue malli vaan valitettavasti. ALL HAIL THE KING!

ALKUPERÄINEN IBANEZ DESTROYER DT-200
Image

MUN IBANEZ DESTROYER DT-420 2003 LiMITED EDITION RE-ISSUE
Image
Last edited by asa on Tue Jul 18, 2006 1:36, edited 2 times in total.
Ipe
Wanha Merimies
Wanha Merimies

Post by Ipe »

Lisäkuunteluiden jälkeen kappale paranee, kuin viini. Ainoastaan alku on auttomamatta ylipitkä. Melkeen kahden minuutin intro olisi pitänyt saada puolet lyhyempään tiivistettyä. Lopetus on mahtava. Ei lopu seinään, vaan hienoihin, ennenkaikkea lyhyisiin sointuihin.

Dickinsonin ääni on alussa hiukan ärsyttävä. Pääriffin käynnistyessä laulu ja meno paranee/yltyy, kuten 22 Acacia Avenue-kappaleessa.

Video pesee Wildest Dreamin animaatiot 66-0. Hieno, pelkistetty ja yksinkertainen. Those wasted years..

Yksinkertaisesti sanottuna kappale noudattaa, Maidenin biisejä/levyjä verraten-akselia:
Alku: SIT, X-Factor
Lopetus: X-Factor
Säkeistöt: 22 Acasia Avenue goes Paschendale och Dreams Of Mirror.
Tunnelma: X-Factor
+ Komppi ja riffit "laahaavat"; Greaters of Two Evil-tyylin mukaisesti.

Plussat:
+ Rouheat riffit, soolo ja nousujohteinen eteminen.
+ Tripla(?)-melodiat. Tripla-melodian aikana olevat riffit ja erioten sovitus rummuilla.
+ Murray näytti jälleen kyntensä biisintekijänä. Toivottavasti ei jäänyt miehen viimeiseksi kappaleeksi.
+ Lyriikat darramaisen koskettavat.
+ Dickinsonin ääni lopussa. Venytys on hieno.
+ Kolinabasso tietysti.
Miinukset:
- Dickinsonin ääni alussa.
- Alkuintron pituus.

18/20
Cara
Peräruiske
Peräruiske

Post by Cara »

Hyvin potkii itsellekkin tuo benjamin. Hieno homma kun uskalsivat ottaa sinkuksi hieman erilaisen biisin eikä ainakaan mitään tyyliin hilipatihippan uptempo-wildest dreams kamaa. Sekoitus Stranger in a strange landia, flight of icarusta a'la x-factor tai jotain.

Ja Brucen heikkoa laulusuoritusta en biisistä löydä vaikka kuinka etsin...
Dickinson kuullostaa tässä paljon paremmalta kuin aikoihin. On jättänyt sen viimeaoikoina käyttämänsä liiallisen honotuksen(koko ajan pitää vetää korkealta) vähemmälle.
Synkempää ja monipuolisempaa tulkintaa++++
"There are two types of metal; there is heavy metal and there is bullshit" -Bruce
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Post by Pertti Keinonen »

Nyt kun sinkku on melkein kaikille jo tuttu, voi vilkaista tätä "Seuraavan levyn aloitus single?" -topicia. Hyviä veikkauksia!
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Teemu R
Peräruiske
Peräruiske

Post by Teemu R »

Pertti Keinonen singel topicissa wrote:...Muuta tärkeää tietoa lisäksi: kannessa on Eddie, tuottaja on Kevin Shirley, levy purkitetaan livemäisesti narulle, soundit ovat tunkkaiset, mutta loistavat kolmen tonnin hifilaitteilla tai kuulokkeilla kuunneltuna, ensimmäisessä tiedotteessa Steve sanoo, että saimme vihdoinkin vangittua sen fiiliksen studiossa, joka meillä on keikoilla ja sokerina pohjalla vielä säveltäjät eli Smith/Dickinson/Harris.

Haluaako joku lyödä kossupullon vetoa, että näin tapahtuu?
Iivis single topicissa wrote:^ Veto kiinni! Lupaat tulla sitten tänne Espoon suuntaan nauttimaan sen kirkkaan :wink:. Laitetaanko vielä tulevan euroopanreissun kunniaksi Eurokossu?
Pertti Keinonen tässä topicissa wrote:Syön hatullisen paskaa, ja ostan Iivikselle kossun, jos Different Worlds ei ole eka sinkku.

Että kukas tässä on kossun velkaa ja kenelle, vai onko kukaan? :D
Hese
Maiden Venturer
Maiden Venturer

Post by Hese »

Teemu R wrote:Että kukas tässä on kossun velkaa ja kenelle, vai onko kukaan? :D
Otappa silmä käteen ja selaa muutama sivu taaksepäin niin löytyy vastauskin.
Last edited by Hese on Tue Jul 18, 2006 13:23, edited 1 time in total.
Jeeves
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by Jeeves »

^^^Hahaa! Hiukan meni pipariksi vaikkaukset. Hieno homma kyllä, ettei noudateta samaa kavaa joka kerta.

EDIT: Mistä tuo Hesen viesti tuli? :shock: No, yksi väkänen lisää.
Last edited by Jeeves on Tue Jul 18, 2006 19:03, edited 1 time in total.
Transylvania91
Wimp
Wimp

Post by Transylvania91 »

Löyty muuten netistä studio versio ihan kunnon soundeilla... :shock:
Ei varmaan mikään uutinen mutta kuitenkin...
Eleven saintly shrouded men
Silhouettes stand against the sky
One in front with a cross held high
Come to wash my sins away
Northernstar
Hang-Around
Hang-Around

Post by Northernstar »

Loistava biisihän tuo oli, nyt vain odottelemaan albumia.
Intro muistutti muuten hiukan Ghost of the Navigatoria :idea:
Yrms_
Kapteeni Saigonissa
Kapteeni Saigonissa

Post by Yrms_ »

Nyt on kuunneltu Benjamin aika monta kertaa, alkukankeuden jälkeen tämä paljastui vitun mahtavaksi. Yllätys sinänsä :lol:

99% varmuudella Maiden soittaa tämän kiertueella, ja uskon että biisi on aivan loistava livenä :finger:
Pääriffi jytää kyllä kaikessa karuudessaan aivot pihalle :twisted:
Half Lives... Eat But Never Kill
Kaukkis
Hell Rat
Hell Rat

Post by Kaukkis »

Peke wrote:
Iron Constable wrote:*Intro kuulostaa edelleen tutulta, päässä risteilee niin paljon juttuja, etten ole vieläkään saanut kiinni, mistä tulee eniten dejavuita mieleen. Ehkäpä se on hyvä merkki ?
Jotain samaa siinä on kuin Rainbow Snowmanissa eli siis samankaltaista kuin SIT-kiertueella Daven ja Adrianin vetämä Walkin On The Air-soolojami.

Hassua muuten... intro on ihan irrallaan muusta biisistä.
Tuo intron irrallisuus on mielestäni samalla toimiva ja huono idea. Tyyliltään se tuo heti mieleen X-Factorin ja luo hienon fiiliksen alkuun (joka kieltämättä oli hienoimmillaan ekaa kertaa kuultuna). Toisaalta kyseessä on taas jo Dod:illa kyllästyttänyt hidas aloitus. Intron loppuun tuleva livemäinen kielien soimaan jättäminen on hieno pikkunyanssi.
Kaikenkaikkiaan hieno biisi ja en muista että Maidenilla olisi juuri ennen ollut noinkaan raskasta riffittelyä.
Päärynähhh!
Bootleglista
rocker
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by rocker »

Kaukkis wrote: Kaikenkaikkiaan hieno biisi ja en muista että Maidenilla olisi juuri ennen ollut noinkaan raskasta riffittelyä.
Montsegúrissa kyllä mielestäni on. Joka tapauksessa, toivottavasti raskas meininki jatkuu koko levyllä.
What we do in life, echoes in eternity
Moyhaaja
Vempare
Vempare

Post by Moyhaaja »

Olin aika yllättynyt tuosta biisin raskaudesta. Muuhun maidenin tuotantoon verrattuna biisi on melkeinpä metallia. Alku kuulostaa hieman joltain Sitin biisiltä ja jatko jossa alkaa jo kitarat bassot ja rummut niin onkin jo ripaus X-Factoria. Hyvä tulee jos muutkin ovat näin hyviä! :twisted: :wink:
TyrannyOfRock
Wimp
Wimp

Post by TyrannyOfRock »

Eli nyt on pakko saada tuo levy ajoissa joten eli mistäs kyseisen lätyn voisi tilata ennakkoon (suomalaisista kaupoista)?
15.11.2006 Hartwall
19.7.2008 Ratina
8.8.2010 Sonisphere

8.7.2011 Stadika

Raudat Kattoon, nyt ja aina!
Opeth
Kisälli
Kisälli

Post by Opeth »

Itseäni lainaten...

WHATTAAA FUKKKK! ! !

Vasta hetki sitten tulin mökki reissulta takaisin, ja kun tänne neitoon tulin käymään sainkin kokea aika yllätyksen. Muutaman kerran tullut kuunneltua The Reincarnation of Benjamin Breeg, ja ei voi kuin todeta että Maiden on vieläkin todella hyvässä kunnossa ja huippu biisejä tehdään vieläkin. Kitarat kuullostavat uskomattoman hyviltä, ja Soolot toimivat jälleen kerran paremmin kuin hyvin. Eikun harjottelemaan tätäkin kipaletta 8). Brucen ääni ei ole todellakaan kadonnut minnekkään, päinvastoin kuullostaa aivan enkelten laululta. Ja kolina basso on vieläkin tallella. Uusi sinkku menee kyllä välittömästi ostoon, ja jahka levy tulee niin sekin tulee löytymään hyllystäni todella nopeasti. Eli kappale on todella tykkikamaa, ja jos tällä menolla jatkuu, tulee A Matter Of Life And Death olemaan oikea kultakimpale.

Maiden Maiden :finger:!
Ph'nglui Inglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fthagn!
Aces High
Lentäjä-Ässä
Lentäjä-Ässä

Post by Aces High »

Jiaaaaarrgghhh !

The Reincarnation Of Benjamin Breeg potki päähän aivan tolkuttoman kovaa. Mieleen tuli juuri jotain The X Factor ja Dance of Death sekoitusta. Ja mikä parasta , Maidenilla vielä riittää voimia sekä asennetta. Bruce todistaa jälleen olevansa yksi kovimmista hevilaulajista. Itse musavideo on myös erittäin hyvä.

Ja muuten , nuo riffit ovat todellista kallon murskaus linjaa :wink: .

Levy tänne nyt tai heti !
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Post by Piece Of My Mind »

THE REINCARNATION OF BENJAMIN BREEG

Haikea tunnelma luo mystisen ilmapiirin, ilmapiirin joka kiistatta tuo mieleen X-Factorin synkät tunnelmat. Tämä ei kuitenkaan ole missään mielessä paheksuttava asia, Bruce tarttuu alun haikeaan osuuteen taidokkaasti saattaen kuuntelijan lumoukseen. Lumous murtuu kuitenkin pian räjähdysmäisesti. Raskaat riffit puskevat kuuntelijan tajuntaan panssarivaunun tavoin, Eddien tarttuessa taas kerran selkäpiihin riistäen sielun taivaalliseen menoon. Steven kolisuttaessa bassoa raskaiden kitarakuvioiden säestyksellä ei voi kuin huutaa onesta ja yrittää tavailla Brucen perässä mystisiä sanoja. Someone to save me... Ennen sooloa tulevat pyörteet hivelevät tajuntaa, melodiat ovat todella rautaisia ja johdattelevat taidokkaasti Daven upeaan sooloon. Mahtava kappale, joka marssii seitsemän minuuttisen taipaleensa uskomattomalla nopeudella.

Mutta mitä nuo seitsemän minuuttia oikein kätkivät sisäänsä. Tässä äskettäin kyhäämäni käännös kappaleen taksteistä. Koitin välttää liiallista tulkintaa, mutta mitä todennäköisemmin virheitä kyllä löytyy. Joten tulkinta vaihtoehtoja/korjauksia otetaan vastaan. Kyllä niistä hieman valaistusta saa, mutta mystiseksi jää yhä Benjamin tarina...

Benjamin Breegin jälleensyntyminen.

Anna minä kerron elämästäni,
Anna minä kerron unelmistani,
Anna minä kerron siitä mitä tapahtui, kaikki on todellista minulle.
Anna minä kerron toivostani, tarpeestani saavuttaa taivas,
Anna minä vien sinut tuskalliselle matkalle, anna minä kerron miksi.
Anna minä kerron miksi.

Miksi näiden kirousten piti asettua minun ylleni,
En saa anteeksiantoa ennen kuin kykenen vapautumaan,
Mitä tein ansaitakseni kaiken tämän syyllisyyden,
Maksan synneistäni sieluni edestä.

Paholaiset ovat juuttuneet kaikki pääni sisään,
Minun toivoni vapautua taivaaseen helvetistä on menetetty,
Minun syntini ovat lukuisat, minun syyllisyyteni on liian raskas,
Kysymys tietämisestä miten ja mitä minä tiedän?

Kykenen näkemään asioita, asioita joita en tahdo nähdä,
Tuhansien sielujen valheet ovat raskaana taakkanani

Minä tiedän heidän itkevän apua vapautuakseen
Heidän taakkansa nujertaa minut niin kuin
Tuhansien sielujen synti tyrmäsi minut turhaan
Jälleensyntymiseen, elämään uudestaan

Pelastakaa minut,
Pelastakaa minua itseltäni
Tuodakseen pelastus
Ajaakseen ulos tästä helvetistä
Pelastakaa minut,
pelastakaa minua itseltäni
Tuokaa pelastus

Pelastakaa minut
Pelastakaa minut helvetiltäni
Määränpäämme kaukana tästä painajaisesta
Pelastakaa minut
pelastakaa minua itseltäni
Tuokaa pelastus

Piece Of My Mind
Last edited by Piece Of My Mind on Tue Jul 18, 2006 23:05, edited 4 times in total.
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
rainmaker91
Hang-Around
Hang-Around

Post by rainmaker91 »

Tulin tänään landelta ja kotona odotti aika yllätys! :D Olen nyt kuunnellut biisin reilu kymmenen kertaa läpi ja voin sanoa, että tämän biisin puolesta parasta Maidenia sitten 80-luvun. Aika lailla X Factoria Brucen laulamana. Kelpaa! :D
Loistava suomennos muuten ylempänä^, kiitos!!
Last edited by rainmaker91 on Tue Jul 18, 2006 22:29, edited 1 time in total.
rainmaker91 mielikuvituksettomin nimimerkki jonka satuin keksimään.
Relic
Taka-ampuja
Taka-ampuja

Post by Relic »

Piece Of My Mind wrote:Joten tulkinta vaihtoehtoja/korjauksia otetaan vastaan.
Oman yritelmäni (jossa toki virheitä) pistin pari sivua sitten. Itse pyrkisin yleiseen kielelliseen sujuvuuteen kaiken muun kustannuksella. Sanatarkasta kääntämisestä ja esim. 'anna minä kerron' (let me tell you), 'kykenemis' (able) ym. -rakenteista syntyy helposti turhan pitkiä lauseita :D.

Pari kohtaa omassasi pistivät silmään. Näitä kommentteja ei ole tarkoitettu arvosteluksi.
Piece Of My Mind wrote:En tule unohtamaan ennen kuin kykenen vapautumaan
I won't be forgiven = en saa anteeksiantoa.
Piece Of My Mind wrote:Maksu synneistäni, sieluni myyminen.
Tässä saatan olla väärässäkin, mutta korvakuulolta Bruce laulaa: pay for my sins for the sake of my soul, eli maksan synneistäni sieluni edestä.
Piece Of My Mind wrote:Minun toiveeni jumalalta, vapautua taivaaseen helvetistä
Kuten yllä, saatan olla väärässäkin, mutta kuulostaa kuin Bruce laulaisi: my hopes are gone, dadadaadadaa..., eli toivo on menetetty ja sitä rataa.
Piece Of My Mind wrote:Kysymys tietämisestä mitä missä milloin minä tiedän?
...how and what I know... mielestäni miten ja mitä, ei where (missä) tai when (milloin).

Yhtä kaikki edelleen olen kappaleeseen kokonaisuutena varsin tyytyväinen, etenkin introon :D.
Piece Of My Mind
Berserkki
Berserkki

Post by Piece Of My Mind »

Pari sivua jäi lukematta näistä videon julkasun jälkeisistä postauksista. Ja tietysti sinne sitte oli piilotettu jo käännös Benjamin tarinasta. Nooh, parempi näin. Nyt on sitten kaksi versiota, hieman eri periaatteella käännettyjä. Itse tosiaan jätin muokkaukset mahdollisen minimaaliseksi, mutta tosiaan sillä keinoin luettavuus hieman kärsii. Mutta kiitokset Relicille vinkeistä, siellä tosiaan on jokunen hieman kiistan alainen seikka omassa tekstissä. Sale vai sake, god vai gone, nähtävästi kummassakin tapauksessa jälkimmäinen se oikea. Tosiaan itellä vitosen pinnassa Englanti pyörii... Mutta eroavaisuuksien takana oli tosiaan suurimmaksi osaksi se, että nappasin lyriikat netistä ja olin toteavinani niiden täsmäävän kappaleeseen. No tuo the question of knowing of how then what I know jäiki hieman askarruttamaan. Eipä taida tosin löytyä mitä, missä, milloin sanontaakaan muualta maailmaa. :lol: No nyt on korjattu.

Mutta mitäpä noista teksteistä sitte selviää ? Uskaltaako kukaan alkaa tulkitsemaan, kukas se Benjami nyt sitte on ?!?
And realize you are living the golden years...
6.7.2005 12.11.2006 14.11.2006 15.11.2006 17.7.2008 18.7.2008 2.8.2008
CharlotteTheHarlot
Kisälli
Kisälli

Post by CharlotteTheHarlot »

^Blabbermouthissa joku levitteli juttua, että Benjamin Breeg olis joko joku Harriksen lapsuudenystävä tai sit Paul Di'Anno, mut enpä oikein osaa yhdistää ainakaan tohon viimeiseen. :lol:
"'What ho', said the thing with three bonces, 'do not meddle with things you do not understand!'" Nicko McBrain
Magic
Bändäri
Bändäri

Post by Magic »

Kyllä nuo Benjamin Breegin sanat osuvat aika hyvin kohdalle kun puhutaan tästä mystisestä kaverista, joka on mainittu jo aiemminkin Peran puolesta.

Eli täällä tarina mystisestä kaverista:

http://www.benjaminbreeg.co.uk/

Pidän tätä tarinaa kappaleen innoittajana ainakin itse.
Suomi Finland, Perkele!
Olli the Wicker man
Berserkki
Berserkki

Post by Olli the Wicker man »

The Reincarnation Of Benjamin Breeg

Nyt on iltatoimet suoritettu ja täydellinen rauha on laskeutunut. Juuri nyt illan pimentyessä on koittanut oivallinen hetki raapustaa sydämmeni sana tästä Breegin uudelleensyntymisestä..
15.7.2006 kello 2:00 koin hetken, jonka seurauksena ajatukset ovat vajonneet aina syvemmälle ja syvemmälle. Iron Maiden on musiikillaan tuomiensa vaikutteiden avulla kasvattunut hurjasti ajatusmaailmaani ja antanut yleismaailmallisiin porkkanoihin laajalti näkökulmia. Ja nyt kun Benjamin ilmestyi ovat ajatukset juoksennelleet mitä erilaisimmissa sokkeloissa. Luulen, että sisimmässäni haluan saada omannäköiseni piirroksen kappaleen tarkoitusperästä. Lukemattomissa muissa Maiden -kappaleissa ja nyt Benjaminissa, erilliset elementit yhteen koottuna, jokainen oman panoksensa tuoden, muodostavat sen hämärtävän kuvituksen. Tarkoitan tällä pointilla jokaista kappaleeseen sisältyvää erilaista musiikillista gigsiä, jotka siis yhteen koottuna muodosavat sen ihmeellisen kokonaisuuden.
Benjaminin introsta tiesi, että mun makuun mennään taas. Hämäärää ja usvaista, kunnes taivaanranta avautuu. Taas osoittautui se, että Maiden tietää minkä sorttiset tuntemukset yhdessä, saavat aikaan spektaakkelimaisen lopputuloksen. Eli tässä kävi minusta juuri niin, alun hämäryys ja epätietoisuus kasvattavat pahan olon taakkaa, kunnes se paisuu liikaa. Sen seurauksena se puretaan, jonka jälkeen helpottuneisuus ja vapautuneisuus valtaa sielun syvimmästäkin kohtaa. Sanoitukset tuskin puhuvat minun teoriani puolesta, mutta musiikilliset vaikutteet herättivät tässä uskomattoman hienossa 7.30 min:ssa tälläisen ajatusmaailman eloon.
Haluan puhua siksi useasti kappaleen herättämistä tunteista, koska esim. ammattimaiset riffi ja soolo -spekulaatiot ovat vielä enemmän hepreaa, kuin nämä tunnepuolen pohdinnat. Koen em. kuitenkin itselle hyvin tärkeiksi. Sisimmässäni olen samalla niin ihmeissäni ja riemuissani, koska tämä kuusihenkinen miehistö saa aikaan materiaalia, jota kuunnellessa kaikki viisi tuntoaistia saavat olla enemmän kuin tarkkana. Tätä kaikkea tapahtuu sitä paitsi vuosi vuodelta. Uskomatonta..
Tuli myös eräänlainen ajatus mieleen koskien Benjamin Breegiä. Tarkoittaako tämä Iron Maidenia, sillä he syntyivät taas ikään kuin uudelleen. Niin, onhan "uudelleensyntymisiä" hieman radikaalimpiakin, kun historian havinoita rupeaa pohtimaan, mutta eikös tässäkin nyt pienoinen... musiikillinen. Päätän tämän, varmaan melko puuduttavan kertomuksen tähän. Olen kuitenkin iloinen, että sain sanoa sanottavani. Tätä mieltä siis minä, Olli the Wicker man!

Erittäin vapautuneella mielellä, Olli!

UP THE IRONS
"Somedays you`re the pigeon, somedays you`re the statue.. but if you can you should only do things you love"
rocker
Sateentekijä
Sateentekijä

Post by rocker »

^amen brother. Erittäin hyvä kuvaus. Tällaista lisää.
What we do in life, echoes in eternity
EDDIE666
Hang-Around
Hang-Around

Post by EDDIE666 »

^^ No tuo jos mikä oli tarkka ja hyvin tunteella ja sisäisellä hengellä tehty, ja näitähän ei synny kuin paulig juhla mokan kanssa.
Post Reply